Titta

Tristessens risker

Tristessens risker

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Tristessens risker

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Monotoni, förutsägbarhet och brist på stimuli påverkar oss. Trots att vi lever i ett informationssamhälle med ett ständigt flöde av information, stimulans och nya impulser drabbas många av tristess. Men varför vi blir uttråkade? Och hur påverkar det vår hjärna, kropp och hälsa? Kan tristess till och med vara farligt? Albert Nerenbergs första akuta upplevelse av tristess kom när han trodde han tappat bort sin mobil. Här möter han forskare, artister och elever som resonerar kring begreppet tristess, samt aktivister mot sittande och skoltrötta som vill känna, uppleva och agera och inte låta sig begränsas av en stillasittande tillvaro.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Långtråkighet, Psykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper

Skolverket ansvarar för kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper. Nyanlända delas in i två grupper: de som inte kan läsa eller skriva och de som kan läsa och skriva på ett eller flera språk. Här ges handfasta råd hur lärare ska kartlägga elevens kunskaper och på så vis placera eleven i rätt årskurs. Medverkande: Pille Pensa Hedström, undervisningsråd på Skolverket, Heléne Sandström, projektansvarig och Maria Nordlund, projektledare i PRIM-gruppen. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Enaam Alsaffouri är lärare från Syrien

Bland flyktingarna som kommit till Sverige från Syrien finns många lärare. Samtidigt råder det lärarbrist här. Det har lagts fram förslag på snabbspår för att få in fler lärare från till exempel Syrien i den svenska skolan. Enaam Alsaffouri jobbade som lärare i Damaskus innan hon tvingades fly tillsammans med sin familj. Efter ett par års studier i svenska på SFI gör hon nu praktik på Petersvenskolan i Landskrona. Hur ser hon på sina möjligheter att kunna jobba som lärare i Sverige? Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan skolan här och den i Syrien?

Fråga oss