Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Syfte

Att för elever och studenter på tv-utbildningar kartlägga vilka program som har förändrat och utvecklat sin respektive genre i tv-historien samt redovisa på vilket sätt de har varit banbrytande och nyskapande. Följande genrer ingår: reality, drama, fakta och livsstil, tävlingar, nyheter och sport, talkshow, barn och ungdomar samt humor.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : HumorMaterialDela
  1. Vi har kommit
    till det sista avsnittet av serien-

  2. -som gjort nedslag i tv-historien i
    jakt på inflytelserika produktioner.

  3. I finalprogrammet
    tar vi oss an humor.

  4. De här
    förde sitcom-genren i en ny riktning.

  5. Showen blev inställd.

  6. Varför lät du Kramer
    installera kabel-tv under festen?

  7. Vi kände inte till komediformatet,
    de tre akterna.

  8. Vi bara skrev roliga scener.

  9. Live från New York: "Saturday night"!

  10. SNL blev en institution för sketcher.

  11. Jag vill låta dina fingertoppar...

  12. -...låta dina fingertoppar...
    -...ätas upp av järvar.

  13. Det första året frågade de jämt:
    "Är det nedlagt?"

  14. Välkomna till "Kändis-Jeopardy"...

  15. För det skilde sig så starkt
    från tidens tv-landskap.

  16. Sen berättar vi om
    hur en kameraskygg komiker-

  17. -erövrade världen
    med den här karaktären.

  18. -Och vilka är effekterna?
    -Man kan bli paranoid.

  19. Finns det negativa effekter?

  20. Jag är beredd.

  21. Beredda?
    Låt spelen börja, två, tre, fyra.

  22. Vi fördriver ansvarsdemonerna-

  23. -och förvandlar huset
    till en sexorgie.

  24. Vi spelar in en specialeffekt
    som ska inleda ett avsnitt.

  25. Vår huvudfigur, Charlie,
    brottas med stora livsbeslut.

  26. Genom att låsa kameror i en position
    kan vi dela bilden-

  27. -och ge intrycket av att det finns
    fem av Charlie i rummet samtidigt.

  28. "Anger management"
    med Charlie Sheen-

  29. -är en i mängden situationskomedier
    - sitcom - som fyller tablån.

  30. Det som utmärker serien-

  31. -är produktionsmodellen
    som kanske blir en ny standard.

  32. Vi arbetar med en utmaning
    som kan förändra tv:

  33. Ett "10/90-format".

  34. Man gör tio pilotavsnitt för serien-

  35. -men om de
    uppnår bestämda tittarsiffror-

  36. -leder det till att man
    sen gör 90 avsnitt. Nåt helt nytt.

  37. Arbetet
    ska ta halva tiden mot vanligt.

  38. Det har aldrig prövats
    i den här skalan.

  39. Marginalerna är små
    och kräver full fokus av alla.

  40. Inget repeteras.

  41. Skådisarna kommer till scenen,
    vi filmar, och sen tar vi nästa scen.

  42. Det är djärvt,
    men det blir epokgörande för tv.

  43. Även om produktionstakten har ökat
    görs sitcom-serier efter principer-

  44. -som togs fram för 60 år sen
    av Lucille Ball och Desi Arnaz.

  45. Arnaz var först med multipla kameror.

  46. "Varför ha bara en? Ställ upp alla
    kameror och få alla vinklar genast."

  47. Han uppfann även reprisen.
    Han lagrade allt material.

  48. Alla undrade varför man skulle se nåt
    igen, men han byggde ett imperium så.

  49. Populära serier kan få ett långt liv
    efter att de lagts ner.

  50. Det gäller serien
    i vårt första reportage.

  51. Min rundtur har många höjdpunkter,
    men de som utmärker sig är-

  52. -när vi besöker soppköket-

  53. -och när de får se restaurangen.
    Då blir det fart på gruppen. "Titta!"

  54. Det älskar jag.

  55. På museum finns delar
    av rekvisitan från serien bevarad.

  56. Här är "Seinfelds" kända bord från
    Monk's där så mycket äger rum.

  57. -En bubbla?
    -Ja, en bubbla.

  58. Får jag?

  59. "Seinfeld" anses
    vara historiens bästa humorserie-

  60. -och införde
    ett slags postmodern humor.

  61. Skratten byggde på karaktärernas
    besatthet för meningslösa detaljer-

  62. -och självupptagenhet.

  63. Många scener utspelar sig på Monk's
    café eller i huvudpersonens lägenhet.

  64. -Är du inte bortrest?
    -Showen ställdes in.

  65. Serien är förstås
    inspelad i Los Angeles.

  66. Här är den gata ur "Seinfelds"
    New York, som serien gjort berömd.

  67. Det liknar mer Brooklyn än Manhattan.

  68. Inget område på Manhattan ser ut så.

  69. "Seinfeld" skapades
    av Jerry Seinfeld och Larry David-

  70. -men det fanns
    en tredje viktig person.

  71. Vi får en exklusiv rundtur
    av Larry Charles.

  72. Jag kände Larry David från "Fridays",
    mitt första manusförfattarjobb.

  73. Jag var 22 år och Larry var äldre och
    anlitad som skådis och författare.

  74. Vi kom från samma del av Brooklyn.
    Vi skrev på, men inget hände.

  75. Till slut slog han sig samman
    med sin vän Jerry.

  76. Larry hade skrivit
    fyra avsnitt av "Seinfeld".

  77. Det var det roligaste jag läst.
    Han bjöd mig med i programarbetet.

  78. Då så, då börjar rundresan.

  79. De hade inte gjort sitcom tidigare.
    Därför stack serien ut.

  80. Initialt utgick arbetet från oss tre.

  81. Vi kände inte till komediformatet,
    de tre akterna.

  82. Vi bara skrev roliga scener.

  83. -Hjälp!
    -"Moper" finns inte!

  84. -Sluta!
    -Sluta, Donald.

  85. "Seinfeld" hade många bra avsnitt-

  86. -men ett avsnitt som man
    särskilt minns är "The Bubble boy".

  87. -Släpp, Donald.
    -Han ska dö!

  88. Man börjar bråka över frågan om
    vilka som invaderade Spanien.

  89. Bubblan råkar springa läck.

  90. Man ser hur händerna krymper
    och man inser det hemska som skett.

  91. Det är ett av
    de perfekta "Seinfeld"-ögonblicken.

  92. Jag tar er till
    en av inspelningsplatserna.

  93. Larry Charles förde in
    absurda element, ovanliga i sitcom.

  94. Det syntes i avsnittet
    "The Bubble boy" i fjärde säsongen.

  95. Han blev viktig även på annat sätt.

  96. Avsnittet "The baby shower"
    var det första-

  97. -att etablera nåt av ett kännetecken
    för hela serien.

  98. I början av avsnitten
    är rollfigurerna med om olika saker.

  99. Jerry ska uppträda,
    Elaine ordnar en fest...

  100. Den vars fest hon ordnar, råkar vara
    Georges exflickvän och de är osams-

  101. -och Kramer installerar kabel-tv
    olagligt hos Jerry.

  102. Hörni!

  103. I slutet flätas historierna samman-

  104. -och avsnittet
    får ett fantastiskt slut.

  105. -Är inte du bortrest?
    -Showen ställdes in.

  106. Hur kunde du låta Kramer
    installera kabel-tv under festen?

  107. Avsnittet "The baby shower"
    var det första-

  108. -med berättartrådar
    som flätas ihop i slutet.

  109. ...av ett skäl.

  110. Tänk inte ens tanken,
    inte ens i drömmen.

  111. Det var Larry Charles första avsnitt.

  112. Larry satte tonen för den sortens
    sammanflätade berättelser i serien.

  113. Castle Rock och NBC
    oroade sig för innehållet.

  114. Därför brukade vi vandra uppför
    Fryman canyon, ovanför Studio city.

  115. De var mycket tuffa
    och ansträngande vandringar.

  116. Vi syresatte nog hjärnan, för vi
    pratade om serien och blev upprymda-

  117. -och började hitta kopplingar
    mellan olika berättelsetrådar.

  118. Vi blev friare i berättandet.

  119. Larry Charles brukar anges som den
    som mejslat fram karaktären Kramer-

  120. -vars förebild är personen
    som guidar på Manhattan.

  121. Jag skapade rundturen, som går för
    sjuttonde året, för att det är kul.

  122. Det är kul eftersom jag får umgås
    med tv-historiens bästa tittargrupp.

  123. De är intelligenta, rika
    och har humor.

  124. Ta inte den lilla portionen, då blir
    ni besvikna. Man äter den så fort.

  125. Min kompis, komikern Larry David,
    bodde tvärsöver korridoren i fem år.

  126. Några år senare säger han: "Kramer."

  127. "Jerry vill skriva ett pilotavsnitt
    och jag vill basera en figur på dig".

  128. "Får jag det?"

  129. Michael Richards spelar Kramer som
    blev den kändaste grannen på tv-

  130. -och var helt baserad på mig.

  131. Tanken var att Kramer bara skulle
    finnas med i egenskap av granne.

  132. Vi drog inte full nytta av honom.

  133. Jag arbetade
    för att få honom ur lägenheten.

  134. Han har varit en kul roll att skriva.

  135. "Seinfeld" förnyade sitcom-genren.

  136. Till dess hade den spunnit runt
    en familj eller en arbetsplats.

  137. I "Seinfeld" var de inte släkt
    och jobbade inte ihop. De var vänner.

  138. Det greppet skulle tas upp
    av många sitcom-serier.

  139. -Vem har fjärrkontrollen?
    -Han.

  140. Fungerar den i bubblan?

  141. "Seinfeld" sades inte handla om nåt,
    men den handlade om allt. Även smått.

  142. Styr du inte över fjärrkontrollen?

  143. Det gjordes nio säsonger av
    serien. Larry hoppade av halvvägs.

  144. Jag fick vara med i Beatles. Jerry
    var McCartney och Larry var Lennon.

  145. Jag såg mig som en George Harrison
    med många idéer-

  146. -men med bara en låt på albumet.
    Så jag stack.

  147. Bakgrund, tack. Tagning!

  148. -Sätt i gång, kom ner.
    -När han spelar, sätter jag i gång.

  149. Inspelningstempot på "Anger
    management" påverkar författarna.

  150. De har det tuffare. De brukar ha en
    vecka på sig, men nu har de en dag.

  151. Här sitter manusförfattarna i många
    timmar och sliter med sina skämt.

  152. Förr hade vi hela manuset i minnet.
    Nu har vi hela manuset på skärmen.

  153. Vi sitter tillsammans och vår
    assistent skriver medan vi pratar.

  154. Alla ger sin åsikt. Det vi skrattar
    mest åt skrivs ned i manuset.

  155. Vi har snart spelat in 40 avsnitt. Vi
    kryssar över en Charlie per avsnitt.

  156. Så där många har vi kvar. Många!

  157. Från Barrys entré.

  158. Sitcom är inte tv:s enda humorgenre.

  159. Dina drömmar är bäst.

  160. En konkurrent är sketchen-

  161. -som varit med sen tv:s början
    och har en självklar plats.

  162. Sketchen kom från vaudevilleteatern,
    blev inslag i underhållningsprogram-

  163. -och paketerades senare
    till egna program.

  164. Mycket bra.

  165. De anarkistiska Monty Python
    adderade absurdism.

  166. Förstår du, va? Knuff, knuff.
    Jag vet nog.

  167. Inget sketchprogram skulle lika länge
    förkroppsliga en hel genre som detta.

  168. Live från New York: "Saturday night"!

  169. Programmet har enorm effekt. På
    måndagsmornar utbyter folk filmklipp.

  170. "Saturday night live" - eller "SNL" -
    skapades av Lorne Michaels.

  171. Han samlade improvisationskomiker
    till en ny sorts sketchprogram.

  172. Först anlitade han manusförfattare.
    Så gör ingen.

  173. Vanligtvis knyter man en stjärna
    till sig och anlitar sen författare.

  174. Men han
    samlade först ihop författarna.

  175. Anne Beatts
    var med redan från starten 1975.

  176. Lorne sökte
    efter kvinnliga komediförfattare-

  177. -som det inte fanns många av då.

  178. Han erbjöd mig jobbet,
    och jag sa genast nej.

  179. Han sa att jag
    kunde ta det på helger eller så.

  180. Självfallet
    var det dygnetruntarbete.

  181. Första året slutade jag äta, sova
    och ha sex - och sen att ha pojkvän.

  182. Jag för barn till plugget, säger
    inget förfluget, jag håller god min

  183. Att SNL är mer än ett heltidsjobb
    kan även sentida medlemmar intyga.

  184. Varje dag på SNL
    är en intensiv arbetsdag.

  185. Vi börjar på måndag, hittar en idé-

  186. -och säljer in den
    till programvärden och teamet.

  187. På tisdagen
    är vi i princip på plats hela natten.

  188. På onsdag lästes
    och bedömdes manuset.

  189. Vi högläser manuset och man avgör
    vilka sketcher som kommer med.

  190. Inslagen till halva programmet
    bestäms kl. 13-20 på torsdagen.

  191. Resten görs på fredag från kl. 13
    och fram till gud-vet-när.

  192. På lördagen har vi kostymrepetition
    och ändrar alltid på sketcherna.

  193. På lördag spelar vi inför publik
    kl. 20 och ser vad som går hem.

  194. Sen är det sändning.

  195. Välkomna till "Kändis-Jeopardy". Vi
    rekommenderar er att se nåt annat.

  196. Jag tar berömda tuttar.

  197. BERÖMDA TITLAR

  198. Anne Beatts minns SNL:s första dag,
    då hon själv spelade en huvudroll.

  199. Torsdag är min dag på dagis, och jag
    stöttar även döva, men jag hinner...

  200. Jag skrev en sketch
    om amfetaminreklam.

  201. Den var det första som bandades.

  202. Hon är smart.
    Hon tar tjack. Ja, tjack.

  203. Programmet var inte
    vad folk var vana vid på den tiden.

  204. Det var definitivt avantgarde för
    sin tid. Det var ju ett experiment.

  205. Det första året frågade de jämt:
    "Är det nedlagt?"

  206. För det skilde sig så starkt
    från tidens tv-landskap.

  207. De var unga och oslipade,
    vilket är en del av tjusningen.

  208. God...kväll.

  209. John Belushi spelade huvudrollen
    i första sketchen i SNL.

  210. Upprepa efter mig.
    Jag vill låta dina fingertoppar...

  211. -...låta dina fingertoppar...
    -...ätas upp av järvar.

  212. SNL blev redan från första året-

  213. -tv:ns och filmens
    viktigaste plantskola för komiker.

  214. Fred Armisen är en i raden
    som startat sin karriär här.

  215. Säger Lorne "spela presidenten" gör
    jag det. Jag har världens bästa jobb.

  216. Sen har vi John McCain. Oj, oj, oj...

  217. Det är ett drömjobb av goda skäl.
    Efter det kan man välja och vraka.

  218. Om man är runt 20 år och vill jobba
    inom humor, är SNL livsförändrande.

  219. Vår korrespondent för kvinnonyheter:
    Tina Fey.

  220. Några viktiga medlemmar har
    efter millennieskiftet varit kvinnor.

  221. En generation som lättare hävdat sin
    plats än kollegorna för 40 år sedan.

  222. Fanns det en läkare eller jurist var
    rollen aldrig skriven för en tjej.

  223. Killarna skrev för killar.

  224. Varje vecka bad Belushi Lorne
    att sparka tjejerna.

  225. Som exempel.

  226. SNL:s politiska satir och populär-
    kulturella parodi blev stilbildande.

  227. Live från New York!

  228. En humor ur ett experimentellt
    70-tal, som hållit sig vid liv.

  229. NBC:s "Saturday night"!

  230. Programmet kan leva vidare
    hur länge som helst.

  231. Tina Fey!

  232. För programmets sista reportage
    ska vi till England-

  233. -och följa i spåren av en komiker-

  234. -som lämnade studion
    och gav sig ut i verkligheten.

  235. Han är en del av East side massive.

  236. Enligt vissa
    gav han Staines ett dåligt rykte.

  237. Ali G? Han låtsas
    vara en svart gangster-

  238. -fast han är en snäll, vit man
    som bor hos mormor.

  239. Mannen bakom Ali G - Sacha
    Baron Cohen - ger aldrig intervjuer.

  240. Vill man berätta om Ali G-

  241. -får man söka upp dem
    som var med när karaktären föddes.

  242. Michael Toppin, till exempel.

  243. Sacha är tillbakadragen.

  244. Han tror inte på kändiskulturen. Han
    har bara gjort två, tre intervjuer.

  245. Michael Toppin blev en mentor
    för Sacha Baron Cohen-

  246. -när den unge komikern
    kämpade med sin stil.

  247. Hit kom Sacha och jag
    när vi kom ut ur studion-

  248. -efter att ha
    arbetat fram rollfigurer hos ITV.

  249. En morgon
    tog vi tid till att experimentera.

  250. Jag sa: "Vi går
    till skejtparken på South bank."

  251. "Vi tar rollfiguren Jocelyn
    Cheadle Hume" - som sen blev Ali G-

  252. -"och låter honom
    interagera med ungdomarna."

  253. Han bar en stor träningsoverall
    och gjorde handtecken, som Ali G.

  254. Här föddes idén att använda en på
    många sätt ny metod för humor-tv.

  255. Det var en sorts
    dokumentär humorform.

  256. De flesta komiker gillar scenen
    i egenskap av kontrollerad miljö.

  257. Sacha gick med på
    alla scenarier jag gav.

  258. Här kom avstampet, aha-upplevelsen
    som gav Sacha en ny dimension.

  259. Sascha Baron Cohen hade tur.
    Peter Fincham, numera chef för ITV-

  260. -var vid den tiden exekutiv producent
    för satsningen "The 11 o'clock show"-

  261. -och letade efter nya talanger
    med ljus och lykta.

  262. Sacha var en av många som kom
    och provspelade några sketcher.

  263. En del var bra, en del inte.
    Det bästa var Ali G-intervjuerna.

  264. A-kassa är schyst eftersom man
    får lön utan att göra nånting.

  265. -Varför gör du ingenting?
    -Man tar det lugnt, liksom.

  266. Han framställde sig som en extremt
    korkad men trendig, ung kille-

  267. -som inte visste nåt om nånting.

  268. De som inte kände till den världen
    saknade skäl att misstro honom.

  269. Uppmuntrar inte bidrag tjejer
    till att göka loss?

  270. Det var både satir
    och bara ren komedi.

  271. Jag blev som hypnotiserad
    av hans material.

  272. Han intervjuade en forskare
    om storleken på sandkorn.

  273. -Sandkorn är mindre än salt.
    -Nej, det finns...

  274. Då är salt den minsta saken
    man känner till.

  275. Folk tog honom till sitt hjärta.

  276. Många tittade på "The 11 o'clock
    show" för att få se hans fem minuter.

  277. Mjöl är det allra minsta.
    Jag blandade ihop dem.

  278. Dan Mazer är Baron Cohens närmaste
    medarbetare och var med från start.

  279. Ett tecken på framgång är om
    alla på kontoret vill se materialet.

  280. De samlades för att se arbetskopian.

  281. Från den stunden tänkte vi
    att det här var nåt extra.

  282. "The 11 o'clock show"
    var ett halvtimmesprogram.

  283. Efteråt var det de tre minuterna
    med Ali G det enda folk talade om.

  284. På två månader
    blev han Englands kändaste komiker.

  285. Gick man på gatan med honom kände
    massor av människor igen honom.

  286. Ali G hade blivit för stor
    för "The 11 o'clock show".

  287. Snart fick Ali G ett eget program.

  288. Jag är beredd.

  289. -Och vilka är effekterna?
    -Man kan bli paranoid...

  290. ...och det får hjärtat att skena...

  291. Finns det negativa effekter?

  292. Karaktären var välbekant i England-

  293. -och man var tvungen att
    skicka honom allt längre hemifrån.

  294. -Vad är FB...?
    -FBI är...

  295. -...I, ja.
    -...cirka 80 år gammalt.

  296. Man skickade ut nya karaktärer.

  297. En av dem
    skulle bli större än Ali G själv.

  298. -Prata inte med oss. Vi älskar djur.
    -Det gör vi också.

  299. -Varför skjuter ni dem, då?
    -För att det är kul.

  300. Din skitstövel!

  301. Det var viktigt för oss
    att inte bara göra komedi-

  302. -utan nåt med en udd,
    en poäng eller en satir.

  303. -Det känns bra att döda ett djur.
    -Det gör det.

  304. -Man känner sig som en riktig karl.
    -Ja, man känner sig mäktig.

  305. Fiktiva karaktärer hade funnits i tv-

  306. -men skillnaden var att ingen visste
    att Ali G var fiktiv.

  307. De såg honom som en ung kille med
    ett kamerateam. Nån att ta på allvar.

  308. De anser
    att de talar med en jubelidiot-

  309. -men att han är genuin.

  310. -Hur går vi in? Jag sparkar in den.
    -Nej, man får inte sparka in dörrar.

  311. Formen
    krävde ett nytt sätt att skriva.

  312. När vi filmar
    känns det som en bankkupp.

  313. Och sen...

  314. Det kräver enorm planering inför alla
    möjliga eventualiteter och scenarier.

  315. Det är ett arbetskrävande sätt
    att göra tv på.

  316. Alla tjatar om rätten till arbete,
    men rätten att slippa arbeta, då?

  317. Man måste förbereda ett skämt
    för varje svar de möjligen kan ge.

  318. Det blir ett flödesschema där det
    för varje gren står ett skämt-

  319. -som gensvar på deras svar.

  320. -...de tror att du säljer knark.
    -Det är inte sant.

  321. -Nej, om en av dina vänner säger det.
    -Vem då?

  322. Fler har försökt sig på metoden.

  323. Som Marc Wootton
    med sin Shirley som pratar med djur.

  324. Han vet att det inte är avsiktligt
    men ibland kommer du åt hans kön.

  325. Och Mona Yousefi
    som kallats en kvinnlig Borat.

  326. Man mäter sig med Sacha
    med den sortens tv.

  327. Sachas framgång har lett till-

  328. -att om man
    sysslar med den humorgenren-

  329. -måste man satsa mer eftersom han
    har fått folk att bli vaksamma.

  330. I Staines, där resan började,
    verkar man vara besvärad över Ali G.

  331. Så mycket att man döpt om orten,
    till nåt tjusigare.

  332. De tyckte att han
    gav staden ett oförtjänt rykte.

  333. Därför bytte staden namn
    till Staines-upon-Thames.

  334. Garanterar klassningen
    en bättre kvalitet?

  335. Nej, inte alls.
    Du kan få fullständigt skräp.

  336. Så slutar vår resa
    genom ett halvt sekel tv-historia.

  337. Att tv är på väg att förändras tror
    många, men ingen vet åt vilket håll.

  338. Det mesta tyder på att vi kommer att
    titta på program på nån sorts skärm.

  339. Tv-historien
    lär fortsätta in i framtiden ett tag.

  340. Snyggt jobbat!

  341. Därför syntes inga reportrar.

  342. -Om jag ändå vetat!
    -Då behöver jag inte packa upp.

  343. Det har medfört min största triumf
    och värsta mardröm.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Humor

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Situationskomedier, eller sitcoms, görs i stort sett enligt samma principer som på 1950-talet. En banbrytande serie var Seinfeld där det infördes en slags postmodern humor man inte sett tidigare. Vi träffar manusförfattaren Larry Charles som utvecklade seriens dramaturgi med parallella berättartrådar som flätades ihop i slutscenen. Inget sketchprogram har varit så långlivat som Saturday Night Live som hade premiär 1975. Vi träffar ensemblemedlemmen Fred Armisen och manusförfattaren Anne Beatts. Vi berättar också historien om hur en kameraskygg komiker erövrade världen med den fiktiva karaktären Ali G. Programmet presenteras av Johan Glans.

Ämnen:
Information och media > Massmedia
Ämnesord:
Komediserier i tv, Massmedia, TV-program, Tv
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Folkispratarna

Wictor

En serie där folkhögskoleelever i varje avsnitt berättar personligt, utifrån egna manus, om drömmar, funderingar och sin syn på livet. Att gå i gymnasiet och lida av social fobi var Wictors vardag. Till slut kände han sig som ett vandrande spöke utan några känslor och han stängde in sig hemma. Följ med på hans omtumlande resa från isolering och ångest till den nya plats han funnit som ger honom både styrka och trygghet.