Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : Barn och ungdomarMaterialDela
  1. En målgrupp som länge
    behandlats styvmoderligt av tv-

  2. -barn och ungdomar-

  3. -har numer hela tv-kanaler
    riktade bara till dem.

  4. Oscar! Kom ut.

  5. Av programmen som förändrat tv
    är det här definitivt ett.

  6. Våra rådgivare sa: "Visa barn
    att det är okej att känna ilska."

  7. Det var helt nytt.

  8. Stora, dumma monster!

  9. Damer och herrar - rock'n'roll.

  10. Vi berättar historien om MTV som var
    först med att ta ungdomar på allvar.

  11. Att skapa en kanal för människor
    som identifierade sig som en grupp-

  12. -var nåt helt nytt.

  13. Vi träffar skaparen
    av "Beverly Hills"-

  14. -som startade 90-talets våg
    av tonårsdrama.

  15. Låg du med honom?

  16. Tv hade inte behandlat sex, alkohol
    och sånt som tonåringar sysslar med.

  17. Men vi börjar i Tokyo.

  18. Kvällen har börjat lägga sig
    över stadsdelen Nakano-

  19. -och trots det har många
    på animationsstudion Madhouse-

  20. -just kommit till jobbet.

  21. Att ta fram en animerad tv-serie
    är ett enormt lagarbete.

  22. Hundratals personer är inblandade i
    olika steg för att få fram produkten-

  23. -i det här fallet
    serien "Hunter x Hunter".

  24. Det handlar inte så mycket om en
    stark hjälte som fäller sina fiender-

  25. -utan han kämpar i olika äventyr för
    att bli duktig och få träffa sin far.

  26. I kväll jobbar man med
    att ta fram en ny vinjett.

  27. I slutet av vinjetten
    får olika huvudpersoner...

  28. Gör man film i den verkliga världen-

  29. -måste man tänka på olika
    begränsningar, så som kostnader-

  30. -medan animation kan göras fritt.

  31. Dessutom
    finns ju serietidningskulturen.

  32. Ska man göra en tecknad serie
    till film, ligger animering bra till.

  33. Lägg av!

  34. I dag är japanska tecknade serier
    - anime - en mångmiljardindustri-

  35. -som fyller
    stora delar av världens tv-tablåer.

  36. Det kan man tacka
    den här krabaten för.

  37. "Astro boy", skapad av
    den legendariske Osamu Tezuka-

  38. -blev stilbildande för genren.

  39. Det var den första 30-minutersserien-

  40. -och den spred animen
    över världen för 50 år sen.

  41. Ungdomsserier för pojkar berättar-

  42. -om mod, kampen mellan ont
    och gott, och om rättrådighet.

  43. Det har en lång tradition
    och speglas i filmerna.

  44. Han är rena guden. Hade inte Tezuka
    funnits vore vi nog inte här i dag.

  45. Men för det första reportaget ska vi
    lämna Japan och besöka en produktion-

  46. -som startade som en motkraft
    till tecknade barnprogram.

  47. ...inte beat-generationen,
    utan den integrerade generationen.

  48. Tidpunkten var perfekt.

  49. Hela landet längtade efter att
    äntligen få uppleva nånting positivt-

  50. -i stället för den ena dåliga nyheten
    efter den andra, upplopp...

  51. Det var en hemsk tid. Därför
    var "Sesame Street" så välkommet.

  52. Idén till tv:s
    mest framgångsrika barnprogram-

  53. -föddes ur ett amerikanskt 60-tal,
    fyllt av problem.

  54. Det fanns en nationell oro för att
    barn ur fattiga familjeförhållanden-

  55. -med annan hudfärg
    eller annat språk-

  56. -skulle
    hamna på efterkälken i skolan.

  57. Det här är vargen vi letar efter.

  58. Ibland kallar han sig Ahuu Nazir-

  59. -men hos oss
    heter han Den stora stygga vargen.

  60. "Sesame Street" är, trots 40 år
    i rutan, ett levande program.

  61. Arbetet kretsar kring medverkande
    med ett annorlunda utseende.

  62. Vart ska jag gå?

  63. Den största utmaningen
    med dockor är-

  64. -att undvika intrycket av
    dockteater i rutans nederkant.

  65. Därför vill man ha mycket rörelse.
    Man tävlar ju mot animerad film.

  66. Sättet vi filmar dockorna på tror jag
    har förändrat hela branschen.

  67. Ta rast. Sen fortsätter vi
    precis där vi slutar nu.

  68. Abby Cadabby
    är en av våra nyare figurer.

  69. Lloyd Morrisett jobbade på 60-talet
    med olika traditionella skolprojekt-

  70. -för stiftelsen Carnegie Foundation-

  71. -men ett möte med tv-producenten
    Joan Ganz Cooney-

  72. -skulle leda till
    en ny sorts utbildningssatsning.

  73. Joan höll en middagsbjudning-

  74. -och hade bjudit in mig, min fru och
    andra, inklusive sin dåvarande chef.

  75. Vi började samtala
    om tv:s pedagogiska potential.

  76. Jag frågade om man med tv
    kunde undervisa barn.

  77. Hon visste inte,
    men ville diskutera det.

  78. Min chef sa:
    "Joan är inte intresserad."

  79. "Hon producerar samhällsprogram
    och är nöjd med det."

  80. Men jag utropade: "Jo, det är jag
    visst." Jag förvånade mig själv.

  81. Så började det.

  82. Det blev mitt kall
    så fort jag hörde det.

  83. Tanken på att hjälpa andra via tv-

  84. -var bortom mina vildaste
    fantasier om himmelriket.

  85. Du har aldrig sett på maken
    till gata. Här händer allt möjligt.

  86. Här leker man... - Hej, Bob!

  87. "Sesame Street" var banbrytande
    bland barnprogrammen på tv.

  88. Tidigare fanns inte pedagogiska
    program för barn i den åldern.

  89. Om du tror att den här
    skiljer sig från mängden-

  90. -så har du fullständigt rätt!

  91. Även tanken om att det skulle
    styrkas med studier var mycket ny.

  92. Man engagerade
    pedagogiska rådgivare-

  93. -för att se om barnen lärde sig nåt.

  94. Utmaningen var att tänka ut
    utbildningsprogram som lockade barn.

  95. Jag skäms nästan för att säga det-

  96. -men vi
    hade ett humorprogram för vuxna-

  97. -som hade en enorm mängd två-
    och treåringar bland sina tittare.

  98. Det var käcka figurer
    som gjorde knäppa saker.

  99. De förstod mig när jag föreslog
    ett sånt program för barn.

  100. Men idéer
    kom från ett ännu mer oväntat håll.

  101. Jag vistades bland barn-

  102. -och såg hur de lekte men vände sig
    när det blev reklam på tv.

  103. Kan det vara...?
    Smaka Carlings ale, så får du se.

  104. De var det som var bäst producerat
    och mest livfullt med sina jinglar.

  105. Barn i hela USA sjöng på ölreklam.

  106. Jag sa: "Vi lär ut bokstäver
    och siffror med reklam."

  107. Tre krokodiler.

  108. Ett, två, tre!

  109. Släng det i Rosie.

  110. Det var dockorna, gjorda
    av Jim Henson, som blev populärast.

  111. Jag kallar badkaret så.

  112. Så är det fortfarande.

  113. Då kör vi. Fem, fyra, tre...

  114. Vi är lyckligt lottade eftersom vi
    har dockspelare i världsklass.

  115. Dockspelarna ska skapa
    känslouttryck ur filt och päls-

  116. -utan den mimik som människor har.

  117. Enligt rådgivarna skulle vi
    inte blanda dockor och människor-

  118. -för att skilja på fantasi och
    verklighet. Det var en hemsk idé.

  119. Jag sa
    att vi skulle strunta i rådgivarna.

  120. Det var så Big Bird och Oscar föddes.

  121. Oscar! Kom ut och hälsa på Sally.

  122. Försvinn. Lägg på locket. Du släpper
    in frisk luft och solljus. Usch.

  123. Programmet blev en succé
    redan från starten 1969-

  124. -och stack ut rejält
    i det amerikanska tv-utbudet.

  125. Det var
    under Hanna-Barberas glansdagar.

  126. Animation blev billigare tack vare
    en stor publik och repriserbarhet.

  127. "Sesame Street" skilde sig eftersom
    det inbegrep människor och dockor.

  128. Tittarna fick se beteenden
    man inte sett tidigare i barnprogram.

  129. Stora, dumma monster!
    Du gör mig otroligt arg.

  130. Våra rådgivare sa: "Visa barn
    att det är okej att känna ilska."

  131. De måste inte jämt vara glada.

  132. Det var helt nytt för barn-tv.

  133. -Men grodan...
    -Jag ska skvallra för din mamma.

  134. Man fick se ett Amerika
    som inte visats upp förut.

  135. Vi hade från början både svarta och
    vita skådespelare. Det var helt nytt.

  136. Här är Sally.
    Hon är nyinflyttad på gatan.

  137. Vi har många gånger tagit upp
    rörelsehinder, såsom barn i rullstol.

  138. Vi är troligen de enda som har tagit
    upp döden, i och mr Hoopers död.

  139. Big Bird. När människor dör,
    kommer de inte tillbaka igen.

  140. -Nånsin?
    -Nej, aldrig.

  141. "Sesame Street"
    spreds över världen...

  142. ...och det pedagogiska upplägget-

  143. -lever vidare i all tv för barn
    som kommit efter.

  144. "Dora, utforskaren", "Små Einsteins"
    och till och med "Teletubbies"-

  145. -har en pedagogisk grund.

  146. Inte ens kommersiell tv
    som Disney och Nick Jr-

  147. -producerar nånting
    utan att testa det pedagogiskt.

  148. Det är helt
    tack vare "Sesame Street".

  149. Program för barn
    fanns med från tv:s start.

  150. Innan de animerade serierna,
    användes inte sällan marionettdockor.

  151. TV för de lite äldre kom senare.

  152. De första programmen för ungdomar
    handlade om musik.

  153. I USA fanns "American bandstand"
    och i England "A whole scene going".

  154. Men det skulle dröja till 80-talet
    innan tv tog ungdomar på allvar.

  155. Före MTV
    gjordes ingen tv för tonåringar.

  156. De var en fullständigt förbisedd
    ålders- och marknadsgrupp.

  157. Att skapa en kanal för människor
    som identifierade sig som en grupp-

  158. -var nåt helt nytt.

  159. Nu är den här.
    Välkomna till MTV - Music television-

  160. -världens första
    dygnet-runt-kanal för musik.

  161. Kanalen MTV:s flöde av musikvideor
    och ung attityd var banbrytande-

  162. -när den dök upp i USA
    i augusti 1981.

  163. Det var trögt de första två åren.
    Musikbranschen var skeptisk i början.

  164. Men 1983, med Michael Jacksons
    videor från albumet "Thriller"-

  165. -exploderade tittarsiffrorna.
    Alla ville vara med.

  166. Ser man på
    vilka band som var populära 1980-

  167. -och jämfört med banden 1989-

  168. -var de som överlevde
    till slutet av årtiondet-

  169. -såna band som hade
    haft framgångsrika musikvideor.

  170. Det går inte att tänka sig Madonna
    i ett annat årtionde-

  171. -utan musikvideor.

  172. Vad gäller MTV:s inflytande påverkade
    de förstås musikbranschen-

  173. -men de påverkade också modet, tv-

  174. -konventionella Hollywoodfilmer
    independent-filmer-

  175. -och definitivt
    påverkade de reklam och design.

  176. Alan Goodman och Fred Siebert
    ansvarade för MTV:s grafiska stil.

  177. Kanalens tilltal är deras förtjänst.

  178. Är du törstig?

  179. Fred Siebert minns vad hans chef
    tänkte om kanalens formspråk.

  180. Han sa: "Det ska likna 'Star Wars'."
    Jag sa: "Det är en usel idé."

  181. "Det liknar 1977. Det här är i 1980."

  182. "Hur ska det vara, då?"
    "Som 'Gumby'", sa jag.

  183. I USA fanns det ett program när jag
    var barn, som var en leranimation.

  184. Det var en mycket bakåtsträvande
    animationsstil.

  185. Jag ville inte efterlikna "Gumby"-

  186. -men jag ville
    ange motsatsen till "Star Wars".

  187. En person i den traditionella reklam-
    branschen sa att vi gjorde helt fel.

  188. "En värre logotyp har jag inte sett."

  189. Men de fick testa.

  190. Den hette "skinkmackan".

  191. Den första dagen jag steg in
    på reklambyrån med logotypen-

  192. -blev den kundansvarige chefen
    likblek.

  193. Han rusade ut-

  194. -och kom tillbaka med David Ogilvys
    lista på regler för en god logotyp.

  195. Jag såg på den, gjorde markeringar-

  196. -och sa: "Vi bröt mot sju
    av tio regler. Det här blir bra."

  197. Efter några år
    var det dags för MTV att expandera.

  198. Här är Vanessa Warwick, tidigare
    VJ och presentatör för MTV Europe.

  199. Hon minns MTV:s europeiska debut.

  200. Det fanns inget motsvarande tidigare.
    I London, Moskva och Stockholm-

  201. -kunde man se samma program.

  202. Det gav en internationell känsla.

  203. Hej och välkomna
    till "Headbanger's balls" nyheter...

  204. MTV:s presentatörer blev kändisar.

  205. Eftersom MTV
    var en internationell företeelse-

  206. -blev kändisskapet internationellt.

  207. Den förra LP:n
    var producerad med ett live-sound...

  208. I Tyskland, till exempel,
    blev jag igenkänd på flygplatsen.

  209. Det var konstigt att ha fans som
    bad om autografer på flygplatsen.

  210. Vi har fått höra
    att L.A. Guns har ombildat bandet...

  211. MTV präglade tidsandan-

  212. -genom att hålla allt kort, skarpt-

  213. -och mycket, mycket nischat.

  214. För det fanns en sak
    som MTV hanterade kolossalt bra-

  215. -och det var musik.

  216. Musiken skulle bli mindre viktig.

  217. MTV ville inte vara beroende av
    om Madonna kom med en ny skiva.

  218. Man hade börjat göra egna program.

  219. Kopplingen mellan tv-bolaget
    och musiken blev allt vagare.

  220. Det tydliga brottet kom 1992-

  221. -när "The real world" startade.

  222. -Bara gå runt.
    -Ska vi bo här?

  223. "The real world" var MTV:s svar på-

  224. -att man märkt
    att ungdomar tittade på såpoperor.

  225. Den blev en framgång och den riktning
    som skulle bli MTV:s framtid.

  226. MTV lät allt ansvar för
    programutbudet ligga inom bolaget.

  227. Enligt Siebert och Goodman
    står MTV inför en förändring.

  228. Kanske har problemet vandrat från
    ordet "music" till ordet "televison".

  229. Ungdomars uppmärksamhet
    ligger nån annanstans.

  230. MTV byggde in sig,
    nästan per definition-

  231. -i en traditionell "tv-låda".

  232. I vår värld, är tv ingen låda,
    utan en idéföreställning.

  233. Varsågod.

  234. Vad är tv numera? Svårt att säga.

  235. Vet du
    att jag också gillar såna saker?

  236. Det som var en bortglömd målgrupp-

  237. -blev på 90-talet en av de
    mest intressanta för tv-makarna.

  238. -På fredag?
    -Ja.

  239. När ungdomar försetts med musik-tv-

  240. -var det dags
    att utforska deras liv i dramaform.

  241. Serien sändes hela 90-talet.
    Det var 90-talet.

  242. Idén var: en kvällssåpa,
    utan vuxna men med ungdomar.

  243. Darren Star är skaparen av några av
    90-talets mest framgångsrika serier-

  244. -och har skrivit mer om unga
    människors liv för tv än nån annan.

  245. Jag tyckte att tv på den tiden
    låg efter sin tid-

  246. -vad gällde gestaltningen
    av folks liv.

  247. Tv var en skönmålning av skoltiden.

  248. Han är författaren till
    över 200 avsnitt av "Melrose Place"-

  249. -och närmare 400 av serien
    som startade en hel genre.

  250. -Vi behöver höjd veckopeng.
    -Ja.

  251. En arbetskamrat som blivit chef för
    Fox dramaavdelning kontaktade mig.

  252. Han frågade om jag ville göra
    en serie i skolmiljö i Beverly Hills.

  253. Jag hade skrivit filmer i skolmiljö.

  254. Den för tv orutinerade författaren
    Star fördes ihop med Aaron Spelling-

  255. -producent till "Dynastin", "The
    Love Boat" och "Charlies änglar".

  256. Jag hade turen att få arbeta ihop med
    honom, en legendarisk tv-producent.

  257. Det var långt ifrån självklart att
    "Beverly Hills 90210" skulle lyckas.

  258. Jag älskar stället!

  259. Det intressanta var Aaron Spelling.
    Han var skälet till att alla var med.

  260. En kultförklarad producent
    som varit tyst ett tag.

  261. Passning!

  262. Jag hatar sportkillar.

  263. Just då sändes inga av Aarons serier,
    men han var ingen framgångsgaranti.

  264. Han var van vid 80-talet då man sände
    flotta såpor på bästa sändningstid.

  265. Det var "Dallas", "Falcon Crest"
    riktade mot vuxna.

  266. Han ansåg att man skulle koncentrera
    sig på tonårsliv. Det saknades på tv.

  267. Ja! Dit ska vi!

  268. Brian Austin Green
    var en av skådespelarna-

  269. -som anlitades
    för inspelningen av pilotavsnittet.

  270. När jag fick manuset,
    jobbade jag på en annan såpa.

  271. Jag var bekant med genren men inte
    med tanken på en ungdomspublik.

  272. Det verkade lite...galet.

  273. Där är flickan jag berättade om. Den
    blonda! Gillar hon yngre killar, tro?

  274. Efter pilotavsnittet trodde jag inte
    att det skulle bli fler.

  275. När första säsongen hade gått
    utan tittare, väntade vi oss inget.

  276. Allihop! Ta den!

  277. Först trodde vi
    att serien skulle läggas ned.

  278. Vi hängde jämt på en skör tråd.

  279. Vi anlitades för tolv avsnitt,
    sen tre och sen fyra-

  280. -så det året var skakigt,
    men vid slutet av säsongen-

  281. -blev serien populär.

  282. Förändringen bestod i insikten av-

  283. -att 85 procent av tjejerna
    som såg på tv såg på "Beverly Hills".

  284. Vändningen kom när tv-bolaget insåg-

  285. -att serien fick undergroundstatus-

  286. -och att många tittade.
    Då togs den på allvar.

  287. -Vi har en deadline!
    -Jag vet vad det är.

  288. Det var konstigt att man inte
    vänt sig till målgruppen tidigare.

  289. Alltså, bra tv får man av konflikter.

  290. De flesta av oss hade våra första,
    stora konflikter under tonåren.

  291. Det var då vi blev kära, upplevde
    eller orsakade hjärtesorg-

  292. -och skolans hierarkiska struktur
    är som skapt för tv.

  293. Bryr du dig inte om annat än skolan?

  294. På 1990-talet fanns en tradition
    av tonårskomediserier.

  295. Till exempel "Pang i plugget".

  296. Men de tog inte upp såna frågor-

  297. -som de längre dramaformaten
    tog upp.

  298. Jag heter Jim Harbaugh.

  299. De enda gånger jag hade sett serier
    med ungdomar i, var de komediserier.

  300. Man såg aldrig ungdomar
    genomgå verkliga situationer.

  301. Serien följde hur
    de nyinflyttade Brenda och Brandon-

  302. -kämpar för att anpassa sig
    till livet i Beverly Hills.

  303. Inget var så komplicerat.

  304. Tv hade inte behandlat sex, alkohol
    och sånt som tonåringar sysslar med.

  305. Med falskleg kommer vi in på klubbar
    med äldre killar.

  306. Vi tog upp aids, våldtäkt och
    många ämnen som ingen ville ta i.

  307. -Vad vill du? Jag vill inte dansa.
    -Du är så kylig. Vet du det?

  308. Mest handlade "Beverly Hills"
    om relationer.

  309. Vi måste göra slut.
    Det är därför jag är här.

  310. -Lägg av.
    -Nej, du!

  311. Lögnhals!

  312. Skådespelarna blev superstjärnor.

  313. Vi visste inte hur bra siffrorna var.

  314. Vi insåg inte att det var över
    sommaren som folk hade börjat titta.

  315. En överraskning!

  316. Jag minns efter den första säsongen-

  317. -att den hade känts som en maraton
    och att jag såg fram emot vila.

  318. Då fick vi goda och dåliga nyheter:
    Bra tittarsiffror-

  319. -men tyvärr får ni ingen vila,
    ni ska arbeta på.

  320. Vi bara fortsatte.

  321. Hallå.

  322. Du är en legendar.

  323. "Beverly Hills" öppnade tv-bolagens
    ögon för en ny målgrupp.

  324. Under årtiondet kom den första vågen
    av amerikanska tonårsdramaserier.

  325. "Beverly Hills" skapade ett utrymme
    för en lönsam marknad.

  326. I dag är tv för, och om, tonåringar
    en viktig del av tv-kanalernas utbud.

  327. Det finns tonårsdramer, komediserier
    och reality-serier för tonåringar.

  328. Tonåringar har fått gehör
    och de tillfrågas inför nya program.

  329. Kanske lämnade "Beverly Hills"
    ett annat arv efter sig.

  330. Låg du med honom?

  331. Studier har visat att flickor
    som följde "Beverly Hills"-

  332. -och andra frispråkiga serier-

  333. -var dubbelt så benägna
    att bli tonårsmammor.

  334. Säg inget till mamma.

  335. I nästa program
    träffar vi personerna-

  336. -bakom tv:s
    mest underhållande program.

  337. De här fyra
    förde sitcom-genren i en ny riktning.

  338. Det blev inställt.

  339. Varför lät du Kramer
    installera kabel-tv under festen?

  340. Vi kände inte till komediformatet,
    de tre akterna.

  341. Vi bara skrev roliga scener.

  342. Direkt från New York:
    "Saturday night live"!

  343. "SNL"
    blev en institution för sketcher.

  344. Jag vill låta dina fingertoppar...

  345. -...låta dina fingertoppar...
    -...ätas upp av järvar.

  346. Sen berättar vi
    hur en kameraskygg komiker-

  347. -erövrade världen
    med den här fiktiva karaktären.

  348. -Och vilka är effekterna?
    -Man kan bli paranoid.

  349. Finns det några negativa effekter?

  350. Programmen som förändrade tv -
    om humor!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn och ungdomar behandlades länge styvmoderligt i tv-sammanhang, men idag finns en uppsjö av kanaler riktade enbart till dem. Sesame Street, som startade 1969, var en slags motkraft mot alla tecknade barnprogram och kom att inspirera i stort sett alla efterkommande program för små barn. Skaparna av Sesame Street, Joan Ganz Cooney och Lloyd Morissett, berättar hur de fick inspiration till programmet från ett något ovanligt håll. Vi möter några av personerna från MTV, den första kanalen som tog ungdomar på allvar, och Darren Star, skaparen av serien Beverly Hills 90210 som startade 1990-talets våg av tonårsdramer. Programmet presenteras av Sofia Wistam.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Barnprogram i tv, Massmedia, TV, TV-program, Ungdomar på tv
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Nyheter och sport

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Folkispratarna

Daniel

En sommardag 2007 spelar Daniel fotboll med sina vänner i värmen. Två dagar senare ligger han i en sjukhussäng och försöker smälta sitt livs hittills jobbigaste besked. Vad hände egentligen under de där två dagarna? Daniel berättar här hur han vänt beskedet om en kronisk sjukdom till något positivt och vad som tog honom ut ur mörkret. En serie där folkhögskoleelever berättar personligt, utifrån egna manus, om drömmar, funderingar och sin syn på livet.

Fråga oss