Titta

En rolig historia

En rolig historia

Om En rolig historia

Hur luktade man på medeltiden? Hur var det att vara kär under vikingatiden? Och innan det fanns några klockor - hur kom man i tid då? Ann Söderlund och Henrik Ahnborg tar oss med genom olika epoker för att ta reda på hur människors vardag har sett ut genom tiderna. De resonerar med sketcher och musikalnummer kring begrepp och fenomen i historien och får hjälp av den fiktive historikern Greger Herrlich som dyker upp med korrekt fakta och insiktsfulla synpunkter. Programmen syftar till att skapa en nyfikenhet på historia och ge tittarna perspektiv på nutiden och en relation till dåtiden.

Till första programmet

En rolig historia : Kärlekens historiaMaterialDela
  1. ...på 1800-talet som kärleken
    och äktenskapet började "gifta" sig.

  2. Kärlek och äktenskap
    har varit två olika saker.

  3. Den romantiska kärleken
    var inte lika viktig som i dag.

  4. Jag heter Greger Herrlich,
    och det här var min historia.

  5. Tänk att man har sett olika på kärlek
    genom tiderna. Intressant.

  6. Vad då,
    att kärleken inte var så viktig?

  7. Jag vet inte. De hade kanske annat
    att tänka på.

  8. Men du, säg att vi var kära
    och ville leva ihop.

  9. -Fick vi inte det då? Knäppt.
    -Jag vet inte om det var så knäppt.

  10. Det kanske fanns viktigare saker.

  11. Tänk om vi
    bodde på landet på 1600-talet.

  12. Visst. Vi säger att jag är jättekär
    i dig och vill gifta mig med dig.

  13. Wow, tack, men det går inte.
    Du ska gifta dig med Agda, där.

  14. Med henne?

  15. Jag känner inte henne, jag har aldrig
    träffat henne. Hon är inte min typ.

  16. -Jag vägrar.
    -Det kan du inte.

  17. Hennes familjs ägor gränsar till din
    åker. När ni gifter er får du mark.

  18. Så.

  19. -Men du, snälla Ann...
    -Det går inte att ändra på.

  20. Jag känner henne inte.
    Lämna mig inte. Hon luktar illa!

  21. Lycka till.

  22. Det viktiga var inte kärleken.

  23. Det viktiga var att jobba bra ihop.

  24. Äktenskapet var
    som en affärsuppgörelse-

  25. -för att föra släktens arv vidare.

  26. Snälla.

  27. Sätt på ringen,
    så får du kyssa henne.

  28. Alltså vi har det ganska okej.
    Vi strävar på och hjälps åt.

  29. -Helt utan kärlek är det inte.
    -Kanske inte.

  30. Sen har vi ju Herren också,
    och djuren och barnen.

  31. -Så kärlek fattas inte.
    -Nej.

  32. -Kunde man vara lycklig ändå?
    -Visst.

  33. Man hade en annan syn på äktenskapet.
    Man spridde kärleken på olika saker.

  34. Hade man tur, började man
    tycka om den man var gift med.

  35. Som i det här fallet.

  36. Det är inte roligt längre.

  37. Det var inte så jag tänkte mig
    kärleken och livet. Var det så förr?

  38. Som med mycket i historien-

  39. -såg det olika ut
    på olika tider och platser.

  40. Som grekerna för 2 000 år sen. Där
    var man mer fri i sin syn på kärlek.

  41. Eller ja... Männen var friare.

  42. -Okej, var vi gifta här?
    -Det kan vi säga.

  43. Men männen vid den här tiden hade
    älskarinnor och roade sig flitigt.

  44. Jaha, är det sant?

  45. Men då ses vi senare, eller?

  46. -Vad då? Vi är ju gifta.
    -Han sa ju att männen roade sig.

  47. Då vill inte jag vara kvar i antiken.

  48. Kan du köpa ostbollar
    till fredagsmyset? Vi ses sen.

  49. Nämen...
    - Det är inte klokt, Greger.

  50. Det var definitivt kvinnorna i Aten
    som drog det kortaste strået.

  51. Skål!

  52. Jättekul.

  53. -Jag vill härifrån.
    -Det började precis bli jätteroligt.

  54. Man sitter inte
    när man äter på antiken. Man ligger.

  55. Men annars kan vi
    inte göra sångnumret från "Hair"-

  56. -som ingen tittare har sett,
    men ändå.

  57. Jag vill inte vara här.
    Det finns ingen kärlek.

  58. Jo. Det finns massvis, Ann.

  59. För mig.

  60. Jag har lust, kvinna

  61. till allt jag kan finna

  62. till vänner, älskarinnor

  63. ja, allting utom min fru

  64. Jag har min man, mitt vin,
    en konkubin i periferin

  65. Jag har min uppgift och min gud

  66. Jag har guld utan skuld
    jag älskar vilt med varje pilt

  67. på stadens fest

  68. Jag har min man, mitt vin,
    en konkubin i periferin

  69. Jag har min uppgift och min gud

  70. Stopp, stopp, stopp. Nu räcker det.

  71. Jag är trött
    på grekisk, ojämlik kärlek.

  72. Köpte du ostbollar? Vart ska du?

  73. -Till vikingatiden!
    -Vi har det ju jättebra här.

  74. Du har det bra här, Henrik.
    Du, du, du.

  75. Ja du, Ann. Som tur är, var kärleken
    mer jämlik på andra platser.

  76. I Norden på järnåldern
    var båda inblandade i giftasplanerna.

  77. -Jag har min gud, jag har min lust...
    -Sluta.

  78. Ja, ja.

  79. Om man var missnöjd med sin man,
    vad kunde man göra?

  80. Ja, du. Då kunde man som kvinna
    begära skilsmässa.

  81. -Hallå. Jag vill skilja mig.
    -Varför det?

  82. -För du har tjejer vid sidan om.
    -Det var ju på antiken, i Grekland.

  83. Det spelar ingen roll.

  84. -Dessutom dricker du för mycket.
    -Det var ju för tusen år sen!

  85. Du får skylla dig själv.

  86. Du. Måste inte människor i alla tider
    ha hyst starka känslor för varandra?

  87. -Jo.
    -Du vet, det pirrar och man blir röd.

  88. Kär har man blivit i alla tider.
    Man har ju inte pratat om romantik.

  89. När började man med det? Du vet,
    Ivanhoe och Rebecca, Romeo och Julia-

  90. -riddare, prinsessor
    och smäktande kärlek.

  91. Jag tror att det var under medeltiden
    man började skriva böcker och...

  92. -Varför tittar du så där?
    -Jag vet inte.

  93. -Du ville ju skilja dig.
    -Jag vill inte det längre.

  94. Jag har tänkt.
    Du är ganska gullig ändå.

  95. Just precis. Kärlek som begrepp
    uppstod inte förrän på medeltiden-

  96. -och då var den inte alls som i dag.

  97. Det handlade om att längta.

  98. Kärlek var att lida
    och inte få den man ville ha.

  99. Det var den höviska kärleken,
    den rena kärleken, se men inte röra-

  100. -som gällde i dikter
    och bland de riktigt rika.

  101. Det var själva tanken om kärlek
    som var det viktiga.

  102. Älskade! Jag är tillbaka.

  103. Sir Henrik! Du är tillbaka. Kyss mig.

  104. Den gryr, den gryr. Skynda fly
    dit lärkan är som sjunger där.

  105. Jag har längtat. Kom och kyss mig.

  106. Ånej, salig mö.
    Jag måste genast korsfara igen.

  107. Skämtar du med mig? Du har precis
    kommit hem. Jag behöver kärlek.

  108. Min ljuva duva,
    min kärlek är så stor och ren-

  109. -men först måste jag förtjäna dig.

  110. Det behöver du inte alls.
    Kom, vi hånglar.

  111. Farväl, mitt hjärtas ständiga trånad.

  112. Äsch.

  113. Trubaduren. Du får duga.

  114. Jag?
    Jag är ingen trubadur på riktigt.

  115. Du känner väl igen mig?
    Jag är Greger Herrlich.

  116. I riddarromaner hände det att
    trubaduren vänslades med riddarfrun.

  117. Det slutade nästan alltid i tragedi.

  118. -Se. Henrik.
    -Eländige trubadur.

  119. Nåd, ädle herre!

  120. -Det var hon som förförde mig.
    -Aldrig.

  121. Hör du, ärligt talat. Jag ville bara
    ha en kyss. Du är borta hela tiden.

  122. Jag tar hand om allt.
    Hund, barn, tvätt - usch!

  123. Det här funkar inte heller. När fick
    man vara ihop med den man var kär i?

  124. Jag skulle kunna sammanfatta, men då
    får du inte sticka mig med svärdet.

  125. -Ta bort den.
    -Visst, men var inte långrandig.

  126. Så här skulle man kunna säga
    att saker utvecklades i Sverige.

  127. Under århundraden på landet
    gifte man sig för att arbeta ihop.

  128. Fram till 1900-talet
    bodde nästan alla på landet-

  129. -och hela familjen fick hjälpa till.

  130. Det var därför bra att ha många barn.
    Då var man fler som kunde hjälpas åt.

  131. Då räknades mormor, farfar
    och någon moster också in i familjen.

  132. Till och med drängar och pigor
    räknades in.

  133. Men sen hände något under 1800-talet.

  134. Folk började flytta in till städer.

  135. Familjen blev mindre. Kärnfamiljen
    blev den vanliga familjen.

  136. Barnen behövde inte arbeta, och
    mannen och kvinnan jobbade inte ihop.

  137. -Vart tog farfar vägen?
    -Jag vet inte.

  138. Arbetet höll inte ihop familjen
    och äktenskapet.

  139. Då kunde det vara bra med kärlek.

  140. Nu växte idén om att gifta sig av
    kärlek, som något man eftersträvade.

  141. Fortfarande var det mannen
    som bestämde.

  142. När nu kvinnan inte behövde jobba
    på gården, skulle hon vara hemma.

  143. Efterhand som kvinnor började arbeta
    fick de också makt att välja partner.

  144. Först 1915
    fick man lov att skilja sig.

  145. Vad är det här? Var det honom du
    ville ha hela tiden?

  146. Som sagt. Först 1915 fick man skilja
    sig på grund av brist på kärlek.

  147. Men den fria och jämlika kärleken
    kom först på 1970-talet.

  148. Då tänkte man att man kunde älska vem
    man ville. Kanske flera samtidigt.

  149. Förlåt, ta det inte personligt,
    men jag har ingen lust med det här.

  150. Vill du vara med honom
    vill jag inte vara med.

  151. -Det är väl inte så farligt?
    -Kom, så kramas vi.

  152. Ni är inte kloka.
    Nu vill jag ha en kvällsmacka.

  153. Den fria kärleken
    var inte något för alla.

  154. Varför håller du på
    med honom hela tiden?

  155. För att visa
    hur man tänkte på 70-talet.

  156. -Det var det ju inte.
    -Det var det ju.

  157. Alltså kärleken
    är inte jämlik i dag heller för alla.

  158. Nej, jag vet. Det var inte länge sen
    som homosexuella inte fick gifta sig.

  159. Jag tar den röda tandborsten.

  160. -Ska vi krypa till kojs?
    -Vilka "vi"?

  161. -Ska vi ligga tre stycken i sängen?
    -Ja.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med kärlek. Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i? Eller har man haft olika syn på kärleken under olika tider i historien? Ann och Henrik färdas till 1600-talets bondesamhälle där Henrik får prova hur det känns att bli bortgift mot sin vilja. De gör också nedslag i antikens Grekland där Ann inte alls trivs utan försvinner till vikingatiden. De provar också på medeltidens heroiska kärlek där man fick se men inte röra. Vi följer också familjens utveckling från bondesamhälle fram till industrisamhälle och som vanligt dyker historikern Greger upp och ger en del svar.

Ämnen:
Historia
Ämnesord:
Historia, Kulturhistoria, Kärlek
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i En rolig historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Tidens historia

Avsnitt 1 av 6

Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Och det där med att tid är pengar, när blev det så? Ann och Henrik färdas genom järnålder, medeltid och 1800-tal för att ta reda på hur synen på tiden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i då? Eller har inställningen till kärlek sett olika ut vid olika tider? Ann och Henrik färdas genom antiken, vikingatiden, medeltiden och 1600-talet för att ta reda på hur synen på kärlek har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Hur funkade toaletterna förr i tiden? Var det verkligen så där smutsigt på medeltiden som man tänker sig? Ann och Henrik färdas genom medeltiden till 1600-talets Frankrike och 1800-talets England för att ta reda på hur synen på smuts förändrats genom tiderna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kommunikationens historia

Avsnitt 4 av 6

När uppfanns skriftspråket? Hur skickade man brev till varandra förr i tiden? Och hur fick man reda på vad som hände i samhället? Ann och Henrik färdas genom seklerna och undersöker hur kommunikationen har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

När uppstod det första modet? Och har man alltid fått ha på sig precis vad man vill? Ann och Henrik färdas genom seklerna för att ta reda på hur synen på mode och kläder skiljt sig genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Ann och Henrik provar på att dö i olika tider för att ta reda på hur synen på döden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Tidens historia

Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Och det där med att tid är pengar, när blev det så? Ann och Henrik färdas genom järnålder, medeltid och 1800-tal för att ta reda på hur synen på tiden har förändrats genom historien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Karl X och Karl XI

Historieministern och departementssekreterare Gustavsson lyckas flytta barnen framåt i tiden. Anna och Johan får möta Karl X, men kungen mår inte riktigt bra. Lyckas de upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss