Titta

Popreel

Popreel

Om Popreel

Popreel dyker ner bland populärkulturen i de engelskspråkiga delarna av världen. Vi hör engelska som det talas i England, Nordirland, Irland, Australien, USA, Sydafrika och Indien. Till tv-serien Popreel hör även radioserien Radio Popreel. Tv-serien Popreel kan visas som förförståelse innan klassen lyssnar på Radio Popreel och diskuterar programmets innehåll. Nivå A2-B1. Säsong 1.

Till första programmet

Popreel : Princess Pea, Mark Waid and Dada MasiloMaterialDela
  1. Superhjältar ska inte vara som jag.
    Jag ska vilja vara som dem.

  2. Jag heter Dada Masilo
    och ni tittar på "Popreel".

  3. Hej! Det här är mitt alter ego.

  4. Det började med mig och min syster.

  5. Vi fick alltid höra
    att vi var för smala eller för tjocka.

  6. Så kom jag på figuren Princess Pea.

  7. Jag vill ställa frågan om
    vad perfektion egentligen är.

  8. Det var så jag uppfann figuren.
    Den har ett stort huvud.

  9. Jag har smal kropp och stort huvud.
    Och det är inte vackert-

  10. -när nåt stort
    och nåt litet sitter ihop.

  11. Princess Pea står för att ifrågasätta
    sig själv och ens självbild-

  12. -och att tala om för världen
    att jag är perfekt som jag är.

  13. Jag har alltid varit fascinerad av
    figurer av det här slaget.

  14. Det här är min fantasivärld.
    Det är mitt alter egos värld.

  15. Andra fantasivärldar är "South Park",
    "Powerpuffpinglorna" och Pac-Man.

  16. De har sina egna fantasivärldar.
    De går bra ihop.

  17. Jag gillar att blanda
    och sammanfoga saker.

  18. Jag älskar mönster. Alla mina verk
    innehåller tyger. Jag använder siden.

  19. Det mjuka, fina tyget
    gör mig helt galen.

  20. Välkomna till min ateljé.

  21. De här är gjorda på siden,
    med naturliga pigment-

  22. -precis som det traditionellt
    har gjorts i Indien i många, många år.

  23. Siden är mjukt och lent
    och det betyder nåt speciellt för mig.

  24. När vi bär siden är vi vackra
    och känner oss vackra.

  25. Att arbeta med siden och naturliga
    pigment skänker samma känsla.

  26. Det här är en scen från slottet.

  27. Ärkefiender anfalls av körsbärstomater
    och jordgubbar i slottet.

  28. En strid utkämpas.

  29. Princess Pea blir bombarderad.

  30. Det är ett anfall som pågår.
    Man ser de avlägsna vännerna-

  31. -Powerpuffpinglorna och pojkarna
    från "South Park" är också med.

  32. Det är ett drömslott-

  33. -där det pågår ett krig,
    men på ett vackert sätt.

  34. Det är inte ett riktigt krig,
    utan bara på kul.

  35. Jag försöker samla
    och läsa en massa böcker.

  36. Det får mig att minnas saker och ger
    mig idéer. Som "Alice i Underlandet".

  37. Varje gång jag läser den
    berättar den nåt fint för mig.

  38. Jag upptäcker nya saker,
    som nya citat-

  39. -som jag kan använda i mina verk.

  40. Det är en väldigt stor ateljé.
    Alla rummen är nästan tomma.

  41. Men ibland sätter jag mig i ett hörn-

  42. -och skapar mysig stämning
    med några ljus.

  43. Jag kan inte måla på väggen.
    Det måste vara på golvet.

  44. Så när jag målar ligger jag nästan ner.

  45. Min lägenhet är precis ovanför ateljén.

  46. Det är lätt att gå upp och ner.

  47. Välkomna hem till mig!

  48. Åh, Brandon. Stjärnorna är så vackra.

  49. Ja, älskling.

  50. -Hörde du det där, Brandon?
    -Nej, älskling.

  51. Batman är den mest moderna...
    Han är den bästa superhjälten.

  52. Batman har
    en massa manicker och så.

  53. -Stålmannen är ingenting i jämförelse.
    -Han har laserblick.

  54. Döm inte hunden efter håren.
    Vem som helst kan vara superhjälte.

  55. Man ser hur Spider-Man
    blev den han blev.

  56. Han gick från att vara en tanig kille
    till att bli en superhjälte.

  57. Många vet inte
    att Peter Parker är Spider-Man.

  58. Man behöver inte låta folk veta
    att man är superhjälte.

  59. Man måste inte säga: "Jag är
    Peter Parker - jag är Spider-Man."

  60. Man är bara sig själv
    och gör det man måste göra.

  61. Min favorit-superhjälte? Stålmannen.

  62. Jag har alltid älskat Stålmannen. Inte
    bara för att han är typiskt amerikansk.

  63. Han har alltid varit
    en internationell figur-

  64. -till skillnad mot Spider-Man eller
    Batman, som är stadsbaserade figurer.

  65. Stålmannen brydde sig inte om ifall
    problemet var i Indien eller Pakistan-

  66. -eller i USA. Han löste det ändå.
    Han brydde sig om alla.

  67. Det har jag alltid
    beundrat hos Stålmannen.

  68. Titta uppe i himlen!
    Det är en fågel. Det är Stålmannen!

  69. Stålmannen kan göra eller ta vad som
    helst och ingen kan hindra honom.

  70. Ändå valde han offra sig och
    sätta andra människor före sig själv.

  71. Figurerna som jag tyckte om som barn
    och fortfarande tycker om-

  72. -är de som jag känner
    att jag borde försöka efterlikna.

  73. Den amerikanska publiken
    vill förminska hjältarna-

  74. -och göra dem mer lika oss,
    så att man kan "känna igen sig" i dem.

  75. Men jag tycker att det är dumheter.

  76. Jag har redan människor
    som jag kan känna igen mig i runt mig.

  77. Superhjältar ska inte vara som jag.
    Jag ska vilja vara som dem.

  78. Jag har alltid sagt
    att Stålmannens lockelse-

  79. -är att vi inte vet hur det är att flyg
    eller att lyfta byggnader.

  80. Men alla förstår
    Clark Kent-identiteten.

  81. Alla känner ibland:
    "Om de bara kunde se mitt riktiga jag."

  82. "Om de bara kunde se
    vad som finns bakom glasögonen"-

  83. -"eller att jag är kort.
    Då skulle de älska mig."

  84. Alla förstår det. Om man
    tänker sig serietidningshistorien-

  85. -och alla figurer
    som en inverterad pyramid-

  86. -så vilar den på dessa glasögon -
    hela tanken om den dubbla identiteten.

  87. Jag känner ett oerhört stort ansvar
    när jag skriver om figurerna.

  88. -för de gav mig ett bra liv som barn.

  89. Jag känner ett oerhört stort ansvar
    att som vuxen ge dem samma sak.

  90. Jag har inte ändrat i historien
    från den klassiska "Svansjön".

  91. Jag har bara
    ändrat på könsstereotyperna.

  92. I den klassiska baletten
    är Odile kvinna.

  93. I min version är Odile en man.

  94. Jag har ändrat så att Siegfried,
    prinsen, är homosexuell.

  95. Han är kär i Odile.

  96. Siegfrieds familj vill att han gifter
    sig med Odette, bruden de har valt.

  97. Det går inte, eftersom han är
    homosexuell och är kär i Odile.

  98. Männen ville bära ballerinakjolar!

  99. Det var lustigt. Jag tog fram dem
    under första repetitionsdagen-

  100. -och männen sa direkt:
    "Vi tar ballerinakjolarna!"

  101. Och det löste mitt kostymproblem.

  102. Att männen bär ballerinakjolar
    skapar androgynitet.

  103. Det slår sönder uppdelningen
    mellan manligt och kvinnligt.

  104. Det handlar bara om svanar
    och inte om män eller kvinnor.

  105. Det slår sönder hierarkier och
    stereotyper och gör alla jämlika.

  106. Jag skulle vilja
    att ungdomar tog emot mina verk...

  107. De är ju i en ålder där de
    ifrågasätter sin sexualitet.

  108. De ifrågasätter livet.
    "Vem är jag?" "Vart är jag på väg?"

  109. Jag vill att de ska veta att saker
    och ting kan göras på andra sätt.

  110. Livet handlar alltid om det.
    Man måste ta risker.

  111. Annars skulle man ha ett tråkigt liv.

  112. -När?
    -I den första.

  113. I den i början.

  114. När jag var tonåring
    tillbringade jag mycket tid i studion.

  115. Jag minns att jag dansade mycket.

  116. Jag gjorde inte sånt
    som tonåringar gör-

  117. -som att gå på klubbar
    eller ha pojkvänner.

  118. Jag var helt besatt.

  119. Jag var väldigt fokuserad på att bli
    en bättre dansare och bättre konstnär.

  120. Jag är faktiskt fortfarande
    ganska mycket sån.

  121. Översättning: Fredrik Olsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Princess Pea, Mark Waid and Dada Masilo

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är den sanna självbilden? Hur ska vi vara för att vara perfekta, och vem är det som bestämmer det? Vi möter den indiska konstnären Princess Pea som prytt omslaget till indiska Vogue med sitt ärthuvud. Vi möter också den amerikanske serietidningsförfattaren Mark Waid och den sydafrikanska koreografen Dada Masilo som lekt med könsidentiteterna i den klassiska baletten Svansjön.

Ämnen:
Engelska > Realia och kultur
Ämnesord:
Balett, Konst, Konsthistoria, Konstnärer, Konstnärlig dans, Litteraturvetenskap, Otraditionella konstformer, Självuppfattning , Tecknade serier
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Popreel

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Princess Pea, Mark Waid and Dada Masilo

Avsnitt 1 av 6

Vad är den sanna självbilden? Hur ska vi vara för att vara perfekta, och vem är det som bestämmer det? Vi möter den indiska konstnären Princess Pea, den amerikanske serietidningsförfattaren Mark Waid och den sydafrikanska koreografen Dada Masilo, som lekt med könsidentiteterna i den klassiska baletten Svansjön.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Slacklining, India Art Fair and Clean Bandit

Avsnitt 2 av 6

På Santa Monica beach i Kalifornien träffar vi Luke och Seraina som tränar hopp och konster på en nylonlina, en slackline. Vi möter grundaren av India art fair, en utställning som lockar till sig konstnärer från hela världen. Dessutom träffar vi den engelska gruppen Clean Bandit från Cambridge.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Fashion school, Taj Mahal and spoken word

Avsnitt 3 av 6

Vi besöker Parsons the new school for design i New York där vi möter framtidens modeskapare. I New Delhi träffar vi en tredje generationens diamantjuvelerare som inspireras av Taj Mahal i sin konst. Suli Breaks i London har gjort succé med det talade ordet, spoken word, och han lägger ut texten om utbildning.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Pin-up poetry, graphic novels and cosplay

Avsnitt 4 av 6

Vi besöker spel-, serie- och filmmässan Comic Con i New Delhi, Indien, där deltagare klär ut sig och utövar cosplay. David Lloyd, mannen bakom ”V for Vendetta”, ger nybörjartecknare tips och Andrea Grant berättar om pinup-poesi och sitt seriealbum ”Minx”. Dessutom irländsk samtidskonst på Supermarket i Stockholm.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Hollywood and Bollywood

Avsnitt 5 av 6

Var produceras det mest film, i Hollywood eller Bollywood? Vi får se vad som skiljer den indiska filmberättartraditionen från den västerländska. Popreel träffar elever på filmskolan Whistling woods international i Mumbai, samt kollar in filmstjärnors handavtryck på Hollywood Boulevard i Los Angeles.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Game of Thrones, Vance Joy and a Zombie story

Avsnitt 6 av 6

Tv-serien Game of thrones är inspelad i Nordirland, dit fansen vallfärdar till inspelningsplatserna. I Indien har landets första zombiefilm sett dagens ljus. Regissören Devaki Singh och skådespelaren Luke Kenny berättar om filmen. Vi får även möta Vance Joy, som berättar hur hans hit ”Riptide” kom till.

Svårighetsgrad:
B1
Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Ironman, steel pan and steampunk

Avsnitt 1 av 6

Vi möter utövare av sporten Ironman surf lifesaving i Australien. Sporten utvecklades en gång av badvakter för att hålla sig i form mellan badvaktspassen och innehåller löpning, simning och paddling. I Kalifornien tittar vi in i en steampunk-butik. Steampunk är en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik samt modet från tiden för den industriella revolutionen. Det blir också ett besök på Antigua där skolelever spelar på slaginstrument tillverkade av oljefat, steel pans.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Blades, sails and interesting tales

Avsnitt 2 av 6

Popreel bekantar sig med ishockeykulturen bland tjejer i Toronto i Kanada. På Comic Con India i New Delhi träffar vi John Layman vars serie Chew snart ska bli animerad film. Filmfestivalen Reelise hade nätmobbning som tema förra året, och årets tema är #nofilter. Jenna Parker och Sarthake Havele gör kortfilmer med sina telefoner i Sydney i Australien. Janeild Smith och Stephon Dundas tävlingsseglar under Antiguas världsberömda seglingsvecka, Antigua sailing week.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Irish rap, Australian street art and Antiguan literature

Avsnitt 3 av 6

I Dublin möter vi rapparen MissElayneous som rappar om sina rötter i den irländska kulturen. Jason är aborigin och asiat. Genom sin konst vill han visa hur Australiens ursprungsinvånare har behandlats genom tiderna och hur de behandlas än idag. På Antigua träffar vi Joanne C Hillhouse som är en av Antiguas och Barbudas mest uppskattade författare. Hon tycker att språket på Antigua är ett fint kulturellt arv.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Angel in crisis, kangaroos and koalas and Marie in NY

Avsnitt 4 av 6

Alla människor är unika. Marie De Azevedo i New York talar många språk, älskar fransk poesi, vintagekläder och vinylskivor. Jake McKinley-Turner i Featherdale i Australien gör vad han vill hela dagarna. I jobbet som djurskötare får han umgås med sina kära vänner som alla har olika personlighet. Mark Brown blev kontroversiell hemma på Antigua med utställningen Angel in crisis. Den oljemålning det pratades mest om föreställde en naken gravid nunna iförd endast huvudbonad och vingar. Mark berättar att han alltid har varit annorlunda och trivs med det.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Soca star Tian Winter and Poetry Aloud in Ireland

Avsnitt 5 av 6

Tian Winter började sjunga hemma och i kyrkan. Idag är han en av Antiguas största socastjärnor. I Karibien är soca stort och han tror att musikstilen kommer att bli mer känd runtom i världen. Poetry Aloud är en tävling i att recitera poesi. Över hela Irland hålls regionala uttagningar och de bästa får en inbjudan till finalen i Dublin. Vi följer finalisterna Danielle Olavario från Kilkenny och Shane McMahon från Monaghan som övar inför finalen på National Library i Dublin.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Twin Headed Wolf, Australian and Canadian art

Avsnitt 6 av 6

Artisten Brenton Alexander Smith och ljudkonstnären Jenny Alcala pratar teknologi och konst på Universitetet UNSW Art and Design i Sydney. Kanadensiska konstnären Elizabeth Zvonar utgår från sig själv i sitt skapande. Vi besöker hennes utställning i Toronto. Tvillingssystrarna Julie och Branwen Kavanagh i irländska bandet Twin Headed Wolf använder alldagliga föremål som instrument. De är berömda för sina mörka riter under spelningarna. Vi har ofta fått höra att det är konstigt att sådana väna individer som vi kan producera så mörk musik, skrattar Julie och Branwen.

Svårighetsgrad:
A2, B1
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Community focus

Avsnitt 1 av 4

Hur kan man göra för att få bättre sammanhållning och driva samhället framåt genom populärkultur? Vi träffar den engelska punkmusikgruppen Skinny Girl Diet som vill förändra samhället och som anser att musik är det bästa sättet att göra det på. Amerikanska Kendall Victor är förtjust i bokserien om Harry Potter och har byggt upp en egen intressegrupp kring denna för att nå likasinnade. Vi besöker också en mässa med tv-spel och serietidningar i Kanada där folk träffas för att visa upp sina verk för varandra.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Life through music

Avsnitt 2 av 4

Vad vore livet utan musik? I Australien träffar vi Sabrina Soares som råkade säga att hon kan spela gitarr på en lektion i skolan. Genom intensiv träning fann hon kärleken till gitarrspelandet och tycker nu att det är det enda som får henne att känna sig som sig själv. I London besöker vi den prestigefyllda skolan WacArts där eleverna sliter hårt för att bli stjärnor inom dans, musikal och skådespeleri. I Kanada deltar elever från hela landet i en storbandstävling på Music Fest. "Vad som än händer i framtiden kommer jag alltid att ha musik i mitt liv" säger Meaghan Steinman från Ontario innan hon går upp på scenen för att framföra sitt livs första solo.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

What is art?

Avsnitt 3 av 4

Vad är egentligen konst? Vi beger oss ut i världen i jakt på svaret. På den karibiska ön Antigua träffar vi konstnären Debbie Eckert som anser att konst är ett fönster in i konstnärens själ. Själv älskar hon människor, vilket man kan se i hennes konstverk. Men måste all konst kunna hänga på en vägg? Inte enligt Anindita Dutta som låter folk hänga på konsten istället under Indian Art Fair i New Delhi.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPopreel

Be who you want to be

Avsnitt 4 av 4

Målmedvetenhet är en stark drivkraft. I en källarlokal i London finner vi Ruqsana Begum i hård kickboxningsträning. Hon är uppvuxen i en strikt religiös familj och berättar om hur hon i smyg började träna kickboxning. När karriären tog fart blev det svårt att hålla det hemligt för familjen. Motgångarna var många och svåra men hon har trots det lyckats vinna en världsmästartitel. En annan person som inte låtit motgångarna stoppa henne är den framgångsrika ståuppkomikern Francesca Martinez. Hon låter inte sin cp-skada sätta stopp för drömmarna och vittnar om att kärleken från andra ger en enorm drivkraft.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kortfilmsklubben - engelska

The fake

Engelsk kortfilm. Snåle Norman är för ung för att smita in på bio med pensionärsrabatt. Han får idén att skaffa ett förfalskat ID-kort. Var och varannan tonåring har ju ett, så hur svårt kan det vara?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radio Popreel

Hollywood and Bollywood

Var produceras det mest film, i Hollywood eller Bollywood? Vi får se vad som skiljer den indiska filmberättartraditionen från den västerländska, och följer med in bakom kulisserna. Game of thrones baserar sig på bokserien Sagan om is och eld, skriven av författaren George R.R. Martin. Här berättar han om sina år i Hollywood.

Fråga oss