Titta

UR Samtiden - Retorikdagen 2013

UR Samtiden - Retorikdagen 2013

Om UR Samtiden - Retorikdagen 2013

Föreläsningar från Stora retorikdagen 2013. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Retorikdagen 2013 : Att leda en körDela
  1. Nu inträffar det där ögonblicket
    som Lennart och Kattis pratade om:

  2. Tystnaden, som är så välgörande
    för oss att lyssna till.

  3. Jag har jobbat i Adolf Fredriks
    musikklasser i 39 år som ni ser.

  4. Jag blev pensionerad för två år sen,
    mot min vilja.

  5. Jag är väl en av de få musiklärare
    som ville jobba vidare-

  6. -men jag var hopplöst för gammal.

  7. Jag ska försöka förklara
    vad jag har gjort under de här åren.

  8. Om du upplever som chef, eller vd-

  9. -nån parallell med att vara körledare
    så var det värt det här mötet.

  10. Vi har många olika förutsättningar,
    och för mig är det kul att vara här-

  11. -för jag är van vid konvent
    med körledare och känner de flesta-

  12. -men i det här sammanhanget säger man
    inte "körledare" utan "kör-ledare".

  13. Bara det är ju lite träffande.

  14. Vad är jag för en sort?

  15. När min son var sex år skulle han
    berätta vad mamma och pappa gjorde.

  16. Han visste att mamma var barnmorska-

  17. -men inte vad pappa gjorde.

  18. Han hade hört ordet "dirigera"
    och ordet "irritera".

  19. Han sa: "Han är en sån farbror som
    står framför kören och irriterar."

  20. Det har jag haft nytta av
    när jag har haft kurser.

  21. Det kanske är så att en del chefer
    dirigerar och är med i flödet-

  22. -och en del mest irriterar.

  23. Hur ska jag nu samla oss efter den
    underbara fikan och göra en grupp?

  24. Så är det också i skolan efter rast.

  25. Man kanske kommer från en skrivning
    där man hade alla fel och ska ha kör.

  26. Då gäller det att samla gruppen.
    Jag ska faktiskt be er att stå upp.

  27. Och så ska jag be att ni härmar mig.

  28. Gå åt vänster och lägg händerna
    på axlarna på den personen-

  29. -och så ger ni lite massage.

  30. Lite djupare massage, va. Jajamän.

  31. Och så vänder ni på er
    och ger massage tillbaka.

  32. Ibland... Tack. Ibland kommer jag
    att prata som jag gjorde i skolan.

  33. Nu ska vi invänta tystnaden igen.

  34. Ibland pratar jag till dig som om du
    är tio år, ibland som om du är vuxen.

  35. Du får avgöra själv,
    så att ingen blir förolämpad.

  36. Om jag nu visar med min musikaliska
    hand... Ser ni att den är ovanlig?

  37. Jag ska visa en sång
    som jag vet att ni kan allihop.

  38. Vad är det för sång
    som ser ut så här?

  39. ...stjärna där
    Hur jag undrar var du är

  40. Hur många tänkte rösta på "Blinka
    lilla stjärna"? Ja, alla hade rätt.

  41. Så går det till med tioåringar.

  42. Jag lämnar manus nu, hur ska det gå?

  43. Jag ska visa "Blinka lilla" igen,
    men visa fel på ett ställe.

  44. Jag vet inte om jag kan visa fel,
    men jag ska försöka.

  45. Bara titta, du behöver inte sjunga.
    Blinka lilla stjärna...

  46. Nu sa jag nåt fel. När du ser att
    handen går åt fel håll, säg "fel".

  47. Har ni förstått?
    Blinka lilla stjärna där

  48. -Fel.
    -Jaha, alla sa nästan rätt.

  49. Nu ska jag ta en riktigt svår en.
    Blinka lill...

  50. -Fel.
    -Ni är tydligen väldigt musikaliska.

  51. Om du nu sjunger för tummen.

  52. Håll tummen framför dig så här
    och så sjunger du för tummen.

  53. Blinka lilla stjärna där

  54. Tack. Och så tar vi tummen där borta
    och sjunger igen för tummen.

  55. Blinka lilla stjärna där

  56. Vad mycket bättre sången blev.

  57. Armen kan bli arton meter lång,
    och längst där borta är tummen-

  58. -och den hör lite dåligt.
    Håll den långt där borta och sjung.

  59. Blinka lilla stjärna där

  60. Hur jag undrar var...

  61. Ni sjöng med en röst som man kan ta
    på allvar.

  62. Den här rösten tas inte på allvar.

  63. Plötsligt sjöng ni med
    en riktig röst. Upp och stå igen.

  64. Vänd er två och två mot varandra.

  65. Så där, ja.

  66. Ni som har näsan åt det hållet,
    ni sjunger för er kamrat. Varsågoda.

  67. -Blinka...
    -Blinka lilla stjärna där

  68. Tack. Sjöng din kamrat fint? Du törs
    inte säga annat, för nu är turen din.

  69. Ni som har näsan åt det hållet.

  70. Blinka lilla stjärna där

  71. Hur jag undrar var du är

  72. Här i kören har vi inga hemligheter.

  73. Vi sjunger uppskattande för varandra.

  74. Ta nu din kamrat i handen, titta
    henne eller honom i ögonen och säg:

  75. "Tack för att du sjunger så fint
    i Hilton-kören."

  76. Varsågod och sitt.

  77. Det här är Carina,
    Augusta, Sally och Anna.

  78. Jag har sjungit med dem
    i fyra år i flickkören.

  79. De började i årskurs fyra och
    fick sluta när de gick i årskurs nio.

  80. När man går ur årskurs nio
    blir man för mig en tant-

  81. -och tanter får inte finnas i en
    flickkör. Nu går ni i andra ring, va?

  82. Vi har haft
    mycket trevligt tillsammans.

  83. Om vi nu sjunger "Uti vår hage"
    och Carina börjar.

  84. Uti vår hage där

  85. Uti vår hage där växa blå bär

  86. Kom hjärtans fröjd

  87. Vill du mig något så träffas vi där

  88. Kom liljor och akvileja
    kom rosor och saliveja

  89. Kom ljuva krusmynta
    kom hjärtans fröjd

  90. Kan ni se att ingen här uppe
    på podiet är lik Bosse Johansson?

  91. Olika utseende har de, och hörde ni
    också att de sjöng med olika röster?

  92. Det är min filosofi: Du har rätt
    med ditt utseende. Du är unik.

  93. Jag tar det exemplet igen.
    Jag är unik med mitt utseende.

  94. Det finns ingen Bosse Johansson i
    publiken. Nej. Det är min rättighet.

  95. Samma rättighet är det med min röst.
    Jag är unik med min röst.

  96. Carina sjunger med en röst, Augusta
    med en. De har lika rätt i kören.

  97. Ingen kunde nog gissa
    att med så pass olika röster-

  98. -blev det en så fantastiskt fin klang
    när de sjöng tillsammans.

  99. "Now is the month of maying"
    ska vi nu sjunga.

  100. Det där är en stämgaffel
    som används för att ta en ton.

  101. Now is the month of maying
    when merry lads are playing

  102. Vi är fyra stycken, men vi sjunger
    trestämmigt. Måste alla vara med?

  103. Hörs det om man tar bort en stämma?
    Jag tar bort Sally.

  104. Hör ni nån skillnad?

  105. Now is the month of maying
    when merry lads are playing

  106. Går det att höra skillnad? Jaså?

  107. Men Augusta är väl inte så viktig?
    Hur låter det om vi tar bort henne?

  108. Tack.
    Och med Augusta låter det så här.

  109. Det är klart att motivationen för att
    gå på nästa repetition höjs-

  110. -när man behövs för gruppen.

  111. Sally kan inte tänka sig att vara
    borta: "Då saknar de andra mig."

  112. Jag tydliggör i gruppen.

  113. Jag tror att du har många paralleller
    på ditt jobb.

  114. Om du hittar en parallell
    med det jag säger som körledare-

  115. -så är jag glad för eftermiddagen.

  116. Det ökar min motivation, även om jag
    har feber så måste jag gå till kören-

  117. -för annars saknas min stämma,
    förstås.

  118. Förlagan som vi har, agendan som vi
    har, ritningen som vi har på jobbet-

  119. -det är noterna, och dem kan man
    göra väldigt mycket med.

  120. Dagordningen behöver man inte
    behandla likadant varje gång.

  121. Man vet i förväg vad som ska hända.

  122. För vi sjunger fortfarande samma sång
    men på ett helt annat sätt.

  123. Vi sjunger från samma förlaga.
    Då låter det så här med stackato.

  124. Det var ett sätt att använda förlagan
    på. Nu binder vi ihop tonerna.

  125. Sjung som om ni vore lite äldre.
    Ska vi säga i min ålder? 69 år.

  126. Jag vågar vara lite spontan.
    Vad skrattar ni åt? Få höra.

  127. Tack, tack. Jag tror att vi måste
    ta den som den ska vara.

  128. Kan ni märka att de inte bara...

  129. Märker ni att de sjunger väl
    tillsammans med en fysisk kontakt?

  130. Ingen står och sjunger så här,
    utan de upplever varandra.

  131. Den gemenskapen är fantastisk.

  132. När jag kan skapa den gemenskapen
    så blir det en fantastisk stämning.

  133. Det är därför som jag tror att
    körsång är så oändligt viktigt-

  134. -i alla sammanhang. Inte bara i
    skolan utan också i vuxenvärlden.

  135. I dagens samhälle
    behövs kör mer än nånsin-

  136. -eftersom fler och fler
    sitter vid datorn och är privat-

  137. -i stället för att umgås.

  138. Jag tror att det är väldigt viktigt
    att man uppskattar varandra så.

  139. Jag har varit musiklärare i 39 år-

  140. -och vet om att jag är synnerligen
    privilegierad som kan säga-

  141. -att jag har haft världens bästa
    jobb.

  142. Det är tryggt att luta sig tillbaka
    på att man har haft det-

  143. -och att man gärna vill fortsätta.

  144. Jag har varit musiklärare
    av musikaliska skäl-

  145. -men bara 50 procent
    av musikaliska skäl.

  146. Jag har till 50 procent
    varit det av sociala skäl.

  147. Jag ser barnen...
    Nej, den uppväxande generationen-

  148. -från det att de är tio år gamla
    och sitter och sjunger.

  149. Då berättar jag för dem: "Bara du
    i hela världen har den rösten."

  150. "Och det är bara du som har
    det utseendet. Är inte det fint?"

  151. När man gör sitt bästa utifrån
    sina förutsättningar är alla bäst.

  152. Att som lärare i dagens skola
    kunna säga att alla är bäst-

  153. -är körledarens privilegium.

  154. Om du frågar mig vilken av flickorna,
    eller tanterna borde jag säga nu-

  155. -som sjunger bäst, så vet jag inte.

  156. Det intresserar mig inte
    att lyssna på dem på det viset.

  157. Jag vet att Anna gör sitt yttersta
    och sitt bästa, precis som de andra.

  158. Då är de alla bäst. - Ni kan sitta
    ner. Tanter ska inte stå så länge.

  159. Då växer jag i självförtroende om
    jag hör att om jag sitter på stolen-

  160. -och gör mitt allra bästa och
    sjunger, med tummen långt borta-

  161. -så att man tar mig på allvar,
    då är jag allra bäst, säger Bosse.

  162. Då växer självförtroendet, och jag
    tror att tappade självförtroenden-

  163. -är väldigt tydliga
    i dagens samhälle.

  164. Det finns för mycket av dem.

  165. Betygssystemet är orsaken till
    tappade självförtroenden.

  166. I kemi och matematik
    är det lätt att mäta var man ligger-

  167. -men när jag sjunger
    med hela kroppen-

  168. -och visar den positiva attityden,
    då säger Bosse att alla är bäst.

  169. Jag växer i självförtroende-

  170. -och då blir det faktiskt så att
    jag presterar bättre i andra ämnen.

  171. Körer skapar så många goda
    förutsättningar för annat också.

  172. När man håller på med kör
    är det naturligt för alla att...

  173. Ja, när jag ska prata blir det tyst.

  174. Det för man med sig till andra ämnen,
    som matematik och biologi.

  175. Man lär sig att lyssna
    på den som står här framme.

  176. Dagens samhälle är ganska
    omusikaliskt. Det är för stressat.

  177. Har vi bråttom,
    eller skaffar vi oss bråttom?

  178. Samtidigt skulle jag vilja lära ut
    ett bra knep för att sjunga i kör.

  179. Jag ser på er att ni verkar
    mer och mer musikintresserade.

  180. Ni funderar kanske på att gå med i
    en kör. Det är ju min förhoppning.

  181. Att sjunga riktigt bra i kör-

  182. -är inte att ha en dirigent-

  183. -utan att sjunga riktigt bra i kör
    är att öva sig i solidaritet-

  184. -och det är att öva sig i lojalitet.

  185. Samt att öva upp sin förmåga
    att respektera varandras olikheter.

  186. Ras, hudfärg, religion
    och allt vad det är.

  187. Som vi har hört
    så har de olika klangfärger.

  188. Anna sjunger med en, Sally med en.

  189. De har samma existensberättigande
    här uppe på podiet.

  190. Nu till poängen: Ett humant samhälle
    som är nåt värt att leva i-

  191. -bygger på solidaritet, lojalitet
    och respekt för varandras olikheter.

  192. Därför är det så viktigt att
    körsången får plats på olika sätt-

  193. -för då får vi ett bättre samhälle.

  194. Vid möten i Kommunfullmäktige
    eller i FN vid deras sammanträdanden-

  195. -så borde man ha sånger som man
    sjunger tillsammans innan mötet.

  196. Sen tackar man varann för sången.

  197. Det blir ju svårare att vara ovänner,
    förstås-

  198. -om man har skapat en sån relation
    som jag nu pratar om.

  199. Allt det här handlar om ledarskap.
    Irritera eller dirigera?

  200. Vågar jag som chef eller vd,
    eller körledare-

  201. -gå in i gruppen
    och finnas med i gruppdynamiken?

  202. Eller ställer jag mig på ett podium
    och har en auktoritär inställning?

  203. Det är rätt många
    som inte vågar gå in-

  204. -och delta i gruppdynamiken.

  205. De som inte törs
    gå in i gruppdynamiken-

  206. -tror jag blir rektorer,
    eller högt uppsatta militärer.

  207. Eller så blir de körledare, förstås.

  208. Att ta del av det inne i gruppen-

  209. -att lyssna på vad medarbetare säger-

  210. -och att ta del av det.

  211. Det är väl också så att i en grupp
    är det ofta på det viset-

  212. -att det finns högljudda deltagare.
    I en kör förklarar jag det så här:

  213. Det finns alltid, i en blandad kör
    med lite äldre röster-

  214. -nån som är lite extra högljudd och
    sjunger lite starkare än de andra.

  215. Fru Andersson sitter... Heter nån här
    fru Andersson? Jag menar inte dig.

  216. Nu är jag fru Andersson och jag
    sjunger starkt för jag är frimodig-

  217. -och jag tycker
    att jag sjunger bäst av alla.

  218. De som sitter bredvid tröttnar.

  219. "Det är ingen idé att jag sjunger.
    Jag hörs inte."

  220. Den dagen när fru Andersson är borta
    så märker man att rösten fattas.

  221. Det får ju inte körledaren höra,
    att hon har sån stor betydelse.

  222. Jag känner mig mera betydelsefull.

  223. Och så kommer jag hem och säger:
    "I kväll var det extra roligt."

  224. Man kände ju sin betydelse i gruppen.

  225. Man tycker inte illa om fru Andersson
    för hon bjuder på bullar.

  226. Hon är hygglig och social, men den
    där biten fungerar på olika sätt.

  227. Jag tror att de högljudda
    och de superkreativa-

  228. -ofta kväver den kreativa process
    som finns i gruppen.

  229. Det var så bra sagt så jag säger det
    igen. De högljudda och kreativa-

  230. -kväver ofta den kreativa processen
    i gruppen.

  231. Och det är min uppgift som körledare-

  232. -i det här fallet din uppgift
    som ordförande, att se på alla.

  233. Alla ska känna sig lika viktiga.

  234. Har ni varit med om
    när ordet är fritt-

  235. -att det ofta är samma personer
    som räcker upp handen och börjar?

  236. De får ofta ordet på det viset.
    Så är det också i kör.

  237. Jag har erfarenhet av att det ofta är
    de lågmälda och fåordiga-

  238. -som inte så sällan har sanningen.

  239. Det är de som har lösningar
    som verkar på sikt.

  240. Hur är jag som ledare och pedagog?

  241. Lyssnar jag bara på de högljudda
    och för mycket på de dominanta?

  242. Känner sig alla delaktiga-

  243. -och att de medverkar i sammanhanget?

  244. Adolf Fredriks musikklasser
    består av 1 100 elever.

  245. Man söker in när man är tio år
    och varje år söker ca 1 000 elever.

  246. Vi tar in 180 elever.

  247. 1939 när skolan startade
    var 33 procent pojkar.

  248. I dag, 2013,
    så är det 33 procent pojkar.

  249. De åker väl till Brynäs och spelar
    ishockey. Det är väl ishockey, va?

  250. Det har jag inget emot.
    Det kanske är så att mamma...

  251. Nej, jag ska inte utveckla det.
    Det kan irritera nån eller några.

  252. När jag kom till Adolf Fredrik 1971
    så fanns det en gosskör.

  253. Jag tyckte att det måste finnas en
    flickkör då. Var inte det bra tänkt?

  254. Tack för det stödet.

  255. Då söker det i årskurs sex
    ungefär 60-70 flickor-

  256. -och jag tar in tio stycken.

  257. Här sitter några som har gått igenom
    det där läskiga provet.

  258. Sen övar vi två gånger i veckan.

  259. Två gånger i veckan i två timmar.

  260. Oftast sjunger vi
    väldigt kvalificerat material.

  261. Svåra bitar, om jag uttrycker mig så.
    Då är de alltså tolv år.

  262. Gör jag mig populär på det viset?
    Eller populär på det viset jag vill?

  263. Jag har en upplevelse av mina 38 år-

  264. -att när jag visar dem de svåra
    bitarna och den knepiga musiken-

  265. -så är det nån som tänker:

  266. "Bosse tar mig på allvar. Han tror
    att vi ska kunna sjunga den biten."

  267. Jag är rätt säker på
    att ni har många gånger har tänkt:

  268. "Vilken hemsk bit."
    De kan inte hålla sig för garv.

  269. Men jag tror att det finns en tillit.

  270. Efter tio repetitioner så kanske
    det blir bra och succé på konserten.

  271. Jag tror att de känner igen sig.

  272. Det är väl just för att jag ger
    begåvade, skickliga utövare-

  273. -material att växa i, som gör att det
    är spännande att vara med i kören.

  274. Om jag skulle sjunga enklare sånger,
    så att säga-

  275. -så skulle de nog sluta.
    Då är det väl ingen utveckling.

  276. De känner att de växer genom att jag
    som chef, ordförande eller körledare-

  277. -ger dem uppgifter som är spännande-

  278. -och att de så småningom känner att
    det växer till nåt riktigt fint.

  279. Nu ska vi sjunga en sång-

  280. -som man ofta sjunger så här års.

  281. Det är en vacker, svensk sommarsång-

  282. -som betyder att det snart är lov
    och man slipper lärarna.

  283. Den låter så här.

  284. En vänlig grönskas rika dräkt

  285. har smyckat...

  286. Förlåt, tjejer,
    även om det är väldigt vackert.

  287. Jag tror att ni vet hur de ser ut
    och behöver nästan inte titta längre.

  288. Jag kan inte titta nog på dem...
    Men ni vet hur det låter.

  289. När man har bildat sig en uppfattning
    så lyssnar man mindre intensivt.

  290. Ni lyssnade mer tydligt i början
    när vi kom in här.

  291. Nu tänker ni: "Ja, så där låter de."
    Och så sjunger de en sån där text.

  292. Det kanske ger hopp om Sveriges
    framtid att flickor sjunger den-

  293. -vad vet jag?

  294. Nej, vi ska sjunga nåt annat
    som speglar vår egen tid-

  295. -och vår uppfattning om de annonser-

  296. -som finns i tidningarna
    och på löpsedlarna-

  297. -och vi har följande synpunkter.

  298. Döda inte kärleken med choklad.
    Ät lakrits.

  299. Bästa sättet: Parbanta!

  300. Smalare lår - ät alger.

  301. Vill du också ha en sexig häck?
    Ta en kalldusch.

  302. Hörru, Veckorevyn,
    om jag bara vägde 49 kilo

  303. och hade funnit min egen rätta stil,
    och hållit huden fräsch med nattkräm

  304. och om jag ätit de nyaste groddarna,
    groddarna, groddarna

  305. och trivts med min workouttränade
    kropp, kropp, kropp, kropp, kropp

  306. Om solen ändå inte varit ljuset

  307. och hade regnet bara ändå inte fallit

  308. och hade vindarna ändå inte fortsatt
    viska sin sång

  309. Hade jag inte bara varit människa
    varit människa

  310. bara varit människa

  311. Hörru, Veckorevyn,
    släng dig i väggen!

  312. Jag läser ur "Igelkottens elegans".

  313. "Varje gång är det ett mirakel."

  314. "Alla dessa människor, alla bekymmer,
    allt hat och all längtan."

  315. "Hela detta liv vi släpar på:
    skrik, skratt, tårar och uppbrott."

  316. "Allt detta upplöses
    när kören börjar sjunga."

  317. "I livets gång drunkna när sången
    plötsligt uppfylls innan den får..."

  318. Jag har glömt glasögonen.
    "Livets gång drunkna i sången."

  319. "Plötsligt uppfylls man av en stark
    gemenskap, till och med kärlek."

  320. "Det får den fula vardagen
    att övergå i perfekt samhörighet."

  321. "Jag är inte mig själv längre, jag
    är en del av en fantastisk helhet."

  322. "Då undrar jag varför känslan bara
    infinner sig i ögonblick av körsång"-

  323. -"och inte omsluter oss dagligen."

  324. "När kören tystnar applåderar alla
    glädjestrålande de lysande sångarna."

  325. "Det är otroligt vackert.
    När allt kommer omkring undrar jag"-

  326. "om världens sanna rörelse
    inte är sång."

  327. Textning: Maria Isacsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Att leda en kör

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Att inspirera och ge stöd är bland det viktigaste när man ska leda en kör. Bosse Johansson har lett flickkör på Adolf Fredriks musikklasser sedan 1971. Här berättar han om hur gör för att få fram sitt budskap. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Ämnen:
Musik, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Arbetspsykologi, Gruppdynamik, Körer, Ledarskap, Musikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Psykologi, Tillämpad psykologi, Undervisning, Undervisning i konst, musik, teater och film
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Retorikdagen 2013

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Retorikdagen 2013

Att framföra sitt budskap på bästa sätt

Hur ska du övertyga din publik om att det du säger är viktigt att lyssna på? Heléne Hedqvist, framträdandeexpert vid Retorikstudion, ger konkreta tips på hur du ska stå och prata för att nå fram med ditt budskap. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Retorikdagen 2013

Att leda en kör

Att inspirera och ge stöd är bland det viktigaste när man ska leda en kör. Bosse Johansson har lett flickkör på Adolf Fredriks musikklasser sedan 1971. Här berättar han om hur gör för att få fram sitt budskap. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Retorikdagen 2013

Att göra sin grej

Carolina Neurath fick Stora journalistpriset 2012 för sin räntekarta i tidningen Svenska dagbladet. Idag åker hon runt och berättar om sitt arbete och hur man på bästa sätt kan få fram sitt budskap som skrivande journalist. Moderator: Lennart Paulsson. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Retorikdagen 2013

Att hålla ihop ett lag

Tommy Jonsson har varit tränare i snart 20 år. Det gäller att hantera varje person som en enskild individ, men samtidigt måste man få alla att känna sig som ett lag som kämpar för ett gemensamt mål. Inspelat 13 maj 2013 på Hilton Slussen. Arrangör: Paulsson and Partners AB.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Pelléas och Mélisande och tidens måleri

Kan man förstå opera genom bildkonsten? Konsthistorikern Charlotta Nordström drar paralleller mellan Claude Debussys opera "Pelléas och Mélisande" och den symbolistiska konstens landskap och karaktärer. Presentatör: Katarina Aronsson. Inspelat den 22 mars 2016 på Kungliga Operan i Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Gör historien till hennes

Lina Thomsgård är projektkoordinator på Skap och grundare av Rättviseförmedlingen. Hon menar att mer och mer musik idag görs av kvinnor, men kvinnorna måste släppas in i fler sammanhang. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Fråga oss