Titta

Retorikmatchen 2014

Retorikmatchen 2014

Om Retorikmatchen 2014

Elever i årskurs sex tävlar i retorik. Det handlar om att göra sin röst hörd och att ta sig tid att lyssna på vad andra säger. Äran, en guldmikrofon och 10 000 kr till klasskassan står på spel. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2014 : Kvartsfinal 2MaterialDela
  1. Ur presenterar "Retorikmatchen".

  2. Välkomna till den andra kvartsfinalen i
    "Retorikmatchen 2014".

  3. Det har kämpats hårt i skolorna,
    och som jag sa förra gången:

  4. Retorik är konsten att tala
    och viljan att lyssna.

  5. Förra veckan gick Kungsklippeskolan till
    semifinal.

  6. Nu utses den andra semifinalisten.

  7. De tävlande är Sharafat och Alexander
    från Styckåsskolan i Arvika.

  8. Vi ska leverera
    och visa vad vi kan med inlevelse.

  9. Malte och Tindra
    tävlar för Gruvrisskolan i Falun.

  10. Vi har kämpat väldigt hårt och hoppas
    gå hela vägen till semifinal.

  11. Nu står ni här i kvartsfinalen i
    "Retorikmatchen 2014". Hur känns det?

  12. -Bra.
    -Det är pirrigt, men det går nog bra.

  13. Ge de tävlande lagen en stor applåd!

  14. Fortsätt applådera för vår domare,
    retorikexperten Elinor Falkman.

  15. Förra veckan började på så hög nivå,
    så jag är jättespänd inför i dag.

  16. Alla är fokuserade, så nu kör vi.

  17. Först ska lagen komma på ett ord
    som rimmar på det som Nassim säger.

  18. Det lag som har flest rätt
    vinner matchen och en poäng.

  19. -Alexander och Sharafat, är ni redo?
    -Ja.

  20. Domaren är också redo. Då kör vi.

  21. -Jag säger "vag", du säger...
    -"Svag".

  22. -Jag säger "hund", du säger...
    -"Rund".

  23. -Jag säger "vit".
    -"Skit".

  24. -Jag säger "kål".
    -"Bål".

  25. -Jag säger "stum".
    -"Dum".

  26. -Jag säger "sol".
    -"Stol".

  27. -Jag säger "kofta".
    -"Rofta".

  28. -Jag säger "poppa".
    -"Loppa".

  29. -Fick du med allt?
    -Jag gjorde mitt bästa. - Bra jobbat.

  30. Ni rimmade på allt utom "kofta".
    "Rofta" finns inte.

  31. Det blev sju rätt av åtta.
    Bra jobbat.

  32. Tack, Sharafat och Alexander.

  33. Malte och Tindra från Gruvrisskolan
    i Falun, är ni redo?

  34. -Ja.
    -Härligt.

  35. Domaren är också med.

  36. -Jag säger "loppa".
    -"Hoppa".

  37. -Jag säger "napp".
    -"Lapp".

  38. -Jag säger "fisk".
    -"Disk".

  39. -Jag säger "stopp".
    -"Hopp".

  40. -Jag säger "smör".
    -"Mör".

  41. Jag säger "stor".

  42. -Jag säger "vinka".
    -"Sinka".

  43. Jag säger "under".

  44. -Fick du med alla ord?
    -Ja.

  45. De fick godkänt på de ord
    som de lyckades med, totalt sex rätt.

  46. Det betyder att Styckåsskolan vann och
    får ett poäng i tävlingen.

  47. Efter första momentet
    står det ett-noll till Styckåsskolan.

  48. De tävlande lagen ska hylla en person
    som de beundrar och ser upp till.

  49. De har valt person och målgrupp.

  50. Den som domaren tycker är bäst
    vinner en poäng.

  51. Hur bedömer man?

  52. Det är viktigt att vi som lyssnar
    lär känna personen lite bättre.

  53. Vi ska lära känna personen lite mer.
    Ett vanligt fel är att man säger:

  54. "Du är så snäll". Då undrar lyssnaren på
    vilket sätt. Ge ett exempel.

  55. Vi vill lära känna "hen" lite bättre.

  56. -Gruvrisskolan börjar. Vem talar?
    -Det är jag.

  57. Lagen har jobbat med retorik i klass-
    rummen. Så här gjorde Tindras klass.

  58. I dag ska vi göra "kategoripingis".

  59. Där får eleverna prata inför varann.

  60. De drar kategorier, och säger sedan
    vartannat ord som hör hemma där.

  61. -Frukter.
    -Banan.

  62. Förut när vi övade på retorik-

  63. -var det flera som vägrade vara med.
    Men nu brukar de flesta vara med.

  64. -Tröja.
    -Byxa.

  65. Målare.

  66. Förut när jag skulle prata inför folk
    var jag nervös-

  67. -men nu har jag fått mer själv-
    förtroende när jag pratar inför folk.

  68. Jag hoppas att det går bra
    och att vi går vidare, men vi får se.

  69. Jag är nöjd med topp tio.

  70. Vem ska du hålla hyllningstalet till?

  71. Till vår lärare Tina.

  72. -Var är du när talet hålls?
    -På en skolavslutning.

  73. -Då hör eleverna talet. Var är ni?
    -I idrottshallen.

  74. Då säger jag varsågod.

  75. Två klasser skulle få en ny lärare.

  76. Eleverna väntade på vem som skulle
    komma, en drake eller en ängel?

  77. Dörren öppnades, och där stod Tina.

  78. Olika adjektiv kan beskriva lärare:
    gammal, glad, grinig-

  79. -men Tina beskrivs så här: kort,
    dansande, armviftande datahatare.

  80. Du har varit på vår sida
    från fyran till sexan-

  81. -och är värd din vikt
    i brons, silver och guld.

  82. Tack för ditt tålamod och ditt arm-
    viftande som lär oss om kroppsspråk.

  83. Eleverna fick med Tina
    ett bra slut på sagan.

  84. De kunde ha fått en drake
    till lärare, men fick en ängel.

  85. Snipp, snapp, snut,
    så var de tre lyckliga åren slut.

  86. Bra gjort, Tindra och Gruvrisskolan.

  87. Vad stolt hon ska vara över er.

  88. Jag börjar med att säga
    att jag älskar sagobörjan och slutet.

  89. Det var väldigt fint,
    både start och slut.

  90. Ni har sagometaforer med
    - en drake och en ängel.

  91. Det är vanligt att man i sagor
    ställer ont och gott emot varandra.

  92. Det blir effektfullt. Ni kunde ha valt
    en dygd med lite mer tyngd i.

  93. Du pratade om hennes tålamod
    och dans och sånt, vilket är roligt-

  94. -men jag vill lära känna mer om henne
    mer än att hon är rolig. Bra jobbat.

  95. Härligt. Tack, Tindra.
    - Nu från en saga, till vadå?

  96. -Styckåsskolan, vem ska hålla talet?
    -Jag.

  97. Först ska vi ta reda på hur Sharafats
    klass har jobbat med retorik.

  98. I dag ska vi göra en övning
    som vi har gjort förut:

  99. "Rita efter beskrivning".

  100. Där gäller det att lyssna noga
    på den som beskriver en bild.

  101. Sen ska de rita det som de har hört.

  102. Till höger är det en cirkel
    med tolv streck runt-

  103. -ett lite längre och ett kort.

  104. Klassen har ändrats jättemycket.

  105. Vissa vågade inte säga nåt
    och vissa ville inte-

  106. -men nu tycker alla att det är kul.

  107. Vi kommer att vinna det här.

  108. Det är jätteroligt och pirrigt att vara
    med, men vi kommer att vinna.

  109. Det kommer att gå jättebra för oss.

  110. -Vem ska du hylla?
    -Vår lärare Ann-Maj.

  111. -Var är du när du håller talet?
    -På skolavslutning.

  112. -Föräldrar och barn lyssnar.
    -Var?

  113. -I stadsparken.
    -Utomhus, fint väder.

  114. Varsågod.

  115. När vi hörde att du var dödligt sjuk
    kunde du ha försvunnit för alltid-

  116. -men du valde livet,
    för du har en vilja av stål.

  117. Ditt beröm ger kraft, du bedömer
    rättvist och du bemöter med respekt.

  118. Allt detta är du med ett hjärta av guld.
    När vi gör fel rättar du oss.

  119. Med tillit och värme
    visar du oss var gränserna går.

  120. Ann-Maj har alltid velat vårt bästa.

  121. Ann-Maj ger oss alltid
    en extra chans.

  122. Ann-Maj tror alltid på våra förmågor.

  123. Du lämnar oss nu och påbörjar
    en ny resa som pensionär.

  124. Jättebra jobbat, Sharafat och
    hela klassen. Vad glad hon ska bli.

  125. Ni har en stark början. Vilken bomb, att
    hon var dödligt sjuk.

  126. Det är en enormt kraftfull början.

  127. Det är helt rätt, för början ska slå
    undan fötterna på oss som lyssnar.

  128. Men eftersom starten är så kraftfull-

  129. -så känns slutet
    - att hon ska bli pensionär...

  130. Ni skulle ha önskat att hon fick
    fortsätta vara frisk som pensionär.

  131. Det känns så starkt. Bra jobbat.

  132. Härligt, Styckåsskolan och Sharafat.

  133. Två fina hyllningstal,
    och ett ska få ett poäng.

  134. Vad stolta era lärare ska bli
    över det här.

  135. Ni var jättebra, båda två,
    men ett lag var lite bättre.

  136. Det hade med en saga att göra.

  137. Vinnaren i den här deltävlingen
    är Gruvrisskolan.

  138. Så spännande. Mellan Styckåsskolan och
    Gruvrisskolan står det ett-ett.

  139. Här ska lagen få sin vilja igenom.

  140. Man ska övertyga en försäljare
    om att få en gratis frukt.

  141. Publiken bestämmer vem som är bäst och
    vem som alltså vinner en poäng.

  142. Nu ska du övertyga honom
    om att få en gratis frukt.

  143. Här var det frukt!

  144. Hej. Kan jag få en gratis banan?

  145. Nej, absolut inte.

  146. -Jag är inte klar med argumentet än.
    -Får jag höra, då.

  147. Jag kan smaka på frukten åt dig,
    så att du vet att den är god.

  148. -Kan jag inte få en gratis banan?
    -Nej, frukten är god och inte gratis.

  149. Jag behöver en till föreställningen
    "Trazan och Banarne".

  150. Inträdet är en god banan.

  151. Efter föreställningen skänker de
    bananerna till behövande. Får jag en?

  152. Om jag skulle ge bort bananer-

  153. -skulle jag inte få lön till slut.

  154. Jag kan säga till media
    att jag fick bananen av dig.

  155. Då kommer alla kunder komma till dig och
    köpa dina bananer.

  156. Snälla, kan jag inte få
    en gratis banan?

  157. Jag ska tänka på saken.

  158. -Är du beredd att övertyga honom?
    -Ja.

  159. -Varsågod.
    -Frukt var det här!

  160. Jag har försovit mig
    och har inte ätit frukost.

  161. Jag har inga pengar och har
    ett viktigt prov i matte snart.

  162. Det var klantigt
    att försova mig och missa frukosten-

  163. -men min framtid kan stå på spel
    om inte jag får energi.

  164. -Kan jag få en frukt?
    -Du behöver en väckarklocka.

  165. -Frukt kostar pengar.
    -Du borde veta att frukost behövs.

  166. Utan energi kan jag inte ens gå till
    skolan. Det vore inte bra, eller hur?

  167. Nej, fast nej.
    Nej, nej. Frukt kostar pengar.

  168. Du skulle tjäna på det.

  169. Om jag får en frukt skulle jag kunna
    säga till alla som jag känner-

  170. -att du är så generös.

  171. Då tänker de att de kan handla av dig i
    stället för av surgubben där borta.

  172. Då får du jättebra reklam.

  173. Vet du vad? Jag ska tänka på saken.

  174. Tack, torghandlaren.

  175. Nu ska publiken ge sin röst
    till det lag med bäst argument-

  176. -som ska få gratis frukt.

  177. Jag röstar på orange, för de hade
    bra argument och bra kroppsspråk.

  178. Det lag som jag väljer
    hade bra argument: blått.

  179. Orange hade bättre argument
    och kroppsspråk.

  180. Blå hade bra argument.

  181. -Publiken har röstat. Hur ser det ut?
    -Det är så jämnt som det kan bli.

  182. Det står ett-ett mellan skolorna.

  183. Publikens röst är hemlig till slutet och
    "Peptalk" ger två poäng.

  184. -Så vad som helst kan hända.
    -Ja.

  185. I sista matchen ska de tävlande-

  186. -vara tränare för ett lag
    som ligger under i en match.

  187. Det är nu halvleksvila,
    och tränarna ska peppa sitt gäng.

  188. De som vinner matchen får två poäng.

  189. Lagen har fått hjälp
    av coacherna Frida och Jonathan.

  190. Det är dags för "Peptalk".

  191. Dra upp strumporna, knyt skorna,
    för nu kör vi.

  192. Toppen. Tänk på pauserna-

  193. -så att ni får in formuleringarna
    så att publiken hinner höra dem.

  194. -Känns det bra?
    -Ja.

  195. Lycka till.

  196. Här är världens deppigaste fotbolls-
    lag. De håller på att gå under.

  197. Hur bedömer man, Elinor?

  198. Vad har ett bra peptalk?

  199. Vi tänker oss
    att vi är i omklädningsrummet.

  200. Det som de har kämpat för försvinner.

  201. Det här har man sett
    tusen gånger förr-

  202. -så de ska inspirera dem till att vinna.
    Jag vill ha hjärta och patos-

  203. -och nåt kreativt. Hur kan man peppa
    utan att säga det som alla säger?

  204. Malte och Tindra, är ni redo?
    Peppa dem nu. Kom igen!

  205. Okej, allihop. Vi har problem.
    Underläge.

  206. Vi gör mål - överläge.
    Nu vänder vi detta till vinstläge.

  207. -Är vi överens?
    -Ja!

  208. Vi kämpar och åker hem tillsammans.

  209. Vi kan undra vad vi kunde ha gjort-

  210. -eller så kan vi sitta här och jubla för
    att vi gjorde vårt yttersta.

  211. Vi ska kunna gå ut... Nej...
    Vi ska kunna gå...

  212. Vi ska kunna...

  213. Vi ska...

  214. Vi ska känna att vi gav allt. Vi ska
    visa fansen att de kan vara stolta.

  215. -Elden har inte slocknat.
    -Vi ska minnas matchen med glädje.

  216. Så dra upp strumporna, knyt skorna,
    för nu kör vi!

  217. Tack, Tindra och Malte
    från Gruvrisskolan. Ni kan sätta er.

  218. Vad säger domaren om det här?

  219. Jättebra. Jag vill ta upp
    det som hände Tindra-

  220. -som de flesta är med om nån gång: att
    man kommer av sig.

  221. Det finns en retorisk figur för det.

  222. Antingen heter det "dubitatio" -
    som i engelskans "doubt".

  223. Då gör man det med flit för att man blir
    så rörd att man tappar orden.

  224. I själva talet
    har ni en jättebra slogan i början.

  225. "Underläge, överläge, vinstläge".
    Det borde nåt spelbolag använda.

  226. Ni ska göra det "tillsammans"-

  227. -och visualiserar hur det blir när ni
    har vunnit och målar upp en fin bild.

  228. Men jag önskar lite mer förståelse
    för hur de känner sig.

  229. De är jättedeppiga, så ni kunde visa
    förståelse för att det känns kämpigt.

  230. Bra jobbat.

  231. Tack, Elinor och Gruvrisskolan.
    Strax är det dags för Styckåsskolan.

  232. Innan dess ska vi se
    på deras coachning.

  233. Om vi tror på oss själva kan vi vinna,
    för tron kan förflytta berg.

  234. Det är viktigt att poängen - att tron
    kan förflytta berg - blir tydlig.

  235. Hur säger man det så att man förstår?

  236. Nu taggar vi till.

  237. Vi har ett opeppat fotbollslag här.

  238. Sharafat och Alexander, är ni redo att
    ta upp dem dit de ska vara?

  239. Domaren är också redo. Varsågoda.

  240. Vi är här och nu.
    Ska vi vinna eller försvinna?

  241. Allt är möjligt. Vi måste
    ta steget ut på rätt planhalva.

  242. Kom ihåg vad vi har kämpat för.
    Vi har lagt ner hela vår själ.

  243. Vägen har varit hård
    med blod, svett och tårar.

  244. Ta fram vargen i er.
    De ska minnas oss.

  245. Ska ni få dem att minnas oss?

  246. Vi vill, vi kan och vi vågar.
    Tillsammans är vi starka.

  247. Om vi tror på oss själva kan vi vinna,
    för tron kan förflytta berg.

  248. Jag vet att ni kan.
    Vi ska inte snubbla på mållinjen.

  249. Ha roligt. Det är nu det gäller,
    inte i går eller i morgon.

  250. -Styckåsskolan på tre. Ett, två, tre:
    -Styckåsskolan!

  251. Kändes det bra?
    - Elinor, vad säger du?

  252. Jättebra.

  253. Ni är engagerade och har gasen
    i botten från första ordet.

  254. Ni står som om ni vore
    på väg fram hela tiden.

  255. Ni har motpoler som "vinna, försvinna",
    "nu, i går, i morgon".

  256. Ni har lånat både från ordstäv
    och från Winston Churchill.

  257. "Blod, svett och tårar" sa han-

  258. -och ni har "tron förflyttar berg" och
    "vi vill, vi kan och vi vågar".

  259. "Vi ska inte snubbla på mållinjen."
    Ni peppar från tårna.

  260. Ni skulle kunna ha fler exempel.

  261. Ni talar om att ni har kämpat,
    men jag vill ha exempel på hur.

  262. Alexander, ibland går det lite fort, så
    man missar en del ord-

  263. -men fantastiskt bra pepp.

  264. Fina ord från domaren. Det betyder att
    vi är nära ett slutresultat.

  265. Är det Styckåsskolan
    eller Gruvrisskolan-

  266. -som går vidare till semifinal?

  267. Avgörandets stund är inne.

  268. Just nu står det ett-ett,
    men "Peptalk" ger ju två poäng.

  269. Men först ska vi ta reda på
    publikens röst.

  270. Publiken lade sina röster på det lag-

  271. -som bäst övertalade frukthandlaren om
    att de skulle få gratis frukt.

  272. Nu är det frukt-ansvärt spännande, eller
    hur?

  273. Publiken gav ett poäng till...

  274. Publikens röst
    går till Gruvrisskolan.

  275. Nu står det två-ett till Gruvrisskolan,
    men inget är avgjort.

  276. Jag lämnar över ordet till domaren.

  277. Det var två så pass peppande peptalks
    att jag nästan kan spela själv nu-

  278. -men ett lag
    lyckades lite bättre med peppandet.

  279. De lyckades skapa kämpaglöd,
    de hade ett engagerande språk-

  280. -och var så pass framåt
    att vi inte kunde värja oss.

  281. Den vinnande skolan är...

  282. ...vargarna från Värmland,
    Styckåsskolan.

  283. Med minsta marginal
    så vann Styckåsskolan. - Bra jobbat.

  284. Vi har nu den andra semifinalisten,
    Styckåsskolan. - Hur känns det?

  285. -Jättekul.
    -Skitbra.

  286. Skrik ut det!
    - Grattis till er också. Bra kämpat.

  287. Applåd!

  288. Glöm inte bort
    att i "Retorikmatchen" är tala guld.

  289. Textning: Linda Eriksson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kvartsfinal 2

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra kvartsfinalen ställs Styckåsskolan i Arvika mot Gruvrisskolan i Falun. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvalet

Avsnitt 1 av 10

1 500 elever i årskurs sex från hela Sverige tävlar om att bli bäst på att tala och lyssna. Den första utmaningen är att övertyga juryn om att man ska få gå vidare till slutaudition. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare. Programledare: Nassim Al Fakir.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 2 av 10

Tio utvalda lag från hela Sverige i årskurs 6 samlas i Stockholm för att tävla om att bli bäst på att tala och lyssna. På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 3 av 10

Vilket lag i årskurs 6 blir bäst på att tala och lyssna? På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen. Åtta lag går vidare och två lag måste tyvärr lämna tävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 1

Avsnitt 4 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Kungsklippeskolan i Huddinge mot Bråtenskolan i Karlskoga. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 2

Avsnitt 5 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Styckåsskolan i Arvika mot Gruvrisskolan i Falun. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Avsnitt 6 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

Avsnitt 7 av 10

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

Avsnitt 8 av 10

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Avsnitt 9 av 10

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Final

Avsnitt 10 av 10

Efter en lång kamp är det nu dags för finalen då det ska avgöras vilket lag som har de bästa retorikerna i årskurs 6 just nu. 1500 sjätteklassare sökte, två lag återstår. Det står mellan Kungsklippeskolan i Huddinge och Musikugglan i Karlskrona.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaRadioskrivarklubben

Sagan om det kissnödiga äpplet

Äpplet Abraham och katten Greta är bästa kompisar. En dag när de leker kurragömma blir Abraham så kissnödig att han lossnar från grenen. Katten och äpplet försöker ta sig till kungens guldtoalett men på vägen lurar många faror. Skådespelare: Carl Jacobson och Tina Råborg.

Fråga oss