Titta

Med musiken som revansch - 10 år senare

Med musiken som revansch - 10 år senare

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Med musiken som revansch - 10 år senare

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I över tio år har filmaren Jan Linell följt elevernas utveckling på Rädda Barnens musikprojekt i Skåne. Elever och lärare från olika årskullar från 1992 och framåt berättar om varför pedagogerna på musikprojektet lyckas med det som den vanliga skolan inte förmår. Grundtanken med projektet är att om ungdomar får syssla med något som de redan brinner för, i det här fallet musik, så spiller lusten och motivationen från musikskapandet över på skolans kärnämnen och möjliggör att eleverna klarar sin skolgång.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Musik, Pedagogik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bedömning för och av lärande

Forskningsnytt om formativ bedömning

Åsa Hirsh, forskare i pedagogik, talar här om begreppet formativ bedömning, ett begrepp som används flitigt i svensk och internationell forskning. Hon anser att det behövs en mer kritisk hållning till begreppet. Frågor som är viktiga att ställa är exempelvis: Hur påverkas elevers lärande och välmående av formativa metoder? Hur används formativ bedömning i syfte att analysera och förändra undervisningen? Inspelat på Näringslivets hus i Stockholm den 11 februari 2016. Arrangör: Skolporten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Fråga oss