Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Frieda i TysklandMaterialDela
  1. För 100 år sedan
    bröt första världskriget ut.

  2. Det kriget kom att förändra livet
    för miljontals människor.

  3. Av dem var många barn,
    och flera skrev ner sina upplevelser-

  4. -i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som har hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag, som är krigshistoriker,
    bjudit in Sofia, Anas och Maya.

  7. Tillsammans med dem ska vi få ta del
    av vad barnen har att berätta.

  8. En protesarm och ett protesben.

  9. Man använde väl dem
    om man inte hade någon arm.

  10. -Nya, falska kroppsdelar.
    -Fast de kanske inte är så bekväma.

  11. -Vem har behövt nya kroppsdelar?
    -De som blev skadade.

  12. Första världskriget bröt ju ut
    för precis 100 år sedan.

  13. I det kriget dog och skadades
    fler människor än någonsin tidigare.

  14. -Hur många dog?
    -Mellan 8,5 och 10 miljoner.

  15. Det är lika många människor
    som bor i Sverige.

  16. -Hur många skadades?
    -Det är än svårare att beräkna.

  17. Man har sagt att minst 20 miljoner
    skadades, kanske ännu fler.

  18. Eftersom så många skadades-

  19. -var det många som hjälpte till för
    att rädda dem och ta hand om dem.

  20. Man upprättade många sjukhus
    för att ta hand om sjuka och skadade.

  21. Om man inte hade haft de sjukhusen
    hade dödssiffrorna blivit värre.

  22. Vilka jobbade på de där sjukhusen?

  23. Det var många frivilliga som
    arbetade, kvinnor framför allt.

  24. Bland dem fanns också barn,
    och det ska vi se ett exempel på nu.

  25. I byn Todtnau i södra Tyskland
    bor 12-åriga Frieda Hartmann.

  26. Hon är en av dem som skrev ner
    sina upplevelser från kriget.

  27. "Äntligen. I månader har min syster
    Luise utbildat sig hos Röda korset."

  28. "Nu ska hon få börja.
    Och jag ska hjälpa henne."

  29. Frieda! Kom fort.

  30. "Aldrig hade jag sett
    så många skadade på en gång."

  31. "Det var mycket värre än jag hade
    trott. Alla trötta, ledsna ansikten."

  32. "Så mycket smärta.
    Soldaterna behövde hjälp snabbt."

  33. -Har du frågat henne?
    -Du ser väl att jag är upptagen?

  34. Men du har väl frågat henne?
    Du lovade.

  35. Ja. Men, hur ser du ut egentligen?

  36. Livet för soldaterna är hemskt-

  37. -och inte bara på grund av kulorna,
    bomberna och fienden.

  38. Soldaterna får för lite mat och sömn,
    och de kan sällan tvätta sig.

  39. Oavsett väder
    måste de alltid vara stridsberedda.

  40. Ibland får de stå i iskallt vatten
    i flera dygn i sträck-

  41. -och hela tiden riskerar de
    att bli sårade eller dödade.

  42. Vi kämpar med svåra skador
    och sjukdomar.

  43. Men du, du leker karneval.
    Vad ska det betyda?

  44. Den är som Luises.
    Jag har gjort den själv.

  45. Ursäkta, låt mig förklara.
    Min syster...

  46. Är transporten med skadade här?
    Då vet ni vad ni ska göra, syster Luise.

  47. Unga fröken, vi har inte tid
    med barnsligheter.

  48. Jag kan hjälpa till.
    Jag vill också bli sjuksköterska.

  49. Du kan inte bara börja i Röda korset.

  50. Jag har utbildat mig fem år i Sverige.

  51. Min syster har visat mig allt. Hon sa
    att ni behöver behjälpliga händer.

  52. Men dina händer är för små.

  53. Tro mig, det här är ingen plats
    för barn. Gå hem.

  54. Under första världskriget
    blev många soldater sårade.

  55. Längs med fronterna,
    de områden där kriget förs-

  56. -får man inrätta nya sjukhus
    med läkare och sjuksköterskor.

  57. Från hela världen strömmar människor
    till för att hjälpa-

  58. -även från länder
    som inte är med i kriget-

  59. -som Schweiz, Nederländerna
    och Sverige.

  60. En svensk diplomatdotter,
    Elsa Brännström, är en av dem.

  61. Hon hjälper tyska krigsfångar
    i Ryssland-

  62. -och får smeknamnet
    "Sibiriens ängel".

  63. De som jobbar frivilligt
    i krigsområdena sliter hårt-

  64. -och riskerar sina egna liv
    för att hjälpa andra.

  65. Läkaren kommer. Gör plats.

  66. Alla rum är överfulla. De är för många.
    Och vi måste hålla korridoren fri.

  67. -Jag vet. Vad har vi här?
    -Korpral Berger. Skadad vid Loos.

  68. Han är vid medvetande, men ser inget.

  69. Vi kanske kan rengöra hans ögon.

  70. -Det finns inget att göra. Ta ut honom.
    -Varför? Vad lider han av?

  71. -Frieda...
    -Doktor Wurzinger... Hon hör inte hit.

  72. Syster Ida, även i Sverige säger ni väl:
    "Det ska börjas i tid"?

  73. Och i Tyskland säger vi:
    "Så länge man andas, lever man."

  74. -Ut. Jag vill inte se dig här mer.
    -Jag...

  75. -Förlåt doktor Wurzinger, min syster...
    -Ett ögonblick!

  76. Vill du verkligen höra sanningen,
    lilla fröken?

  77. Han har andats in mycket giftgas
    och kan inte riktigt andas.

  78. Han dör snart. Förstår du?

  79. Ta ut honom.

  80. Under kriget uppfinner man nya vapen.

  81. Ett av dem är giftig gas-

  82. -ett fruktansvärt vapen
    som används av alla arméer.

  83. Man hör inte gasen när den kommer,
    och inget kan hindra den.

  84. Eftersom gasen är tyngre än luft-

  85. -tar den sig ner i skyddsrum
    och skyttegravar där soldaterna är.

  86. Den skadar ögonen, huden
    och förstör soldaternas lungor.

  87. I början är soldaterna skyddslösa-

  88. -men ju längre kriget håller på,
    desto effektivare gasmasker tas fram.

  89. Vid ett gasangrepp har man 20
    sekunder på sig att sätta på masken.

  90. Därför måste soldaterna ständigt
    ha masken nära, också när de sover.

  91. Den som inte hinner skydda sig i tid
    är förlorad.

  92. Frieda!

  93. Frieda...

  94. Det är bäst att du går hem.

  95. -Du kan inte hjälpa till.
    -Vad händer här?

  96. Soldaterna... Soldaternas lik
    tas till kyrkogården och begravs-

  97. -så ingen epidemi bryter ut.

  98. -Han lever ju fortfarande.
    -Inte länge till.

  99. -Han kan ju inte bara ligga här.
    -Du har ju sett hur det ser ut därinne.

  100. -Jag måste in igen.
    -Snälla, Luise...

  101. Du har alltid sagt
    att du vill hjälpa människor.

  102. Det var väl därför
    du blev sjuksköterska? Eller?

  103. Du hörde vad doktor Wurzinger sa.

  104. Han kommer att dö.

  105. Om det var pappa som låg här, då?

  106. -Jag kan inte...
    -Men jag kan. Jag har tid.

  107. -Hjälp mig, snälla.
    -Vad tänker du göra?

  108. -Ska du ta med honom hem?
    -Nej, vi kan...

  109. Det kanske finns ett förråd...
    eller en kammare.

  110. Där får han det varmt och torrt.

  111. -Översköterskan lär döda oss för det.
    -Därför måste vi skynda oss.

  112. Försöker ni fortfarande rädda allas liv?

  113. Om damerna tillåter...

  114. "Det var utsiktslöst. Min första
    patient, men vad skulle jag göra?"

  115. "Jag kunde inte ens befria honom
    från hans smärtor."

  116. Luft? Jag hämtar luft åt er.

  117. Var inte rädd, ni är inte ensam.

  118. -Luise.
    -Ulrich.

  119. Ursäkta, men vad gör ni?

  120. Får jag ett svar i dag?

  121. Madrassen måste rengöras.
    Jag bad korpral Fischer om bärhjälp.

  122. -Det var min idé.
    -Det ska inte hända igen.

  123. Det hoppas jag.
    Annars kan ni packa era saker.

  124. -Förstår ni?
    -Ja.

  125. En sköterska ska aldrig vara ensam
    med en manlig patient.

  126. Och man får absolut inte
    bli vän med patienter.

  127. Mina sköterskor får inte förälska sig,
    röka eller dricka.

  128. -Och de reglerna har goda grunder.
    -Ja, översköterskan.

  129. -Det där har vi aldrig övat.
    -Oroa dig inte. Jag vet vad jag gör.

  130. Nej, det vet du inte.
    Du har ingen aning om vad du gör här.

  131. De som jobbar på sjukhusen
    känner sig ofta hjälplösa.

  132. De får in människor med skador
    som de aldrig tidigare har sett.

  133. Det kommer in soldater
    som inte kan sluta skaka.

  134. De är så rädda inombords
    att kropparna inte lyder längre.

  135. Tillståndet får namnet granatchock-

  136. -och beror på allt hemskt
    som soldaten sett och varit med om.

  137. Det här är syre. Det hjälper er.

  138. Ni vill väl ha luft?

  139. Känns det bättre?

  140. Hallå? Hör ni mig?

  141. Nej... Nej.

  142. "Plötsligt blev jag jätteorolig
    över att han inte skulle klara sig..."

  143. "...och att han skulle dö."

  144. "Vad skulle jag göra?
    Be doktor Wurzinger om hjälp?"

  145. -Vad gör du här?
    -Han är död.

  146. -Är du säker?
    -Du hade rätt.

  147. Jag är inte tillräckligt duktig.

  148. Han hade ändå dött.

  149. Vem har lagt honom i förrådet?!

  150. Vem tog hit syrgastuben?

  151. Jag lyssnar.
    Vem har tagit hand om honom?

  152. Den som har gjort det,
    har räddat hans liv.

  153. Som vi säger i Tyskland:
    "Så länge man andas, lever man."

  154. Syret tycks ha hjälpt honom.

  155. Under kriget lär sig läkarna mycket
    om olika skador-

  156. -och tar fram nya behandlingsmetoder.

  157. Kriget är en utmaning för många andra
    också, särskilt för kvinnorna.

  158. Före kriget hade kvinnor
    inte samma rättigheter som män.

  159. Bara män fick gå yrkesutbildningar,
    rösta och bli politiker.

  160. Kvinnorna var hemma med barnen.

  161. Folk sa att kvinnorna var för svaga
    för att arbeta-

  162. -men med kriget ändras allt.

  163. När miljontals män måste strida
    vid fronten tar kvinnorna deras jobb.

  164. De sköter brandförsvar, kör spårvagn
    och jobbar i vapenindustrin.

  165. När freden sedan kommer
    får de sin belöning.

  166. De får rösträtt i nästan alla länder-

  167. -och ingen ifrågasätter
    att de kan arbeta utanför hemmet.

  168. "Jag hade räddat honom. Jag, Frieda
    Hartmann, hade räddat nåns liv."

  169. "Nu visste jag att det var min uppgift
    att hjälpa människor och rädda liv."

  170. "Och Kurt var min första patient."

  171. "Jag skulle ta hand om honom
    tills han var frisk och kunde åka hem."

  172. Hallå?

  173. -Här får ni nåt att äta.
    -Är det du?

  174. Var det du som tog in mig?

  175. Jag frågade de andra, men ingen
    hade sett dig. Ingen känner dig.

  176. Är du en ängel?

  177. Vissa soldater
    gör allt för att slippa krig.

  178. De låtsas vara skadade trots
    att de kan bli straffade för det.

  179. Rädslan för kriget är så stor att det
    finns de som skadar sig själva.

  180. De skjuter sig genom handen eller
    foten för att slippa något värre.

  181. De vet att många soldater återvänder
    stympade utan ben eller armar-

  182. -eller med förstörda ansikten.

  183. De som har träffats i ansiktet
    döljer sina skador bakom en mask.

  184. "Darrade mina händer
    för att han hade rört mig?"

  185. -Kom.
    -Vi har inte mycket tid.

  186. Jag är redo.
    Om du älskar mig, så gör du det.

  187. Rädda mig.

  188. Bara några sekunder.

  189. Vad är det?

  190. -Han är ju inte skadad.
    -Snälla Frieda, prata lägre.

  191. -Han bedrar oss.
    -Han kan inte återvända till fronten.

  192. Det är rena helvetet där.

  193. Vi kan inte ens föreställa oss
    hur det är.

  194. -Ulrich vet aldrig om han ska överleva.
    -De andra soldaterna, då?

  195. De slåss ju. Vad händer med dem?

  196. De dör...

  197. ...eller blir krymplingar.

  198. "Jag förstår inte."

  199. "Varför vill Luise skada honom?"

  200. Vad gör ni här?

  201. Luise... Vad har hänt?

  202. Doktor Wurzinger
    har förklarat Ulrich stridsduglig.

  203. -Han ska tillbaka till fronten.
    -Kurt med.

  204. Va? Kurt?

  205. Förstår ni nu varför jag sa-

  206. -att en sköterska aldrig
    får bli vän med en patient?

  207. Nej... Nej.
    Han får inte skicka tillbaka Kurt.

  208. Varför har ni friskförklarat
    Kurt Berger? Det får ni inte.

  209. Han var min patient.
    Jag räddade hans liv.

  210. Jaså...det var du.

  211. Ja, och nu behöver han vila,
    så hans lungor återhämtar sig.

  212. Mitt barn, hur kom du på tanken
    att vi gör folk friska här?

  213. Det är krig. Tyskland behöver soldater.

  214. Så fort de kan hålla i ett gevär,
    skickas de till fronten igen.

  215. -Måste det vara så?
    -Visst är det vansinne?

  216. Varför gör vi då ens det här?

  217. Det frågar jag mig också.

  218. För Frieda och de andra
    som kämpar för att rädda människoliv-

  219. -är det svårt när de som botas blir
    tillbakaskickade till fronten igen-

  220. -men de som styr bryr sig inte om
    soldaterna är för unga eller sjuka.

  221. Huvudsaken är
    att man kan fortsätta kriga.

  222. Kurt Berger!

  223. Kurt Berger!

  224. Det är du...

  225. Jag ville bara träffa er igen,
    innan ni...

  226. Tack för allt.

  227. Ni klarar det. Jag är säker.

  228. Farväl, lilla ängel.

  229. "Var det därför
    jag hade gjort honom frisk?"

  230. "Så han kunde återvända till fronten
    för att döda eller bli dödad?"

  231. -Tänkte ni på något särskilt?
    -Ja, på den där granatchocken.

  232. Folk skakade när de blev rädda
    och kunde inte styra kroppen.

  233. De kunde inte bestämma över kroppen.
    Det skulle inte vara kul.

  234. Jag tänkte på
    när hon tog in syrgasen.

  235. Jag blev orolig är han bara låg där.
    Jag trodde att han var död.

  236. Jag blev förvånad när det fungerade.

  237. Både det som Anas beskriver,
    granatchocken när folk skakade-

  238. -och skador av gas,
    var helt nya skador.

  239. Först visste de inte hur man gjorde,
    men under kriget kom man på metoder.

  240. Till exempel var det som för Frieda,
    att man chansade.

  241. Det finns fler exempel där man
    experimenterade fram nya metoder.

  242. Vad ville du säga?

  243. När doktorn sa till henne
    att de skulle åka till fronten...

  244. Nej... Nej.
    Han får inte skicka tillbaka Kurt.

  245. Hon räddade hans liv för att han
    skulle gå tillbaka till fronten...

  246. Till helvetet.

  247. -Varför gör vi då ens det här?
    -Det frågar jag mig också.

  248. Läkarna, sjuksystrarna och Frieda
    arbetade nästan förgäves.

  249. -De får människor friska...
    -...för att kriga igen.

  250. Jag skulle också skada mig i stället
    för att gå till fronten och dö.

  251. I det här kriget fanns det gas
    som inte hade funnits förut.

  252. Det fanns nya vapen
    som kunde träffa på långt håll.

  253. Skadorna blev värre, men man
    kunde också överleva fler skador.

  254. Om man fick en arm avskjuten
    på 1600-talet klarade man sig inte-

  255. -men nu kunde man rädda
    människors liv och ge dem proteser.

  256. Mitt i allt det här hemska
    gick det också framåt.

  257. Protesarmar och protesben
    är ju ganska ovanligt-

  258. -för vi har inte haft krig i Sverige.

  259. Du har helt rätt, Maya.

  260. Sverige var inte med
    i första världskriget-

  261. -och har inte haft krigsinvalider,
    sådana som har skadats i krig-

  262. -men andra europeiska länder
    har haft personer som varit skadade.

  263. Man har haft det mycket närmare-

  264. -och kanske tänkt mer på första
    världskriget än vad vi har gjort.

  265. De här berättelserna
    kommer ju från barns brev.

  266. Vad skulle ni skriva
    om ni kunde skriva till Frieda?

  267. Jag skulle skriva att hon var modig
    som trodde på sig själv-

  268. -och vågade testa en ny metod
    för att rädda en persons liv.

  269. Jag skulle ha skrivit: "Tack, gode
    Gud, att jag inte lever i din tid."

  270. Det är sorgligt med folk som skadar
    sig för att inte gå till fronten.

  271. Jag skulle skriva att barn i hennes
    ålder inte borde uppleva det-

  272. -att man inte borde vara med
    om sådana grejer-

  273. -och att jag hoppas att det går bra.

  274. Översättning: Dan Brundin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tolvåriga Frieda Hartman från Todtnau i södra Tyskland anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus nära fronten. Hon möter stor irritation från de vuxna som menar att hon är för ung. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen. Dramat ramas in i studion där historikern Anna Maria Forssberg diskuterar med en barnpanel om krigets hemskheter, hur läkarvården gjorde enorma framsteg och om frustrationen att behöva återvända till fronten.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Odens rike

Den stora muren

Vikingarnas gudar var ganska luriga typer när allt kommer omkring. Om bedragna jättar, om Loke som föder monsterbarn och om gudarnas speciella djur.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedagboken

Rumpare-Malin Mattsdotter

I 1600-talets Stockholm lockas en pojke att anklaga sin mormor för häxeri. Förkrossad ser han henne brännas på bål. Hugo testar vattenprovet på sin klasskompis Emmy.

Fråga oss