Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : RealityMaterialDela
  1. Programmen i våra tv-apparater
    och surfplattor-

  2. -har genomgått en otrolig utveckling.

  3. Vissa tv-produktioner har fört
    utvecklingen i en ny riktning.

  4. Ta det försiktigt.

  5. Om dem handlar den här serien -
    om programmen som förändrade tv.

  6. Jag är beredd.

  7. I seriens första avsnitt
    tar vi oss an tv:s yngsta genre.

  8. Vi berättar den osannolika historien
    om hur ett litet land-

  9. -kom att gå i bräschen för den
    explosion av reality-serier vi ser.

  10. Det var någonting helt nytt.

  11. Tror du jag går dit för Martin?

  12. Jag tror inte att vi insåg
    vad vi satte i gång.

  13. Vi gräver oss till genres rötter.

  14. Det blir ett återbesök
    hemma hos tv:s första reality-familj.

  15. Vi trodde
    att det skulle tråka ut precis alla.

  16. Så blev det inte.

  17. Men vi börjar vår resa genom tv-
    historien i nutid och i Los Angeles.

  18. På våning tre sker all redigering.

  19. Vi har blivit inbjudna av ett
    produktivt bolag inom reality-tv.

  20. Här finns 36 bås.

  21. Vad redigerar vi nu?

  22. Vid varje givet tillfälle produceras
    ett tiotal serier på World of Wonder.

  23. Produktionstempot är högt.

  24. -Hej, Francy. Du är med på tv.
    -Hej.

  25. Har du lagt in bombplanet i början?

  26. World of Wonder gör inte vad kritiker
    kallar den finaste formen av tv.

  27. Folk sa att man
    inte kan visa dragshowartister på tv.

  28. Jag tycker
    att de passar perfekt för tv.

  29. De ser fantastiska ut
    och räds inte andras åsikter.

  30. De är reality-tv:s marinsoldater.

  31. Fenton Baily menar att reality-
    programmen säger något om oss-

  32. -som saknats på tv.

  33. Många människor tycker-

  34. -att vissa sidor av människans liv
    inte ska filmas.

  35. Men vi lär oss
    av att utbyta erfarenheter-

  36. -och det fina med tv är att den
    erbjuder möjligheten till det.

  37. På andra sidan kontinenten
    förbereder sig ett team-

  38. -för att spela in ytterligare en scen
    till en realityserie.

  39. Sänk den.

  40. "Million dollar listing" är en serie
    som följer tre fastighetsmäklare.

  41. Vi följer förloppet
    av lägenhetsförsäljningar och köp.

  42. Vi följer även deras privatliv.
    Den är till viss del dokumentär.

  43. Köparen föreslår åtta miljoner.

  44. Åtta? Han sa att han ville ha elva.

  45. Det är två mäklare
    som gnabbas om priset.

  46. Jag ringer min kund.

  47. Reality-genrens rötter
    går till tv:s början.

  48. Amatörer
    stod för innehållet i talangprogram.

  49. -Ursäkta? Detta är postkassören.
    -Ja?

  50. "Candid camera" fångade riggade
    situationer redan på 40-talet.

  51. Det är någon som pratar här. - Han
    tror inte heller på det. Tala högre!

  52. -Skulle det höras en röst ur den?
    -Hörde du den?

  53. I Storbritannien startade man 1964
    en dokumentärsatsning som pågår än-

  54. -där man med sju års mellanrum
    besöker samma personers liv.

  55. Men de första personerna
    som fick uppleva kamerornas närvaro-

  56. -så som vi i dag tänker oss
    reality-tv, var familjen Loud.

  57. Det här
    är världens första reality-familj.

  58. För 40 år sen skapade de tv-historia
    när de släppte in ett filmteam.

  59. Vi trodde
    att det skulle tråka ut precis alla.

  60. Så blev det inte.

  61. Efterföljarna bleknar i jämförelse.

  62. "An American family"
    var det första exempel på en genre-

  63. -som i dag
    fyller stora delar av tv-tablån.

  64. Är jag glad över
    att vi skapade reality-genren-

  65. -eller bidrog till den? Nej.

  66. Vår berättelse börjar kl. 6.30
    en morgon sent på våren.

  67. Vi hade ett hus i Santa Barbara
    som alla ungar kom till.

  68. Det var ett mycket lyckligt hus.

  69. Vi tyckte att det
    vore en god erfarenhet för barnen.

  70. Av intrycket att döma
    tyckte vi: varför inte?

  71. Nej, pappa.

  72. Familjen Loud tackade efter
    övertalning ja till experimentet.

  73. Vi tyckte att vi kunde prova på.

  74. Min reaktion när jag steg in var:

  75. "Vilket livfullt hem!" Huset var
    fullt av tonåringar och rockmusik.

  76. Jag tänkte: "Det här blir toppen."

  77. Alan och Susan Raymond
    följer familjen under sju månader-

  78. -och låter kameran rulla nonstop.

  79. Vi använde den här kameran.
    Fördelen var att den hade...

  80. ...kassetter som gick att knäppa på.

  81. När filmen
    som var elva minuter lång tog slut-

  82. -kunde man knäppa på en ny.

  83. Vi filmade minst tolv timmar per dag.

  84. Vi var i huset kl. 10-22.
    Vi filmade på löpande band.

  85. Familjen levde mitt framför kameran.

  86. Det liknade "Big brother"
    med kameror i hörnen.

  87. Jag pratade med mamma
    och sa att du inte ville jobba mer.

  88. Reality-genrens distinkta kännemärken
    blev synliga redan i denna serie-

  89. -såsom frågan om kameran
    fångar folks riktiga beteende.

  90. Skyfflar man cement fem dagar
    i veckan, får man söka andra jobb.

  91. Man måste ge Susan
    och Alan Raymond beröm-

  92. -för hur de utförde sitt filmarbete.

  93. De lade sig inte i
    eller bad om reaktioner-

  94. -och måste ha haft ett samförstånd.
    Det är en mycket svår balans.

  95. När du kommer hem
    spelar du bara gitarr.

  96. De gav kameran
    ingen uppmärksamhet.

  97. De levde sina liv som de hade tänkt.

  98. De brydde sig inte
    om kamerans närvaro.

  99. De medverkande
    har ett delvis annat perspektiv.

  100. När någon riktar en kamera mot dig-

  101. -kommer du att dra in magen,
    göra dig snygg-

  102. -och tala ordentligt.

  103. Det är en naturlig reaktion.

  104. När jag blickar tillbaka...

  105. Om tv-makarna tog för sig av familjen
    kan detsamma sägas om deltagarna-

  106. -som upptäckte att man
    kunde använda sig av kamerorna.

  107. Den här scenen
    blev allas favoritscen.

  108. Jag tror att Lance utnyttjade kameran
    till sin egen fördel.

  109. Tv-historiens första reality-stjärna
    blev den äldste sonen Lance Loud.

  110. Lance njöt av uppmärksamheten.
    Det var som skräddarsytt för honom.

  111. Lance frossade i det.
    Han älskade att bli filmad.

  112. Jag vet vad de säger. Han pratar om
    tonårsångest och främlingskap.

  113. USA tror att det är här Lance
    berättar att han är gay.

  114. Kan du berätta mer om
    vad du tyckte att vi kunde ha gjort?

  115. När vi såg det första avsnittet-

  116. -såg vi hur bokstäverna i vinjetten
    krackelerade.

  117. Vi såg på varandra och sa:
    "Det här blir illa."

  118. Eftersom det
    var den första serien av sitt slag-

  119. -kunde ingen ana
    vilka reaktioner som skulle komma.

  120. Jag skulle ju
    gå till skolan dagen därpå.

  121. Jag minns att alla i skolan var
    förfärade och slutade prata med mig.

  122. Rubriken löd... "Skulle du vilja ha
    den här familjen som granne?"

  123. De förstod inte hur mina föräldrar
    kunde släppa in filmteamet i hemmet.

  124. Lance och Christian är i Paris.

  125. Efter andra avsnittet
    tilltog diskussionen.

  126. Det slog ned som en bomb. Han
    var den förste homosexuelle på tv.

  127. New York Times,
    som borde vetat bättre-

  128. -skrev en dräpande artikel där han
    utmålades som den onde i familjen.

  129. Tjenare!

  130. Vet du, jag var så van vid Lance.

  131. Vi visste att han var gay,
    men än sen?

  132. Alla andra var chockade
    och sa hur hemskt det var.

  133. Nu har jag ett eget program...

  134. Det var också kolossalt viktigt
    för amerikansk tv-publik att få se.

  135. Att en homosexuell son accepterades.

  136. Det intressanta var delvis
    hur handlingen utvecklades-

  137. -i tolv timslånga avsnitt
    utsträckt över en hel säsong.

  138. Sånt tar vi för givet nu, men det var
    nytt och var aldrig tidigare påtänkt.

  139. Denna serie är grunden för tv-serier
    som följer människors interaktion-

  140. -oavsett om det är främlingar
    hopfösta i ett hus-

  141. -eller om de som familjen Loud släppt
    in kamerorna i hemmen och vardagen.

  142. Scenen det pratades mest om,
    dök upp mot seriens slut.

  143. Den här scenen anses vara
    seriens mest chockerande scen.

  144. Grant hämtar Bill på flygplatsen
    efter en affärsresa.

  145. Familjehemligheten
    som vi inte kände till var-

  146. -att föräldrarna hade haft
    ett knaggligt äktenskap.

  147. Det uppenbarades
    under månadernas gång-

  148. -att han var en kvinnotjusare
    som var otrogen med andra kvinnor.

  149. Bill anar inte
    att Pat tänker be om skilsmässa.

  150. Jag vill inte prata om det.

  151. Jag, i egenskap av hennes dotter,
    tror att hon bittert ångrar-

  152. -att hon röjde
    en mycket privat familjeangelägenhet.

  153. Det bröt förtroendet
    för producenterna som lät filma det.

  154. Jag steg in genom dörren
    och sen hände det.

  155. Vad är det med dig?

  156. Jag har talat med en jurist.

  157. Här är hans visitkort.
    Han vill att du hör av dig.

  158. Jag vill att du flyttar ut.
    Så är det bara.

  159. Alla blev förstummade.

  160. Det var ett bra exempel på
    när han kunde ha vänt sig till oss-

  161. -och sagt att det gått för långt och
    att de inte ville filma den scenen.

  162. De fortsatte bara med
    vad de höll på med.

  163. Då behöver jag inte packa upp,
    eller hur?

  164. Alla frågar: "Hur kunde du?"

  165. Jag kände obehag
    och ville inte vara där-

  166. -men det var vårt jobb.
    Vi förväntades göra det.

  167. Finns det rum för natten?

  168. Etikfrågan är ständigt närvarande-

  169. -liksom frågan om vad som kan gå
    emot de filmade personernas intresse.

  170. När de hade gått med
    på de sju månaderna, satt de fast.

  171. Har man startat karusellen
    är den svår att stoppa.

  172. De siktade in sig på Lances
    homosexualitet och min skilsmässa.

  173. De siktade in sig enbart på det
    och lade all kraft där.

  174. Som efterkommande reality-deltagare
    klagade de över-

  175. -att tv-makarna schabloniserat
    och missat det väsentliga.

  176. Den övriga familjen...

  177. ...förlorade de intresse för
    i ett tidigt skede.

  178. Det hindrade dem inte från att
    delta i en uppföljning tio år senare.

  179. Ett av
    spänningsförhållandena i serien är-

  180. -hur voyeurism
    förhåller sig till exhibitionism.

  181. Vår nyfikenhet
    möter exhibitionistiska människor-

  182. -som låter sig blottas inför kameror.
    De underblåser varandra.

  183. Lance Loud, tv:s första
    reality-stjärna dog i förtid i aids.

  184. Hans sista önskan: att föräldrarna
    skulle återförenas. Det gjorde de.

  185. -Det här är fånigt.
    -Är åtta miljoner fånigt?

  186. -Då borde jag gå ut.
    -Ja, vänta...

  187. När "An American family" gjordes var
    regin obefintlig jämfört med i dag.

  188. Ett ögonblick, jag väntar på kameran.

  189. Även om manus i vanlig mening saknas,
    anpassas mycket för tv.

  190. Jag ger dig budet och du ska bli arg.

  191. Åtta miljoner kontant. Innan du
    säger något: Det här är en början.

  192. De medverkande får instruktioner.
    Det som inte ser bra ut görs om.

  193. -Jag gjorde dig en tjänst.
    -På nytt.

  194. ...att jag gjorde dig en tjänst.

  195. Bailey ser inget problem i det.

  196. Berättandet består av val.

  197. Man visar inte bara
    osammanhängande material.

  198. Det berättar inget.

  199. Man måste välja att ta med saker,
    välja bort saker, understryka...

  200. Så berättar man.

  201. -...en och en halv miljon?
    -Åtta.

  202. Det fanns en tid
    när reality-tv som uttryck-

  203. -inte ens existerade.

  204. Det var ett enskilt tv-format som
    för alltid kom att ändra spelplanen.

  205. Historien om hur reality
    kom att bli en viktig programform-

  206. -börjar i en idyllisk stad
    på Rivieran året 1996.

  207. Tv-mässan MIP i Cannes samlar
    två gånger varje år världens tv-folk.

  208. Hit kom 1996 en nybliven, ung vd för
    det svenska produktionsbolaget Strix.

  209. Jag kom ner och gick lite vilset
    letande efter bra idéer.

  210. Sen hittade jag en kille i en hörna,
    som sålde tv-format.

  211. Han berättade: Tretton personer
    kommer till en ö. De delas i två lag.

  212. De tävlar om saker för att överleva-

  213. -och de samlas i ett öråd
    där en måste lämna ön.

  214. Det var någonting helt nytt.

  215. Det här är vad Anna Bråkenhielm
    troligen såg för länge sen.

  216. Det beskriver grundidén
    för programmet...

  217. Den här mannen
    hade tänk ut konceptet.

  218. Charlie Parsons hade i ett decennium
    finslipat idén och sökt en köpare.

  219. Många visade intresse men ingen
    var villig att köpa det direkt.

  220. Folk kunde inte förlika sig med att
    den varken var ren underhållning-

  221. -eller ren dokumentär, och ingen
    en tvålopera. Den var en blandning.

  222. Det året har Charlie Parsons tur.

  223. För till Cannes
    kommer inte bara Bråkenhielm-

  224. -utan också en representant för
    en kanal som kan tänka sig sända den.

  225. Vi ville hitta ett koncept som kändes
    tilltalande för alla åldrar.

  226. Tävlingsmoment ville vi ha,
    men gärna lämna studion.

  227. Bengt Sundelin
    var biträdande nöjeschef på SVT-

  228. -ett statligt tv-bolag
    som ville modernisera sitt helgutbud.

  229. Programmen var varma och vänliga,
    lite lägerelds-tv.

  230. Det vill säga, vi samlas
    kring ett innehåll som alla delar.

  231. De var kanske inte så spännande.

  232. Kanalens nöjeschef ville ändra på det
    och skickade Sundelin till Cannes-

  233. -där han stötte på Anna Bråkenhielm.

  234. Jag köpte rättigheterna. Jag betalade
    8 000 pund för de nordiska länderna.

  235. För en option har man tre månader
    på sig att presentera formatet.

  236. Jag skulle äta med Sundelin...

  237. Då presenterade hon
    ett programkoncept.

  238. Den sociala dimensionen av
    att ha människor-

  239. -som man följde vecka efter vecka,
    var vi lockade av.

  240. Jag ringde till Pia och undrade om vi
    inte har hittat något som fungerar.

  241. Beslutet skulle ett år senare
    försätta SVT i en förtroendekris-

  242. -och få underhållningschefen
    att lämna sin post.

  243. Den 2 juni, kl. 10.30 landstiger
    "expedition Robinson" på Tengah.

  244. Jag tror inte vi insåg
    vad det var vi satte i gång.

  245. Nu är de på en öde ö,
    på andra sidan jordklotet.

  246. Vi var inte klara över effekterna.

  247. Vi visste ju inte
    hur det skulle produceras.

  248. Det är programfilen
    från "Expedition Robinson" 1997.

  249. Den första natten. "Deltagarna
    har klarat sin första natt."

  250. "Massor att göra. Varmt som fan."

  251. Här är mitt album
    över "Expedition Robinson".

  252. Magnus Zaar och Ylva Hultén var två
    av dem som 1997 åkte till ön Tengah-

  253. -för att spela in
    den första dokusåpan.

  254. Det var så konstigt
    att lilla Sverige var först.

  255. Först tänker man: "Andra har fattat
    att det är omöjligt."

  256. "Men vi gör det i alla fall."

  257. Det är över 35 grader i skuggan-

  258. -och 85 procents luftfuktighet.

  259. Då tar vi snöre och spänner runt...

  260. "Robinson" innehöll delar som man
    kände igen från "An American family".

  261. Men Johan, du behöver inte.

  262. Han vet att jag inte gillar honom.
    "Ska du med?", säger han då. Tönt.

  263. Vad snackar du om?

  264. -Anledningen till du går med mig...
    -Tror du jag går dit för Martin?

  265. -Du har sminkat dig.
    -Jag har läppstift, Johan!

  266. Här fanns element som skulle
    bli stapelvara för en ny genre.

  267. In i det här kom nya segment in.
    Dels immunitetstävlingar-

  268. -som också skapar drama.

  269. De segmenten finns kvar
    i alla realityshower i dag.

  270. Man införde en berättarteknik där man
    mitt i händelserna gör intervjuer.

  271. Jag är inte på något sätt pådrivande
    i hur vi ska göra saker och ting.

  272. Den här metodiken
    används i alla program nu.

  273. Att du låter personerna
    som medverkar, ta ett steg åt sidan-

  274. -och beskriva vad man har varit
    med om för att få en framåtrörelse.

  275. I grund och botten är man försiktig
    med att själv visa sin riktiga sida.

  276. Det är vinnarstilen.

  277. Men den viktigaste innovationen
    i "Robinson"-

  278. -kom i slutet av varje avsnitt:
    utröstningen.

  279. Välkomna.

  280. Nu har vi kommit fram till momentet-

  281. -då ni åtta ska bli sju.

  282. Det var den delen som
    blev djupt problematisk för SVT.

  283. Då har jag röstat på Suzanne.

  284. -Jag lägger min röst på Ola.
    -Jag röstar på Kent.

  285. På den här lappen står det: "Anna".

  286. Alla program som sticker ut hakan
    skapar kontroverser.

  287. Före "Robinson" ville man nog inte
    utsätta vanliga människor för sånt.

  288. Den sortens utröstning
    hade aldrig gjorts på tv förut.

  289. Numera
    skulle ingen höja på ögonbrynen.

  290. Mediedrevet var helt galet.

  291. "Programidén är helt sjuk."
    "Är det här fascist-tv?"

  292. "Psykolog orolig för barnen." "Vad
    händer om de leker sånt på daghem?"

  293. -"Jürgen".
    -Det är taktikröstat. - Ha det bra.

  294. Man hade ersatt lägerelds-tv där alla
    skulle vara med något helt annat.

  295. Man krävde att SVT
    skulle lägga ner serien.

  296. Saker blev inte bättre
    av det som sen hände.

  297. SVENSKT "FLUGORNAS HERRE"
    SLUTAR I SJÄLVMORD

  298. När vi kom hem nåddes vi av nyheten
    att en av deltagarna hade omkommit.

  299. Sannolikt hade han tagit sitt liv.

  300. Det var den person som var
    den allra första att röstas ut-

  301. -i det allra första programmet.

  302. Det här skakade om hela produktionen.

  303. Kan vi göra programmen? Kan vi
    klippa dem färdigt? Kan vi sända dem?

  304. Efter bara ett avsnitt
    drar SVT i handbromsen.

  305. Man bestämmer sig för en utvärdering.

  306. Ledning och styrelse ska bestämma
    ifall man ska sända fortsättningen.

  307. Efter flera krismöten och viss
    omklippning fortsätter serien.

  308. Samtidigt som det meddelas att Pia
    Marquard slutar, vänder opinionen-

  309. -och "Robinson"
    blir svenskarnas favoritprogram.

  310. Kents krabba leder.

  311. Markus krabba sliter hårt.

  312. Från att ses som fascist-tv
    till att bli en framgång-

  313. -tog det bara två, tre episoder.

  314. Plötsligt fick vi förfrågningar
    från många håll-

  315. -och vi kunde
    betrakta den svenska serien-

  316. -som ett experiment
    som hade gått bra.

  317. Alla efterföljande reality-program om
    matlagning, mode och entreprenörskap-

  318. -har en skuld till programmet med
    vanliga människor som bildade pakter-

  319. -för att metodiskt rösta ut varandra.

  320. -Det här gjorde vi båda bra.
    -Skål för 8,8 miljoner dollar.

  321. Det var en hård förhandling. Det blir
    alltid bäst med två hårdföra mäklare.

  322. En bättre scen finns inte.

  323. Reality är en vital programform.
    Den utvecklas hela tiden-

  324. -och har,
    trots förutsägelser om snar död-

  325. -blivit en viktig del
    av dagens tv-utbud.

  326. Allt kretsar kring berättandet.
    Därför behövs inga stela gränser-

  327. -mellan fakta och fiktion.

  328. Vi badar i medier dygnet runt. Folk
    har vant sig vid hur det fungerar.

  329. Nästa vecka handlar det
    om något helt annat.

  330. Och varsågoda.

  331. Det blir ett besök
    på världens äldsta tv-såpa.

  332. Vi återbesöker historiens mest
    älskade och viktigaste polisserie.

  333. När fotografen sa "Det ser ganska
    illa ut", sa jag: "Gör det värre".

  334. Vi berättar hur en kabel-tv-kanal
    förändrade hela tv-landskapet.

  335. "Vad är
    det sista man får göra på tv?"

  336. Jag sa: "Döda seriens huvudperson."

  337. Programmen som förändrade tv.
    Nästa gång: om dramaserier.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Reality

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Medan vanliga människor fått ta plats i tv-rutan sedan 1940-talet, i tävlingar och dolda kameran, var det först vid början av 1970-talet som det första riktiga reality-programmet skapades. I serien An American Family fick tittarna följa Pat och Bill Loud och deras fem barn. Under sju månader följdes familjen av filmarna Alan och Susan Raymond och slutresultatet väckte stor uppståndelse när det sändes. Vi träffar familjen Loud idag och hör dem berätta om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Vi får också höra den osannolika historien om hur Sverige kom att gå i bräschen för den explosion av dokusåpor vi ser på tv idag. År 1997 började SVT sända Expedition Robinson, ett format som skaparen Charlie Parsons hade försökt sälja i tio år. Serien orsakade en folkstorm men införde också en rad berättarmässiga innovationer som blivit stapelvaror för en av tv:s mest populära genrer.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Dokusåpor, Massmedia, TV, TV-program
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Humoristen Linn Mannheimer

Hur skriver man ett roligt tv-manus? Vi träffar Linn Mannheimer som ingår i humorkollektivet Stallet och skriver komiska sketcher om livet i 30-årsåldern. Vi snackar med henne om hur man får tittarna att skratta och hur man pitchar in program till tv-chefer. Hon berättar om skrivandet av andra säsongen av serien "Trettiplus" och berättar om fallgropar man ska undvika. Programledare: Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss