Titta

Retorikmatchen 2014

Retorikmatchen 2014

Om Retorikmatchen 2014

Elever i årskurs sex tävlar i retorik. Det handlar om att göra sin röst hörd och att ta sig tid att lyssna på vad andra säger. Äran, en guldmikrofon och 10 000 kr till klasskassan står på spel. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2014: Semifinal 1MaterialDela
  1. Hej och välkomna-

  2. -till den första semifinalen
    i "Retorikmatchen" 2014!

  3. UR presenterar...

  4. ..."Retorikmatchen".

  5. I dag står en finalplats på spel,
    och de tävlande lagen är:

  6. Ottilia och Simon
    för Kungsklippeskolan i Huddinge.

  7. Det känns bra att allt slit och jobb
    har gett resultat.

  8. Nu gäller det att koncentrera sig
    ännu mer, för nu drar det ihop sig.

  9. Sharafat och Alexander
    för Styckåsskolan i Arvika.

  10. Det är sjukt att vi har gått
    till semifinal efter allt arbete.

  11. Det har varit jättesvårt men
    jättekul. Nu ska vi göra allt vi kan.

  12. Det är häftigt. Vi är en av
    fyra klasser som är bra på retorik.

  13. Vi ska vinna det här.

  14. Nu är ni här igen. Ottilia och Simon,
    hur känns det att vara tillbaka?

  15. Nervöst men roligt.

  16. Ni har varit stabila hela vägen.
    Hur kan ni toppa nåt som är på topp?

  17. Göra det ännu bättre.

  18. Vad säger Alexander och Sharafat?

  19. Det var svårt att toppa det förra,
    men vi har försökt i alla fall.

  20. Publiken, ge domare Elinor Falkman
    en stor applåd.

  21. Alla är redo, eller hur?
    Då kör vi i gång med första momentet.

  22. Gissa prylen.

  23. I första matchen ställs lagen i en
    duell. De ska vara först på knappen.

  24. Vad är det för pryl som beskrivs?

  25. Det lag som är först till tre rätta
    svar, vinner matchen och 1 poäng.

  26. Simon och Ottilia från
    Kungsklippeskolan. Känner ni er redo?

  27. -Självklart.
    -Får vi höra er knapp?

  28. -Är ni nöjda?
    -Ja.

  29. Sharafat och Alexander från
    Styckåsskolan i Arvika, är ni redo?

  30. Hur låter er knapp?

  31. Och Elinor, är du redo?
    Du har koll på poängen.

  32. Nu ska vi tillkalla prylbeskrivaren.

  33. -Prylbeskrivaren, är du här?
    -Jag är här. Här är jag.

  34. En liten applåd kanske. Kolla.

  35. Är vi redo att starta tävlingen
    på riktigt?

  36. Prylbeskrivaren, varsågod att berätta
    om den första prylen.

  37. Den kan användas när du metar.

  38. Om du tar ur den,
    kanske du tappar innehållet.

  39. Om du är dum,
    kanske du kallas en sådan skalle.

  40. Första plinget. Kungsklippeskolan.

  41. -Kork.
    -En kork.

  42. Det är rätt svarat.

  43. Bra där.

  44. Vi går vidare.

  45. Prylbeskrivaren, nästa pryl.

  46. Den har åtta hörn.

  47. Och vissa av dem har hjul.

  48. Alla har ett handtag.

  49. Vad den innehåller beror på
    vart du är på väg.

  50. Efter att du har landat...

  51. Där har vi Kungsklippeskolan igen.

  52. -Flygplan.
    -Ett Flygplan säger de.

  53. -Det är fel.
    -Nu får bara Styckåsskolan svara...

  54. ...på fortsättningen.

  55. Den sista ledtråden är den här:

  56. Efter det att du har landat med
    charterplanet kan du få vänta på den.

  57. -Är det resväska?
    -Har ni nån chansning?

  58. -Nej.
    -Vi tar den.

  59. Vad chansar ni på?

  60. Resväska.

  61. Och det är rätt svar.

  62. Bra!

  63. -Elinor, det är spännande.
    -Ja, det står 1-1 nu.

  64. Det är först till 3, så vi går
    vidare. - Varsågod, nästa tävling.

  65. Här kommer nästa pryl.

  66. I vissa används el.

  67. Den har stall och låda.

  68. Stämmer skruven?

  69. Yngwie Malmsteen har använt många.

  70. De flesta har sex...

  71. -Kungsklippeskolan?
    -Gitarr.

  72. -Gitarr.
    -Och gitarr är rätt svar.

  73. -Elinor, hur står det?
    -Det står 2-1 just nu...

  74. ...till Kungsklippeskolan.
    Nästa rätt kan bli avgörande.

  75. Okej, då går vi vidare. - Nästa pryl.

  76. Den här prylen
    har tänder och handtag.

  77. -Det finns lång...
    -En såg.

  78. Det är rätt svarat.

  79. Elinor, nu är det spännande.

  80. Det står 2-2 mellan Kungsklippeskolan
    och Styckåsskolan. Nästa beskrivning-

  81. -är avgörande.

  82. Prylbeskrivaren, låt oss höra
    ännu en beskrivning av en pryl.

  83. Ja. De är gjorda av metall.

  84. Alla har ett handtag.

  85. Vissa har en stång.

  86. En del är dubbelslipade.

  87. Samurajer och riddare...

  88. -Kungsklippeskolan?
    -Svärd.

  89. -De svarar svärd.
    -Och svärd är rätt svar!

  90. Första tävlingen är klar.
    Vad står det?

  91. Kungsklippeskolan klarade tre,
    och Styckåsskolan klarade två.

  92. Det betyder 1 poäng
    till Kungsklippeskolan.

  93. Talskrivarna.

  94. I den andra matchen ska lagen
    agera talskrivare åt Yankho Kamwendo.

  95. Han har vunnit ett tv-pris, och
    ska ta emot det på en tv-sänd gala.

  96. Målgruppen är bred. Både de som är
    på galan, men också publiken hemma.

  97. Den som domaren och Yankho-

  98. -tycker har skrivit det bästa talet
    vinner matchen och 2 poäng.

  99. Det är dags för mig
    att säga välkommen, Yankho Kamwendo!

  100. Tack så mycket.

  101. Där har vi er. Hej.

  102. I "Lattjo Lajban" tog allt fart. De
    flesta känner honom från "Bolibompa".

  103. "Fisfredag" och andra roliga inslag-

  104. -har gjort att vi har skrattat
    och gråtit med Yankho Kamwendo.

  105. För de äldre är han Lennart, som
    drömde om att bli dansbandsstjärna-

  106. -i tv-serien "Leende guldbruna ögon".

  107. Mina damer och herrar,
    Yankho Kamwendo.

  108. Välkommen hit.
    Jätteroligt att se dig.

  109. -Vad har du för förväntningar?
    -Oj! Jag förväntar mig bra tal.

  110. I det här läget
    har du ju vunnit ett stort pris.

  111. -Hur känns det?
    -Kul!

  112. Det är två klasser som på riktigt
    har skrivit ditt tal.

  113. -Det är sjukt!
    -Jag vet inte hur man gör.

  114. Att skriva nån annans tal.
    - Har ni tänkt att ni är jag?

  115. -Ja.
    -Mäktigt.

  116. -Har du varit med om nåt liknande?
    -Aldrig.

  117. Elinor, hur kommer du
    att bedöma de här talen i dag?

  118. Jag tittar att det finns en röd tråd.

  119. Jag kommer att titta efter
    att de fångar åhörarna-

  120. -det vill säga galabesökarna,
    alla som käkar chips i soffan.

  121. Att det finns lite humor, att
    det finns bilder och ett bra språk.

  122. Kungsklippeskolan,
    vem ska hålla talet?

  123. Ottilia.

  124. -Ottilia, hur känns det?
    -Nervöst, men det ska bli roligt.

  125. Bra. Du fixar det här.
    Det är bara att köra. Varsågod.

  126. Drömmer jag? Jag nyper mig själv
    i armen för säkerhets skull.

  127. Jag drömde om att bli fotbollsproffs
    i Liverpool-

  128. -och ta emot guldbollen
    för "Årets spelare".

  129. Men jag haft många andra bollar i
    luften. Jag har dribblat genom opera-

  130. -och dansband, för att landa
    i rollen som programledare.

  131. Här upptäckte jag det
    som gav mest lycka. Barn och djur.

  132. Det passar en sprallig skit som jag.

  133. Tack, alla Bolibompafans.
    Ni är min hejaklack.

  134. Tack, mitt Bolibompateam.
    Ni är mitt lag.

  135. Och tack, min allra käraste familj.
    En bättre målvakt kan man inte ha.

  136. Drömmen är sann. Jag har satt bollen
    i krysset. Kristallen är min!

  137. Vilken grej
    att få höra det här talet.

  138. Vad säger du?

  139. Jag vet inte. Jag blev lite rörd.

  140. Det känns som om ni har varit
    i mitt huvud och rotat omkring-

  141. -och plockat fram det här.

  142. Bra. Mycket bra.

  143. Vad roligt. Skön reaktion, eller hur?

  144. -Elinor, vad säger du?
    -Jättebra. Ni har gjort bra research.

  145. På retorikspråk kallas det "inventio"
    när man gör research.

  146. Ni har hittat fotbollsintresse
    och Liverpool.

  147. Det blev en fin, röd tråd
    genom hela talet. Det här med bollen.

  148. Liverpool, andra bollar i luften,
    dribbla, hejaklack, mitt lag-

  149. -bättre målvakt, och ni slutar med
    guldbollen i krysset. Snygg tråd.

  150. Jag skulle önska en motvikt. Har det
    alltid varit fantastiskt och lätt?

  151. Drömmer du fortfarande om att bli
    proffs? Är det nåt som saknas?

  152. -Bra jobbat.
    -Jättebra jobbat. Du kan sätta dig.

  153. Sharafat från Styckåsskolan,
    hur mår du just nu?

  154. -Det är jättepirrigt.
    -Du fixar det här. Ni har repat.

  155. -Jättemycket.
    -Andas nu. Varsågod.

  156. Detta är lattjo lajban. Mina leende
    guldbruna ögon är rörda till tårar-

  157. -av tacksamhet över detta fina pris.
    Att vinna, att vara den allra bästa-

  158. -är en underbar,
    nej en fantastisk känsla.

  159. Jag känner mig som Bolibompadraken.
    Stor och betydelsefull.

  160. Det krävs balans
    mellan lekfullhet och allvar.

  161. Den jämvikten har jag hittat. Tack
    för att ni tar fram det bästa i mig.

  162. Tack, alla vuxna som tycker
    att jag är värd ett pris i guld.

  163. Nästa år vill jag fortsätta
    sprida mitt ljus. Det är magiskt.

  164. Med leende guldbruna ögon säger jag:
    Jag kom, jag sågs, jag segrade.

  165. Yankho...

  166. Ännu ett tal till dig.

  167. Bara det gör att man börjar gråta.

  168. -Du ser lite rörd ut.
    -Ja, jag är rörd.

  169. Också väldigt bra.

  170. Ett tal ska ju ha känslor.

  171. Antingen är man superglad
    och sprudlande med ord och kropp-

  172. -eller också kan man vara...
    Man kan gråta och vara glad.

  173. Elinor, hur bedömer du det här?

  174. Det var jättefint att ni började
    och slutade på samma sätt.

  175. Jag pratade om vi-känsla.
    När du tar upp Bolibompadraken-

  176. -som nästan alla
    som sitter i publiken-

  177. -och framför tv-apparaterna
    har en relation till-

  178. -är det ett fint sätt att skapa
    vi-känsla. Ni har en fin metafor.

  179. "När strålkastarna har slocknat
    vill jag fortsätta sprida mitt ljus."

  180. Det är nästan poetiskt. På slutet
    pratade du tyvärr lite fort.

  181. "Jag kom, jag sågs, jag segrade."
    Det är ett citat från Caesar-

  182. -som ni har gjort om det till "sågs".
    Det är jättekul humor.

  183. En sak jag skulle vilja ha mer av är
    att ni säger:

  184. "I arbetet krävs en balans
    mellan lekfullhet och allvar."

  185. Hur då? Vad är allvaret? Vad är
    viktigt där? Kanske ett exempel.

  186. -Bra jobbat.
    -Härligt. En applåd...

  187. ...till Styckåsskolan.

  188. Yankho och Elinor,
    ni ska få dela ut 1 poäng vardera-

  189. -till det lag som ni tyckte var bästa
    talskrivaren. Vi börjar med Elinor.

  190. Det var svårt. De var jätteduktiga.
    Jag kan bara bedöma retoriken.

  191. De som jag tyckte hade
    gjort bäst research, inventio-

  192. -som hade en jättefin röd tråd-

  193. -och som hade en jättebra metafor
    med fotbollen hela vägen igenom...

  194. ...får 1 poäng av mig.
    Och det är Kungsklippeskolan.

  195. Okej, Kungsklippeskolan.
    Det betyder att nu står det...

  196. Eller hur, Elinor?
    2-0 till Kungsklippeskolan-

  197. -mot Styckåsskolan.

  198. Yankho, du ska få dela ut ditt poäng.
    Men, du ska gå ut och öva in talet.

  199. Det ska du hålla i slutet. På så sätt
    får vi reda på vem du ger poäng till.

  200. En applåd till Yankho.
    Vi säger hej då så länge.

  201. Elevator pitch.

  202. I den sista matchen ska lagen försöka
    övertyga stadens rikaste person om-

  203. -att donera pengar
    till deras skolprojekt.

  204. De hamnar i samma hiss som personen-

  205. -som de vet tycker om
    att stödja skolprojekt.

  206. Det lag som håller den mest
    övertygande pitchen vinner matchen.

  207. Vad är egentligen en elevator pitch?

  208. "Elevator" betyder ju hiss.

  209. Tanken är att du går in i en hiss
    och möter en rik person.

  210. På den tid det tar att åka i hissen
    ska du övertyga personen om-

  211. -att satsa pengar på din idé, hålla
    med dig om din sak eller stötta dig.

  212. Målet är att när hissresan är slut
    ska den här rika personen säga:

  213. "Kontakta mig på måndag." Eller säga:
    "Jag vill möta dig för att höra mer."

  214. Hur kommer du att bedöma talen?

  215. Det ska vara kort och kärnfullt. Den
    här personen har ju en massa folk-

  216. -som ber om hans pengar,
    så de måste få honom att lyssna-

  217. -fortsätta lyssna och vilja lyssna.

  218. Sen tittar jag på att alla knep
    inom retoriken används-

  219. -för att övertyga honom.

  220. Styckåsskolan, vem ska hålla talet?

  221. -Jag.
    -Alexander. Ni har fått hjälp...

  222. ...av coacherna Jonathan och Frida.

  223. Vilka argument ska man ta upp?

  224. Argument till varför
    man vill ha pengar från miljonären.

  225. Varför man vill ha hjälp.

  226. Vara tydlig med själva behovet
    och betydelsen av det här projektet.

  227. Tänk på att bygga upp etos,
    så att ni talar lugnt och tydligt.

  228. Sen kommer drivet som skapar patos
    och engagemang. Då blir det magiskt.

  229. Välkommen fram, Alexander.
    Är du redo?

  230. Kom. Nu är nämligen hissen här,
    så jag säger bara varsågod.

  231. Det är jättebra, Conny.
    Du kan starta helikoptern.

  232. Jag är på väg ner. Hej.

  233. Du är miljonär med guldbyxorna,
    och jag är barn utan böcker.

  234. Vi behöver rusta upp biblioteket.
    böckerna är gamla.

  235. Skulle du vilja skänka lite pengar?

  236. Har du läst de svarta rubrikerna
    i media? Läsförståelsen är låg.

  237. Vi vill köpa in nya böcker.

  238. Vi har pratat med rektor
    och politiker, men inget händer.

  239. "Det finns inga pengar." Ska vi
    nå höga resultat, så kostar det.

  240. Skolresultaten viktiga.
    Vi är beredda att jobba hårt.

  241. Du är intresserad av skolprojekt.
    Vi tror, nej vet-

  242. -att du kan hjälpa oss.
    Har du hjärta att säga nej?

  243. Jag ska tänka på saken.
    Jag hör av mig. Hej.

  244. Det blir stressigt när hissen
    snart är framme. Kändes det bra?

  245. -Elinor, det här är roligt.
    -Bra jobbat. Ni går rakt på.

  246. "Miljonären med guldbyxorna.
    Barnet utan böcker."

  247. Det är en klassisk vändning i sagan,
    litteraturen och inom retoriken.

  248. Det är ju inte så att han
    bara har pengar och du inga böcker.

  249. Men det är snyggt
    att ställa upp det så där.

  250. Ni visar att ni har pratat med rektor
    och politiker. Ni har gjort ert-

  251. -och verkligen försökt bidra.
    Bitvis går det också lite fort.

  252. Hissen är på väg, men det går så fort
    att ni missar en del saker.

  253. Men jättemånga bra delar. Bravo.

  254. Härligt.
    Tack, Alexander från Styckåsskolan.

  255. Kungsklippeskolan,
    vem ska hålla talet?

  256. Simon. Känner du dig redo?

  257. Även ni har fått hjälp av Frida
    och Jonathan för att slipa det här-

  258. -så bra som möjligt.

  259. -Vad är det ni ska försöka sälja?
    -Vi vill att han skänker bidrag...

  260. ...till vår skola,
    så att vi kan bygga om skolköket.

  261. Det är viktigt att ni väljer ut
    det som är väsentligt för personen.

  262. Ta bara med det absolut viktigaste.
    Slå in det och stryk allt annat.

  263. -Då klarar ni er galant.
    -Lycka till.

  264. Välkommen fram, Simon
    från Kungsklippeskolan. Är du redo?

  265. Nu är hissen här. Välkommen in.

  266. Det blir kanon. Lite chevre
    och kaviar. Jag är snart där. Hej.

  267. Hej, jag heter Simon. Du är
    den affärsängel jag behöver just nu.

  268. Jag går på Kungsklippeskolan.
    Vi kämpar för ett tillagningskök.

  269. Vi kämpar i motvind
    och behöver din hjälp.

  270. Vi är trötta på mat som tillagas
    nån annanstans. Den tappar näring-

  271. -och smak. Vi skulle behöva ditt
    bidrag för att bygga om skolköket.

  272. Vi tänker hållbar elevutveckling.
    Dina pengar blir mer än bara pengar.

  273. En investering i mätta
    och belåtna elever. "Hur då?"

  274. Jo, vi kommer att äta mer, orka mer,
    plugga mer, få bättre betyg och jobb-

  275. -och kan skapa ett bättre samhälle.

  276. Tänk dig rubriken i tidningen:
    "Kungsklippeskolans räddande ängel."

  277. "Han som satsade på
    framtidens Huddingebor." Det är du.

  278. Jag måste gå av nu,
    men jag hör av mig.

  279. Hej då.

  280. Är du stressad? Det är en hiss. Det
    går snabbt. - Elinor, vad säger du?

  281. Hissen hann ju landa, och du hade
    en del kvar. Men han gick ju inte av.

  282. Ni har gjort ett jättebra jobb.
    Ni har en jätterolig slogan-

  283. -som är "hållbar elevutveckling". Vi
    pratar mycket om hållbar utveckling.

  284. Ni har nåt som vi inom retoriken
    kallar för konsekvensresonemang.

  285. "Vi kommer att äta mer, orka mer,
    plugga mer, få bättre betyg"-

  286. -"och skapa ett bättre samhälle."
    Han bidrar till ett bättre samhälle.

  287. Man kan klippa ur mitten, men ni drar
    det hela vägen. Det är jättesnyggt.

  288. Mycket konkret, och ni svarar också
    på frågan hur det ska gå till.

  289. Ni svarar på det på en gång.

  290. -Bra gjort.
    -Härligt. En stor applåd.

  291. Kungsklippeskolan i Huddinge.

  292. Avgörandets stund är inne. Just nu
    står det 2-0 till Kungsklippeskolan-

  293. -mot Styckåsskolan.
    Men vi ska dela ut 3 poäng till.

  294. Det är fortfarande oerhört spännande.

  295. Elevator pitch ger 2 poäng,
    men vi håller på dem en stund-

  296. -och tar reda på vem Yankho
    tyckte hade skrivit det bästa talet.

  297. Välkommen in, Yankho Kamwendo.

  298. Tack så mycket.

  299. Du ska dela ut 1 poäng genom att
    hålla det tal som du tyckte var bäst.

  300. -Hur har du tänkt?
    -Oj! För det första var det svårt.

  301. Jag skulle ha tagit bitar
    från båda talen och smält ihop dem.

  302. Men jag har i alla fall-

  303. -valt ett tal.

  304. Är ni redo?

  305. Okej.

  306. Drömmer jag? Jag måste nypa mig själv
    för att förstå. Aj!

  307. När jag var liten drömde jag om
    att bli fotbollsproffs i Liverpool.

  308. Och...

  309. ...att få gå till Idrottsgalan
    och ta emot guldbollen-

  310. -för "Årets spelare".

  311. Men i min karriär har jag
    bollat en massa andra bollar.

  312. Jag har dribblat genom opera, teater
    och dansband.

  313. Och nu har jag landat i rollen
    som programledare.

  314. Och...det här är nåt
    som ger mig oerhört mycket glädje.

  315. Att få arbeta med barn-

  316. -och djur, passar en glad,
    sprallig skit som jag.

  317. Tack, alla underbara Bolibompafans.
    Ni är min hejaklack.

  318. Tack, hela Bolibompateamet.
    Ni är mitt fotbollslag.

  319. Och tack, kära familj.
    Bättre målvakt kan man inte ha.

  320. Nu har barndomsdrömmen blivit sann.

  321. Jag har satt guldbollen i krysset,
    och Kristallen är min!

  322. Tack.

  323. Det betyder att Yankhos poäng
    går till Kungsklippeskolan.

  324. Det står nu 3-0
    till Kungsklippeskolan.

  325. Vi har en vinnare.
    Men vi har 2 poäng kvar att dela ut.

  326. För ordningen skull, Elinor.
    Vem får de 2 poängen?

  327. Ni gjorde fantastiskt
    bra ifrån er bägge två.

  328. Det är trångt i hissen,
    det är stressigt och ont om tid.

  329. Men en skola, ett lag-

  330. -hade lyckats lite bättre med
    att övertyga miljonären-

  331. -med ett konkret språk och en bra
    slogan. Och trots att ni drog över-

  332. -går 2 poäng till Kungsklippeskolan.

  333. Med 5-0 vann Kungsklippeskolan
    mot Styckåsskolan.

  334. En stor applåd för båda lagen.

  335. Och tack så mycket, Yankho Kamwendo.
    Hej då och tack.

  336. Vi har en vinnare till final.
    Första semifinalen är avgjord.

  337. Men skulle du vilja vara med i
    "Retorikmatchen" nästa år, gå in på:

  338. -ur.se/retorikmatchen2015-

  339. -och anmäl er
    till Sveriges bästa retoriktävling.

  340. Hej då. En stor applåd för lagen.

  341. Glöm inte:
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  342. Textning: Karolina Gustafsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Semifinal 1

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvalet

Avsnitt 1 av 10

1 500 elever i årskurs sex från hela Sverige tävlar om att bli bäst på att tala och lyssna. Den första utmaningen är att övertyga juryn om att man ska få gå vidare till slutaudition. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare. Programledare: Nassim Al Fakir.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 2 av 10

Tio utvalda lag från hela Sverige i årskurs 6 samlas i Stockholm för att tävla om att bli bäst på att tala och lyssna. På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 3 av 10

Vilket lag i årskurs 6 blir bäst på att tala och lyssna? På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen. Åtta lag går vidare och två lag måste tyvärr lämna tävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 1

Avsnitt 4 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Kungsklippeskolan i Huddinge mot Bråtenskolan i Karlskoga. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 2

Avsnitt 5 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Styckåsskolan i Arvika mot Gruvrisskolan i Falun. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Avsnitt 6 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

Avsnitt 7 av 10

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

Avsnitt 8 av 10

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Avsnitt 9 av 10

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Final

Avsnitt 10 av 10

Efter en lång kamp är det nu dags för finalen då det ska avgöras vilket lag som har de bästa retorikerna i årskurs 6 just nu. 1500 sjätteklassare sökte, två lag återstår. Det står mellan Kungsklippeskolan i Huddinge och Musikugglan i Karlskrona.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Dödsknäpp

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Dödsknäpp” av Håkan Jaensson. Boken handlar om Totte som efter att ha sett ett läkarprogram på tv blir övertygad om att han har just den lömska sjukdom som doktorn pratat om. Än märks ingenting, men snart kommer han att vara död. Vad ska han göra av det lilla liv han har kvar att leva? Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss