Titta

Justitia - svenska som andraspråk

Justitia - svenska som andraspråk

Om Justitia - svenska som andraspråk

Vi följer autentiska rättsfall från brott till rättegång och dom. Jurister förklarar hur rätten resonerar medan programledarna Dona Hariri och Leo Razzak träffar vanliga ungdomar, offer och förövare och lotsar oss genom paragraferna.

Till första programmet

Justitia - svenska som andraspråk : MisshandelMaterialDela
  1. Jag ska uppåt och ni ska...
    Men vi hörs i morgon.

  2. Hej då.

  3. -Hej då.
    -Hej.

  4. -Vart ska du, då?
    -Jag ska bara hem.

  5. -Var har du varit?
    -Jag har bara varit ute häromkring.

  6. Vad ni fjäskar för honom.
    Kunde ni inte hitta något bättre?

  7. Ser du inte att hon har slöja?

  8. Synd att den inte
    täcker benen så bra.

  9. Kallar du henne för hora, eller?

  10. Det är en tjej som har blivit slagen.
    Kan du ringa någon?

  11. -Det är tveksamt.
    -Vad är det som har hänt här?

  12. Vad är det som har hänt?

  13. Gå och hämta någon.

  14. Men gud, vad är det som har hänt?

  15. Jävla äckel, släpp mig!

  16. Det här är ett verkligt rättsfall.
    Så beskrev offret att det gick till.

  17. Den andra tjejen
    kanske beskriver det annorlunda?

  18. -Är misshandel ett vanligt brott?
    -Ja, ett av de vanligaste brotten.

  19. Nästan 90 000 fall
    anmäldes förra året-

  20. -att jämföra med 17 000 fall av
    sexualbrott. Det är en stor skillnad.

  21. Med tanke på att det är
    så vanligt med misshandel-

  22. -så kanske lagen borde låta folk
    göra upp person mot person.

  23. Det är som att säga att sexbrott är
    en uppgörelse mellan två personer-

  24. -eller att stöld är ett sätt
    att jämna ut ekonomiska orättvisor.

  25. Vilka regler finns?
    Får man slå folk på käften?

  26. Man får aldrig slå någon-

  27. -men försvara sig
    under vissa omständigheter.

  28. Att utföra brott mot person, är ett
    av de vanligaste brotten i Sverige.

  29. I vissa fall
    har det varit helt lagligt.

  30. Fram till 1979 var det helt okej
    att slå sina barn i Sverige.

  31. Något som i dag är förbjudet.
    När det gäller misshandelsbrott-

  32. -räknar man med att mörkertalet-

  33. -brott som begås,
    men inte anmäls - är stort.

  34. Misshandel inom familjen
    är ett brott som inte alltid anmäls.

  35. Brott som inte anmäls kan vara
    ett resultat av en överenskommelse-

  36. -mellan gärningsperson och offer.
    Dagens maktlekar-

  37. -burkleken, ryckleken
    och viking eller nåd-

  38. -kan klassas som brott
    och vara straffbara.

  39. Men det är svårt att dra gränsen
    för när leken går för långt.

  40. En annan typ av brott var
    när en sextonåring slängde en tårta-

  41. -i ansiktet
    på kung Carl XVI Gustaf, år 2001.

  42. Normalt är det "ofredande", men då
    det var riktat mot en kunglig person-

  43. -klassades det som högmålsbrott och
    döms enligt en hårdare straffskala.

  44. Ni skulle ha sett fajten.
    Alltså, jävla dåre.

  45. -Jag måste pissa först. Ska du med?
    -Ja.

  46. -Fan, vad kul det var.
    -Ja.

  47. Har du ringt den där snubben
    som du snackade om?

  48. Men tja!

  49. -Tja.
    -Hur är det?

  50. -Det är bra. Hur är det själv?
    -Jo, jag är lite...så där...

  51. Det är så typiskt att tjejer som er
    ska klänga på killar som slampor.

  52. -Vad fan säger du?
    -Vad snackar du om?

  53. -Ni klär er så slampigt.
    -Håll käften.

  54. -Alla måste kliva av bussen.
    -Kör bussen, bara.

  55. Hur löser vi det här fallet, då?
    De minns kvällen helt olika.

  56. Hon som slog minns inte slaget,
    men hon minns blod på handen.

  57. Hon minns vad den andra tjejen sa,
    men inte slaget.

  58. Sådant frågar man i rätten.
    Man vill ha en tydlig bild.

  59. Minns man bara vissa utvalda delar
    så blir det inte sammanhängande-

  60. -vilket gör
    att man tappar man i trovärdighet.

  61. Om tjejen var kaxig
    spelar ingen roll.

  62. Men om hon som slog
    minns annorlunda-

  63. -om hon minns att hon blev hotad...

  64. -...hade det väl blivit en annan sak?
    -Det skulle kunna spela roll...

  65. -...om hon på allvar känt sig hotad.
    -Hur då?

  66. Om seriöst våld
    låg i luften mot henne-

  67. -så skulle hon kunna,
    i förebyggande syfte, försvara sig.

  68. Det kallas "putativt nödvärn".
    Vi går strax igenom det.

  69. -Men om hon var provocerande, då?
    -Det spelar ingen roll.

  70. Frågan är vad som egentligen hände.

  71. Slog den blonda tjejen den rödhåriga,
    och om så - varför?

  72. -Hur vet man det, då?
    -Genom vittnen eller överbevisning:

  73. Märken på offret. Men vad som har
    hänt innan, spelar ofta ingen roll.

  74. Olika brott har olika grader.
    Misshandel, vad finns det för grader?

  75. Det finns ringa misshandel,
    det finns misshandel av normalgraden-

  76. -grov misshandel,
    och synnerligen grov misshandel.

  77. Vad innebär
    de här olika gradindelningarna?

  78. När det gäller ringa misshandel-

  79. -då har det inte orsakat
    så stor smärta eller skada.

  80. För grov misshandel
    ska det vara väldigt hänsynslöst-

  81. -eller en allvarlig kroppsskada
    som orsakas av våldet.

  82. Påföljden påverkas väldigt mycket
    av vilken grad av misshandel det är.

  83. För ringa misshandel så...

  84. ...så kan man få böter.
    Fängelse är ovanligt.

  85. För normalgraden
    är det fängelse i upp till två år.

  86. För grov misshandel
    är det fängelse i ett till sex år.

  87. För synnerligen grov, fyra till tio.

  88. Ålder påverkar påföljden.
    Om man är under eller över femton-

  89. -eller under och över 21.
    Om vi tar femton år:

  90. -Vad är skillnaden om man är under?
    -Då är man inte straffbar.

  91. Över 21 får man ett fullt straff,
    annars får man en rabatt.

  92. Domstolen drar av på straffvärdet
    av gärningen som de dömer för.

  93. Om två personer slåss
    och båda är med på det...

  94. -...har något brott begåtts då?
    -Inte om de har samtyckt till det.

  95. Men domstolen tittar
    på omständigheterna.

  96. Om det är lättare skador,
    då har de inte begått ett brott.

  97. Om två personer slåss,
    och ingen av dem anmäler det-

  98. -men en tredje person ser det,
    kan han eller hon anmäla?

  99. Ja. Misshandel hör under allmänt åtal
    så även andra kan anmäla det.

  100. Om någon annan anmäler det
    så är polisen skyldig att utreda.

  101. Man kan inte ta tillbaka en anmälan.

  102. -Hur mycket våld får man använda?
    -Om man utsätts för ett angrepp...

  103. ...då får man göra vad som krävs
    för att hindra eller stoppa det.

  104. Om någon hotar med kniv
    får man använda mer våld-

  105. -än om det bara är knytnävar.

  106. -Vad är "putativt nödvärn"?
    -Om man har felaktigt uppfattat...

  107. ...att man är på väg
    att bli utsatt för ett brott-

  108. -och skulle slå någon,
    då är det inte straffbart.

  109. På vilket sätt är hatbrott speciella
    när det handlar om misshandelsfall?

  110. Då är det att motivet till brottet-

  111. -att den andra personen har en annan
    ras eller ett annat ursprung-

  112. -eller har en annan sexuell läggning.
    Därför utsätts de för brott.

  113. Det kommer att gå jättebra.
    Jag är ju med hela tiden. - Ja.

  114. Då går vi.

  115. -Vad gjorde du då?
    -Jag satt där och väntade på bussen.

  116. Så kom de fram
    och började tjafsa med mig.

  117. -Tjafs?
    -Hon skrek att vi var slampor.

  118. Det är klart att man blir lack.

  119. Det var ett skämt.
    Jag menade inget illa-

  120. -men hon blev skitarg,
    och så small det bara.

  121. Grejen var att vi skulle med en buss,
    men den åkte aldrig.

  122. -Det var efter att du slog Hanna?
    -Jag minns inte det.

  123. Jaana Pasanen har den 27 juli 2009
    på Storgatan i Örebro-

  124. -uppsåtligen tillfogat Hanna Nilsson
    smärta, blodvite och näsfraktur-

  125. -genom att slå henne i ansiktet.
    Enligt kap 3:5, brottsbalken-

  126. -döms Jaana
    till ungdomstjänst 50 timmar.

  127. Jaana ska även utge skadestånd
    till Hanna Nilsson med 11 100 kronor.

  128. Jag vill fråga om fallet vi har sett,
    varför blev utfallet som det blev?

  129. För att den som har begått
    gärningen, enligt åklagaren-

  130. -var för berusad för att minnas.

  131. Medan målsägaren,
    den som blev utsatt-

  132. -har lämnat en detaljerad beskrivning
    av vad som har hänt.

  133. Så finns det ett vittne som säger
    samma sak som målsägaren.

  134. Varför blev påföljden
    som den blev?

  135. Den som dömdes var sexton år
    och har inte begått brott tidigare.

  136. Hon fick ungdomstjänst. Hon ska
    utföra gratisarbete i 50 timmar.

  137. Sedan får hon samtala
    med socialtjänsten-

  138. -så att hon förstår allvaret. Det är
    ett straff att hon får arbeta gratis.

  139. Reptilhjärnan går före intellektet,
    så smäller det.

  140. -Det är uppenbart: Vi är djur.
    -Djur med ett rättsväsende?

  141. Jo, men det är få personer som skulle
    ha stått och tänkt ett tag:

  142. "Det bästa är att klappa till henne
    på käften." Det är en impulsgrej.

  143. Det tar rätten inte hänsyn till.
    Som människa kan man förstå ilska-

  144. -men att slå någon är olagligt.
    Det räcker med ett slag på axeln.

  145. Det behöver inte alltid sluta
    i en bruten näsa.

  146. Ja, gränsen för misshandel
    går betydligt tidigare än så.

  147. Och dessutom är fylleslagsmål
    eller impulsslag-

  148. -bara en del av vad det kan vara.
    Det sker inte alltid på stan-

  149. -utan under andra omständigheter.

  150. Som hemma, som inom familjen.
    Alltså det viktigaste är...

  151. Textning: Annie Nilsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Antalet anmälda misshandelsbrott i Sverige har ökat under flera år, och under 2011 var antalet uppe i 89 500. Vi följer ett autentiskt rättsfall där en ung tjej blir misshandlad av en annan tjej ute på stan under en festkväll. Vi följer rättegången och träffar även det verkliga offret och den verkliga förövaren. De berättar hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Vad hände sedan, och hur mår de idag? Vi träffar advokaten Jonas von Heidenstam som reder de juridiska begreppen. Ulf Stenberg, som själv varit en kriminell slagskämpe, berättar om vilka kickar han fick och vad som fick honom att sluta.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt, Svenska som andraspråk och sfi > Svenska som andraspråk
Ämnesord:
Brott, Juridik, Kriminologi, Lagar, Misshandel, Rättsvetenskap, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Justitia - svenska som andraspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En sällsynt vanlig dag - syntolkat

Hur bemöter du det du inte är van vid? I den här novellfilmen får du uppleva hur det sällsynta blir normen, och normen det sällsynta. Personer utan normbrytande funktionsskillnad utsätts för samma bemötande som många personer med normbrytande funktionsskillnader drabbas av i verkligheten: de förminskas, ignoreras, glorifieras för småsaker och blir ombedda att opereras mot normalitet. Manuset är verklighetsbaserat och utgår från intervjuer med personer med olika typer av normbrytande funktionalitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i Kenya

Pojkarna på Diani beach

Vid den paradisiska kenyanska kusten är sexhandeln med unga killar en etablerad företeelse. Beno, Rashid och Kamari försörjer sig ömsom som fiskare, ömsom som souvenirförsäljare och ömsom som sällskap åt kärlekstörstande kvinnor från olika västländer. "Allt jag tjänar går till mina syskon och min mamma! Jag tycker det är fel att de som har pengar kommer hit och utnyttjar oss som är fattiga. För mig handlar det om att få mat för dagen", säger Beno.