Titta

Brev från första världskriget

Brev från första världskriget

Om Brev från första världskriget

Personliga berättelser och livsöden får sällan ta plats i vår historieskrivning och än mer sällan ur ett barns perspektiv. När det gäller skildringar av krig är det snarare regel än undantag att den vanliga människan får lämna plats åt makthavare, årtal och slag. Den här serien bygger på åtta barns livsöden, hur första världskriget påverkade dem och deras familjer. Drama blandas med unikt arkivmaterial som förklarar hur ett världskrig kunde bryta ut i Europa för hundra år sedan. Berättare är Anna Maria Forssberg, historiker på Armémuseum som tillsammans med en barnpanel även fångar upp funderingar och frågor i slutet av programmen.

Till första programmet

Brev från första världskriget : Misha i RysslandMaterialDela
  1. För 100 år sen
    bröt första världskriget ut.

  2. Ett krig som kom att förändra livet för
    miljontals människor.

  3. Många var barn-

  4. -och flera av dem skrev om sina
    upplevelser i brev och dagböcker.

  5. För att minnas vad som har hänt
    och inte glömma barnens upplevelser-

  6. -har jag,
    krigshistorikern Anna Maria-

  7. -bjudit in Arvid, Sofia och Noor.

  8. Vi ska ta del av vad barnen som upplevde
    kriget har att berätta.

  9. -Vet ni vilka det här är?
    -Nej.

  10. Jag känner igen honom.
    Jag tror att det är Lenin.

  11. Lenin, precis. Det är Vladimir Lenin.

  12. De på den andra bilden är familjen
    Romanov och tsar Nikolaj II.

  13. -Vad är en tsar?
    -Det är som en kung. En mäktig man.

  14. Han bestämde över hela
    det jättelika riket Ryssland-

  15. -och hade väldigt stor makt
    över alla människor.

  16. Men innan kriget var slut tog
    den här mannen över, Vladimir Lenin.

  17. -Varför då?
    -Folket var missnöjda med tsaren.

  18. Ryssland var omodernt
    och väldigt orättvist.

  19. De fattiga hade det jättefattigt,
    och de rika hade det väldigt bra.

  20. Men när kriget börjar
    glömmer man orättvisorna en stund-

  21. -och tänker att Ryssland med världens
    största armé kommer att vinna kriget.

  22. Men Ryssland förlorade och förlorade-

  23. -och det blev brist på mat för både
    soldater och folket i Ryssland.

  24. Folk började protestera mot tsaren,
    och han tvingades faktiskt att avgå.

  25. Lenin blev den nya ledaren,
    och det påverkade även kriget.

  26. Nu ska vi titta på en pojke
    som var med när allt hände.

  27. I en rysk by nära fronten
    bor 10-åriga Misja Petrovskij.

  28. Han är en av dem som skrev ner
    sina upplevelser från kriget.

  29. Österrikarna har lagt allt i ruiner.

  30. De har dödat våra grannar,
    mina bröder och systrar-

  31. -och mina föräldrar. De finns inte mer.

  32. Allt som finns kvar...

  33. ...är ett foto av tsar Nikolaj
    med sonen Aleksej.

  34. Aleksej Romanov, knappt äldre än mig.

  35. Och han kommer att bli tsar en dag.

  36. När han blir det, kommer vi
    att kunna besegra våra fiender.

  37. Då blir allt bra.

  38. Tsar Nikolaj Romanov och hans familj bor
    i ett palats i Sankt Petersburg.

  39. I över 300 år
    har släkten Romanov styrt Ryssland.

  40. Tsaren har stor makt. Han bestämmer över
    regeringen och parlamentet-

  41. -och även över kyrkan och armén.

  42. Många i Ryssland
    tror att tsaren är utvald av Gud.

  43. Men missnöjet med orättvisorna
    och med tsaren växer.

  44. Ryssland ligger i krig
    med Österrike-Ungern-

  45. -men de ryska soldaterna
    har tröttnat på att slåss.

  46. Samma sak
    gäller de österrikiska soldaterna-

  47. -i skyttegravarna på andra sidan.

  48. Mat! Mat!

  49. -Vad blir det för mat i dag, då?
    -Soppa. Bröd.

  50. Ryssland går in
    i första världskriget-

  51. -när Österrike-Ungern
    anfaller Serbien.

  52. Ryssland och Serbien
    är i allians med varandra-

  53. -och tsaren skickar sin armé
    för att hjälpa Serbien.

  54. Ryssland har världens största armé-

  55. -och anfaller Tyskland och Österrike-
    Ungern med över en miljon soldater.

  56. Trots att fienden har färre soldater och
    slåss på flera platser samtidigt-

  57. -lyckas de pressa tillbaka ryssarna som
    börjar lida stora förluster.

  58. Eftersom Ryssland är ett mycket stort
    land med få vägar och järnvägar-

  59. -är det svårt att transportera vapen och
    mat till soldaterna snabbt nog.

  60. Men var är...? Vart tog brödet vägen?

  61. Jag fattar inte...

  62. -Pojken lurade dig.
    -Var det du, din lille fuling?

  63. Nu är du fast, din råtta.

  64. Så liten och redan tjuv.

  65. Och små händer har du.
    Har du inte lärt dig nåt annat?

  66. Jag önskade bara två saker:
    nåt att äta och en chans att hämnas.

  67. På så sätt hamnade jag i tsarens armé.

  68. Jag var användbar-

  69. -för jag ville så gärna
    kriga mot österrikarna.

  70. Det är inte bara soldaterna
    som inte har nog med mat.

  71. Människorna i städer och byar
    är också hungriga.

  72. Alla letar efter något att äta.

  73. På marknaderna är det tomt.
    Många svälter ihjäl.

  74. Det hårda livet och orättvisorna väcker
    människornas ilska.

  75. De börjar protestera.

  76. Kvinnorna är först med att ge sig ut på
    gatorna och demonstrera-

  77. -och snart får de sällskap
    av arbetare och studenter.

  78. De plundrar mataffärer
    och sätter eld på polisstationer.

  79. Fångar fritas, och poliser dödas.

  80. Samtidigt befinner sig tsaren
    långt borta vid fronten.

  81. Det enda han och de ryska officerarna
    tänker på är att vinna kriget.

  82. Säg det där.

  83. Korpral Misja Petrovskij anmäler sig,
    herr överste!

  84. Jaha, ja...

  85. Det är Kuzmins förtjänst.
    Han hade en...

  86. Vad är det som är så lustigt?

  87. Det var bara ett skämt, överste.
    Grabben vill verkligen slåss.

  88. Jag frågade:
    Vad är det som är så lustigt?

  89. -Vill inte ni slåss?
    -Nej, överste. Jag menar - jo.

  90. Så varför står ni här, då?
    Iväg med er.

  91. Du stannar här.

  92. Vill du slåss mot tyskarna?

  93. Ja. Och mot österrikarna.
    Jag vill utplåna dem.

  94. Kom närmare.

  95. Närmare.

  96. Inte bara i Ryssland går barn in
    i armén. Över hela Europa-

  97. -följer barn med stor entusiasm
    sina vuxna hjältar in i kriget.

  98. I Ryssland är det tradition
    att armén tar in föräldralösa barn.

  99. De kallas för arméns söner-

  100. -och strider ofta längst fram
    i den främsta frontlinjen.

  101. Jag hade aldrig sett karameller förut.

  102. Smaken var gudomlig. Jag tänkte göra
    allt som officeren bad om.

  103. Då så. Bra.

  104. Rysslands armé behöver soldater
    som du.

  105. Vet du varför?

  106. Därför att det inte är alla
    som har ditt mod.

  107. Och därför ska jag ge dig
    ett hemligt uppdrag.

  108. När nån av mina soldater
    inte vill dra ut i strid-

  109. -eller jämt gnäller
    över den dåliga maten eller kylan-

  110. -så vill jag genast få reda på det.

  111. Är vi överens, korpral Petrovskij?

  112. -Utgå.
    -Uppfattat.

  113. Tsaren beordrar att upproren
    i städerna ska slås ner med våld-

  114. -men soldaterna
    vägrar att skjuta mot kvinnor.

  115. I stället ansluter de sig
    till protesterna.

  116. Nikolaj II kan inte få stopp
    på människornas vrede.

  117. Utan sina soldater är han maktlös.

  118. Den 15 mars 1917
    hände något otroligt-

  119. -nämligen att tsaren abdikerar. Det
    betyder att han avsäger sig sin makt.

  120. En ny regering tillsätts
    som ska förändra landet.

  121. Det finns inte längre någon tsar.

  122. Han har abdikerat.
    Tsaren har abdikerat!

  123. -Vad säger du?
    -Tsaren har abdikerat.

  124. Men vi soldater kommer
    att förbli honom trogna.

  125. Det har vi ju svurit på.

  126. Efter 300 år har vi äntligen blivit av
    med Romanovdynastin.

  127. Va...? Det är ju omöjligt.

  128. Ett arbetar- och soldatråd
    har störtat honom.

  129. Vi har fått en ny regering.

  130. Va? Det är ju omöjligt.

  131. Titta, grabben. Det står ju här.
    "Arbetar- och soldatrådet..."

  132. Det är inte sant. Det är bara lögner.

  133. Äntligen har vi en regering
    som lyssnar på oss.

  134. -Men Alexej, då?
    -Ja?

  135. Om hans far inte är tsar längre,
    så blir väl han tsar?

  136. Läs nu.

  137. Fler än Misja tycker att det är
    obegripligt att det är revolution-

  138. -och att familjen Romanov
    inte längre styr Ryssland.

  139. När Nikolaj har avsagt sig makten
    tas han och hans familj till fånga-

  140. -och skickas till Sibirien, långt borta
    från den ryska huvudstaden.

  141. Den nya regeringen säger att det är för
    deras egen säkerhets skull-

  142. -men många i Sankt Petersburg
    vill se familjen Romanov död.

  143. Långt borta från sitt gamla palats-

  144. -tvingas nu tsaren och hans familj
    att leva ett enkelt liv.

  145. Men han har trogna anhängare kvar
    som vill se honom på tronen igen.

  146. Här.

  147. Berätta nu. Hur är stämningen
    bland mina soldater?

  148. Är de glada över revolutionen?

  149. Ja. Jätteglada, för efter kriget
    kommer alla att få en jordlott.

  150. Det har den nya regeringen lovat.
    Och dödsstraffet har avskaffats.

  151. Betyder det att allt är frid och fröjd
    bland mina soldater?

  152. Nej.

  153. Vad klagar de på?

  154. På er.

  155. Varför det?

  156. Därför att ni duar dem.

  157. Men enligt de nya reglerna,
    så ska ni tilltala dem med "herr".

  158. Ska jag alltså tilltala soldaterna
    med "herr"?

  159. Ja, fast inte mig, förstås.

  160. Ska jag inte komma med te
    på morgonen åt dem också?

  161. Eller hålla dem i handen
    under anfallen?

  162. Misja, berätta. Är de fortfarande
    villiga att dra ut i strid?

  163. Vad har de i görningen?

  164. Ät nu.

  165. Den nya regeringen
    väljer att fortsätta kriget.

  166. Den har lovat sina allierade
    Storbritannien och Frankrike-

  167. -att de ryska soldaterna
    ska fortsätta strida på östfronten.

  168. Men många soldater
    vill inte kriga längre-

  169. -och motståndet mot kriget och mot
    regeringen växer också på annat håll.

  170. En man vid namn Vladimir Lenin tycker
    att förändringarna går för långsamt.

  171. Han och hans anhängare
    vill avsätta regeringen-

  172. -och ge makten
    till arbetare och bönder.

  173. Men först måste de rika störtas.

  174. Enligt Lenin
    är de den riktiga fienden.

  175. Han vill få ett omedelbart slut
    på kriget-

  176. -och många soldater känner likadant.

  177. -Det är dags nu.
    -Var försiktig.

  178. -Sätt fart.
    -Ska vi?

  179. Nu är det dags.

  180. Jag ser dem inte.

  181. De kommer.
    Österrikarna är bönder som vi.

  182. -Och precis som vi vill de inte kriga.
    -Va?

  183. Det var ju de som började. Det var de
    som förklarade krig mot oss.

  184. Men tänk om alla soldater var vänner
    istället. Då vore kriget snabbt över.

  185. Det skulle ingen officer
    kunna göra nåt åt.

  186. Österrikarna kommer.

  187. Våra riktiga fiender är officerarna,
    affärsmännen-

  188. -alla de rika, som skor sig på kriget.

  189. Om vi lyckas övertala österrikarna
    blir det revolution i hela Europa.

  190. Jag förstår inte.
    Vill de inte kriga längre?

  191. Nej, min lille grabb.
    Nu har världsrevolutionen börjat.

  192. Precis som Lenin förutspådde.

  193. Spring, Bogdan. Spring!

  194. Jag förstod ingenting.
    Vilka var det som sköt?

  195. Varför hade vi krigat i tre år?

  196. Skulle vi bara glömma bort
    vad de hade gjort?

  197. Fler än ryska och österrikiska soldater
    har fredlig kontakt.

  198. En gång under kriget lämnar tyskar
    och engelsmän sina skyttegravar-

  199. -och firar jul tillsammans. Men
    sådan vänskap stoppas av officerarna.

  200. Att vara vänlig mot fienden
    ses som förräderi-

  201. -och bestraffas med döden.

  202. Är det den här du letar efter?

  203. Bogdan?

  204. -Va...? Jag trodde...
    -Det var ryska granater.

  205. Nån av de våra sköt på oss när vi skulle
    förena oss med österrikarna.

  206. Vet du vem som gjorde det?

  207. Ja.

  208. Varför, Misja? Varför förrådde du oss?

  209. De satte eld på vår lada,
    alla mina syskon dog.

  210. Och mina föräldrar hängde de,
    men ni, ni vill bli vänner med mördare!

  211. Ja, för vi vill få ett slut
    på detta vansinne. Det får räcka nu!

  212. Det är de som skor sig på kriget
    som är våra fiender. Inte österrikarna.

  213. Du måste välja sida nu, Misja.

  214. Överge mig inte, Alexej.

  215. Som förut ville jag be tsaren om hjälp-

  216. -men det är meningslöst nu.

  217. Jag förrådde mina kamrater
    för att hämnas på österrikarna.

  218. Det kunde jag inte ändra på.

  219. Missnöjet hos soldaterna och folket är
    stort-

  220. -och leder till ytterligare
    en revolution hösten 1917.

  221. Revolutionärerna ockuperar alla viktiga
    byggnader i Sankt Petersburg-

  222. -och tar regeringen till fånga.
    Lenin blir den nya ledaren.

  223. Nu får Misja ett viktigt uppdrag.

  224. Nå? Vill de fortfarande förbrödra sig
    med fienden?

  225. Eller har de fått sig en läxa?

  226. Misja... Berätta nu vad du hört.

  227. Inte "du", utan "herr".

  228. -Vad?
    -Jag är inte din knähund längre.

  229. Korpral Pe...

  230. Hur understår ni er att komma in här?

  231. -Jag är er officer.
    -Det hör det förgångna till nu.

  232. Vi behöver inga officerare längre.

  233. Och vem ska då leda er?
    Du, kanske, Kuzmin?

  234. Eller du, Aristov?

  235. Varför inte?
    Jag skulle aldrig skjuta mina egna.

  236. Stick. Stick, sa jag!

  237. Grip honom.

  238. Många officerare, t.o.m. generaler,
    grips av sina egna soldater.

  239. Bra jobbat, Misja.
    Allt kommer att ordna sig.

  240. Nu väljer soldaterna
    sina egna ledare.

  241. Andra kastar sina vapen och går hem.
    Ingen hindrar dem längre.

  242. Lenin håller sitt löfte till folket och
    avslutar kriget-

  243. -trots att priset är högt.

  244. Den 3 mars 1918
    sluter Ryssland fred med Tyskland-

  245. -och förlorar väldiga landområden.

  246. Några månader senare
    ger Lenin order om-

  247. -att avrätta tsaren,
    hans hustru och deras fem barn.

  248. Aldrig mer ska en tsar
    härska över det ryska folket.

  249. Jag förlorade allt i kriget.

  250. Min familj, mitt hopp...

  251. Men jag lärde mig att man inte får döda.

  252. Och jag lärde mig
    hur en riktig fiende ser ut.

  253. Tsaren är död. Och hans son också.

  254. Det var ju bra.

  255. Det betyder att kriget verkligen
    är över nu.

  256. Men Polen, då? Och Ukraina?

  257. Har vi förlorat dem för gott nu?

  258. Vem bryr sig?

  259. Hemma kommer jag få min jordplätt.
    Det är det enda jag bryr mig om.

  260. Ryssland är redan tillräckligt stort.

  261. -Farväl.
    -Farväl.

  262. Jag måste gå min egen väg.
    Och det gjorde jag också.

  263. Kriget är över för Misja.

  264. Men vid de andra fronterna i Europa
    rasar striderna vidare.

  265. Det är en ganska sorglig film.

  266. Jag tyckte synd om pojken-

  267. -när han förlorade sina föräldrar,
    syskon och grannar.

  268. Sedan blev han fångad av soldaterna-

  269. -och de sa
    att han skulle bli en soldat.

  270. Det är hemskt
    att de tar in föräldralösa barn.

  271. Om de är föräldralösa har de ingen som
    säger åt dem att inte kriga.

  272. De har liksom inget bättre att göra.

  273. Armén blir deras familj,
    för de har ingen annan.

  274. Man använder faktiskt fortfarande
    barnsoldater i krig i dag-

  275. -och barnen har inget val,
    precis som du säger.

  276. Det är modigt av dem
    att gå över till fiendens sida-

  277. -för att be om fred.

  278. -Precis som vi vill de inte kriga.
    -Det var ju de som började.

  279. De förklarade krig mot oss.

  280. Flera gånger under kriget går soldater
    och möter sina motståndare.

  281. Men det tycker inte officerarna om-

  282. -för poängen med kriget är att de ska
    skjuta varandra, inte bli vänner.

  283. När de träffas
    kommer den här granaten.

  284. -Vem är det som skjuter?
    -Officeren.

  285. Hur vet han
    att soldaterna ska träffas?

  286. Genom Misja.

  287. Han fick ett uppdrag.

  288. Han skulle lyssna på
    vad soldaterna sa.

  289. -Man kan säga att han ska vara spion.
    -Ja.

  290. Det är för att officeren
    är rädd för missnöjet.

  291. Det är missnöje i hela Ryssland
    och bland soldaterna-

  292. -och han är rädd att de ska
    sluta lyda honom och göra uppror.

  293. Dra åt helvete, sa jag!

  294. Och hur blir det, då?
    Vad gör soldaterna?

  295. De går emot honom.
    De vill välja en egen ledare.

  296. Bra jobbat, Misja.
    Allt kommer att ordna sig.

  297. Det var på grund av
    det ryska folkets protester-

  298. -som Ryssland gick ur kriget.

  299. Är det rätt att protestera
    på det sättet?

  300. Ja, man måste ju få säga ifrån.

  301. Man ska ju få säga vad man tycker.

  302. Om man inte vill kriga
    kanske man är rädd och inte vågar.

  303. Textning: Sofia Sundqvist
    www.btistudios.com

  304. Översättning: Olga Ericsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

10-åriga Misha Petrowski har mist hela sin familj i kriget. Utsvulten försöker han stjäla bröd från några soldater. Istället för att straffa honom gör de Misha till soldat, något han är väldigt stolt över. Av en officerare beordras han att spionera på sina kamrater - man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 börjar de göra uppror. Dramat ramas in i studio där krigshistorikern Anna Maria Forssberg tillsammans med en barnpanel fångar upp frågor om att göra revolution, om att mista allt man har och att vilja hämnas.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Första världskriget
Ämnesord:
Första världskriget 1914-1918, Historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Alla program i Brev från första världskriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Thierry i Frankrike

Avsnitt 1 av 8

När första världskriget bryter ut dras 14-årige Thierry Gilbert med av entusiasmen och vill ta värvning. Men franska armén har en åldersgräns på 17 år så för att få bli soldat ljuger Thierry om sin ålder. Redan under sin första strid inser han att krig är allt annat än en lek.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Justine i Belgien

Avsnitt 2 av 8

13-åriga Justine bor i Belgien som efter krigsutbrottet invaderas av den tyska armén. Soldaterna beslagtar ägodelar och fängslar oskyldiga samtidigt som det blir allt större brist på mat. Justine lever mitt i detta kaos. När hon försöker stjäla mat på en åker blir hon påkommen av en tysk soldat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Avsnitt 3 av 8

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Alison i Skottland

Avsnitt 4 av 8

Liksom de flesta vuxna i Storbritannien anser 11-åriga Alison Brook att de som inte frivilligt går med i kriget är fega. Hon och hennes vänner leker krig varje dag och ser upp till sina fäder vid fronten. Men när Alison kastar en vit fjäder, en symbol för feghet, efter en man från byn förändras hennes liv för alltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Tobias i Österrike

Avsnitt 5 av 8

Tioårige Tobias Klein är på väg uppför berget med mat till sin bror och morfar när han stoppas av italienska soldater. De österrikiska alperna är svåra att hitta i och soldaterna tvingar Tobias att bli deras vägvisare. Han för dem på villovägar och lyckas på vägen hjälpa en soldat som lämnats för att dö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Jessica från USA

Avsnitt 6 av 8

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Misha i Ryssland

Avsnitt 7 av 8

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev från första världskriget

Emelie i Frankrike

Avsnitt 8 av 8

Freden har kommit men för elvaåriga Emelie blandas glädjen med sorg. Hennes pappa är en av alla dem som dödades under kriget. När en tysk krigsfånge ska bo hos Emelies familj blir det svårt för Emelie. Går det att förlåta en fiende?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Odens rike

Freja vägrar gifta sig

Om hur Tor får klä ut sig till kvinna när jätten Trym stjäl hans hammare. Lena är med på ett vikingablot.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tro och väsen

Mylingen

En natt för länge sedan föddes ett barn i hemlighet. Långt senare avbryts en glad fest i samma hus av en kuslig liten röst som sjunger en kuslig liten sång. Men varifrån kommer rösten?

Fråga oss