Titta

UR Samtiden - Vi är romer

UR Samtiden - Vi är romer

Om UR Samtiden - Vi är romer

I svenska historieböcker är romer knappt ens en fotnot. Ändå har det funnits romer i Sverige i nästan 500 år. För att möta detta skapades utställningen "Vi är romer", som är Göteborgs stadsmuseums mest besökta utställning genom tiderna. Här berättar romer om sin vardag och sin verklighet, om erfarenheter och om hur utanförskap påverkar. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs stadsmuseum.

Till första programmet

UR Samtiden - Vi är romer : Romers situation i Europa i dagDela
  1. Jag ska alltså prata om situationen
    för romerna i Europa i dag-

  2. -och vad som händer här i Sverige.

  3. Det som hänt de senaste åren och som
    man kommer i kontakt med dagligen-

  4. -är de romer som kommer från olika
    EU-länder, framför allt Rumänien.

  5. De är ofta här som tiggare, eller
    så spelar de musik, säljer Faktum-

  6. -eller försöker på olika sätt
    att få jobb.

  7. Men det är väldigt svårt
    att få ett jobb.

  8. Vi har ju sett många familjer...

  9. De familjer som för åtta år sen
    bodde på Meros camping.

  10. Barnen började i skolan, men man
    hade inga försörjningsmöjligheter.

  11. Göteborgs stad hjälpte ju
    en del familjer till boende-

  12. -men det är många
    som inte har fått nån hjälp-

  13. -och som på nåt sätt klarar sig,
    men som har det väldigt svårt.

  14. Vintertid kanske de kan hyra in sig
    i små lägenheter eller få ett rum-

  15. -men det finns också de som
    bor i bilar eller tält.

  16. Och parallellen är ju uppenbar,
    särskilt när jag tänker på-

  17. -hur de svenska romerna hade det
    på 50- och 60-talet.

  18. Det är samma historia en gång till-

  19. -och vi borde ha haft fantasi nog
    att undvika att det blev så.

  20. Nu har man ju löst övernattning
    för ungefär 30 personer-

  21. -genom frivilligorganisationer.

  22. Men är det tillräckligt, med tanke på
    vad som händer ute i Europa?

  23. Politiken säger att man har rätt att
    komma till vilket EU-land som helst.

  24. Den fria rörligheten uppmuntras-

  25. -men är inte den till för dem som
    verkligen behöver förflytta sig-

  26. -som behöver få
    en annan typ av försörjning-

  27. -och skulle må bra av
    att få hjälp av vårt land-

  28. -som har bättre ekonomi
    än många av de andra länderna?

  29. Det här är ett jätteproblem,
    för Sverige är ju inte det enda land-

  30. -som har sett situationen
    med EU-romerna som förflyttar sig.

  31. Men man ska tänka på att vi i alla
    fall har bättre attityd, hittills-

  32. -gentemot romerna. Det har blivit
    bättre här de senaste 20-30 åren.

  33. Vi borde ha råd att göra nåt
    som blir verkligt effektivt.

  34. Genom att visa god vilja kan man nog
    också påverka andra länder.

  35. Och man kan påverka EU-

  36. -för att på nåt vis
    få en bättre lösning-

  37. -på fattigdomsproblemet,
    som det väl egentligen är.

  38. Det är ju inte det romska som är det
    egentliga, det är antiziganismen.

  39. Många hålls tillbaka. De har
    inga chanser i sina hemländer-

  40. -att skaffa jobb eller utbildning.

  41. Och det är ett mängdproblem.

  42. Rumänien har runt 2 miljoner romer.
    Det är kanske 10 % av befolkningen.

  43. Självklart är det också
    fattiga rumäner som lämnar Rumänien.

  44. Men jag tänker också på hur det ser
    ut i länder som inte är EU-länder.

  45. Det är viktigt att se att förföljelse
    av romer pågår i en hel del länder-

  46. -även om den förföljelsen inte
    når upp till att vara asylgrundande-

  47. -i utlänningslagens mening.

  48. Jag kommer ofta i kontakt med-

  49. -asylsökande romer
    från Serbien och Kosovo, t.ex.

  50. I synnerhet Kosovo
    är ett land som man inte kan lita på-

  51. -erbjuder
    en säker tillvaro för romer.

  52. Man kan inte lugnt säga att det
    blir bra när de kommer tillbaka-

  53. -att de ska få tak över huvudet,
    skolgång för barnen, försörjning.

  54. De garantierna uppfylls oftast inte.

  55. Ett land har skyldighet
    att ge alla sina medborgare-

  56. -grundläggande mänskliga rättigheter,
    som utbildning till barn.

  57. Man måste ha nån form av bostad
    och möjlighet att äta.

  58. Man måste också behandlas
    som en människa.

  59. Det som jag kritiserar
    är att asylprocessen är ogynnsam.

  60. Romerna har inte möjlighet
    att uttrycka sina asylskäl.

  61. Ofta berättar man inte
    vad man har varit med om.

  62. Man känner ofta skam över att berätta
    om det man har utsatts för.

  63. Man kanske också är rädd
    när man möter myndigheterna.

  64. Man säger att man har kommit för att
    man är ung och vill ha ett jobb.

  65. Man säger inte nåt om förföljelse.
    Det kan också bero på-

  66. -att tolken tillhör det
    majoritetssamhälle man kommer ifrån.

  67. Om man kommer från Kosovo
    och har en albansk tolk-

  68. -är det inte så lätt att beskriva
    förtrycket och förnedringen.

  69. En hel del kvinnor har också
    varit med om hemska upplevelser.

  70. Man kan inte berätta det när tolken
    tillhör majoritetsbefolkningen.

  71. Därför kommer asylberättelserna
    inte till sin rätt.

  72. Jag tror också att det är svårt
    att veta vad som är asylgrundande.

  73. Vi lever i olika världar.

  74. Romernas tillvaro
    har präglats av kriget på Balkan.

  75. Det är svårt att förstå som hand-
    läggare inom migrationsmyndigheterna.

  76. Det gjordes en utredning
    för några år sen.

  77. Danska Röda korset undersökte-

  78. -vilka som lättast kunde precisera
    sina asylskäl och fick asyl.

  79. Det visade sig vara
    medelklassmänniskor-

  80. -som hade nån form av
    jämförbar utbildning.

  81. Om man kan uttrycka sig verbalt har
    man alltså lättare att bli förstådd.

  82. Om man kommer från en kultur
    där man inte är van att berätta-

  83. -och där principen är att man inte
    ska älta saker, utan förtiga dem-

  84. -kan man förstås inte berätta
    i en sån situation-

  85. -som är så olik allt man upplevt.

  86. Vi har också väldigt dålig kunskap-

  87. -om hur man i andra grupper
    från olika länder uttrycker sig.

  88. Man kanske inte
    uttrycker sig muntligen-

  89. -utan visar det genom kroppsrörelser
    och med gester.

  90. Vi är inte vana att tolka det-

  91. -men det skulle kunna vara en viktig
    del i en asylberättelse t.ex.

  92. Det här är ju ett jätteproblem.

  93. Jag menar inte att alla som
    söker asyl ska ha rätt att få asyl.

  94. Jag kan inse att man inte har
    riktigt klart för sig vad som gäller.

  95. Men man måste noggrant undersöka
    vad det är för framtid som väntar-

  96. -i synnerhet för de barnfamiljer
    som länge har varit i Sverige-

  97. -och som skickas tillbaka.

  98. Vad kan man göra
    för att förändra den verkligheten?

  99. Det borde kunna göras
    väldigt mycket mer-

  100. -i form av återvändandeprojekt,
    uppföljning-

  101. -kontroll av att garantierna som
    länderna lämnar verkligen uppfylls.

  102. Så att man inte bara släpper ett
    ärende direkt när allt är processat-

  103. -och den asylsökande eller familjen
    sitter på flygplanet på väg hem.

  104. Sen tror jag också, rent allmänt-

  105. -att de högervridna vindar som blåser
    ute i Europa, och i Sverige-

  106. -är en ganska farlig utveckling
    som man inte kan blunda för.

  107. Man måste på nåt sätt bekämpa
    den typen av högervindar.

  108. Extrema personer och grupper
    tillåts ge uttryck för-

  109. -att man tycker väldigt illa om
    vissa grupper.

  110. Det drabbar romer och många andra,
    invandrargrupper från olika länder-

  111. -de som är annorlunda.

  112. Det är en väldigt viktig tid just nu-

  113. -att ta upp det här och bekämpa det
    och aldrig glömma det.

  114. Man måste börja väldigt tidigt,
    i förskolan och skolan-

  115. -och jobba med antirasistiska program
    i alla möjliga olika sammanhang.

  116. Textning: Elin Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Romers situation i Europa i dag

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

De är inte det romska som är problemet, utan antiziganisen. Det säger psykologen och hedersromen Ingrid Schiöler, som i decennier arbetat med romska frågor i Göteborg. Hon sätter det hon kallar EU-romer i ett sammanhang. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs stadsmuseum.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Nationella minoriteter
Ämnesord:
Diskriminering av romer, Europa, Minoriteter, Romer, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Vi är romer

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vi är romer

Vandring med romer

Vi följer med på en rundvandring på Göteborgs stadsmuseums mest besökta utställning genom tiderna "Vi är romer". Med Ingrid Schiöler, sakkunnig om romers situation i Europa och Nuri Selim, sakkunnig i romska frågor och utbildare vid Göteborgs stadsmuseum. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs stadsmuseum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vi är romer

Mitt liv som rom i Sverige - Marika Kai

De flesta har kommit till utställningen "Vi är romer" med liten kunskap om romer. Och många har faktiskt gått härifrån med tårar i ögonen. Det är mitt folk jag berättar om, ur mitt hjärta, säger Marika Kai, museipedagog. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs sstadsmuseum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vi är romer

Mitt liv som rom i Sverige - Singoalla Millon

Det mest utsatta folket, det är vi zigenare. Och jag vill kallas zigenare, inte rom. Det säger Singoalla Millon, en legend inom den romska världen. Hon berättar om en uppväxt där folk tände eld på hennes tält och kastade stenar på henne. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs stadsmuseum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vi är romer

Romers situation i Europa i dag

De är inte det romska som är problemet, utan antiziganisen. Det säger psykologen och hedersromen Ingrid Schiöler, som i decennier arbetat med romska frågor i Göteborg. Inspelat i november 2013. Arrangör: Göteborgs stadsmuseum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Mellanöstern och global politik

Från Osmanska rikets fall till idag

Per Jönsson är journalist och Mellanösternanalytiker på Utrikespolitiska institutet. Här berättar han om Osmanska rikets uppkomst och fall, vilka stater som kom att upprättas då riket föll och om deras utveckling under det senaste decenniet. Inspelat den 2 december 2015 på Utrikespolitiska institutet i Stockholm. Arrangör: Utrikespolitiska institutet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.