Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : Nyheter och sportMaterialDela
  1. I kvällens avsnitt
    åker vi tillbaka till England.

  2. Vi ska titta närmare
    på utvecklingen av nyheter på tv.

  3. Han hittade ett juridiskt kryphål
    som förändrade nyhetsrapporteringen.

  4. Man skulle få ersättning
    om så bara ens hand syntes i tv.

  5. Därför fanns inga reportrar i bild.

  6. Vi besöker 24-timmarskanalen CNN-

  7. -först på plats vid några av tv-
    historiens mest dramatiska ögonblick.

  8. Ett krig hade aldrig bevakats
    på samma sätt som Kuwaitkriget.

  9. Och vi berättar om innovationer som
    revolutionerat tv:s sportbevakning.

  10. Det sägs vara
    Europas största nyhetsredaktion.

  11. Här samsas tv, radio, nätupplagan samt
    globala och nationella nyheter.

  12. När jag började på BBC för 25 år sen
    satt alla på olika platser.

  13. Tanken är att nyhetstjänsten blir bättre
    om man integrerar allt.

  14. Alla medier samarbetar och delar på
    uppslag, material och korrespondenter.

  15. Vi är i public service-kanalen BBC:s
    hjärta - det stora nyhetsgolvet.

  16. 6 000 medarbetare
    sitter under samma tak-

  17. -och samverkar för att skapa
    världens kanske bästa nyheter.

  18. Där borta redigeras de internationella
    nyheterna. Väldigt viktigt arbete.

  19. Här produceras internationella nyheter
    för hemsidan.

  20. Här produceras tv-nyheterna
    för kanalen BBC World.

  21. Placeringen ska på ett logiskt sätt
    spegla de olika tjänsterna.

  22. I mitten sitter den centrala desken
    som skickar material till systemet-

  23. -och runtom den finns flera avdelningar
    som skapar varsin del av utbudet.

  24. Vart i världen du än åker-

  25. -ser nyhetsrapporteringen ut
    på ungefär samma sätt.

  26. I studion finns nyhetsankare,
    experter och väderpresentatörer.

  27. På fältet finns reportrar
    som rapporterar från omvärlden.

  28. Men så har det inte alltid sett ut.

  29. Från San Francisco kommer
    morgonnyheterna med Bob Dunn.

  30. Så här såg tv-nyheter ut
    en gång i tiden.

  31. Ankaret var ankaret. Han gjorde allt.

  32. Reportrarna lämnade det de skrev
    till honom, och han läste upp det.

  33. Ett nyhetsankare,
    fram till 60-talet alltid en vit man-

  34. -presenterade dagens viktigaste
    händelser i ensamt majestät.

  35. Det skulle förändras
    på den här stationen i Philadelphia.

  36. Tre, två...

  37. I HD, "Eyewitness News" på CW Philly.

  38. Blommor på en bänk hedrar minnet
    av brandmannen Michael Goodwin.

  39. Vår reporter Jenn Bernstein
    är på plats utanför hans brandstation.

  40. Vi var de första som lät reportrar
    på plats förmedla informationen.

  41. De blev ögonvittnen, i stället för att
    vi berättade från en studio.

  42. Det var revolutionerande att inte längre
    bara utgå från ett nyhetsankare.

  43. Al Primo som var nyhetschef 1965-

  44. -grundade hela det här formatet.

  45. Han står bakom några av nyhets-
    rapporteringens viktiga innovationer.

  46. Kom in! Välkomna till Casa Primo.

  47. Jag började i postrummet. Jag hade
    alla tänkbara jobb på redaktionen-

  48. -till och med biträdande nyhetschef, men
    jag kunde inte stiga längre.

  49. Det berodde på att de trodde att många
    fortfarande såg mig som han i posten.

  50. Al Primos karriär startade längst ner på
    golvet på en station i Pittsburgh.

  51. För att komma vidare i karriären behövde
    han lämna staden.

  52. Ett halvår senare flyttade vi till
    Philadelphia. Det var där allt hände.

  53. Som nybliven nyhetschef
    i Philadelphia-

  54. -upptäckte Primo en överraskande detalj
    i det lokala fackavtalet.

  55. I fackavtalet stod det:

  56. "Fackligt anslutna får synas i bild"-

  57. -"om de framför sitt eget material,
    utan att betala dem extra ersättning."

  58. Det var formatets mirakel.

  59. Innan dess skulle man få ersättning om
    så bara ens hand syntes i tv.

  60. Därför syntes inga reportrar i bild.
    För då skulle de ha mer betalt.

  61. Tack vare klausulen kunde jag använda
    alla på redaktionen.

  62. Jag gjorde fyra till producenter
    och tio till reportrar.

  63. Det är skottlossningens
    första avbrott...

  64. Abortmotståndarna
    menar att hundratusentals...

  65. Otroligt. Det funkade.

  66. På två veckor
    började vi sända helt nya reportage.

  67. Så skapades formatet.

  68. Reportrarna fick ett namn
    och ett ansikte.

  69. Nu blev de plötsligt stjärnor själva.

  70. De var ögonvittnen och rapporterade det
    till en. Det var hemskt spännande.

  71. Vi tar så mycket för givet
    i den här staden...

  72. Vi började sända september 1965-

  73. -och i juni 1966
    var vi den ledande kanalen.

  74. Primo gick ett steg längre.

  75. Han visade ansikten som amerikanerna
    inte sett på nyheterna förut.

  76. Oj... Vilka ben!

  77. Det måste vara 40-45 år sen.

  78. Det fanns inga svarta kvinnor på tv då.
    Knappt några kvinnor alls.

  79. Så här kom den lilla främlingen.

  80. Det bor många svarta i Philadelphia, men
    vi hade inga svarta anställda.

  81. Jag sa att vi måste anställa
    en svart reporter.

  82. Jag ringde en talangscout i New York
    och frågade om hon kände nån.

  83. Hon nämnde en tjej på radion i Detroit
    som hette Trudy Haynes.

  84. Hon kom och tog staden med storm.

  85. Jag var väldigt aktiv
    och redo att prova allt.

  86. Om man utmanade mig att göra nåt gjorde
    jag det. Det här var utmanande.

  87. Trudy Haynes blev USA:s
    första svarta kvinnliga reporter-

  88. -och Marciarose Shestack ett
    av de första kvinnliga nyhetsankarna.

  89. -Vilken skillnad, va?
    -Jag har inte varit här förut.

  90. Men pionjärerna hade det inte lätt.

  91. Män hade gjort det på samma sätt
    från början-

  92. -och plötsligt kom en svart kvinna
    som fick högre lön än de.

  93. Fick jag? Det var det ingen som sa.

  94. Alla fick ganska lite betalt, men du
    fick lite mer än de vanliga höjdarna.

  95. -Det gillade de inte.
    -Om jag ändå hade vetat det.

  96. Läkaren bjöd hit mig för att titta...

  97. En annan
    av Primos handplockade reportrar-

  98. -blev ett av amerikansk tv:s
    största namn.

  99. Jag hittade Geraldo Rivera
    genom organisationen Young Lords.

  100. Han gjorde entré på mitt kontor
    som om han ägde stället.

  101. Med mer pengar
    skulle barnen i alla fall ha kläder...

  102. Han bara öste in reportage.

  103. Han förstod människor och känslor
    på ett sätt som vi andra inte gjorde.

  104. Han var en superstjärna.

  105. Jag hade ingen utbildning när jag fick
    mitt första jobb hos Al Primo.

  106. De gav mig utbildning på Columbia.

  107. Innan dess var den enda journalist jag
    kände till Jimmy Olsen i "Stålmannen".

  108. Riveras genombrott var reportaget
    om vårdhemmet Willowbrook.

  109. Läkaren sa att det var illa,
    men det var fruktansvärt.

  110. Med det här vann vi Peabody Award, men
    framför allt...

  111. ...ändrade det sättet som
    funktionsnedsatta behandlas i USA.

  112. Så här såg det ut, och så här lät det,
    men hur kan jag beskriva lukten?

  113. Här är Willowbrook.

  114. Hela min karriär
    har varit en uppföljare till det.

  115. Det var mitt mest skakande,
    viktiga och inflytelserika reportage.

  116. Det är min största bedrift
    och min allra värsta mardröm.

  117. Helt otroligt.

  118. Det är hemskt.
    Det är fortfarande jobbigt att se.

  119. Geraldo representerade verkligen
    Als sensationella nyhetsmetod.

  120. Han gjorde sensationella reportage.

  121. Primos sätt vann terräng.
    Han tog konceptet till New York-

  122. -och det spred sig
    till resten av USA och världen.

  123. När han etablerade formatet i New York
    började folk uppmärksamma det.

  124. Till slut spred det sig i ABC:s kanaler.

  125. -Ljusen och allt...
    -Men ni har det i blodet.

  126. Det var bara så vi gjorde.
    Vi visste inte att vi förändrade saker.

  127. Det blev en mall för nyhetsbevakning
    i stora delar av världen.

  128. -Vi hade roligt.
    -Al Primo var nyhetschef.

  129. Han var nytänkande och kreativ nog
    att anställa mig.

  130. Det var ett kreativt och nytt grepp.

  131. Han visste att förändringar skulle ske
    och ville vara först.

  132. Redaktionen är inte bara innehålls-
    mässigt integrerad, utan helt digital.

  133. Det finns inga analoga band.
    Vi spelar in allt på kort.

  134. Ljud och bild kommer digitalt, och
    på skärmarna visas det som kommer.

  135. Vi använder digital teknik
    även i studion-

  136. -och kan få till visuella effekter
    som hade varit omöjliga för 25 år sen.

  137. Nåt som har påverkat bevakningen är den
    accelererande teknikutvecklingen.

  138. Vi försöker göra nåt nytt. Jag är chef
    på avdelningen för visuell journalistik.

  139. Vad jag vet är det första gången
    som en nyhetskanal-

  140. -kombinerar teamen
    som gör grafik för tv-

  141. -med personerna som skapar
    multimediaupplevelser för nätet.

  142. Sen tv:s tidiga dagar har
    nyhetsrapportering blivit rörligare.

  143. Satelliter har gjort den global.

  144. Datorgrafik har skapat ett nytt,
    mer dynamiskt sätt att berätta.

  145. Den tekniska revolutionen-

  146. -syns i bevakningen
    av ett av tv:s mest älskade program.

  147. Sport på tv har vandrat en lång väg. Som
    baseboll:

  148. Från en kamera och en mikrofon
    till dagens maximerade upplevelse.

  149. Det kan finnas över tjugo kameror, vissa
    med extrema egenskaper.

  150. Dessutom har vi grafiska fyrverkerier av
    animationer och statistik.

  151. Yankee Stadium i New York.

  152. Ärkerivalerna New York Yankees och
    Boston Red Sox ska mötas om en stund.

  153. Fox Sports är på plats
    för en direktsändning.

  154. Kanalen har en ledande position
    som tv-innovatör, inte bara i USA.

  155. Med "Fox Box" påverkade man en hel
    sportvärld. Vi återkommer till det.

  156. Vi får en rundvisning av Dan Frank-

  157. -en erfaren "runner",
    specialiserad på direktsänd sport.

  158. -Hur är läget?
    -Det blir varmt i dag.

  159. De första åren med tv-sänd baseboll
    hörde man inte slagträets träffar.

  160. Det kunde man 1952.

  161. Så har det fortsatt. Vi kryper
    allt närmare. Vi vill få mer av allt.

  162. De här ska fånga upp ljud
    på långt avstånd.

  163. Man undrar vad som händer på planen.

  164. Historien bakom kan vara intressantare
    än själva matchen.

  165. På en vanlig match har vi åtta kameror.
    I slutspel kan vi ha tolv eller fjorton.

  166. På Super Bowl har vi 25.

  167. Det är inte bara mängden kameror
    som ändras med åren.

  168. På senare tid handlar det mycket
    om specialkameror.

  169. Producenten Peter Macheska gillar en
    kamera de började använda nyligen.

  170. Förra året använde vi
    en Phantom-kamera.

  171. Det är en höghastighetskamera
    som gjorde bilden så långsam-

  172. -att man kunde se slagträet spricka
    bildruta för bildruta.

  173. Vi har en fantastisk inspelning
    från förra årets World Series.

  174. Området som det har hänt mest på
    är kanske grafiken.

  175. Matcher från 50-talet
    saknar helt grafik.

  176. Man filmar helt enkelt arenans
    poäng- och informationstavla.

  177. Det här är studio A.

  178. Gary Hartley har jobbat på Fox
    sen 90-talet-

  179. -och är en av USA:s
    främsta grafikexperter inom tv.

  180. Han har jobbat under den kanske mest
    omvälvande perioden inom tv-grafiken.

  181. De senaste tjugo åren
    har tekniken utvecklats enormt.

  182. Tack vare
    den digitala teknikens utveckling-

  183. -har grafiken förändrats
    helt och hållet.

  184. I dag omfamnar man
    de nya grafiska möjligheterna.

  185. Det kan vara genom att förtydliga, som
    här med hjälp av skyltar-

  186. -som följer bilarna i Nascar.

  187. Vi får vara tysta,
    för de håller på med matchen.

  188. Matchen har börjat.
    Vi tittar in i kontrollrummet.

  189. Peter Macheska och hans team är i full
    gång, och alla har sin uppgift.

  190. Den kanske största förändringen hittills
    inom sport-tv-grafik-

  191. -är en uppfinning så enkel
    att det är skrattretande.

  192. Mike jobbar med Fox Box.

  193. Den introducerades i mitten av 90-talet
    av David Hill på Fox Sports.

  194. Han kom till kontrollrummet
    under en fotbollsmatch-

  195. -men han visste inte vad det stod,
    så han fick fråga hela tiden.

  196. Det slog honom att ställningen
    alltid borde vara i bild.

  197. Det är kanske den enklaste förbättringen
    i sportbevakningen-

  198. -men det är den största förbättringen.

  199. På mindre än ett år gjorde alla så.

  200. Det är en så enkel och användbar idé.

  201. Om grafiken är användbar
    och förmedlar nyttig information-

  202. -blir den en succé.

  203. Några av nutidens stora händelser
    har utspelat sig framför kamerorna.

  204. Fler explosioner
    sker längre ner i byggnaden...

  205. Nyhetsfolket är numera på plats
    lika snabbt som polis och brandkår.

  206. Här svänger han vänster...

  207. Här förföljs O.J. Simpson
    av polisbilar och nyhetskameror.

  208. Ibland är kamerorna på plats
    redan innan nåt händer.

  209. Som när Lee Harvey Oswald
    som tros ha skjutit Kennedy-

  210. -själv skjuts några dagar senare
    i direktsändning.

  211. Sannolikheten att fånga nåt oväntat på
    bild ökade dramatiskt 1980.

  212. Var beredda. Rulla bandet. Tagning tre.

  213. Vi hade sett folk slita för att få ihop
    ett halvtimmesprogram varje dag.

  214. Att sända nyheter dygnet runt
    vore omöjligt.

  215. -Jag heter David Walker.
    -Jag heter Lois Hart.

  216. President Carter kom till Fort Wayne
    för att träffa medborgarrättsledaren...

  217. Den 1 juni 1980 började CNN sända.

  218. På den tiden fanns inte tv-världens nav
    i Atlanta i Georgia.

  219. I Connecticut uppger polisen...

  220. Kritikerna hävdade att det aldrig skulle
    gå. Det skulle vara för svårt.

  221. För att förmedla information när den
    inte fanns tillgänglig tidigare...

  222. CNN var först med
    att sända nyheter dygnet runt.

  223. Tv-entreprenören Ted Turner insåg
    att han kunde göra rikstäckande tv-

  224. -om han byggde samman sin verksamhet med
    andra kabel-tv-aktörer.

  225. Kabel-tv-industrin, vars pionjärsanda
    har möjliggjort det stora framsteget...

  226. Det här är kontrollrum A,
    där allt material sammanställs.

  227. Även om man klarade att göra nyheter
    dygnet runt fanns stora problem.

  228. Pengar var väl det största problemet.

  229. Det gick rykten om att lönecheckarna
    inte skulle ha täckning-

  230. -och alla sprang till banken
    för att lösa in sin.

  231. Jag började ett halvår efter
    att CNN grundades, i februari 1981.

  232. Det var svårt att få intervjua nån
    och att komma in i Vita huset.

  233. Jag söker Bruce Conover.

  234. Det var svårt att övertyga folk om
    att vi var en seriös nyhetskanal-

  235. -som skulle finnas kvar även om ett år.

  236. CNN hade svårt att uppfattas som
    en seriös och betydelsefull aktör.

  237. Tidigt under resans gång anlitade de
    James Earl Jones som rösten utåt.

  238. Det här är CNN.

  239. Alla känner igen hans röst-

  240. -om så bara för att det är Darth Vaders
    röst, även om han har gjort fler roller.

  241. Ekonomin stabiliserades och man blev mer
    och mer tagen på allvar.

  242. Men CNN var ännu ingen tung spelare.
    Det skulle snart ändras.

  243. Där lyfter rymdfärjan som är
    den tjugofemte att skjutas upp.

  244. 1986 var Nasas uppskjutningar
    vardagsmat-

  245. -och bara CNN var på plats när
    rymdfärjan Challenger sköts upp.

  246. CNN hade utrymme att ägna sig åt sin
    specialitet - "live breaking news".

  247. CNN kunde ta en nyhetshändelse-

  248. -och bevaka den live
    utan att behöva bryta sändningen.

  249. Det är nyheter medan det händer.
    Reportrarna upplever det med tittarna.

  250. I morse såg uppskjutningen ut
    att bli inställd.

  251. Tyvärr hände det här i livesändning.

  252. 45 sekunder efter uppskjutning
    bildades ett eldklot i himlen.

  253. De kunde bara möblera om i tablån
    och fortsätta sända därifrån.

  254. Vi har fått bekräftat
    att färjan har exploderat.

  255. Stället där man kunde se efterspelet-

  256. -och stället där sorgeprocessen började
    var CNN.

  257. Challengerolyckan gav CNN
    sitt stora nationella genombrott.

  258. Sen 1985 hade man internationella
    ambitioner med CNN International.

  259. -Har ni nån ansökan?
    -Ja, jag kan skicka en.

  260. Det är mångfalden som gör kanalen och
    företaget så intressant.

  261. Vi har minst två dussin nationaliteter
    och språk på redaktionen i Atlanta.

  262. Vi har folk med grekiskt påbrå,
    pakistanskt, indiskt...

  263. Det är en stor fördel
    i vår nyhetsbevakning.

  264. För att bli globala behövdes en nyhet
    med internationell betydelse.

  265. Den kom 1990 - Kuwaitkriget.

  266. Vi hör nya smällar.
    Vi har sett skenet från fyra bomber.

  267. De var den enda kanalen
    på plats i Irak-

  268. -som kunde erbjuda livebevakning
    av händelserna där.

  269. Intressant nog
    var det bara ljudmaterial.

  270. Det gjorde det hela
    ännu mer dramatiskt.

  271. Vi sitter vid ett fönster knappt fem
    kilometer från stridigheternas centrum.

  272. Det handlade om bevakning från reportrar
    som svävade i viss fara-

  273. -och att förstå den situationen.

  274. Det handlade även om att få
    märkliga nya vinklar på kriget-

  275. -från USA:s armé.

  276. Det kändes som ett tv-spel.

  277. Ett krig hade aldrig bevakats
    på samma sätt som Kuwaitkriget.

  278. Vi bevakade händelsen varje timme dygnet
    runt när vi behövde det.

  279. Eftersom informationen kom dygnet runt
    på CNN blev man helt fast.

  280. Det var så att man knappt
    kunde slita sig.

  281. Det förändrade allt. Den händelsen
    gav oss rekordmånga tittare.

  282. Det ni ser är obehagliga livebilder
    från World Trade Center.

  283. Så har det fortsatt. CNN:s stunder
    är de riktigt stora händelserna.

  284. Kanalen visade att 24-timmarsnyheter på
    tv fungerade.

  285. Snart skulle bolag som Fox och BBC följa
    CNN i spåren.

  286. I dag ökar konkurrensen ytterligare
    genom internet och sociala medier-

  287. -som finns med oss dygnet runt.

  288. Världen håller på att förändras.
    Twitter och andra sociala medier-

  289. -innebär att fler hör och ser
    vad som händer.

  290. Men tror jag på det som sägs?
    Kanske, kanske inte.

  291. Men om informationen kommer från
    en pålitlig nyhetsorganisation-

  292. -är den värd mycket mer.

  293. Fixa ljudet först.

  294. På BBC News förbereder sig redaktörer
    och redigerare inför kvällen-

  295. -men också
    inför framtidens utmaningar.

  296. Ett av de största problemen-

  297. -är att nyhetsbevakningen
    är mycket mer demokratisk nu.

  298. Alla med smartphone kan sköta den.

  299. Om nåt sker är det stor chans att nån
    med smartphone lägger det på nätet-

  300. -kanske innan tv-kanalerna.

  301. Den ökade konkurrensen
    från sociala medier till trots-

  302. -tror sig public service-jätten ändå ha
    en viktig roll i nyhetslandskapet.

  303. Folk säger alltid att slutet är nära
    för tv-nyheter, men det kommer aldrig.

  304. De kommer alltid att finnas.

  305. Här är Johnny!

  306. I nästa program riktar vi ögonen
    mot en av tv:s basvaror - talkshows.

  307. Radion hade just blivit interaktivt.

  308. Man kunde ringa stationen
    och höras i sändning.

  309. Då sa chefen:
    "Varför inte göra det på tv?"

  310. Två grånade herrar har på varsin sida av
    Atlanten varit viktiga för genren.

  311. Du blev sexuellt utnyttjad.
    Hur tar man sig förbi nåt sånt?

  312. Det gör man inte.

  313. Vi besöker programmet som driver lika
    hejdlöst med politiker som med media.

  314. Iraks regim har planerat
    att ta fram mjältbrand och kärnvapen.

  315. Kärnvapen och mjältbrand?
    Försöker de härma oss, eller?

  316. Vi beter oss som ett nyhetsprogram, men
    vi är ett humorprogram.

  317. Och så tar vi med er till talkshow-
    genrens allra yttersta gränsmarker.

  318. "Programmen som förändrade tv",
    nästa gång om talkshows.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den tekniska revolutionen med satelliter och datorgrafik har gjort rapporteringen global och skapat ett mer dynamiskt sätt att berätta. Detta syns inte minst i genrerna nyheter och sport. Vi får en rundtur på 24-timmarskanalen CNN, som har varit först på plats i några av tv-historiens mest dramatiska skeenden. Vi går på basebollmatch på Yankee stadium och tittar närmare på några innovationer som förändrat tv:s sportbevakning i grunden. Och så besöker vi BBC:s nya nyhetshus i London där 6 000 medarbetare numera sitter under samma tak för att skapa vad många anser vara världens bästa nyheter. Följ också med till den lokala tv-kanal i Philadelphia som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Massmedia, Nyhetsprogram i tv, Sportprogram i tv, TV
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Humor

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dokumentärmakaren Bosse Lindquist

Möt Bosse Lindquist och hör en analys av hans dokumentärserie "Experimenten". Han har jobbat som författare, regissör och producent av radio- och filmdokumentärer i över trettio år. Under intervjun berättar Bosse anekdoter om hur det var att producera "Experimenten" som handlar om kirurgen Paolo Macchiarini. Programledare: Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss