Titta

Diktatorn

Diktatorn

Om Diktatorn

Åtta unga svenskar med olika bakgrund och starka åsikter om samhället har antagit utmaningen att leva i en diktatur. De ska under åtta dygn bo tillsammans och deras rättigheter och friheter kommer att inskränkas för varje dag som går. Deltagarna tävlar om 100 000 kr, men ingen vet hur man vinner pengarna. Hur många av deltagarna är kvar när åtta dygn gått? Och vad händer om de väljer att trotsa Diktatorn?

Till första programmet

Diktatorn : Dag 7Dela
  1. På en hemlig plats i Sverige-

  2. -finns ett samhälle utan friheter
    och demokratiska rättigheter.

  3. Här ska åtta unga svenskar
    leva som invånare i en diktatur.

  4. Under åtta dygn ska deltagarna
    uppleva ett samhälle-

  5. -långt ifrån det demokratiska Sverige
    de är vana vid.

  6. Invånare i en diktatur
    underkastar sig diktatorns regler-

  7. -eller tar konsekvenserna.

  8. Miljön de ska leva i
    är instängd och begränsad.

  9. Kommunikationen med omvärlden
    är helt avskuren-

  10. -och de vet inte var de är.

  11. 100 000 kronor står på spel, men
    ingen vet hur man vinner pengarna.

  12. För sex dagar sen gick
    åtta deltagare in i diktaturen.

  13. Tre av dem
    har redan lämnat samhället.

  14. -Bara sitta och vänta.
    -Gemregn!

  15. Har du sett? Hans bild är borta.

  16. Jag har aldrig känt mig
    så värdelös.

  17. Befolkningen lyder diktatorn,
    men en konflikt har blossat upp.

  18. Det finns två personer
    jag inte litar på.

  19. -För dig heter det "negerboll"?
    -Ja.

  20. -Men du är inte rasist?
    -Nej. Jag hatar inte alla.

  21. Men du hatar några?

  22. -Vad anser du om judar?
    -Jag bryr mig inte så mycket.

  23. -Du är nog ett "lost case".
    -Varför pratar du med mig då?

  24. Det är så sjukt att behöva
    försvara småsaker.

  25. Du låter hellre en familj dö
    än att komma hit?

  26. För diktatorn är målet tydligt.

  27. Arbetet ska fortgå
    och de inbördes konflikterna-

  28. -kvävas till varje pris.

  29. "Kära invånare, i morgon är en viktig
    dag. Slut på meddelandet."

  30. Jag är Navid Modiri
    och jag är guide i diktaturen.

  31. Allt är kaos överallt, och jag
    har ställt till med mycket.

  32. Jag tänker inte på vad jag säger.
    Jag vräker ur mig saker.

  33. Jag har lärt mig att hantera det och
    tänka innan jag säger nåt-

  34. -men den fula vanan från
    när jag var yngre är tillbaka.

  35. Allt kommer ut. Man triggar upp folk
    och börjar diskutera.

  36. Jag kanske inte tycker det jag säger
    utan vill reta upp folk.

  37. Det blir nästan skrattretande
    att hon har så extrema åsikter.

  38. Men jag har en liten plan.

  39. Hon ska inte komma undan
    med att säga så sjuka saker.

  40. Hon ska få kämpa lite grann.

  41. Det blir nog jobbigt i dag.
    Tävlingen kommer nog trappas upp.

  42. Jag tror att vi ska peka ut varann
    eller att det händer nåt stort.

  43. Vi fick tårta i går,
    och det är nog en sista måltid-

  44. -innan avrättningen.

  45. -Men gud.
    -"Let's get this day started."

  46. -Okej, nu får du hjälpa mig.
    -"Let's get this day started."

  47. -Har du sovit bra?
    -Jadå.

  48. -Du?
    -Verkligen inte.

  49. De tror att jag är en viss person
    för att jag tycker som jag gör.

  50. Det är därför jag trycker på
    deras tår och säger vissa saker.

  51. Jag vill reta upp dem. Har de fått en
    fördom släpper de inte den.

  52. Jag ville ha en annan frisyr i dag
    men Carro har alla mina tofsar-

  53. -vilket jag ångrar nu.
    Fan, hon ska inte ha nån tofs.

  54. Det är fredag. I dag ska man dricka
    öl egentligen.

  55. Har du hittat nån mer tofs?
    Luktar det äckligt?

  56. -Det luktar inte godis.
    -Nej.

  57. -Vad tror du ska hända i dag?
    -Att det går dåligt för nån.

  58. -Att det går dåligt för nån?
    -Nåt lär fucka upp det för nån.

  59. Kolla här.
    Breakfast for a gemplockare.

  60. "Voilà."

  61. Den sjunde dagen i samhället.
    Gruppen är splittrad.

  62. En av invånarna smider planer
    som kan leda till inbördeskrig.

  63. Diktatorn ser att befolkningen hotar
    att förgöra sig-

  64. -om konflikten inte
    får ett slut nu.

  65. -Vi har ett brev.
    -Är det sant?

  66. Soft.

  67. -Ett brev. Vi har fått brev.
    -Har vi?

  68. -Gabi!
    -Desperationen. "Gabi!"

  69. -Vi måste vänta på alla.
    -Gabi!

  70. Vilken stämma du har.

  71. -Du måste springa.
    -Vad ni är taskiga!

  72. Vi har fått brev
    och är sjukt taggade.

  73. Kör nu.

  74. -"Det är en viktig dag."
    -"Kära invånare i zon elva."

  75. "Vårt arbete är vårt liv. Tillsammans
    är vi starka."

  76. -"Zon elva."
    -Det finns en till zon.

  77. -Ja, det gör det.
    -Det finns fler som oss.

  78. Om det finns en till zon
    så ska de ner.

  79. Då är det vi mot dem.

  80. Och så räknar de hur många gem vi har
    plockat. Vi är tillsammans.

  81. -Tillsammans är vi starka.
    -Arbetet i dag avgör nåt.

  82. Ska vi plocka skiten ur oss i dag?
    Inte bryta oss på mitten, men...

  83. -Vi plockar järnet.
    -Då kör vi.

  84. -Zon elva.
    -Ja, zon elva.

  85. Det vore så jäkla kul
    om det fanns en till zon.

  86. Tänk om det sitter
    ett gäng under oss.

  87. Undrar vad de pratar om.

  88. Jimmie kanske har flyttats
    till zon tolv.

  89. Tänk om vi tävlar
    mot Jimmie och Elias.

  90. -Jag tror inte på en till grupp.
    -Inte jag heller.

  91. Jag som hade värsta planen
    för i dag.

  92. Det kommer avleda oss
    från arbetet.

  93. -"Awkward moment."
    -Oh ja.

  94. Genom historien finns exempel
    på hur diktatorer verkat-

  95. -för att behålla makten
    över befolkningen.

  96. General Franco blev diktator
    efter spanska inbördeskriget 1939.

  97. Francos styrka var bl.a. att
    manövrera och manipulera folket.

  98. Anhängare från olika falanger kände
    sig varken utanför-

  99. -eller starkare än nån annan.

  100. Franco härskade
    över landet i 36 år.

  101. Diktatorn i den här diktaturen vill
    uppnå samma typ av balans-

  102. -mellan olika falanger.

  103. Räcker informationen om zon elva
    för att uppnå den balansen?

  104. Har ni tänkt mer på det som hände i
    går? Hur känns det i dag?

  105. I från gårdagen? Jag har mer
    tänkt på vad som ska ske.

  106. -Du släppte det och gick vidare?
    -Ja, faktiskt.

  107. Så kan man göra.

  108. Det är sjukt att en människas åsikt
    kan väcka såna känslor.

  109. -Det är det mest extrema jag hört.
    -Och det tog nog luften ur alla.

  110. Då menar jag alla.

  111. Men Carro berättade ju att hon
    faktiskt aldrig har läst en bok.

  112. Och det kan ha att göra
    med bristande kunskaper.

  113. Du har nog en poäng.

  114. Carro har ett privilegium
    över mig med sin hudfärg-

  115. -men min uppfattning kommer
    ur andra privilegier som jag har.

  116. Jag är uppvuxen i akademisk miljö
    och älskar att läsa.

  117. Jag är samhällsmedveten
    och ser nyheterna.

  118. Diskussionen
    är kanske ojämn från början.

  119. Då kändes det lite konstigt-

  120. -att se henne som hemsk
    p.g.a. hennes åsikter.

  121. Hur man agerar här är väl inte
    helt talande för hur man...

  122. Det kan göra att folk
    inte vill höras på utsidan.

  123. Jag vill inte chilla med Carro.

  124. -Det är ömsesidigt.
    -Det förstår jag.

  125. Men halva min släkt är svensk.

  126. Jag vet inte om min mormor
    sa "negerboll" förut.

  127. Men det har hon aldrig sagt
    i min närhet.

  128. När man får en personlig relation-

  129. -kan man inte distansera sig
    med såna sjuka uttryck.

  130. Men det kanske är så att jag
    och Carro borde umgås mycket.

  131. Vi kanske inte alls ska undvika
    varann. Vi kanske borde höras.

  132. Ja, nyckeln är väl inte
    att leva i två olika världar.

  133. -Det är nog lättare sagt än gjort.
    -Jo.

  134. De mobbar mig för mina åsikter.

  135. Men "I don't care". "Careface."

  136. Jag gråter.

  137. Carro förtjänar inte påhopp
    och att bli uthängd.

  138. Jag hade hellre diskuterat
    med nån som drev frågan-

  139. -än med Carro som inte
    brukar prata politik.

  140. Det känns inte rättvist.

  141. Så är det. "That's life."

  142. Och vad sa vi sen?
    "And life is a..."

  143. Vad hörde jag? Bitch!

  144. Utegångsförbud råder.

  145. Deltagarna har inte brutit mot regel
    nummer ett en enda gång.

  146. När regel nummer två trotsades
    försvann en invånare spårlöst.

  147. Just nu följer deltagarna inte
    regel nummer tre.

  148. Kan diktatorn få dem att göra det-

  149. -utan att nån
    tvingas lämna samhället?

  150. Ett till brev.

  151. Vi har fått brev.

  152. Brev, brev!

  153. "Kära invånare i zon elva.
    Vårt arbete är vårt liv."

  154. "Zon elva: 65 357.
    Zon tolv: 68 424."

  155. -"Slut på meddelandet."
    -Då finns det två zoner.

  156. -De kan låtsas för att hetsa oss.
    -Är det antal plockade gem?

  157. Kan folk vara bättre än oss?
    Vi har haft väldigt bra folk.

  158. Vi har ju tappat folk.

  159. -Det finns en zon tolv.
    -De försöker nog ena oss.

  160. Omöjligt att de har räknat gemen.

  161. De har inte räknat.

  162. -Det kan ju vara gram.
    -Det är inte gem för det är sjukt.

  163. Om det finns en till zon
    tävlar man mot dubbelt så många.

  164. Varför skulle de ha plockat mer?
    Har de en ännu större fallenhet?

  165. De kan vara fler. I teorin.

  166. -Tre personer har lämnat oss.
    -Fast då är villkoren olika.

  167. "Tillsammans är vi starka." Vi skulle
    sett till att de stannade.

  168. -Jag tror inte på en till grupp.
    -Nej, det är psyk.

  169. Arvin, "put some brain in this".
    Är det ens logiskt i vikt?

  170. Det tror jag inte,
    för 68 000 gram är 68 kilo.

  171. Tänk så här: Om vi i genomsnitt har
    plockat två flaskor var.

  172. En flaska är en liter.
    Det är ungefär ett kilo.

  173. Vi plockar två gånger om dagen.
    Hur många flaskor har du plockat?

  174. -Fyra.
    -Fyra per dag i fem dagar.

  175. Tjugo flaskor. Tjugo kilo bara du.

  176. Det stämmer inte. Det går inte.

  177. Zon tolv.

  178. Även om vissa deltagare ifrågasätter
    zon tolv-

  179. -är de inte säkra på
    vad de ska tro.

  180. I diktaturer är informationsflödet
    ofta hårt styrt av regimen.

  181. Vinklade nyheter sänds
    i statskontrollerad tv-

  182. -och internet censureras.

  183. I Kina är Facebook, Twitter och
    Youtube blockerade av censuren.

  184. I stället finns kopiorna
    Renren, Weibo och Youku.

  185. I Burma, Kuba och Uzbekistan-

  186. -kan man inte surfa
    på utländska sajter.

  187. I Iran finns ett helt eget
    och slutet internet.

  188. Allt för att kontrollera
    informationen som når medborgarna.

  189. -Vad väger den?
    -Det känns inte som ett kilo.

  190. Kanske sju hekto.
    Jag är helt säker.

  191. -Helt säker?
    -Ja. Vad tror du?

  192. Fyller du fyra såna per dag
    är det 2 800 gram.

  193. Det är möjligt att det är
    i gram det vi har plockat.

  194. -Jag tror också det.
    -Det är mycket möjligt.

  195. Tror ni inte
    att det blir psykande att se gem?

  196. -Kommer folk driva med oss?
    -"Du är duktig på det."

  197. "Är det inte du
    som plockar gem i tv?"

  198. -Gem.
    -Gem.

  199. Nej, verkligen inte.

  200. Kör ni, så kan jag beatboxa.

  201. Ja, snälla!

  202. Gem, gem, gem

  203. Det är det töntigaste jag gjort
    i hela mitt liv.

  204. Gem!

  205. -Gem
    -Gem, gem, gem

  206. Gem, gem, gem

  207. Vi är så hjärntvättade.

  208. -De har vunnit.
    -Ja, gemen har vunnit.

  209. Men visslingen och sången...
    Nu förstår jag varför folk-

  210. -sjunger och har...

  211. -Det är det enda som är...
    -Tänk på alla slaverisånger.

  212. Och under Apartheid.

  213. -Hemskt.
    -Nu förstår jag det.

  214. -De kunde inte stå och skratta.
    -Nej, precis.

  215. -Oj. Har Sanna fått brev?
    -Nej, jag.

  216. "Kära invånare. Ni har utfört
    ett gott arbete för samhället."

  217. "Tillsammans är vi starka.
    I morgon är en viktig dag."

  218. Vem sa att alla dagar är viktiga?

  219. "I morgon är en viktig dag."

  220. Vi har ändå fått lite information.

  221. Det där med 68 000. Vad var det?

  222. De ville nog att vi
    skulle plocka hetsigare.

  223. -Gynnar det oss att plocka bättre?
    -Det handlar nog inte om gemen.

  224. "Tillsammans är vi starka."
    Ska vi göra revolution?

  225. Visst, vi är tillsammans,
    men det finns ändå en diktator.

  226. -Vi har inte testat gränserna.
    -Vi har varit fega.

  227. Men vad? "What's up?"

  228. Jag har inget förslag,
    men vi har inte gjort det.

  229. Jag tänkte att man inte
    skulle göra det.

  230. Informationen från diktatorn
    har dämpat konflikten i samhället-

  231. -och arbetet fortgår som planerat.

  232. Jag har fått i uppdrag
    att öka närvaron-

  233. -så att de sista tankarna på uppror
    inte blir verklighet.

  234. Hej.

  235. Är det bra? Hur mår ni?

  236. Bra.

  237. -Hur känns gruppen i dag?
    -Det har väl varit bra.

  238. Jag har inte varit med så mycket.

  239. Jag vill, fast på ett sätt inte.

  240. -Vad gör att du inte vill?
    -Det är nåt från gårdagen.

  241. Jag har inget sammanband
    med gruppen.

  242. Jag hör inte hemma längre.

  243. Det är tråkigt
    oavsett vem som känner så.

  244. Det finns förklaringar.

  245. Det har blivit så
    utifrån Carolines åsikter.

  246. Caroline har åsikter
    som vi inte sympatiserar med.

  247. Hon sympatiserar inte med våra.
    Det har visat sig i gruppen.

  248. Jag omger mig med människor
    som liknar mig själv.

  249. Att då träffa på personer
    som Caroline är helt nytt.

  250. Både i sättet hon är
    och det hon tänker.

  251. Jag tror att det är en vinst
    att ta med mig.

  252. Jag fick en ny bild av de
    jag sett som hemska människor.

  253. Det kan vara
    softa människor egentligen.

  254. Det är svårt att förstå det-

  255. -men också viktigt
    att få förståelsen för att-

  256. -vanliga trevliga människor
    har åsikter som inte liknar mina.

  257. Men det är ingen Hitler
    eller så för det.

  258. Vi är nyfikna på en grej.
    Vi undrar lite-

  259. -om det finns en till zon
    eller om vi tävlar mot nån.

  260. -Vad har ni fått veta?
    -Vi är zon elva.

  261. Vi har samlat... Det stod:
    "Zon elva: 65 000."

  262. Och: "Zon tolv: 68 000."

  263. -Vi ser ut att ligga efter.
    -Ni har fått tydlig information.

  264. Fast det har vi inte.
    Vi tolkar informationen.

  265. Vi kan inte fråga
    vad zon tolv innebär.

  266. Vi vet inte
    om vi ska ha ett högt antal.

  267. -Vi vet inte.
    -Nej, vi vet inte.

  268. Ni kan bara utgå
    från informationen ni har fått.

  269. Ja.

  270. -Vill ni lufta nånting mer?
    -Vi har gjort en låt om gem.

  271. Hoppas att diktatorn
    tycker att det är fett.

  272. Vi har varit här några dagar nu.

  273. Och på nåt sätt
    har vi hittat sätt-

  274. -att hålla oss gående och peppade.

  275. Tack ska ni ha.
    Vi har en viktig dag i morgon.

  276. Tänk om det finns andra.

  277. Invånarna visar inga tecken
    på att störta regimen.

  278. De har skrivit en hyllningssång
    till arbetet-

  279. -och diktatorns triumf är total.

  280. Jag kan rapportera att befolkningen
    är lojal med ledaren.

  281. Diktatorn har uppnått sitt mål.

  282. Den där tavlan...

  283. "Tillsammans."

  284. -Vi lär få gå in i förhörsrummet.
    -Ja, nu sätter de i gång.

  285. -I dag är en viktig dag.
    -Sminka inte av er.

  286. -God natt.
    -God natt.

  287. Den sjunde dagen av åtta är över.

  288. Deltagarna vet
    att en viktig dag väntar.

  289. Men de vet inte vad som väntar
    och inte hur man vinner-

  290. -de 100 000 kronorna.

  291. Det enda som är säker är att
    morgondagen är den sista-

  292. -i diktatorns våld.

  293. Folk håller på att bli galna.

  294. Jag vill bara veta hur man vinner.

  295. Det är så jobbigt. Ska vi vinna
    tillsammans eller själva?

  296. "Tillsammans är vi starka."

  297. Vad betyder det
    i en individuell tävling?

  298. Hoppas att folket fattar
    vad man är med om.

  299. Jag tror inte att nån
    kan fatta det.

  300. Det vänder ens huvud och psyke
    ut och in, upp och ner.

  301. Hur du nu vill ha det.
    Koko i huvudet.

  302. För att få ut mig härifrån
    måste de typ elchocka mig.

  303. Eller sticka mig med nålar.
    Eller köra med vattentortyr.

  304. För jag går inte ut härifrån
    självmant.

  305. Brev! "Zon elva: 69 627."

  306. "Zon tolv: 74 912."

  307. Hur skulle det kännas att en av
    deltagarna i zon tolv hade vunnit?

  308. Textning: Katarina Pellijeff
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Diktatur, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Webbplatser

Alla program i Diktatorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 2

Avsnitt 2 av 8

Den första natten har tagit hårt på deltagarna. De lär känna sitt nya samhälle och varandra bättre, men överraskas av en händelse som kommer att prägla gruppen resten av tiden i diktaturen. Diktatorn introducerar invånarna i arbetet som ska utföras åt regimen. Ett arbete som direkt ger upphov till orättvisor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 5

Avsnitt 5 av 8

Känslan av meningslöshet växer mer och mer i diktaturen. Deltagarnas enda glädje är att de fortfarande har kvar sin yttrandefrihet och tillåts prata med varandra. Det blir många starka känslor och när dagen övergår i kväll är en av deltagarna inte längre kvar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Dag 8

Avsnitt 8 av 8

Det är den åttonde och sista dagen i diktaturen. Diktatorn har informerat om att det är en viktig dag. Morgonen börjar som vanligt, men när samhällets guide oväntat dyker upp inser deltagarna att något stort är på gång. Upplevelsen blir stark och samtidigt reagerar deltagarna på ett sätt som skrämmer dem själva.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaTänk till - Valet

Program 3

Nour El-Refai tar tillsammans med gäster tempen på valrörelsens heta frågor. Vilka är de viktigaste valfrågorna för unga? Jamal JC har koll på publikens frågor och Ola Söderholm levererar humoristiska, politiska analyser. Livemusik med Lorentz. Gäster: Linnea Swedenmark, David Lindén, Irma Ortega, Olivia Linander, Isak Kupersmidt och Irena Pozar. Direktsändning från Mynttorget.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaPop och politik

Konsumtion

Band som blivit storkonsumenter, blues och frågan om bananer går att röka. Det är några av ämnena som behandlas.

Fråga oss