Lyssna

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Om Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

En serie om demokrati som vänder sig till förstagångsväljarna. Unga gäster som är kända från sociala medier får uppdrag som handlar om att sätta demokratiska frågor och dilemman på kartan genom busringning och dold kamera. Vi möter Tobias "Tejbz" Öjerfalk, Anchisa "Foki" Soirak, Jamal JC, Daniel "Paris" Afshinnejad, Lisa Tellbe, Andreas Wijk och Hanna "Hanapee" Persson. De tar upp frågor som handlar om utbildning, arbete, boende, vård, miljö, djurrätt, utanförskap, yttrandefrihet, feminism och rättssäkerhet.

Till första programmet

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany : Andreas Wijk, dag 1-4Dela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Andreas Wijk, dag 1-4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Andreas, Tiffany och Emilia pratar om sina egna och samhällets inställningar till alkohol och drickande. Andreas har aldrig druckit alkohol och vill inte heller prova, men väldigt ofta måste han försvara sitt beslut. Nu ställer han istället dem som dricker alkohol till svars. I Sverige finns en mängd lagar som ska se till att den som dricker inte skadar någon annan. Men hur väl fungerar de och varför har inte Sverige nolltolerans mot alkohol i trafiken? Alkoholen kostar samhället många miljarder varje år. Borde den som inte dricker alkohol därför betala mindre skatt? Andreas ringer Skatteverket och ber om rabatt. Och hur skulle samhället se ut om svenska folket röstat ja till alkoholförbud i folkomröstningen 1922?

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Alkoholfrågor, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 1

Andreas Wijk har aldrig druckit alkohol och vill inte heller prova, men väldigt ofta måste han försvara sitt beslut. Nu ställer han istället dem som dricker alkohol till svars. Varför är det så självklart för många i Sverige att dricka när man festar? Andreas, Tiffany och Emilia berättar om sina egna erfarenheter av alkohol.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 2

Hur stort ansvar har vi för det vi gör när vi är berusade? Och hur mycket ansvar ska man ta för andras drickande? Andreas, Emilia och Tiffany diskuterar alkohol och ansvar och den demokratiska rättigheten att få känna sig trygg i samhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 3

Vi har en mängd lagar som ska se till att den som dricker inte skadar någon annan. Men hur väl fungerar de? Andreas ringer till polisen och frågar om han kan komma undan med rattfylla om han dricker en flaska sprit som han har i bilen direkt efter en eventuell trafikolycka.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 4

Alkoholen kostar samhället många miljarder varje år. Borde den som inte dricker alkohol därför betala mindre skatt? Andreas ringer Skatteverket och ber om rabatt. Och hur skulle samhället se ut om svenska folket röstat ja till alkoholförbud i folkomröstningen 1922?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 1-4

Andreas, Tiffany och Emilia pratar om sina egna och samhällets inställningar till alkohol och drickande. I Sverige finns en mängd lagar som ska se till att den som dricker inte skadar någon annan. Men hur väl fungerar de? Och hur skulle samhället se ut om svenska folket röstat ja till alkoholförbud i folkomröstningen 1922?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC , dag 1

Rätten till utbildning är en av demokratins grundstenar, men får alla verkligen vad de behöver för att klara skolan? Vilka orättvisor finns och vad görs åt dem? Ison, Tiffany och Jamal berättar om sina egna erfarenheter från skoltiden och resonerar kring hur skolan skulle kunna bli totalt rättvis.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 2

Ison, Tiffany och Jamal diskuterar språkets betydelse i skolan. De flesta skolämnen bygger på att eleverna kan svenska. Vad får det för betydelse för dem som inte har svenska som förstaspråk? Jamal är bra i matte och engelska, men hans svenska är inte är så bra och det har bidragit till dåliga resultat i högskoleprovet. Nu ber han om att få skriva provet på arabiska istället för på svenska.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 3

Jamal pluggade stenhårt, trots att han hade ganska svårt för sig i skolan. Enligt Jamal är det helt och hållet hans mammas förtjänst, eftersom hon ställde stenhårda krav och hjälpte honom med skolarbetet. Men vad händer med de elever som inte har stöd hemifrån? Har samhället ett ansvar för dem?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 4

Vad har skolan för betydelse för demokratin? Ison, Tiffany och Jamal diskuterar rätten till utbildning i ett större perspektiv. I stora delar av världen gör familjer enorma uppoffringar för att deras barn ska få gå i skolan, medan vi i Sverige tar rätten till utbildning för given.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 1-4

Får alla de förutsättningar de behöver för att klara skolan? Ison, Tiffany och Jamal berättar om sina egna erfarenheter från skoltiden. Jamal lyfter frågor om språkets betydelse, diskriminering, stöd hemifrån och skolans betydelse för demokratin.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 1

HanaPee, Ison och Tiffany pratar kroppsideal. Varför ser våra ideal ut som de gör och hur har de förändrats över tid? HanaPee ringer till Nationalmuseum och frågar varför kvinnorna på målningarna är ganska stora och bleka. Är det ett sunt ideal?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 2

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar hårets betydelse. Varför är det så laddat med hår - framför allt när det sitter på en kvinna? HanaPee ringer till en laserklinik och frågar om de fixar hår på benen. Men hon vill inte bli av med sitt hår, hon vill transplantera.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 3

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar synen på vad som är sexuellt och hur det påverkar vårt handlingsutrymme. Varför är en naken näsa tillåten i ett badhus men inte två nakna bröst? HanaPee ringer till ett badhus och undrar om de har näslappar att hyra ut.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 4

HanaPee, Ison och Tiffany pratar om objektifiering. Hur agerar man i en situation där man behandlas som en sak, snarare än som en tänkande individ? HanaPee testar att vända på könsrollerna och att göra samma sak mot killar som många tjejer är med om till vardags.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 1-4

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar kroppsideal, hårväxt, nakenhet och objektifiering. Varför ser våra ideal ut som de gör? Vilka föreställningar finns det om hur män och kvinnor ska vara? Och hur påverkar dessa våra möjligheter att uttrycka oss?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Makt hos mig - teckenspråkstolkat

Jessica och Rossana Dinamarca

Jessica är 22 år och bor i Göteborg. Hon studerar på Chalmers och är ordförande för Sveriges Unga Katoliker. Hon tror på traditionella könsroller och känner sig inte helt hemma i den feministiska rörelsen. Jessica får besök av riksdagskvinnan Rossana Dinamarca (V), och tillsammans får de mycket att prata om. Samtalet kretsar kring feminism, rasism och identitet. Rossana blir väldigt berörd av Jessicas upplevelse av mellanförskap. Hon känner sig inte inkluderad i "det svenska" hur mycket hon än kämpar. Programledare: Ison Glasgow.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Skrämsel

Vi pratar med utgångspunkt i filmen Blair witch project. Vid lanseringen av filmen lekte man medvetet med gränserna mellan verklighet och fiktion för att skapa uppmärksamhet. Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström går också tillbaka i tiden och nystar i det kaos som radiodramat Världarnas krig sägs ha orsakat. Vad är sant och vad var propaganda? Och hur kommer det sig att uppföljaren är mindre känd, trots att den fick långt allvarligare konsekvenser?

Fråga oss