Titta

Sy, sy, sy

Sy, sy, sy

Om Sy, sy, sy

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. De får själva bestämma design, funktion och passform. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Till första programmet

Sy, sy, sy: KlänningMaterialDela
  1. Visst är det skönt att alla är unika?
    Så är det vad vi än har på oss.

  2. Men kläder hjälper oss att visa vilka
    vi är och säga det vi vill säga.

  3. Det är ett härligt sätt
    att uttrycka sig och vara kreativ.

  4. Vi träffar åtta ungdomar som ska sy
    sina egna unika favoritplagg.

  5. Det är inte alltid lätt.

  6. Ibland går det fel-

  7. -men det blir väldigt roligt.

  8. Frida syr klart
    sin getinginspirerade klänning.

  9. Den ser ut som jag tänkte mig.

  10. Det blir fler värdefulla tips.

  11. Och du får reda på det du inte visste
    om klänningens historia.

  12. Lite nervös!

  13. När man sätter på detaljer är det kul
    att testa sånt man inte alls tror på.

  14. Då får man nya perspektiv och kanske
    ser sånt man inte hade sett annars.

  15. På den här jackan
    är det vanliga enkla vita band.

  16. Vad händer om
    man lägger på knallorange-

  17. -neonrosa, leopard eller prickigt?

  18. Plagget får en helt annan känsla.

  19. Jag ska göra en klänning.
    Den ska vara bi-liknande.

  20. Jag ska ha den utan knäppfunktion
    och bara töja ut den.

  21. Man ömsar den
    varje gång man tar av den.

  22. Ska jag klippa så här
    och sen göra till det?

  23. Klipp hela.
    Du behöver ju inte sy det här.

  24. Då har du lite att ta av,
    om du vill att den ska komma upp.

  25. -Med hur mycket?
    -Två nedtill och en på sidorna.

  26. Det där är nog två centimeter,
    förhoppningsvis.

  27. Jag ska fortsätta med min one-piece.

  28. Jag bestämde mig för lappar
    på en sida på framsidan.

  29. Först ville jag ha båda sidorna,
    men jag orkar inte göra den andra!

  30. Malaika tycker att allt i hennes liv
    kretsar runt Korea och K-pop.

  31. Jag andas K-pop och äter K-pop.

  32. Hon syr en one-piece i lapptäcke.

  33. Det blir foder på insidan.
    Annars har vi det här trådiga-

  34. -och inte så sköna tyget.

  35. Ska det vara kjol eller inte?

  36. Bort med den, eller ska vi ta...

  37. Jag skissar på en klänning/kjol.

  38. Men jag har blandade resultat.

  39. Förra gången blev Jakob klar med sin
    college hood.

  40. Nu ska han sy en klänning eller kjol
    till sin lillasyster.

  41. Men han är inte riktigt klar med
    hur den ska se ut.

  42. I den här takten
    blir jag klar nästa år.

  43. -Det är nålar överallt där uppe.
    -I nacken?

  44. Ja. För att se om det passar.

  45. -Men det blir bra. Det blir fint!
    -Ja. Ena sidan är sydd.

  46. -Och nu ska du göra det här också.
    -Ja, hela vägen.

  47. Nu kan du det, så det går fortare.

  48. Det här blir en kappa eller en jacka.

  49. Den lär kännas mer som en cardigan,
    den har inte dragkedja eller knappar.

  50. Jag vill ha den utan.

  51. Det blir en lätt vårjacka,
    skulle jag säga.

  52. Kristina går andra året
    på gymnasiets naturprogram.

  53. Hon syr en lång Matrix-inspirerad
    jacka i chiffong och bomull.

  54. Jag gör dold söm, eller smygsöm.

  55. Det är för att det
    ska se snyggare ut på insidan här.

  56. Det kan man inte sy på symaskin.
    Därför gör jag det för hand.

  57. Jag syr ihop infodringen
    med baksidan.

  58. Din klänning ser ju ut
    ungefär så här nu.

  59. Den räcker dit. Om du vill ha den
    ännu svajigare och med mycket tyg-

  60. -kan du lägga på
    en volang längst ner.

  61. Då får du en längre klänning.

  62. Annars är det här
    längden som det räcker till.

  63. Eller så lägger du
    en rak bit längst ner.

  64. Förstår du?

  65. Chanel spelar basket och dansar
    jamaicansk dancehall.

  66. Hon syr en lång hoodklänning
    i stretch.

  67. Den blir inte så lång som jag vill,
    och det förstör allt.

  68. Det känns skönt att se ljuset
    i tunneln, att nästan bli klar.

  69. Och få prova den, äntligen.

  70. Jag har kvar detaljer som att pressa
    isär sömmarna och klippa trådar.

  71. Nu har jag tjugo centimeter kvar,
    sen är den klar.

  72. Jag gör en lös kofta,
    kimono eller vad man ska kalla det.

  73. Av hoodmönstret.

  74. Ylva går på Designgymnasiet.

  75. Hon syr en lång kimono
    med ett tunt mönstrat tyg.

  76. Det blir nog svårast i kragen.

  77. När man har såna här sneda ärmar...
    Jag glömmer alltid vad de heter.

  78. Då kan man inte bara ha en fåll i
    halsen. Det behövs en mudd eller nåt.

  79. Det blir svårast att komma på.
    Det är ju inte stretchtyg heller.

  80. Så att det ska bli snyggt.

  81. Jag ska göra hål så att jag
    kan ha band för att dra åt den.

  82. Banden ska åka ut här,
    så jag ska göra ett hål.

  83. David gillar surf- och skatestilen.
    Han syr en hood med sina initialer.

  84. Jag strök på pappret för att jag vill
    ha en hårdare yta. Det är så mjukt-

  85. -och då funkar det inte riktigt
    när man syr.

  86. Då måste vi klippa av här.
    Nej, jag vill inte ha en mudd.

  87. Bara fålla den,
    som den här t-shirten?

  88. -Ja.
    -Fint!

  89. Här kommer det vara kamouflage.

  90. Sen svart här och kamouflageluva.

  91. Malik gillar att dansa
    och åka longboard.

  92. Han syr en hood i kamouflage
    och svart.

  93. Det är planen, i alla fall.
    Jag syr som man syr en hoodie-

  94. -men den
    ska inte se ut som en hoodie.

  95. Det ska kännas speciellt.

  96. Så att man vet
    att ingen annan har det.

  97. Jag har ingen knäppfunktion
    utan bara töjer ut den och drar på.

  98. Den ska vara stretchy.

  99. Jag heter Frida, är femton år-

  100. -och gillar cosplay och östasiatisk
    populärkultur.

  101. Bland annat klär du ut dig till
    en figur - även från spel.

  102. Det är som maskerad,
    fast man är en karaktär-

  103. -oftast baserade på anime,
    tecknade serier från Japan.

  104. Min favoritserie heter
    "Kuroshitsuji", "Black Butler".

  105. Jag har cosplayat huvudkaraktären,
    Ciel Phantomhive.

  106. En tolvårig lord från viktorianska
    England. Det är min typ av karaktär.

  107. Jag har nästan aldrig samma kläder i
    två dagar, men då är det exakt samma.

  108. Sen är det mest
    utifrån hur jag känner mig.

  109. Om jag känner mig söt
    sminkar jag mig sött, som i dag.

  110. En massa fluffperuker och klänningar.

  111. Om jag känner mig annorlunda
    blir det lite mer hårdare sminkning.

  112. Då är det ofta många
    som inte känner igen mig.

  113. Kompisar på konvent kan ha träffat
    mig kanske trettio gånger-

  114. -och känner fortfarande inte
    igen mig.

  115. Egentligen handlar cosplay om
    att man gör kläderna själv.

  116. Som allt annat
    är vissa på proffsnivå-

  117. -medan andra bara gör det för att det
    är kul. Jag ligger emellan.

  118. Jag gör bitar av mina cosplays
    och ibland hela-

  119. -men mest för att det är kul.

  120. Undrar om jag har rosa med mig.
    Jag ska ju ha rosa ögonbryn.

  121. När vi har photo shoots
    träffas man på morgonen, oftast.

  122. Man sminkar upp sig tillsammans,
    byter om och hjälper varandra.

  123. Sen går man ut och tar bilder.
    Man poserar olika-

  124. -och tar bilder man vill ha.

  125. Oftast är det baserat på bilder
    som man har sett av karaktärerna.

  126. Då vill man göra bilderna så också.

  127. Du måste hjälpa mig sen.
    Nu måste jag måla på mönstret.

  128. Jag har mest tänkt på den
    som ett konstprojekt.

  129. Jag lär ha den på en fin
    tillställning, inte till skolan.

  130. Ska jag lägga den med den i kanten?

  131. Du kan göra det ännu närmare kanten,
    så får du kvar mer tyg.

  132. Den ska vara stilren men elegant.

  133. Jag skulle sy den här sömmen
    för hand.

  134. -Är det fodret?
    -Ja.

  135. Det blir jobbigt att sy på symaskin.

  136. Så du ska sy en smygsöm?
    Vet du hur man gör det?

  137. Nej, jag gjorde det en gång,
    men jag har glömt det.

  138. -Hur ska jag...?
    -Vill du att jag visar?

  139. Jag visar på mitten,
    så får du fylla i sen.

  140. Knuten stoppar jag innanför,
    så att vi slipper se den.

  141. Jag petar ner den här. Hej då!
    Sen håller du så här.

  142. Ta tag två millimeter in i tyget,
    precis vid sömmen.

  143. Du tar bara en liten snutt,
    bara några trådar i fodret.

  144. Så gör du hela vägen.

  145. -Berätta vad som har hänt.
    -Tyget räcker inte till.

  146. -Vad är det som fattas?
    -Bakdelen.

  147. Så framdelen funkar
    och bara bak är tok?

  148. Det kanske finns lite tyg att ta.
    Du vill ha en väldigt lång klänning.

  149. Du har ju kvar...

  150. ...den här, eller hur?

  151. Jag funderar på
    om vi kan använda den.

  152. Den räcker inte till hela,
    men det räcker ju en bit ner.

  153. Eller hur?

  154. Det här skulle gå ner
    en bit nedanför rumpan-

  155. -och så skulle bara den sista biten
    kunna vara ett annat tyg.

  156. -Kanske.
    -Ska vi kolla vad som finns?

  157. Ta fram de här, så känner vi på dem.

  158. -Har du markeringar fram och bak?
    -Nej.

  159. Då fixar du det.

  160. -Känner du det?
    -Jag känner att det kan bli nåt.

  161. En klänning kan se ut på oändligt
    många sätt.

  162. Från den enkla trikåklänningen
    i baskollektionen-

  163. -till en stor tårtbalsklänning
    med hundra meter tyg i kjolen.

  164. Jag föredrar en sån här.
    Den är lite skönare-

  165. -och man kan göra spännande
    skärningar.

  166. Jag har kommit i gång lite grann.
    Jag har gjort grunden, helt enkelt.

  167. Nu ska jag bara klippa till den,
    så att den blir figursydd.

  168. Den har ett rätt så
    komplicerat mönster.

  169. Vi ska sätta den på mig
    och sen klippa resten.

  170. Vi sätter på de här och fäster.
    Vi får väl se hur det går.

  171. På 1500-talet började man klä sig
    för att visa att man hade pengar.

  172. Man tar avstånd från
    den arbetande, vanliga människan.

  173. Korsett och klumpiga klänningar
    är inne till 1800-talet-

  174. -då empirklänningen lanseras.

  175. Nu visar kvinnor mer hud
    och kan andas lite bättre.

  176. "Nutidens slappa,
    korsettlösa ungdom", talas det om.

  177. Under första världskriget
    tar mer praktiska plagg över.

  178. På 20-talet kan man visa vaderna-

  179. -och Coco Chanels "lilla svarta"
    avslutar de långa klänningarnas tid.

  180. Den lilla svarta blir en prick
    över "i" i er harmoni

  181. På 50-talet blir
    klänningarna färgglada.

  182. Massa pynt och roliga mönster.

  183. På 70-talet vill kvinnan
    vara sig själv och känna sig modern.

  184. Trikåklänningen, som passar
    alla kroppsformer, blir populär.

  185. På 2000-talet sveper en retrovåg in.

  186. Klädskapare och konsumenter hämtar
    inspiration från förra seklets mode.

  187. I dag är det inte social ställning
    utan personlig stil som avgör-

  188. -vilken klänning det blir.

  189. Okej. Ska vi ta med skissen
    på din klänning?

  190. -Bra. Vill du stå framför spegeln?
    -Det kan jag göra.

  191. Vi går bort dit.

  192. -Vi skulle strunta i ryggen.
    -Så vi skär den bara rak?

  193. Jag sätter några nålar
    så får du spegla dig.

  194. -Vad tycker du om det?
    -Det blir bra.

  195. Då har vi fronten kvar.

  196. Frågan är
    om du ska rita den själv.

  197. Med ett så mjukt tyg är det nästan
    lättare att göra den rakare.

  198. Det kommer inte att stå av sig själv.

  199. Det blir också snyggare
    om man viker in kanten.

  200. Ja, det är lättare att få det snyggt.
    Då gör vi på samma sätt här.

  201. Vi viker in så här,
    så blir det lätt att se.

  202. Prosit.

  203. Vilken liten sax!

  204. För att det ska bli bra upptill
    ska vi nog göra en infodring.

  205. Hur gör man det?

  206. Vi syr på en bit till som läggs in
    och drar med sig tyget.

  207. Då blir det inte så fladdrigt
    utan sitter mer på plats.

  208. -Om du hjälper mig med det också.
    -Nu sätter vi formen lite till.

  209. Den här kan gå ihop lite till,
    om den skulle bli lite mindre.

  210. Det blir bara
    nån halv centimeter här och där.

  211. Jag har en del här också.

  212. Jag nålar in vingarna.
    Jag ska "wing it"!

  213. Nu ska Frida få det gula
    och det orangea på plats.

  214. För att klippa ut motsvarande form
    i det svarta-

  215. -får man hålla tungan rätt i mun.

  216. Du behöver en riktigt bra sax,
    inte en som hackar.

  217. Jag ser om jag hittar en lite orange.

  218. Jag är jättenervös nu
    för att klippa i klänningen.

  219. -Det går bra.
    -Prova den här.

  220. Jag testar på de här.
    Ja, gör en saxprovning.

  221. Sax nummer ett.

  222. Den funkar.
    Jag testar den här också.

  223. Nej, det var den inte.

  224. Klipp enkelt tyg, inte dubbelt, för
    då får du ett stort hål över rumpan.

  225. Långsamt och andas.

  226. Yes!

  227. Den är klar och jag är nöjd.
    Den ser ut som en geting.

  228. Väldigt skrikig.
    Väldigt inte-jag, men ändå jag.

  229. Yay!

  230. I nästa program blir Malaika klar
    med sin one-piece.

  231. Det blev bättre än jag trott.
    Som en kanin!

  232. Det blir fler värdefulla sytips.

  233. Och Jakob kommer förhoppningsvis på
    vad han ska sy.

  234. Vilket enerverande tyg!

  235. Textning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Klänning

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Frida syr klart sin klänning.

Ämnen:
Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Kläder, Klänningar, Modedesign, Sömnad, Textilslöjd
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Sy, sy, sy

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

T-shirt

Avsnitt 1 av 8

Åtta ungdomar väljer vilka plagg de vill sy och vi får följa när Malik designar och syr sin egen T-shirt. Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomarna i deras arbete. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Singoallablus

Avsnitt 2 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. Chanel syr en singoallablus av egen design. Och vi får användbara sy-tips i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Hood

Avsnitt 3 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Jacob syr en variant av Jennys hood, en hood med extra hög krage.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Klänning

Avsnitt 4 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Frida syr klart sin klänning.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

One Piece

Avsnitt 5 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får sy-tips som är användbara i vardagen och Malaika färdigställer sin One Piece.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Baggybyxa

Avsnitt 6 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. David har siktat in sig på ett par baggybyxor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Minikjol

Avsnitt 7 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Kristina som ska sy en minikjol.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Jacka

Avsnitt 8 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Ylva som ska sy en jacka.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & slöjd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

T-shirt

Åtta ungdomar väljer vilka plagg de vill sy och vi får följa när Malik designar och syr sin egen T-shirt. Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomarna i deras arbete. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Jenny Frohagen

Jenny Frohagen är slöjdlärare i trä och metall på Mariaskolan i Stockholm. Hon forskar också i ämnet slöjddidaktik och har startat bloggen "Fröken slöjddidaktik", där hon lyfter frågor kring slöjd som skolämne.

Fråga oss