Titta

Retorikmatchen 2014

Retorikmatchen 2014

Om Retorikmatchen 2014

Elever i årskurs sex tävlar i retorik. Det handlar om att göra sin röst hörd och att ta sig tid att lyssna på vad andra säger. Äran, en guldmikrofon och 10 000 kr till klasskassan står på spel. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2014: Semifinal 2MaterialDela
  1. Hej. Nu är det en finalplats kvar.
    I dag avgörs det.

  2. Välkommen till den andra semifinalen
    i "Retorikmatchen" 2014.

  3. UR presenterar...

  4. "Retorikmatchen!"

  5. Finalplatsen står på spel
    och de tävlande lagen är:

  6. Ibrahim och Mina från
    Kroksbäcksskolan i Malmö.

  7. Det är fantastiskt att vara i
    semifinalen. Det trodde vi inte.

  8. Vi var nervösa när de skulle berätta
    om vi hade gått vidare.

  9. Vi är stolta över oss själva
    och att vi står här.

  10. Klara och Ville från
    Musikugglan i Karlskrona.

  11. -Det är sjukt kul och vi är taggade.
    -Hela klassen har gjort en stor del.

  12. Nu ska vi vinna
    så att de får resa till Stockholm.

  13. -Välkomna tillbaka. Hur känns det?
    -Bra.

  14. Förra gången var ni jättebra.
    Hur ska ni toppa det?

  15. Vi gör vårt bästa och försöker
    ha roligt när vi skriver talen.

  16. -Har ni jobbat med klassen?
    -Ja.

  17. Hur jobbar ni två tillsammans?

  18. Det fungerar jättebra.

  19. Vi övar mycket och är
    rätt bra kompisar utanför skolan.

  20. Ibrahim och Mina, välkomna.

  21. Hur har ni förberett er?

  22. Vi har "brainstormat" med allt
    vi kom på, och satt ihop en text.

  23. Ja. Med hela klassen?

  24. -Ja.
    -Hur fungerar det?

  25. Ibland sitter vi i grupper vid bord
    och skriver allt vi kommer på.

  26. Vi läser upp det och tar varandras
    idéer och mixar ihop det.

  27. Det låter roligt. En stor applåd
    till Elinor Falkman, vår domare.

  28. Tackar!

  29. När jag är på scen, är jag rädd att
    tappa bort mig. Känner du igen det?

  30. Det är nog de allra flesta, även jag.
    Barnen känner säkert igen det.

  31. Men det är det vi är
    allra räddast för allihop.

  32. Så man behöver inte vara så rädd,
    för alla vet att det är läskigt.

  33. Om man tappar bort sig, tänker
    publiken: "Det kunde ha varit jag."

  34. -Peppande ord. - Är ni redo?
    -Ja.

  35. Publiken är med! Då sätter vi
    i gång med den första matchen!

  36. I denna duell ska man vara först
    på knappen. Vilken pryl beskrivs?

  37. De som först ger tre rätta svar
    vinner matchen, och ett poäng.

  38. -Ibrahim och Mina, är ni redo?
    -Ja.

  39. Får man höra er knapp?

  40. -Är ni nöjda med ljudet?
    -Ja.

  41. Klara och Ville från Musikugglan,
    hur låter er knapp?

  42. Känns det okej?
    Man blir glad av ljuden.

  43. -Okej. Domaren?
    -Jag är redo.

  44. Då kallar vi på...
    Hör du mig, prylbeskrivaren?

  45. Musslan är med. Hammaren, städet
    och stigbygeln. Vad betyder det?

  46. -Är det ett öra? Du hör oss.
    -Rätt svarat.

  47. Vi går rakt på.

  48. Första matchen börjar nu.

  49. "De finns i de flesta hav."

  50. "Vissa är jättestora..."

  51. -Fiskar.
    -"Fisk", svarar Malmö.

  52. Det är inte det svaret jag söker.
    Beskrivningen fortsätter.

  53. -Bara Musikugglan.
    -Ska vi trycka?

  54. -Bara ni får svara.
    -Då lyssnar vi på hela.

  55. De kan sätta skräck på badplatsen.

  56. En film är uppkallad
    efter denna fisk.

  57. Är ni fenor på retorik,
    borde ni ha hajat nu.

  58. -Haj.
    -Haj är rätt.

  59. Härligt. Vi går vidare i tävlingen.

  60. Här kommer nästa sak.

  61. "Att verka utan att synas
    är dess mål."

  62. "Många har jagat den."

  63. "I Sverige har en gått på grund."

  64. "Andra verkar ha klarat sig undan
    både vår flotta och marin."

  65. "Att verka under ytan..."

  66. -Ubåt?
    -Vad säger ni? Ubåt?

  67. -Ubåt är rätt svar.
    -Härligt!

  68. -Elinor, spännande.
    -Ja.

  69. Musikugglan har två.
    Kroksbäcksskolan har noll.

  70. -Nästa kan vara avgörande.
    -Prylbeskrivaren.

  71. "Detta optiska instrument
    har ofta ett handtag."

  72. "Dess lins är alltid konvex."

  73. "Sherlock Holmes använde ett."

  74. -Musikugglan?
    -Förstoringsglas.

  75. -Det är rätt svar.
    -Jaha, snyggt!

  76. Vi har ett resultat.

  77. Musikugglan gissade rätt tre gånger-

  78. -och då går ett poäng
    till Musikugglan.

  79. Nu ska lagen agera talskrivare
    åt programledaren Ylva Hällen.

  80. Hon har vunnit ett pris som hon
    ska ta emot på en tv-sänd gala.

  81. Målgruppen är bred. Både galans
    besökare och publiken hemma.

  82. Den som domaren och Ylva väljer,
    vinner matchen och två poäng.

  83. En stor applåd till Ylva Hällen.

  84. Hej! Hej!

  85. Ylva Hällen från "Minimello"
    är tv-producent, låtskrivare-

  86. -illustratör och programledare. Ni
    kanske har sett henne i "På spåret"-

  87. -där hon år efter år gått långt.

  88. Men mest känd är hon nog
    som programledare i "Bolibompa"-

  89. -"Ylvania" och som sagt "Minimello".

  90. -Ylva, hur känns det att komma hit?
    -Jättehärligt.

  91. -Men lite nervös är jag.
    -Du har vunnit ett stort pris.

  92. -Du har väl vunnit nåt pris?
    -Ja.

  93. -Har nån skrivit talet?
    -Nej.

  94. Jag har aldrig haft nån
    som ens har skrivit manus.

  95. Två skolor har nu jobbat ganska länge
    med ett tal bara för dig.

  96. -Man blir rörd.
    -Det är stort.

  97. -Finns det "talskrivare"?
    -Ja, det är ett yrke som ökar.

  98. För offentliga personer
    som politiker-

  99. -är ofta omgivna av folk
    som kan hjälpa dem.

  100. Många säger att anledningen till
    att USA:s president Obama vann-

  101. -var att han hade en så bra
    talskrivare. Han var bara 24 år.

  102. -Talskrivaren?
    -Han känner honom väl.

  103. Nu är han manusförfattare. Jag har
    ett citat från en annan talskrivare.

  104. "Tricket är att få personen som ska
    tala att uttala ens briljanta ord"-

  105. -"samtidigt som han får det att låta
    som om det kommer från själen."

  106. -Elinor, hur bedömer du talen?
    -De ska inte bara rada tack.

  107. Och målgruppen är stor. Galabesökare
    och folk hemma som knaprar chips.

  108. Deras tal ska få folk att stoppa
    chipset i luften och börja lyssna.

  109. Jag lyssnar efter rikt språk
    och mycket bilder för lyssnarna.

  110. Kroksbäcksskolan,
    vem av er håller talet?

  111. -Jag.
    -Mina.

  112. -Det här blir kul. Redo?
    -Ja.

  113. Då säger jag varsågod.

  114. Jag är oerhört glad och tacksam
    för detta pris.

  115. Men pokalen har inget värde.
    Vad den står för är viktigt.

  116. Det är att jag för vidare
    en berättartradition.

  117. Som liten lyssnade jag
    till farbror Sverkers berättelser.

  118. Hans röst förde mig till nya världar.
    Han är en bästa berättare jag mött.

  119. På "Minimello" har jag kunnat föra
    berättandet vidare. Tack, Sverker.

  120. Jag vill också tacka
    alla fantasifulla barn.

  121. Utan er och rullarna hade inte jag
    stått här. Fortsätt drömma!

  122. Inget kan stoppa er att leva er dröm.
    Se på mig.

  123. Jag hoppar inte av vid nästa station.

  124. Jag åker mot framtiden.
    Åker mot nya världar.

  125. -Härligt. Hur kändes det?
    -Nervöst.

  126. -Ylva, hur var det att höra?
    -Så otroligt fint och personligt.

  127. Hur kunde ni veta allt det om mig?

  128. Jag är imponerad.
    Om jag vore så lugn...

  129. Om jag hade hållit talet så lugnt...
    Det var fantastiskt.

  130. -Elinor?
    -Ni är jätteduktiga.

  131. Den här tillbakablicken
    med Sverker är jättebra.

  132. Jag pratade om att nå målgruppen,
    och många minns-

  133. -att nån berättade sagor. Det är
    ett fint sätt att fånga målgruppen.

  134. Ni har ett fint språk. Det är bra
    att ni uppmanar att drömma.

  135. Men du pratar lite för fort.
    Du har fina ord och ett bra tal.

  136. Bitvis går det lite fort, och det är
    synd, för orden är vägda på guldvåg.

  137. Lite långsammare och lite tydligare.

  138. En varm applåd för Mina! Bra jobbat!

  139. -Ville från Musikugglan, är du redo?
    -Ja.

  140. Varsågod.

  141. Wow! Tänk att alla dessa små
    toarullar har gjort så stor succé.

  142. Mitt första tack går till
    alla toasittare där hemma.

  143. Utan er hade den här idén
    varit spolad för längesen.

  144. Det började med för stark chiligryta.
    När jag satt där med en tom toarulle-

  145. -kände jag
    att den förtjänade bättre.

  146. Kan de bli artister? Få plats i tv?
    Göra "Minimello"?

  147. Att tro eller inte tro på sina idéer,
    det var frågan.

  148. Och jag är så tacksam
    att ni trodde på mig.

  149. Det sista tacket går till alla barn
    som har klippt, kladdat och klistrat-

  150. -alla dessa fantastiskt fina figurer.
    Utan er, ingen succé. Jordens kram.

  151. Bra jobbat, Ville.
    - Vad säger du, Ylva?

  152. Underbart, så roligt.
    Skitroligt, faktiskt. Helt enkelt.

  153. -Skitkul, jag fattar. Hon tänker...
    -Jag fattar.

  154. -En bedömning?
    -Du hörde att hon fnissade. Jättebra.

  155. Fantastiskt. Vilket framförande.
    Du känns trygg.

  156. Det är roligt att idén var "spolad".
    En rolig lek med ord.

  157. Ni talar till Hamlet:
    Tro eller inte tro på idén.

  158. Sen har ni den mening i vår tävling
    som har flest allitterationer.

  159. Det är när flera ord börjar
    på samma bokstav.

  160. "Klippt, kladdat, klistrat,
    fantastiska, fina, figurer."

  161. Det är nog flest allitterationer
    i "Retorikmatchen".

  162. Om jag skulle vilja
    be om nån förbättring-

  163. -så är det toaletten och chiligrytan.

  164. Det är gala, folk äter chips.
    Nån kanske äter chili.

  165. Det kan vara på kanten med
    vad som är lämpligt för en kväll.

  166. Men det är en avvägningsfråga.

  167. En applåd för Ville från Musikugglan
    i Karlskrona. - Du kan sätta dig.

  168. Den här matchen kan man få två
    poäng för. Ni får dela ut ett var.

  169. Vi börjar med dig, domare Elinor.

  170. Jag bedömer det retoriska.
    Och de som jag tyckte var bäst-

  171. -som hade humor,
    ett fantastiskt framförande-

  172. -och som nog lyckades avbryta
    chipssnaskandet hemma, var...

  173. ...Musikugglan.

  174. Det betyder att just nu står det-

  175. -2-0 till Musikugglan
    från Karlskrona-

  176. -mot Kroksbäcksskolan i Malmö.
    Nu är det din tur, Ylva. Men...

  177. Vi ber dig gå ut och öva in
    det tal du tyckte var bäst.

  178. I slutet av programmet kommer du in
    och håller talet och ger ditt poäng.

  179. -Okej? Tack till Ylva så länge.
    -Tack.

  180. I sista matchen ska lagen försöka
    övertyga stadens rikaste person-

  181. -om att donera pengar
    till klassens projekt.

  182. Av en slump hamnar de i samma hiss.
    Personen stödjer gärna skolprojekt.

  183. Laget som håller den mest övertygande
    pitchen vinner matchen och två poäng.

  184. Vad är en "elevator pitch"?

  185. Tanken är att du möter
    en rik person i hissen.

  186. På den tid det tar att åka hissen-

  187. -har du en chans att övertyga
    om din idé eller nåt du vill sälja.

  188. Du ska övertyga personen,
    så att när resan är slut, säger hen:

  189. "Det låter jättespännande.
    Kan vi träffas och prata mer?"

  190. -Kort och koncist?
    -Och övertygande.

  191. -Hur bedömer du detta?
    -Först och främst...

  192. ...är det inte ett tal,
    utan ett samtal.

  193. De ska anpassa sig till att de är
    en av många som pratar med personen.

  194. Hur gör de för att utmärka sig?
    Hur anpassar de språket?

  195. Hur kan de locka honom så att han
    inte har nåt annat val än att skänka?

  196. -Är ni redo? Vem ska köra?
    -Jag.

  197. Här har de fått hjälp av coacherna
    Jonathan och Frida. Så gick det till.

  198. -Hur har det gått med hisstalet?
    -Vi skrev upp alla idéer på tavlan.

  199. Vi har sållat
    så att bara det bästa är kvar.

  200. -Vad ska ni pitcha?
    -En insamling.

  201. Vi hade jätte-, jättemånga idéer.

  202. Sen får man sålla. Sen kommer en ny
    idé. Till sist får vi ihop det bästa.

  203. -Känner ni er taggade?
    -Ja, absolut.

  204. -Lycka till nu. En lycka till-kram.
    -Tack.

  205. -Klara, välkommen upp.
    -Tack.

  206. Är du redo?
    Nu tror jag att hissen kommer.

  207. -Jag tycker inte att Picasson...
    -Snygg sjal.

  208. Visst är det du som är så himla bra
    på att driva företag? Klara.

  209. Visst är det hemskt med ebola?
    Över 7 000 barn är föräldralösa.

  210. Nästan ingen vågar hjälpa dem.
    Deras liv får inte ta slut.

  211. Vi ska ordna en familjedag där man
    betalar för pajkastning och Segway.

  212. Sedan skänks alla pengar till barnen,
    för nån måste våga hjälpa.

  213. Ingen kan göra allt,
    men alla kan göra nåt.

  214. Skulle du vilja bidra?
    Du skulle bli Karlskronas Robin Hood.

  215. I stället för pengar här
    och liv i överflöd-

  216. -kan de göra skillnad
    för barns liv eller död.

  217. Vet du vad, jag ringer dig.

  218. Härligt.

  219. -Det blir lite stress med hissen.
    -Ja.

  220. Jättebra. Och ni lyckades verkligen
    med att få till ett samtal.

  221. Till en början avbröt du honom och
    sa "Snygg sjal", och skakade hand.

  222. Han måste lyssna. Det här är inte
    ett tal till en stor publik.

  223. Du pratar bara med honom. Jättebra.

  224. Det är så bra att ni lockar honom
    med att berätta vad ni ska göra:

  225. Alla pengar till barnen, för att
    på slutet säga: "Vill du bidra?"

  226. Hade du sagt det i början,
    kanske han hade sagt nej. Jättebra.

  227. Nåt jag funderade på
    var att han skulle bli Robin Hood.

  228. Det är en bra bild,
    men Robin Hood stal ju.

  229. Han kanske kan bli Robin Hood
    men bara ta från sig själv.

  230. Man vill inte att han
    ska stjäla från andra. Jättebra.

  231. Härligt, Klara. En stor applåd
    till Musikugglan från Karlskrona.

  232. Och nu är det Malmös tur.
    Vem ska hålla talet?

  233. -Jag.
    -Ibrahim.

  234. Ni har fått hjälp
    av våra coacher Jonathan och Frida.

  235. Det finns en styrka i
    att ni har en berättelse...

  236. När jag lyssnar
    får jag se alla bilderna.

  237. Och sen kan jag fylla i själv
    vad jag ska göra.

  238. Det kräver att jag lyssnar
    och fattar ett eget beslut.

  239. Därför är det väldigt övertygande
    med den här typen av berättelser.

  240. Snyggt jobbat och bra idé.

  241. -Ibrahim, är du redo?
    -Ja.

  242. Hissen kommer. Varsågod.

  243. -Kör fram limon, jag är på väg.
    -Hej.

  244. Jag vet... Hej.

  245. Jag känner er.
    Ni har gjort bra saker för Malmö.

  246. Vi har ett projekt,
    för det hände en sak i somras.

  247. Tre pojkar från vår skola
    åker ner till stranden.

  248. De kastar sig i det grunda vattnet.
    Men den ljusa sommaren blir mörk.

  249. Det är inte så grunt. Tron på två av
    pojkarnas simfärdighet är för hög.

  250. Plötsligt breder paniken ut sig
    och en av pojkarna sjunker.

  251. Totalt sextio personer
    drunknade i somras.

  252. Det är sextio liv för mycket. Pojken
    i min skola klarade sig som tur var.

  253. Många barn på skolan kan inte simma,
    så vi har startat ett projekt:

  254. Simsalabim.
    Skulle du vilja stötta oss?

  255. Jag förstår. Hissen har kommit ner.
    Jag ringer dig.

  256. Härligt, var det stressande?
    Ja, hissen går snabbt.

  257. Det är ju lite stressigt med hissen
    som man vet ska ta slut.

  258. Du tvekar lite
    och drar över lite på slutet.

  259. Men ni hade en jättefin pitch.

  260. Framförallt en fin bild med pojkarna
    som höll på att drunkna.

  261. Det skapade en enorm spänning.
    Han höll på att sjunka till botten.

  262. Då måste man höra vad som hände.
    Ni lockar med oss.

  263. Bitvis går det lite för fort,
    för du försöker komma ikapp hissen.

  264. Och er fina berättelse går lite fort.
    Det hade behövts pauser.

  265. Han sjönk till botten,
    vad som hände sen.

  266. Men på slutet säger ni: "Skulle du
    vilja bidra?" Det är det sista.

  267. Och jag tror att han lyssnar hela
    vägen på grund av er historia.

  268. En stor applåd för Ibrahim
    från Kroksbäcksskolan.

  269. Avgörandets stund är inne.

  270. Just nu står det 2-0 mellan
    Musikugglan och Kroksbäcksskolan.

  271. Men det är tre poäng kvar
    att dela ut. Ingenting är avgjort.

  272. Pitchen ger två poäng,
    men den får vänta.

  273. Vi tar in Ylva
    och ser vilket poäng hon har gett.

  274. Vilket tal passade henne bäst?

  275. Välkommen in, Ylva Hällen.

  276. -Tack.
    -Hur känns det? Hur har du tänkt?

  277. Det har varit så svårt. Båda har
    fångat två tydliga sidor av mig.

  278. Ni med ert roliga tal som fick mig
    att skratta. Precis min humor.

  279. Och ert allvarliga,
    fina tal som fångade mitt hjärta.

  280. -Så det har varit svårt att välja.
    -Har du valt?

  281. Jag var tvungen, och har gjort det.

  282. -Varsågod.
    -Okej. Jag ska bara samla mig.

  283. Jag är så oerhört glad,
    tacksam och stolt över detta pris.

  284. Men egentligen är den här pokalen
    inte värd nåt.

  285. Det är vad den står för,
    som betyder nåt.

  286. Den betyder att jag har fört vidare
    en tradition, en berättartradition.

  287. När jag var liten kunde jag sitta i
    timmar och lyssna på farbror Sverker.

  288. Han är den bästa berättaren
    som jag har känt.

  289. Hans röst förde mig till världar
    som jag inte visste fanns.

  290. Än i dag kan jag besöka dem.

  291. På "Minimello" har jag fått möjlighet
    att föra berättande vidare.

  292. Tack, kära farbror Sverker.

  293. Man jag vill också tacka
    alla fantasifulla barn.

  294. Utan er och era toapappersrullar
    hade jag inte stått här i dag.

  295. Fortsätt drömma,
    fortsätt fantisera.

  296. För inget kan stoppa dig
    från att leva din dröm.

  297. Se bara på mig. Jag kommer inte
    att hoppa av vid nästa hållplats.

  298. Jag kommer att fortsätta åka. Åka mot
    framtiden och mot nya världar. Tack.

  299. Roligt. Tack så jättemycket,
    Ylva Hällen, för att du kom hit.

  300. Ylva gav alltså en röst.
    Ett poäng till Kroksbäcksskolan.

  301. Inget är avgjort.
    Just nu är ställningen 2-1-

  302. -mellan Musikugglan och
    Kroksbäcksskolan. Nu, Elinor Falkman.

  303. Nu ska de två avgörande poängen
    delas ut. Vem går till final?

  304. Det lag som får mina två poäng...

  305. ...lyckades verkligen med ett direkt
    och bra tilltal, bra samtal.

  306. De lyckades verkligen övertyga på
    ett kort, koncist och tydligt sätt-

  307. -och få "rikingen" att bidra.

  308. De som får mina två poäng är...

  309. Musikugglan. Grattis!

  310. Det betyder
    att vi har den sista finalisten.

  311. Vinnare av andra semifinalen
    var Musikugglan. Hur känns det?

  312. -Jättebra!
    -Är ni glada?

  313. -Ja.
    -Lättade också, kanske?

  314. -Ska ni fira nu?
    -Ja.

  315. Men också jättebra kämpat.
    Jättebra, Kroksbäcksskolan.

  316. Har du lust att tävla nästa år,
    gå in på-

  317. -ur.se/retorikmatchen2015
    och anmäl dig-

  318. -till Sveriges bästa retoriktävling.

  319. Nästa vecka är det final-

  320. -mellan Musikugglan i Karlskrona
    och Kungsklippeskolan i Huddinge.

  321. Textning: Veronika Haraldson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Semifinal 2

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvalet

Avsnitt 1 av 10

1 500 elever i årskurs sex från hela Sverige tävlar om att bli bäst på att tala och lyssna. Den första utmaningen är att övertyga juryn om att man ska få gå vidare till slutaudition. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare. Programledare: Nassim Al Fakir.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 2 av 10

Tio utvalda lag från hela Sverige i årskurs 6 samlas i Stockholm för att tävla om att bli bäst på att tala och lyssna. På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 3 av 10

Vilket lag i årskurs 6 blir bäst på att tala och lyssna? På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen. Åtta lag går vidare och två lag måste tyvärr lämna tävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 1

Avsnitt 4 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Kungsklippeskolan i Huddinge mot Bråtenskolan i Karlskoga. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 2

Avsnitt 5 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Styckåsskolan i Arvika mot Gruvrisskolan i Falun. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Avsnitt 6 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

Avsnitt 7 av 10

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

Avsnitt 8 av 10

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Avsnitt 9 av 10

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Final

Avsnitt 10 av 10

Efter en lång kamp är det nu dags för finalen då det ska avgöras vilket lag som har de bästa retorikerna i årskurs 6 just nu. 1500 sjätteklassare sökte, två lag återstår. Det står mellan Kungsklippeskolan i Huddinge och Musikugglan i Karlskrona.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Augustinatt

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Augustinatt” av Maud Mangold. Boken handlar om Nora som en kväll hör ett konstigt ljud i trädgården. Under ett äppelträd hittar hon ett bylte med ett spädbarn. Det är i alla fall vad Nora tror när hon bär in byltet i huset. Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss