Titta

Diktatorn

Diktatorn

Om Diktatorn

Åtta unga svenskar med olika bakgrund och starka åsikter om samhället har antagit utmaningen att leva i en diktatur. De ska under åtta dygn bo tillsammans och deras rättigheter och friheter kommer att inskränkas för varje dag som går. Deltagarna tävlar om 100 000 kr, men ingen vet hur man vinner pengarna. Hur många av deltagarna är kvar när åtta dygn gått? Och vad händer om de väljer att trotsa Diktatorn?

Till första programmet

Diktatorn : Dag 3Dela
  1. På en hemlig plats i Sverige
    finns ett samhälle-

  2. -utan friheter
    och demokratiska rättigheter.

  3. Här ska åtta unga svenskar leva
    som invånare i en diktatur.

  4. I åtta dygn upplever deltagarna
    ett samhälle-

  5. -som är långt ifrån
    det demokratiska Sverige.

  6. Invånarna i en diktatur
    ska underkasta sig diktatorns regler.

  7. Eller ta konsekvenserna.

  8. Miljön de ska leva i
    är instängd och begränsad.

  9. Kommunikationen med omvärlden är helt
    avskuren och de vet inte var de är.

  10. 100 000 kronor står på spel, men ingen
    vet hur man vinner pengarna.

  11. Utan tillgång
    till sängkläder och toapapper-

  12. -vaknade deltagarna på dåligt humör.

  13. -Valde de fucking sminket i stället?
    -Jag saknar kudde.

  14. Det blev inte bättre
    när diktatorn gav dem arbete.

  15. "Vårt arbete är vårt liv. Tillsammans
    sorterar vi samhällets plastgem."

  16. -Toapapper till vissa.
    -Det är orättvist.

  17. "Rullen är din. Delar du med dig
    får det konsekvenser."

  18. Bara sitta och vänta
    och vara bortslösad!

  19. Två dagar har gått.
    Åtta deltagare är nu sju.

  20. Långsamheten och meningslösheten
    är mer påfrestande än nån kunde ana.

  21. Jag är Navid Modiri
    och är guide i den här diktaturen.

  22. Att jag har varit här i två dagar
    är ett skämt. Det känns så länge.

  23. Jag vill klara det och vet inte varför
    jag skulle lämna men det är...

  24. Det är så oerhört länge.

  25. Ingen tycker om att vara här. Det är
    inte att leva, det är att överleva.

  26. Att plocka gem känns inte
    som om man gör nåt bra för världen.

  27. Man vill ju göra nåt
    som gör skillnad.

  28. Det känner man inte.
    Det är frustrerande.

  29. Du har ingen identitet.
    Du finns typ inte, känns det som.

  30. Du gör som du blir tillsagd
    och går och lägger dig.

  31. Om vi utgår från
    att vi ska vara här alla åtta dagar-

  32. -då rättar jag
    nog inte in mig i ledet.

  33. Nu gör jag det för att jag är osäker-

  34. -men jag gör det
    nog inte längre fram.

  35. Wow, vad är detta? Uniformer! Ja!

  36. -Jag visste det.
    -Fan fett. Chinos...

  37. -Jag har ett brev.
    -Du har ett brev.

  38. -Sovit gott?
    -Helt okej, faktiskt.

  39. Jag också, faktiskt.

  40. -Vad är det här?
    -Kläder.

  41. -Åh.
    -Är det nåt skämt, eller?

  42. -Det blir värre och värre.
    -Ta den här.

  43. Jag kan inte annat än att skratta.
    Det är lite kul.

  44. "Era personliga uppsättningar
    av samhällets kläder har anlänt."

  45. "Kläderna bärs med stolthet.
    Slut på meddelandet."

  46. -Det var det, alltså?
    -Ja.

  47. Man kan ju se detta som en möjlighet att
    vara lite rebellisk.

  48. Eller så där.

  49. Men jag vet inte
    om man orkar tänka kritiskt...eller?

  50. -På vad?
    -Kläderna. "Jag vill inte bära..."

  51. -Det är ju inte direkt clowndräkter.
    -Det hade typ varit värre.

  52. Samhällets kläder väcker mer skratt än
    avsky hos deltagarna-

  53. -men för invånare i diktaturer är förbud
    gällande personliga uttryck-

  54. -nåt man lever med varje dag.

  55. I Iran finns strikta klädkrav.

  56. Ett brott mot dem kan resultera
    i en varning, böter, spöstraff-

  57. -eller, i vissa fall, fängelse.

  58. Deltagarna har fått bära
    sina egna kläder-

  59. -men nu vill diktatorn annorlunda.

  60. -Tycker bara jag att det är skönt?
    -Lite skönt är det ju. Faktiskt.

  61. Det är roligt för
    att vi har identiteten i våra kläder.

  62. -Nu blir vi ännu mer identitetslösa.
    -Tänk om vi får heta siffror också.

  63. -Jag säger ju det: ett, två, tre...
    -Fem, allihopa.

  64. När ska vi sätta på oss det där?

  65. Direkt efter frukosten.
    Vi ska nog jobba i det där i dag.

  66. -Vad tror ni att vi får jobba med?
    -Gem!

  67. Jag tänkte att det skulle vara soft-

  68. -att softa så mycket som möjligt.

  69. Jag kan vara med på det
    på eftermiddagen.

  70. Göra revolution.
    Inte stå och plocka gem.

  71. -Fast är det revolution?
    -Nej, då skulle vi gå därifrån.

  72. -Hur tror ni att man vinner?
    -Vet inte.

  73. När folk går ut. De lär pressa oss.

  74. -Jag tror inte nån går ut.
    -Det tror jag.

  75. Det handlar nog om
    att samarbeta med varandra.

  76. Att befria oss från diktatorn
    är väl målet?

  77. -Målet är väl att vara fria?
    -Självklart.

  78. Vi gör det nån dag.
    Vägrar gå och jobba.

  79. -Vad säger du?
    -Man kan hälla ut soptunnan med gem.

  80. Kan vi inte ha gemkrig?
    Han är också på.

  81. Ska vi inte göra nåt med hinken gem? Nåt
    kul.

  82. -Idag.
    -"Idag ska det hända."

  83. -Alla är ju skittaggade.
    -Vi kör.

  84. -Hur känns det, Jimmie?
    -Att jag kan ha bättre saker för mig.

  85. Om vi plockar gem en dag till...

  86. Då häller jag ut gemen
    för att se vad som händer.

  87. Om man blir bestraffad.

  88. -Det är öppet.
    -Allt är som vanligt.

  89. -Nej.
    -Det är gem.

  90. Jamen...

  91. Han kommer att flippa ur.

  92. -Vem?
    -Jimmie.

  93. Han har bestämt sig för
    att inte jobba.

  94. Han sa att om det blir samma sak skulle
    han...göra nåt.

  95. -Men han har bestämt det själv?
    -Ja.

  96. Du behöver inte göra det innan, väl?

  97. Vi har ju inte rört vid giftet än.

  98. -Är det fult att tjuvstarta?
    -Jag hamnar efter annars.

  99. -Är ni säkra på att vi ska börja?
    -Om du tänker på reglerna...

  100. -"Vårt arbete är vårt liv."
    -Vi ska testa att leva i en diktatur.

  101. -Du tänker inte göra nåt?
    -Nej.

  102. -Alltså...
    -Nu spårar det ur. Lägg av.

  103. -Hörru...
    -Du kommer att försvinna.

  104. Nu har jag fyllt mina.

  105. Men Jimmie, vad ska du göra nu?

  106. Låt han göra det han vill.

  107. -"No pain, no gain".
    -Eller hur?

  108. -Det är bättre än att plocka gem.
    -Du kanske är den som kommer vinna.

  109. -Vi är bara en del av maskineriet.
    -Jag har fyllt mina.

  110. -Du är ju störd, Jimmie.
    -Är du klar?

  111. -Jag har fyllt dem.
    -Alltså, Jimmie...

  112. Ska vi inte flippa ur, allihopa?

  113. Nej.

  114. -Jimmie...
    -Man kan göra så här. Gemregn!

  115. Herregud.

  116. Oh my god. Jävlar.

  117. Alltså, Jimmie...

  118. Gör en gem-ängel.

  119. Folk har flippat efter en dag.

  120. -Jimmie, du är min idol.
    -En dag.

  121. -Vad gör du, Jimmie?
    -Jag ska utforska litegrann.

  122. -Trodde inte att han skulle göra det.
    -Jo, det trodde jag.

  123. Vet ni varför Jimmie
    är farlig för diktaturen?

  124. -Vi andra blir ju också uppmuntrade.
    -Ja, han har dåligt inflytande.

  125. Jag försöker vara försiktig.

  126. -Nämen, alltså...
    -Han är helt "loco", galen.

  127. -Jimmie har gått bananas.
    -Jag blev förlamad av giftet.

  128. Får jag skjuts?

  129. Han har hittat en diktator-look.

  130. Regel nummer två:
    "Vårt arbete är vårt liv!"

  131. "Var och en bidrar
    till ett gott samhälle varje dag."

  132. För första gången har deltagarna trotsat
    en av grundreglerna.

  133. I en verklig diktatur
    kan det innebära döden.

  134. Vad det innebär här inne-

  135. -är deltagarna än så länge
    lyckligt ovetande om.

  136. Om vi blir bestraffade
    med utegångsförbud...

  137. -Då bryter vi det.
    -Då skiter vi i det.

  138. Det kommer nog att bli förhör idag.

  139. Svara på frågor om vem
    som uppmuntrade Jimmie.

  140. -Jag kan ta en bestraffning för det.
    -Jag också. Utan att beskylla er.

  141. Det var roligare
    att plocka gem på golvet.

  142. Är nån grön?

  143. -Vad är det värsta de kan göra?
    -Stänga in en.

  144. -Är stänga in det värsta?
    -Du kan bli utvisad från diktaturen.

  145. Fast...tror du verkligen det?

  146. Kan man bli utvisad från diktaturer?

  147. -Nej, det är det...
    -Nej! Eller ja.

  148. Okej, let's do this.

  149. Vi kollar förrådet.
    - Vill du ha hjälp?

  150. -Har du fått brev?
    -Jag vet inte.

  151. Vi kanske slipper utegångsförbudet.

  152. -Ska vi gå med på det?
    -Nej.

  153. Vi sätter oss vid bordet och äter.

  154. Vi lär inte
    få göra nåt efter det här.

  155. Grejen är...
    Jag vill inte bli bestraffad.

  156. Gruppen måste gå ihop
    för att få nånting gjort.

  157. Hur ska de bestraffa alla hela tiden?

  158. De kan sätta på oss ögonbindlar
    i tre timmar.

  159. Regel nummer ett:
    "Vi respekterar utegångsförbudet!"

  160. "Var och en går till sitt
    när signalen ljuder."

  161. Ska vi köra den här gången?

  162. -Vad sa du?
    -Ska vi köra nu och diskutera sen?

  163. Eller vad säger ni?

  164. -Det kan vara skönt att vila lite.
    -Ja, på rummet.

  165. Det är intressant
    att det är "det fega", men...

  166. -Det är inte feghet.
    -Jag vill se vad som händer.

  167. -Jag vill också se vad som händer.
    -Vi kör rummet och diskuterar sen.

  168. Vi kommer
    att hinna pissa på diktatorn.

  169. Okej, vi snackar om det sen, då.

  170. -Tack för en trevlig gemplockarstund.
    -Vi ses.

  171. Alla vill att nåt ska hända,
    men ingen gör nåt.

  172. De är rädda för att bli bestraffade.

  173. Kanske har blivit bestraffad förut.

  174. Därför kanske de är rädda för det.

  175. Jag har alltid varit sån.
    Jag törs säga ifrån och säga emot.

  176. Skiter i vad folk tycker,
    bara jag får säga vad jag vill.

  177. Då är jag nöjd.

  178. Har du sett det där?

  179. Jag såg det när jag var på toa.
    Prova.

  180. Hans bild är borta.

  181. -Vems?
    -Jimmies.

  182. Är det sant? Är det låst?

  183. Jag antar det.

  184. Ja.

  185. -Var är de andra?
    -Jag vet inte.

  186. -De tog bort hans bild.
    -Är det sant?

  187. -De skrämmer oss.
    -De hade inte skickat ut alla.

  188. Det funkar inte så. I en diktatur...

  189. -Det är väl svårt att veta.
    -Jo, men generellt...

  190. Du kan avrätta en, men inte alla.
    Vem ska sortera gemen?

  191. -Så han är borta, alltså?
    -Han kanske sitter i förhörsrummet.

  192. -Har vi ens kollat i förhörsrummet?
    -Varför...varför är hans skylt borta?

  193. En galning skapar ingen revolution.

  194. Om massan inte organiserar sig-

  195. -kan diktatorn enkelt tysta
    enstaka meningsmotståndare.

  196. 1973 genomfördes en militärkupp
    i Chile.

  197. Landets diktator, Augusto Pinochet,
    förbjöd alla politiska partier-

  198. -som han själv inte kontrollerade.

  199. Tiotusentals politiskt
    och fackligt aktiva förföljdes-

  200. -torterades,
    avrättades eller försvann.

  201. Efter 17 år föll regimen
    och Chile är nu en demokrati.

  202. Men till följd av Pinochets styre-

  203. -räknas än idag
    1 500 personer som försvunna.

  204. Den mest rebelliska är alltså ute.

  205. Det är väl rätt smart av diktatorn?

  206. Det skrämmer ju upp oss. Eller mig.

  207. -Ja, här står vi ju.
    -Jag vågar inte göra nåt.

  208. Om han åker för att han... Det hade
    varit logiskt att lämna ett brev.

  209. -"Nu har en av deltagarna lämnat"...
    -Nej, man pratar inte om dem.

  210. Vi ska fokusera på vårt liv
    och arbete. Fattar du?

  211. Fast det var lite hemskt om Jimmie...

  212. -Det är...litegrann.
    -Det är jättetråkigt.

  213. -Det är tråkigt, jag håller med.
    -Vi hejade ju på honom.

  214. Han gjorde det ju på eget initiativ.

  215. När vi kom
    hade han redan fyllt sina askar.

  216. Åh gud, ja... Jag tycker
    att det är lite obehagligt.

  217. Jag hejade på honom jättemycket
    och alla...

  218. -Får du skuldkänslor?
    -Ja. Eller...

  219. Alla gjorde saker i förmiddags
    som var tvivelaktiga.

  220. Sjukt att vi står och plockar gem.

  221. Vi plockar, men en till har rykt.

  222. Hur mycket vi än spekulerar
    och överanalyserar...vi får se sen.

  223. Han åkte nog ut
    för att han gjorde som han gjorde.

  224. -Har du ont i ryggen?
    -Mm.

  225. -Gemen...fast man kanske får ha så?
    -De bryr sig nog inte.

  226. -Att du rör vid giftiga...
    -Jaha. Oj.

  227. En invånare har försvunnit
    under mystiska omständigheter.

  228. Det verkar som
    att regimen har statuerat exempel.

  229. Nu måste diktatorn
    knyta de kvarvarande till sig.

  230. Få dem att glömma och arbeta på.

  231. Bästa sättet att få invånarna
    att fokusera rätt-

  232. -är att erbjuda dem
    en liten men efterlängtad belöning.

  233. Ja!

  234. -Inga lakan?
    -Jag skiter i det.

  235. -Jimmie blev utskickad och vi får...
    -Du ska läsa.

  236. -Ska jag läsa brevet för alla?
    -Kom, vi sätter oss.

  237. "Ni har utfört ett gott arbete.
    Tillsammans är vi starka."

  238. "Ni har förtjänat rätten
    till kudde och täcke."

  239. -Jag är faktiskt jätteglad.
    -Jag också.

  240. Har ni tänkt på
    att det här var en ganska bra dag?

  241. Det är hemskt att Jimmie drog,
    men det är en konkurrent mindre.

  242. Täcke. Alla verkar ha sovit bra...

  243. -Håller ni med eller är det konstigt?
    -Jag håller med.

  244. Och...ja.

  245. Igår fick vi toapapper.
    Det var en nödvändighet.

  246. -Det här är också en nödvändighet.
    -Alla fick ju inte papper.

  247. Det här är ju så jäkla najs.

  248. Shit, alltså. Det var länge sen
    man var så här glad för sängkläder.

  249. Nu är jag... Jag hade tänkt tänja
    på utegångsförbudet ikväll-

  250. -men jag vågar inte
    sen de tog Jimmie ifrån oss.

  251. Om en person bryter åker man ut,
    så enkelt är det. Men om alla gör...

  252. Vem åker om alla
    är mönstermedborgare imorgon?

  253. Jag tror inte att nån kommer att åka.

  254. -De har inte behövt skicka hem nån.
    -Jag har inget emot att åka heller.

  255. Om jag hade velat vara här
    hade nåt varit fel.

  256. Det ska ju vara otrevligt,
    det är ju grejen.

  257. Självklart är det mysigare hemma.

  258. -Tycker du det?
    -Tänk år efter år efter år.

  259. Det är det som styr människan
    så mycket. Var du lever. Vilken...

  260. ...klass du lever i. Det är så idag.

  261. Det finns ju bättre möjligheter här än i
    diktaturer.

  262. Jag skiter fullständigt i pengar.

  263. Om jag får kärlek
    av mina nära och familj...

  264. ...lever jag hellre fattigt.
    Det är kanske fult att säga, men.

  265. -Än att ha pengar.
    -Är det hemskt att tycka om pengar?

  266. Välja det framför gemenskap och sånt?
    Vissa är lyckliga bara som rika.

  267. Så pengakåt som man är idag...
    det är jag också.

  268. I Sverige har vi friheten att välja.

  269. -Du kan bygga dig upp från botten.
    -Det kan inte alla.

  270. Man kan inte jobba sig upp och bli
    framgångsrik i Sverige, tror jag.

  271. Det är jantelagen. Lagom är bäst.

  272. Ingen ska vara där,
    ingen ska vara längst ner. Lagom.

  273. Jag hajar,
    men livet är fullt med utmaningar.

  274. Du möter hinder
    som sätter käppar i hjulet.

  275. Det är bara
    att försöka överleva dem.

  276. Om nån redan har många käppar i hjulet
    är det ju svårare för dem.

  277. Ja, absolut.
    Det beror på hur man ser det.

  278. -Sen tänker inte alla som jag.
    -Nej, men många tänker som du.

  279. -Var du tvungen att säga nåt?
    -Jag skiter ner mig varje gång.

  280. Den tredje dagen går mot sitt slut och
    sju har blivit sex.

  281. Ingen vet var den försvunne
    har tagit vägen.

  282. Vissa anser att försvinnandet ger
    fördelar i konkurrensen om priset-

  283. -men en skakad grupp
    går och lägger sig.

  284. Det var ju oväntat, med Jimmie.

  285. Han har ju uppenbarligen försvunnit-

  286. -men ingen vet om han gjorde det
    frivilligt eller inte.

  287. Sjukt tråkigt att Jimmie åkte ut.

  288. Jag blev glad när han gjorde så.

  289. Jag kände "Wow, go! Go for it!"

  290. Det har varit en intressant dag.

  291. Har...tja, lärt känna
    och lärt känna folk, men...

  292. Har en annan syn på folk, på vissa.

  293. Jag vill sätta mig emot, men gruppen
    måste göra en insats tillsammans.

  294. Viljan finns inte, även om de vill
    få det att låta så. De flesta tvekar.

  295. Idag fick konsekvenser...
    när vi diskuterade revolution.

  296. Jag ser det som extradagar
    att vara kvar.

  297. Jag hoppas att jag får sitta här imorgon
    och vara kvar.

  298. Oj, oj, oj. Herregud!

  299. De försöker ta vår identitet.

  300. Jag har en aktion:
    Fannas främligsfientlighetsfrekvens.

  301. Vi får se
    om jag kan röra om i grytan.

  302. Jag kan nog begå mord för nåt sånt.

  303. Vad hände med Jimmy?

  304. Svensktextning: Teresa Landström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Diktatur, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Webbplatser

Alla program i Diktatorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 2

Avsnitt 2 av 8

Den första natten har tagit hårt på deltagarna. De lär känna sitt nya samhälle och varandra bättre, men överraskas av en händelse som kommer att prägla gruppen resten av tiden i diktaturen. Diktatorn introducerar invånarna i arbetet som ska utföras åt regimen. Ett arbete som direkt ger upphov till orättvisor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 5

Avsnitt 5 av 8

Känslan av meningslöshet växer mer och mer i diktaturen. Deltagarnas enda glädje är att de fortfarande har kvar sin yttrandefrihet och tillåts prata med varandra. Det blir många starka känslor och när dagen övergår i kväll är en av deltagarna inte längre kvar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 8

Avsnitt 8 av 8

Det är den åttonde och sista dagen i diktaturen. Diktatorn har informerat om att det är en viktig dag. Morgonen börjar som vanligt, men när samhällets guide oväntat dyker upp inser deltagarna att något stort är på gång. Upplevelsen blir stark och samtidigt reagerar deltagarna på ett sätt som skrämmer dem själva.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaDe obekväma - teckenspråkstolkat

Alice Teodorescu

Alice Teodorescu har gjort sig känd som en provokativ och orädd liberal debattör. Hon förekommer flitigt i samhällsdebatten och förstår att hon bjuds in till tv-soffor och debatter för att vara "högerspöket". Hon anser att staten har alldeles för mycket att säga till om i Sverige. Programmet är teckenspråkstolkat.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaFejk

Angiverikultur

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström fortsätter att gräva i häxjakter som bedrivits på olika sätt genom historien och den angivarkultur som uppstår i häxjaktens kölvatten. Vi tittar närmare på epoken i Hollywood då jakten på kommunister pågick som mest och många i nöjesbranschen var rädda för att hamna på den så kallade "svarta listan". Varför vann en påhittad person en Oscar och hur kan vi koppla ihop det med den moderna myten om den vita skåpbilen som lurar utanför skolor?

Fråga oss