Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : Fakta och livsstilMaterialDela
  1. I det här avsnittet
    åker vi till England-

  2. -och tittar bakom kulisserna på
    en sorts tv som britterna gör bäst.

  3. Jag får lägga näsan i blöt
    å yrkets vägnar.

  4. Vi besöker urmodern
    till alla renoveringsprogram...

  5. Det centrala i "Changing rooms" var
    när resultatet visades upp.

  6. Det var ovisst hur de skulle reagera.

  7. ...och pappan
    till genrens mest extrema uttryck.

  8. God morgon, familjen Miller!

  9. Vi berättar
    om tv-kockarnas "bad boy"-

  10. -som lämnade studion och förändrade
    matlagningsprogrammen.

  11. Draken ställde mig vid skampålen,
    men nu är vi tillbaka i mitt program!

  12. Vi blir inbjudna till tv-huset som
    gör de mest storslagna produktioner-

  13. -och träffar deras "grand old man".

  14. Jag anade inte
    att vi skulle komma så nära.

  15. Gorillahonan kom intill mig
    och lade handen på mitt huvud...

  16. "Antiques roadshow"
    är en brittisk institution.

  17. Programmet
    har jagat antikviteter i snart 40 år-

  18. -och exporterat tv-formatet.

  19. Använd den vackra fonden, för vi
    har aldrig varit så nära havet förr.

  20. I dag har man kommit till Eastbourne.

  21. Tanken är att göra programmet från
    stranden, nåt som ger extra huvudbry.

  22. -Kanoner är jättetunga.
    -De kände inte till etaget.

  23. De sa bara
    att den inte gick att flytta ner.

  24. Ian White har ett fint teleskop.
    Retsamt nog har han polerat det.

  25. Det förstör det en aning, eftersom
    samlare föredrar en naturlig yta.

  26. Ställ er upp!

  27. Välkomna till "Antiques roadshow".

  28. Välkomna till den brittiska sommaren.
    Sagolikt...

  29. Du får vänta
    på en varm och skön plats...

  30. Jag har 50 tillfällen att spela in.
    Jag ska avgöra vilka som ska filmas.

  31. "Antiques roadshow" tillhör en typ
    som benämns livsstilsprogram.

  32. En kategori på frammarsch.

  33. ...om köparen
    är en hängiven entusiast.

  34. I dag finns program om vilken hobby
    och vilket intresse du än kan tänka.

  35. Populärast är kanske heminredning-

  36. -och två av de viktigaste programmen
    i genren ska vi berätta om nu.

  37. Det är amerikansk dramaturgi
    anpassad för hemmafixar-genren:

  38. "Extreme makeover: Home edition".

  39. God morgon, familjen Miller!

  40. Som namnet antyder:
    drastiskt, tillskruvat-

  41. -och inte så inriktat på
    praktiska tips för folk i allmänhet.

  42. Här finns virket.

  43. Programmet startades 2003
    och enligt programledaren-

  44. -var grundidén något annat
    än vad programmet kom att bli.

  45. Det började med att sex inredare
    strandsatta på en ö skulle bygga hus.

  46. När allt hade klippts ihop, såg man
    att det var ett känslofyllt program.

  47. Det fann sitt väsen.

  48. ...det går inte
    om de får det sprejat på sig.

  49. Det handlar om en familj-

  50. -som kanske drabbats av förlusten av
    en förälder eller av en olycka.

  51. -Förstörde översvämningen allt det?
    -Vattnet nådde hit upp.

  52. Det handlar om samarbetet
    mellan teamet och grannskapet-

  53. -för att återuppbygga ett hus.

  54. I kväll: en fantastisk familj...

  55. Familjerna valdes inte bara
    för att de behövde hjälp-

  56. -utan för att de
    var kända för att hjälpa andra.

  57. Sweet Alice
    är en beaktansvärd kvinna-

  58. -som gör allt för sina medmänniskor.

  59. Hon har ordnat mat och bostad för att
    människor ska kunna ta nya tag.

  60. Jag vet hur det känns att kontaktas
    av programmet och erbjudas hjälp.

  61. Herregud!

  62. Herregud, titta!

  63. Det är många år sedan Sweet Alice
    fick sitt hus renoverat av tv-teamet.

  64. Det visar sig att hon har flyttat ut-

  65. -och tänker upplåta huset
    till krigsveteraner.

  66. Här är matrummet.

  67. Där det jag ordnar. De hjälpte oss,
    och nu hjälper jag krigsveteranerna.

  68. Ta-da!

  69. Men "Extreme makeover " och alla
    program med temat "att göra om"-

  70. -hade inte funnits
    utan det här programmet.

  71. "Changing rooms"
    började sändas 1996-

  72. -och blev snabbt lika populärt
    som banbrytande.

  73. -Behöver vi klister?
    -Nej...

  74. Linda Barker, en inredningsdesigner,
    minns premiärsäsongen 1996.

  75. "Changing rooms" rönte genast succé.
    Premiäravsnittet sågs av många.

  76. Du har rött tegel, va?

  77. "Changing rooms"
    producerades av Ann Booth-Clibborn-

  78. -och blev startskottet
    för "infotainment-program".

  79. Det gav underhållning
    och information.

  80. Fixarprogram som underhållning
    fanns inte. Det ter sig konstigt nu.

  81. Tidigare gör-det-själv-program hade
    en undervisande inriktning-

  82. -som det amerikanska "Hometime"
    som började sändas 1986.

  83. Denna vecka visar vi
    hur man bygger en altan utomhus.

  84. Med "Changing rooms"
    kom flera nya moment in i bilden.

  85. Jag får inte ge upp.

  86. "Changing rooms" var unikt på så sätt
    att man besökte riktiga hem.

  87. Det hade aldrig skett tidigare.

  88. Grundidén var att två grannfamiljer,
    med hjälp av en inredningsdesigner-

  89. -skulle renovera ett rum hos varandra
    utan att veta vad de andra gjorde.

  90. 20 minuter kvar.

  91. Visst handlade det om att inreda och
    förvandla ett rum med en låg budget.

  92. Vi ska forma den i en båge.

  93. Mycket enkelt.

  94. En sak som alla pratade om var MDF-

  95. -som material
    till billiga skåp och möbler.

  96. De skulle alltid måla väggarna-

  97. -som en sista snabb förändring.

  98. Det som var nytt var interaktionen
    mellan alla personer.

  99. Inte minst, vad familjerna
    tyckte om vad grannen gjort.

  100. Jag håller tummarna men är oroad.

  101. "Changing rooms" berättarstruktur
    bestod av "före"- och "efter"-scener.

  102. Särskilt när resultatet skulle visas.

  103. -Öppna inte ögonen.
    -Det luktar gott.

  104. När de öppnade ögonen
    var de så förväntansfulla-

  105. -att man alltid fick nån reaktion
    - god eller dålig.

  106. -Öppna ögonen!
    -Oj...

  107. För tittaren var det alltid ovisst
    hur de skulle reagera.

  108. -Emily?
    -Jag är mållös.

  109. Man hoppades
    att de skulle avsky resultatet.

  110. Man liksom njöt av att se dem försöka
    dölja fasan inför hur rummet såg ut.

  111. Alltså, det är inte bara ord...

  112. Hur de försökte vara diplomatiska när
    de tänkte: "Gud, vad har ni gjort!"

  113. Det är jättefint men inte min stil.

  114. Även om såna program anklagas för att
    vara vulgära och manipulativa-

  115. -tycker jag
    att de talar till tittarens önskan-

  116. -om äkta känslouttryck på tv. Dem får
    vi för att de är vanliga människor.

  117. Titta, bara!

  118. I dag finns mängder av inrednings-
    program. Alla har "Changing rooms"-

  119. -att tacka.

  120. Kanske har det blivit för mycket?
    Är trenden med inredning över?

  121. ...och det var det viktiga.

  122. Tittarkurvans höjdpunkt är inte nådd
    men däremot höjden av storlagenhet.

  123. Vi har ju sprängt
    ett hus med dynamit.

  124. Hur ska man då bräcka sig själv?

  125. Kommer nån med ett föremål-

  126. -måste man kunna omvandla det
    till en berättelse på tre minuter.

  127. Man måste tänka snabbt.
    Det gillar jag.

  128. Vem vet vad kön för med sig?

  129. Förväntningen att nåt ska upptäckas
    håller programformatet färskt.

  130. Då borde det finnas franska stämplar.

  131. Vi har sett fina saker. Vi letar både
    efter föremål och historier.

  132. Det viktiga är historierna
    som skänker smyckena liv.

  133. Att som sakkunnig komma
    med goda nyheter är jätteroligt.

  134. -Vad har du med dig?
    -Jag har med mig spindlar.

  135. Precis som renoveringsprogram gått
    från instruktioner till inspiration-

  136. -har en annan typ av "lifestyle"-
    program förändrats.

  137. Välkomna till programmet.
    Jag heter Julia Child.

  138. Matlagnings-tv handlade till 80-talet
    om att visualisera receptets moment.

  139. Ni behöver smör,
    salt, peppar och några ägg.

  140. Det är allt.

  141. Allt förändrades
    när en av tv:s kockar-

  142. -plötsligt kastade recepten, lämnade
    studion och klev ut i verkligheten.

  143. Jag är världens största lyckost.

  144. Det man måste säga om Keith Floyd är
    att han förändrade matlagning på tv.

  145. Draken ställde mig vid skampålen...

  146. Han blev berusad inför kameran...

  147. ...men nu
    är vi tillbaka i mitt program!

  148. Jag minns att det var lite spännande.
    Vad skulle hända sen?

  149. Keith Floyd är tv-kockarnas kock.

  150. Han gick bort 2009 men nämns
    alltjämt som den store banbrytaren-

  151. -för tv-kockar som kommit sen dess.

  152. Vi följer Andrew Batten-Foster
    till en restaurang i Bristol-

  153. -som är viktig för en hel tv-genre.

  154. Krögaren på 80-talet
    hette Keith Floyd-

  155. -och hade en personlighet
    som Batten-Foster letade efter.

  156. Det finns lammfransyska på menyn.
    Den tar vi.

  157. Vi gjorde ett program med rock
    och ungdomskultur.

  158. En kock tyckte vi skulle passa.
    Han var det givna valet.

  159. Nu nånting nytt:
    en lektion i matlagning.

  160. Men ingen vanlig lektion. Keith Floyd
    ska laga mat för sex personer.

  161. Jaså, det är här allt lagas.

  162. Det är i köket i källaren, som man
    spelade in Floyd för första gången.

  163. -Var köket annorlunda då?
    -Egentligen inte.

  164. Vi ställde oss längre bak
    för att köket skulle se större ut.

  165. Hej, "gastronauter". Ni väntade er
    säkert inte mig i ett rockprogram.

  166. "Hej, 'gastronauter'", som han
    brukade säga. "Keith Floyd här."

  167. Han visste allt det där i förväg.

  168. Han kunde sin image
    och sina fasta uttryck.

  169. Vi behövde inte upptäcka honom.

  170. Det behöver inte smaka menlöst.
    Det ska ha sting och glädje.

  171. Det var inte Batten-Foster
    som gjorde Floyd till stjärna.

  172. Det var kollegan David Prichard.

  173. Prichard fick klartecken från BBC att
    göra en serie: "Floyd on fish" 1984.

  174. Första avsnittet spelades in i hamnen
    i Plymouth, och på en trålare.

  175. Allt åker till Spanien och Frankrike.

  176. Vilka dårar britter är som inte drar
    nytta av det våra kuster erbjuder.

  177. Vad det handlar om är-

  178. -att ta matlagningen ut från studion
    där det finns fyra, fem kameror-

  179. -och byta den något andefattiga
    situationen mot naturen.

  180. Tro mig. Så här ska fisk ätas.

  181. Serien blev en succé
    och kom att följas av många fler.

  182. Man reste runt till spännande miljöer
    och oväntade händelseförlopp.

  183. Att lämna studion bakom sig innebar
    att man fick uppfinna arbetsmetoder.

  184. Problemet var
    att jag bara hade en kamera.

  185. Vad ska man rikta fokus mot?
    Mot fisken, ansiktet, händerna?

  186. Floyd hjälpte mig mycket när han sa:

  187. Se inte på mig. Det är maten jag
    berättar om! Det handlar om maten!

  188. Kameran blev en del av programmet.

  189. Följ mig inte med kameran. De vet
    att jag måste röra mig. Se på grytan!

  190. "Vi behöver inte låtsas,
    vi tar med filmteamet."

  191. Inte bara tv-teamets närvaro
    nyttjades på ett nytt sätt-

  192. -när Prichard redigerade avsnitten.

  193. Det måste se gott ut.

  194. Händelserna
    och sättet de klipptes ihop på-

  195. -vara faktiskt det som
    revolutionerade tv-program om mat.

  196. Ofta var sånt som regissörer tänkte
    klippa bort det som var guldkornen.

  197. Hon vill inte smaka. Min tillredning
    fick henne att tappa matlusten.

  198. Viktigast för serien var, som framgår
    av klippen, Keith Floyd själv!

  199. Vad mer kan man önska?

  200. Han sköt recepten åt sidan-

  201. -och lagade mat med en näve passion
    och ett stänk anarki.

  202. ...och halva flaskan i dig.

  203. Han drack vin,
    vilket aldrig hade visats förut.

  204. Det var helt nytt
    för matlagningsprogram.

  205. -Välkommen till ditt kök.
    -Vinet är gott.

  206. Alkoholkonsumtionen
    var kontroversiell-

  207. -men bidrog
    till den bohemiska karaktären Floyd-

  208. -och hans missionerande om matlagning
    som lustfylld livsstil-

  209. -snarare än en hemkunskapslektion.

  210. Det här var nån som inte tog order-

  211. -utan var självständig.

  212. Om han så skojade, var berusad
    eller var lysande, var han trovärdig.

  213. Det ser mycket gott ut. Tack.

  214. Keith Floyd blev en kändiskock,
    en "celebrity chef".

  215. Han kallade sig inte kock.
    Han hade inte formell utbildning.

  216. Men förebild blev han.

  217. Utan Floyd hade kockar som
    Gordon Ramsay och Nigella Lawson-

  218. -inte lika självklart funnit stilen
    eller de levande situationerna...

  219. ...gärna långt från tv-studion.

  220. Det är bara att trycka in alltihop.

  221. Även Jamie Oliver, "the naked chef",
    har låtit sig inspireras.

  222. Jamie nämner Keith Floyd ofta nu.

  223. Han påverkades nog en hel del
    av det som ansågs spännande då.

  224. ...väldoftande...

  225. Alla nya kockar säger-

  226. -att det var hans program
    som fick dem vilja bli tv-kockar.

  227. Och det är ju inte illa.

  228. Använd den gärna.
    Den är bara värd 2 pund.

  229. Om britterna är kända
    för lättsamma faktaprogram-

  230. -är de det i ännu högre grad
    för de tyngre.

  231. Den var större
    än man tidigare skådat.

  232. Man visste
    att den skulle få genomslag-

  233. -men genomslaget blev enormt.

  234. Från det ögonblicket
    fick naturprogram-

  235. -en särställning bland tv-program.

  236. När David Attenborough
    presenterade "Life on earth" 1979-

  237. -blev den standarden som producenter
    av naturfilm fick förhålla sig till.

  238. Den samlade allt man kände till
    om naturvetenskap och tv-produktion.

  239. I 13 avsnitt, guidades tv-tittaren-

  240. -genom livets uppkomst
    och utveckling.

  241. Mike Gunton
    är en av cheferna på BBC i Bristol.

  242. Här ligger "Natural history unit"-

  243. -det mest kända produktionsbolaget
    för naturfilm.

  244. Här är huvudavdelningen.

  245. Natural history unit har rykte om sig
    att vara det bästa i sitt slag.

  246. Några av våra Bafta-utmärkelser.

  247. Här är förra årets lista och här är
    årets. Här är en av mina favoriter.

  248. Det sitter mycket tv-historia
    i husets väggar.

  249. Natural history unit
    har varit verksamt i 60 år.

  250. Den sydamerikanska regnskogen
    är rikast på livsformer i världen.

  251. Så är det då Sir David Attenborough.

  252. En förgrundsgestalt som har varit
    viktig för naturfilmens utveckling.

  253. Det är nästan omöjligt-

  254. -att tala om naturfilm
    utan att nämna David Attenborough.

  255. Den var ganska svullen
    när vi fångade den...

  256. Attenborough
    har gjort tv sen 50-talet.

  257. Han minns tidiga försök
    att skildra djur och natur.

  258. Allt direktsändes, och vi hade så låg
    budget att vi inte hade råd med film.

  259. Man köpte djur till studion från
    London Zoo och visade dem på bordet.

  260. Nu gör den det.

  261. -Så här stryper han sin föda.
    -Förlorar du din hand nu?

  262. Oförutsägbarheten var intressant
    men som naturfilmer var de inte bra.

  263. Man behövde ut publiken i naturen.

  264. En gabonhuggorm
    är lika farlig som en kobra-

  265. -men Jack sprang glad fram för att
    fånga en så fin orm till sitt ormhus.

  266. Attenborough blev en pionjär-

  267. -inom expeditionsliknande tv-program
    under början av 60-talet.

  268. Snart blev han chef på BBC, och det
    skulle dröja till slutet av 70-talet-

  269. -innan han med "Life on earth"
    valde att stå framför kameran igen.

  270. En av producenter som skulle ta sig
    an projektet var Richard Brook.

  271. Under tre år reste han
    och filmade i svåra miljöer.

  272. Det krävde tid och resurser.

  273. "Life on earth" skulle bli 13 avsnitt
    på 55 minuter vardera.

  274. Mike, gamle gosse!

  275. Det hade funnits andra stora serier
    såsom "Civilization".

  276. De var stora serier om stora ämnen...

  277. Men med naturfilmer skulle man kunna
    skapa häpnadsväckande saker.

  278. Attenborough lämnade chefsjobbet
    och skrev manuset till serien-

  279. -som han också skulle presentera
    på sitt i dag närmast ikoniska vis.

  280. Det finns cirka fyra miljoner arter
    växter och djur.

  281. Fyra miljoner svar på frågan
    hur man överlever.

  282. Här är berättelsen
    om några arters tillkomst.

  283. Serien gynnades av att Attenborough
    presenterade den och skrev manuset.

  284. Det fanns en skärpa och drivkraft-

  285. -och en berättartalang
    som inte synts tidigare.

  286. Skillnaderna som Darwin funnit
    mellan djurarterna på Galápagos-

  287. -var förstås små.

  288. Jag skrev in detaljer som att kameran
    panorerade från vänster till höger.

  289. På så sätt visste vi att nästa scen
    skulle komma in från andra hållet.

  290. Även om det gick ett år mellan
    tagningarna passade de ihop.

  291. Han gick ur bild i en öken
    i Australien, och in i en öken i USA.

  292. ...insåg folk att de hade
    letat bland fel klippor, på fel sätt.

  293. Högt uppsatta personer hos BBC sa:
    "Det går inte. Folk blir förvirrade."

  294. Det här är de rätta klipporna...

  295. Det fungerade, framförde budskapet
    väl, och gav serien en frisk fläkt.

  296. Det var nödvändigt
    eftersom serien var global.

  297. Vid ett tillfälle var Attenborough
    tvungen att lämna sitt manus.

  298. Det här överraskade tittarna mycket.

  299. Det överraskade även Attenborough.

  300. Bakom mig, 14 meter bort,
    fanns en grupp gorillor i träden.

  301. Jag lade mig ner
    för att ge kameran fri sikt.

  302. Vi skulle precis börja-

  303. -när en gorillahona kom intill mig
    och lade handen på mitt huvud...

  304. Så här tillbringar de sin mesta tid.
    De slår dank och putsar varandra.

  305. Ibland låter de andra få vara med.

  306. Jag anade inte
    att vi skulle komma så nära.

  307. Då författade jag i tankarna
    ett stycke-

  308. -om hur det känns
    att möta en gorillas blick.

  309. Jag skrev det i stunden.

  310. Det ter sig orättvist
    att människan har valt gorillan-

  311. -som symbol
    för aggressivitet och våldsamhet-

  312. -när det är precis det
    gorillan inte är-

  313. -men däremot vi är.

  314. Scenen blev inte bara minnesvärd-

  315. -utan en av de mest ihågkomna
    i brittisk tv-historia.

  316. Serien blev en framgång.

  317. Den såldes till hundra länder och
    har setts av 500 miljoner människor.

  318. Från det ögonblicket
    fick naturprogram-

  319. -en särställning bland tv-program.

  320. De hade enorma ambitioner och
    målade upp berättelser i episka mått.

  321. Liknande serier följde.

  322. Vartefter tekniken utvecklades kunde
    man skildra nya aspekter av livet.

  323. Jag har sett andra serier
    komma och gå, och beundrat dem-

  324. -men jag tror fortfarande
    att det var vi som startade det hela.

  325. Det var
    berättelsen om livet på jorden-

  326. -och hur det kommer sig att vi
    finns till. Den är oöverträfflig.

  327. Snart ska "Antiques roadshow"
    lämna Eastbourne.

  328. Lysande. Tack, nu har vi tagningen.

  329. Teamet har 24 orter att beta av innan
    säsongens alla program är inspelade.

  330. I nästa avsnitt åker vi till Japan-

  331. -för underhållning
    i den lättare genren.

  332. En japansk idé
    blev till ett seglivat format.

  333. Vi visste att det skulle fungera-

  334. -när jag såg att kameramännen
    inte kunde hålla sig för skratt.

  335. Vi berättar om tävlingsprogrammen
    när reality-tv gjorde intåg.

  336. Med Tyra som programledare
    blev formatet oemotståndligt.

  337. Och sen genrens urmoder: frågesport.

  338. Det som tilltalar är
    att det inte är påhittat.

  339. Folk blev besvikna när det framkom-

  340. -att det var skådespeleri
    som inom fiktionen.

  341. Programmen som förändrade tv. Nästa
    gång om lek- och tävlingsprogram.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi åker till England och tittar in bakom kulisserna på en sorts tv som britterna gör bäst i världen, fakta- och livsstilsprogram. Tv-kocken Keith Floyd revolutionerade matlagningsprogrammen när han på 1980-talet slängde recepten, lämnade studion och gav sig ut i verkligheten, och Changing Rooms från 1996 kan ses som ursprunget till många av dagens inredningsprogram. Vi besöker produktionen av Antiques Roadshow, förlagan till Antikrundan, som har kuskat Storbritannien runt i nästan 40 år. På BBC Natural History Unit, tv-huset som gör världens mest storslagna produktioner, träffar vi David Attenborough som gjort tv sedan 1950-talet. Vid slutet av 70-talet hittade han och producenten Richard Brook sitt stilbildande format med serien Life on Earth som alla senare producenter av naturfilm fått förhålla sig till.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Massmedia, TV, TV-program
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Moderland - fördjupning

Vem är terrorist?

Terrorister är ute efter att skapa oordning, kaos och att sprida rädsla i ett samhälle. Moder Mothanna Magid misstänktes, jagades och greps efter anklagelser om att vara terrorist. Bara några dagar efter att han greps släpptes han fri. Han känner sig falskt anklagad. Han undrar vad som hände och varför just han blev gripen och förhörd för ett så allvarligt brott. Vad tycker du? Hur långt får en stat gå för att bekämpa terrorism? Och vem är terrorist?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkritik

När tillkom källan?

När blir en nyhet en nyhet? Kjell Eriksson besöker tidningen Expressen och träffar nyhetschefen Johanna Cardell och journalisten Elias Giertz. Och hur blir en nyhet till och vilka vägar kan den ta? Marcin de Kaminski, även kallad internetninja, berättar om vårt förhållningssätt till nätet och om informationsöverflödet. Reportern Josefiné Nettelbladt besöker klass 6B och testar ärtfenomenet. Hur påverkas barnen av hennes olika budskap?

Fråga oss