Titta

Sy, sy, sy

Sy, sy, sy

Om Sy, sy, sy

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. De får själva bestämma design, funktion och passform. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Till första programmet

Sy, sy, sy : BaggybyxaMaterialDela
  1. Slöjd värderas inte särskilt högt
    av elever eller föräldrar.

  2. Men visste du att slöjd gör dig
    smartare än du kanske tror?

  3. Du planerar, räknar, strukturerar
    och skapar kreativa lösningar.

  4. Att sy är lika viktigt
    för en sömmerska som för en kirurg-

  5. -men vem vill bli sydd av en kirurg
    som aldrig har hållit i nål och tråd?

  6. I det här programmet träffar vi åtta
    ungdomar som syr sina favoritplagg.

  7. -Det är inte alltid lätt.
    -Oh my god...

  8. Ibland går det fel...
    men det ska bli väldigt roligt.

  9. I programmet kommer David
    att sy klart sina byxor.

  10. Bra jobbat. High five.

  11. Det blir ännu ett sytips...

  12. ...och så får du veta allt om jeans.

  13. Jaha, den hade jag också glömt...

  14. Många tycker att det är status att
    köpa saker. Man vill ha rätt märke.

  15. Men om man tänker efter, är det inte
    tyngre att ha gjort nåt helt själv?

  16. Jag gör ett par brallor.
    Jag vet inte hur fickorna ska se ut.

  17. Jag vill inte ha vanliga mönster,
    jag vill ha ett eget mönster.

  18. Då ritar jag upp den på papper
    och gör två bakfickor.

  19. Sen kanske jag vill ha
    andra framfickor.

  20. Jag har gjort färdigt
    alla fickmönster i alla fall.

  21. Jag gjorde lite fodring på fickan,
    som jag ska sy fast.

  22. Så blir det lite färg där i.

  23. Det är bakfickorna
    som ska se ut så här.

  24. Och...här är framfickan.
    Framfickorna.

  25. Jag klipper tyget till min hoodie.
    Jag ska göra en hoodie nu.

  26. I förra programmet
    blev Malaika klar med sin onepiece.

  27. Malaika gillar det mesta från Korea,
    och drömmer om att bli designer där.

  28. Nu ska hon sy en "college hood"
    i färgglatt tyg.

  29. Malaikas kollektion.
    Jag vill bli designer.

  30. Det är ju...ett fantastiskt tyg
    och det blir ju jättefint.

  31. I slutändan. Om det hade fransat sig
    en aning mindre hade jag varit nöjd.

  32. Det hade nog besparat mig
    en hel del frustration.

  33. Jakob vill bli historiker-

  34. -och hans största intresse
    är grekisk och egyptisk mytologi.

  35. Han syr en minikjol i grönt silver-
    glimrande tyg som han får kämpa med.

  36. Förhoppningsvis slutar den
    fransa sig när jag är klar.

  37. Fast jag är inte säker.
    Jaha. Det har fransat sig här också.

  38. Jag tänkte göra en silkeskjol, vilket
    innebär att jag klipper ut en ring-

  39. -och gör ett hål inuti. Det är mycket
    enklare att sy kjolar efter en jacka.

  40. Kristina går andra året
    på natur på gymnasiet.

  41. När hon inte pluggar kopplar hon av
    med att göra DIY från nätet.

  42. Hon ska sy en kjol efter eget
    mönster, med en tillhörande överdel.

  43. Jag tänkte göra en lite mer sportig
    t-shirt i matchande tyg.

  44. Den ska vara kort med ett
    feministiskt märke som tryck i vitt.

  45. Hela processen är rolig.
    Att planera nåt och sen sy det själv.

  46. Det är jättekul.

  47. Min klänning blev inte
    som jag tänkte, men den blev fin.

  48. Jag hade tänkt mig bara två färger.

  49. Grått och lila. Men det fanns inte
    tillräckligt mycket tyg av det lila.

  50. Jag fick ta svart där bak,
    men det blev ändå fint.

  51. Titta vad fin du blev.

  52. -Gud, vad fin du blev.
    -Nu är den klar.

  53. Jag ska göra en t-shirt. Jag ska ha
    två olika färger och ett tryck på.

  54. Chanel spelar basket
    och dansar jamaikansk dancehall.

  55. Hon ska sy en t-shirt i leopard,
    med tryck på bröstet.

  56. Det kommer inte att bli
    en vanlig t-shirt, utan lite längre.

  57. Jag ska ha min... Jag spelar ju
    basket, så jag ska ha min siffra.

  58. Det ska bli en bombarjacka. Här blir
    det en mudd som gör den avkortad.

  59. Sen ska det inte vara nån luva,
    utan en mudd upptill.

  60. Ylva går på designgymnasiet.

  61. På fritiden tävlar hon
    i orienteringsskytte.

  62. Hon ska sy en jacka
    i färgglatt mönstrat tyg.

  63. Mönsterkonstruktionen är i princip
    färdig. När jag väl har delarna-

  64. -går det nog ganska fort att sy.
    Fodret kommer nog att ta lite tid.

  65. Jag kan göra den i jeansrosa,
    en snygg kombination.

  66. Den ska ha långa ärmar i rosa, så att
    det ser ut som en tröja under också.

  67. Frida gillar japansk anime och hennes
    största intresse är cosplay.

  68. Hon ska sy
    en japaninspirerad klänning.

  69. Den här har inte ens den här delen
    här nere. Jag ska ju förlänga den.

  70. Den här ska jag försöka hitta
    tillräckligt mycket av.

  71. Jag råkade sy med sömmen utanpå,
    så nu måste jag sprätta upp allt.

  72. Malik gillar
    att åka longboard och dansa

  73. Han ska sy en ärmlös "college hood"
    i camouflage och svart-

  74. -som matchar t-shirten
    från ett tidigare program.

  75. Man kan ha på sig allt samtidigt,
    som ett helt set.

  76. Allt liksom passar ju,
    sen har man svarta jeans.

  77. Då har man sig ett klädset.

  78. Den är supersnygg...

  79. Jag vill inte ha
    ett par vanliga byxor.

  80. I vanliga fall är framfickorna inne i
    byxorna, men jag vill ha dem utanpå.

  81. Jag heter David och är tretton år.

  82. Jag gillar actionsporter
    som surfing, skateboard och liknande.

  83. Jag är lite skate-surf-kille, liksom.
    "Hang loose", lite så där.

  84. När jag åker longboard
    kan vi ligga fyra stycken supertajt.

  85. Då blir man lite rädd
    och så kanske man åker in i nån.

  86. När jag var fyra eller fem
    började jag åka skidor.

  87. Det har alltid varit superkul.
    Jag började tävla när jag var tio.

  88. Jag har vunnit lite hemmatävlingar.

  89. I pluggmästerskap kom jag först
    nästan varje år.

  90. Jag vill bli världsbäst i skidor.
    Det är mitt största mål.

  91. Jag tror att jag började sy
    när jag var tio eller åtta.

  92. Mamma har alltid sytt mycket.
    Då ville jag väl sy med henne-

  93. -och så testade jag och det var kul.

  94. Min storebror köpte en onepiece,
    så då tänkte jag att jag gör en egen.

  95. Jag gjorde en och så gjorde
    en kille i min skidklubb en-

  96. -och så gjorde vi
    tryck på dem och så där.

  97. Det var såna här streck här. Och
    sen... Man kan dra upp luvan så här.

  98. Det är som glasögon.
    Det ser ut som glasögon på.

  99. Jag gillar att sy för att
    man kan göra sina egna grejer.

  100. Jag målar mycket landskap,
    berg och liknande.

  101. Akryl, akvarell och olja är de
    vanligaste. Olja är nog min favorit.

  102. Det torkar lite snabbare
    och man kan göra mer.

  103. Man får liksom skapa sig egna grejer.

  104. Man får göra det
    man tycker är snyggt.

  105. Det är liksom det senaste. Den
    vanliga kuben har jag lärt mig lösa-

  106. -och köra lite på tid och så där.

  107. Jag tycker att det är kul.
    Det är som matematik, nästan.

  108. Jag har köpt en radiostyrd helikopter
    som jag flyger runt med i trädgården.

  109. Man måste ha koll på vindar och om
    den kommer rakt mot en, helikoptern.

  110. Då är allting tvärtom. Om du styr
    åt höger åker den åt vänster.

  111. Man flyger runt där och letar. Det
    blir nästan som att vara stridspilot.

  112. -Hur går det?
    -Det går bra.

  113. Nu har jag lite problem med tråden
    här, men än så länge går det bra.

  114. Bra. Det ser jättefint ut.
    Grön tråd på vinrött. Det blir grymt.

  115. -Okej. Du har sytt på fickor.
    -Jag har sytt sömmarna på kanterna.

  116. Jättebra. Snart ska du
    sätta ihop benen, eller hur?

  117. -Det ska jag.
    -Är det svårt?

  118. Nej, inte så svårt än så länge.
    Det svåraste var fickorna.

  119. Jag ville ha en fin kant här.
    Då fick man vara väldigt försiktig.

  120. -Vad har varit roligast hittills?
    -När fickorna blev klara.

  121. Jag tycker att det blev väldigt fint.

  122. Du har ju designat fickorna
    helt själv, både fram och bak.

  123. Ja, det har jag.
    Jag vill inte ha helt normala grejer.

  124. I vanliga fall är framfickorna inne
    i byxorna. Jag ville ha dem utanpå.

  125. Jag ville ha en annan form
    på bakfickan, en rund form.

  126. Jag fodrade dem, för då blir det
    coolt om fickan böjer sig lite-

  127. -och man ser orange sticka fram.

  128. Det gjorde du helt rätt i. Vad kul.

  129. -Fortsätt så här.
    -Ja.

  130. Det här är fodertyget.
    Det ska sitta på insidan.

  131. Sen ska jag göra fickor utanpå
    i det här tyget.

  132. Jag tror att det kan bli bra
    att blanda lite olika nyanser.

  133. Att man plockar upp
    de här färgerna igen.

  134. Nu tar du mitten först...

  135. Sen syr du bara hela den här igen.

  136. -Men...?
    -Allt det här.

  137. -Då kommer det upp hit...
    -Kan man klippa ner det senare?

  138. Ja, det kan du göra.
    Det är bättre att göra det sen.

  139. Så där blir jättebra.

  140. Jag hatar det där tyget...

  141. Men jag älskar det på samma gång.
    Jag vet inte hur jag ska göra.

  142. Så där.

  143. Det är ju helt otroligt.
    Nu har du ett par byxor.

  144. Nu ska du snart göra ett blixtlås.
    Hur känns du det då?

  145. Det känns bra. Jag har aldrig gjort
    det förut, men det ska bli kul.

  146. -Lite utmanande, kanske.
    -Ska du ha ett rött blixtlås?

  147. Nej, jag ska ha ett svart,
    hade jag tänkt.

  148. Med guldigt... Med guld där.

  149. Det ska väl sitta så här. Så där.

  150. -Hur kom det sig att du valde svart?
    -Jag vet inte.

  151. Jag vill ha lite utstickande.
    Att det inte var helt rött överallt.

  152. Då ville jag ha ett svart blixtlås.

  153. Sen ska det ju på en linning,
    eller hur? Hur ska du knäppa den?

  154. -Ska du ha nån knapp, eller...
    -Jag vet inte. Kanske en knapp...

  155. -eller så gör jag en egen lösning med
    nån tråd som man knyter, eller nåt.

  156. Kul. Vet du hur man syr ihop benen?

  157. Jag tror att man först och främst
    viker dem så att de är ut och in.

  158. I alla fall... Sen så tror jag
    att man lägger in benet-

  159. -i byxan eller nåt sånt.
    Det här benet.

  160. Vet du vad? Det är precis så man gör.
    Hur visste du det?

  161. Jag gjorde hoodien, och där var det
    ungefär likadant med ärmarna.

  162. Nu ska du hitta grenen på båda benen.

  163. Så börjar du där i mitten och så
    har du en markering för blixtlåset.

  164. -Du syr inte hela vägen upp.
    -Nej.

  165. Sen har du den bakre...

  166. Nu får du nåla. Fint.

  167. Det är slutet av 1800-talet
    och det är guldfeber i San Francisco.

  168. Tid är pengar, och folk vill ha
    slitstarka byxor att jobba i.

  169. Levi Strauss tar fram de första
    moderna jeansen i blå denimtyg.

  170. Idén att förstärka byxorna med nitar
    betalar sig bokstavligen i guld.

  171. Men jeansen är mycket äldre än så.
    Plagget fanns redan på 1500-talet.

  172. Byxorna, som var bruna
    och gjorda av kanvastyg-

  173. -var vanliga bland sjömän från Genua.
    Därav namnet - jeans.

  174. I USA på 30-talet blir jeans ett
    vanligt inslag i fritidsgarderoben.

  175. På 50-talet blir byxorna
    ungdomsrevoltens uniform.

  176. De amerikanska jeansen börjar säljas
    i Sverige och blir populära.

  177. På 70-talet är det kärlek och fred
    man vill ha, och utsvängda jeans.

  178. På 2000-talet
    kommer nya sätt att bära byxorna.

  179. Tajta, trasiga, pösiga, hängiga...

  180. Inget plagg i modern historia har
    haft sån genomslagskraft som jeansen.

  181. Utan tvekan vårt käraste klädesplagg.

  182. Innan du gör det där så tar vi här...
    Så har du lite sömsmån.

  183. Eftersom det sitter i grenen
    kommer det att spricka då.

  184. Här skulle jag vilja att du
    tänker på... Där är också lite.

  185. ...att det blir den där centimetern
    som du har lagt på.

  186. Här är det bara en halv. Så att du
    ligger en centimeter hela vägen ut.

  187. På både den, men även på den här.

  188. Här är det ju samma sak,
    nere i benet. Kolla hela benet.

  189. Kolla hela benet. Om det ligger nära
    lägger du den en centimeter in.

  190. Ta inte bort det du har gjort. Ska du
    kolla igenom sömmarna en extra gång?

  191. Sen kan du sy ihop det, precis som
    du har gjort. Tänk bara på sömsmånen.

  192. Ett par byxor ska hålla i sömmarna.

  193. Därför ska man
    vara noga med sömsmånen.

  194. Annars kan byxorna spricka lättare.

  195. Nu ska David sätta i gång med sitt
    blixtlås. Det kan vara en utmaning.

  196. I det här avsnittet är det okej
    att säga blixtlås--- och ---.

  197. Eller andra spännande uttryck.

  198. Ett tips när du syr ett blixtlås
    är att inte dra i tyget-

  199. -eftersom det då kan bli bubbligt.
    Nåla och ta det lugnt.

  200. När du syr ett jeansblixtlås kan du
    kolla på dina jeans hemma som stöd.

  201. Är du klar? Det ser jättebra ut.
    Var det svårt?

  202. Ja, lite svårt, men inte jättesvårt.

  203. Det ser jättefint ut.
    Vad ska du göra nu?

  204. Jag tror att jag ska
    sätta fast här...

  205. Så här, typ. På nåt sätt.
    Med dragkedjan och den här delen.

  206. -Det ska sitta fast så.
    -Precis. Nu ska du sy den där bågen.

  207. -Ska det bli kul?
    -Ja, jättekul.

  208. Skulle den kapas här?

  209. Nu syr jag mina hällor.

  210. Jag gör ett långt streck
    och så klipper jag bort dem sen.

  211. -Snyggt. Då ska du kapa upp det här.
    -Ja.

  212. Nu ska jag sätta på hällorna
    på linningen här.

  213. Nu ska du sy ihop kortändarna så här.

  214. Du kanske vill ha nåt knyt?
    Då behöver vi tänka på det nu.

  215. Då får den ligga så.
    Det kommer ju att se ut så här då.

  216. Om du tittar på den här.

  217. Man skulle kunna göra
    en till sån här som sitter här.

  218. Och så gör man en sån här också.

  219. -Nån knop av nåt slag som sitter så.
    -Gör det.

  220. Nu är det bara hällorna kvar,
    sen är byxan klar.

  221. -Wow! Är de klara nu?
    -Ja, det är de.

  222. Det ser ju jättefint ut.
    Nu måste du snurra lite.

  223. Helt otroligt. Bra jobbat. High five.

  224. I nästa program
    syr Kristina en tajt minikjol.

  225. Den sitter ju perfekt.

  226. Det blir ett nytt sytips.

  227. Och så får du veta allt
    om minikjolens historia.

  228. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Baggybyxa

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. David har siktat in sig på ett par baggybyxor.

Ämnen:
Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Byxor, Kläder, Modedesign, Sömnad, Textilslöjd
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Sy, sy, sy

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

T-shirt

Avsnitt 1 av 8

Åtta ungdomar väljer vilka plagg de vill sy och vi får följa när Malik designar och syr sin egen T-shirt. Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomarna i deras arbete. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Singoallablus

Avsnitt 2 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. Chanel syr en singoallablus av egen design. Och vi får användbara sy-tips i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Hood

Avsnitt 3 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Jacob syr en variant av Jennys hood, en hood med extra hög krage.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Klänning

Avsnitt 4 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Frida syr klart sin klänning.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

One Piece

Avsnitt 5 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får sy-tips som är användbara i vardagen och Malaika färdigställer sin One Piece.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Baggybyxa

Avsnitt 6 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. David har siktat in sig på ett par baggybyxor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Minikjol

Avsnitt 7 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Kristina som ska sy en minikjol.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Jacka

Avsnitt 8 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Ylva som ska sy en jacka.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer slöjd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Doki

Gräva guld

Otto vill ha en guldsten till sin stensamling, men hur får man tag på guld? Team Doki får reda på att man förr i tiden grävde guld i Kanada. Dags för team Doki att åka på expedition! Framme i Kanada får Doki veta att man kan leta efter guld på två sätt. Man kan vaska guld i vattendrag och man kan gräva efter guld i underjordiska grottor. Team Doki startar en guldletartävling. Kommer de att hitta en guldsten till Otto?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Funki models

Ellinor Idarsson och Nicole Khayati är med i Funki models. Båda är intresserade av smink och mode men också av att få en möjlighet att kunna påverka modebranschen. Vilka kroppar är det som får synas i modereportagen? Spelar det någon roll om modellerna sitter i rullstol? Ellinor och Nicole har gemensamma intressen men olika mål för framtiden. En av dem vill satsa på modellandet och den andra vill jobba med mänskliga rättigheter.

Fråga oss