Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Alison i SkottlandMaterialDela
  1. För 100 år sen
    bröt första världskriget ut.

  2. Det kom att förändra livet
    för miljontals människor.

  3. Av de var många barn
    och flera skrev ned sina upplevelser-

  4. -i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som har hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag, Anna-Maria,
    som är krigshistoriker-

  7. -bjudit in Arvid, Noor och Hanna.

  8. Tillsammans ska vi ta del av
    vad barnen som upplevde kriget-

  9. -har att berätta.

  10. -Det ser ut som en affisch.
    -En läskig gorilla med en kvinna...

  11. Det är en affisch
    från första världskriget-

  12. -som visar
    den blodtörstiga gorillan Tyskland-

  13. -som är elak mot
    det stackars oskyldiga Europa.

  14. Man trodde att kriget skulle gå fort
    men så blev det inte.

  15. Det blev ett långt och blodigt krig.
    Man behövde miljontals soldater.

  16. Man använde propaganda för att få
    människor att vilja bli soldater.

  17. De kände sig hotade och det
    var deras plikt att ställa upp.

  18. Man använde affischer, radio och
    tidningar för att få folk att gå med.

  19. Man skulle känna sig skyldig
    att gå med.

  20. -Man var inte trogen landet annars.
    -Det var en plikt att ställa upp.

  21. I Storbritannien
    började man använda fjädrar.

  22. Om en kvinna såg en man utan
    uniform kunde hon kasta en fjäder.

  23. Det betydde att han var en fegis.

  24. På min skola, om nån
    inte vågar göra nåt, gör man...

  25. Precis. Han var en "chicken".
    Att kasta fjädrar spred sig.

  26. Barn började också göra det.
    Nu ska ni få se.

  27. I en skotsk by utanför Edinburgh
    bor 11-åriga Alison Brook.

  28. Hon är en av dem som skev ned
    sina upplevelser från kriget.

  29. Kejsaren hade aldrig startat krig om han
    vetat hur stridsvilliga vi skottar är.

  30. Beredda! Anfall!

  31. Vi har jagat bort alla tyska soldater!

  32. Eller om sanningen ska fram, har vi
    hållit utkik efter dem hela sommaren.

  33. Alla har blivit soldater:
    min, Violets och Olivers pappa-

  34. -och Harolds pappa ska också åka snart.

  35. -Major Alison, jag har besegrat fienden!
    -Bra gjort, sergeant Harold!

  36. -Nej, det var jag som besegrade fienden!
    -Och jag!

  37. -Det är inte möjligt, du är ju flicka!
    -Flickor kan också strida.

  38. -Eller hur?
    -Där är han igen.

  39. Alla utom Luke MacMillan.

  40. Fegis, fegis! Han är en riktig fegis!

  41. Till och med vi barn skulle ha gått
    i krig för Skottland om vi hade fått-

  42. -men Luke MacMillan cyklade runt i byn
    som om allt var frid och fröjd.

  43. Vem av er kastade den här pinnen?

  44. Så du är rädd för tyskarna, men
    inte för små barn? Fegis. Här får du.

  45. Jag gav honom den vita fjädern,
    tecknet på feghet-

  46. -vilket alla förtjänade
    som vägrade gå ut i krig.

  47. Vita fjädern!
    Hon gav honom den vita fjädern!

  48. Han blev alldeles röd i ansiktet, och
    såg ut som om han skulle börja gråta.

  49. Skottland
    är en del av Storbritannien.

  50. Eftersom landet är omgivet av hav-

  51. -har britterna försvarat sig
    med en stark flotta.

  52. Därför har de klarat sig
    med en liten armé.

  53. Men nu är det skillnad.
    Om de vill vinna kriget mot Tyskland-

  54. -måste britterna snabbt få ihop
    en armé som kan skickas över havet.

  55. För att locka män att bli soldater-

  56. -erbjuder man vänner att tjänstgöra
    tillsammans och det lyckas.

  57. På fabriker
    tar arbetare värvning samtidigt.

  58. Vänner som har växt upp
    och gått i skolan ihop anmäler sig.

  59. Hela fotbollslag med sina supportrar
    går in i armén.

  60. Nästan tre miljoner män
    bildar s.k. kamratbataljoner.

  61. Var inte rädd, mr Ross.
    Min pappa skyddar er.

  62. Äsch, min pappa kan skydda sig själv!
    Han driver bort tyskarna på egen hand.

  63. -Eller hur, pappa?
    -Ja, det ska jag.

  64. Om jag ändå fick följa med, och befria
    belgarna och tillfångata kejsaren.

  65. Vad orättvist att vi måste stanna här!
    Vi går miste om allt spännande.

  66. Alison, titta där!

  67. Luke MacMillan!
    Han har äntligen tagit värvning!

  68. För att jag gav honom den vita fjädern?
    Jag höll på att spricka av stolthet.

  69. Fastän jag inte själv kunde strida vid
    fronten och uppleva krigets spänning-

  70. -hade jag ändå bidragit
    på mitt eget sätt.

  71. Men kriget kommer närmare än Alison
    någonsin hade kunnat föreställa sig.

  72. Tyskarna har börjat bygga
    zeppelinare, luftskepp-

  73. -som är fyllda med vätgas
    och flyger på 3 000-4 000 m höjd.

  74. På så sätt kan de
    ta sig över Nordsjön utan hinder-

  75. -och de är svåra för det brittiska
    luftförsvaret att skjuta ned.

  76. När zeppelinarna närmar sig land
    stänger de av motorerna-

  77. -och glider ljudlöst och obemärkt in
    över de brittiska öarna.

  78. Vad nu?

  79. -Tyskarna! Tyskarna anfaller oss!
    -Var inte fånig, det är inte möjligt.

  80. Mamma! Mamma!

  81. Just en fin major! Jag ska ju vara en
    stark förebild, men får panik för inget.

  82. Löjligt.

  83. Från 1915 bombas London och städer
    längs kusten av tyska zeppelinare.

  84. Också Skottlands huvudstad
    Edinburgh angrips.

  85. För första gången känner sig
    britterna inte längre säkra på sin ö.

  86. Det är just
    vad tyskarna är ute efter.

  87. De tror att rädslan ska få landet
    att ge upp och gå ur kriget.

  88. Men det händer inte. Man sätter upp
    affischer över hela landet-

  89. -där tyskarna avbildas som monster
    som är ute efter att döda barn.

  90. Det kallas "propaganda". Man för fram
    ett budskap som väcker känslor-

  91. -och får människor att agera. Ibland
    är det rena lögner, men det lyckas.

  92. Affischerna gör människor arga
    och ökar deras kampvilja-

  93. -och viljan att vinna över tyskarna.

  94. Det är ingen slump att barn blir dödade,
    de gör det med flit.

  95. -Är det sant?
    -Ja.

  96. Det är därför
    tyskarna kallas "barnamördare".

  97. Min pappa stoppar dem snart. Mamma
    hörde att de slänger ut förgiftat godis!

  98. -Man ska aldrig ta upp godis från gatan.
    -"164 bebisar dödade på en månad."

  99. Ja, de gjorde samma sak i Belgien.
    De skär av barnen händerna.

  100. Hoppsan!

  101. -Är allt bra med er?
    -Nu blir allt bra. Tusen tack ska ni ha.

  102. Har ni nån som tar hand om er?

  103. Ja, min sonson Luke. Men han
    åkte till Frankrike förra veckan.

  104. -Luke? Luke MacMillan?
    -Ja, han är min sonson. Luke.

  105. Men han åkte till Frankrike
    förra veckan.

  106. Det var därför Luke inte ville gå ut i
    krig. Han tog hand om sin blinda farmor.

  107. Propagandan
    piskar upp en sån hatstämning-

  108. -att folk ger sig på
    tyskar som bor i Storbritannien.

  109. Man plundrar och sätter eld på
    deras affärer och hem-

  110. -trots att de flesta av dem
    har bott i landet länge-

  111. -och trots att deras söner
    strider i den brittiska armén.

  112. -De kommer kanske tillbaka!
    -Vilka då?

  113. Tyskarna, i sina luftballonger.
    För att skära händerna av skotska barn!

  114. Oroa dig inte, kom hit.

  115. -Särskilt flickor, säger Oliver.
    -Äsch, det är bara struntprat.

  116. -Men tänk om tyskarna vinner.
    -Major Alison skyddar dig.

  117. De tyska bombanfallen
    blir allt intensivare-

  118. -och i jakten på zeppelinare sveper
    starka strålkastare över himlen.

  119. Får man syn på ett luftskepp
    varnar polisen befolkningen-

  120. -med trumpetsignaler.

  121. Överallt släcker man lamporna.
    Hela städer ligger i mörker.

  122. Men inget hjälper. Britterna
    lyckas inte stoppa zeppelinarna.

  123. Vad kan de göra?
    Kommer de att kunna vinna kriget?

  124. De som befinner sig hemma
    håller kontakt med anhöriga i kriget-

  125. -genom kort och brev.

  126. "Kära pappa, jag saknar dig mycket.
    Hoppas att du återvänder oskadd."

  127. "Jag ser fram emot ditt nästa brev.
    Kramar, Harold."

  128. Där är hon!

  129. Tack vare den allmänna skolplikten
    har många lärt sig läsa och skriva.

  130. Soldaterna och deras familjer
    skriver hela tiden till varandra.

  131. Bara i Storbritannien skickas
    flera miljoner brev varje dag.

  132. Och dagen därpå kommer de fram
    till sina mottagare.

  133. Hallå! Vänta!

  134. -Har ni ett brev från Stephen Brook?
    -Och min pappa Benjamin Ross?

  135. Jag har bara ett. Till Glengarry.

  136. Här! Till mig!

  137. Här är ett nytt brev till min pappa.

  138. Vänta! Var är breven från honom, då?

  139. Beklagar, det är bara ett brev kvar.

  140. Det här...

  141. -Till mrs MacMillan.
    -Får jag ge henne det?

  142. Men pappa lovade ju
    att han skulle skriva varenda dag.

  143. Kom in, Alison! Du är alltid här
    när jag behöver din hjälp.

  144. Sätt dig. Vi tar en kopp te.

  145. Jag fick
    ett kort från Luke förra veckan.

  146. -Kan du läsa det för mig?
    -Javisst, mrs MacMillan!

  147. Jag tror att han är nära Amiens.
    Här är ett foto på katedralen.

  148. Han älskar det området,
    med alla gamla byggnader.

  149. Efter kriget vill han
    studera arkitektur på universitetet.

  150. "Kära farmor, jag bad en bön för dig
    i dag i en vacker, gammal kyrka."

  151. "Det kändes
    som om du var här med mig."

  152. "Helvetet är bara tre mil bort,
    men här är det så stilla och fridfullt."

  153. "Ett äkta paradis på jorden.
    Din sonson."

  154. Historisk arkitektur.
    Det är det han vill arbeta med.

  155. -Och ni fick det här brevet i dag.
    -I dag? Vad har han att berätta?

  156. "Vi beklagar att menige Luke MacMillan
    vid skotska regementet har..."

  157. "...stupat i strid."

  158. Alison?

  159. Han saknar er. Han saknar Skottland.

  160. "Först nu när jag är så långt hemifrån
    inser jag hur vackert Edinburgh är."

  161. Död? Luke är död.

  162. Edinburgh!

  163. Han kommer aldrig hem igen.
    Och allt är mitt fel.

  164. Jag kan se honom på cykeln,
    böjd över styret-

  165. -och med tårar i ögonen
    när jag gav honom fjädern.

  166. Åh, kära nån! Vad har jag gjort?

  167. När en soldat har dödats i kriget
    får de anhöriga en minnesmedalj-

  168. -och ibland en tapperhetsutmärkelse.

  169. Hedersbetygelserna
    är tänkta att ge tröst-

  170. -och inge en känsla av
    att ingen har stupat förgäves.

  171. Men långsamt börjar alla förstå
    hur hemskt kriget faktiskt är.

  172. I de brittiska tidningarna kan man
    bara läsa om de tyska förlusterna.

  173. Eländet som de brittiska soldaterna
    får utstå nämns inte.

  174. Det är en annan del av propagandan:

  175. Att inte berätta om de hemskheter
    som drabbar brittiska soldater.

  176. Den brittiska armén är hela tiden
    framgångsrik. Hur är det möjligt?

  177. De styrande är rädda att folk
    ska förlora hoppet och kampviljan-

  178. -om de får reda på sanningen.

  179. Varför kommer Olivers pappa inte hem?
    I tidningarna står bara goda nyheter-

  180. -men de flesta soldater
    jag känner är döda.

  181. Jag har hittat honom!

  182. -Hur många tyskar sköt han?
    -Var han modig? Fick han en medalj?

  183. Det står bara: "Benjamin Ross..."

  184. "Död."

  185. För att befolkningen
    ska fortsätta tro att kriget går bra-

  186. -förbjuds dåliga nyheter
    i tidningarna.

  187. Utvalda soldater, s.k. "granskare"-

  188. -läser igenom
    sina kamraters kort och brev.

  189. Med svart färg och sax tar de bort
    allt som kan hjälpa fienden-

  190. -eller uppröra dem där hemma
    för mycket.

  191. Människorna ska inte få veta nåt
    om hur hemskt det är vid fronten.

  192. "Kära farmor, vi tillfångatog
    tre tyskar i skogen i går."

  193. "De lade ner vapnen med detsamma."

  194. -Tack och lov!
    -"De verkade lättade."

  195. Jag hade skrivit brevet. Jag skrev om de
    äventyr jag upplevt som major Alison.

  196. Jag kunde inte berätta, då Luke var allt
    hon hade. Hennes hjärta skulle brista.

  197. Lyssna! Vad är det som pågår där ute?

  198. Zeppelinarna verkar oövervinneliga
    men britternas försvar blir bättre.

  199. Hundratals utkiksposter
    upptäcker inkräktarna allt tidigare-

  200. -och det brittiska flygvapnet har nu
    ett nytt vapen att anfalla med.

  201. Brandammunition kan sätta eld
    på gasen i zeppelinaren.

  202. En luftstrid över havet! Våra plan
    anfaller det tyska luftskeppet!

  203. De anfaller det som myggor,
    men kulorna verkar inte påverka det!

  204. -Och luftskeppet?
    -Det försöker fly!

  205. Det har nästan
    flugit in bland molnen, och...

  206. -Kära nån!
    -Vad nu?

  207. Ett rött sken. Luftskeppet brinner!

  208. Farkosten har fattat eld.
    Lågorna sprider sig, och nu...

  209. Kära nån, hela skeppet står i lågor!
    Det snurrar runt och börjar falla.

  210. Fortare och fortare!

  211. -Och besättningen?
    -Vad menar ni?

  212. Det finns mellan tjugo
    och trettio personer ombord!

  213. Kära nån...!

  214. Folk jublade, men jag kände mig så dum.

  215. Jag kunde bara tänka på tyskarna,
    högt där uppe, utan fallskärmar.

  216. De var tvungna att hoppa eller
    brinna upp. Vilket fruktansvärt val!

  217. Undrar vad deras sista tankar var.

  218. De tyska luftskeppen
    är inte längre oövervinneliga.

  219. Det ena efter det andra
    skjuts ned av britterna.

  220. Bombangreppen blir färre
    och upphör till slut 1918.

  221. I dag tar vi farväl av major Alison-

  222. -som tyvärr dödades då han försvarade
    den skotska flaggan mot turkarna.

  223. Vi grät över två lådor och en filt.

  224. Jag ville inte leka major Alison mer.
    Jag hade fått nog.

  225. Jag ville hålla den här begravningen,
    och sen skulle det vara över.

  226. Vila i frid, major.
    Ni har förtjänat det.

  227. Varför måste han dö? Han överlevde
    kanske. Kan han ha kommit undan?

  228. Nej, han hann inte fly.

  229. -Men jag vill inte att han ska dö!
    -Jag vet. Vi kommer att sakna honom...

  230. ...men han finns inte här längre.

  231. Vi begravde inte bara major Alison-

  232. -utan även Harolds pappa,
    Olivers pappa-

  233. -och tyskarna som var i luftskeppet.

  234. Men vid fronten lider de brittiska
    arméerna oerhörda förluster.

  235. Eftersom många soldater
    gett sig ut med sina grannar-

  236. -sörjer nu hela byar.

  237. Alla har någon anhörig
    som har stupat.

  238. Inget i livet är hemskare
    än att förlora ett barn.

  239. Ingen medalj kan ändra på det.

  240. Det enda man kan göra är att vara ärlig.

  241. Det får vara slut på lögnerna.

  242. Då har vi sett filmen.
    Var det nåt särskilt ni tänkte på?

  243. Jag tänkte på
    att hon kände sig skyldig-

  244. -för att hon
    hade kastat fjädern på Lucas.

  245. Jag förstår det.
    Om hon inte hade kastat fjädern-

  246. -så hade han kanske inte gått ut
    i kriget och dött.

  247. Går det att förstå varför Alison
    är så engagerad i kriget?

  248. Ja, jag tror hon ville...

  249. ...att han
    skulle tänka lite mer på sitt land...

  250. ...och vara en bättre soldat
    och kriga.

  251. Han såg så ledsen ut
    när han hade fått fjädern.

  252. Varför tog man åt sig så mycket
    och gjorde en så stor grej av det?

  253. Jag tror att det för 100 år sen
    var viktigare att inte vara feg.

  254. Man tyckte det var manligt att vara
    soldat och ställa upp för sitt land.

  255. De som inte gjorde det
    ansågs som fega.

  256. Jag tror att det är en skillnad
    på hur vi ser på det i dag.

  257. -Det blev grupptryck.
    -Ja, absolut.

  258. Det ledde till att Lucas anmälde sig
    fast han egentligen inte ville.

  259. Jag tyckte det var fel
    att de ljög så mycket...

  260. ...om att det gick så bra.
    Man måste få veta sanningen.

  261. Fast man förstår
    att de måste göra så-

  262. -för att de inte ska förlora helt.

  263. Även om det var fel
    att ljuga i propagandan...

  264. -...så förstå man varför.
    -Ja.

  265. Sen såg vi att man kunde sprida ut
    berättelser om fienden.

  266. De hittade på
    saker som inte har hänt.

  267. Att de skar av deras händer
    och åt barn...

  268. Godis man hittade på marken
    kunde vara förgiftat.

  269. Det är också exempel på propaganda.
    Även om det händer hemska saker-

  270. -så är det inte sant att man
    skar av händer och förgiftade godis.

  271. Det var nåt som man spred ut
    för att folk skulle hata tyskarna.

  272. Man märker i filmen att barnen
    och de vuxna rycks med-

  273. -av propagandan.

  274. Bilden Alison hade av kriget
    var propagandabilden.

  275. Det skulle gå fort, gå bra
    och det var en plikt.

  276. Hon tänkte nog inte
    på konsekvenserna.

  277. Hon såg det
    mer som ett roligt äventyr-

  278. -att gå ut i krig, få medalj
    och känna sig stolt.

  279. Men hon har inte fått hela bilden
    av hur det såg ut-

  280. -eftersom de höll på så mycket
    med tidningar och brev.

  281. Man fick inte se nån sann bild.

  282. Man får en känsla av att hon inte
    tänker på att tyskarna är människor.

  283. Men i scenen med zeppelinaren
    gör hon det. Vad händer då?

  284. Jag tycker att mormorn var bra.

  285. Hon fick henne att inse att 20-30
    personer dör där. Det är hemskt.

  286. De här människorna
    känner samma sak som vi känner.

  287. Efter ett tag förstod alla hur hemskt
    det här kriget egentligen var.

  288. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

  289. Översättning: Lisa Laestadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

11-åriga Alison Brook, som bor i en by utanför Edinburgh, är fascinerad av det stora kriget. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser sina fäder, som är vid fronten, som hjältar. Liksom de flesta vuxna anser Alison att den som inte deltar i kriget frivilligt är en fegis. När hon möter en man från byn som inte vill ut och strida kastar hon en vit fjäder, en symbol för feghet, mot honom. Det kommer att förändra hennes liv för alltid. Dramat ramas in i studion där krigshistorikern Anna Maria Forssberg tillsammans med en barnpanel fångar upp frågor om hur propaganda fungerar, hur det är att leva under hot och att alla soldater är individer som kanske inte vill slåss. Precis som mannen från Alisons by.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Historiepolisen

Leif Eriksson

En person som utger sig för att vara vikingen Leif Eriksson tas in för förhör. Han berättar om sin resa till Nordamerika, om vikingatiden och runstenar. Men talar han sanning?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Karl X och Karl XI

Historieministern och departementssekreterare Gustavsson lyckas flytta barnen framåt i tiden. Anna och Johan får möta Karl X, men kungen mår inte riktigt bra. Lyckas de upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss