Titta

Tristessens risker

Tristessens risker

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Tristessens risker

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Monotoni, förutsägbarhet och brist på stimuli påverkar oss. Trots att vi lever i ett informationssamhälle med ett ständigt flöde av information, stimulans och nya impulser drabbas många av tristess. Men varför vi blir uttråkade? Och hur påverkar det vår hjärna, kropp och hälsa? Kan tristess till och med vara farligt? Albert Nerenbergs första akuta upplevelse av tristess kom när han trodde han tappat bort sin mobil. Här möter han forskare, artister och elever som resonerar kring begreppet tristess, samt aktivister mot sittande och skoltrötta som vill känna, uppleva och agera och inte låta sig begränsas av en stillasittande tillvaro.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Långtråkighet, Psykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Fråga oss