Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : FärgfestMaterialDela
  1. Hej och välkomna. Här står jag och är
    alldeles pirrig över dagens gäster.

  2. Dagens program handlar om biologi,
    och vi ska få träffa djur.

  3. Här står jag med en smarrig kvast,
    och sånt gillar de ju. Häng med.

  4. Komsi, komsi.

  5. Komsi, komsi.

  6. Komsi, komsi. Här.

  7. Kom, kom. Här.

  8. Vi får väl ta och bryta här
    och skicka över till Beppe i studion.

  9. Över till Beppe.

  10. Tommie, vad gör jag för fel?
    Varför vill de inte äta?

  11. Det kanske är den här.
    Den är ju alldeles grå och trist.

  12. I dag är jag på djurens sida.
    Kvistarna såg inte så mumsiga ut.

  13. Kanske om de varit i en annan färg,
    och det handlar dagens experiment om.

  14. Här har vi lite blommor.
    Vi ska ta och ändra färgen på dem.

  15. För att göra det
    behöver vi så klart färg.

  16. Det här är vanlig karamellfärg
    i rött, grönt och blått.

  17. Vi ska stoppa ner blommorna i färgen,
    men de behöver ju vatten också.

  18. Jag har förberett ett par såna här
    som vi kan stoppa ner blommorna i.

  19. Vi häller ner färg i vattnet
    som blommorna kan dricka.

  20. Den är fin, tycker jag.

  21. Den är också fin.

  22. Så. Då behöver vi blommor, eller hur?
    Vi tar och plockar några här.

  23. Jag har två sorters blommor
    som funkar jättebra här.

  24. Den första är en nejlika,
    och så klart så ska de vara vita.

  25. Det är mycket lättare
    att färga vita blommor.

  26. Sen ska vi ha ett par tulpaner också.

  27. Så.
    Tulpanerna är också vita från början.

  28. Nu sätter vi ner dem i färgerna. Vi
    tar en blomma per färg av varje sort.

  29. En tulpan och en nejlika i den blå,
    och så likadant i de andra också.

  30. Nu ska vi se här.
    Den behöver jag inte.

  31. Och så. Sen ska ju det här stå
    ett tag, över natten till och med-

  32. -så att blommorna får dricka.
    I går satte jag blommor i vatten.

  33. Jag tänkte visa hur de ser ut i dag.
    Vi börjar med det röda vattnet.

  34. De ser ut så här. Kolla.
    Röd färg tar ju lite tid på sig.

  35. Om de hade fått stå nån natt till
    så hade de blivit mycket rödare.

  36. Sen tar vi dem som har stått
    i grönt vatten. De ser ut så här.

  37. Kolla.
    De har ju blivit blå! Ser ni det?

  38. Grön färg innehåller blått och gult.
    Blandar man det så blir det grönt.

  39. Den blå färgen älskar
    att sugas upp av blommorna-

  40. -så vi ska ta och kolla på dem
    som har legat i blå färg över natten.

  41. Kolla här då.
    Det blev ju fint. Tycker ni inte det?

  42. Blå färg är jättebra
    att färga blommor med.

  43. Vad är det som gör
    att färgen sugs upp i blommorna-

  44. -på det här sättet?

  45. Vatten är ju viktigt för allt liv,
    men hur gör växterna när de dricker?

  46. Jo, de tar hjälp av kapillärkraft-

  47. -för att suga upp vatten från marken.
    Kapillärkraft fungerar så här.

  48. En kraft utanför blomman gör att
    vattenmolekylerna vill sitta ihop.

  49. En annan kraft gör att vatten-
    molekylerna vill fastna i stjälken.

  50. I naturen vill krafter jämna ut sig.

  51. De hoppar därifrån det finns mycket
    till där det finns lite.

  52. Utanför blomman finns mycket kraft
    och inuti lite.

  53. Då vill molekylerna röra sig
    in i blomman tills det är utjämnat.

  54. Det är av samma anledning som papper
    och annat suger upp vatten så bra.

  55. Man kan visa kraften genom att
    doppa ner blommor i färgat vatten.

  56. Efter nån dag har blomman dragit upp
    vattnet som nu färgat blombladen.

  57. Fint, va?

  58. Tack, Beppe. Fint ska det vara.

  59. Jag har fixat den här
    och gjort så fint.

  60. Vi skulle ju träffa djur
    i dagens program.

  61. Kom, kom. Kom, kom. Kom, kom.

  62. Ät lite.

  63. Det är fortfarande inga djur
    som vill komma fram.

  64. Kom, kom.

  65. Det är fortfarande ingen som vill
    komma fram, så vi får avbryta här-

  66. -och säga tack för oss för i dag.

  67. -Tommie, då kan ju du ta de här.
    -Jaha.

  68. Textning: Lena Edh
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Färgfest

Avsnitt 23 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta ska göra ett reportage på en bondgård men inget djur vill komma fram, hur hon än lockar. Beppe byter färg på olika blommor i ett enkelt experiment och kollar på vad kapillärkraft är för något.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Växter, Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Blommor, Botanik, Färgning, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jack och jordens utveckling

Efter meteoriter

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?