Titta

Tala ut!

Tala ut!

Om Tala ut!

Klassisk retorik i praktiken. Ståuppkomikern Simon Garshasebi sätts på prov i utmanande uppdrag av retorikexperten, Barbro Fällman. Han får hålla tal i olika miljöer och övertyga pensionärer, fotbollssupportrar och professorer. Vi möter kända förebilder inom retoriken som; politiker, musiker och talskrivare. Vad är det som gör vissa tal odödliga? Programmen i denna verison är något nedkortade då ett arkivinslag klippts bort av rättighetsskäl.

Till första programmet

Tala ut! : Kroppen avslöjar alltMaterialDela
  1. Här bor ståuppkomikern Simon.

  2. Tjena, tjena...

  3. Han är van vid att stå på scen-

  4. -men inte vid att hålla seriösa tal,
    eller att behöva argumentera.

  5. Hålla tal har jag inte gjort
    sen jag gick i gymnasiet.

  6. På den här nivån. Det känns avlägset.

  7. Mitt jobb är att få folk att skratta.
    Det är nervöst.

  8. Nervös? Jo, jo.
    Men det tänker vi strunta i.

  9. I serien kommer Simon att utsättas
    för retoriska experiment.

  10. Han får uppdrag som nästan
    är omöjliga att utföra rätt.

  11. Vissa är extremt pinsamma.

  12. Varför är du så konstig?

  13. Varför ska Simon utsättas
    för det här? För att vi tittare-

  14. -lär oss av hans misslyckanden.

  15. Det kan tyckas taskigt
    att behandla nån som en labbråtta-

  16. -men jag är glad att det inte är jag.

  17. Vi ska också träffa Sissela Kyle.

  18. Vi går igenom det första.

  19. -Hej.
    -Hej, Barbro.

  20. Barbro Fällman är expert på retorik.

  21. Hon ser ju ordentlig och rar ut,
    men är jäkligt lurig.

  22. Hon delar ut uppdragen till Simon.

  23. Har kroppsspråk
    med retorik att göra?

  24. Ja, det är jätteviktigt. Kroppsspråk
    är allt från hållning, gester-

  25. -hur man står, sitter, tittar
    och rösten.

  26. Allt ligger i kroppsspråket.
    Du ska få en retorisk utmaning.

  27. Du ska hålla ett tal
    inför en stor församling-

  28. -och du ska visa på hur ett ledigt
    kroppsspråk förstärker budskapet.

  29. Jag ska ge dig en lapp-

  30. -så att du har förhållningsregler
    när du ska träna.

  31. Du ska ha dina naturliga gester, som
    stämmer överens med din personlighet.

  32. Jag ska också skriva "rapport",
    men det är franska.

  33. Det betyder "spegling". Du bör spegla
    det du säger med kroppsspråket.

  34. Säger du en sak med orden,
    och en annan med kroppsspråket-

  35. -då tolkar alla kroppsspråket,
    och då hör man inte budskapet.

  36. -Det är viktigt
    att speglingen stämmer överens.

  37. Om man är nervös, kan det hända
    att kroppen spelar en ett spratt.

  38. Har man tränat, är det lättare att
    använda sitt naturliga kroppsspråk.

  39. Då ska du vänta på talet, och
    du får vidare instruktioner av mig.

  40. -Känns det bra?
    -Ja, men inte "vidare instruktioner".

  41. Jo, du kommer att klara av det.
    Lycka till.

  42. Det låter inte som en utmaning.
    "Prata på och rör dig naturligt."

  43. Men Barbro skulle höra av sig. Jag
    gissar att hon har nåt lurt på gång.

  44. -Hallå?
    -Jag heter Madelen.

  45. Jag jobbar med programmet "Tala ut!"
    Jag ska träffa bra retoriker.

  46. Och ska nu träffa Sissela Kyle.

  47. Det var ett bra val. Hon är bra på
    att lyssna och hon är tydlig.

  48. Man behöver inte tveka på hennes
    inställning eller vad hon vill.

  49. -Hej, Sissela.
    -Hej.

  50. -Vi ser dekoren i sista minuten.
    -I sista minuten.

  51. Den håller på att sättas ihop.

  52. Du är regissör. Härligt.
    Och ni ska repa i dag.

  53. Vi ska ha genomdrag i dag.
    Det är ju väldigt spännande.

  54. -Jag köpte sushi.
    -Vilken sort?

  55. Jag köpte en blandad-

  56. -och sen köpte jag en... Den kan
    du få om du vill. Det var en sån här.

  57. -Det spelar ingen roll. Vi delar.
    -Men nu regisserar du det här.

  58. -Inte just det här. Det var du.
    -Det här gjorde jag.

  59. -Jag tog fram...
    -Men du...

  60. -Pinnar.
    -Och sojan.

  61. Det var lite i övrigt
    att önska av regidebuten.

  62. Det är ett program om retorik,
    och du har haft yrkesroller-

  63. -som jobbar med retorik. Hur
    tänker du? Tänker du aktivt på nåt...

  64. -...eller sitter det i ryggraden?
    -Retorik tänker jag inte på alls.

  65. Men jag tänker mycket på ord
    och ords värde.

  66. Jag arbetar mycket med ord
    och uttryck.

  67. -Vad är retorik?
    -Det är många bitar. En hel kaka.

  68. Kan vi inte dricka av vinet,
    och så går hon hit till...

  69. Och du går den vägen. Sen
    går Meta dit för att bilda gruppen.

  70. Din komiska tajmning är hyllad
    och omtalad. Kan man arbeta upp det?

  71. Om man är med i saker som ska vara
    roliga, och man är det flera gånger-

  72. -får man öva upp sig.

  73. Man hör ju det med standuppare.
    Jag brukar inte göra standup-

  74. -men det är omvittnat
    att folk gör det och det är tråkigt.

  75. Sen blir det bättre.

  76. Vi gör det i morgon.

  77. Ofta när man övar är man väldigt...

  78. -När du säger övar...
    -Repeterar.

  79. När jag övar är jag väldigt fokuserad
    på vad jag ska säga.

  80. Det är väl bra?

  81. Men ganska ofta kan man glömma bort
    att använda kroppen.

  82. När jag övar tänker jag
    inte på kroppen.

  83. Då tycker jag att du ska gå igenom
    hur du ska komma in.

  84. Att du tänker igenom hela processen,
    inte bara komma ihåg vad du ska säga.

  85. Visualisera.
    Tänk igenom hela situationen.

  86. Att du kommer in i rummet.
    Då ingår ju kroppsspråket "Jag går".

  87. "Hur kommer jag dit?" "Så fort
    som möjligt", tänker du kanske.

  88. Men hur är det? Är det
    att du springer? Kanske inte så bra.

  89. Om du går igenom alltihop...

  90. Det är svårt om du ska vara medveten
    om hur du ska vara med kroppen.

  91. Det kan vara ganska hämmande. Du
    får tänka: "Jag kommer genom dörren."

  92. Och när du öppnar den, säger du:
    "Hej."

  93. "Ni vet väl
    att jag ska prata lite här i dag?"

  94. Du tänker dig att de vänder sig om.
    "Har ni inte fått höra det?"

  95. Då lyssnar de.
    Och så går du fram och börjar.

  96. Är det vanligt
    att man glömmer bort gestaltningen?

  97. Man glömmer bort
    att tänka efter i situationen.

  98. Man tänker att man uppstår så här
    och allting skedde.

  99. Man glömmer bort att ta sig dit.

  100. Du ska komma in, du ska vara där.
    Man glömmer det.

  101. -Nu slutar vi, för nu ska vi börja.
    -Nu är det dags igen.

  102. Simon har fått i uppdrag
    att öva på kroppsspråket.

  103. Han börjar med att ta sig an
    prins Daniels tal från bröllopet-

  104. -för att göra det mer fysiskt.

  105. Och i den lådan hittade jag 30...

  106. 30 vackra brev,
    som var skrivna till mig.

  107. I dag när vi färdades
    genom Stockholms...

  108. -Barbro?
    -Är det Simon?

  109. -Hur är läget?
    -Det är Barbro.

  110. Jag vill
    att du provar ett annat grepp.

  111. Att öva på ett kroppsspråk
    som inte stämmer med vad du säger.

  112. Om du säger nåt som är glatt,
    ska du ha ett stillsamt kroppsspråk.

  113. Och om du säger nåt allvarligt,
    ska du ha ett glatt kroppsspråk.

  114. Ja, jag förstår.

  115. Det är för att se
    hur stor skillnad det gör.

  116. -Då hörs vi igen. Lycka till.
    -Tack så mycket. Hej då.

  117. Okej, nya direktiv.

  118. Hon är för rolig. Nu ska Simon göra
    tvärtom mot vad han har övat på.

  119. Alltså inte röra på sig
    när man borde, och tvärtom.

  120. Tjena, hur är läget?

  121. Jag är utanför ditt jobb.

  122. Har du lust att komma ut och snacka?

  123. Simon...

  124. -Hej.
    -Hej.

  125. -Hur är läget?
    -Det är bra. Jag jobbar.

  126. -Går det bra på jobbet?
    -Ja, det går bra.

  127. -Vad kul att se dig.
    -Kul att se dig också.

  128. Roligt...

  129. Vad händer?

  130. Jag tänkte bjuda dig på fest.

  131. Lyssna noga nu.

  132. "Du är bjuden på fest, party, 'hafla'
    från kl. 20.00."

  133. -På lördag. Det blir en galen fest.
    -Du kunde bara ha ringt.

  134. Det kommer att bli jättebra.
    Jag har tagit ett liveband-

  135. -det kommer att bli fyrverkerier.
    Jättehäftigt. Stora explosioner.

  136. Okej...

  137. -Jag är lätt på.
    -Roligt. Jag är jätteglad...

  138. ...att du kommer.

  139. Det var du som kom.

  140. -Men...jag måste jobba nu.
    -Ska du jobba?

  141. -När slutar du?
    -Om en halvtimme.

  142. Vi ses då. Jag står och...

  143. ...väntar på dig här.

  144. Vi ses.

  145. Det där var ju inte lätt. Vi ska se
    hur det går när Simon gör tvärtom.

  146. -Simon...
    -Hur är läget?

  147. -Ska vi dra?
    -Gick jobbet bra?

  148. Jag har tråkiga nyheter. Du vet
    den där festen jag snackade om-

  149. -den blir inte av.
    Vi kommer inte att dra dit.

  150. -Vad snackar du om?
    -Den är inställd.

  151. -Du gav mig kortet.
    -Jag har inga pengar. Jag är pank.

  152. Helt pank. Jag kan ta den där.
    Du behöver den inte.

  153. Jag kommer att sitta hemma
    och meditera och kolla in i väggen.

  154. Ingenting. Skit i det.

  155. -Du är skitskum.
    -Skit i det. Ska vi ta en lunch?

  156. Ja, men vad fan.
    Vi kan ju ändå göra nånting.

  157. Det här skulle nog inte Barbro
    ha godkänt. Det såg mest konstigt ut.

  158. Men å andra sidan har han ju inte
    fått reda vad uppdraget går ut på.

  159. Det kan sluta hur som helst.

  160. Gött.

  161. Börjar närma sig Alf Svensson.

  162. Den enda politiker man har nytta av
    när man ska få i gång rösten.

  163. Så här, typ?

  164. Lite äckligare övning.
    Bra för att styra rösten.

  165. Stick ner fingrarna i halsen.

  166. Det är kanske inte så roligt
    att känna kräkreflexen-

  167. -eller killa sig i näsan
    för att få fram nysningar.

  168. Det är rätt så påfrestande,
    men när man får grepp om rösten-

  169. -är det värt det.

  170. Vibrato.
    Jag ska försöka få fram en nysning.

  171. Jajamänsan. Det du.

  172. Nu, så. Det blir bättre klipp i det.

  173. När det gäller Jan Guillou,
    gäller det att dra in mycket luft-

  174. -för att få besserwissertonen.

  175. Det gäller att vara uppmjukad
    i rösten och kunna manus.

  176. Mitt namn är David Batra
    och det här är jätteskojigt.

  177. Så länge man inte går upp i ton och
    blir Leif Silbersky. Det är åtalbart.

  178. Nu... är det öppet. Det känns bra.

  179. Vi drar igenom från början.
    Vi har jobbat om första scenen.

  180. Böckerna dit och tillbaka...

  181. -Och när han har sagt...
    -Ett glas vin.

  182. -Vart ska vi nu?
    -Det var en bra fråga.

  183. Jag har ett uselt lokalsinne.

  184. Här är toaletterna.
    Nej, men här borta är ju mitt rum.

  185. Och här inne är kantinen.
    Vi går till mitt rum.

  186. Här bor jag. Här är min soffa.

  187. Vad gör du en kvart
    innan du ska framträda?

  188. Det är det sista som ska fixas.

  189. Och så kommer det en producent.
    "Vi får stryka det här."

  190. Man går igenom den första pratan.

  191. Man har ett skämt. Hur går man in?
    Hur kommer musiken?

  192. Och så går man igenom det där.

  193. "Hur långt är det kvar? Fjorton
    minuter?! Vad ska jag göra nu?"

  194. Okej, jag får andas lite,
    och gå igenom det.

  195. Vilka tre tips skulle du ge till nån
    som ska hålla ett föredrag i skolan?

  196. Ja...jag skulle väl säga-

  197. -att det är viktigt...
    Nu ska jag tänka efter.

  198. Det tycker jag. Tänk efter nu.

  199. Inga förhastade...

  200. Jag skulle säga
    att göra en mental förberedelse.

  201. Att gå igenom entrén. Hur börjar jag?

  202. Och försöka göra en bra,
    genomtänkt start.

  203. Och tänka efter hur jag slutar,
    och göra ett bra slut.

  204. Och sen tänka:
    "Vad spelar det för roll?"

  205. Skönt. Skaka av sig lite.

  206. Hej då, Sissela.
    Tack för att jag fick vara med.

  207. Simon är på väg till ett gig
    på en av Stockholms ståuppklubbar.

  208. Han får en paus från retoriken-

  209. -och kan använda
    vilket kroppsspråk han vill.

  210. Så långt är allt frid och fröjd, men
    Simon vet inte att vår retorikexpert-

  211. -snart kommer att dyka upp, för
    att ge honom den sista utmaningen.

  212. -Hej.
    -Hej, Simon.

  213. Är du förvånad över att se mig?
    Jag vill lyssna på dig i kväll.

  214. -Jag är på hemmaplan.
    -Du ska få ett tufft uppdrag av mig.

  215. Du ska göra det du har planerat
    när det gäller skämten.

  216. Men vi ska titta på kroppsspråket.
    Du får inte röra dig alls.

  217. Du får inte ha några gester. Du ska
    vara så stilla som om du vore av vax.

  218. Men du ska leverera dina skämt.

  219. -Inte ens huvudet?
    -Nej, men artikulerad i skämten.

  220. Okej...det kör vi på.

  221. -Vi får se hur det går.
    -Absolut. Vi kör.

  222. Simon är normalt
    en väldigt fysisk person.

  223. Han rör sig mycket på scenen.

  224. Många skämt bygger på
    att han rör sig mycket.

  225. Vi ska kolla hur det ser ut.

  226. Jag ser min chef utanför dörren.
    Han får syn på mig.

  227. "Kom inte hit." Jag försöker vifta
    bort honom. Han tror att jag vinkar.

  228. Så brukar det se ut.
    Inte extremt, men rörligt.

  229. Nu är uppgiften att stå helt still.

  230. Det kan nog bli kul,
    men fel mot vad Simon har tänkt.

  231. En applåd för Simon Garshasebi!
    Simon Garshasebi!

  232. -Hur mår ni, Big Ben? Mår ni bra?
    -Ja.

  233. Mår ni bra? Kom igen. Var lite glada.

  234. Det jag gillar med jobbet är
    att få komma ut och träffa folk.

  235. Ibland träffar jag folk
    på så jävla skumma sätt.

  236. Jag åkte vattenrutschkana.
    Hur många gjorde det nyligen?

  237. En som trodde att han var tre.

  238. Det var jävligt kul.

  239. Förr brukade jag tävla med en kompis,
    och tänkte göra det igen.

  240. Jag drog upp mina badbrallor,
    så att det blev som en string.

  241. Och det gick jävligt bra.
    Jag kom i full fart.

  242. Jag kom i första i kurvan.
    Jag kom i andra kurvan.

  243. Men i andra kurvan
    märker jag att en jättetjock man-

  244. -sitter fast. Jag fattar
    att jag kommer att åka in i honom.

  245. Det var som om en jetski
    skulle åka in i Silja Line.

  246. Det blev konstig stämning,
    för jag hamnade gränsle över honom.

  247. Jag satt och höll om hans bröst.
    Vi satt fast i rutschkanan.

  248. Det var som om
    vi satt på jetskin tillsammans.

  249. Jag satt där i min string, och
    jag måste säga nåt som lättar upp.

  250. Men det enda som kom fram var:

  251. "Det är lugnt.
    Det händer mig hela tiden."

  252. Jag började bli nervös, för det
    var en lika tjock man bakom mig.

  253. Och...om jag fick välja sätt
    att dö på, är det inte topp fem.

  254. Aftonbladet: "Ung man mosad till döds
    i vattenrutschkana."

  255. Inte ens prästen kan ta det seriöst.
    "Det är tragiskt."

  256. "Jag kan inte fortsätta.
    Det är skitkul."

  257. Det var allt. Ha en fortsatt trevlig
    kväll. Resten blir på engelska.

  258. Tack för det. Ha det bra.

  259. Vad säger Barbro om det här?
    Och är Simons karriär förstörd nu?

  260. -Hej.
    -Känns det bra?

  261. -Nej, inget vidare.
    -Du var fantastisk.

  262. -Du stod så stilla med armarna.
    -Det var jobbigt.

  263. Jag förstår, men det som gjorde att
    skämten gick fram... Vi skrattade.

  264. Det var för att ansiktet rörde sig.

  265. Ögonen lyste, du log och det gjorde
    det. Det var bra att du stod stilla.

  266. Det här är skämt
    som jag har kört några gånger.

  267. Jag vet hur de kan vara,
    om jag har ett bra gig.

  268. Det var en väldigt stor skillnad.

  269. Det är viktigt att kroppsspråket
    stämmer med vad man säger.

  270. Säger du en sak med ord-

  271. -och nåt annat med kroppen,
    tolkar man kroppen.

  272. Du berättade mycket roliga saker,
    och kroppen var helt stilla.

  273. Ja...det var kämpigt.

  274. Som komiker... Jag känner mig lite...

  275. -...vingklippt som komiker.
    -Vad tar du till dig?

  276. Jag förstår vikten av att spela ut
    vissa grejer och visa om det är nåt-

  277. -man berättar, som kräver mer än...

  278. Inlevelsen ökar
    om man ritar upp en bild med kroppen.

  279. -Det är halva sättet att kommunicera.
    -Det är beroende av varann.

  280. Det var bra gjort.
    Jag hade inte klarat det själv.

  281. -Jag gör nog inte om det.
    -Lycka till. Vi ses igen.

  282. Ha det så bra. Hej.

  283. Förutom att Simon tyckte att det
    gick uselt, gick det ändå ganska bra.

  284. Tänk att det ser så koko ut
    för att man rör sig fel.

  285. Det var Simons sista uppdrag,
    för det här var sista programmet.

  286. Skönt för Simon,
    men han har blivit bättre på retorik-

  287. -genom de knäppa övningarna. För
    det är genom övning man blir bättre.

  288. Jag vet att det låter präktigt,
    men det är ju sant. Tänk på det.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kroppen avslöjar allt

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ditt kroppsspråk kan förstärka ditt budskap, eller göra det otydligare eller till och med vara förvirrande. Retorikexperten Barbro Fällman ger ståuppkomikern Simon Garshasebi i uppdrag att göra ett framförande där hans kroppsspråk har ett helt annat budskap än det han framför inför sin publik. Madelen träffar Sissela Kyle på Stadsteatern i Stockholm och får en lektion i hur man gör en bra entré. Vi möter också imitatören Göran Gabrielsson som visar hur han handgripligen värmer upp rösten inför ett framträdande.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Kroppsspråket, Psykologi, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Tala ut!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Världens bästa tal och en och annan groda

Avsnitt 1 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att förespråka införandet av läraruniformer. På en kongress försöker han övertyga lärarna om att bära uniform. Jan Eliasson, FN:s vice generalsekreterare avslöjar att han alltid är nervös inför ett framförande.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Mingel deluxe

Avsnitt 2 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebis får i uppdrag att att mingla på en högtidlig tillställning i Stadshuset. Möt också de amerikanska aktivisterna i The Yesmen som vill sprida sitt budskap med finess och humor. Björn Ranelid berättar hur han förbereder sig inför framträdanden.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Vässa argumenten

Avsnitt 3 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att övertyga Bajens supportrar att lägga ner lagen i Stockholm. Vi möter läraren som skickar elever till retoriktävlingar och så visar sportkommentatorn Lasse Granqvist hur han övar upp tempot i snacket medan han kör bil.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

En skön stil

Avsnitt 4 av 6

Hur kan man smycka sitt språk och göra det lite snyggare? Simon Garshasebi ska hålla ett tal om säkert sex för gymnasieelever med hjälp av Harry Potter-metaforer. Men i sista stund ändras förutsättningarna. Rapparen Immortal Technique visar hur rap och retorik hör ihop och så får vi se hur amerikanska advokater försöker övertyga juryn att de har rätt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Sist men inte minst

Avsnitt 5 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att berätta historier för dagisbarn, korvgubbar och kritiska tonåringar. Men Simon ska lägga upp sitt tal i fel ordning för att se hur publiken reagerar. I Hollywood berättar Oscarsgalans manusförfattare Bruce Vilanch hur han jobbar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Kroppen avslöjar allt

Avsnitt 6 av 6

Ditt kroppsspråk kan förstärka ditt budskap, eller göra det otydligare eller till och med vara förvirrande. Simon Garshasebi får i uppdrag att göra ett framförande där hans kroppsspråk har ett helt annat budskap än det han framför inför sin publik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kortfilmsklubben - isländska

Krass

Oli sköter det mesta på biltvätten, hans bror Keli är fullt upptagen med att lära sig skriva sitt namn. En kund vill få bilen tvättad. Det är nära att det går åt skogen när Keli har skrivit sitt namn på bildörren, men Oli lyckas fixa det. Kunden hämtar sin bil och Oli drar en lättnadens suck. Men så får han syn på andra sidan av bilen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Gül

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde sig frågan var unga får vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa det och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.