Titta

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt. En komprimerad version av Plugga bättre med 15 minuter långa program.

Till första programmet

Plugga bättre : AnteckningsteknikDela
  1. Hur antecknar du fakta ur en bok
    eller det som läraren säger?

  2. Skriver du ner allt
    eller enstaka ord?

  3. Du ska få lära dig tips och tekniker
    som gör dig snabbare och effektivare.

  4. Jag heter Parnian och är tolv år.
    Jag går i sexan i Tallbackaskolan.

  5. Vi följer med när Parnian förbättrar
    sin anteckningsteknik.

  6. Hon utsätts för utmaningar
    för att vässa sina kunskaper.

  7. Hon får känna på vad som krävs för
    att bli riktigt bra på att anteckna.

  8. Parnian gillar att träna karate,
    vara med kompisar, och spela fiol.

  9. Det är måndag och NO-läraren Raimo-

  10. -berättar om
    ett kommande studiebesök.

  11. Raimo har en speciell uppgift
    till Parnian.

  12. Nu har vi jobbat i tre veckor
    med vatten och vattenlösningar.

  13. Vi har även tittat på
    hur man kan rengöra vatten.

  14. Och som ni vet ska vi på torsdag åka
    till Käppala reningsverk-

  15. -och se hur det går till
    i verkligheten.

  16. Nu ber jag Parnian
    att representera klassen-

  17. -och göra anteckningar för hela
    klassen under besöket på Käppala.

  18. Anteckna allt vad vår guide berättar
    och visa anteckningarna för mig.

  19. -Kan vi göra så?
    -Ja.

  20. Härligt! På torsdag åker vi.

  21. Parnian har svårt nog
    att anteckna på en vanlig lektion-

  22. -och nu ska hon ensam föra hela
    klassens anteckningar under besöket.

  23. -Ursäkta!
    -Räck upp handen om du vill nåt.

  24. -Det är det som är problematiskt.
    -Ninja!

  25. För att ta reda på
    hur man antecknar mycket fakta-

  26. -åker Parnian till universitetet
    för att träffa några studenter.

  27. Föreläsningen handlar om löner och
    hur olika institutioner påverkar det.

  28. I dag ska vi prata om fackföreningar.

  29. Skriv upp alla ord, bara nyckelord,
    så kan vi prata om det sen.

  30. Ska vi se hur det har gått?

  31. Det han sa flera gånger
    strök jag under.

  32. Det som var typ viktigast i grönt,
    resten är bara tråkigt och svart.

  33. Det verkar smart att du gör så här...

  34. Vet du vad LO betyder?
    Det gjorde inte jag när jag var tolv.

  35. Landsorganisationen.
    Om man inte hinner fråga-

  36. -så stryker man under det och tittar
    på Wikipedia när man kommer hem.

  37. Jag har gjort lite liknande,
    med nästan bara punkter.

  38. Det är lättare att kolla efteråt
    än i flytande text.

  39. -Olika färger.
    -Ja, det är lite roligt.

  40. Bär med dig
    att anteckningarna är för dig själv.

  41. Du kan skriva ord
    som ingen annan förstår.

  42. Förenkla, förkorta och dra pilar.
    Gör det tydligt.

  43. Skriv inte för mycket.

  44. Då kan det bli svårt
    att hinna lyssna på allt som sägs.

  45. Förkorta meningarna
    till ett par nyckelord.

  46. Du kan rita pilar och symboler.

  47. Använd olika färger
    för olika typer av fakta.

  48. Om anteckningarna är på stenåldern
    kan du använda blått-

  49. -för allt som har med människorna
    att göra, och rött för viktiga årtal.

  50. Då blir det lättare att förstå
    anteckningarna när man läser dem sen.

  51. Det var kul att du kom. Hoppas att du
    har lärt dig om anteckningsteknik.

  52. Det finns många olika stilar
    och sätt hur man antecknar.

  53. Parnian ska träffa nån som har papper
    och penna som viktigaste redskap.

  54. Parnian träffar Sofia, som är
    journalist och van att anteckna.

  55. Vad roligt att du kunde komma hit.

  56. Vi ska ju gå in och göra
    ett reportage om hur stuntmen jobbar.

  57. Du ska få hjälpa mig lite. Du får
    anteckningsblocket och en penna.

  58. Vi för båda lite anteckningar
    och hjälps åt. Då kör vi!

  59. Hej! Jag jobbar som stuntman
    och ni ska få lära er hur det funkar.

  60. Vi kan lika gärna köra igång.
    Jag vill att ni ställer er här.

  61. -Från och med nu måste ni stå still.
    -Ja.

  62. -Gud!
    -Vad coolt! Hur gjorde du det där?

  63. -Det var jättevarmt!
    -Jag vill hälsa er varmt välkomna.

  64. En gasolkanon. Egentligen är det
    inget stunt, utan en specialeffekt.

  65. Nomex, understället...
    Vi går igenom det senare.

  66. Håll in den gröna knappen
    och tryck på den röda.

  67. Vad har du antecknat?

  68. Jag skrev om Nomex-säkerheten
    och brinnande människor.

  69. Och lite om
    att de måste ha underställ.

  70. Han pratade länge,
    men vi har skrivit ganska lite.

  71. Det här är en flygsele. Den använder
    man när folk ska flyga, sväva-

  72. -eller hålla en pose
    vid fotografering.

  73. -Hur känns det?
    -Bra. Det är väldigt obekvämt.

  74. -Böj knäna, böj knäna.
    -Härligt!

  75. -Det var ju inte så svårt!
    -Nej.

  76. En intressant sak var
    att man använder det i slagsmål.

  77. Jag skrev särskilt upp
    att de använde det i en vampyrfilm.

  78. Sen tänkte jag ställa fler frågor
    om filmen, därför skrev jag ned det.

  79. -Hur gick det? Visst var det svårt?
    -Det var jättesvårt. Verkligen.

  80. Tekniken när man landar på ryggen
    kallas för "suicide".

  81. I en "reverse face-off"
    hoppar man ut baklänges.

  82. Vid en "face-off" faller man
    och vrider runt kroppen så här.

  83. -Skrev du ner namnen på hoppen?
    -Nej, jag försökte mer tänka på dem.

  84. Annars är just såna saker bra
    att få ner namn på.

  85. Jag hinner inte skriva ned
    alla beskrivningar-

  86. -men om jag skriver ned vad de heter
    så kan jag kolla upp det sen.

  87. Det är bra att få ner saker
    som namn och siffror.

  88. Gå lite snabbare. Lägg dig ned.

  89. Jag slår här på sidan
    av hennes huvud.

  90. Egentligen slår jag helt fel,
    men för kameran ser det bra ut.

  91. -Hur kändes det?
    -Herregud, vad det kittlades!

  92. -Jag är jättekittlig.
    -Det gjorde inte ont?

  93. Var nåt svårt med att anteckna?

  94. Ibland var det svårt att anteckna
    allt på en gång. Annars gick det bra.

  95. Testa att förkorta långa ord
    till några bokstäver.

  96. "Till exempel", "och så vidare",
    "med mera", och "diverse".

  97. Du kan förkorta "istiden" med "IT",
    och "stenåldern" med "ST".

  98. Hur du skriver spelar ingen roll.
    Det viktigaste är att du förstår det.

  99. -Lycka till på studiebesöket.
    -Tack!

  100. Jag heter Claes Elfsberg
    och är nyhetsprogramledare.

  101. Mitt tips vid muntlig framställning
    är att läsa texten högt-

  102. -och att du stryker under
    de ord som ska betonas.

  103. Jag hör ju inte vad hon säger!

  104. Först var Gustav Vasa
    som flög ner och så det var.

  105. Flög Gustav Vasa?!

  106. Klassen är på väg till reningsverket.

  107. Laddad med allt hon har lärt sig
    ska Parnian anteckna allt som sägs.

  108. De fortsätter att äta hela tiden.

  109. Följer inga mikroorganismer med?

  110. Det är mycket information att skriva
    ned om hur reningsverket fungerar.

  111. Hon använder sig av tipsen för att få
    med all fakta och krångliga ord.

  112. De fastnar på sandkornen. Sen kan man
    ta bort sandkornen och tvätta dem...

  113. Det har gått några dagar sen besöket
    och Parnian undrar om Raimo är nöjd.

  114. -Nu ska vi se om Raimo är här.
    -Och om jag gjorde nånting...

  115. -Hej, Parnian! Kom in.
    -Hur har det gått med antecknandet?

  116. Jag förstod att ni skulle dyka upp
    så småningom...

  117. ...därför plockade jag fram
    din anteckningsbok.

  118. Jag har läst igenom det här och...

  119. ...du har återskapat allt som guiden
    berättade. Du har beskrivit allt.

  120. -Du kanske vill forska om det här?
    -Oj! Nej...

  121. Jo! Det kanske syftar till nästa
    nobelpris i kemi eller medicin.

  122. -Det tror jag inte.
    -Anteckningarna är suveränt bra.

  123. -Vad roligt!
    -Ja, jag är nöjd.

  124. Och du är nöjd, det är huvudsaken.
    Alla är nöjda!

  125. -Tack så mycket, Raimo.
    -Hej då!

  126. -Det gick ju jättebra!
    -Han tyckte att jag fick med allt.

  127. -Det var ett bra jobb.
    -Du ska verkligen känna dig nöjd!

  128. -Superbra jobbat! Bra antecknat.
    -Tack.

  129. -Hej då!
    -Vi ses sen!

  130. Hur olika personer antecknar
    skiljer sig.

  131. Testa att använda färger,
    symboler eller nyckelord-

  132. -nästa gång du pluggar
    inför ett prov.

  133. Våga testa dig fram och hitta ett
    sätt att plugga på som passar dig.

  134. Textning: Karin Arnborg
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Parnian får i uppdrag att föra hela klassens anteckningar vid ett studiebesök. För att bli snabbare och mer effektiv på att anteckna får hon träffa universitetsstudenter som visar hur man hinner skriva så mycket som möjligt. Men Parnian var inte förberedd på att hon skulle kasta sig ner från en flera meter hög plattform för att få anteckningstips av en journalist!

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 6

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 6

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 6

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 6

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 5 av 6

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 6 av 6

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnens flykt

Rodi

Rodi är en tolvårig kille som kommer från Syrien, men nu bor han i Piteå i Sverige. Det var bara två år sen han flydde från Syrien, så minnena av hans hemland är färska. Han minns hur han är ute och demonstrerar för kurders rättigheter, hur bomber smäller och hur människor blöder. Rodi är kurd och han har med sig den kurdiska flaggan ända från Syrien till Piteå. Det är hans pappa som sytt den.

Fråga oss