Titta

Kalkyl

Kalkyl

Om Kalkyl

Matematikpedagogen Sabine Louvet tar hjälp av olika gäster för att lösa matematiska utmaningar. Bland annat försöker Sabine skjuta upp en raket 300 meter upp i luften, sänka ner en vetenskapspedagog i en glastank med vaniljsås och bygga ett torn av skateboards.

Till första programmet

Kalkyl : BråkMaterialDela
  1. Hej, Christer. Fick du mitt mejl?
    Det blir ju superbra.

  2. Tack så mycket.

  3. Jag pratade precis med Christer
    Fuglesang. Det är helt sjukt!

  4. Vi ska skjuta upp en raket. Jag har
    drömt om att träffa honom i flera år.

  5. Det här är "Kalkyl"
    och idag räknar vi med bråk!

  6. Jag ska träffa Sveriges första och
    enda astronaut - Christer Fuglesang.

  7. Alltså, han... Han är här inne.

  8. Jag är helt kollrig.
    Det här ska bli så häftigt.

  9. Vi ska räkna på vilken motor vi behöver
    för att få upp en raket-

  10. -så nära 300 meter som det går.
    Ja, det är väl bara att gå in, då.

  11. Bråk är ett sätt att räkna med delar.

  12. Ett bråk beskriver förhållandet mellan
    täljaren och nämnaren.

  13. Vi ska räkna ut vilken motor vi
    ska ha för att skjuta upp en raket-

  14. -så nära 300 meter som möjligt.

  15. Vi har fyra olika motorer:
    A, B, C och D.

  16. Höjden mellan de olika motorerna
    ökar med två tredjedelar.

  17. Motor A kommer 114 meter högt,
    B kommer två tredjedelar högre än A.

  18. C kommer två tredjedelar högre än B,
    D två tredjedelar högre än C.

  19. Vilken av motorerna ska vi välja för att
    komma så nära 300 som möjligt?

  20. Till det här experimentet
    behöver jag: en raket.

  21. En rakettekniker, Leif.

  22. Och Sveriges enda astronaut:
    Christer Fuglesang.

  23. Nu kör vi!

  24. Nu kommer han!

  25. -Hejsan.
    -Välkommen!

  26. Välkommen till vårt raketlabb.

  27. Här har vi lite grejer
    som har åkt med raketer.

  28. Du har ju också åkt med en raket.

  29. Titta på den spännande saken. Den
    skickades upp från Esrange i Kiruna.

  30. -Du har också varit uppe i raketer.
    -Ja, jag var uppe i rymden.

  31. -Hur många gånger?
    -Två gånger har jag varit i rymden.

  32. Det är riktigt coolt.

  33. Vilken häftig T-shirt!
    "Houston, we have a problem."

  34. Så dagens problem
    är att räkna raketer?

  35. Vårt problem är inte lika allvarligt.

  36. Dagens problem: Vi vill ju
    skjuta upp en raket tillsammans.

  37. Den ska komma så nära 300 meter
    som möjligt.

  38. Låt oss repetera. Vi har fyra
    olika motorer: A, B, C och D.

  39. Höjden mellan de olika motorerna
    ökar med två tredjedelar.

  40. Motor A kommer 114 meter högt, och B
    kommer två tredjedelar högre än A.

  41. C kommer två tredjedelar högre än B och
    D två tredjedelar högre än C.

  42. Vilken av motorerna ska vi välja för att
    komma så nära 300 m som möjligt?

  43. Motor A når 114 meter, och motor B
    når två tredjedelar högre.

  44. Med bråk är det viktigt att
    hålla koll på täljaren och nämnaren.

  45. Nämnaren är där nere
    och täljaren är där uppe!

  46. Så nämnaren talar om hur stora delar vi
    har och täljaren hur många vi har.

  47. Om man har koll på det
    kommer man ganska långt.

  48. Bråk beskriver förhållandet
    mellan två tal.

  49. Om jag delar den här tårtan
    i fyra delar-

  50. -kommer varje del att vara
    en fjärdedel av en tårta.

  51. Fjärdedelar är lätta att se, speciellt
    om man tittar på en tårta.

  52. En fjärdedel!

  53. Men säg att vi tittar på nåt annat,
    som en hundralapp.

  54. Det blir svårare att se
    hur stora delarna är.

  55. Vi vill ta reda på hur mycket
    tio niondelar av en hundralapp är.

  56. Vi kan inte börja klippa i den här,
    utan vi måste tänka efter.

  57. Hur mycket är tio niondelar
    av 100 kronor?

  58. Nio niondelar är en hel,
    alltså 100 kronor.

  59. Samma uppe och nere
    betyder att det är en hel.

  60. En niondel av hundra kronor
    är alltså en av nio delar.

  61. För att få reda på vad en niondel är,
    delar vi hundra med nio-

  62. -och får fram 11,111 och så vidare.

  63. Tio niondelar är då alltså 111 kronor
    och mer än en hel.

  64. Då börjar vi räkna.
    Här har vi den första. 114 meter.

  65. -Så vi vet att A är 114 meter.
    -Ja.

  66. B kommer att nå
    två tredjedelar högre än A.

  67. Det ska vi räkna på.

  68. Den nya höjden...

  69. -Den blir en hel + motor B, 2/3.
    -Det håller jag med om.

  70. Och en hel är samma sak som 3/3.

  71. Samma upp och samma nere,
    då är det 1.

  72. Och 3/3 + 2/3 = 5/3.

  73. Den nya höjden
    är 5/3 av den gamla höjden.

  74. Du har 5 som täljare
    och 3 som nämnare.

  75. Den gamla höjden är ju 114 meter.

  76. -Och då vill vi ha 5/3 av 114 meter.
    -Det är riktigt.

  77. Vi börjar med att ta fram 1/3.

  78. 1/3 av 114 meter = 38 meter.

  79. Så 1/3 av 114 meter är 38 meter.

  80. Och 5/3 av 114 meter-

  81. -är ju 5 x 1/3, så vi tar 5 x 1/3.

  82. Alltså 5 x 38.

  83. Det blir 190 meter.

  84. Det blir 190 meter. Så alternativ B
    kommer upp i 190 meter.

  85. Ja! Då vet vi det.

  86. Det är fortfarande en bit kvar
    till 300.

  87. Då gör vi samma sak en gång till.

  88. Alternativ C kommer att vara
    5/3 av alternativ B:s höjd.

  89. 1/3 av 190 är 190/3.

  90. Det blir 6, plus... 63 1/3.

  91. -63,333.
    -Ja.

  92. -Sen ville vi ha 5/3.
    -Då får vi ta fem gånger det här.

  93. 5 x 63 1/3, eller 63,333.

  94. 316 och 2/3.

  95. 316, 666... Och så vidare.

  96. Och det avrundas till 317 meter.

  97. Då är vi uppe på över 300 meter.

  98. Om vi tänker till lite...

  99. Alternativ D är 5/3 av C:s höjd,
    och den var ju 317 meter-

  100. -så det kommer bara att öka. Så vi
    behöver inte ens räkna på den. Skönt.

  101. -Då är vi klara.
    -Då ska vi skjuta raket! Vi drar.

  102. -Alternativ C, sa vi.
    -Vad bra! Jättekul.

  103. Då ska vi åka raket. Nej,
    inte riktigt, vi ska skjuta raket.

  104. -Tjena, Leif.
    -Hej. Välkomna.

  105. -Det här ska bli spännande.
    -Jag har förberett lite.

  106. -Du tog motor C?
    -Jajamän.

  107. Här har vi skönheten.

  108. En dator kommer att logga flygningen
    så vi kan se i laptoppen-

  109. -exakt hur högt den har gått
    och hur snabbt den har gått.

  110. Jag ska skjuta in den,
    så att den klickar fast.

  111. Snöret är väl ingen stubin?

  112. Nej, det är själva tändaren som man
    kopplar in till startanordningen.

  113. Man måste trycka på knappen för att
    starta. Som en riktig raket, liksom?

  114. Hur kommer det här att gå till?

  115. Vi ska sätta upp raketen på rampen.
    Vi ska koppla in startanordningen.

  116. Vi ska starta en videokamera
    och en dator som sitter i raketen.

  117. Sen går vi tillbaka hit och avfyrar
    raketen från startanordningen.

  118. Så man trycker bara på knappen?

  119. -Tänk att du har åkt upp i en sån.
    -Den var lite större!

  120. Alltså...nu händer det.

  121. Christer och jag ska snart skjuta upp
    raketen. Det här är helt galet!

  122. Jag smäller av! Jag skjuter iväg med
    mina känslor, precis som raketen.

  123. -Kontroll... Vad var det du sa?
    -Markkontrollen.

  124. -Här har vi markkontrollen.
    -Jajamän.

  125. Vi börjar med att starta strömmen.
    Tryck på Power.

  126. Kolla att vi har kontakt med motorn.

  127. Det ser bra ut. Vrid om nyckeln.

  128. -Är vi säkra på det här?
    -Jajamän.

  129. Den är redo. Tryck på Ignition,
    så startar raketen.

  130. Då räknar du.

  131. Fem, fyra, tre, två, ett, noll!

  132. -Håll ögonen på raketen!
    -Det var nog 300 meter.

  133. -Där har vi den!
    -Nu vill vi veta...

  134. -...vad vi kom upp i.
    -Jag ska koppla upp mig mot datorn.

  135. Det går via blåtand.

  136. Okej, nu har vi fått ner datan.
    Vi kom upp i 332 meter!

  137. Jäklar! Bra jobbat, Christer.

  138. -Tack, Leif.
    -Tack, Christer.

  139. Idag har vi räknat med bråk,
    och det viktiga att komma ihåg-

  140. -är nämnaren och täljaren.
    Vad är det som är vad?

  141. Om täljaren är mer än nämnaren,
    så är det mer än en hel.

  142. Testa hemma om du kan få månadspengen
    höjd med 2/3.

  143. Då har du 5/3 av vad du hade innan.
    Kolla om de fattar det.

  144. Christer, jag undrar
    om du kan signera den här åt mig.

  145. Det gör jag så gärna.
    Vad roligt att du har min bok.

  146. Gud, vad fint! Tack så mycket.
    Ja, vi kör en kram!

  147. Vad roligt!

  148. Svensktextning: Peter Forssell
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bråk

Avsnitt 8 av 11

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om programledaren Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Aritmetik, Division, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kalkyl

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Omkrets

Avsnitt 1 av 11

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Sannolikhet

Avsnitt 2 av 11

Hur stor är sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet spelar kobingo med Erik och Mackan för att visa förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Volym

Avsnitt 3 av 11

Hur många liter vaniljsås behövs för att fylla en stor glastank? När Sabine Louvet ska räkna ut det behöver hon också tänka på att det ska sitta en person i tanken. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

SVT-triangeln

Avsnitt 4 av 11

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet och motorexperten Fredrik Huldt ska åka från Stockholm till Västerås. Vem kommer först, och hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Skala

Avsnitt 5 av 11

Sabine vill tatuera in en kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden hon har är alldeles för stor så hon måste förminska den. Men hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Ekvation

Avsnitt 6 av 11

Hur många skateboardar behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer som står på varandra? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboardar och en grym skateboardåkare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Pythagoras sats

Avsnitt 7 av 11

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket lång och mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Bråk

Avsnitt 8 av 11

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Problemlösning

Avsnitt 9 av 11

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Programmering

Avsnitt 10 av 11

Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Vinklar

Avsnitt 11 av 11

Hur räknar man ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas i ett stuntuppdrag då en bil ska volta. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl

Volym

Hur många liter vaniljsås behövs för att fylla en stor glastank? När Sabine Louvet ska räkna ut det behöver hon också tänka på att det ska sitta en person i tanken. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl - teckenspråkstolkat

Bråk

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om programledaren Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Fråga oss