Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : AgentknepMaterialDela
  1. Men vad gör du? Vi ska börja. Kom nu.

  2. Oj då. Jag gör inget.

  3. Det kanske ser konstigt ut,
    som om jag har tagit henne.

  4. Men jag lånar henne bara lite,
    den här lilla gulliga kaninen.

  5. Rullar vi?

  6. Välkomna till dagens biologiprogram.
    Kaninen är ju en biologisk varelse-

  7. -så vi kan prata om
    kanin och biologi.

  8. Titta inte på mig så där.

  9. Jag har inte tagit henne.
    Jag lånar henne.

  10. Det är klart att jag vet
    att hon bor här. Självklart, Tommie.

  11. Jag tror att vi får bryta där
    och skicka över till Beppe i studion.

  12. Kan du säga det?
    "Över till Beppe i studion."

  13. Det såg ut som om Agneta försökte sno
    kaninen. Det får man ju inte göra.

  14. Men om nån har snott nåt från en
    så kan man kolla fingeravtryck.

  15. Det har blivit dags att göra
    ett coolt agentexperiment. Kolla här.

  16. Vi behöver tändstickor och ett ljus,
    och så ska vi ha en liten borste.

  17. En pensel går bra också.
    Den här borsten sminkar man sig med.

  18. Den ska vi plocka fingeravtryck med.
    Vi behöver sot också.

  19. Det går bra
    med chokladpulver eller nåt-

  20. -men vi ska göra sot med hjälp av
    ljuset och tändstickorna.

  21. Vi behöver porslinstallrikar.
    Ta inga tallrikar som ni är rädda om.

  22. Nu tänder vi ljuset, så det ska
    definitivt vara en vuxen med.

  23. Så där.

  24. Sen för man kanten av tallriken
    mot lågan.

  25. Ser ni hur det ryker
    när man bränner på tallriken?

  26. Det bildas ett sot här som man kan
    använda för att plocka fingeravtryck.

  27. Då plockar man sotet med borsten och
    går över ytan som man vill undersöka.

  28. Men om man känner en sotare
    så kan man få en massa sot. Kolla.

  29. Här är en himla massa sot. Det är
    hämtat från en kamin eller nånting.

  30. Jag ska använda det här sotet för att
    plocka mitt eget fingeravtryck.

  31. Man tar en tallrik och trycker
    ordentligt på den. Så där.

  32. Vi kan låtsas att det fanns en kaka
    här innan. Vem kan ha snott kakan?

  33. Då tar vi lite sot på borsten så här.

  34. Tänk på att man inte ska gnugga hårt
    på ytan, utan pensla försiktigt.

  35. Så. Kolla.

  36. Ser ni? Där är det. Kolla nu.

  37. Nu ska vi ta tejp och lyfta finger-
    avtrycket till ett annat ställe.

  38. Då blir det lättare att kolla på det.
    Sätt en bit tejp på fingeravtrycket-

  39. -och dra av det försiktigt, så här.

  40. Och så tar vi en vit pappersbit
    och sätter på det här.

  41. Nu har vi ett fingeravtryck
    att kolla på.

  42. Då kan man skriva: "Det här är
    kaktjuvens fingeravtryck."

  43. Sen får man se om man hittar tjuven.

  44. Ska vi kolla lite mer
    på fingeravtryck? Kom.

  45. Vad har varje människa
    som är helt unikt för den?

  46. Nåt som ingen annan människa
    har likadana av. Jo, fingeravtryck.

  47. Inga två människor har
    likadana fingeravtryck.

  48. Inte ens enäggstvillingar har det.

  49. Därför använder kriminaltekniker
    fingeravtryck-

  50. -för att med stor säkerhet
    kunna identifiera personer.

  51. Spåren i fingeravtrycket
    kallas papillarlinjer.

  52. De fastnar på vissa ytor för att
    fettpartiklar lossnar från huden.

  53. Du kan kolla familjens
    eller klassens fingeravtryck.

  54. Du behöver bara en borste,
    sot och lite tejp.

  55. Snart har du
    ett fingeravtrycksregister.

  56. Sen är det bara att sätta i gång
    och jaga bovar. Lycka till!

  57. Tack, Beppe.
    Vad spännande med fingeravtryck.

  58. Man förstår att bovar har handskar.

  59. Hur som helst, nu har jag släppt ner
    kaninen, så den är hos sina kamrater.

  60. Som sagt skulle jag bara ge den
    en kram, sen skulle den få komma ner.

  61. För man får inte stjäla.
    Man får inte låna utan att fråga.

  62. Och det skulle jag aldrig göra.

  63. Tack för i dag. På återseende i denna
    spännande naturvetenskapens värld.

  64. Tommie,
    får jag låna ett par handskar?

  65. Bara en handske?
    Inte ens en liten handske?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Agentknep

Avsnitt 24 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta har fattat tycke för en ullig, gullig kanin som hon bara vill "låna lite". Beppe letar fingeravtryck med hjälp av vanligt sot och en sminkborste.

Ämnen:
Biologi, Kemi
Ämnesord:
Fingeravtryck, Juridik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Polisväsen, Rättsvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Hjärtat och lungorna

Hjärtat och lungorna är två livsviktiga organ. Tillsammans med blodet ser hjärtat och lungorna till att kroppens alla delar får syre och näring, så att vi kan röra på oss, så att hjärnan kan lösa problem, så att vi kan skratta och gråta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten

Del 10 av 11: Bäverns slunga. Som storsjöodjur har Jim lyckats få tag i silverspetsen längs nere på Storsjöns botten. Han ligger utmattad på stranden när två mörka gestalter drar ut honom i vattnet igen. Jim förs vidare norrut, längs älvar och hav till ett bäverslott i närheten av Höga kusten. Men en förrädare bland djuren lurar Jim till björkarnas stad - Umeå. Där väntar den onda prästen. Prästen tvingar med Jim på en resa norrut längs malmbanan. Med trollbokens hjälp hoppas prästen kunna tämja demonen.