Titta

Retorikmatchen 2014

Retorikmatchen 2014

Om Retorikmatchen 2014

Elever i årskurs sex tävlar i retorik. Det handlar om att göra sin röst hörd och att ta sig tid att lyssna på vad andra säger. Äran, en guldmikrofon och 10 000 kr till klasskassan står på spel. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2014: Kvartsfinal 4MaterialDela
  1. Hej. Tre lag är klara till semifinal.

  2. Idag avgörs det vilket
    som blir fjärde och sista laget-

  3. -att få tävla om vinsten
    i årets viktigaste retoriktävling.

  4. Är ni redo för kvartsfinal nummer
    fyra i "Retorikmatchen" 2014?

  5. Ja!

  6. UR presenterar "Retorikmatchen".

  7. Nu gäller det: Vinna eller försvinna.
    De tävlande lagen är:

  8. Klara och Ville tävlar
    för Musikugglan i Karlskrona.

  9. Ville är duktig på att prata fritt.

  10. Jag är bra på att skriva tal,
    så det blir en bra kombo.

  11. Vi kommer ta oss till semifinalen.

  12. Matilda och Maximus
    tävlar för Engelbrektskolan i Borås.

  13. Min styrka är att jag är bra på att
    argumentera och kan prata inför folk.

  14. -Min är argumentation och diskussion.
    -Det kommer ta oss till final.

  15. Äntligen. Jag känner
    lite nerver idag. Hur känner ni?

  16. -Ja.
    -Matilda och Maximus.

  17. -Maximus, hur känns det med nerverna?
    -Spännande.

  18. Klara, vad säger du?
    Från Musikugglan i Karlskrona.

  19. -Lite nervöst, men det blir jättekul.
    -Publiken, en stor applåd för lagen.

  20. Fortsätt med mer jubel
    för vår eminenta domare.

  21. -Elinor Falkman.
    -Tack.

  22. Nu kör vi!

  23. Rimrappen.

  24. Lagen ska komma på ett ord som rimmar
    på det ord Nassim precis har sagt.

  25. Det lag som har flest rätt rimmade
    ord vinner och får ett poäng.

  26. Klara och Ville från Musikugglan.
    Ni ser att jag drar upp ärmarna lite.

  27. -Jag känner mig redo. Är ni redo?
    -Absolut.

  28. Då kör vi.

  29. -När jag säger "banka" säger du...?
    -Klanka.

  30. -När jag säger "vag" säger du...?
    -Hag.

  31. -När jag säger "lax" säger du...?
    -Brax.

  32. -När jag säger "stopp" säger du...?
    -Kropp.

  33. -När jag säger "växa" säger du...?
    -Häxa.

  34. -När jag säger "tupp" säger du...?
    -Kupp.

  35. -När jag säger "blomma" säger du...?
    -Komma...

  36. -När jag säger "ryka" säger du...?
    -Myka.

  37. -Det var skitsvårt.
    -Härligt. Första tävlingen igång.

  38. -Med lite rap. - Fick du med allting?
    -Ja, det fick jag.

  39. Ni var bra på att rimma. Till och med
    så att jag fick klura lite.

  40. Enligt reglerna ska orden finnas med
    i "Svenska Akademiens ordlista".

  41. Ni sa "brax". Det är ju en fisk,
    men fisken heter braxen.

  42. Det får ni tyvärr inte godkänt för,
    men ni fick fem godkända rim av åtta.

  43. -Bra jobbat.
    -Tack så mycket.

  44. Klara och Ville från
    Musikugglan i Karlskrona. Bra där.

  45. Maximus och Matilda.
    Är ni redo för lite rim och rap?

  46. -Ja.
    -Nu kör vi.

  47. -När jag säger "stanna" säger du...?
    -Banna.

  48. -När jag säger "brottas" säger du...?
    -Potta.

  49. -När jag säger "stack" säger du...?
    -Dack.

  50. -När jag säger "kål" säger du...?
    -Nål.

  51. -När jag säger "stum" säger du...?
    -Dum.

  52. -När jag säger "smör" säger du...?
    -Brör.

  53. -När jag säger "vinka" säger du...?
    -Blinka.

  54. -När jag säger "under" säger du...?
    -Över.

  55. Bra jobbat. - Elinor Falkman.

  56. -Ja.
    -Är du bra på att rappa och rimma?

  57. Inte om du ska testa mig nu,
    men jag är jättebra hemma.

  58. -Hur gick det för Engelbrektskolan?
    -Det rimmades på bra.

  59. Däremot är "dack"
    inget rim på "stack".

  60. "Över" är ett jättebra motsatsord
    till "under". Men...sex av åtta.

  61. Det betyder att
    Engelbrektskolan vinner rimrappen.

  62. Tack så mycket, Matilda och Maximus
    från Engelbrektskolan.

  63. Resultatet just nu mellan
    Engelbrektskolan och Musikskolan...

  64. Musikugglan! Förlåt. Det står 1-0
    till Engelbrektskolan. Vi går vidare.

  65. Hyllningstalet.

  66. De tävlande ska hylla en person
    som de beundrar och ser upp till.

  67. Lagen väljer person och målgrupp.

  68. Den som domaren tycker håller bästa
    talet vinner matchen och en poäng.

  69. Hur bedömer du hyllningstalen?

  70. Jag tittar lite extra på att
    klasserna lyfter fram fina sidor-

  71. -hos dem som de väljer att hylla
    och berättar historier om dem.

  72. Målar upp en bild, så att vi
    som aldrig har träffat dem-

  73. -inte känner oss utanför.

  74. -Man vill se inre bilder.
    -Precis.

  75. -Engelbrektskolan, vem håller talet?
    -Maximus.

  76. Under året har Maximus klass
    fått jobba med retorik.

  77. Så här har det jobbet sett ut.

  78. Okej, då kör vi igång.

  79. Innan lunch började vi förbereda oss
    för "Sälj det osäljbara".

  80. Övningen "Sälj det osäljbara"
    handlar om att hitta argument-

  81. -som övertygar publiken att köpa
    en vara som verkar helt värdelös.

  82. Vill du vara kund eller säljare?
    Säljare? Då kör du säljare.

  83. Klassen har utvecklats jättemycket.
    Från början var det många-

  84. -som inte ens ville stå själva
    och prata där framme.

  85. Nu gör alla det och de flesta är
    trygga med det, så vi har utvecklats.

  86. -Vill du att din bebis ska bli smart?
    -Ja.

  87. Istället för att slösa massor
    av pengar på onödiga vagnar...

  88. Det roligaste med att prata
    inför folk är att det är kul-

  89. -och man känner sig mer som en vuxen.

  90. För det är oförstörbart.

  91. Vill du köpa det? - Det kommer gå bra
    för oss, för vi har övat mycket.

  92. Och lärt oss prata sakta och tydligt.

  93. High-five.

  94. -Maximus. Vem är det du ska hylla?
    -Vår vaktmästare Kimmo.

  95. -När håller du talet?
    -På en skolavslutning.

  96. Då är det massor
    av elever och lärare som hör talet.

  97. -Var nånstans är ni?
    -I en kyrka.

  98. -Perfekt. Känner du dig redo?
    -Ja, helt redo.

  99. -Varsågod.
    -Tack.

  100. På en skola är det svårt att klara
    sig utan vaktmästare. En vanlig.

  101. Men du, Kimmo,
    är en väldigt ovanlig vaktmästare.

  102. Som jorden utan solen, så hade
    Engelbrektskolan varit utan Kimmo.

  103. Svävat runt i mörker
    och allt hade hamnat i kaos.

  104. Du fixar inne, ute och överallt!

  105. Du målar om, svetsar pingisbord och
    lägger tak innan man hinner blinka.

  106. Men du är ingen vanlig vaktmästare.
    Du är typ en superhjälte.

  107. Stark som Hulken, teknisk som Batman,
    nästan lika snabb som Flash.

  108. Som Supermannen inte tål kryptonit-

  109. -tål han verkligen inte
    plast i pappersåtervinningen.

  110. Ett hjältenamn på dig är onödigt,
    för du är Kimmo - the one and only.

  111. Jag lämnar över ordet till Elinor.

  112. Jättebra jobbat, Maximus och klassen.
    Du fick rungande applåder. Jättebra.

  113. Vad glad och överraskad han ska bli.
    Några saker var speciellt bra.

  114. Ni har jobbat med två retoriska
    figurer som är jätteroliga.

  115. Hyperbol och litotes.
    Hyperbol betyder kraftig överdrift.

  116. Det är som liknelsen ni gjorde
    med jorden och solen.

  117. Ni klarar er inte utan honom, som
    jorden inte klarar sig utan solen.

  118. Det är en kraftig överdrift,
    men en jätterolig retorisk figur.

  119. Litotes är en kraftig underdrift.
    Ni säger att han hinner göra massor:

  120. Svetsa pingisbord och måla om.
    Innan ni hinner blinka.

  121. Stämmer inte heller, men är roligt
    och visar hur imponerade ni är.

  122. Jag har lite svårt att hitta
    nåt som jag vill ha förbättrat.

  123. Om nånting, så skulle jag
    vilja ha mer exempel.

  124. Han fixar inne, ute och överallt
    och han är stark, teknisk och snabb.

  125. Jag skulle vilja ha nåt exempel
    på hur han är teknisk och snabb.

  126. Vad är det han fixar?
    Men det här var riktigt bra.

  127. Tack så mycket, du kan sätta dig.
    Tack, Maximus från Engelbrektskolan.

  128. Nu är det dags för Musikugglan.

  129. -Vem av er ska hålla hyllningstalet?
    -Jag.

  130. Även Klaras klass har jobbat med
    retorik tillsammans i klassrummet.

  131. Så här har det arbetet gått till.

  132. Idag kör vi övningen "Rygg mot rygg".

  133. I övningen "Rygg mot rygg"
    tränar eleverna på att vara i fokus.

  134. De har ryggarna mot varandra och den
    ena beskriver den andra ur minnet.

  135. Du har ljust hår. Blå ögon.

  136. Vi i klassen har lärt oss mycket
    när vi har tränat med Retorikboxen.

  137. Det är flera som vågar
    stå och prata ut i klassen.

  138. Än vad det var innan. Vi har
    verkligen lärt oss jättemycket.

  139. På ena ärmen är det fem knappar,
    för en har lossnat. På den andra sex.

  140. Jag vågar rätt mycket mer nu.

  141. Eftersom man har gjort övningarna,
    som ändå är rätt roliga.

  142. Så att man liksom lär sig
    när det är kul.

  143. Ville har ett par shorts.

  144. Det kommer att gå bra i tävlingen.
    Vi är ändå duktiga.

  145. Vi tränar mycket, nästan varje dag.
    Det kommer att gå jättebra, tror jag.

  146. -Vi får hoppas på det bästa.
    -Ja.

  147. Klara från Musikugglan.
    Vem är det du ska hylla?

  148. Min lärare Linda.

  149. -Var är ni när du håller talet?
    -Vi är på en skolmiddag.

  150. Okej. Vilka är det då som lyssnar?

  151. Alla föräldrar i klassen
    och vi elever. Och så klart Linda.

  152. -Är du redo?
    -Absolut.

  153. Linda. Att hylla dig på bara
    fyrtiofem sekunder är otroligt svårt.

  154. Orimligt, näst intill omöjligt.
    Men vi tar några droppar av ett hav.

  155. Som tolvåring tvivlar man lätt på sig
    själv och känner att man inte duger.

  156. Men du får oss att vara nöjda med
    oss själva och vilja gå till skolan.

  157. Du får oss att känna oss bra.

  158. Du brukar säga att man inte
    behöver tycka som nån annan.

  159. Men här är vi i klassen helt överens.
    Du är som stjälken på en blomma.

  160. Vi är bladen
    och utan dig kan vi inte växa.

  161. Linda Hjortevik, jag önskar
    att jag kunde berätta mera.

  162. Men det här var i alla fall
    några droppar av ett hav.

  163. Tack så mycket, Klara.
    - Vad säger du, Elinor?

  164. Jag vill precis som tidigare
    lyfta fram det som var speciellt bra.

  165. Det är fint när ni säger
    att det är svårt-

  166. -men att ni tar några droppar
    av ett hav. Det säger så mycket.

  167. Det finns ett hav av goda saker,
    men ni tar bara några droppar.

  168. Vi anar att det finns så mycket mer.

  169. Det är fint att ni knyter an till
    er själva och tolvåringars osäkerhet.

  170. Det är jättefint med bra exempel
    på varför hon är bra.

  171. Hon gör er nöjda med er själva och ni
    vill gå till skolan. Jättebra jobbat.

  172. En stor applåd för Klara
    från Musikugglan i Karlskrona.

  173. Två mycket fina tal om du frågar mig,
    men det är du som ska bedöma det här.

  174. Det har varit jobbigt. Jag har tuggat
    och tänkt, läst, räknat och funderat.

  175. Jag tyckte att Engelbrektskolan
    hade jättefina retoriska figurer.

  176. Jättefint språk,
    härligt framträdande.

  177. Jag tycker att Musikugglan
    verkligen talade från hjärtat.

  178. Det var otroligt svårt att värja sig.

  179. Så Musikugglan, ni vinner det här
    momentet och får ett poäng av mig.

  180. Mellan Engelbrektskolan
    och Musikugglan står det nu 1-1.

  181. Åh, vad spännande! Vi går vidare.

  182. Övertalaren.

  183. Här gäller det för lagen
    att få sin vilja igenom.

  184. En i laget ska övertyga en vakt om
    att få komma in gratis på en konsert.

  185. Det är publiken som bestämmer-

  186. -vem som är den bästa övertalaren och
    alltså vinner matchen och en poäng.

  187. En skön och lite cool grej
    är att deltagarna får hjälp-

  188. -med att slipa sina argument
    så att de blir så bra som möjligt.

  189. Vi har coacherna Frida Buhre
    och Jonathan Hörnhagen.

  190. Så här såg det ut när Klara och Ville
    träffade dem tidigare idag.

  191. -Har ni klurat på några argument?
    -Ja, några stycken.

  192. -Får man höra nåt?
    -"Tänk ifall du var jag."

  193. -Vad går det argumentet ut på?
    -Att han får tänka sig in.

  194. Ifall han skulle stå i Villes skor
    och vilja komma in.

  195. Kanske när han var liten,
    eller så där.

  196. Det är jättebra, för vakten kan komma
    ihåg hur det var med den personen.

  197. Jättebra. Tänk på att det
    är viktigt med konkreta detaljer.

  198. Så vakten lever sig in i hur det är
    att vara 12 och vilja gå på konsert.

  199. -Är ni laddade? Lycka till.
    -Tack så jättemycket.

  200. -Ville, är du nu beredd?
    -Hyfsat.

  201. Att övertala den här vakten
    om att komma in gratis? Kör nu.

  202. -Bra. Varsågod.
    -Välkomna ska ni vara. Stig på här.

  203. -Stopp. Har du biljett?
    -Nej.

  204. Då får du nog inte komma in här.

  205. Jag är en fattig pojke. Jag har fem
    syskon och måste försörja dem alla.

  206. Jag måste panta minst femtio burkar
    per dag för att försörja allihopa.

  207. Jag har verkligen sparat pengar
    och satsat på det här-

  208. -så att jag ska kunna se konserten
    och jag tappade pengarna på vägen.

  209. -Kan jag inte få komma in?
    -Jag hör så många historier.

  210. Utan biljett kommer du inte in.
    Du kan gå undan nu.

  211. Vad hette din favoritartist
    när du var liten, då?

  212. Johnny Rotten. Johnny the Rat.
    Fantastisk på gitarr.

  213. Tänk ifall du stod där jag står nu.

  214. Och var lika fattig och kanske
    tyckte att en vakt var helt i vägen.

  215. Käre Gud...
    - Snälla, kan jag inte få komma in?

  216. Utan biljett så kommer du inte in.

  217. Jag tror att vi har en sak gemensamt.
    Vi älskar våra familjer lika mycket.

  218. Jag kan göra vad som helst.
    Till och med städa efter konserten.

  219. Bara jag kan få komma in.
    Snälla, kan inte jag få komma in?

  220. Vet du vad? Jag ska tänka på saken.

  221. Nu är det Engelbrektskolans tur
    och även de har fått hjälp-

  222. -med att slipa sina argument
    med våra coacher Frida och Jonathan.

  223. -Har ni något bra argument?
    -Ja.

  224. Som att vi inte tar
    lika mycket plats som de vuxna.

  225. Jättebra. Roligt! Det är bra.

  226. Om ni skojar lite kanske vakten
    sänker garden och det blir en dialog.

  227. Det är jättebra retoriskt också.
    Han får mer förtroende för er.

  228. Jättebra. Känner ni er redo?
    Bra, lycka till. Nu kör vi.

  229. Matilda, är du redo att övertyga
    vakten att du ska få komma in gratis?

  230. -På den här konserten?
    -Mm...

  231. Får jag en high-five? Nu kör vi.

  232. Välkommen på konsert.
    Stopp. Biljetten, tack.

  233. Jag har ingen biljett. Men barn
    jobbar inte och tjänar inga pengar.

  234. Borde vi inte få gå in gratis? Och vi
    tar inte lika mycket plats som vuxna.

  235. Tänk om alla skulle gå in gratis.
    Det skulle inte funka.

  236. Här krävs det biljett!

  237. Jag var i skolan när de släpptes
    och de tog slut på tio minuter.

  238. Jag ville ta ansvar och inte skolka.
    Jag ville vara kvar i skolan.

  239. Mina kompisar hoppade över stängslet.

  240. Jag vill inte bryta lagen.
    Kan jag inte få gå in?

  241. -Utan biljett kommer du inte in.
    -Snälla...

  242. Min dröm sen jag var liten
    har varit att se den här artisten.

  243. Har inte du haft nån dröm? Var det
    ingen artist du gillade och ville se?

  244. Jag har gråtit floder för att
    jag inte fick tag på biljetterna.

  245. Snälla, jag verkligen ber dig.
    Kan jag inte få komma in?

  246. Vet du vad?
    Jag ska tänka på det. Kanske.

  247. Jag kan göra vad som helst.
    Till och med städa efteråt.

  248. Ja, jag ska tänka på det.
    Jag ska göra det. Kanske.

  249. Nu ska publiken lägga sin röst på den
    de tyckte var bästa övertalaren.

  250. Jag röstar på de blå, för de hade bra
    argument och såg verkligen ledsna ut.

  251. Jag röstar på de blå, för hon sa
    att hennes kompisar plankade in.

  252. Men hon vill inte vara olydig
    och göra sånt som är olagligt.

  253. Jag röstade på orange för att
    jag tyckte att de hade bäst argument.

  254. Jag röstade på orange,
    för han försörjde hela sin familj.

  255. Det tyckte jag lät som
    ett bra argument för att komma in.

  256. Publiken har röstat, men resultatet
    får vi reda på i slutet av matchen.

  257. Det är spännande och står 1-1 mellan
    Engelbrektskolan och Musikugglan.

  258. Peptalk. I den fjärde
    och sista matchen i kvartsfinalen-

  259. -går de tävlande in i rollen som
    tränare för ett lag som ligger under.

  260. Scenen är klassisk.
    Det är halvleksvila-

  261. -och de två tränarna ska göra
    allt för att peppa igång sitt gäng.

  262. De domaren tycker håller det bästa
    peptalket vinner och får två poäng.

  263. Hockey...! Det händer ingenting.
    Kom igen nu! Nähä.

  264. Elinor, vi har
    ett ganska deppigt hockeylag här-

  265. -som nu ska peppas upp av våra
    tävlande lag. Hur bedömer man det?

  266. Vi lyssnare är som små silverfiskar
    på det fuktiga kakelgolvet-

  267. -i det svettiga omklädningsrummet.

  268. Jag som domare ska lyssna efter
    att de som peppar tar i från tårna-

  269. -och får laget att vilja gå därifrån
    och ta ner månen om så krävs.

  270. Jag vill ha mycket bilder och hjärta.

  271. Jag känner att det luktar
    mycket hockeysvett här just nu.

  272. Matilda och Maximus, är ni nu redo
    att peppa laget riktigt ordentligt?

  273. -Ja.
    -Okej, kör nu.

  274. Alla dagar kan inte vara ens bästa.
    Just nu känns det uselt, eller hur?

  275. -Men dagen är långt ifrån över.
    -Det är halva matchen kvar.

  276. Massor av tid! Massor av möjligheter!
    Massor av glädje!

  277. Ishockey är som att cykla.
    Slutar man trampa ramlar man av.

  278. Nu har vi tagit en paus och slutat
    trampa, men än har vi inte ramlat av.

  279. Vi ska få igång pedalerna
    och susa fram mot vår dröm: seger.

  280. Se på dina vänner, som du litar på
    och är beredd att offra allt för.

  281. Tillsammans är vi starka.
    Tillsammans kan och vågar vi.

  282. -En för alla, alla för en.
    -Jag säger inte att det går enkelt.

  283. Det krävs blod, svett
    och tårar ända fram tills slutet.

  284. Vi ska ut och vinna, le motgången i
    ansiktet och känna att vi är starka.

  285. Och hur glädjen sprids,
    för det är nu det vänder!

  286. -Sträck på ryggen, håll huvudet högt.
    -Det är det här vi gör och kan.

  287. Idag är det vår dag.

  288. Bra pepp där.- Elinor, vad säger du?

  289. Det var sjukt peppande. Det var bra
    att ni visade förståelse i början.

  290. De är hängiga, som man är
    när det inte går ens väg.

  291. Bra att ni visar förståelse för det.
    Bilden med cykeln är också bra.

  292. Ni har inte ramlat av, men ni ska upp
    och trampa och få igång pedalerna.

  293. En jättebra bild. Precis det jag
    menar med att ni ska tala i bilder.

  294. Det var en rolig vändning
    med cykeln också. "Nu kör vi."

  295. Det som jag önskar mer av är visionen
    av hur det ser ut när ni vinner.

  296. Hur glada ska ni bli? Vad ska
    ni göra? Hur ska ni fira segern?

  297. Kanske lite mer vision av det,
    önskar jag.

  298. Men en give me five på den, båda två.

  299. Matilda och Maximus från
    Engelbrektskolan. En stor applåd.

  300. Klara och Ville från Musikugglan.

  301. Är ni redo att peppa laget
    så att de vinner matchen?

  302. -Det är vi.
    -Är ni det? En hög femma från båda.

  303. Så säger jag bara: varsågod.

  304. Jag kommer ihåg när ni var små.
    Ni var som Bambi på hal is.

  305. Er största dröm var att vinna finalen
    i Madison Square Garden.

  306. Nu är ni så här nära! Jag är stolt
    över att få vara er tränare.

  307. Men nu vill jag inte se er halka på
    målsnöret. Ni är isens gladiatorer!

  308. Vi har inte åkt hit för att förlora,
    utan för att förverkliga vår dröm.

  309. -Eller hur?
    -Ja.

  310. Nu vill jag inte höra något gnäll.
    På isen ska vi peppa varandra.

  311. Vi måste våga ta närkamperna,
    för det gör ont att vinna.

  312. Men det gör ännu ondare att förlora.
    Så ge inte upp.

  313. Släng inte in handduken
    och visa er aldrig besegrade!

  314. Forechecka hårdare och ligg på deras
    backar. Markera nummer 17, 23 och 22.

  315. Nu är det dags att visa
    var skåpet ska stå. Eller hur?

  316. Inte imorgon, inte nästa vecka och
    inte nästa år. Det är nu det gäller.

  317. Det är nu vår dröm ska bli sann.
    Eller hur?

  318. -Eller hur?
    -Ja.

  319. -Eller hur?
    -Ja!

  320. Vilket peppningstal. Helt otroligt.
    - Elinor, vad säger du?

  321. Jag vill spela hockey. Jag ryser,
    så mina små armhår står upp.

  322. -Kan du spela hockey?
    -Nej.

  323. Med det här peptalket kan jag det.
    Lätt. Det var otroligt bra.

  324. Roligt med Bambi i början och "Nu är
    ni nästan i Madison Square Garden".

  325. Jätteroligt att ni säger
    "halka på målsnöret".

  326. Man brukar säga snubbla, men de
    står ju på skridskor och halkar.

  327. Det är ett väldigt starkt slut-

  328. -och "isens gladiatorer"
    är en jättefin metafor.

  329. En stor, varm applåd till Klara och
    Ville från Musikugglan i Karlskrona.

  330. Avgörandets stund är inne. Vi ska ta
    reda på vilka som går till semifinal-

  331. -i "Retorikmatchen" 2014.

  332. Är det Engelbrektskolan
    eller är det Musikugglan?

  333. Elinor ska ge två poäng för peptalket
    men först ska vi ta publikens röst.

  334. Just nu, mellan era skolor,
    står det 1-1.

  335. Mellan Borås och Karlskrona
    står det 1-1.

  336. Publiken har valt. Det lag
    som ni tyckte hade bäst argument-

  337. -och därmed får komma in gratis
    på konserten är...

  338. -Engelbrektskolan!
    -Yes.

  339. Bra. Det här är så spännande.

  340. Nu leder ni, Engelbrektskolan. Ni har
    två poäng och Musikugglan har ett.

  341. Men det avgörs väl nu, Elinor?

  342. Peptalket ger två poäng,
    så vilket lag får de två poängen?

  343. Det var ett lag
    som hade fantastisk närvaro.

  344. Som hade humor och som inte släppte
    ishockeylaget med blicken.

  345. Det lag som får två poäng
    i den här kvartfinalen-

  346. -vinner och går direkt vidare
    till semifinal är...

  347. Vinnarna är...
    Musikugglan från Karlskrona.

  348. Det betyder att vinnarna här,
    vidare till semifinal-

  349. -är Klara och Ville från Musikugglan.

  350. -Hur känns det här?
    -Jättekul. Så härligt.

  351. -Känner ni er mer avslappnade nu?
    -Lite.

  352. -Har ni varit spända?
    -Jättespända!

  353. -Hur ska ni fira det här?
    -Glass och tårta.

  354. Det är bra. - En stor, varm applåd
    till de nya semifinalisterna-

  355. -och jättebra kämpat säger jag
    även till Matilda och Maximus.

  356. Tack, domaren Elinor Falkman
    och vi är tillbaka nästa vecka.

  357. Mer applåder! Ni Kommer väl ihåg:
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  358. Textning: Charlotta Jonasson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kvartsfinal 4

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvalet

Avsnitt 1 av 10

1 500 elever i årskurs sex från hela Sverige tävlar om att bli bäst på att tala och lyssna. Den första utmaningen är att övertyga juryn om att man ska få gå vidare till slutaudition. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare. Programledare: Nassim Al Fakir.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 2 av 10

Tio utvalda lag från hela Sverige i årskurs 6 samlas i Stockholm för att tävla om att bli bäst på att tala och lyssna. På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 3 av 10

Vilket lag i årskurs 6 blir bäst på att tala och lyssna? På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen. Åtta lag går vidare och två lag måste tyvärr lämna tävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 1

Avsnitt 4 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Kungsklippeskolan i Huddinge mot Bråtenskolan i Karlskoga. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 2

Avsnitt 5 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Styckåsskolan i Arvika mot Gruvrisskolan i Falun. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Avsnitt 6 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

Avsnitt 7 av 10

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

Avsnitt 8 av 10

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Avsnitt 9 av 10

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Final

Avsnitt 10 av 10

Efter en lång kamp är det nu dags för finalen då det ska avgöras vilket lag som har de bästa retorikerna i årskurs 6 just nu. 1500 sjätteklassare sökte, två lag återstår. Det står mellan Kungsklippeskolan i Huddinge och Musikugglan i Karlskrona.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Slutaudition, del 2 av 2

Vilket lag i årskurs 6 blir bäst på att tala och lyssna? På spel står titeln "UR:s retorikpris", 10.000 kronor till klassen och guldmikrofonen. Åtta lag går vidare och två lag måste tyvärr lämna tävlingen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

5768 visningar på Youtube

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”5768 visningar på Youtube” av Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson. Boken handlar om Rosita, en resandetjej som älskar att sjunga. Världen runt om henne är tuff och full av fördomar. Hon får höra att hennes folk inte finns. Men när skolan är som värst, kompiskontot noll och lärarna falska får hon uppbackning från oväntat håll. Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss