Titta

Diktatorn

Diktatorn

Om Diktatorn

Åtta unga svenskar med olika bakgrund och starka åsikter om samhället har antagit utmaningen att leva i en diktatur. De ska under åtta dygn bo tillsammans och deras rättigheter och friheter kommer att inskränkas för varje dag som går. Deltagarna tävlar om 100 000 kr, men ingen vet hur man vinner pengarna. Hur många av deltagarna är kvar när åtta dygn gått? Och vad händer om de väljer att trotsa Diktatorn?

Till första programmet

Diktatorn: Dag 6Dela
  1. På en hemlig plats i Sverige
    finns ett samhälle-

  2. -utan friheter
    och demokratiska rättigheter.

  3. Här ska åtta unga svenskar
    leva som invånare i en diktatur.

  4. Under åtta dygn
    ska de uppleva ett samhälle-

  5. -långt ifrån det demokratiska Sverige
    de är vana vid.

  6. Att vara invånare i en diktatur
    innebär att underkasta sig regler-

  7. -eller ta konsekvenserna.

  8. Miljön de ska leva i
    är instängd och begränsad.

  9. Kommunikationen med omvärlden
    är avskuren-

  10. -och deltagarna vet inte var de är.

  11. En vinstsumma på 100 000 kronor
    står på spel-

  12. -men ingen vet hur man vinner.

  13. Efter fem dagar i diktaturen har
    det monotona livet satt sina spår.

  14. Jag ska bara stå i dagsljuset.

  15. Sluta prata om utsidan.
    Jag orkar inte vara kvar.

  16. Jag har känt att jag är värdelös.

  17. Jag tror att jag lämnar er, faktiskt.

  18. Det har börjat bubbla bland invånarna
    och samhället hotas av en konflikt.

  19. Jag har en aktion: Fannas
    främlingsfientlighets-frekvens.

  20. Vi får se
    om jag lyckas röra om i grytan.

  21. Jag har blandade känslor
    när det gäller Sverigedemokraterna.

  22. Ska folk få tycka vad de vill
    utan att folk blir sura?

  23. Tre dagar återstår.
    Diktatorn har kontrollerat samhället-

  24. -och är redo
    att visa prov på sin makt.

  25. Jag är Navid Modiri,
    guide i diktaturen.

  26. Hej. Vill du följa med mig?

  27. Här inne
    finns det information om diktatorn.

  28. Okej. Tack.

  29. "Kära invånare. Det är viktigt
    att uttrycka sig fritt."

  30. -"Du är en av de utvalda."
    -"Fyll i dina svar i enkäten."

  31. "Vik och lägg den i kuvertet
    med ditt identitetsnummer."

  32. "Lägg kuvertet i lådan.
    Lämna därefter rummet."

  33. "Slut på meddelandet."

  34. Jag har varit i förhörsrummet.

  35. Det var svårt att bestämma sig för
    hur jag skulle svara.

  36. På mat, kläder, arbete, bostad-

  37. -skrev jag sjukt nog
    glad gubbe på alla.

  38. Jag kände att jag gärna vill
    hålla mig på god fot med diktatorn.

  39. Jag valde att säga
    att jag var nöjd med allt.

  40. Man fick chansen att uttrycka
    sina åsikter. Jag tog chansen.

  41. Oj! Färger.

  42. -Vilket nummer är ditt?
    -Längst upp.

  43. -Det är Arvin.
    -Ja.

  44. Det måste vara Carro.

  45. -Vem är det mer än jag?
    -Arvin.

  46. Vi har fått färger.

  47. Det har inget med gemen att göra,
    för du är duktig.

  48. Jag tänker inte på
    hur många jag plockar.

  49. Röd är liksom
    en alarmerande färg, men...

  50. Jag tror inte att det är en varning.

  51. -Fick ni gå in i rummet i går?
    -Ja.

  52. Jo, men det är det jag tänker.
    Svarade ni "glad" på alla?

  53. Nej.

  54. Gjorde du det?

  55. Ja. Det är det det är.
    Ni har yttrat er för fritt.

  56. -Vad klagade du på?
    -På allt förutom gemen.

  57. -Jag klagade bara på...
    -Gemen är okej. Jag är nöjd med dem.

  58. -Sa du någonting negativt i rummet?
    -Nej.

  59. Den sjätte dagen. Deltagarna har
    fått uttrycka sin åsikt om samhället.

  60. I många diktaturer arrangeras val
    som ofta kritiseras av omvärlden.

  61. 2002 genomfördes en folkomröstning
    om presidentämbetet i Irak.

  62. Saddam Hussein var enda kandidat
    till presidentposten.

  63. Valresultatet var häpnadsväckande.

  64. Valkommissionen meddelade-

  65. -att det fanns 11 445 638
    röstberättigade medborgare.

  66. Samtliga deltog. Alla röstade "ja"
    till Saddam Hussein.

  67. I vår diktatur har en enkät fått
    invånare att uttrycka ett missnöje-

  68. -utan en tanke på
    att det inte uppskattas av diktatorn.

  69. Vid frukosten finns inga tankar på
    att yttrandefriheten kan vara hotad.

  70. Det enda jag gjorde var att
    trycka ner ansiktet på en i matsalen.

  71. Hon blev avstängd, men inte jag.

  72. -Men varför?
    -Hon var ju värst av alla.

  73. -Minns du vad hon gjorde?
    -Ja! Vi var bästa kompisar.

  74. Hon var alltid värst.

  75. Och så älskade hon makaroner och
    ketchup, och hade jättemycket över.

  76. Så satt vi och började
    slänga fula saker till varandra.

  77. Så blev vi verkligen ovänner.
    "Nej, din jävla lilla 'pip'."

  78. "Nu går jag från maten."

  79. Sen tänkte jag: "Aldrig i livet,
    din lilla jävel... Nu ska du få."

  80. "Du ska få smaka. Har du aldrig
    ätit makaroner ska du få det nu."

  81. Det var bara att gå runt. När hon
    ska ta en tugga - mosa ner ansiktet.

  82. Sen kände jag att springer inte
    jag nu åker jag på stryk.

  83. Det var bara att
    slänga benen på axlarna och springa.

  84. -Och hon blev avstängd?
    -Hon åkte dit på det.

  85. -Hur resonerade de då?
    -Jag var sjukt nöjd.

  86. För att hon hade grisat med maten.

  87. Sjukt kul.

  88. -Var du en mobbare?
    -Nej.

  89. Gjorde jag fel bad jag om ursäkt
    om jag låste in någon, någon gång.

  90. "Jag har aldrig mobbat någon,
    bara låst in folk."

  91. Sparka bäst du vill,
    för ut kommer du inte.

  92. Ett arbetspass väntar.

  93. Diktatorn har gett röda markeringar
    till dem med negativa åsikter.

  94. Kommer markeringarna få invånarna
    att begränsa sin egen yttrandefrihet?

  95. -Ska vi börja?
    -Ja. Börja du.

  96. Det ska bli intressant att se om jag
    lyckas få in mina diskussionsämnen.

  97. För det är frågor jag vill vädra.

  98. Det luktar gem.

  99. Jag tänkte på en grej.

  100. Hur kom du på idén att starta
    ditt Instagramkonto "Svart kvinna"?

  101. Jag kan berätta om hur många,
    kanske inte personliga-

  102. -men hur många rasistiska eller
    sexistiska situationer som helst.

  103. Folk tycker att man ska gå vidare
    utan att bry sig.

  104. Jag ville visa
    att det är en kontinuitet.

  105. Om man hör
    om en människas verklighet-

  106. -kan man få förståelse för
    hur personen känner.

  107. Genom att bara
    publicera berättelser, förstår man-

  108. -att det inte är så jävla kul.

  109. Då kan en liten händelse som att
    en gubbe beställer en negerboll...

  110. Den diskussionen
    kan folk tycka är liten-

  111. -men den blir viktig om du dessutom
    har blivit kallad "neger" på gatan...

  112. Det har alltid hetat negerboll.

  113. Varför ska det inte få göra det?
    Varför ska man ta det till en person?

  114. Det är lätt för dig att säga, för du
    är inte den som får höra "neger".

  115. Du tillhör inte ett folk
    som har blivit förslavat av ordet.

  116. Varför ska man peka ut folkgrupper?
    Så klart att det blir...

  117. Kan du berätta varför det är viktigt
    att få säga "negerboll"?

  118. -Varför ska man ta bort vissa saker?
    -För att det är uppenbart kränkande.

  119. -Varför inte ta bort det?
    -Det har alltid varit så.

  120. Ska man applicera det på allt?
    Då kanske vi kvinnor inte ska rösta.

  121. Varför ta bort allt som varit?

  122. Ska vi ösa på fler saker? Ska det
    heta "varm neger" för varm choklad?

  123. Nu överdriver du.

  124. Varför det? Det kan också
    heta neger eftersom det är brunt.

  125. Är det viktigare att du får kalla
    ett bakverk för ett rasistiskt ord...

  126. -Varför ska du ta det nedsättande?
    -Det ligger inte hos dig att avgöra.

  127. Du kommer inte att uppleva det.
    Men för dig heter det negerboll.

  128. Ja. Ja, tyvärr.

  129. -Varför säger du "tyvärr"?
    -Du tar ju åt dig...

  130. ...men jag ska inte ändra någonting
    som jag tycker.

  131. Är det viktigare att du får tycka
    än att jag blir ledsen?

  132. -Ja.
    -Fan vad sjukt.

  133. Det är inte särskilt många som
    använder "neger" utan en laddning.

  134. Jag har knappt
    hört det riktat emot mig-

  135. -utan viss rasism bakom.

  136. Det är så sjukt att man
    ska behöva försvara såna småsaker.

  137. Jag är absolut inte rasist,
    för då hade jag inte varit med dig-

  138. -men jag tycker olika om vissa saker.

  139. Kan du inte säga vad du tycker?

  140. Jag vill helst inte gå in på det.

  141. Alltså okej. Jaha, "shit". Sjukt.

  142. -Men du säger att du inte är rasist.
    -Nej. Jag hatar inte alla.

  143. Men du hatar några?

  144. Jag hatar inte någon. Varför
    ska man tycka synd om en viss...

  145. -Det handlar inte om att tycka synd.
    -Men så vill du att det ska framstå.

  146. Om det handlar om att tycka synd,
    är det inte synd om dem-

  147. -som inte får chans till arbete, till
    lån, inte komma in på klubben...

  148. -Det är det många vita som inte får.
    -Men inte på grund av sin hudfärg.

  149. Vissa människor kan man prata med
    och få att förstå.

  150. Förhoppningsvis kommer dina barn att
    förstå. Du kanske är ett "lost case".

  151. Vad tycker du om islam, då?

  152. Nu står det still. Det är mycket
    på en gång. Jag var inte beredd.

  153. -Det är lite kul, intressant.
    -Jag tycker inte att det är roligt.

  154. Vad anser du om judar, då?

  155. Jag bryr mig inte
    så mycket, egentligen-

  156. -om du är jude, vit, mörk, ljus...

  157. -Jag går inte runt och tänker på det.
    -Nej, för du behöver inte.

  158. Jag behöver tänka på de sakerna
    varje dag, för att det är skillnad.

  159. -Ska jag behöva ta såna diskussioner?
    -Om du diskuterar med en sån som mig.

  160. Eftersom du säger att vi inte kommer
    överens, varför diskuterar du då?

  161. För att jag kanske innerst inne
    hoppas att du har lite mer att ge.

  162. Förstår du
    att jag försöker rädda dig ifrån-

  163. -att utmåla dig som rasist?
    Har jag fel?

  164. Nej. Vad man tycker
    är upp till var och en.

  165. Man får tycka vad man vill?

  166. Varför ska jag inte få tycka
    som jag gör? Det känns så.

  167. Plötsligt handlar det om vad du får
    tycka, inte att vara svart eller vit.

  168. -Okej...
    -Nu gör du dig löjlig över det.

  169. Nej, jag bara...

  170. Får jag ställa en fråga?

  171. Vi säger att det är krig och att du
    bestämmer över invandringen.

  172. Då hade du minskat på den, eller hur?

  173. Då får inte vissa familjer
    komma hit, eller hur?

  174. Förmodligen inte, men det
    är upp till andra länder också.

  175. Men du bestämmer.

  176. Så du låter hellre en hel familj dö
    än att komma hit?

  177. Ja.

  178. Men vad är medmänsklighet för dig,
    Carro?

  179. Carro.
    Om det skulle vara krig i Sverige-

  180. -och du måste fly med din familj,
    annars dör du...

  181. Du vill överleva, eller hur?

  182. Det beror på.
    Jag hade ändå kämpat här och...

  183. Om de tänkte som du i ett annat land
    - "nej, Carros familj får vara kvar."

  184. Är det okej?
    Du säger ja, fast du inte tycker det.

  185. Både och, faktiskt.

  186. Är det okej att ni är kvar och dör?

  187. -Än att ha det bättre?
    -Är det säkert att det blir bättre?

  188. -För att det inte är krig där.
    -Men mår jag bättre?

  189. Jag vet för att mina föräldrar
    har varit med om det.

  190. Därför, Carro.
    Mina föräldrar har varit med om det.

  191. I Iran var det monarki.

  192. Man hade sjal
    fast det var inte jättesträngt ändå.

  193. Sen trodde man
    att det skulle bli bättre.

  194. Man gjorde revolution
    och ville få bort kungen.

  195. Men det blev en islamistisk regim.

  196. Då var man tvungen att fly för att
    inte hamna i fängelse eller torteras.

  197. Min moster satt i fängelse i fem år,
    min mammas bror blev mördad.

  198. Det är jättevanligt.

  199. Det är flera tusen andra i Sverige
    som har det så-

  200. -eller vars föräldrar
    har gått igenom samma sak.

  201. Det känns som att hon kränker
    hela min familj, min släkt, mig...

  202. Min existens, liksom.

  203. Jag hoppas inte hennes familj
    upplever det-

  204. -för det är inte "nice".

  205. Nej.

  206. -Jag har inget land.
    -Nej.

  207. Men Sverige är mitt land.

  208. Om det är okej för Carro.

  209. -Är det okej för dig, Carro?
    -Han får tycka det.

  210. Tycker han det
    är det väl det för honom.

  211. Tycker du att Sverige är hans land?

  212. Tycker han det, så får det vara det
    för honom. Det får stå för honom.

  213. Deltagarna
    har nyttjat sin yttrandefrihet.

  214. Det har skapat en splittrad grupp.

  215. De röda markeringarna
    har inte tagits på allvar.

  216. Om invånarna fortsätter kan diktatorn
    inskränka yttrandefriheten för gott.

  217. Alla tycker olika
    - eller de andra tycker lika.

  218. De vet inte om jag överdriver.
    Detta är ett spel.

  219. Det handlar ju om att trigga folk,
    och det var kul-

  220. -för de blir verkligen sjukt sura.

  221. De tycker
    att folk ska få tycka vad de vill-

  222. -men nu var det
    väldigt mycket påhopp. Men...

  223. Jag pressade henne ganska ordentligt-

  224. -men alla svaren
    kom från henne själv.

  225. Jag anser inte mig själv vara rasist,
    men anser de det, så får de det.

  226. Jag kan få hotmeddelanden och det
    kommer att ske det ena och det andra-

  227. -men vi har väl yttrandefrihet?

  228. Vi får se vad som kommer att hända.

  229. Uppror?
    Alla kanske kastar gem på mig.

  230. -Hejsan.
    -Hallå, hallå.

  231. -Alltså den där tutan...
    -Vad säger du?

  232. Jag är sliten.
    Jag blir slitnare för varje dag här.

  233. Faktiskt.

  234. Vet de hur många gem vi har plockat?

  235. Jag vill veta hur många.

  236. -Jag har inget intresse av att veta.
    -Det har jag.

  237. -Hur kändes det när ni gick in i dag?
    -Som vanligt, tråkigt.

  238. -Hur kände du, Fanna?
    -Jag mådde inte bra.

  239. -Eller bra och bra...
    -Man blir berörd. Det rör mig också.

  240. Givetvis tycker jag inte heller
    att det är kul.

  241. Jag mår också dåligt. Jag har också
    en bakgrund. Det kanske är därför.

  242. Det är rätt svårt att förklara.

  243. Alltså jag tror kanske
    att jag mådde lite sämre än du.

  244. Men, visst...

  245. Jag började tänka på verkligheten,
    hur det ser ut i olika länder.

  246. Just det vi gör här, alltså...

  247. Att det är såna människor
    som vill komma hit.

  248. Det är hemskt. Det är fruktansvärt.

  249. Det har varit utegångsförbud
    i Gambia. En gång var min kusin ute.

  250. Jag vet inte om han tyckte
    att det var spännande.

  251. -Han blev skjuten.
    -Men klarade sig.

  252. Ja. Det är ett sånt utegångsförbud
    som vi skämtar om att bryta.

  253. Han blev skjuten av militären-

  254. -och då låg jag och åt en skinkmacka.

  255. -Bor han här nu?
    -Nej, han bor kvar där.

  256. Produktiviteten i samhället
    har minskat.

  257. Diktatorns invånare
    sätter själva agendan för samtalet-

  258. -och en större konflikt
    har brutit ut.

  259. Diktatorn är mån om att behålla
    så många invånare som möjligt.

  260. Nu handlar det om att få alla
    att tänka mindre och arbeta mer.

  261. -Va?
    -"Shit".

  262. Okej, ta ut brevet.

  263. "Ni har utfört
    ett gott arbete för samhället."

  264. "Tillsammans är vi starka.
    I morgon är en viktig dag."

  265. "I morgon är en viktig dag."

  266. För diktatorn finns många medel
    att få befolkningen på andra tankar.

  267. Den här gången används en enkel
    belöning och fokus på morgondagen.

  268. Om det räcker för att
    dämpa konflikterna återstår att se.

  269. Det känns som på en avrättning.

  270. En avrättning!

  271. Den sjätte dagen av åtta är över.

  272. Fem deltagare återstår.
    Diktatorns vilja är tydlig.

  273. Arbetet måste fortgå som planerat.
    Ingen mer får lämna samhället.

  274. Invånarnas inbördes konflikter
    måste upphöra.

  275. Vilka planer diktatorn har för dagen-

  276. -kan deltagarna bara spekulera om.

  277. För att förtydliga: Främlings-
    fientlighets-frekvensen på Caroline-

  278. -är ohyggligt hög.

  279. Det är mycket man har lärt sig här.
    Det har varit...

  280. Hela mitt liv har varit kaos.
    Det är bara att kämpa på.

  281. Jag orkar inte ta det igen med henne.

  282. Vi fick brev. Där stod att i morgon
    är en viktig dag.

  283. Förväntningar:
    Hoppas att det blir en bra dag. Hej.

  284. Hon ska inte komma undan så lätt
    med att säga så sjuka saker.

  285. "Kära invånare i zon elva."

  286. Ni har fått tydlig information.

  287. Jag går inte ut härifrån självmant.

  288. Textning: Cecilia Holmberg
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen. Diktatorn måste få dem att hålla sams och fokusera på arbetet för samhället.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Diktatur, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Webbplatser

Alla program i Diktatorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 2

Avsnitt 2 av 8

Den första natten har tagit hårt på deltagarna. De lär känna sitt nya samhälle och varandra bättre, men överraskas av en händelse som kommer att prägla gruppen resten av tiden i diktaturen. Diktatorn introducerar invånarna i arbetet som ska utföras åt regimen. Ett arbete som direkt ger upphov till orättvisor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 5

Avsnitt 5 av 8

Känslan av meningslöshet växer mer och mer i diktaturen. Deltagarnas enda glädje är att de fortfarande har kvar sin yttrandefrihet och tillåts prata med varandra. Det blir många starka känslor och när dagen övergår i kväll är en av deltagarna inte längre kvar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 8

Avsnitt 8 av 8

Det är den åttonde och sista dagen i diktaturen. Diktatorn har informerat om att det är en viktig dag. Morgonen börjar som vanligt, men när samhällets guide oväntat dyker upp inser deltagarna att något stort är på gång. Upplevelsen blir stark och samtidigt reagerar deltagarna på ett sätt som skrämmer dem själva.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer samhällskunskap

Julieta Cederlöf. Foto: UR
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Protesterade mot nazisterna

I dokumentärserien Aktivismens tid möter vi personer från hela världen som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Webbplats

Undervisar du i demokratifrågor?

Webbplatsen Maktfaktorn låter eleven utforska de värderingar och rättigheter som utmärker en demokrati. 

Fråga oss