Titta

Justitia - svenska som andraspråk

Justitia - svenska som andraspråk

Om Justitia - svenska som andraspråk

Vi följer autentiska rättsfall från brott till rättegång och dom. Jurister förklarar hur rätten resonerar medan programledarna Dona Hariri och Leo Razzak träffar vanliga ungdomar, offer och förövare och lotsar oss genom paragraferna.

Till första programmet

Justitia - svenska som andraspråk : InternettrakasserierMaterialDela
  1. -Hur gick det på provet?
    -Bra. Jag pratade lite för mycket...

  2. -Ja.
    -Jag fick inga poäng. Hon hatar mig.

  3. Jag har inte gjort något.

  4. -Är inte det där Simon?
    -Vad fan.

  5. Hon vet ju att jag gillar honom.
    Jävla slampa.

  6. -Är ni ihop nu, eller?
    -Kanske. Kolla vad han skrev.

  7. -Nej, vad gulligt...
    -Hej, Fanndis.

  8. -Vi har en hälsning till dig.
    -Jaha.

  9. Du ska ge fan i andras killar!

  10. I somras var jag i Grekland.
    Det var jättekul där.

  11. -Hon kommer.
    -Det var jättevarmt där.

  12. 30 grader i poolen. Sedan var det
    typ 40 grader, kändes det som...

  13. Se dig för, äckel.

  14. Ja. Ja, men då tror jag
    att vi är överens.

  15. Så vill jag inte höra något mer
    om det här problemet.

  16. -Okej.
    -Okej. Bra.

  17. Då så, Fanndis. Då känns det
    som om vi har löst det här problemet.

  18. -Du borde ha blå och vita gardiner.
    -Kanske.

  19. Du borde ha Pokémon-tema.

  20. -Funkar det?
    -Ja. Fan, vad bra det här blir.

  21. Då tar de med sig kristendomen.

  22. Ja, fatta nån gång
    Du är klassad som en nolla

  23. -Det här blir riktigt bra.
    -Du vet, den där maskätarsången?

  24. "Ingen tycker om dig, ingen
    vill ha dig, för du gillar mask."

  25. -Nej.
    -Jag fick en så jävla bra idé.

  26. Ingen tycker om dig...

  27. Hallå? Hej.

  28. Jag är snart hemma.

  29. Du kan väl komma över? Ja. Hej.

  30. Alla dina hål spräckta

  31. Vi måste lyssna på den en gång till.

  32. Du är född till en hora
    När ska du fatta?

  33. -De lade nog upp den alldeles nyss.
    -Jag fattar inte hur de orkar.

  34. Det har hänt på riktigt. Berättelsen
    om Fanndis är en rekonstruktion-

  35. -på ett rättsfall för sex år sedan.

  36. Det här måste vara
    ett helt solklart fall av mobbning.

  37. Men det känns som att skolan
    försöker smita från sitt ansvar.

  38. De säger att det ägde rum utanför
    skolan, men det var väl både och?

  39. En stor del av mobbningen sker
    utanför skolan, på nätet t.ex.

  40. -När blir mobbning olagligt?
    -I skolan, enligt skollagen.

  41. På arbetet, enligt arbetsmiljölagen.

  42. Men saken avgörs
    i en rättssal i efterhand.

  43. Då avgjorde man om det var ett brott.

  44. I Sverige är det olagligt med förtal.

  45. T.ex. att peka ut någon
    som brottslig-

  46. -eller uttala sig
    så att andra föraktar någon.

  47. I Västgötalagen från 1200-talet
    står det vad man inte fick säga.

  48. Det var straffbart
    att attackera någons manlighet:

  49. "Du är ej mans like,
    och inte man i bröstet."

  50. I dag skulle det vara som att säga
    att någon är en fjolla.

  51. Man fick heller inte säga:
    "Jag såg att du lägrade din moder."

  52. Man fick böter
    om man kallade någon för hundvalp.

  53. Nu är flera fall
    som tas upp i domstol-

  54. -fall där kändisar
    blivit uthängda av media.

  55. Men det finns också fall med privat-
    personer, som i fallet med Fanndis.

  56. Du är född till en hora
    När ska du fatta?

  57. Pappa!

  58. -Hej.
    -Det här är helt sjukt.

  59. Du är född till en hora...

  60. Jag ska komma till skolan med en
    morakniv och skära halsen av dig.

  61. Jag tänker skära halsen
    av hela din familj.

  62. Farsan går till polisen och spelar
    upp låten, men vad var det för brott?

  63. Det var olika brottsrubriceringar
    i det här fallet.

  64. Det var olika gärningsmän.

  65. Skolan ska garantera eleverna en trygg
    miljö. De skulle kunna anmälas.

  66. Och tjejerna som gjorde det,
    och killen som hjälpte dem.

  67. -Han vi såg i videon?
    -Ja. Den artonåriga killen.

  68. Tjejerna var tretton och femton.

  69. -Kan hon som var tretton dömas?
    -Hon är inte straffmyndig.

  70. Hon är inte femton år,
    så hon kan inte åtalas.

  71. -Intressant.
    -Om vi går tillbaka till brotten:

  72. Fanndis utsattes i skolan
    för kränkning, slag och puttar...

  73. -...och ofredande.
    -Ja.

  74. Den här låten som de gjorde
    innehöll också många olika brott.

  75. Förtal: Att man får någon
    att framstå som sämre.

  76. Det är inte som en hiphop-låt
    där folk dissar varandra.

  77. -Så innehåller låten ett hot.
    -Det är rätt många brott.

  78. -Det är kränkning, förtal och hot.
    -Precis.

  79. Det här är inte det enda fallet
    av internettrakasserier.

  80. Jag ska prata med en jurist
    som har erfarenhet inom området.

  81. Det här med "internettrakasserier",
    finns det ett brott som heter så?

  82. Nej, inte i själva lagstiftningen,
    men det finns olika typer av brott-

  83. -som man kan tillämpa
    på internettrakasserier.

  84. Där finns det t.ex. brott som förtal,
    ofredande eller olaga hot.

  85. Det man menar
    med internettrakasserier.

  86. Fan, vad fet du är.

  87. -Hora, hur kan du gå runt så där?
    -Du borde dö.

  88. Det finns inget brott som heter så,
    men andra brott som faller under det.

  89. Det är att man lämnar
    kränkande uppgifter om någon.

  90. Det räknas som förtal
    i vissa situationer.

  91. -Hora.
    -Sug kuk!

  92. Det är fan ingen som tycker om dig.

  93. Om man skickar brev till någon
    och hotar att skada personen-

  94. -hur skiljer sig ett brev
    från ett hot på internet?

  95. Det är inte så stor skillnad. När det
    gäller olaga hot är det avgörande-

  96. -om det är något som är ägnat
    att framkalla allvarlig fruktan.

  97. Att man ska ta
    det här hotet på allvar.

  98. Du borde dö.

  99. Jag ska fortsätta dissa dig
    tills du lipar som en fjortis.

  100. Om man skickar ett brev
    direkt till en person-

  101. -så är det större anledning
    att ta det på allvar-

  102. -än om det står något vagt
    på Internet.

  103. Man tror att ett inlägg på Internet
    är svårare att bevisa än ett brev-

  104. -men brevet går ju
    att riva och kasta-

  105. -men ett inlägg på Internet
    kan andra läsa, och det finns kvar.

  106. Internet
    kan vara mer och mindre anonymt-

  107. -beroende på hur det används.

  108. Ett brev
    kan vara väldigt svårt att spåra.

  109. Men på Internet finns loggar.
    Man kan spåra via Internetoperatören.

  110. Har man information
    från utanför nätet-

  111. -att någon i skolan
    har varit på den här personen-

  112. -då kan tillsammans få fram de bevis
    som krävs för att fälla någon.

  113. Två personer, en artonårig kille
    och en femtonårig tjej åtalades.

  114. Den tredje personen var bara tretton år
    och därför inte straffmyndig.

  115. Den femtonåriga flickan dömdes
    för olaga hot, ofredande och förtal-

  116. -och till vård inom socialtjänsten.

  117. Pojken dömdes för olaga hot
    och förtal, till ungdomstjänst.

  118. Båda fick betala skadestånd
    till Fanndis-

  119. -på sammanlagt 47 000 kronor.

  120. Flickan överklagade till hovrätten
    som fastställde tingsrättens dom.

  121. Det vill säga:
    Hovrätten ändrade inte domen.

  122. I fallet förekom en låt med en mening
    i form av ett dödshot.

  123. Vad har det hotet
    för påverkan för straffet?

  124. Domstolen tog allvarligt på det
    och bedömde det som trovärdigt.

  125. De dömde personerna för olaga hot,
    men också för förtal.

  126. Man vet inte hur stor del av straffet
    som var för de olika brotten-

  127. -men båda sakerna var ju brottsliga.

  128. Låten spreds över landet
    och den spreds i skolan.

  129. Hur påverkar spridningen utfallet?

  130. När det gäller förtalet,
    att man sprider kränkande uppgifter-

  131. -så är det så
    att ju mer någonting sprids-

  132. -desto allvarligare är det.

  133. Om man kopierar en låt med taskiga
    kommentarer om någon annan-

  134. -och sprider den fast man inte har
    gjort den, har jag begått ett brott?

  135. Ja... Allt som är taskigt
    är ju inte brottsligt.

  136. Men om man kom fram till
    att det var förtal

  137. -så kan även den som sprider vidare
    ses som den som förtalar.

  138. Bara att hänvisa folk vidare kanske
    folk tycker är mindre allvarligt-

  139. -men det anses vara att man själv
    sprider kränkningen vidare.

  140. Tänk att en så liten grej
    kan bli så här stor.

  141. Du fattar: Några ungdomar
    som blir sura på någon annan-

  142. -gör en låt. Den får en halv miljon
    träffar. Hon polisanmäler.

  143. Skadestånd på 50 000.
    Det är det jag menar med "liten".

  144. De har ju begått tre, fyra brott.

  145. Därför är det så bra
    att Fanndis anmälde det.

  146. Jo, men de som gjorde den här grejen-

  147. -förstod nog inte att de begick
    ett brott. De satt inte hemma:

  148. "Nu begår jag ett brott."
    Det var bara en grej de gjorde.

  149. Jag förstår att det är otydligt.
    Det är svårt även i juridiken.

  150. Det blir upp till domstolen
    att avgöra hur du faktiskt mår.

  151. Att förstå hur det är att vara kränkt,
    men det är ändå ett brott.

  152. Ja, men samtidigt känns det för mig:
    Yttrandefriheten är en grundlag.

  153. Den borde gå före det andra.

  154. Yttrandefriheten är en grundlag,
    men den kan också inskränkas.

  155. Du får inte skada någon annan
    för att du får yttra dig.

  156. Du kan uttrycka en politisk åsikt,
    men du får inte skada en person.

  157. Då handlar hela grejen
    om sunt förnuft.

  158. Jag vet när jag är taskig
    mot någon annan.

  159. Jag tror inte att många förstår
    att det man gör är olagligt.

  160. Det är det. Man förstår inte.

  161. Textning: Annie Nilsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad, både i skolan och på internet. Till slut väljer hon att polisanmäla de som trakasserar henne. Vad säger juridiken? Är det lika allvarligt att hota och mobba någon på internet som i brev eller i verkliga livet? Vad får de som hotat och mobbat Fanndis för straff? Vi får även veta hur vad som är brottsligt när det gäller förtal har ändrats över tid.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Svenska som andraspråk
Ämnesord:
Brott, Juridik, Kriminologi, Lagar, Nätmobbning, Rättsvetenskap, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Justitia - svenska som andraspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amira är här - med stödord

April, april

Det är första April. Yemi och Amira lurar Harry. Fast Harry kanske får det sista skrattet?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vad ska vi göra idag?

Bengt och Bodil leker på lekplatsen

Bengt och Bodil vet inte vad de ska hitta på, men så möter de Love och Alina som ska gå till lekplatsen.