Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : TalkshowMaterialDela
  1. I kvällens avsnitt av programmet-

  2. -riktar vi ögonen
    mot tablåns basvara: talkshowen.

  3. Det var
    i kommunikationsradions barndom.

  4. Man kunde
    ringa direkt in till radiosändningen.

  5. Chefen föreslog
    oss att prova det på tv.

  6. Vi träffar två grånade herrar,
    som varit viktiga för genren.

  7. Du blev sexuellt utnyttjad. Hur tog
    du dig ur det? I den situationen...

  8. Man måste få hjälp för att ta sig ut.

  9. Vi besöker programmet som driver lika
    hejdlöst med politiker som medier.

  10. Den irakiska regimen tänker tillverka
    mjältbrandssporer och kärnvapen.

  11. Kärnvapen? Mjältbrandssporer?
    Vilka tror de att de är? Vi, kanske?

  12. Vi liknar en nyhetsbyrå
    men är ett humorprogram.

  13. Sen tar vi med er till talkshow-
    genrens yttersta gränsmarker.

  14. Nej, berätta för din flickvän.

  15. Jerry, Jerry, Jerry!

  16. Här är utrymmen där producenten
    träffar gästerna-

  17. -och går igenom vad Jerry ska fråga-

  18. -entréordningen,
    publikens reaktioner...

  19. Vi har alltid sexiga tjejer
    som brottas i nånting.

  20. Här var det frukostflingor, tror jag.

  21. Det är en hel talkshow-fabrik man har
    byggt upp i Stamford i Connecticut.

  22. Här spottar man ur sig flera avsnitt
    i veckan till fyra olika pratprogram.

  23. Den populäraste
    köar de här människorna till.

  24. Jerry!

  25. -Vi ska se Jerry Springer.
    -Jag gillar uppståndelsen.

  26. Grälen. Jag ser på det jämt.

  27. Här registrerar sig publiken.
    Sen ska jag visa studion.

  28. Briefingen av programledaren sker
    under ett par minuter innan bandning.

  29. Okej.

  30. Och här är det.

  31. När huvudpersonen kommer in-

  32. -vet han knappt vad ämnet är
    eller vilka han ska träffa.

  33. Jag ska inte veta programmets tema-

  34. -för att jag ska fråga sånt man
    undrar i tv-soffan och sen dra skämt.

  35. Det blir bättre
    om jag inte vet ämnet i förväg.

  36. Annars ser det tillgjort ut,
    som om jag låtsas reagera.

  37. Här talar jag på impuls.

  38. -Jag vill inte vara lesbisk längre.
    -Men menar du att du är lesbisk nu?

  39. Ja.

  40. "Jerry Springer show"
    bygger på riktiga historier-

  41. -men är noga koreograferat
    för underhållningsvärdet...

  42. Nåt rätt långt ifrån programformens
    ursprung för 50 år sen.

  43. "Har jag nån på tråden?"
    Det blir min gravskrift.

  44. På 1960-talet var Phil Donahue
    radioreporter i Dayton i Ohio.

  45. När han förde över sitt format till
    tv blev han pappa till en ny genre.

  46. Det var
    i kommunikationsradions barndom.

  47. Det var unikt på 60-talet.

  48. Man kunde
    ringa radiosändningen direkt.

  49. ...varje dag, här på WJR.

  50. Chefen föreslog oss
    att prova det på tv.

  51. I november 1967 började vi
    sända "The Phil Donahue show".

  52. Hade programmet
    gjorts i en stor stad-

  53. -hade utvecklingen
    inte tagit den riktningen.

  54. Hur skulle vi klara oss?
    Till Dayton kom ju inga stjärnor.

  55. Det första avsnittet finns inte
    bevarat men blev minnesvärt ändå.

  56. Programmet
    hade nåt annat än kändisar.

  57. Det första programmet var
    med ateisten Madalyn Murray O'Hair.

  58. Herregud. Sponsorerna avbokade
    som om husen i Dayton i Ohio rasade.

  59. Donahue satte människor framför
    kamerorna som fick sponsorer nervösa.

  60. PAUL WILLSON
    HOMOSEXUELL FAR

  61. Ingen "kom ut" under 60-talet.

  62. Mödrar trodde att det var smittsamt.
    Homofobin var jättestark.

  63. Alla homosexuella
    bor i San Francisco.

  64. Men våra tittarsiffror var skyhöga.

  65. Sponsorerna tystnade snabbt.

  66. Folk, speciellt kvinnor,
    strömmade till rutan i massor.

  67. Männen
    som drev kanalen sent på 60-talet-

  68. -tyckte
    att kvinnor bara brydde sig om-

  69. -grytor, broderi och barn.

  70. ...eller så arbetar hon heltid.

  71. Kvinnor hade länge önskat sig sånt.

  72. Kvinnorörelsen samlade kraft-

  73. -och vi erbjöd en arena för dem
    med mitt namn på.

  74. Du väljer inte altruism,
    välgörenhet, vidsynthet...

  75. Nej.
    Om man väljer det av egen vilja...

  76. Han tog den rollen på stort allvar-

  77. -och gav framför allt kvinnor
    ett offentligt forum för sina frågor.

  78. Han lät människor tala ostört.

  79. Det var hela programmet.

  80. Det fanns inga andra filmklipp
    eller annat förstärkande material.

  81. Det låter underbart på en akademisk
    nivå men det går inte i verkligheten.

  82. Tvärtom.

  83. Programmet blev en succé.

  84. Det gick till och med att locka
    några stora namn till lilla Dayton.

  85. Tänker du lämna "The tonight show"?

  86. Donahues riktiga innovation var att
    involvera tittarna på ett nytt sätt.

  87. På tv på den tiden hörde man publiken
    men såg den inte.

  88. En dag hoppade jag ur stolen
    och gick ut i publiken.

  89. Det fanns inga trådlösa mikrofoner.
    På vägen ströp jag folk med sladden.

  90. Han gjorde publiken
    till medverkande i programmet.

  91. Det var intressant. En politiker
    kunde sitta intill en vanlig kvinna.

  92. Dem hade man
    inte låtit mötas tidigare.

  93. Kameran följde honom från scenen-

  94. -för en närbild
    när han satte sig i publiken.

  95. Tilltaget kom att ifrågasätta hur
    en tv-studio egentligen kan användas.

  96. Så vi placerade publiken nära
    gästerna och kameran bakom publiken.

  97. Vi sände nånting
    som vi var ensamma om.

  98. Jag vet inte...

  99. Det gör de oavsett...

  100. Du njuter av programmet.

  101. Sök hjälp.

  102. Sen kommer hallickarna...

  103. Han lade grunden till att
    vanligt folk skulle våga synas i tv.

  104. Sen dess har de vanliga människorna
    blivit fler på tv än skådespelarna.

  105. Det tog inte lång tid innan
    Donahues lärjungar fyllde kanalerna.

  106. En av dem skulle bli större
    och mer älskad än mästaren själv.

  107. Ska vi splittra dem? Nej,
    först berättar du för din flickvän.

  108. Om människor får komma till tv-

  109. -berätta sin historia,
    och bli behandlade som stjärnor-

  110. -så tar de chansen.

  111. Tiden för shower
    med enbart tråkigt prat är över.

  112. Vi försöker ge programmet
    ett högt tempo.

  113. Det är inte ditt fel. Jag
    vill bara inte vara lesbisk längre.

  114. Man kan inte bara
    stänga av sin lesbiskhet.

  115. Pratprogrammen har funnits så länge
    nu att man ständigt jagar nya saker.

  116. "Jerry Springer"-formatet handlar nu
    mer om "trash talk" än "talk show",

  117. Det går att sätta ett datum för
    genrens födelse: den 3 november 1988.

  118. -Skedde förintelsen, Bob Heick?
    -Spelar det nån roll?

  119. Bråket var inte avsiktligt-

  120. -men det gav programmet
    en framträdande plats-

  121. -och skapade stor diskussion i USA.

  122. Jag orkar inte se Onkel Tom
    låtsas vara en vit man...

  123. Jag ska säga dig en sak...

  124. Den här sändningen
    resulterade i en knäckt näsa-

  125. -och tidningsrubriken "Trash-tv".
    Genren hade fått ett namn.

  126. Det var en kaotisk tid och
    pratprogrammen gav gestalt åt det.

  127. Dagtidens lågbudget-talkshow har en
    lyxigare motsvarighet på kvällstid.

  128. "The tonight show" införde
    redan på 50-talet programpunkter-

  129. -som fortfarande lever kvar
    i de flesta "late night talk shows":

  130. En öppningsmonolog,
    komediinslag, kändisintervjuer-

  131. -och musikframträdanden.

  132. I England
    kallades typen "chat shows"-

  133. -och skulle, tack vare en person,
    utvecklas i en ny riktning.

  134. Visste du
    att det skulle bli en kultfilm?

  135. Nej, manuset kom till efter hand.

  136. Jag provspelade för rollen som Chang.

  137. Paul Muni sa direkt:
    "Det var en tusan till lång kines."

  138. Kärleksscenerna var svåra eftersom
    jag inte visste vem jag var kär i.

  139. Letar man i arkivet-

  140. -efter vem som var viktig inom under
    1900- och 2000-talens popkultur-

  141. -skulle hans program
    ge en hygglig uppfattning.

  142. Michael Parkinsons talkshow
    skilde sig från andra pratprogram.

  143. Då var "The tonight show"
    med Johnny Carson tungviktaren.

  144. Det var humor och vitsar.
    Det skulle reta till skratt.

  145. Parkinson hade det som delingrediens.

  146. Du sa att du var emot "Sheriffen"
    för att den var oamerikansk.

  147. -Jag kan bara inte förstå varför.
    -Tja...

  148. Vad Parkinson
    gjorde för tv:s utveckling-

  149. -var att han knöt samman
    underhållning och journalistik.

  150. Jag finner dem oamerikanska.

  151. Han vill att de personer han
    intervjuar ska säga nånting av vikt.

  152. Parkinson gjorde 800 program
    och intervjuade över 2 000 kändisar.

  153. ...fram till 1982 då han slutade.

  154. Sen kom han tillbaka 1998
    och höll på till 2007.

  155. Han fascinerades av kändisskap
    utifrån vad som särskiljer kändisar.

  156. Varför just Beckham?
    Vad gör honom speciell?

  157. -...har en bättre image än du?
    -Ja, numera...

  158. Han menar
    att de visst är talangfulla-

  159. -men att de jobbar hårdare än andra
    och därför lyckas.

  160. Clint Eastwood, förstås.
    Där är Billy.

  161. Mr Allen. Var är Madonna?

  162. Parkinsons yngste son
    - som också heter Michael Parkinson-

  163. -var programmets producent
    de sista åren. Ett bekvämt jobb.

  164. Att boka gäster till "Parkinson"
    var ett av tv:s lättaste jobb.

  165. De kom självmant.

  166. Hans intervjuprogram skilde sig
    från sina amerikanska motsvarigheter.

  167. Det fanns exempelvis inget skrivbord
    mellan Parkinson och hans gäst.

  168. Parkinson
    gillade inte den amerikanska stilen-

  169. -med skrivbord på scenen.
    Man kan förstå varför.

  170. Skrivbordet skapar distans
    mellan dig och gästen.

  171. Han ville vara så nära att kunde vid-
    röra personen. Ett bord hindrar det.

  172. Han lät gästerna
    sitta kvar efter sin intervju.

  173. Får man inte ha sex före en match?

  174. Parkinson införde en sorts
    teatralisk ton till pratprogrammet.

  175. Nej, det gäller under matchen.

  176. Eftersom två, tre gäster
    kunde närvara samtidigt-

  177. -kunde de samspela med varandra.

  178. Har du det eller ej?

  179. Det skapade
    nästintill en feststämning.

  180. Jag frågar inte om du har haft sex.

  181. Även om det syns att du har haft det.

  182. Skälet till att ha kvar gästerna,
    var att ge känslan av-

  183. -att man blev vittne
    till ett samtal i ett vardagsrum.

  184. Han gillade också att blanda olika
    människor. Det kunde bli fantastiskt.

  185. När jag var på toaletten i Indien,
    och en råtta dök upp mellan låren...

  186. Det är ju så jobbigt...

  187. Den sortens personkemi
    är skälet till att ha kvar gästerna.

  188. Parkinson var stor på 70-talet,
    men när han återvände på 90-talet-

  189. -var han nästan lika berömd
    som sina gäster.

  190. -Där! Oprah Winfrey.
    -Oprah Winfrey!

  191. På 1990-talet hade berömda människor
    uppnått ett sorts kändisskap.

  192. De offentliggjorde saker
    om sina privatliv.

  193. Det intresserade Parkinson.

  194. Din barndom var minst sagt
    dysfunktionell. Du blev...

  195. Trasig.

  196. Jag minns
    när jag fick en hemsk omgång stryk-

  197. -och skulle klä på mig
    inför söndagsskolan.

  198. Jag fick en ny omgång stryk
    för att jag blödde genom blusen.

  199. Hon skulle puffa
    för en film hon nyss spelat in-

  200. -men berättade också mycket
    om sin barndom.

  201. Du blev sexuellt utnyttjad. Hur tog
    du dig ur det? I den situationen...

  202. Man måste få hjälp för att ta sig ut.

  203. Kändisar
    verkar ha väntat på att få öppna sig-

  204. -och Parkinsons program
    blev en perfekt arena.

  205. Det enda som fick mig att orka
    var böcker.

  206. Jag kunde läsa om andra liv.

  207. Parkinson
    siktade på det moraliska samtalet-

  208. -genom vilket kändisarna kunde visa
    publiken att de var goda människor.

  209. Historien kunde höja kändisen-

  210. -till en status
    som förebild för andra människor.

  211. Ge Jon Bon Jovi en applåd.

  212. Du stöder Obama
    och ni är visst vänner?

  213. Om man nu
    kan kalla USA:s president sin vän.

  214. Den skrivbordslösa programledaren
    som låter sina gäster interagera-

  215. -är innovationer
    som levt vidare runt om i världen.

  216. Har han varit hemma hos dig? Häftigt.

  217. Det viktigaste arvet efter "Parky" är
    inställningen till intervjuobjekt...

  218. -Du insåg väl att du skulle granskas?
    -Ja, men...

  219. ...uppriktigt intresse
    och seriös approach...

  220. David kallas Golden balls...

  221. ...men också jakten
    på nästa historia-

  222. -med stoff
    för tidningarnas förstasidor.

  223. Jaså, Golden balls Beckham?

  224. Den var bra.

  225. Denna generation får möta ödet...

  226. Ett klassiskt ögonblick i historien.

  227. USA:s första,
    tv-sända presidentvalsdebatt.

  228. Den 26 september 1960.

  229. De som lyssnade via radio tyckte
    att Richard Nixon gått ut med segern.

  230. De som såg den på tv tyckte tvärtom.

  231. John F. Kennedy framstod mer vital-

  232. -än sin mer erfarne
    men mindre tv-mässige motståndare.

  233. Forskare är överens om att utan tv
    hade Kennedy nog aldrig vunnit valet.

  234. Det är dags
    för USA att börja röra på sig.

  235. Politiker har förstått mediets kraft
    och närmat sig tv:s program-

  236. -med skräckblandad förtjusning.

  237. Inte minst de
    som tackar ja till det här.

  238. Den stora nyheten i hela landet
    var förstås president Bush.

  239. "The daily show" har
    två tydliga måltavlor för sin satir:

  240. Politiker, och medierna
    som rapporterar om politiker.

  241. Det fina med "The daily show" är-

  242. -att programmet kan berätta
    en absurd nyhet om en politiker-

  243. -men det kan även berätta hur medier
    klantar sig i fråga om politiker.

  244. När Bush steg in i Kongressen
    såg han självsäker och svart ut...

  245. Varför är han svart?

  246. Där! Efter en ovation där de tvingade
    en skadad kille att applådera...

  247. Vissa hävdar att programmet-

  248. -påverkat både tv-nyheterna
    och politiken själv.

  249. Gillar han nån,
    litar folk på omdömet om personen.

  250. Är han kritiskt inställd mot nån
    får det ett konkret genomslag.

  251. När USA arbetar blomstrar USA. Min
    ekonomiska plan kan sammanfattas:

  252. Bush-tastiskt? Efterrätt?

  253. Jobben.

  254. Jobben!
    Varför kom jag inte att tänka på det?

  255. Idén till "The daily show"
    kom i och med Kuwaitkriget.

  256. Istället för de hemska bilder man
    visade under Vietnamkriget-

  257. -hade man ledmotiv och blänkande grafik.
    Jag minns att jag undrade:

  258. "Är det krigsrapportering
    eller krigsreklam?"

  259. Från den stunden började jag
    se på medierna med nya ögon.

  260. Programmet kom till när Comedy
    Central behövde ett humorprogram.

  261. De vände sig till Lizz Winstead.

  262. -Det pratar jag inte om...
    -Vad pratar vi om?

  263. Jag sa att en viktig sak
    som aldrig har gjorts förut är-

  264. -att själva programmet spelar
    en roll. Vi liknar en nyhetsbyrå-

  265. -men vi är ett humorprogram.
    Så startade det.

  266. -Varför är jag här?
    -Uttalandet om republikanerna...

  267. -...som "det inkluderande partiet."
    -Precis.

  268. Amerikanerna hade tröttnat på-

  269. -hur urvattnade
    de vanliga nyheterna hade blivit.

  270. Folk förstod
    och accepterade skämtet omedelbart.

  271. Programmet görs i New York. Ett team
    av manusförfattare och producenter-

  272. -tittar igenom timtals av tv-nyheter
    för att hitta material.

  273. Nu har programmet gått så länge
    att man har en minnesbank.

  274. Det är stor chans att nån
    av manusförfattarna, producenterna-

  275. -eller nån annan i teamet
    minns rätt sak.

  276. "Sa inte den senatorn motsatsen
    för nåt år sen?"

  277. När vi ser efter, var det så!

  278. Berätta mer om den där Irak.

  279. Den irakiska regimen tänker
    tillverka mjältbrandssporer...

  280. Det finns så mycket nyheter,
    från olika kanaler, dygnet runt-

  281. -att man ofta hittar nån
    som säger precis det man söker efter.

  282. Man kan bygga på det.

  283. Kärnvapen?
    Mjältbrandssporer? Nervgas?

  284. Vilka tror de att de är? Vi, kanske?

  285. Politisk satir tillhör sedan många år
    en av televisionens stapelvaror.

  286. Såna som David Frost förändrade
    folks syn på vad som var möjligt

  287. Efter hans program kom "Spitting
    image" och "Saturday night live".

  288. Sen har "The daily show"
    tagit över genren.

  289. Låt oss gå rakt på sak...

  290. Programledaren Craig Kilborn
    lämnade 1999 plats för Jon Stewart.

  291. Då hamnade programmet
    i mediehändelsernas centrum.

  292. Nu: Vår innehållsrika bevakning
    av "Nådastöten".

  293. NÅDASTÖTEN

  294. Du bryter mot reglerna. Han med.
    Hela rättegången är...sexig.

  295. Han tog över 1999,
    och följande år var valår.

  296. Både valet och presidentperioden
    var frustrerande och kontroversiella.

  297. Därför är tidpunkten för när hans
    program blev populärt intressant.

  298. Republikanerna vill att kvinnor
    ur alla Clintons affärer ska vittna.

  299. Men många är emot idén
    eftersom husvagnskön till Washington-

  300. -kan lamslå trafiken...

  301. Han lyckades
    fånga stämningen i samhället.

  302. Man kan inte
    dyka upp i oktober under ett valår...

  303. Politiker har alltid
    använt sig av tv för egna syften-

  304. -men de visste inte
    vad de gav sig in på när de sa ja-

  305. -till att delta i programmet på
    den lilla tv-kanalen Comedy Central.

  306. Politikerna gästade Ellen DeGeneres
    och Oprah Winfreys tv-program.

  307. Alltså snälla pratprogram.

  308. De trodde att "The daily show" skulle
    bli avslappnat och visa dem charmiga.

  309. "Jag kanske spelar lite saxofon".

  310. När de satte sig ned med Jon-

  311. -fick de plötsligt svara på frågor de
    inte hade en aning om skulle komma.

  312. -Vad är du för?
    -Äktenskap efter biblisk förebild...

  313. -Det är polygami.
    -Nej, Jon...

  314. Det har blivit
    en del av politikernas väg-

  315. -att försöka få Jon Stewarts glans
    att smitta av sig på dem-

  316. -och ge dem ungdomars röster.

  317. Men det är en snårig stig-

  318. -eftersom Jon Stewarts omdömen
    om dig också ger långvariga effekter.

  319. Jag har bra foton men jag vet inte
    vilken av debatterna de är ifrån.

  320. Här är en...

  321. Under presidentvalskampanjen 2004-

  322. -lockade "The daily show"
    fler i åldersgruppen 18-34-

  323. -än etablerade nyhetsprogram
    som "Nightline".

  324. Forskning tyder på att programmet
    påverkar attityden till politiker.

  325. Stewart bär inte ansvaret för det
    jättelåga förtroendet för Kongressen-

  326. -men att han genomför analyser
    varje dag-

  327. -ger ringar på vattnet
    och påverkar individers åsikter.

  328. Du menar alltså
    att klimatet inte blir varmare?

  329. Jag menar
    att det inte finns nåt klimat.

  330. I ännu högre grad verkar programmet
    förändra synen på nyhetsrapportering.

  331. I USA visar undersökningar-

  332. -att ungdomar får sina nyheter-

  333. -från "The daily show"
    framför andra nyhetskällor.

  334. De fick ett frågeformulär
    för att se vem som visste mest.

  335. "The daily shows" tittare
    fick bättre resultat-

  336. -än de som tittar på vanliga nyheter
    och Fox nyheter.

  337. Alltså,
    ett roligt och precist program.

  338. En sak är säker. Om Saddam är död,
    minskar hans förmåga att styra Irak.

  339. "The daily show" har
    tagit politisk satir till en ny nivå-

  340. -där det kommit att erbjuda
    en alternativ nyhetsrapportering.

  341. När han står på listan över
    nyhetsankare med högst förtroende-

  342. -såsom Anderson Cooper-

  343. -ger det en bild av
    vad folk saknar i medierna.

  344. -Och vad är din poäng?
    -Jo, vi kan döda Saddam...

  345. ...men vi vinner inte kriget
    förrän vi har dödat idén om Saddam.

  346. Vi behöver alltså utveckla bomber
    som kan ta död på idéer. - Jon?

  347. I nästa program byter vi ämne.

  348. I raden av program som förändrat tv
    är det här definitivt ett.

  349. Våra rådgivare sa: "Visa barn
    att det är okej att visa ilska."

  350. Det var helt nytt.

  351. Stora, dumma monster!

  352. Damer och herrar - rock'n'roll.

  353. Vi berättar om MTV som var först
    med att ta ungdomar på allvar.

  354. Att skapa en kanal för människor-

  355. -som identifierade sig som en grupp,
    var nåt helt nytt.

  356. Vi träffar
    skaparen av "Beverly Hills".

  357. Serien som startade
    90-talets våg av tonårsdrama.

  358. Låg du med honom?

  359. Tv hade inte behandlat sex, alkohol
    och sånt som tonåringar faktiskt gör.

  360. Programmen som förändrade tv.
    Nästa gång: barn- och ungdomsprogram.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En av tv-tablåns basvaror är talkshowen. Vi besöker amerikanska The Daily Show som driver hejdlöst med såväl politiker som medier och på sätt och vis har kommit att erbjuda ett alternativt sätt att rapportera nyheter. Vi träffar Michael Parkinson och Phil Donahue som på olika sätt varit viktiga för genrens utveckling. Medan Parkinson ville få sina gäster att berätta något meningsfullt satte Donahue människor som gjorde sponsorerna nervösa framför kameran. Han gjorde också publiken till medverkande genom att de fick ställa frågor till gästerna på scen. En av hans lärjungar, Oprah Winfrey, skulle så småningom bli mer älskad än mästaren själv. En annan ledde utvecklingen till genrens allra yttersta gränsmarker. Vi tittar in bakom kulisserna på ökända The Jerry Springer Show.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Massmedia, TV, TV-program, Talk shows
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Tävlingar

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dokumentärmakaren Bosse Lindquist

Möt Bosse Lindquist och hör en analys av hans dokumentärserie "Experimenten". Han har jobbat som författare, regissör och producent av radio- och filmdokumentärer i över trettio år. Under intervjun berättar Bosse anekdoter om hur det var att producera "Experimenten" som handlar om kirurgen Paolo Macchiarini. Programledare: Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss