Titta

Diktatorn

Diktatorn

Om Diktatorn

Åtta unga svenskar med olika bakgrund och starka åsikter om samhället har antagit utmaningen att leva i en diktatur. De ska under åtta dygn bo tillsammans och deras rättigheter och friheter kommer att inskränkas för varje dag som går. Deltagarna tävlar om 100 000 kr, men ingen vet hur man vinner pengarna. Hur många av deltagarna är kvar när åtta dygn gått? Och vad händer om de väljer att trotsa Diktatorn?

Till första programmet

Diktatorn : Dag 4Dela
  1. På en hemlig plats i Sverige-

  2. -finns ett samhälle utan friheter
    och demokratiska rättigheter.

  3. Här ska åtta unga svenskar
    leva som invånare i en diktatur.

  4. Under åtta dygn
    får uppleva ett samhälle-

  5. -som är långt ifrån det
    demokratiska Sverige de är vana vid.

  6. Att leva i en diktatur innebär att
    underkasta sig diktatorns regler-

  7. -eller ta konsekvenserna.

  8. Miljön är instängd och begränsad.
    Kommunikationen är helt avskuren-

  9. -och deltagarna
    vet inte var de befinner sig.

  10. En vinstsumma på 100 000 kr
    står på spel-

  11. -men ingen vet hur man vinner.

  12. Bara sitta och vänta!

  13. En av dem valde att lämna samhället
    redan dag två-

  14. -och för de övriga tog livet
    en helt ny vändning.

  15. -Uniformer!
    -Det blir värre och värre.

  16. Han kommer att flippa ut.

  17. Gemregn!

  18. Jag är en gemängel.

  19. Ska vi gå med på det där?
    Vi sätter oss.

  20. -Jag vill inte bli bestraffad.
    -Har du sett? Hans bild är borta.

  21. -Det är väl smart av diktatorn?
    -Ja, här står vi och plockar.

  22. Tre dagar har gått. Åtta gick in
    i diktaturen. Nu är de bara sex.

  23. Det är en skrämd befolkning som lever i
    ovisshet om diktatorns planer.

  24. Jag är Navid Modiri, och jag är guide i
    den här diktaturen.

  25. Det finns två saker jag tänker på
    när jag somnar.

  26. Ett, mitt gamla liv.
    Att kunna gå ut när jag vill.

  27. Att kunna ha frihet
    att göra vad jag vill.

  28. Det andra jag tänker på är gem.

  29. Det är helt sjukt. Man blir
    hjärntvättad. Man ser gem överallt.

  30. Den här dagen känns som alla dagar.

  31. Det enda som kommer att hända är
    att vi lär känna varann bättre.

  32. Det är inte lönt att göra nåt.
    Samma sak kommer nästa dag.

  33. Så länge man är en god medborgare
    blir allt bra.

  34. När nån gör motstånd, ryker de.
    Det får en att bli rätt lydig.

  35. Man blir ju skrämd också.

  36. Jag har på mig privata kläder.
    Jag vågar inte det. Jag byter om.

  37. Jag förstår inte. De tog min sprej.
    Allt jag hade med mig.

  38. De har tagit massor grejer
    jag hade också.

  39. Är det nåt du gärna hade velat ha?

  40. Jag hade egentligen velat ha allt,
    men jag vet faktiskt inte...

  41. ...vad. Det värsta vore nog kläderna.

  42. -Nu kommer jag låna lite eyeliner.
    -Den är typ torr.

  43. Jag har glömt att stänga den.

  44. Det är konstigt
    att man inte blir belönad.

  45. Det har vi ju blivit.

  46. Men vi har bara blivit det en gång
    prestationsmässigt.

  47. Första gången fick vi toapapper-

  48. -men när vi jobbade senare på dagen,
    fick ingen nånting.

  49. Har ni alla toapapper?
    Inte du heller?

  50. -Du får låna om du vill.
    -Det får man ju inte göra.

  51. -Vad gör du?
    -Jag har inte behövt än.

  52. Eller snarare ansträngt mig.

  53. Jag är förvånad över
    att ni är så beroende av toapapper.

  54. Rinnande vatten är allt jag säger.

  55. Man är så understimulerad.
    De har tagit mina pennor.

  56. Det är inte bara att jag vill rita, utan
    jag vill bara få ur mig nånting.

  57. Jag känner mig ganska kapad.

  58. Gud, ja. Man kan inte gå till affären
    och välja ut varor.

  59. Jag vill bara att dagen ska ta slut.

  60. Men...tror ni att Jimmie har fått åka
    hem? Eller sitter han på ett hotell-

  61. -eller i korridoren här under
    och tittar på tv och äter godis?

  62. -Jag tror att det är möjligt.
    -Att han sitter här under?

  63. Jag tror att han är kvar.

  64. Jag tror att han är borta.

  65. Ska man kunna göra en comeback,
    eller ska man...?

  66. I en diktatur gör inte folk comeback. I
    en diktatur försvinner folk.

  67. Det är den fjärde dagen i diktaturen.

  68. Halva tiden har gått, och de har kommit
    in i samhällets rutiner-

  69. -och vet att arbetet väntar.

  70. Men i dag möts de av ett övergrepp
    på den personliga identiteten.

  71. Oj, oj, oj! Herregud!

  72. Nej! varför har vi fått andra nummer
    helt plötsligt?

  73. -Heter vi så här?
    -Jag antar det.

  74. -De tar ifrån oss...
    -4310796 är jag.

  75. Först tog de våra grejer,
    och det kunde vi ta.

  76. Nästa dag får vi ta på oss
    de här uniformerna, och det är okej.

  77. Nu ger de oss siffror.
    Hade de tagit allt på en gång...

  78. -Hade man skrattat år det.
    -Yttrandefriheten ryker nog snart.

  79. I eftermiddag
    kallar vi varann siffror.

  80. Vi kallar varann för de två första.

  81. -Jag har just lärt mig namnen.
    -Tycker ni på allvar att vi ska...

  82. Vi ska nog komma ihåg siffrorna.

  83. De bär samhällets kläder,
    de har fått var sitt id-nummer-

  84. -och deras egna identiteter
    har därmed försvagats.

  85. I diktaturer har en avhumanisering
    av befolkningen-

  86. -ofta varit förberedelse
    för folkmord.

  87. Att få soldater att utföra massmord är
    enklare när inte offren ses-

  88. -som individer,
    utan som människor utan identitet.

  89. Vad händer om de väljer att acceptera
    sina nummer och avhumaniseringen?

  90. Och vad händer om gruppen
    inte accepterar?

  91. Den här psykologin funkar, och det
    är väl så det går till i diktaturer?

  92. Men folk i diktaturer
    kallar inte varann siffror-

  93. -utan det är mest...själva regeringen
    som sätter siffror på folket.

  94. Men de försöker väl
    ta ifrån oss vår identitet?

  95. Det beror på hur man förhåller sig.

  96. Antingen är vi med och tävlar-

  97. -eller så gör vi
    en symbolisk revolution.

  98. Jag tror inte att det handlar
    om individuell tävling.

  99. Jag tror att det handlar
    om samarbete.

  100. Om det inte hade funnits prispengar,
    tror jag att vi hade samarbetat mer.

  101. Jag trodde att det skulle vara mer
    ångest, att det skulle vara mer bråk.

  102. För att överleva i en diktatur
    måste man samsas.

  103. Vet ni vad jag trodde? Jag
    trodde inte att vi skulle få prata.

  104. Säg inte så!

  105. De idéerna får du ha för dig själv.

  106. Jag hade tänkt mig att nån skulle hämta
    oss, och att nån skulle få gå.

  107. -Du har värsta idéerna.
    -Jag blir konspirationsteoretisk.

  108. -Jag undrar om de bara plockar folk.
    -De gör kanske inte det.

  109. Om man blir tagen mot sin vilja,
    kan man inte skrika då i alla fall?

  110. -Jo, man får skrika.
    -Jag kommer inte våga, men okej.

  111. Maten kommer att baseras på
    hur bra man plockar gem.

  112. Gud! Du är väldigt konspiratorisk.

  113. Du är en sån där som gillar
    att bli upphängd och piskad.

  114. Jag försöker intala mig
    värsta tänkbara scenario.

  115. Du får gärna min mat, om det
    inte står nåt om det i pappret.

  116. Nu lyser lampan.

  117. Eftersom vi
    inte har fått nåt toapapper-

  118. -har jag bestämt mig för att
    göra mitt eget. Det här är rivet-

  119. -av påsarna vi har fått mat i.
    Jag har lagt det i ljummet vatten-

  120. -och sen ska jag låta det torka.
    Sen blir det kanske halvmjukt-

  121. -så att man kan använda det
    när man uträttar sina behov.

  122. Det har varit trevligt hittills.

  123. Vi får se om jag vid nästa
    gemplockarsession, arbetspass-

  124. -lyckas röra om lite i grytan.
    Jag har nämligen en operation-

  125. -som jag ska inleda.
    Den heter "Fannas trippel F".

  126. Det står för "Fannas
    främlingsfientlighetsfrekvens".

  127. Jag ska mäta främlingsfientligheten
    i samhället.

  128. Elias? Hittar du nåt?

  129. Det är mystiskt
    att rummet är låst ibland.

  130. Det var låst på förmiddagen.
    Varför är det öppet?

  131. Jag trodde att det var Jimmies skjorta.
    Nåt kommer att hända.

  132. Det tror jag också.

  133. -Var är Gabriella?
    -Jag tror att de kommer.

  134. De byter säkert om.

  135. -Hallå!
    -Vi tänkte: "Var är de?".

  136. Vilken härlig dag på jobbet.

  137. Det är nån som driver med mig. Det låg
    ett grönt gem mitt på golvet.

  138. Jag skojar inte.
    Nån försöker driva mig till vansinne.

  139. -Till slut ser vi gem överallt.
    -Jag ser gem på hela mitt golv.

  140. Jimmie. Sverigedemokrater
    är inte i kommunen i Stockholm.

  141. Nu pratar du om Jimmie Åkesson, jag
    trodde att du pratade om Jimmie...

  142. Hur ser det ut
    med kommun och landsting?

  143. -De har ju några i Karlstad.
    -Ja, en hel del. Överallt i Värmland.

  144. -De blir större.
    -Hur känns det?

  145. Både och. Jag har blandade känslor när
    det gäller Sverigedemokraterna.

  146. Invandring och samhället överlag,
    har jag blandade känslor för.

  147. -Jag tänker inte yttra mig här.
    -Jag förstår.

  148. -Det är intressant att höra.
    -De ökar, ja.

  149. Vissa tycker att det är positivt, andra
    negativt.

  150. -Men du yttrar dig inte.
    -Inte just nu i alla fall.

  151. Intressant.

  152. Vad anser ni om dödsstraff?

  153. -Nej, tack.
    -Det beror på vad de har gjort.

  154. Jag tycker att...

  155. För pedofiler, lätt.

  156. Jag tycker att man kommer undan
    för lätt om man får dödsstraff.

  157. Om vi till exempel tar Saddam,
    om vi jämför.

  158. Att de avrättade honom
    i stället för...

  159. Det han gjorde mot...mitt folk
    och alla andra...

  160. -Man ska inte avrätta folk.
    -Är det mer rätt att låta dem lida?

  161. Nej, inte ens det.

  162. -Inte lida heller?
    -Det bästa vore om han...

  163. ...blev en god människa.

  164. Har man gjort nåt så stort
    mot land och folk, som du säger...

  165. -...går det att vända en sån?
    -Det vore det bästa.

  166. -Varför är dödsstraff bra?
    -Då blir man av med skiten.

  167. Hur ser de länder ut som har dödsstraff?
    Vilka länder är det?

  168. Vi pratar om att bli av
    med vissa människor.

  169. -Det är klart att folk begår brott.
    -Men hur löser vi de problemen?

  170. Då tar vi inte tag i de problemen.
    Man vet att sånt sker jävligt ofta.

  171. Hur ska man göra nåt åt det? Ska
    pedofiler ha det skrivit i pannan?

  172. Det är förmodligen en sjukdom.

  173. Ska man avrätta de sjuka människorna?

  174. Det är många som tänker som du.
    Föräldrar som har hoppat på...

  175. ...de som har utfört övergrepp
    på deras barn.

  176. Jag skulle kunna begå ett mord
    för en sån sak.

  177. Det står jag för. Sånt är sjukt. Därför
    borde det finnas dödsstraff.

  178. Jag accepterar inte sånt alls.

  179. Folk mår ju inte bättre av
    att nån annan dör.

  180. -Jag hade mått bättre.
    -Men det kan du inte veta.

  181. Hade nån tagit mitt barn,
    hade jag hellre sett honom död.

  182. Därför gör man inte lagar i affekt.

  183. Bevisen är inte 100 % säkra
    med den teknik vi har.

  184. Men vi är ändå så pass bra i dag
    att vi ser såna saker.

  185. Hade du velat leva i en stat,
    där staten-

  186. -gör sig skyldig till mord?

  187. Jag skulle nog kunna tänka mig det.

  188. En av invånarna har sin egen agenda. Det
    kan bli farligt för diktatorn.

  189. Revolution stod inte på agendan, men vad
    händer om den gör det i morgon-

  190. -och befolkningen enas
    i ett motstånd?

  191. Dödsstraff är okej, tycker jag.

  192. Folk retade sig på vad jag tycker. Jag
    vet inte vad jag ska säga om det.

  193. Har man bara snattat,
    åkt dit för fortkörning, droger-

  194. -eller en enkel misshandel,
    då skiter jag fullständigt i det.

  195. Då ska dödsstraff inte finnas.

  196. Men handlar det om våldtäkt, pedofili,
    skjut folket.

  197. Häng dem, släpa dem efter en bil,
    gör vad ni vill.

  198. Det är okej.
    Såna äckel borde inte finnas.

  199. -Dagens samtal var intressant.
    -Det blev lite "heated".

  200. -Men det gick inte så långt.
    -Det räckte.

  201. Jag mår inte dåligt över att
    nån annan tycker nåt helt annat.

  202. Tvärtom. Jag tycker att...

  203. ...det är bra att jag säger
    vad jag tycker och tänker.

  204. Jag blev lite rädd.

  205. Jag blev inte förvånad.
    Det är många som har de tankarna.

  206. Bara för att det är på andra sidan
    av spektrumet av mina åsikter-

  207. -blir jag inte chockad.

  208. Jag vill veta vilka det är,
    så att vi kan prata.

  209. Det hade varit bra.

  210. Jag menar inte att man ska tvinga nån,
    men det hade varit nyttigt-

  211. -att ha den diskussionen.

  212. Det tror jag också.

  213. Jävlar, vad skumt.

  214. Det var mycket olja. Jag gillar det.

  215. Det var för att jag var rädd
    för att bränna allt.

  216. Det gör mig inget.

  217. Det måste hända nåt.
    Jag börjar känna mig uttråkad.

  218. Ja, verkligen.

  219. -Hur länge plockade vi?
    -Tre timmar.

  220. Vi gnäller, men det finns folk
    som står med värre saker om dagarna.

  221. Man gnäller för så jävla lite.

  222. Diktatorn vill påminna
    om sin närvaro.

  223. Min uppgift är att få befolkningen lugn
    och trygg, så att inga planer-

  224. -smids i hemlighet.

  225. Hej. Hur mår ni?

  226. -Vi börjar bli "crazy".
    -Hur märks det?

  227. Jag tänker på att människor lever
    så här. Det gör ont i hela hjärtat.

  228. Det här är inte att leva,
    det är att överleva.

  229. När man blir så här förtryckt,
    som vi är nu i en befolkning-

  230. -blir banden mellan oss starkare.

  231. Vi är ju ett team.
    Ensam är kanske inte så stark-

  232. -utan det gäller att samarbeta.

  233. Det enda som håller oss normala
    är att vi kan prata med varann.

  234. Kommer ni överens när ni pratar?

  235. -Inte alltid.
    -Vad pratar ni om?

  236. Vi pratar om hur det är att vara här,
    våra spekulationer om hur man vinner.

  237. Vem diktatorn är, vad diktatorn tycker.
    Vad allt egentligen betyder.

  238. Jag tänkte på psykologin i går,
    när Jimmie gjorde uppror-

  239. -mot diktatorns direktiv.
    Vi jagades upp lite.

  240. Vi bröt inte arbetet,
    men vi började prata mer om det.

  241. Det var livligare diskussioner
    om hur vi kunde göra revolution-

  242. -och när och var. Direkt när Jimmie var
    borta, blev vi skrämda av det.

  243. Vi försökte ordna oss i ledet.
    Man tror: "Jag skulle inte göra så".

  244. Men det gör man.
    Det är en viktig läxa, tror jag.

  245. Vi misstänker
    att det sociala försvinner.

  246. Vi pratar om
    begränsad yttrandefrihet.

  247. Jag tror att vi får fortsätta prata.

  248. Min bild av en diktatur är
    att det inte är tillåtet.

  249. Jag är förvånad över att vi får det.

  250. Jag tänker att det är sista gången jag
    får prata med er.

  251. Jag försöker vara lycklig över det.

  252. Är det nåt mer ni vill lyfta?

  253. Har Jimmie åkt ut? Han har bara
    försvunnit. Vi vet inte var han är.

  254. -Vad har hänt med Jimmie?
    -På samma sätt som ni...

  255. ...får jag också den information
    jag behöver, när jag behöver den.

  256. Vet du vad som kommer
    att hända härnäst?

  257. Jag får upprepa samma svar. Jag får veta
    det när jag behöver veta det.

  258. Vad är ditt syftet med
    att prata med oss?

  259. Jag är er guide.

  260. Då återstår bara
    att påminna om utegångsförbudet.

  261. -Jag önskar er en trevlig natt.
    -Det samma.

  262. -Tror ni att nån ryker i natt?
    -Jag är rädd för det.

  263. När vi går och lägger oss,
    kommer nån att tas härifrån.

  264. Det behöver inte vara så.
    Tror du det?

  265. Tror du att det kan vara så?
    Så får det inte...

  266. -Nej, jag vet inte.
    -Jag tror att...

  267. Men den som åker ut...

  268. Måste skrika.

  269. Bara ta nån slumpmässigt?

  270. Nej, det tror jag inte att de gör.

  271. Om det inte är jag, är det nog ingen.

  272. -Han är rädd för sin gemplockning.
    -Ja.

  273. Jag är på riktigt rädd för det.
    Det är besvärande...

  274. ...att jag inte plockar så bra.

  275. Fan också.

  276. Den fjärde dagen övergår i natt.

  277. Det finns en oro över att
    yttrandefriheten ska inskränkas.

  278. När de lägger sig
    förstärks oron ytterligare.

  279. Rädslan att nån kommer att tvingas lämna
    diktaturen hänger över dem.

  280. Men de vet inte vem,
    och de vet inte när.

  281. Jag är nervös och orolig.
    Nånting kommer att hända i morgon.

  282. Antingen är nån borta-

  283. -eller så kommer nånting, ett brev.
    Nånting stort händer.

  284. Det finns två personer
    som jag inte litar på alls.

  285. Som... Jag vet inte.

  286. Jag vet inte. Jag tycker att det fult
    att det finns ett gem på mitt brev.

  287. Varför är gemen överallt?
    Jag fattar inte. Det gör mig galen.

  288. Jag trodde
    att det fanns en sverigedemokrat.

  289. Att det är Caroline
    var inte en överraskning.

  290. Nu ska jag sova och ladda om.

  291. Jag tänker på varför vi inte
    gör revolution och bryter oss fria.

  292. Sen ser de faktiskt mig
    som en människa.

  293. Om ni organiserar er
    och gör revolution-

  294. -kommer ni att uppnå frihet.
    Men man har ju livet som insats.

  295. Vi har ju inte livet som insats,
    men vi har 100 000 kronor som insats.

  296. Därför bryter vi oss inte fria.

  297. Jag tänkte bara visa det här-

  298. Här uppe.

  299. Textning: Karolina Gustafsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? En deltagare gör ett försök att sätta agendan och Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Diktatur, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Webbplatser

Alla program i Diktatorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 2

Avsnitt 2 av 8

Den första natten har tagit hårt på deltagarna. De lär känna sitt nya samhälle och varandra bättre, men överraskas av en händelse som kommer att prägla gruppen resten av tiden i diktaturen. Diktatorn introducerar invånarna i arbetet som ska utföras åt regimen. Ett arbete som direkt ger upphov till orättvisor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 5

Avsnitt 5 av 8

Känslan av meningslöshet växer mer och mer i diktaturen. Deltagarnas enda glädje är att de fortfarande har kvar sin yttrandefrihet och tillåts prata med varandra. Det blir många starka känslor och när dagen övergår i kväll är en av deltagarna inte längre kvar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 8

Avsnitt 8 av 8

Det är den åttonde och sista dagen i diktaturen. Diktatorn har informerat om att det är en viktig dag. Morgonen börjar som vanligt, men när samhällets guide oväntat dyker upp inser deltagarna att något stort är på gång. Upplevelsen blir stark och samtidigt reagerar deltagarna på ett sätt som skrämmer dem själva.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaDe obekväma - teckenspråkstolkat

Alice Teodorescu

Alice Teodorescu har gjort sig känd som en provokativ och orädd liberal debattör. Hon förekommer flitigt i samhällsdebatten och förstår att hon bjuds in till tv-soffor och debatter för att vara "högerspöket". Hon anser att staten har alldeles för mycket att säga till om i Sverige. Programmet är teckenspråkstolkat.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Tora Sparkles, dag 3

Tora, Ison och Emilia diskuterar individens ansvar kontra statens gentemot tiggare. Hur tänker de som ger och de som inte ger till tiggare? Vad skulle hända om medborgarlön infördes? Många som ger pengar till tiggare vill veta vad pengarna ska gå till, men få bryr sig om vad vinsten ska användas till när de handlar i en affär.

Fråga oss