Titta

Se hungern! - syntolkat

Se hungern! - syntolkat

Om Se hungern! - syntolkat

Orkar vi se hungern i världen? Nästan en miljard människor har inte tillräckligt med mat. Tre gymnasieungdomar reser till tre av världens fattigaste länder drabbade av hungersnöd. Felicia åker till Nicaragua, Linnea till Burkina Faso och Simon till Bangladesh. De möter hjälparbetare, eldsjälar, invånare mitt i sin osminkade verklighet. FN:s World Food Programme visar vad svält kan bero på och vad som görs för att förhindra detta. Men det är i mötet med en medmänniska som hungern blir verklig. Programmen är syntolkade med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Till första programmet

Se hungern! - syntolkat : BangladeshDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bangladesh

Avsnitt 3 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

18-åriga Simon åker till en av världens fattigaste länder, Bangladesh. På nära håll möter han hungern, får lära sig vad som orsakar den och ser hjälparbetet som ska förhindra den. Cykloner och översvämningar drabbar ofta landet. FN:s World Food Programme hjälper till med att bygga bättre hus och kanaler som leder bort vattnet. Simon åker också till Dhakas slum, där många av människorna från landet hamnar. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Ämnen:
Samhällskunskap > Ekonomi > Välstånd och fattigdom, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering > FN
Ämnesord:
Bangladesh, Ekonomi, Ekonomiska förhållanden, Fattigdom, Finansväsen, Hungersnöd, Nationalekonomi, Naturkatastrofer, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Svält
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Se hungern! - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern! - syntolkat

Burkina Faso

Avsnitt 1 av 3

18-åriga Linnea reser till ett av världens fattigaste länder, Burkina Faso. På nära håll möter hon hungern, får lära sig vad som orsakar den och ser det pågående hjälparbetet. Jämnåriga Bibiane bjuder hem Linnea och visar hur hon lever. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern! - syntolkat

Nicaragua

Avsnitt 2 av 3

18-åriga Felicia reser till ett av världens fattigaste länder, Nicaragua. Här lever halva befolkningen på en dollar om dagen. På nära håll möter hon hungern, får lära sig vad som orsakar den och ser det pågående hjälparbetet. Jämnåriga Mabel bjuder hem Felicia. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern! - syntolkat

Bangladesh

Avsnitt 3 av 3

18-åriga Simon åker till en av världens fattigaste länder, Bangladesh. Cykloner och översvämningar drabbar ofta landet. FN:s World Food Programme hjälper till med att bygga bättre hus och kanaler. Simon åker också till Dhakas slum, där många människor från landet hamnar. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Ett särskilt dilemma

Behandlad som ett barn

Del 8 av 20. Susanne Rosenström är verksamhetschef inom omsorgen, och ibland märker hon att brukarna blir behandlade som barn. Det är också vanligt att människor med intellektuell funktionsnedsättning jämförs med barn när man pratar om deras begåvningsnivå. Vilka konsekvenser får det, och hur ska man som chef hantera det? Sebastian samtalar med Susanne om det och delar med sig av sina egna erfarenheter.