Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Tobias i ÖsterrikeMaterialDela
  1. För 100 år sen
    bröt första världskriget ut.

  2. Ett krig som kom att förändra livet
    för miljontals människor.

  3. Av dem var många barn,
    och flera skrev ner sina upplevelser-

  4. -i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag, som är krigshistoriker,
    bjudit in Sofia, Anas och Maya.

  7. Vi ska få ta del av vad barnen
    som upplevde kriget på nära håll-

  8. -har att berätta.

  9. Jag har en karta med mig. Är det nån
    som känner igen vad det är för nåt?

  10. -Alperna.
    -Alperna, säger du. Ja, helt rätt.

  11. Bra gissat. Och här ägde faktiskt
    en del av första världskriget rum.

  12. Det pratar man inte så mycket om.

  13. Ofta tänker man på skyttegravarna
    i Belgien och Frankrike-

  14. -där soldaterna grävde ner sig.

  15. Här är det tvärtom. Det är höga berg.

  16. -Har ni nån aning om hur höga de var?
    -2 000-4 000 meter.

  17. Otroligt. Det stämmer jättebra.

  18. De högsta topparna
    är över 4 000 meter höga.

  19. -Hur tror ni det var att kriga där?
    -Jättesvårt.

  20. -Varför det?
    -Det var svårt att gå där.

  21. Det kanske var
    att man skulle klättra.

  22. Skulle man ha med sig nånting,
    tror ni?

  23. Vapen, mat, utrustning...

  24. Kanske tält. Det var svårt
    att gå med alla grejerna uppför berg.

  25. Det måste ha varit tungt och jobbigt.

  26. -Fanns det vägar i Alperna?
    -Nej.

  27. -Nej.
    -Det fanns inga stora vägar...

  28. ...där hela arméer kunde gå fram.

  29. Här tog man sig fram på små stigar,
    och det var inte lätt att hitta-

  30. -var det var farligt
    och var det inte var det.

  31. Då behövde man en vägvisare.

  32. Och de kunde vara ganska små.
    Vi ska få se ett exempel.

  33. I en österrikisk by i Sydtyrolen
    bor tioåriga Tobias Klein.

  34. Han är en av dem som skrev ner
    sina upplevelser från kriget.

  35. Vi var på väg upp i bergen-

  36. -med vatten och mjöl till min bror,
    min farfar och de andra soldaterna-

  37. -när våra planer korsades.

  38. Skäms du inte, Herman?
    Jag har gett dig allt. Titta!

  39. Jag har inget mer.

  40. Italienare! Bra spanat, Herman.

  41. Italienarna och österrikarna har
    lovat att hjälpa varandra vid krig.

  42. Men när första världskriget börjar
    bryter Italien sitt löfte.

  43. I stället kräver de
    att få mark som tillhör Österrike.

  44. När den österrikiska kejsaren
    säger nej-

  45. -marscherar den italienska armén in
    i Österrike genom Alperna.

  46. De försöker att erövra Sydtyrolen.

  47. Det område där den österrikiska
    pojken Tobias Klein bor.

  48. Dumma djur!

  49. Jag ska allt lära dig...!

  50. Låt honom vara!

  51. Var är alla män?

  52. Var är din far? Eller försvarar du
    Österrike helt ensam?

  53. De strider mot ryssarna och serberna
    i öster. Ingen är kvar här.

  54. Jaså? Vart ska du då med den där?

  55. -Upp i bergen.
    -Fantastiskt. Dit ska vi också.

  56. -Lycka till då.
    -Du ska visa vägen.

  57. Vår vägvisare
    har råkat ut för en liten olycka.

  58. Jag hjälper inte Österrikes fiender,
    inte ens om ni slår mig gul och blå.

  59. Vilka tror du att vi är?
    Italienare slår inte små barn.

  60. Vi har andra sätt att övertala dem.

  61. Visst, visst. Jag gör det.

  62. -Är du säker?
    -Vart vill ni?

  63. Till Col di Lana.

  64. Jag var tvungen att komma på något.
    Vid Col di Lana fanns mina landsmän.

  65. Den stora utmaningen för italienarna
    är att erövra bergen.

  66. Ett av de viktigaste är Col di Lana.

  67. Om de inte tar Col di Lana kan
    de inte ta sig vidare in i Österrike.

  68. Till en början
    möter soldaterna lite motstånd.

  69. De flesta av Österrikes soldater
    befinner sig på andra fronter-

  70. -och det tar tid att förflytta dem.

  71. De italienska soldaterna utnyttjar
    situationen och förstör många byar.

  72. Det var min by.

  73. Italienarna hade förstört allt.

  74. Du har väl aldrig sett
    såna här fyrverkerier, va?

  75. Det är bara vi italienare
    som kan göra kriget så här vackert.

  76. Får det dig att tappa målföret?

  77. Min skola brann.
    Och vårt hus var borta.

  78. Vad har hänt med min mor och syster?
    Lyckades de fly?

  79. Lyckades de sätta sig i säkerhet?

  80. Lever de fortfarande?
    Italienarna ska få betala för det!

  81. Vart ska vi?

  82. Framåt!

  83. Italienarna räknar med
    en snabb seger-

  84. -då de österrikiska soldaterna
    inte har hunnit fram.

  85. Men de möter mycket tuffare motstånd
    än de väntat sig.

  86. Österrikarna
    känner sig svikna av italienarna-

  87. -och gör allt de kan för att vakta
    sina berg och sin mark.

  88. Det är barn, ungdomar och män
    som är för gamla för militärtjänst.

  89. Trodde de att jag skulle förråda mit
    land? Sådant gör bara italienare.

  90. Österrikare kämpar för sitt land,
    som min farfar och min bror.

  91. De ska försöka hejda italienarna
    vid Col di Lana.

  92. Stanna!

  93. Var är pojken?

  94. -Du skulle ju se efter honom.
    -Han var där för en sekund sen.

  95. Förbannade unge!

  96. Jag sa ju att han inte gick att lita
    Vi skulle ha gjort oss av med honom.

  97. Österrikarna lär hitta oss
    innan vi vet ordet av.

  98. Vi går! Vi behöver inte grabben mer!

  99. Vi behöver ingen vägvisare.

  100. Och vi behöver inte åsnan heller.

  101. Det är ändå för brant för den.

  102. Nej!

  103. Låt honom vara! Han är bara en åsna.

  104. Låt gå för den här gången!
    - Hämta ett rep.

  105. Jag skulle aldrig
    lämna mina kamrater i sticket.

  106. Oavsett vad italienarna tänkte göra.

  107. Från och med nu håller du dig till mig.

  108. Framåt! Framåt!

  109. Österrikarna försvarar sitt land-

  110. -genom att sprida ut sig
    på bergstopparna.

  111. De vill få italienarna att tro att de
    blir angripna från flera olika håll.

  112. Dessa österrikare kan hantera
    jaktgevär och hittar bra i bergen.

  113. Deras kunskap och erfarenhet
    är viktigare än kanoner och soldater.

  114. Utan en vägvisare, som känner till
    bergen, är man förlorad.

  115. Eftersom jag var vid repet
    kunde jag inte fly.

  116. Men jag tänkte aldrig
    låta italienarna nå sitt mål.

  117. Tysta! Tysta, allihop!

  118. -De skjuter på oss!
    -Tyst! De kommer att höra dig!

  119. Vi är ju som levande måltavlor!

  120. Paolo! Gör som grabben säger!

  121. Fader vår, som är i himmelen!

  122. Helgat varde ditt namn

  123. Tillkomme ditt rike,
    ske din vilja...

  124. Det är över.

  125. Var är Fabio? Fabio?

  126. -Fabio, svara!
    -Sch! De hör oss!

  127. -Han kan väl inte bara försvinna?
    -Var tyst!

  128. Jag hade en idé om
    hur jag skulle undvika strider.

  129. Bergen skulle hjälpa mig.

  130. När de österrikiska soldaterna
    kommer fram till Sydtyrolen-

  131. -blir striderna allt blodigare.

  132. De äger ofta rum
    på flera tusen meters höjd.

  133. Det gör det svårt för soldaterna,
    för på bergstopparna finns ingenting.

  134. All utrustning, varenda granat,
    varenda brödbit, måste bäras upp.

  135. Fienden ser minsta rörelse
    i terrängen på flera kilometers håll.

  136. Även på natten.

  137. På detta sätt kan de också försöka
    förhindra livsnödvändiga leveranser.

  138. I bergen är naturen den värsta
    fienden, inte motståndararmén.

  139. Soldaterna får stå ut med
    stormar och regn i flera veckor.

  140. Ofta ligger det
    över tio meter snö på marken-

  141. -och temperaturen
    kryper nedåt -20 grader.

  142. Jag förde italienarna längs en extra
    lång och svårare väg genom bergen...

  143. Hur långt är det kvar?

  144. ...så att de skulle bli trötta
    och själva vilja ge upp.

  145. Är det här Col di Lana?

  146. Striderna, kölden och bristen på mat
    tär på soldaterna.

  147. De börjar hata bergen och
    ger dem öknamn som Dödens berg-

  148. -och Det förbannade helgonet.

  149. Col di Lana
    kallar de för Blodsberget.

  150. Det är det mest fruktade berget
    och har en 2 500 meter hög topp.

  151. I flera år pågår striderna om toppen.

  152. -Var är österrikarna?
    -Där borta.

  153. Vi är på fel berg!

  154. -Du har lett oss till fel berg.
    -Nej! Det här är östra sidan.

  155. Du har fått oss att klättra
    över alla klippor för ingenting!

  156. -Lugn, Paolo.
    -Det här var den farligaste delen.

  157. Härifrån går det lätt.

  158. Pojken har rätt.
    Det är inte lika brant här.

  159. -Då behöver vi inte honom längre!
    -Han kan hjälpa oss bära grejerna!

  160. -Tysta!
    -Håll klaffen! Du har förrått oss nog

  161. Tysta!

  162. Lavin!

  163. De flesta soldater dör inte i strid
    eller av hunger och kyla.

  164. De omkommer i laviner.

  165. Minsta ljud, för att inte tala om
    granatexplosioner-

  166. -kan sätta tusentals ton
    sten eller snö i rörelse.

  167. Lavinerna förstör allt i sin väg.
    Hus, broar, vägar...

  168. Men också hela förband
    med soldater, djur och kanoner-

  169. -kan försvinna på några sekunder.

  170. Under kriget i bergen dör
    tusentals soldater i lavinolyckor.

  171. Lorenzo?

  172. Mario?

  173. Lorenzo?

  174. Lorenzo!

  175. Lorenzo, hör du mig?

  176. Lorenzo...

  177. Försiktigt, mitt ben!

  178. Det är ute med mig.
    Ni måste vidare.

  179. Lorenzo, vi kommer tillbaka
    från Col di Lana.

  180. Vi kommer tillbaka. Vi kommer tillbaka.

  181. Ett felsteg, och det är ute med dig!

  182. Nu bands jag med repet vid Paolo.

  183. Officeren Lorenzo lämnades kvar.
    Han kunde inte ta sig ner själv.

  184. Han skulle dö av svält och törst.

  185. För att skydda sig mot
    fiender och laviner-

  186. -tar soldaterna skydd i grottor.

  187. Ju längre kriget varar desto
    längre in i bergen gräver de sig.

  188. Mest imponerande är
    en hel stad gömd i en glaciär.

  189. 40 meter ner i isen lever
    700 österrikare i en stad av is.

  190. Har några tagit
    ett bergsområde i besittning-

  191. -är det svårt
    att få bort dem därifrån.

  192. Det gäller särskilt för Col di Lana
    som kontrolleras av österrikarna.

  193. För att kunna erövra berget
    måste italienarna hitta på nåt nytt.

  194. Italienarna gräver
    en 100 meter lång tunnel i berget-

  195. -för att komma åt
    österrikarna som gömmer sig där.

  196. Österrikarna försöker i sin tur
    underminera tunneln.

  197. De knackande ljuden
    avslöjar var fienden befinner sig.

  198. Italienarna sätter dynamit i tunneln
    för att spränga fienden i luften.

  199. Den här tunneln känner jag inte till
    Varför byggdes den?

  200. Vad har soldaterna för sig?

  201. Åh nej! Jag måste varna
    min farfar och min bror!

  202. Sätt fart!

  203. -Ni kan inte spränga hela berget!
    -Jo då, det kan vi.

  204. Sätt fart, din lymmel!

  205. När hammarslagen och borrljuden
    tystnar lever soldaterna farligt.

  206. Det betyder nämligen att en explosion
    kan komma vilken sekund som helst.

  207. Jag kunde inte bara låta det ske.

  208. Jag måste göra något. Men vad?

  209. -Min bror och farfar är på berget!
    -Då skulle de ha kapitulerat!

  210. -Jag måste åtminstone varna dem!
    -Det är för sent!

  211. Nej!

  212. 17 april 1916
    spränger italienarna Blodsberget-

  213. -med fem ton dynamit.

  214. Men de flesta österrikarna
    hinner ta sig ut i tid.

  215. Explosionen utlöste ett jordskred
    som begravde alla italienarna.

  216. Bara jag och Paolo
    satt fortfarande vid samma rep.

  217. Hjälp!

  218. -Hjälp!
    -Hjälp!

  219. Hjälp! Hjälp!

  220. -Hjälp!
    -Hjälp!

  221. -Jag låter dig inte falla!
    -Du, grabben... Det är ingen fara.

  222. Jag har gjort min plikt. Men du...

  223. Du har hela livet framför dig.

  224. Nej!

  225. Nej! Nej...

  226. Trots många blodiga strider
    och hundratusentals döda-

  227. -lyckas inte italienarna
    besegra österrikarna.

  228. Snart har kriget kört fast lika
    mycket i Alperna som på västfronten.

  229. Och kriget i bergen
    kommer att fortsätta i två år till.

  230. Bravo, Herman. Vi är snart hemma.

  231. Jag och Herman
    förde ner officeren Lorenzo.

  232. Han var den siste överlevande
    från sin enhet.

  233. Jag hämtar nåt att dricka åt dig.

  234. Min farfar sa en gång till mig och
    min bror: "I bergen är alla lika"-

  235. -"oavsett om man är italienare
    eller österrikare."

  236. "Här måste man
    hjälpa varandra"-

  237. -"om man ska överleva."

  238. Då har vi sett filmen om Tobias.

  239. Var det nåt särskilt ni tänkte på?

  240. Att han har ett gott hjärta,
    att han är modig.

  241. Att...vad heter det...
    han vågade säga ifrån.

  242. När italienarna kom och sa att han
    ska hjälpa dem sa han aldrig i livet.

  243. Jag hjälper inte Österrikes fiender,
    inte ens om ni slår mig gul och blå.

  244. Han sa: "Ni kan slå mig gul och blå."

  245. Då sa italienaren:
    "Vi har andra sätt som kan få dig"-

  246. -"att göra som vi vill."
    De hotade honom.

  247. -Knivhugga.
    -De skulle använda kniven.

  248. -Är du säker?
    -Vart vill ni?

  249. Till Col di Lana.

  250. Sen gör han en annan sak
    som är ganska modig.

  251. Han tog den långa vägen,
    så att det skulle ta längre tid.

  252. Han tänkte säkert att det
    tog längre tid för dem att gå-

  253. -och de österrikiska soldaterna
    skulle då kunna hinna till platsen.

  254. Exakt. Vad bra sagt. Han ser till
    att italienarna inte hinner fram.

  255. -Du har lett oss till fel berg.
    -Nej! Det här är östra sidan.

  256. Italienarna sprängde berget.

  257. Då mannen ramlade försökte pojken
    hjälpa honom fastän de var fiender.

  258. Mannen gjorde nåt snällt tillbaka.
    Han skar av repet-

  259. -i stället för att båda skulle dö.

  260. Tobias försökte hålla i, men det var
    omöjligt för honom att hålla emot-

  261. -när en hel vuxen hängde så.

  262. I stället för att båda skulle dö så
    skar han av repet och räddade Tobias.

  263. Tobias tänker att även om
    han blev hotad av italienarna-

  264. -så vill han ändå hjälpa dem,
    som till exempel Lorenzo.

  265. Han blev skadad
    efter att lavinen utbröts.

  266. Och han kom dit
    och hjälpte honom sen.

  267. Han har ett bra hjärta,
    den här pojken. Han är snäll.

  268. En av de hemskaste scenerna-

  269. -är precis i början när man får se
    hur Tobias skola brinner.

  270. Hans hela by brinner. Då står
    italienarna runt honom och skrattar.

  271. Om nån hade gjort så, skulle ni göra
    som Tobias och vara snälla tillbaka?

  272. -Nej.
    -Jag skulle inte det.

  273. För det första...
    Hans mamma och syster bodde ju där.

  274. Det var därför han var ledsen.

  275. Det är inte kul att se. Om jag fick
    se Stockholm eller Tunis brinna-

  276. -av ett krig, vore det inte kul.

  277. Sen går de i bergen
    och är med om saker som lavinen.

  278. Kanske lär de känna varandra.
    Att det kan förklara-

  279. -att han räddar dem.
    Vad tror ni om det?

  280. -Ja.
    -Det låter ganska troligt.

  281. Jag hämtar nåt att dricka åt dig.

  282. Ändå,
    om italienarna var elaka mot honom-

  283. -så var han mogen nog
    att inte vara lika elak.

  284. Han var vänlig och hjälpte dem.

  285. Även om personer har behandlat dig
    illa, kan du fortsätta att vara god.

  286. Översättning:
    www.btistudios.com

  287. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tioårige Tobias Klein stoppas av italienska soldater när han är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar. Italienarna har tagit sig över gränsen till Österrike för att försöka erövra området Sydtyrolen. Men alperna är svåra att hitta i och de tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Raviner och stormar lurar i bergen men Tobias är mest rädd att italienarna ska hitta hans bror och morfar som försöker stoppa italienarnas intåg. Tobias får soldaterna att gå omvägar men hans största bedrift är att han hjälper en soldat som annars lämnats för att dö. Dramat ramas in i studio där krigshistorikern Anna Maria Forssberg tillsammans med en barnpanel fångar upp frågor om hur kriget utspelade sig på de mest otillgängliga platser och varför man väljer att hjälpa sin fiende.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Odens rike

Skapelsen

Enligt vikingarnas skapelseberättelse föddes gudarna ur en sten som slickades av en ko. Lena Bergqvist berättar om världsträdet Yggdrasil.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Kristina och Maria Eleonora

Anna och Johan är fast i historien. De jobbar i köket på Stockholms slott. Barnen får bevittna den märkliga historien om hur änkedrottning Maria Eleonora låter balsamera den döde Gustav II Adolf. Hon förvarar honom i sitt sovrum i nästan två år. Lyckas barnen upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss