Titta

Med musiken som revansch - 10 år senare

Med musiken som revansch - 10 år senareDela
  1. Vi har killar och tjejer här,
    som har upplevt krig hemma i köket.

  2. Pappa var alkoholist och narkoman,
    och dog i den sjukdomen.

  3. Jag har hatat skolan
    ända sedan ettan.

  4. Föräldrarna kunde vara fulla.

  5. Jag hamnade i dåliga gäng. Hade jag
    inte flyttat, hade jag inte överlevt.

  6. "Ge honom en sömntablett,
    han har svårt att somna."

  7. Men lyssna, för helvete.
    Jag mår inte bra.

  8. Jag fick uppleva saker som barn
    som jag inte ville uppleva.

  9. Jag hade velat vara barn längre.

  10. "När jag kom till musikprojektet
    hade jag levt ett hårt liv."

  11. "Jag var själsligt sjuk."

  12. "Så lycklig som jag kände mig där,
    hade jag aldrig känt mig."

  13. "Där grundades min självkänsla.
    Jag blev sedd, bekräftad."

  14. "Mina drömmar och ambitioner
    väcktes."

  15. "De räddade mitt liv."

  16. "I dag närmar jag mig det liv
    jag är värd att leva."

  17. Jag skriver en text när nåt har hänt
    Jag tänker tills det luktar bränt

  18. För vinden har vänt, vi är tillbaka
    Höj basen och låt skiten skaka

  19. En revanschmänniska vill göra något
    gott av det eländiga som har hänt.

  20. Inte utsätta andra för det.

  21. En hämnare för
    det sociala arvet vidare.

  22. Här vill vi utbilda
    revanschmänniskor.

  23. Det var inte igår, vad tiden går
    Det var tio år sen vi sist sågs

  24. Vad har hänt sen vi var
    rännstensungar och sprang omkring?

  25. En rastlös själ, ville sitt stilla
    Bara hänga med boysen och rimma

  26. Vi chilla till dagen som den kom
    Ville inte leva som nån Svensson

  27. Getto-romantiker som rände här
    Förtrollad av en nersprejad värld

  28. Jag slogs för det jag trodde på
    En livsstil som gav morsan gråa hår

  29. Men erfarenheten är guld värd idag
    Mina barn ska inte göra samma misstag

  30. Men detta vill jag inte slösa tid på
    För detta livet är för fucking kort

  31. För drygt tio år sedan träffade jag
    Jonas klass för första gången.

  32. Jag sökte ungdomar som kunde göra
    musik till en av mina ungdomsfilmer.

  33. Jag hade hört talas om
    Rädda barnens musikprojekt i Malmö.

  34. Jag hittade inte bara
    fantastisk musik-

  35. -utan även en skola som bokstavligen
    räddade unga människors liv.

  36. Ungdomar som ofta ses
    som problembarn.

  37. Inte sällan uppväxta i trasiga
    och kaotiska hemmiljöer.

  38. Många upplever att de har fått ett
    kastmärke inbränt i pannan: Värdelös.

  39. Jag hatade skolan ända sedan ettan.

  40. Skolan var kass. Lärarna hade ingen
    utbildning. Allt var bara stökigt.

  41. Jag gjorde hellre annat.

  42. Här är tönten jag spelar med.

  43. På fyra år hade jag
    2,5-3 års frånvaro.

  44. I högstadiet började det strula,
    med institutioner hit och dit.

  45. I gymnasiet tänkte jag
    att jag skulle börja skärpa mig.

  46. Men då kom alla problem igen,
    och det blev som det blev.

  47. Jag har tre syskon,
    en mamma, två pappor-

  48. -och en farmor och en mormor.

  49. Spell it with the S-A-R
    Lika fucking fet som när det var

  50. Jag har inget liv,
    så jag säger stopp här. Hej då.

  51. De senaste dagarna har det inte varit
    mycket musicerande alls.

  52. Grundtanken med musikprojektet,
    då och nu-

  53. -är att om ungdomar får syssla
    med något de brinner för-

  54. -och får spela in en skiva
    i en studio-

  55. -så spiller motivationen från musiken
    över på skolans kärnämnen-

  56. -och möjliggör därmed vägen tillbaka
    från utanförskap till samhället.

  57. När jag har fått dem att tycka att
    det här är ett rätt bra projekt-

  58. -och det här med musiken har börjat
    fungera och de är glada att få spela-

  59. -och de förstår
    att de kan lita på oss-

  60. -då kan jag börja prata om
    att fixa matten.

  61. Det blir en helt annan grej
    när de själva tycker att det är dags.

  62. De förstår det. Om de har kul oftast,
    får de sitta och räkna matte ibland.

  63. De är inte dumma.
    De kan köpa det avtalet.

  64. Stå på scen var allt jag ville uppnå
    Inte se mina vänner den vägen gå

  65. Vandalister, tror sig lösa tvister
    Knäcker och slår feta gnistor

  66. -Har du gjort det här förr?
    -Nej. Första och sista gången.

  67. Jag ska bli snickare.

  68. Motiveringen till att hon
    får stipendiet lyder:

  69. "Jessica har ofta berättat om
    musikprojektets vikt i hennes liv."

  70. "Hon har rötterna i Landskrona, och
    är därför en självklar stipendiat."

  71. Är Jessica här?

  72. Varsågod. Stipendiet är på 500...
    Tusen, höll jag på att säga.

  73. 5 000 kronor.
    Jag behöver läsa extra matte.

  74. Du gick knappt i högstadiet alls.

  75. Nu får du ett stipendium som förebild
    för skolan. Hur känns det?

  76. Jag har väl lärt mig med åren.
    Det känns bra att vara en förebild.

  77. Stipendiet är till för f.d. elever-

  78. -som har haft projektet som
    en positiv vändpunkt i sin tillvaro.

  79. Jag gick ut åttan
    utan ett enda godkänt betyg.

  80. Jag hade streck i allting.

  81. Sedan kom jag in på musikprojektet,
    istället för Heleneholm.

  82. -Vad fan har han med det att göra?
    -Vem?

  83. André har tryckt på grejerna.

  84. Jesper är ansvarig för det.
    Har du pratat med honom?

  85. Jag hamnade i dåliga gäng.

  86. Om jag inte hade flyttat,
    hade jag inte suttit här idag.

  87. På skivan "You fly away".

  88. -Vem höll på med den?
    -Jag.

  89. Var inte André och pillade på den?
    Det låter inte ens i takt.

  90. Eller, det surrar och det är högt.

  91. Det låter helt cp.

  92. Fan för den här röran.

  93. Han kan sköta sitt eget!

  94. -Hade du kort stubin?
    -Det har jag fortfarande.

  95. -Minns du den här scenen?
    -Ja.

  96. Idag bor jag på ett kollektiv
    för ungdomar som har problem hemma.

  97. Men nu söker jag en lägenhet.
    Soc ska gå in och betala hyran.

  98. -Vi får se. Det är snart tre år.
    -Tre år? Sedan du var femton.

  99. Många ungdomar från musikprojektet
    säger att det har räddat deras liv.

  100. Det har det mer eller mindre gjort
    för mig också.

  101. Det har förändrat mycket.
    Man lärde sig se saker annorlunda.

  102. Man kämpade ju hela året.
    Man har den här...

  103. För skoltrötta barn
    är det jätteroligt med musiken.

  104. Då var du en skoltrött ungdom?

  105. Ja, jag ville inte gå i skolan.

  106. Om vi inte hade flyttat till Malmö
    från Helsingborg, så...

  107. Som jag sa,
    då hade jag kanske inte funnits idag.

  108. -Det var så illa?
    -Man umgicks med fel personer.

  109. Man trodde att kompisgängen var bra,
    men de utnyttjade situationen.

  110. Man hade svårt att säga nej.

  111. Jag visste att musiken fanns där,
    och det drev mig.

  112. Jag kan nog tala
    för många andra också.

  113. Det är nästan exakt tio år sedan jag
    träffade Jonas senast.

  114. Han har bildat familj
    och bor kvar i Malmö.

  115. Jag undrar om han har ett jobb,
    och håller på med musik än.

  116. 3,5 är hela den rektangeln.

  117. Klarar du detta på ett nationellt
    prov ska du åka runt och föreläsa.

  118. Då ska vi ge dig en doktorshatt.

  119. Det är så onödigt att räkna ut arean
    på en tennisboll.

  120. Ska man göra det när man jobbar
    på Konsum?

  121. Man behöver bara betygen.

  122. Ville du jobba på Konsum?

  123. Har du haft nytta av
    att räkna ut arean på en tennisboll?

  124. -Nej.
    -Aldrig någonsin?

  125. -Har du jobbat i kassan på Domus?
    -Faktiskt inte.

  126. Jag har haft användning för matte,
    men inte på konsum.

  127. -Har du användning av matte idag?
    -Ja, på jobbet.

  128. -På vilket sätt?
    -Det är mycket att räkna.

  129. Mycket mätande.

  130. -Det är svetsyrken och verkstad.
    -Då är det mycket matte.

  131. Ja, men jag har inte behövt räkna ut
    arean på en tennisboll.

  132. Yo, what up fuckface
    Caught me in my right habitat

  133. Animals attack
    Walls like Alcatraz

  134. -Du går upp klockan fyra på morgonen.
    -Ja, jag börjar jobba sex.

  135. Just nu är jag på ett företag
    i Svedala.

  136. -Tåget går 05.10 på morgonen.
    -Oj då.

  137. -Vad ska man göra?
    -Det hade man inte trott.

  138. Men det finns kaffe, så...

  139. Det var inte det jag ville göra.

  140. Egentligen ville jag hålla på
    med musik hela tiden.

  141. -Du vill försörja dig.
    -Det måste jag.

  142. En månad in i utbildningen fick jag
    veta att jag skulle bli pappa.

  143. -Då ökar motivationen?
    -Ja, det är klart.

  144. Utbildningen var på sex månader.
    Jag gjorde den på tre.

  145. För många blir det
    en vändpunkt i livet att få barn.

  146. Att få barn var nog den häftigaste
    upplevelse jag har varit med om.

  147. Det är jävligt fett. Jag är stolt.

  148. Jag fick en söt dotter, Melody.

  149. Det är ett riktigt musiknamn.

  150. Jag kom på det namnet
    för tio år sedan.

  151. Jag kom inte på ett killnamn. Om jag
    hade fått en son, så vet jag inte...

  152. Men min dotter skulle heta Melody.

  153. Jag kom på det när jag var femton. Så
    fick jag en dotter. Det blev Melody.

  154. -Hon har ärvt din musikalitet.
    -Ja, hon har fastnat för Lady Gaga.

  155. Jag hade föreställt mig
    hiphoparen Jonas som lite flummig.

  156. Men han går upp klockan fyra och åker
    till jobbet och försörjer familjen.

  157. Det tycker jag är strålande.

  158. Man får ta sitt ansvar.

  159. Har man satt ett barn till världen
    kan man inte bara skita i det.

  160. Det finns föräldrar som gör det.

  161. -Det gör inte du.
    -Jag tänker inte bli som min pappa.

  162. Hoppas att han ser detta.

  163. Jag hade ingen pappa.

  164. Han valde att sitta hemma
    och röka en holk-

  165. -istället för att
    ta hand om sitt liv.

  166. Han hade ju satt barn till världen.

  167. Det blev min motivation. Jag ville
    inte bli så när jag fick barn.

  168. -Hade du en tuff uppväxt?
    -Nej, jag hade en underbar mamma.

  169. -Hon har... Vad ska man säga?
    -Funnits där jämt?

  170. Ja, hon har varit
    både mamma och pappa.

  171. Jaha, okej.

  172. -Har du kontakt med din far idag?
    -Nej.

  173. Vad ska jag kontakt med honom nu för?

  174. Lycka till med livet
    Jag tänker tillbaks vid mitt stativ

  175. På allt som har hänt, på allt vi
    har gjort. Tiden går fort

  176. Nästan för snabbt
    Detta är det bästa året som jag haft

  177. Fick mycket kunskap, det var en chock
    Lärde mig ny musik, till och med rock

  178. Rädda barnens musikprojekt
    startade redan 1992-

  179. -som en del av Plus-projektet.

  180. Det riktade sig till utsatta ungdomar
    i Rosengård i Malmö.

  181. Under den treåriga projekttiden var
    Rädda barnens Malmöförbund huvudman.

  182. 1995 blev musikprojektet
    ett individuellt program-

  183. -inom utbildningsförvaltningen
    i Malmö.

  184. Där har hundratals skoltrötta
    Malmö-elever läst upp sina betyg-

  185. -med musiken som motivation.

  186. Klassen har olika personligheter
    Jag har inte glömt vad ni heter

  187. Vi är som poeter, som skapar musik
    Ingen är den andre lik

  188. Vi älskar samma sak,
    spelar under samma tak

  189. Musikprojektet har hyllats för sitt
    arbete med Malmös utsatta elever.

  190. Men 2011 exploderade den här nyheten-

  191. -på alla löpsedlar i Malmö.

  192. Utbildningsförvaltningen i Malmö
    lägger ner projektet efter nitton år.

  193. Upplägget "anses inte förenligt
    med den nya gymnasieförordningen".

  194. Tolkningen delades inte
    av Skolinspektionen.

  195. De hävdar att verksamheten
    kan drivas-

  196. -inom ramen för den nya
    gymnasieförordningen.

  197. My life is a nightmare
    I can't go on like this

  198. Men flera kommuner
    ville ta över musikprojektet.

  199. Så i Landskrona återuppstår
    musikprojektet 2013.

  200. Jag åker dit med en filmkamera
    för att se hur dagens elever är.

  201. Vilka likheter och skillnader de har
    med årskullen elever från 2002-

  202. -som jag har följt och filmat
    i mer än tio år.

  203. Jag har hoppat av många gånger.

  204. Inte pallat att komma,
    eller gå upp i tid.

  205. Men så i morse, till exempel,
    gick jag upp klockan 05.45.

  206. "Nu är jag vaken.
    När får jag gå till skolan?"

  207. -Otroligt. Vilken förändring.
    -Det har förändrats rejält.

  208. Skolan var pest och pina.

  209. I åttan gick jag inte till skolan.
    Jag hade underkänt i alla ämnen.

  210. Men nu vill jag gå upp på morgonen.

  211. Jag vill stanna kvar
    efter att vi har slutat.

  212. Musikprojektet har alltid varit
    en processinriktad utbildning.

  213. Ungdomarna får under ett läsår spela
    in en skiva med egen text och musik.

  214. Samtidigt försöker de öka
    sin studiemotivation-

  215. -och förhoppningsvis höja sina betyg
    i svenska, matte, SO och engelska.

  216. Det tas upp i något
    som heter barnkonventionen.

  217. Musikprojektet handlar om
    en växelvis verkan.

  218. Man gör sig av med saker och ting-

  219. -och då finns det plats för intaget
    av olika ämnen.

  220. Sedan får man ut saker via musiken,
    och tar in nya, och så vidare.

  221. På så vis växer man tills man är
    mycket större än man var från början.

  222. -Är du mer motiverad nu?
    -Ja.

  223. Man ser fram emot
    att få gå in här efteråt.

  224. Det är väl därför vi kör kärnämnena
    på morgonen.

  225. Så man sitter och väntar på det här
    hela tiden.

  226. Man vill skynda sig
    så att man kommer hit snabbt.

  227. Ni gör ett schyst byte mellan
    att plugga kärnämnen och musik.

  228. Det är en perfekt deal.

  229. Sedan får man gå in här och gå loss.

  230. Självkänslan och självförtroendet
    stärks i själva musikskapandet.

  231. Sedan spiller det över
    på de andra ämnena.

  232. Här tar jag i mer i bakgrunden,
    som jag inte vågade göra förut.

  233. Man uppmanas att våga testa grejer.

  234. Ni kan redan multiplikationstabellen.

  235. -Alla kan de den. Utom Herman.
    -Jo då, Herman kan den.

  236. Han kan lära sig den.

  237. Hur viktigt är det för dem
    att lyckas med något?

  238. Att lyckas komma i tid, bli
    accepterade i gruppen, klara skolan.

  239. Det är grunden för alla ungdomar.

  240. Även på vanliga skolor ser man vissa
    individer som är vana att misslyckas.

  241. -Men det är ännu viktigare här, väl?
    -Ja, de har ju gått in i den rollen.

  242. Det är deras ursäkt: "Jag gör inte
    det, för jag lyckas ändå inte."

  243. Men här får de fullfölja något
    från början till slut.

  244. De skriver egna låtar, de spelar in
    dem i studion, de gör en platta.

  245. Det går inte att komma härifrån
    utan att ha lyckats.

  246. Här använder vi musiken som ett medel
    för att nå målen.

  247. Musiken får dem också att må bra.

  248. Om man inte mår bra
    når man inte målen.

  249. -Jag ska köpa... Johan.
    -Ska du köpa mig?

  250. -Jag ska köpa sex wienerbröd.
    -Bra idé.

  251. -De kostar åtta kronor styck.
    -6 x 8.

  252. Det är bara att kolla där.
    Bredvid åttan. 48.

  253. Wow. Ser du? Vad bra.

  254. -Ursäkta, får jag störa ett tag?
    -Kom in.

  255. Det gäller invigningen 4 april.

  256. Det är en torsdag. Vi har invigning
    mellan klockan 12.00 och 12.30.

  257. Vi kommer att prata om att alla
    ska få olika uppdrag.

  258. Vi kommer säkert att ha en paparazzi
    som fotar, för vi behöver bilder.

  259. Någon får pricka av de inbjudna.

  260. Dallas är här.

  261. Jag gillar att ungarna syns,
    blir sedda-

  262. -och att de realiserar någonting.

  263. De får se att de duger.

  264. "Jag kan skriva min sång.
    Jag kan göra musiken."

  265. "Och jag kan sälja den."

  266. Det är precis som att
    sälja sig själv.

  267. Dallas talade om att de blev sedda
    och mötte goda vuxna.

  268. Vad beror den dramatiskt goda
    förbättringen på?

  269. Det är omtanken. Man känner att man
    alltid är välkommen här.

  270. Man kan komma med vilken attityd som
    helst och ändå lyssnar någon på en.

  271. Det bygger mycket på att det är
    människor här som bryr sig.

  272. De har tid att bry sig,
    för det är få elever här.

  273. Och så är det kärleken.

  274. Vi jobbar på samma sätt,
    fast du har boxning.

  275. -Vi har boxningshandskar där.
    -Jag såg dem.

  276. Var lärarna här annorlunda i sin
    yrkesroll jämfört med i andra skolor?

  277. Ja, de behandlade en som en vuxen.

  278. Den känslan hade man aldrig fått
    förut av en lärare.

  279. Man sågs bara som en elev.

  280. Det var inte så mycket personligt
    runt omkring.

  281. Här fick man tala ut om sina problem.

  282. Inte bara angående skolan,
    utan det var helheten.

  283. Det sociala uppdraget är större
    och tydligare här.

  284. Jag tycker att man ska ha mycket
    social fokus i alla lärarroller-

  285. -men här börjar man utifrån det
    sociala och smyger in pedagogiken.

  286. Ungdomarna i projektet har haft det
    svårt och kanske vill ge upp.

  287. De kanske har hamnat
    i väldigt negativa situationer.

  288. Det kan handla om droger, gäng
    eller annan typ av kriminalitet.

  289. Det här kan ge dem
    hopp om livet igen.

  290. Det kan ge en tilltro
    till vuxenvärlden.

  291. Att de blir sedda för de individer de
    är, och får göra något de gillar.

  292. De blir stöttade i det,
    och får även lära sig-

  293. -vissa grundkunskaper som man behöver
    i samhället.

  294. En stor majoritet av dem som går här
    har levt i väldigt svåra situationer-

  295. -men de flesta kommer tillbaka
    och får ganska okej liv.

  296. Det här är en match.
    En positiv match.

  297. De tror att i en match
    ska en människa gå ut som förlorare.

  298. Men i den här matchen ska två gå ut
    som vinnare.

  299. När de har förstått det,
    öppnar de upp och räcker fram...

  300. Det här är symboliskt.
    De räcker ut handen och ber om hjälp.

  301. För mig var det att man fick hålla på
    med musik på ett musikersätt.

  302. Inte som i skolan,
    där man måste göra vad andra säger.

  303. Det var mycket individuellt.
    Vad man själv älskade för musik.

  304. I so glad that you're here

  305. Can I hold your hand?

  306. Can I kiss your lips?

  307. So that you understand

  308. I am here for you,
    and here I will stay

  309. I wish the love we share
    never fades away

  310. Cause you're så fine to me

  311. Don't know how this could be

  312. -Det är bara gamla gamlingar.
    -Så är det nu för tiden.

  313. -Alla är gamla?
    -Alla gamla är gamla.

  314. Man är ju här för att man är tvungen.

  315. Men det är ändå jävligt kul.

  316. I cannot explain
    how it feels to be free

  317. When you're in my arms
    Overwhelmed by your charmes

  318. Just hold me close tonight

  319. Påverkade året på musikprojektet
    din personliga utveckling?

  320. Man fick mycket mer självförtroende.

  321. Att ha folk som tror på en
    och pushar en åt rätt håll-

  322. -gör jättemycket.

  323. Borde inte varje kommun ha
    en sådan skola?

  324. Varje kvarter.

  325. Vaknade i morse, allt kändes bra
    Det är en underbar dag

  326. Fortsätter till skolans lektion
    Det är koncentration

  327. Jobba, jobba, fort som fan
    Vila ibland, det är klart du kan

  328. Matematik, fan vad jag lider
    Sedan musik, det är bättre tider

  329. Så det är klart jag skriver
    Börjar halv nio, rast halv tio

  330. Att fullfölja och avsluta
    är honnörsord i musikprojektet.

  331. Ett slags entreprenörskap i skolan.

  332. För ungdomarna blir skolan
    på riktigt.

  333. Du har dissat skolan tidigare, och
    plötsligt sker en totalomvandling.

  334. Det är mycket lärarnas attityd.

  335. Allting är så standard.
    Allt ska följa en viss mall.

  336. -De följer en linje.
    -I den vanliga skolan?

  337. De har en rak linje. Hamnar man lite
    under den passar man inte in.

  338. -Då finns man inte?
    -Typ så. Då är man ett problembarn.

  339. Så är det bara.

  340. I den andra skolan var det
    många invandrare från mitt land.

  341. Jag lärde mig ingen svenska. Men här
    finns det inga andra invandrare.

  342. Jag har lärt mig mycket svenska.
    Därför gillar jag den här skolan.

  343. Jag blev så trött på det.
    Hur svårt är det att lyssna?

  344. Det är inte så svårt. Alla kräver
    olika sorters uppmärksamhet.

  345. Det är därför jag gjorde
    den här tatueringen.

  346. When we grow up we wanna be kids
    Kids wanna grow up

  347. Spend half your life working
    I can't get a snooze job

  348. With no luck catching a break

  349. Jag har precis skaffat egen studio.

  350. Förut, om man gjorde något,
    kunde man inte spela in det.

  351. När man verkligen ville spela in det,
    kunde inte snubben med studion.

  352. Så jag skaffade en egen studio.

  353. -Nervös?
    -Nej, det är lugnt. Okej, lite.

  354. Säg inget. Jag är gangster.
    "I'm from Harlem."

  355. Detta dedikeras till hiphopens under
    Har lagt mycket tid på studiestunder

  356. Kämpat för att det ska låta dunder
    Drogerna ska inte få ta mig under

  357. Bättre linje kan jag inte hitta.
    Jag har bra lärare för första gången.

  358. Jag har alltid bråkat
    med mina lärare.

  359. De är lugna och kan ge en råd.
    De vet hur man fungerar som person.

  360. Jag märkte direkt
    att det var något för mig.

  361. Det var inte så strikt. Inte
    femton prov i veckan, och sådant.

  362. Det var mer musik.

  363. Sköt dina ämnen och gör musik halva
    dagarna. Det kan inte bli bättre.

  364. Där väcktes passionen
    att göra egen musik.

  365. It might sound like a fucking cliché
    but I can do all I put my mind to

  366. Yeah
    Check it

  367. Du sa att innehållet
    är det viktigaste i musikprojektet.

  368. -Vad är innehållet?
    -Eleverna.

  369. Vad menar du?

  370. Musikprojektet är en process.
    En process är alltid på väg.

  371. För att vara på väg måste man leva.

  372. Är eleverna halta eller skadeskjutna
    tar det längre tid till målet.

  373. Då haltar processen.

  374. -Du ställer för många frågor.
    -Förlåt, förlåt.

  375. Dynamik kan bara skapas av människor.
    Den skapas av eleverna.

  376. -Och ramarna?
    -Vi vuxna är ramarna.

  377. Men innehållet är alltid viktigast.

  378. Who said that time would heal
    this pain inside of me

  379. You took a part of my heart
    Then you played hide and seek

  380. Didn't think that I'd find out
    that she was sleeping around

  381. Inside I'm screaming loud
    but noone hears me now

  382. Jag har inte sett min mamma
    på åtta månader.

  383. Jag har berättat lite om mamma.

  384. -Vad mamma betyder.
    -Okej.

  385. Vad handlar deras musik
    och texter om?

  386. Oj. Det varierar mycket.

  387. Men det är väldigt djupa känslor.

  388. Det kan komma självmordstankar.

  389. Beskrivningar om kärlek och svek-

  390. -både från föräldrar, vuxna
    och flickor.

  391. En kille hade skrivit en text:

  392. "Enda sättet att få mig att le
    på ett ärligt sätt"-

  393. -"är att skära mig
    från öra till öra."

  394. -Jag trodde att det var kopierat.
    -Från någon suicidsajt?

  395. Men han hade skrivit det.
    Känner du så? frågade jag.

  396. Det var i börjat på förra terminen.
    Jag känner så, sa han.

  397. Kids who don't know where they belong
    I'm tired, but I must be strong

  398. I feel like a tree on a winter night
    Naked, freezing, waiting for sunlight

  399. Is it possible?
    The answer feels predictable

  400. It doesn't matter now, does it,
    if I'm Mr Invisible?

  401. -Mr...
    -Mr Invisible.

  402. -Mr Osynlig.
    -Japp.

  403. Vem handlar texten om?

  404. Alla känner så någon gång.

  405. Jag försöker skriva texter man kan
    känna igen sig i.

  406. De här ungarna lägger sin själ
    och sitt hjärta i musikskapandet.

  407. Då får de en distans
    till sin livssituation-

  408. -och kan se i texter
    vad de tycker, tänker och känner.

  409. De kan också se i texterna vad som är
    guld och vad som är slaggprodukter.

  410. Slaggprodukterna kastar de,
    guldet behåller de.

  411. Här fångas de upp
    där de befinner sig i sin utveckling.

  412. Det tror inte jag
    att den vanliga skolan gör.

  413. Den är inte anpassad efter
    den processen de befinner sig i.

  414. Jag ballade själv ut helt
    i gymnasiet.

  415. Tiden upptogs av alla tankar om
    livet, kärleken, döden, existensen-

  416. -och konflikter inom och utanför
    en själv.

  417. Här lyckas man fånga dem
    där de är i sin utveckling-

  418. -så att skolan blir meningsfull.

  419. Alltså, de utgör förutsättningen
    för detta.

  420. Det är fantastiskt.
    De finns här, hela tiden.

  421. De finns här hela tiden, och det
    märks på hela stämningen här.

  422. Jag kan komma hit och undervisa
    och träffa dem varje vecka-

  423. -därför att de sitter där hela tiden.

  424. De tar konflikterna,
    och brinner för detta-

  425. -och finns där för ungdomarna
    hela tiden.

  426. Jag tror att det är hela grejen.

  427. Man får lov att acceptera och
    respektera varandra, så funkar det.

  428. Du får inte filma nu.

  429. Jag tror att det beror på att de
    blir sedda. Det handlar om det.

  430. Varje människa mår bra av
    att bli sedd.

  431. När man blir sedd får man tillgång
    till sina egna möjligheter.

  432. Det handlar om det.
    Det tror jag är kärnan.

  433. Vi har bandmöten med grupperna.

  434. Det har vi för att det är en tävling
    i att jobba på ett proffsigt sätt-

  435. -att veta varför man gör saker,
    och att hålla sig till en plan.

  436. Målet är att lära sig sin egen,
    och gruppens, kapacitet.

  437. Du kan trycka nej.

  438. Att alltid lyckas-

  439. -och framför allt det
    jag har sagt förut:

  440. Påbörja, fullfölja och avsluta något.
    Det får en att växa.

  441. 2013 träffas vi igen, den här gången
    på musikprojektet i Landskrona.

  442. Det blev både en reunion
    för f.d. elever-

  443. -och ett möte och erfarenhetsutbyte
    med dagens musikprojektelever.

  444. -1997
    -Efter musikprojektet, då?

  445. -I bandet...?
    -Vi hette Look Twice.

  446. Vi blev inbjudna till Monaco.

  447. På den festen var både U2
    och prinsen av Monaco med.

  448. Bilder togs, och plötsligt hamnade vi
    på löpsedlarna.

  449. Bildades Look Twice
    efter musikprojektet?

  450. Ett halvår efter, men det var
    samma gäng. Vi hette 3DC först.

  451. Sedan gick vi över
    till ett annat koncept.

  452. Ni fick en enorm framgång
    med en världshit.

  453. Vår låt "Move that body" kom etta,
    och släpptes i 39 länder.

  454. -Det var...
    -Stort kliv från musikprojektet.

  455. Hur fick du tips om musikprojektet?

  456. Jag gick en handel- och kontorslinje
    och var väldigt omotiverad.

  457. Jag tyckte inte om skolsystemet och
    läxorna. Jag var trött och dränerad.

  458. Min kompis fick höra något nys om-

  459. -det nya Rädda barnens musikprojekt.

  460. Där skulle man få spela in en skiva.

  461. Då tände jag till.
    Får man spela in en skiva?

  462. Här är vår. Det är nog min hand
    som ska ta emot...

  463. På den tiden fanns det kassettband.
    De yngre kanske inte förstår.

  464. Min kollega målade de här vackra
    hiphop-figurerna. Lite graffiti.

  465. Hannah, var är din platta?

  466. Här. Den heter "Akbar".

  467. -Som betyder?
    -Störst och bäst.

  468. -På språket...?
    -Arabiska.

  469. Jag har haft det svårt efteråt också.

  470. Nu är jag tillfrisknad
    från eget beroende.

  471. Det är mycket tack vare att jag,
    så tidigt ändå...

  472. Det skulle ha varit tidigare.

  473. ...fick chansen att gå
    i musikprojektet.

  474. Det hjälpte mig att få livslust.

  475. Det är sant. Så är det.

  476. Att få göra det man älskar
    på det här sättet.

  477. Micke är ett geni.
    Ett geni som har kommit på detta.

  478. En annan sak som den vanliga skolan
    borde ta efter, om resurserna finns-

  479. -är att här har vi få elever
    på många vuxna.

  480. Det tror jag är A och O.

  481. De blir sedda,
    konflikterna reds ut direkt.

  482. Var och en får ta ansvar
    när de har gjort något, direkt.

  483. I den vanliga skolan går det
    tusentals elever på några få vuxna.

  484. Jag kan inte uttrycka det bättre.

  485. Både från egen erfarenhet, och från
    problematiken jag ser hos ungdomar.

  486. Skolsystemet fallerar för att det
    inte finns några resurser.

  487. Det finns många elever,
    och få lärare.

  488. Det finns ingen inblick i vad de gör
    och hur de hanterar saker.

  489. Ungdomarna blir inte sedda.

  490. Vad säger ni om kopplingen
    mellan att bli sedd-

  491. -och att öppna dörren
    till sina egna möjligheter?

  492. Öppnar det något i en
    när man blir sedd?

  493. Ja, det är klart.

  494. Det är ett bevis på att man duger.

  495. Att få synas och bli sedd är
    en bekräftelse på att man existerar.

  496. Man får lov att finnas
    och göra det man är bra på.

  497. Många ungdomar berättar saker
    som får en att tänka:

  498. "Herregud, ett sådant ansvar ska inte
    ett barn behöva ta."

  499. Man får ta ett vuxenansvar
    som är alldeles för tungt.

  500. Man kanske måste ta hand om syskon,
    eller missbrukande föräldrar.

  501. -Hur ska man orka med skolan då?
    -Som Ida sa för tio år sedan:

  502. Jag fick uppleva saker som barn
    som jag inte ville uppleva.

  503. Jag hade velat vara barn längre.

  504. "I min dysfunktionella familj
    fanns inte utrymme för mig"-

  505. -"att känslomässigt utvecklas."

  506. "När jag kom till musikprojektet
    hade jag levt ett hårt liv."

  507. "Jag var själsligt sjuk."

  508. "Så lycklig som jag kände mig där,
    hade jag aldrig känt mig."

  509. "Där grundades min självkänsla.
    Jag blev sedd, bekräftad."

  510. "Mina drömmar och ambitioner
    väcktes."

  511. "Min väg efter det har varit krokig."

  512. "Men efter att en gång ha fått leva
    ett kreativt liv"-

  513. -"har jag alltid vetat vad jag
    strävar efter. De räddade mitt liv."

  514. "I dag närmar jag mig åter det liv
    jag är värd att leva."

  515. Jag blir självklart väldigt rörd
    när jag hör de här sakerna, men...

  516. Fantastiskt.

  517. Det är mycket...

  518. -Jag kände igen mig mycket.
    -På vilket sätt?

  519. Att man inte mådde så jättebra-

  520. -innan man kom hit.

  521. Jag var rätt vilsen.

  522. Jag satt bara och njöt.
    Det kändes bra att höra.

  523. Jag har inte så mycket att säga.
    Det stämde.

  524. Vi är nog många
    som känner igen oss i det.

  525. Det är en speciell gemenskap
    här på musikprojektet.

  526. Du sa "dysfunktionell familj".
    Vad betyder det?

  527. Vad ska jag säga?

  528. Jag kommer från en familj som inte
    riktigt fungerade som den skulle.

  529. Min pappa var alkoholist
    och narkoman.

  530. Det fanns inte utrymme för oss barn
    att få-

  531. -utvecklas och finnas till på det
    sätt som man kanske hade behövt.

  532. Patrik, vilka är dina spontana
    reaktioner på Hannahs texter?

  533. Jag blir väldigt rörd,
    och känner igen mig väldigt mycket.

  534. Det här med att ha
    dysfunktionella föräldrar.

  535. Mina föräldrar var alkoholister.

  536. De var både fysiskt och mentalt
    frånvarande.

  537. Jag känner igen smärtan av
    att vara känslomässigt avstängd.

  538. Jag hängde med kriminella gäng
    och gjorde idiotiska saker.

  539. Sedan fick jag ändå möjligheten
    att komma hit-

  540. -och uttrycka min kreativitet
    genom musik.

  541. Det var min väg till att hitta
    mig själv och min självkänsla.

  542. Det var ju 21 år sedan.
    Och din resa var för tio år sedan.

  543. Det var jättefint skrivet.
    Jag blev väldigt rörd.

  544. Vägen tillbaka finns. Det gör den.

  545. Det handlar hela tiden om
    att komma till en vändpunkt.

  546. Vägen tillbaka är tidlös.
    Det märker vi här.

  547. Och framför allt det här
    att man ska göra nedskärningar-

  548. -i alla möjliga sammanhang.

  549. Jag har en målgrupp här
    som alltid kommer att finnas.

  550. När man hör sådana saker
    blir man ju berörd.

  551. Det blir jag självklart själv.

  552. Att mötas och beröra varandra
    gör att man ger varandra växtkraft.

  553. Man ger varandra positiv kraft
    till att växa.

  554. Jag växer också, och det säger alla
    som har jobbat här.

  555. Det är oerhört tufft att möta
    unga människor som är lite kantiga.

  556. Men har man lärt sig koden,
    är belöningen ofantlig.

  557. Många av de tidigare eleverna
    håller kontinuerlig kontakt-

  558. -med Micke Svennerbrandt
    och de andra lärarna.

  559. Kul att se er.
    Det var jättelänge sedan.

  560. Jonas. Är allt bra?

  561. Ofta kommer de och träffar
    de nya eleverna-

  562. -i rollen som bollplank
    och inspiratörer.

  563. -Jonas.
    -Hej.

  564. Och du kan räkna ut arean
    på en tennisboll nu?

  565. -Kanske till och med på en fotboll.
    -Jag får börja.

  566. Man får bra grejer. Man har tillgång
    till en studio hela tiden.

  567. Det kostar massor sedan,
    när ni slutar skolan.

  568. Ta vara på tiden, för det är dyrt
    att spela in i studio sedan.

  569. Ta vara på tiden.

  570. Hur många gånger ni än-

  571. -får för er att sticka härifrån,
    så leder det inte till någonting.

  572. Ni kommer bara att ångra er efteråt.

  573. Vad är det viktigaste
    ni har lärt er här?

  574. Det var väl att aldrig ge upp
    och alltid tro på det man gör.

  575. Det man känner.

  576. Att man kan,
    även om man inte trodde det.

  577. Man vill, man kan, man ska lyckas.

  578. Jag började göra musik
    på musikprojektet.

  579. Det är ett bra sätt
    att få prova på det.

  580. Man får testa
    ifall man vill göra musik.

  581. Förutom musiken,
    så lärde jag mig våga-

  582. -göra musik
    och stå för det jag gjorde.

  583. Och så tilliten till vuxna.
    Jag saknade den när jag började här.

  584. För mig var det att jag fick tillbaka
    mitt självförtroende-

  585. -och gemenskapen
    som jag kunde vara naturlig i.

  586. Och självklart musiken.
    Jag fick gå utanför mina rädslor.

  587. Jag fick rappa och producera,
    och gå in i den världen.

  588. Får man ägna sig åt det man älskar-

  589. -kommer resten att gå lättare.

  590. Alla måsten blir lättare
    att ta sig an-

  591. -om man låter passionen-

  592. -få ta minst lika stor plats.

  593. Wish I could go back
    to days when you said I love you

  594. Making me the happiest man

  595. Dreams are made for sleeping
    and I'm wide awake

  596. knowing that you'll never come back

  597. Where did you go?

  598. Once upon a time in a fairytale
    you were mine

  599. but the time
    wasn't on our side

  600. Jag flydde tillbaka i tiden.

  601. Så ung, så kreativ.
    Det finns något rent i soundet.

  602. -Våga allting.
    -Det är så gränslöst. Kul att höra.

  603. Vad säger Johan om att få höra det
    från ett superproffs?

  604. Jag är fortfarande inte så van vid
    att bara sjunga.

  605. Jag rappade förut,
    men har börjat sjunga mer här.

  606. Micke har kastat en massa lyckorus
    över mig från början.

  607. -Du sa att du ville gå här...?
    -Jag vill gå här livet ut.

  608. Det är så underbart att vara här.

  609. Jag har blivit en bättre person
    på bara så här kort tid.

  610. Lärarna är så nära musiken.
    Det har hjälpt jättemycket.

  611. Det är det bästa som har hänt
    i mitt liv.

  612. Exakt så kände jag.

  613. Jag var knäckt över att det bara var
    ett år. Klassen grät när vi slutade.

  614. Jag hade gärna börjat där nu.

  615. När jag slutade på projektet tänkte
    jag att jag skulle börja jobba där.

  616. Hur många vill börja
    på musikprojektet igen?

  617. Allihop?

  618. Den fråga som musikprojektet väcker
    är om inte fler skoltrötta elever-

  619. -borde få gå den sortens skola
    som musikprojektet representerar?

  620. I dag är estetiska ämnen hotade
    i skolans värld.

  621. Samtidigt blir antalet "dropouts"
    bara fler och fler.

  622. En skola som många menar
    blir allt mer tondöv.

  623. Att se ungdomar lyckas
    och få uppleva det.

  624. Jag har varit med om ögonblicket där
    jag har sett polletten trilla ner.

  625. Där jag får uppleva vändpunkten.

  626. Det är magiskt, och vad den
    religionen heter vet jag inte.

  627. "För mig började min resa
    i Rädda barnens musikprojekt."

  628. "Där fick jag kontakt med min essens
    och mitt inre barn. Mitt inre jag."

  629. "Mitt inre universum,
    som viskar till mig:"

  630. "'Du är också värd något. Du kan.
    Jag tror på dig. Jag älskar dig.'"

  631. "De räddade mitt liv."

  632. "I dag närmar jag mig åter det liv
    jag är värd att leva."

  633. Textning:
    www.btistudios.com

  634. Ja visst, vi ses!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Med musiken som revansch - 10 år senare

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I över tio år har filmaren Jan Linell följt elevernas utveckling på Rädda Barnens musikprojekt i Skåne. Elever och lärare från olika årskullar från 1992 och framåt berättar om varför pedagogerna på musikprojektet lyckas med det som den vanliga skolan inte förmår. Grundtanken med projektet är att om ungdomar får syssla med något som de redan brinner för, i det här fallet musik, så spiller lusten och motivationen från musikskapandet över på skolans kärnämnen och möjliggör att eleverna klarar sin skolgång.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Musik, Pedagogik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Dropouts

Diagnoser

Del 4 av 6. I Åre är Björn snart färdig med sina studier och han och Johanna pratar framtid. Hos Emma och Camilla i Vetlanda är ungdomarna ute och söker jobb. För många är vägen till arbete lång, då de saknar gymnasiebetyg och har stått utanför arbetsmarknaden under en längre tid.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Låt eleverna berätta!

Liselott Egonsdotter Hestréus är lärare i svenska och engelska på Katarina norra skola i Stockholm. Hon låter högstadieeleverna lära sig att berätta om sig själva genom att göra poddsändningar, skoltidning och instruktionsfilmer som läggs ut på Youtube.

Fråga oss