Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Thierry i FrankrikeMaterialDela
  1. För hundra år sen
    bröt första världskriget ut.

  2. Ett krig som kom att förändra livet
    för miljontals människor.

  3. Av dem var många barn,
    och flera skrev ner sina upplevelser-

  4. -i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som har hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag, Anna Maria,
    som är krigshistoriker-

  7. -bjudit in Arvid, Noor och Hanna.

  8. Vi ska nu få ta del av vad barnen
    som upplevde kriget på nära håll-

  9. -har att berätta.

  10. Det här är riktigt spännande:

  11. Brev och dagböcker som barn skrev
    under första världskriget.

  12. Genom dem så vet vi massor
    om hur de kände-

  13. -hur det var att vara barn då
    och vad de tyckte och tänkte.

  14. -Hur var det, då?
    -Ja, det var olika för olika barn.

  15. Vissa barn bodde i Sverige
    där det inte var krig.

  16. Andra barn bodde i länder
    där kriget kom nära.

  17. Deras hus brändes.
    Det hände hemska saker.

  18. Men så fanns det även barn
    som ville ha krig.

  19. -Varför det?
    -De hade nog sett på de vuxna.

  20. Och så tänkte de att en soldat
    är modig och slåss för sitt land.

  21. -Så det var en ära att bli soldat?
    -Ja.

  22. Det ansågs ärofullt att vara soldat
    och kriga för sitt land.

  23. -Hur gamla var barnen?
    -Vi vet inte exakt.

  24. Man var tvungen att vara 18 år,
    eller 17, för att bli soldat.

  25. Men det var många
    som försökte fuska och luras-

  26. -och ändå bli soldater,
    fast de var för små.

  27. Det ska vi se ett exempel på nu.

  28. I norra Frankrike
    bor 14 år gamle Thierry Gilbert.

  29. Han är en av dem som skrev ner
    sina upplevelser från kriget.

  30. Vi ligger i krig med Tyskland.
    Äntligen får vi vår revansch-

  31. -och kan återerövra Alsace
    och Moselle.

  32. Det är krig! Det är krig.
    Vi ligger i krig med Tyskland!

  33. Man skjuter på varandra vid gränsen.

  34. Det är krig!

  35. Kommer inte på fråga. Du stannar här.

  36. Men alla drar ju ut, pappa.

  37. Jean-Paul har tagit värvning.
    Raymond och Patrick också.

  38. Man måste vara minst sjutton år.
    Du får vänta i tre år till.

  39. -Men då är ju kriget redan över.
    -Då får du vänta på nästa.

  40. -Och om det inte blir fler?
    -Då kan du ta examen i lugn och ro.

  41. Pappa!

  42. -Snälla.
    -Varför ska jag skicka dig till fronten?

  43. För att ta tillbaka Alsace-Lorraine.

  44. Man kommer att tala om det länge.
    Och vad ska jag då säga?

  45. -Att jag stannade här?
    -Ja.

  46. Och att det är därför
    du fortfarande lever.

  47. Alla drar ju ut. Och vad ska jag säga?
    Att jag stannade hemma?

  48. 28 juni 1914-

  49. -blir den österrikiske tronföljaren
    skjuten i Sarajevo.

  50. Det är en serbisk 20-åring
    som avfyrar skotten.

  51. Österrike-Ungern, som är ett stort
    och mäktigt land, vill hämnas dådet-

  52. -och går till anfall
    mot det lilla landet Serbien.

  53. Då skyndar sig Ryssland
    att hjälpa Serbien.

  54. Samtidigt går Tyskland med
    på Österrike-Ungerns sida.

  55. Det som från början
    är en konflikt mellan två länder-

  56. -blir ett världskrig
    redan i slutet av sommaren.

  57. Allt fler länder blir inblandade
    och skickar ut sina arméer i strid.

  58. Alla är övertygade om
    att just de kommer att vinna.

  59. Vid den här tiden ses krig
    som nåt hjältemodigt och ärorikt.

  60. Många unga män i de krigande länderna
    anmäler sig frivilligt som soldater.

  61. Tror verkligen kaisern
    att han kan besegra oss?

  62. Då känner han inte oss fransmän.

  63. Vår kärlek till Frankrike är så stark.
    Det såg vi ju ute på gatorna i dag.

  64. Fransmännen ger aldrig upp - nånsin.

  65. Vart ska du?

  66. -Vi var ju överens.
    -Jag måste gå nu, pappa.

  67. Jag kan inte stanna hemma
    när mina vänner är vid fronten.

  68. -Det är det enda jag tänker på.
    -Din mor, då? Tänker du på henne?

  69. Om nåt hände dig
    skulle hon dö av sorg.

  70. Och jag med.

  71. Du riskerar ju ditt liv, min son.

  72. Det är just därför jag vill dit.
    För att veta om jag klarar det.

  73. Vill du ha en ynkrygg till son?

  74. Vänta.

  75. Jag måste ge mig av.
    Jag ville vara med.

  76. Här.

  77. Pappa... Oroa dig inte.
    Tyskarna besegrar vi lätt.

  78. Jag ville se om jag kunde klara av det.

  79. Jag var säker på att tyskarna
    var lättbesegrade.

  80. ALLMÄN MOBILISERINGSORDER

  81. Kriget betraktas
    som ett stort äventyr.

  82. Den som inte vill dra ut i krig
    kallas för feg.

  83. Men alla får inte bli soldater.

  84. I till exempel Frankrike
    måste man vara minst 17 år-

  85. -och 160 cm lång.

  86. Thierry Gilbert är inte
    den ende tonåringen i kriget.

  87. Pojkar i alla stridande länder
    försöker bli soldater.

  88. Fast de är alldeles för unga.

  89. De vill bli hjältar, men har ingen
    aning om vad krig faktiskt innebär.

  90. Ju längre kriget pågår,
    desto yngre blir soldaterna.

  91. Exakt hur många barn som stred
    i första världskriget, vet man inte.

  92. Nästa.

  93. -Namn?
    -François. François Le Blanc.

  94. -Ålder?
    -Sjutton år.

  95. -Och er riktiga ålder?
    -Sjutton år.

  96. Vi är kortväxta i familjen.

  97. Få titta på er legitimation.

  98. Den är kvar i Belfort.

  99. Finns det nån här som kan bekräfta
    er ålder? Har ni släkt här?

  100. -Alla bor i Belfort.
    -Då får ni börja där istället.

  101. Det är ju därför jag är här.
    För att erövra Belfort.

  102. Och kasta ut de vidriga tyskarna.

  103. Då så. François...?

  104. -Le Blanc.
    -Le Blanc.

  105. Lycka till.

  106. Belfort är en fransk stad
    nära den tyska gränsen-

  107. -och nära området Alsace-Lorraine-

  108. -som länderna hade krigat om
    i flera hundra år.

  109. Ibland har det tillhört Tyskland,
    ibland Frankrike.

  110. När första världskriget börjar
    har tyskarna makten över området.

  111. Men de vill ha mer.

  112. De erövrar Belfort.

  113. Fransmännen blir rädda.
    De blir ännu viktigare för dem-

  114. -att ta tillbaka vad de har förlorat.

  115. Både Tyskland och Frankrike
    har förberett sig för ett nytt krig.

  116. Tyskarna har rustat med gevär,
    moderna kanoner och många soldater.

  117. Fransmännen har inte
    lika många soldater, eller nya vapen-

  118. -men de tror att deras kämpaglöd
    ska kunna besegra fienden.

  119. -Borde inte du vara i skolan?
    -Nej.

  120. Bajonetten framåt. Sikta!

  121. Du är väl Thierry Gilbert,
    från Epernay?

  122. -Nej. Jag heter François Le Blanc.
    -Vänd er om.

  123. Tveka inte. Det är hans liv eller ditt.

  124. Sluta nu. Jag känner ju din far.

  125. -Problem?
    -Jag...

  126. Nej, kapten.

  127. Vad väntar ni på, då? Anfall!

  128. Den franska armén strider
    på ett gammaldags sätt.

  129. Med vajande fanor
    och trumpetfanfarer-

  130. -stormar tusentals soldater fram
    mot fienden.

  131. Bara anfall, inget försvar.

  132. Men tyskarna har ställt in sig
    på ett nytt slags krig.

  133. Soldaterna har grå uniformer
    som inte syns så bra på slagfältet.

  134. Fegt, tycker fransmännen.

  135. Deras klarblå rockar och röda
    uniformsmössor syns på långt håll.

  136. Samma sak gäller för ryttarnas
    guldskimrande hjälmar och harnesk.

  137. Fransmännens plan är att återerövra
    Alsace-Lorraine via intensiva anfall.

  138. Men det är precis
    vad tyskarna har räknat med.

  139. Tyskarna har tänkt ut
    en djärv krigsplan:

  140. När fransmännen anfaller Alsace-
    Lorraine, ska deras soldater-

  141. -gå runt de franska trupperna,
    genom Belgien.

  142. På så sätt ska de ta sig till Paris
    innan fransmännen hinner reagera.

  143. Tyskarna tror att planen
    kommer att ge dem segern-

  144. -på bara några veckor.

  145. Det var så vackert. Alla dessa färger
    och våra bajonetter som glimmade.

  146. Tyskarna skulle dö av skräck
    när de såg oss komma.

  147. Jag vill gärna få med mig
    en tysk pickelhuva och ett Järnkors.

  148. -Eller en kejsarmedalj.
    -Ser du dem?

  149. -Tyvärr inte.
    -Inte ens en preussisk hjälm?

  150. Ingenting. Deras grå uniformer
    smälter in i skuggan.

  151. -Det kanske inte är nån där.
    -Framåt.

  152. -Borde vi inte gå och spana först?
    -Är de här, lär vi ju stöta på dem.

  153. Annars kan vi ju dra till Berlin.

  154. -Bajonetter, framåt!
    -Håll dig nära mig.

  155. Jag ville få med mig
    en av de där kaisermedaljerna.

  156. Bajonetter framåt!

  157. Man får inte tänka.

  158. Bara framåt. Hela tiden framåt.

  159. Även om kulorna viner om öronen
    på mig, så måste jag ta mig framåt.

  160. Jag måste undgå kulorna.
    Och inte ramla, för då är jag förlorad.

  161. En soldat ligger där på marken.
    Inte tänka. Hoppa över honom.

  162. Jag måste hålla mig nära Marcel.
    Med honom är jag i säkerhet.

  163. Männen stupar.
    Fyra, fem stycken samtidigt.

  164. Man måste ta sig framåt.

  165. Marcel?

  166. Upp med dig, Marcel! Vi måste framåt.

  167. Marcel!

  168. Strunta i honom. Framåt!

  169. Marcel! Marcel.

  170. Tyskarnas framfart får fransmännens
    entusiasm att försvinna.

  171. Att det skulle gå så dåligt
    hade man inte räknat med.

  172. Man har inte bara misslyckats
    med att återta Alsace-Lorraine.

  173. Nu är hela Frankrike i fara.

  174. Hur kunde jag vara så dum?

  175. Varför gjorde jag det här?

  176. För vårt lands skull? För att få medalj?

  177. Och din mor? Tänker du på henne?

  178. Om det hände dig nåt skulle hon dö
    av sorg. Och jag med.

  179. Du riskerar ju ditt liv, min son.

  180. Borde inte du vara i skolan?
    Visst är du väl Thierry Gilbert?

  181. Håll dig nära mig.

  182. Vad tjänar kriget till?

  183. Det handlar inte om mod.
    Bara om ren tur.

  184. Tyskarnas plan verkar lyckas.

  185. Stora delar av den franska armén
    är besegrad eller på flykt.

  186. Detsamma gäller för de brittiska
    och belgiska arméerna-

  187. -som har gått med i kriget
    för att försöka hjälpa fransmännen.

  188. De tyska trupperna
    lyckas pressa motståndarna-

  189. -och inget tycks kunna stoppa dem.

  190. Vägen till Paris ligger öppen.

  191. Å, nej. En tysk.

  192. Överallt är de.

  193. Än hinner jag fly. Ingen vet var jag är.

  194. François Le Blanc!
    Du har förrått Frankrike.

  195. Du kommer att bli arkebuserad.

  196. Det värsta man kan göra som soldat
    är att fly, eller desertera.

  197. Straffet för det är mycket hårt.

  198. Armén kan inte tillåta
    att soldater ger sig av-

  199. -eftersom alla behövs
    för att stoppa tyskarnas intåg.

  200. Nu när Frankrikes framtid är hotad
    måste de snabbt stärka sin armé-

  201. -och alla förväntas delta.

  202. Soldaterna skjutsas till fronten i
    bussar och bilar, och rentav i taxi.

  203. Det finns ingen plats för fegisar.

  204. -Jag tänkte att du kanske var hungrig.
    -Tack.

  205. Snälla, förlåt oss.

  206. Du kommer inte känna nåt i morgon.
    Vi kommer att skjuta mitt i prick.

  207. Det lovar jag.

  208. Och dina föräldrar behöver inte
    få veta nåt.

  209. Vi säger att du stupade
    som en tapper soldat.

  210. Låter det bra, Le Blanc från Belfort?

  211. Sluta gråta. Låter det bra?

  212. Jag kunde inte tro det.

  213. De skulle döda mig.

  214. Varför?
    Vad skulle allt det här vara bra för?

  215. Om en soldat försöker fly undan
    striderna, eller vägrar lyda order-

  216. -kan han dömas till döden.

  217. Ofta får soldaterna
    inte ens en rättegång.

  218. Under krigets första månader-

  219. -avrättades över 400 soldater
    i Frankrike.

  220. François Le Blanc. Ni har gjort er
    skyldig till feghet inför fienden.

  221. -Ni ska skjutas.
    -Men kapten...!

  222. Nu ska straffet verkställas. - Sikta!

  223. Vänta! Jag ljög.

  224. Mitt namn är Thierry Gilbert.
    Jag är fjorton år.

  225. Han är för ung.
    Han borde inte ha fått komma hit.

  226. Han ville bli soldat och kommer därför
    behandlas som sådan. Sikta!

  227. Varför döda honom?
    Det vinner vi ju inte kriget på.

  228. Fransmännen lär av sina misstag
    och bjuder på hårt motstånd-

  229. -trots stora förluster.

  230. Strax utanför Paris
    får man äntligen stopp på tyskarna.

  231. Se så, soldater. Nu går vi
    och ger tyskarna en omgång.

  232. Nu ska vi låtsas som
    om François Le Blanc har avrättats.

  233. Ingen får reda på nåt. Och du,
    Thierry Gilbert, kan åka hem igen.

  234. Ditt krig är över.

  235. Och du, Thierry Gilbert, kan åka
    hem igen. Ditt krig är över.

  236. För Thierry Gilbert är kriget slut.

  237. Men freden är långt borta.

  238. Kan man förstå
    varför Thierry ville bli soldat?

  239. Jag tror att han ville prova hur det
    känns att bli soldat, att kriga.

  240. Han såg det nog som en spännande
    upplevelse och nåt...äventyr.

  241. Att kunna berätta för sina barn om
    när han var med i kriget. Nåt sånt.

  242. Jag håller med. I början av filmen
    cyklar han runt och skriker...

  243. Det är krig! Det är krig.
    Vi ligger i krig med Tyskland!

  244. Man skjuter på varandra vid gränsen.

  245. ...och är jätteglad. Det är konstigt
    för oss som vet hur det gick.

  246. Det är krig!

  247. Men nåt som verkar driva honom
    är grupptrycket.

  248. Han säger hela tiden "Alla andra ska"
    och "Alla kommer att prata om det".

  249. Det är ju så. Om alla kompisar
    i klassen började med fotboll-

  250. -skulle jag också göra det.
    Annars känner man sig utanför.

  251. Om alla andra pratar om det
    på rasterna.

  252. Och så står man själv och...

  253. Det var så vackert. Alla dessa färger
    och våra bajonetter som glimmade.

  254. Tyskarna skulle dö av skräck
    när de såg oss komma.

  255. Först är han jätteentusiastisk,
    men plötsligt vill han inte kriga.

  256. -Vad fick honom att ångra sig?
    -Det var nog först...

  257. ...för att hans pappas kompis dog.

  258. Då förstod han att det inte bara...
    var ett äventyr.

  259. Det är folk som dör.

  260. Marcel! Marcel.

  261. Alla länder var ju så övertygade
    om att de skulle vinna.

  262. Sen insåg han, när hans vän dog...att
    det inte handlade om att vara modig-

  263. -utan bara var tur
    om man överlever eller inte.

  264. Jag tänkte på det här
    att de avrättade så många soldater.

  265. Om en soldat inte lydde order
    eller inte ville vara soldat längre.

  266. Det var så konstigt, för om man vill
    ha kvar dem ska man ju inte döda dem.

  267. Nej. Det är både fel och osmart.
    För då har man ju inga soldater.

  268. Jag håller med.
    Det är så medeltida...grejer.

  269. Men så här har man gjort i krig
    ända sen medeltiden.

  270. Det är ett sätt att sätta skräck
    i soldater: Är de rädda för fienden-

  271. -ska de ändå inte springa iväg.

  272. Nu ska straffet verkställas. - Sikta!

  273. Vänta! Jag ljög.

  274. Mitt namn är Thierry Gilbert.
    Jag är fjorton år.

  275. Han är för ung.
    Han borde inte ha fått komma hit.

  276. Varför lät de honom leva?

  277. Det var nog för att de vuxna
    inte ville skjuta ett barn.

  278. Han hade bara ljugit och...
    vem vill skjuta nån?

  279. Det är som om att skjuta nån
    som inte finns på riktigt.

  280. Det var bra att han sa sanningen.

  281. För sanningen räddade honom.
    När han sa att han var 14 år.

  282. Det var bra, annars hade han dött.

  283. Det var dumt att hitta på det
    från början, men det räddade honom.

  284. Nu ska vi låtsas som
    om François Le Blanc har avrättats.

  285. Ingen får reda på nåt. Och du,
    Thierry Gilbert, kan åka hem igen.

  286. Ditt krig är över.

  287. Skulle ni ha ställt upp som soldater
    om ni var som Thierry?

  288. Nej, verkligen inte.

  289. Jag kanske säger nej för att jag vet
    hur det faktiskt är att vara soldat-

  290. -och hur stor risk det är
    att man dör.

  291. Men hade jag inte vetat det,
    hade jag nog ändå inte gått med.

  292. Man kanske blir kallad feg,
    men hellre det än att dö-

  293. -och vara ifrån min familj jättelänge
    och så.

  294. Jag skulle inte ställa upp
    om jag var lika gammal som han.

  295. Han var 14 år. Det är väldigt lite.

  296. Och jag skulle inte ställa upp
    även om jag var 18.

  297. Inte jag heller,
    även om jag var 18 eller 17 år.

  298. Översättning: Olga Ericsson
    www.btistudios.com

  299. Textning: Dan Brundin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

År 1914 är Thierry Gilbert 14 år. Han bor i norra Frankrike och som så många andra dras han med av entusiasmen när första världskriget bryter ut. Alla vill bli soldater och kämpa för sitt land. Men den franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få ta värvning ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek. Han försöker fly men blir avslöjad. Straffet för desertering är döden. Dramat ramas in i studion där historikern Anna Maria Forssberg tillsammans med en barnpanel fångar upp frågor om mod, grupptryck och varför man ville bli soldat under första världskriget.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Kommunikationens historia

När uppfanns skriftspråket? Hur skickade man brev till varandra förr i tiden? Och hur fick man reda på vad som hände i samhället? Ann och Henrik färdas genom seklerna och undersöker hur kommunikationen har förändrats genom historien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedagboken

Cajsa Warg

När kökspigan i Cajsa Wargs kök har tid över tittar hon i kokboken som gjorde Cajsa till 1700-talets bäst säljande författare. Hugo och Emmy pratar med kökschef Carola Magnusson om hur man gör bra skolmat.

Fråga oss