Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : DramaMaterialDela
  1. Vi åker jorden runt i jakt
    på programmen som förändrade tv.

  2. De som införde något nytt.

  3. I kväll försvinner vi
    in i tv-dramatikens värld.

  4. SPANARNA PÅ HILL STREET

  5. Vi möter personerna bakom en älskad
    polisserie som förnyade genren.

  6. När fotografen sa "Det ser ganska
    illa ut", sa jag: "Gör det värre".

  7. Ett brittiskt drama från 1966
    skakade om nationen-

  8. -och visade hur tv
    kunde skildra verkligheten.

  9. Vi skapade uppståndelse när folk såg
    att man splittrade hemlösa familjer.

  10. Vi berättar hur en orädd kabelkanal
    tog in tv-mediet i kulturens finrum.

  11. "Vad är
    det sista man får göra på tv?"

  12. Jag sa: "Döda seriens huvudperson."

  13. Kör fram, stanna och åk.

  14. Vi står i ena änden
    av Coronation street.

  15. Där är Nick's bistro och The Kabin.

  16. Längst bort ligger
    världens kändaste pub: Rovers Return.

  17. Den är programmets hjärtpunkt och
    står ofta i berättelsernas blickfång.

  18. De har en hel stadsdel i Manchester
    för att spela in "Coronation street".

  19. Kamerorna är färdiga. Varsågoda.

  20. Arbetstakten kräver
    ett avancerat produktionsmaskineri.

  21. Ibland filmar fyra, fem arbetslag
    samtidigt olika delar av ett avsnitt.

  22. En svår uppgift är-

  23. -att få ihop schemat
    för skådespelarna.

  24. På sätt och vis blir det fabriksartat
    att filma 20 minuter för tv per dag.

  25. Det skiljer sig mycket från
    produktionen av drama eller långfilm.

  26. Le lite.

  27. I serien hittar man
    genrens egenheter:

  28. Många karaktärer
    och långa berättarlinjer.

  29. Jag har tänkt ut
    hur vi ska hantera Rob och Tracy.

  30. Formatet är
    ett kontinuerligt berättande.

  31. Avsnittet slutar i spänning och det
    gör att man vill se nästa avsnitt.

  32. De bästa berättelserna leder vidare.

  33. Jag vill inte skada honom.

  34. Att serier lämpade sig för tv
    förstod man tidigt.

  35. Såporna kom från radion med syftet
    att sälja produkter till hemmafruar.

  36. Skälen till denna lycka
    kommer ur flaskan.

  37. "Search for tomorrow" och inte minst
    "Guiding light" blev långkörare.

  38. Störst och viktigast för såpavågen
    som sköljde över världen-

  39. -blev "Dallas".

  40. -Är det ett hot?
    -Ett löfte.

  41. "Dallas" blev en succé och införde
    säsongsavslutningar med cliffhangers.

  42. Såpagenren har aldrig ansetts fin-

  43. -men den har varit en viktig
    vitamininjektion för tv-dramatik.

  44. SPANARNA PÅ HILL STREET

  45. Jag vet inte om vi med "Spanarna på
    Hill Street" hade tänkt bana väg-

  46. -men de facto gjorde vi det.

  47. Enligt mina fiender
    gjorde jag något bra.

  48. Enligt mina beundrare
    förändrade jag allt.

  49. Vilket, får ni avgöra.
    Jag gjorde den mindre välborstad.

  50. EXEKUTIV PRODUCENT

  51. Steven Bochco skapade en av tv:s
    mest inflytelserika dramaserier.

  52. Hon sa: "Tiden är inne.
    Nu startar vi och kommer i gång."

  53. NBC bad mig göra en polisserie.

  54. Vare sig Michael Kozoll eller jag
    var intresserade.

  55. Vi hade båda, var för sig,
    jobbat med så många polisserier.

  56. Jag sa att jag skulle göra det om de
    bedyrade att vi fick jobba i fred.

  57. Vi drog full nytta av den friheten.

  58. Slår du dig ner eller ska jag?

  59. Han skickade mig manuset till serien.
    Jag tyckte att det var jättebra.

  60. Scenerna
    var barmhärtigt korta och roliga.

  61. -Namn?
    -Wilson, Richard T.

  62. Jag vet inte om cheferna visste-

  63. -hur rolig, absurd och okonventionell
    den var.

  64. Hej, mamma.

  65. Robert Butler, regissör,
    blev viktig för seriens stil.

  66. Jag var utled-

  67. -på Hollywoods slipade yta. Jag
    ville göra någonting mindre slipat.

  68. -Vi vet inte om det finns gisslan...
    -Vi vet inte ännu.

  69. Det uppenbara var att folk
    pratade i munnen på varandra.

  70. -Gå och säg till...
    -Sex enheter har...

  71. -Jag hatar dig, Frank.
    -Hej, Fay.

  72. Det fick inte bli
    rena, avslutade replikskiften.

  73. Det bara måste filmas på det sättet.

  74. På ett oborstat och stökigt sätt.

  75. På 119th Street
    angrips gamlingar utanför soc...

  76. Inledningsscenen blev seriens signum.

  77. Vad sägs om att lägga
    lite extra energi på det uppdraget?

  78. Vi byggde avsnitten så.

  79. Alla avsnitt började med upprop
    och slutade på kvällen.

  80. De här två kamerorna
    filmade ovanför folk-

  81. -och de här
    plockade upp olika närbilder.

  82. Jag lät inte fotografteamet
    se repetitionen.

  83. "Det ska se oslipat, grovhugget
    och gräsligt ut."

  84. Fotografen brukade säga:
    "Det ser ganska illa ut".

  85. Då sa jag: "Gör det värre".

  86. Det var på lek, men det påminde oss
    om att vi ville ha det grovhugget.

  87. Hör ni!

  88. Var försiktiga.

  89. Inspirationskällan var oväntad.

  90. Vad hette den från i går, John?

  91. Här är den berömda scenen som
    "Spanarna på Hill street" kopierade.

  92. Det var allt. Var försiktiga
    där ute på gatan. Sätt i gång.

  93. Det smickrar om "Spanarna på Hill
    street" härmade "The police tapes".

  94. De kopierade mitt sätt att filma.

  95. Filmarna Susan och Alan Raymond
    följde på 70-talet polisens arbete.

  96. Se där.

  97. Han är vansinnig. Se så många man
    det krävs, fast han är fastspänd.

  98. Dokumentärens handhållna, levande
    kamera ville Butler föra in i serien.

  99. Allt skulle filmas handhållet. Långa
    objektiv ställde vi på enbensstativ-

  100. -för att inte tappa styrseln helt
    men ändå få liv i bilden.

  101. Men "Hill street"
    införde fler innovationer.

  102. Före "Hill street" hade de flesta
    polisserier en eller två poliser.

  103. Det fanns en eller två huvudpersoner.

  104. "Hill street" skilde sig
    genom att ha en stor ensemble.

  105. Bochco och Kozoll
    tog in såpornas stora ensembler.

  106. De skildrade inte bara arbetet, utan
    även de känslomässiga konsekvenserna.

  107. Du är så fräck. Vårt äktenskap
    har varit en enda stor bedrövelse.

  108. Jag hade arbetat med poliser.

  109. Om de satt sig med ett glas
    efter jobbet-

  110. -kunde de berätta
    fantastiska historier.

  111. Då inser man
    hur komplexa deras liv är-

  112. -med högre andel självmord,
    skilsmässor och fall av alkoholism.

  113. Såna saker kunde vi utforska.
    Det hade aldrig gjorts i en polisserie.

  114. Brunch, Francis?

  115. När serien sändes
    var tv-bolagets oro-

  116. -att publiken inte skulle ha tålamod
    att följa de många karaktärerna.

  117. -Tack, Phil.
    -Varsågod, Francis.

  118. Det tog ett år
    att vänja publiken vid-

  119. -hur de skulle titta
    på allt som pågick.

  120. Kör!

  121. Innovationerna från "Hill street"
    lever vidare i en lång rad tv-dramer.

  122. Det skulle finnas färre serier-

  123. -med många rollkaraktärer
    och berättartrådar, än det gör i dag.

  124. Kameraåkningar, berättelser utan
    upplösning, flera berättartrådar-

  125. -är vardagsmat numera.

  126. SPANARNA PÅ HILL STREET

  127. "Spanarna på Hill street"
    är skötebarnet-

  128. -som för mig står för-

  129. -det som förändrade
    alla sidor av mitt liv.

  130. Ett av de största glädjeämnena
    i världen - nej, i universum - är-

  131. -att fånga en scen.

  132. Allt är kompletterat och klart,
    och man kan bocka av avsnittet.

  133. Man lyckades fånga scenen.

  134. Tv-dramatiken drogs sedan starten
    med komplex-

  135. -gentemot teatern och filmen.

  136. Var var du i torsdags?

  137. Tablån kryllade
    av lättsmält underhållning.

  138. Studio one och Actor's studio
    försökte ge tv högre status-

  139. -med entimmesdramer.

  140. Ni låter honom smita!

  141. "Forsytesagan" inspirerade tv-makare-

  142. -att satsa
    på kvalitetsdramer i serieform.

  143. Det skulle dröja till 90-talet innan
    tv:s status närmade sig filmens.

  144. För det
    kan vi tacka en kanal och en serie-

  145. -som kom
    att spränga gränserna för tv.

  146. -Nej, inte nu.
    -Jag hinner till repetitionen.

  147. Då så. Nu går jag.

  148. Det är slutet av inspelningen
    av "The copper"-

  149. -en av Tom Fontanas skapelser.

  150. Min bror är där!

  151. På 90-talet var han manusförfattare
    för "Homicide".

  152. Där fick han idén som på sätt och vis
    förändrade tv-landskapet.

  153. Ibland åkte skurken i "Homicide" fast.

  154. Vi såg inte fortsättningen.
    Skurken åker in och vi blir nöjda.

  155. Kan man göra en serie om ett
    fängelse? Är någon dum nog att satsa?

  156. Av en slump och ren tillfällighet-

  157. -var HBO ute efter
    sin första dramaserie.

  158. Kabelkanalen HBO
    hade sedan 1972-

  159. -mest visat långfilmer och sport-

  160. -men i mitten av 90-talet startades
    en avdelning för dramaproduktion.

  161. Filmer och sport ser man på ibland-

  162. -men tretton avsnitt av en egen serie
    ger abonnenter i tre månader.

  163. Det var ett sätt att få publiken att
    återvända på ett regelbundet sätt.

  164. Oz...

  165. Så kallas
    den slutna kriminalanstalten Oswald.

  166. En vän sa att jag skulle prata
    med några personer i Los Angeles.

  167. Jag träffade Chris Albrecht
    och berättade om mina tankar.

  168. Le aldrig. Någonsin.

  169. HBO skulle erbjuda något nytt.

  170. Vad glor du på?

  171. Vid mötet fick Fontana en fråga han
    aldrig fått tidigare.

  172. "Vad är
    det sista man får göra på tv?"

  173. Jag sa: "Döda seriens huvudperson".

  174. Det som hände med bögen
    rör inte dig, din skithög.

  175. Jag sa-

  176. -att jag ville få alla att tro
    att Dino var seriens huvudperson-

  177. -att det är honom vi ska följa, men
    sedan döda honom i första avsnittet.

  178. Jag ville visa hur farliga fängelse-
    vistelser är. Ingen går säker.

  179. De sa:
    "Bra. Vi gör ett pilotavsnitt."

  180. -Oroa dig inte.
    -Men jag måste parkera.

  181. Skådespelare minns att de fick
    manuset först efter att de tackat ja.

  182. När jag hade läst det tänkte jag:
    "Nu ligger vi illa till."

  183. "Jag ska synas på tv ihop med att
    alla blir tagna i röven. Fan också."

  184. På Oz gäller det att ha stor kuk.
    Påstår man...

  185. Det fanns en hel del som inte hade
    fungerat i traditionella kanaler.

  186. -Titta på rumpan.
    -Titta på svastikan. Vilket arbete.

  187. Jag var nervös över
    att ifall folk kände avsky-

  188. -så skulle serien
    bli ett fiasko för HBO.

  189. "Oz" var den första originalserien,
    en del av den nya filosofin.

  190. Serien var banbrytande för sin tid.

  191. Det förekom våld, man var naken
    och använde grovt språk...

  192. ...men berättelserna gav röst till
    en grupp som inte haft någon talan.

  193. Seriens idé var
    att ställa upp en stereotyp-

  194. -som publiken
    skulle tvingas omvärdera på djupet-

  195. Publiken skulle få sympatier för
    någon och hoppas att han överlever-

  196. -men han skulle sen dö
    eller göra något värre-

  197. -så att publiken
    började ogilla honom.

  198. För nu, Tobias, är du min.

  199. Jag försökte göra det lika obehagligt
    för publiken som för fångarna.

  200. Fontana placerade tittaren i en
    komplex relation till karaktärerna-

  201. -något som skulle bli en återkommande
    upplevelse för HBO:s tittare.

  202. "Oz" inspirerade HBO
    till att fortsätta med-

  203. -att ge manusförfattarna fria händer-

  204. -och att vara experimentella
    och utmana.

  205. Får jag se?

  206. HBO radade upp publiksuccéer som
    "Sopranos" och "Sex and the city".

  207. "Den rätte" är en illusion.
    Lev livet i stället.

  208. Man producerade vad kritiker
    utsett till historiens bästa serie.

  209. HBO förändrade televisionen helt.

  210. De revolutionerade det vi ser på tv.

  211. Två vapen, eller hur?
    - Två...

  212. 1999 kunde man ana att det hände
    spännande saker hos HBO-

  213. -när någon som Alan Ball som efter
    framgången med "American beauty"-

  214. -väljer att jobba med tv i stället
    för teater och film. Han valde HBO.

  215. Gränserna mellan biofilm
    och tv-produktion suddas ut.

  216. Förr gav tv-jobb en negativ stämpel-

  217. -och nu vill alla jobba med tv.

  218. HBO gav tv-makarna
    närmast absolut frihet.

  219. Programfilosofin
    spred sig till resten av branschen.

  220. Vid andra hälften av 00-talet gjorde
    Showtime lika experimentella serier.

  221. Såsom "Dexter", "Nurse Jackie" och
    den AMC:s största succé, "Mad men".

  222. Slag emot hans kropp, jag hoppas
    på en propp, han ba': "Stopp!"

  223. "Oz" blev aldrig stor men har skrivit
    in sig i historieböckerna ändå-

  224. -som en startpunkt för den stora våg
    av högkvalitativt drama som följde.

  225. Alla tv-bolag
    som började göra serier-

  226. -började producera dem
    på grund av HBO.

  227. "Oz" och Tom banade väg,
    och vi fick vara med.

  228. Jag hatar både advokater och poliser.

  229. Han sa
    att vi må vara usla skådespelare-

  230. -men modiga skådespelare.

  231. Den kallas den smaragdgröna staden.
    Jag ser ett koncentrationsläger.

  232. Ingen pågående serie har funnits
    lika länge som "Coronation street".

  233. Tittarna som började följa serien
    som tonåringar är pensionärer.

  234. När "Coronation street"
    började sändas, fanns inget liknande.

  235. Inget som avbildade
    vanligt arbetarklassliv-

  236. -de ibland ovanliga saker
    som händer vanliga människor-

  237. -i en ordinär stadsdel.

  238. Jag kom för att se hur det går.

  239. Britternas intresse för vardags-
    realism märks inte bara i såpor.

  240. På 60-talet gjordes ett tv-drama-

  241. -som fick landet att diskutera
    situationen för de sämst ställda.

  242. Få program i Storbritannien
    har väckt så mycket känslor-

  243. -som "Cathy come home".

  244. Vi skapade uppståndelse när folk såg
    att man splittrade hemlösa familjer.

  245. Det chockerade.

  246. Den sändes på BBC i november 1966-

  247. -och bröt de flesta konventioner
    för tv-teater.

  248. Chocken då som nu
    gällde den sociala verkligheten.

  249. Tony Garnett
    producerade "Cathy come home".

  250. Han är på väg till Crisis
    som jobbar med hemlöshet.

  251. Här kan de koppla av och...

  252. Han har alltid haft starka åsikter
    om samhälleliga frågor.

  253. Det var en tid
    när de flesta bara såg på tv-

  254. -och chansen
    att spegla världen för dem-

  255. -och deras värld till alla andra
    förbisågs.

  256. Vi beslöt att ändra på det.

  257. Ken Loach jobbade med Garnett.

  258. I dag en uppburen regissör
    men då var han ung och okänd.

  259. Vi ville ingå i samtiden. Därför fick
    rollfigurerna bo i den verkligheten.

  260. De bodde inte i en värld av kulisser
    och teaterrekvisita.

  261. Jag kan inte fatta tycke för någon.
    Jag tänker nog fortfarande på Gerry.

  262. Vi påverkades av tidens trender: nya
    vågen-filmerna, handhållen kamera.

  263. Vår målsättning var-

  264. -att föra tv-dramat närmare
    den samtida filmen.

  265. Ni är avskyvärda, båda två!

  266. Tv-dramat - innan jag
    och mina kolleger gav det en känga-

  267. -filmades i princip i en tv-studio.

  268. -Var han fattig? Säg som det är.
    -Ja.

  269. För det mesta
    var de teatraliskt inspirerade.

  270. De höll sig
    till studions begränsningar.

  271. Man agerade utan avbrott
    som på teater-

  272. -och framförandet bildproducerades
    som i en direktsändning.

  273. Jag ville inte arbeta i studion.
    Jag ville vara ute i verkligheten.

  274. För några år sedan
    avslöjade statistik att familjer...

  275. "Cathy come home"
    skrevs av Jeremy Sandford-

  276. -och visar hur en familj på grund av
    bostadsbrist splittras upp.

  277. Vi har bara boende för hustrur,
    inget för män.

  278. Föräldrar kunde
    bli fråntagna sina barn i processen.

  279. Garnett och Loach skulle ta tv-
    teatern långt ifrån sina traditioner.

  280. Staten måste inse
    att detta är en kris.

  281. Vi kan inte bo hos din mamma.

  282. Estetiken är mycket komplicerad.

  283. Filmen är liksom
    sammansatt av fragment.

  284. De är så gamla!
    De borde inte vara kvar.

  285. Det finns dokumentärmaterial,
    allmänhetens åsikter, statistik...

  286. Det är ingen enkel blandning-

  287. -mellan en dokumentär stil
    och ett teatralt tema.

  288. På sina håll i London
    är ett av tio hushåll trångbodda.

  289. Då bor det fler än 1,5 personer/rum.

  290. -Går rummet fortfarande att hyra?
    -Är annonsen kvar?

  291. Huvudkaraktären Cathy
    spelas av Carol White.

  292. Slutscenen
    där tjänstemännen ska ta Cathys barn-

  293. -spelades in mitt bland folk.
    Barnen var Carols egna.

  294. Barnen är mina! Ni får inte...

  295. Barnen skrek och grät förstås,
    eftersom de togs från sin mor.

  296. Det gjorde scenen hjärtskärande
    och ytterst trovärdig.

  297. Efter sändningen, stod det klart att
    det inte var ett vanligt tv-program.

  298. Varsågod. Två pund.

  299. Vi blev chockade.
    Det fick en enorm publik.

  300. Det var tolv, tretton miljoner,
    vilket var en stor publik då.

  301. Dagen därpå
    hoppade pressen med på tåget.

  302. Loach, Sandford och jag
    kallades till bostadsministern.

  303. Han sa: "Ni bidrar stort
    till förståelsen för de hemlösa."

  304. "Och vad gör ni?"

  305. Han såg på sin tjänsteman och de log.

  306. "Åh, naiva ungdom..."

  307. Han tänkte inte göra någonting.

  308. -Tack så mycket.
    -Så snäll är jag, även på klubben.

  309. Brittisk tv-teater från 70-talet.

  310. Hur skulle bredden på brittisk tv-
    drama se ut utan "Cathy come home"?

  311. Klart är
    att den förde in en socialrealism-

  312. -och suddade ut gränsen
    mellan tv-teater och film.

  313. Jag önskar att den hade påverkat
    de hemlösas situation, men icke.

  314. Jag trodde att vi kunde förändra
    världen med en film men det går inte.

  315. Huruvida vi därefter har haft många
    dramer av den typen är irrelevant-

  316. -för den har inspirerat generationer
    som vill förändra världen via drama.

  317. Den är en måttstock för vad tv förmår
    och hur tv kan delta i opinionen-

  318. -på ett sätt
    som troligen saknar motstycke.

  319. På Coronation street
    börjar man bli klara.

  320. Avsnitt 8 244 ska ljudbearbetas och
    trimmas ner en aning innan det sänds.

  321. Ännu ett i den långa raden av program
    från en av världens tv-fabriker.

  322. Många har jobbat för serien länge,
    somliga sedan start-

  323. -och många i 20, 30 år.

  324. Man är hängiven programmet.

  325. Vi tänker inte att sluta. Vi vill
    fortsätt och förbli bland de främsta.

  326. Nästa vecka
    förflyttar vi oss söderut.

  327. Ställ er upp!

  328. Vi tittar närmare
    på fakta- och livsstilsprogram.

  329. Jag får lägga näsan i blöt
    å yrkets vägnar.

  330. Vi besöker urmodern
    till alla renoveringsprogram.

  331. Det centrala i "Changing rooms"
    var när resultatet visades upp.

  332. Vi berättar
    om tv-kockarnas "bad boy".

  333. Floyd är tillbaka!

  334. Vi blir inbjudna till tv-huset-

  335. -som gör storslagna produktioner,
    och träffar deras "grand old man".

  336. Jag anade inte
    att vi skulle komma så nära.

  337. Gorillahonan kom till mig
    och lade handen på mitt huvud...

  338. Programmen som förändrade tv.
    Nästa gång: om fakta och livsstil.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Drama

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Massmedia, TV, Tv-serier
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Humor

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkritik

Muntliga källor

Har du någon gång hört en berättelse som är för bra för att vara sann? Kjell Eriksson träffar Bengt af Klintberg, mannen bakom begreppet "Klintbergare" och författare till boken "Råttan i pizzan". Kjell oroar sig för att om vi blir för källkritiska, finns det då risk att vi förlorar all humor? Zinat Pirzadeh och Jacob Öqvist förklarar humorns tudelade förhållande till källkritik. Reporten Josefiné Nettelbladt upptäcker vilka förödande konsekvenser viskleken kan föra med sig.

Fråga oss