Titta

En rolig historia

En rolig historia

Om En rolig historia

Hur luktade man på medeltiden? Hur var det att vara kär under vikingatiden? Och innan det fanns några klockor - hur kom man i tid då? Ann Söderlund och Henrik Ahnborg tar oss med genom olika epoker för att ta reda på hur människors vardag har sett ut genom tiderna. De resonerar med sketcher och musikalnummer kring begrepp och fenomen i historien och får hjälp av den fiktive historikern Greger Herrlich som dyker upp med korrekt fakta och insiktsfulla synpunkter. Programmen syftar till att skapa en nyfikenhet på historia och ge tittarna perspektiv på nutiden och en relation till dåtiden.

Till första programmet

En rolig historia : Smutsens historiaMaterialDela
  1. Det fanns inga
    härliga porslinsstolar-

  2. -att spola ner avföringen i,
    och sjukdomar spred sig överallt.

  3. Samtidigt har vi kanske gått
    för långt i dagens samhälle-

  4. -när vi nästan är besatta
    av renlighet.

  5. Jag är Gregor Herrlich,
    och det här var min historia.

  6. Konstigt... Det måste ju
    ha varit jätteäckligt förr-

  7. -om man inte kunde hålla sig ren.

  8. Vad gör du? Tar du på
    deodorant innan du lägger dig?

  9. -Det är klart. Gör inte du det?
    -Nej, är du galen?

  10. -Hur ofta duschar du?
    -Hur så?

  11. Det händer faktiskt
    att du luktar svett.

  12. -Hur ofta duschar du?
    -Fyra-fem gånger i veckan.

  13. -Oj! Det var inte mycket.
    -Det är ju jättemycket!

  14. Jag duschar varje dag,
    ibland två gånger.

  15. Men jag luktar väl inte?

  16. -Lite. Jag säger bara som det är.
    -Okej.

  17. Men tänk dig då hur det var förr.

  18. Ta en stad på medeltiden.
    Där stank det verkligen.

  19. -Har du inte läst om det i skolan?
    -Jo...

  20. -Vad är det som luktar?
    -Dina kläder. Man tvättade ju sällan.

  21. Hela jag luktar ju!

  22. Man tvättade sig mer sällan
    än fem gånger i veckan.

  23. Och då bodde inte bara människor
    i städerna utan även djur.

  24. Det luktar svett, ruttet trä
    och ruttna tänder.

  25. Fy, vilken andedräkt du har nu!

  26. Vet du vad man gjorde med soporna?

  27. Man kastade ut dem från fönstret
    och rätt ner på gatan.

  28. Det var lag på att hojta: "Se upp!"

  29. Se upp!

  30. Ligist!
    - Det här är inte roligt längre.

  31. -Vet du hur man kissade och bajsade?
    -Nej. Bajsade på gatan?

  32. Ja, eller i en potta. Man slängde ut det
    genom fönstret och ropade...

  33. -Se upp!
    -Men gud!

  34. Herregud! Ta bort mig härifrån!
    Var det verkligen så här?

  35. Nu måste jag få avbryta.

  36. Visst var det smutsigt på medeltiden,
    men det här är överdrivet.

  37. Jag har läst...

  38. Man har länge målat ut medeltiden
    som en mörk, smutsig period-

  39. -men vissa städer hade lag på att hålla
    gatorna rena och avlopp fanns.

  40. -Jag måste få tvätta mig.
    -Ja, på medeltiden fanns det badhus.

  41. Kom så går vi.

  42. Åh vad skönt!

  43. -Hade de verkligen badhus?
    -Javisst, de var väldigt populära.

  44. Här samlades man, drack och åt
    och hade till och med musik.

  45. -Men man gjorde nåt annat också.
    -Vadå?

  46. Man hånglade en hel del.
    Helt hygieniskt var det inte.

  47. -Många kissade och bajsade i vattnet.
    -Tänkte man inte på hygienen?

  48. Man förstod inte sambandet
    mellan smuts och sjukdomar.

  49. Trodde man inte
    på människans fyra vätskor?

  50. Jo, man trodde att kroppen
    bestod av fyra vätskor:

  51. Blod, slem,
    svart galla och gul galla.

  52. Man trodde att man blev sjuk
    när det var obalans mellan dem.

  53. Vi har stängt! Kyrkan har stängt här!

  54. Kyrkan tyckte inte om badhusen,
    med all nakenhet och hångel.

  55. På 1500-talet
    förbjöd man sålunda alla badhus.

  56. Vi bör nog gå.

  57. Kyrkan stängde många badhus,
    och då sjukdomar spreds med vattnet-

  58. -började man bli rädd för vatten
    och trodde att det var farligt.

  59. Och på 1600-talet
    började man tvätta sig utan vatten.

  60. -Det kan väl inte ha funkat.
    -Man fick dölja smutsen.

  61. Sopa skiten under matten,
    så att säga.

  62. Är vi på 1600-talet igen?

  63. Gud, vad fint!

  64. -Varför har du så löjliga kläder?
    -Vadå? De är ju jättefina!

  65. Så här såg man ut
    i slutet på 1600-talet.

  66. -Och den här tvättade man sig med.
    -Men den är ju helt torr!

  67. Man trodde ju att vatten var farligt.

  68. Ja, jag läste om Ludvig den 14:e,
    kung i Frankrike.

  69. Den här tvättade man håret med.
    Nåt pulver som man hade i håret.

  70. På morgonen kammade man ut det.

  71. Vet du vem som var skitigast av alla?
    Det var vi.

  72. Jag! Kungen av Frankrike!

  73. Louis Quatorze! Ludvig den 14:e!
    Solkungen!

  74. Jaha, han som var värsta skitgrisen?

  75. Han badade två gånger i hela livet.

  76. Det var fasansfullt,
    och båda gångerna blev vi sjuka.

  77. Har aldrig riktigt gillat vatten
    Tvål och bad är inget för mig

  78. Lössen döljer man under hatten
    Smuts är väl ingen stor grej?

  79. Om man tar puder
    Då ser det bra ut

  80. Lager på lager till slut

  81. Puder!

  82. Jag tar puder
    varje gång jag vill va' fräsch

  83. Av vatten blir man sjuk i smittkoppor
    Nej, vatten vill man inte ha

  84. Överallt finns löss och loppor
    men det är nästan bara bra

  85. När det finns puder
    så ser det bra ut

  86. Lager på lager till slut

  87. Puder! Jag tar puder
    varje gång jag vill va' fin

  88. Nämen, stopp nu! Var det verkligen
    så här snuskigt på 1600-talet?

  89. Jo, det var det, men inte på landet.

  90. Där levde man
    som man alltid hade gjort.

  91. En sak kan vi i varje fall säga:

  92. Bönderna var nog renast av alla-

  93. -oavsett vad kyrkan bestämde
    om badhus och annat.

  94. Var det en härlig dag som denna
    - såklart att man badade!

  95. Upp ur vattnet nu!
    Det är en massa kvar av programmet.

  96. Men resten av året, när man inte kunde
    bada, var man inte skitig då?

  97. Jo, det är klart, men det
    var nog bättre ute på landet.

  98. Man kunde svettas ut skiten
    när man jobbade på åkern.

  99. Vad är det som luktar? Koskit?

  100. Ja, det fanns en massa bajs på åkern,
    från både djur och människor.

  101. -Ja, för att skulle växa bättre.
    -Men bajsade vi verkligen på åkern?

  102. Nej, man bajsade lite varstans
    och samlade ihop gödseln.

  103. Man bajsade i skogen,
    ut från trappen eller i svinstian.

  104. -Vänta... Jag måste gå!
    -Jag följer med på toa.

  105. Ja, förr i tiden var det vanligt att man
    uträttade sina behov tillsammans.

  106. Det ansågs som naturligt.

  107. Inte som i dag när vi nästan är
    hysteriskt rädda för kiss och bajs.

  108. -Skörden blir finfin i år.
    -Havren står som en gärdsgårdsstör.

  109. -Hörde du att Fia-Maja är på smällen?
    -Ja, med Bengtssons dräng!

  110. -Tror du att de gifter sig?
    -Va? Jag hör inte vad du säger.

  111. -Nej, Henrik. Det är lite äckligt.
    -Ja...

  112. När kom de på
    det där med bakterierna?

  113. Det var väl när man
    började med mikroskop och sånt.

  114. Just precis. På 1800-talet började man
    förstå vad bakterier var.

  115. Men det var inte lätt
    att övertyga alla.

  116. Snälla, kan du inte bara vara tyst
    nån enda gång ibland?

  117. Kom och kolla!
    Jag har hittat bakterier.

  118. De är pyttesmå
    att man måste ha mikroskop.

  119. Dra den om Rödluvan och vargen också.

  120. Bakterier sprider sjukdomar!

  121. Små bakterier som man
    inte ens kan se med blotta ögat?

  122. Folk har vetat i tvåtusen år att
    sjukdomar beror på de fyra vätskorna.

  123. -Inte på dina små krumelurer.
    -Det slutar man tro på 1800-talet!

  124. -Det stämmer.
    -Där ser du!

  125. Det är en jätteviktigt upptäckt!

  126. Jag skojade bara.
    Jag vet väl vad bakterier är!

  127. Jag skämtar bara.

  128. Va? Vad hände nu?

  129. Jag är Florence Nightingale,
    sjuksköterska från 1800-talet.

  130. -Mycket elegant, Ann.
    -Tack.

  131. Var kommer Florence Nightingale in?

  132. Innan man fattade det här
    med bakterier började man ana-

  133. -att det fanns ett samband
    mellan smuts och sjukdomar.

  134. Om ni läkare bara tar hand om era
    instrument och tvättar händerna-

  135. -kan tusentals liv räddas dagligen.
    Jag har fört statistik. Nåväl?

  136. Florence visste det
    som är självklart för oss-

  137. -att på sjukhus måste man hålla rent.

  138. -Så då blev allt rent och fint?
    -Nja, det tog sin lilla tid.

  139. Men mycket hände
    vid den här tiden på 1800-talet:

  140. Den industriella revolutionen.

  141. Industrialismen!

  142. Industrialismen!

  143. -Ångbåt och järnväg
    -Ekonomiska framsteg

  144. Alltid är det den där industriella
    revolutionen. Det blir tjatigt.

  145. Vad negativ du är! Tänk på alla
    bra grejer som den förde med sig.

  146. När alla fabrikerna
    växte fram i städerna-

  147. -blev det viktigt
    att arbetarna var friska.

  148. Man blev bättre på att hålla rent.
    Avlopp och toaletter började byggas.

  149. Det gick snabbt. Hela landet
    ville att alla skulle vara rena.

  150. Det badades i skolor
    och lite överallt.

  151. Jag förstår.

  152. -Har du tvålen?
    -Ja, faktiskt.

  153. Skönt att vara hemma där det är rent!

  154. -Är det inte för rent ibland?
    -Det problemet har inte du.

  155. Vad snackar du om? Jag menar bara
    att det var mer naturligt förr.

  156. -Kanske det.
    -Och man vänjer sig nog vid dofter.

  157. Nån från medeltiden skulle tycka
    att här luktade jättekonstigt.

  158. Säkert,
    men nu vill jag verkligen sova.

  159. Godnatt!

  160. Godnatt.

  161. -Vad var det där?
    -Pruttar är naturliga. Du vänjer dig.

  162. -Den var inte naturlig.
    -Jo. Man vänjer sig.

  163. Jag vänjer mig aldrig vid den där
    doften. Tur att jag är förkyld.

  164. Textning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ann och Henrik ser ett historieprogram på tv och börjar fundera över det där med smuts och hygien. Hur gjorde man för att tvätta sig förr? Hur illa luktade det egentligen, och när upptäckte man bakterierna? Ann och Henrik färdas till en medeltida stad för att se om det faktiskt var så där smutsigt som man tänker sig. De besöker också ett badhus innan de färdas vidare till Ludvig XIV:s hov där smutsen doldes under puder och peruker. På 1800-talet träffar de Florence Nightingale och tar reda på hur det där med hygien växte fram.

Ämnen:
Historia
Ämnesord:
Historia, Hygien, Kulturhistoria
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i En rolig historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Tidens historia

Avsnitt 1 av 6

Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Och det där med att tid är pengar, när blev det så? Ann och Henrik färdas genom järnålder, medeltid och 1800-tal för att ta reda på hur synen på tiden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i då? Eller har inställningen till kärlek sett olika ut vid olika tider? Ann och Henrik färdas genom antiken, vikingatiden, medeltiden och 1600-talet för att ta reda på hur synen på kärlek har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Hur funkade toaletterna förr i tiden? Var det verkligen så där smutsigt på medeltiden som man tänker sig? Ann och Henrik färdas genom medeltiden till 1600-talets Frankrike och 1800-talets England för att ta reda på hur synen på smuts förändrats genom tiderna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kommunikationens historia

Avsnitt 4 av 6

När uppfanns skriftspråket? Hur skickade man brev till varandra förr i tiden? Och hur fick man reda på vad som hände i samhället? Ann och Henrik färdas genom seklerna och undersöker hur kommunikationen har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

När uppstod det första modet? Och har man alltid fått ha på sig precis vad man vill? Ann och Henrik färdas genom seklerna för att ta reda på hur synen på mode och kläder skiljt sig genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Ann och Henrik provar på att dö i olika tider för att ta reda på hur synen på döden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaEn rolig historia

Kommunikationens historia

När uppfanns skriftspråket? Hur skickade man brev till varandra förr i tiden? Och hur fick man reda på vad som hände i samhället? Ann och Henrik färdas genom seklerna och undersöker hur kommunikationen har förändrats genom historien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaHistoriedepartementet

Drottning Kristina

Historieministern och departementssekreterare Gustavsson lyckas flytta barnen framåt i tiden. De hamnar på Stockholms slott och får vara med om drottning Kristinas födelse. Lyckas de upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss