Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Justine i BelgienMaterialDela
  1. För hundra år sen
    bröt första världskriget ut.

  2. Ett krig som kom att förändra livet
    för miljontals människor.

  3. Av dem var många barn,
    och flera skrev ner sina upplevelser-

  4. -i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som har hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag, Anna Maria,
    som är krigshistoriker-

  7. -bjudit in Ayan, Simon och Selma.

  8. Vi ska nu få ta del av vad barnen
    som upplevde kriget på nära håll-

  9. -har att berätta.

  10. Kartan här har olika färgmarkeringar.

  11. De gula stod utanför kriget.
    Ser ni vem?

  12. -Det var ju Sverige och Norge.
    -Danmark.

  13. -Och här, då?
    -Nederländerna.

  14. Man kan fundera kring varför vissa
    var med i kriget och andra inte.

  15. Många av de här länderna
    hade sen länge krigat med varann-

  16. -och ingått förbund eller allianser
    och sagt:

  17. "Blir du anfallen, hjälper jag dig.
    Och tvärtom."

  18. Men Sverige, Norge och Danmark
    var inte med i ett sånt system.

  19. Man ser också
    att de låg långt från kriget-

  20. -så det var inte så svårt
    att stå utanför.

  21. Men hur var det för Belgien?
    Hur ligger det?

  22. Det ligger ju
    precis mellan krigsländerna.

  23. Mellan Tyskland och Frankrike, och
    här hade man krigat i hundratals år.

  24. De hade för länge sen sagt:
    "Vi vill inte vara med i kriget."

  25. De andra länderna hade lovat
    att respektera det, men inte.

  26. Tyskarna marscherade rakt genom
    Belgien och ockuperade landet...

  27. -...tog det och bestämde över det.
    -Vad gjorde Belgien då?

  28. De försökte försvara sig,
    men det gick inte så bra.

  29. Tyskarna erövrade Belgien och det
    ledde till stort lidande för alla.

  30. Och särskilt för barnen.
    Det ska vi se nu.

  31. I en belgisk by
    nära gränsen till Nederländerna-

  32. -bor 13-åriga Justine Verbeek.

  33. Hon är en av dem som skrev ner
    sina upplevelser från kriget.

  34. "Du får inte stjäla",
    säger mamma alltid.

  35. "Även om du är hungrig, håller du
    dig borta från andras saker."

  36. Men det här är skillnad.
    Om vi inte tar dem, ruttnar de.

  37. Det är inte att stjäla,
    det är att städa.

  38. I augusti 1914 anfaller Tyskland
    sitt grannland Belgien-

  39. -trots att Belgien har sagt
    att de inte vill vara med i kriget.

  40. Tyskland vill marschera genom Belgien
    för att anfalla Frankrike norrifrån.

  41. Men den belgiske kungen säger: "Vi är
    ett land, ingen genomfartsled."

  42. Den lilla belgiska armén kämpar
    för att försvara sitt land-

  43. -mot den överlägsna motståndaren.

  44. Det blir svårare för tyskarna
    än vad de hade trott.

  45. Nu går Storbritannien med i kriget
    för att hjälpa Belgien.

  46. Och belgarna har ett hemligt vapen
    som tyskarna inte känner till.

  47. Nämligen...havet.

  48. De har slussar som håller vattnet
    borta från land, men nu öppnas de-

  49. -så landet översvämmas.
    De tyska soldaterna stoppas-

  50. -då vattnet är för djupt att gå i
    och för grunt för att åka båt på.

  51. Men trots översvämningar
    och hjälp från Storbritannien-

  52. -kan belgarna i längden inte
    hålla tillbaka de tyska trupperna.

  53. Sakta får Tyskland kontroll
    över allt större delar av Belgien.

  54. I stället för att bli en genomfarts-
    led för tyska trupper-

  55. -blir Belgien en krigszon.

  56. Det man kallar fronten,
    området där kriget förs-

  57. -är nu på belgisk mark.
    Men nu en bit ner i jorden.

  58. Arméerna har nu börjat gräva ner sig
    i kilometerlånga skyttegravar-

  59. -och tunnlar, för att skydda sig.

  60. Skyttegravarna är så djupa att man
    kan gå upprätt utan att upptäckas.

  61. Kriget kör fast. Arméerna rör sig
    varken fram eller tillbaka.

  62. Kriget i Belgien drar ut på tiden.

  63. Tyskarna är irriterade över
    att framgångarna uteblir-

  64. -och tar ut sin ilska på belgarna.

  65. -Låt bli! Det är mina soldater!
    -Antoin, låt bli.

  66. Det är mina soldater!

  67. -Mamma! Antoin!
    -Justine!

  68. Varför så blyg?

  69. Upp med händerna, allihop!

  70. Du med!

  71. Vad har vi här då?

  72. Se där, en tjuv!

  73. Sen krigets början har tyska soldater
    plundrat belgiska hem och affärer.

  74. Armén beslagtar bestick, madrasser
    och täcken-

  75. -men även höns, får, hästar och kor.

  76. Allt i brons och koppar tas om hand.
    Kyrkklockor är extra eftertraktade-

  77. -då de kan smältas ner
    till ammunition.

  78. Och som om det inte räckte
    tas tusentals belgare till fånga-

  79. -och tvingas arbeta åt tyskarna.

  80. -Mamma! Jag vill inte!
    -Inte min dotter, snälla!

  81. Hon är bara barnet!

  82. -Hon är en tjuv och ska straffas.
    -Jag kan straffa henne!

  83. Det skulle du ha gjort tidigare.

  84. -Hon kommer aldrig att stjäla igen!
    -Inte efter fyra månaders kolskyffling.

  85. -Det överlever hon aldrig!
    -En tjuv mer eller mindre...

  86. -Mamma!
    -Ta vad ni vill, men inte mitt barn!

  87. Inte mitt barn! Snälla, inte mitt barn!

  88. Snälla!

  89. Nåväl.

  90. Ni är en god man. Tack!

  91. Två tusen franc.

  92. -Hur mycket?
    -Två tusen franc inom två dagar.

  93. Var ska jag få tag i så mycket pengar?

  94. Två dagar.

  95. Släpp henne.

  96. Justine...

  97. Antoin!

  98. Tyskarna tar inte bara
    det de vill ha.

  99. De tvingar dem dessutom
    att betala skatt.

  100. Men få har råd att betala.

  101. Landet ligger nu i spillror.

  102. Tyskarna har jämnat byar med marken,
    bränt ner massor av hus-

  103. -och förstört skolor och bibliotek.

  104. Tusentals oskyldiga belgare
    har fått sätta livet till.

  105. -Jag sa ju att du inte fick!
    -Det var inte åt mig!

  106. -Stöld är stöld!
    -Jag gjorde det för dig och Antoin!

  107. Så att ni inte skulle gå hungriga.
    Därför tog jag majskolvarna!

  108. Två tusen franc!
    Hur ska jag få tag i så mycket?

  109. -Vi kan kanske sälja nåt.
    -Vad? Vad skulle vi sälja?

  110. De tog ju med sig allt.

  111. Är det rättvist? Att tyskarna kan stjäla
    vad de vill utan att nån gör nåt?

  112. Du har gjort nog!
    Du stannar i huset! Är det förstått?

  113. -Det är inte rättvist!
    -Är det förstått?

  114. Det är bara grannarna
    som kan hjälpa oss nu.

  115. Nej! Mina tennsoldater!

  116. Grannarna har inte heller pengar.
    De var också och tog majs på fältet.

  117. -Jag rymmer till Nederländerna.
    -Vad ska du göra?

  118. -Jag rymmer till Nederländerna!
    -Nä?

  119. Jo.

  120. Efter tyskarnas intåg
    flyr tusentals belgare-

  121. -med sina pengar, värdesaker och allt
    de kan bära till Nederländerna-

  122. -eftersom det neutrala grannlandet
    ännu står utanför kriget.

  123. Bland flyktingarna finns inte bara
    barn, kvinnor och gamla-

  124. -utan också tyska soldater
    som inte vill kriga mer.

  125. Och ju längre kriget håller på
    desto fler blir de.

  126. Därför försöker den tyska armén
    bevaka gränsen-

  127. -mellan Belgien och Nederländerna
    extra noga.

  128. Men det är inte lätt. Gränsen går
    genom ett svårkontrollerat område-

  129. -med mycket skog
    och många vattendrag.

  130. Hur ska de tyska soldaterna
    få slut på flyktingströmmen?

  131. 1915 sätter de upp ett stängsel
    mellan Nederländerna och Belgien.

  132. Från Nordsjön till tyska gränsen.
    Över 20 mil långt.

  133. Genom skogar och byar
    och längs med sjöar.

  134. Ett stängsel med taggtråd
    och strålkastare.

  135. Den som närmar sig stängslet
    blir skjuten av patrullerande vakter.

  136. Lyckas man ändå ta sig fram
    och försöker klättra över-

  137. -får man en elektrisk stöt. Många
    har aldrig stött på elektricitet.

  138. Nästan varje dag dör nån
    som försöker ta sig över.

  139. Människor börjar kalla det
    för "dödsstängslet".

  140. När det gäller att ta sig över döds-
    stängslet är folk uppfinningsrika.

  141. Vissa försöker
    med hjälp av plankor eller styltor.

  142. Andra sätter porslinsföremål under
    stövlarna, eller klär sig i gummi.

  143. Alla lyckas inte.

  144. Men även om stängslet
    gör det svårt för folk att fly-

  145. -stoppas flyktingströmmen inte.

  146. Justine! Kom hit!

  147. Justine!

  148. Justine! Kom hit omedelbart!

  149. Justine, var är du?

  150. Jag har ju sagt att hon ska
    hålla sig inne! Jag förstår inte.

  151. Antoin, var är Justine?!

  152. Måste jag hjälpa dig på traven?

  153. -Hon har rymt till Nederländerna.
    -Åh nej!

  154. Sluta jämra dig! Två tusen franc
    till i morgon, annars tar jag med dig.

  155. Du stannar här.

  156. I början blir flyktingarna
    som tar sig till Nederländerna-

  157. -väl mottagna av holländarna.

  158. Det kommer så många flyktingar
    att man måste inrätta stora läger-

  159. -med skolor och sjukhus,
    och även teatrar och biografer.

  160. Lägren kallas för belgiska byar.

  161. Justine tänker sälja sin brors tenn-
    soldater till flyktingar i lägren.

  162. Det är de enda belgare som tyskarna
    inte har stulit pengar av.

  163. Hör du, pojke! Hör du, pojke!

  164. Titta här.

  165. En äkta tennsoldat!

  166. Om du köper den får du leka med den.

  167. -Vem är det, Gilbert?
    -Fabiola. Jag säljer tennsoldater.

  168. De är handmålade och väldigt gamla,
    så de kostar hundra franc styck.

  169. Jag har fler. De är så värdefulla
    att jag bara säljer dem en och en.

  170. Vill du ha en?

  171. Om hon säger att de är värdefulla
    så är de det. Vi belgare ljuger inte.

  172. Om vi ljög och stal
    vore vi precis som tyskarna.

  173. Vi belgare hjälper varandra
    i svåra tider som den här.

  174. Fabiola! Vad tar du för hela lådan?

  175. Jag heter Justine.
    Tyskarna tog allt ifrån oss.

  176. Nu vill de dessutom ha två tusen franc.

  177. Du får aldrig två tusen franc för dem.
    Det går inte!

  178. Jag... Vänta här. Gå ingenstans!

  179. Jag ska... Gå ingenstans!

  180. Breven, breven! Fort, breven!

  181. De belgiska flyktingarna kan inte
    hålla kontakt med släktingarna hemma.

  182. Tyskarna har stoppat postgången-

  183. -för att hindra att hemligheter
    avslöjas för fienden.

  184. Nu kan Justine hjälpa dem med
    breven.

  185. Två tusen franc.
    Och här är några brev.

  186. Kan du ta med dem
    till våra släktingar och vänner?

  187. Under kriget
    var rädslan för spioner stor.

  188. Många anklagades och dömdes för
    spioneri, trots att de var oskyldiga.

  189. Men det fanns dem som bröt
    mot reglerna och riskerade sina liv.

  190. Som den brittiska sjuksköterskan
    Edith Cavell.

  191. Hon hjälpte sårade franska soldater
    att fly till Nederländerna.

  192. För det blev hon skjuten.

  193. Belgiskan Gabrielle Petit
    dömdes också till döden av tyskarna.

  194. Klädd som soldat hade hon tagit sig
    över dödsstängslet mer än 20 gånger.

  195. Och när Justine tar med sig brev
    från flyktingar till Belgien-

  196. -riskerar hon också att bli skjuten
    om hon blir avslöjad.

  197. Det trodde du, va? Först tjuv,
    sen lögnare och nu smugglare också?

  198. Eller ännu värre, en spion?
    Vet du vad vi gör med spioner?

  199. Jag har pengarna. Två tusen franc!

  200. Det var straffet för stölden. Det räcker
    inte för spioneri och smuggling.

  201. Här! Det är till er!

  202. Dumma unge! Stanna!

  203. Även om tyskarna tar allt vi har
    och förstör hela landet-

  204. -tänker jag inte ljuga eller stjäla mer.
    Det får bli slut på det.

  205. Det är det dummaste kriget nånsin.

  206. Den fruktansvärda situationen i
    Belgien är inte längre nån hemlighet.

  207. Hela världen lider med belgarna
    och vill hjälpa dem.

  208. Många länder ordnar hjälpsändningar.
    Mat och kläder skickas till Belgien.

  209. Och hela tiden växer belgarnas ilska
    över de tyska soldaternas brott.

  210. Följ med här. De två dagarna är över.

  211. Mamma, gå inte! Stanna hos mig!

  212. Ett ögonblick, snälla.

  213. Moster Veerle kommer och hämtar dig.

  214. -Jag vill stanna hos dig!
    -Du måste vara tapper, Antoin.

  215. Du är mammas store pojke nu,
    inte sant?

  216. Ja.

  217. Ät duktigt och gå aldrig ut barfota.

  218. -Mamma, jag vill följa med dig!
    -Nog nu!

  219. För att få belgarna att foga sig
    och knäcka motståndet-

  220. -fängslar de tyska soldaterna
    många oskyldiga personer.

  221. Man griper människor
    när byarna vägrar betala skatt.

  222. Och när tyska soldater har angripits,
    straffas oskyldiga belgare.

  223. Många i Europa vill få stopp
    på tyskarnas grymheter-

  224. -men då krävs det
    att den tyska armén besegras.

  225. Mamma! Mamma!

  226. Mamma! Gå inte!

  227. Snälla, vänta! Gå inte!

  228. Mamma! Justine är tillbaka!

  229. Nej, här! Jag har pengarna!
    Två tusen franc! Räkna efter!

  230. Ja, vi har pengarna!

  231. Justine!

  232. -Förlåt för allt, mamma.
    -Du har pengarna!

  233. Jag måste dela ut de här breven.

  234. Det är bättre än att ljuga och stjäla.

  235. Mamma!
    Justine har med sig mina soldater!

  236. Tack, Justine!

  237. Så, nu har vi sett filmen,
    som är ganska hemsk.

  238. Var det nåt särskilt ni fastnade för?

  239. Det är hemskt att de här soldaterna
    inte har nåt hjärta, känns det som.

  240. -Mamma! Jag vill inte!
    -Inte min dotter, snälla!

  241. Hon är bara barnet!

  242. De bara tar folk och pengar,
    allt vad de har.

  243. Och...utan att de... Det känns
    som om de inte har några känslor.

  244. Och när de blev uppknuffade på tåget-

  245. -och puttade i led av soldater...

  246. Det är ju hemskt.
    Nästan alla är oskyldiga.

  247. Går det att förstå varför
    de tyska soldaterna är så där hårda?

  248. -Varför gör de så där?
    -De har väl en ledare, som säger:

  249. "Om du inte gör det,
    blir du själv straffad."

  250. Om det är ledaren som säger åt dem,
    måste de göra det.

  251. Det är ganska omdiskuterat,
    varför tyskarna var så hårda.

  252. Som ni sa, är det ett sätt att sätta
    skräck i alla, att behandla dem så.

  253. Man tänker:
    "Då vågar ingen göra motstånd."

  254. "Tar vi allt de har, har de inga
    resurser. Då kan de inte kämpa emot."

  255. Andra säger
    att det inte var alla tyska soldater-

  256. -utan att det var vissa
    som var extra dumma, eller onda-

  257. -som han i filmen,
    som ju verkade helt galen nästan.

  258. Kan man förstå varför Justine
    tar de där majskolvarna?

  259. Ja. Det är för att hjälpa...familjen.

  260. Så de inte svälter.

  261. Hon tänkte inte på sig själv,
    utan på familjen.

  262. Även om hennes mamma sa: "Du får
    inte stjäla eller ta från andra."

  263. Hennes mamma tyckte
    att det var en dålig tanke-

  264. -men hon hade en bra tanke,
    även om det gick lite snett.

  265. Men hon gjorde rätt och försökte fly
    till Nederländerna och skaffa pengar.

  266. Justine tänkte ett steg längre
    än mamman.

  267. Hennes mamma tänkte
    att de skulle be grannarna om pengar.

  268. Då tänkte Justine att hon kunde åka
    längre bort och hitta pengar.

  269. Man förstår hur gärna människor ville
    fly och hur rädda de var för kriget.

  270. Så är det än i dag,
    att folk flyr från krigszoner.

  271. Många kommer till Sverige
    och söker asyl från hemska krig.

  272. Vad skulle ni göra
    om det blev krig här?

  273. Jag tror att jag skulle fly till nåt
    annat land, där det inte var krig.

  274. Jag skulle fly till ett annat land,
    ett grannland som inte var i krig.

  275. Men det känns ändå lite jobbigt
    att fly och lämna allt-

  276. -i det landet där man...
    Jag har ju bott i Sverige hela livet-

  277. -och det känns ändå...

  278. Alltså, man har ju allt man äger här,
    och då...

  279. Tycker ni att ni lärde er nåt nytt
    när ni såg filmen?

  280. -Ja.
    -Jag lärde mig att det är...

  281. Ett krig drabbar inte bara soldaterna
    utan även alla människor-

  282. -och massa barn och oskyldiga.

  283. Och att ett land som inte ville vara
    med, drabbas nästan mest av alla...

  284. Det är inte alls sjyst.

  285. Och att oskyldiga straffas
    och blir tagna.

  286. Och att barn får vara med om det.

  287. De visste inte om de skulle knacka på
    eller slå in dörren och säga:

  288. "Ni ska följa med oss."
    Det är hemskt för barnen att se.

  289. Så är det ofta i krig,
    att barn drabbas hårdast av alla.

  290. Det märkte man ju verkligen
    i det vi såg nu.

  291. Översättning: Jens Ullenius
    www.btistudios.com

  292. Textning: Dan Brundin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När första världskriget bryter ut är Justine Verbeek 13 år gammal. Hon bor tillsammans med sin mamma och bror i Belgien, som vid krigets start har förklarat sig neutralt. Men strax efter krigsutbrottet går tyska armén in i landet. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. När Justine blir påkommen med att stjäla mat på en åker krävs hennes familj på böter. Ensam tar sig Justine då över gränsen till Nederländerna för att få tag på pengar. Dramat ramas in i studion, där historikern Anna Maria Forssberg och en barnpanel fångar upp frågor om när krig slår mot oskyldiga och om hur det är att leva i ett krigsdrabbat land.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Brev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tro och väsen

Jätten

En jätte tål inte ljudet av människornas kyrkklockor. En dag blir hon så arg att hon tänker krossa kyrkan med ett klippblock. Men på vägen möter jätten en klurig skomakare.

Fråga oss