Titta

Aktivismens tid

Aktivismens tid

Om Aktivismens tid

Aktivismens tid är en dokumentärserie som visar att demokrati är något som hålls vid liv av vanliga medborgare. Här möter vi aktivister som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Till första programmet

Aktivismens tid : PrisetDela
  1. Därför är jag aktivist...

  2. Eftersom mamma kommer från Colombia,
    så har jag träffat många människor-

  3. -som har betalat ett högt pris
    för sin politiska aktivism.

  4. Jag har märkt
    att en del provoceras av aktivister.

  5. Det beror kanske på
    att människor tar en annan väg-

  6. -och offrar nåt i livet. Karriär,
    frihet eller till och med sin familj.

  7. Vi har återupptagit aktivismen.
    Vi trodde 1994-

  8. -att vi skulle få frihet,
    arbete och jämlikhet för vårt folk.

  9. De senaste tjugo åren
    har visat att det inte sker-

  10. -om inte massorna
    kräver att få makten tillbaka.

  11. I Sydafrika pågår många protester
    där man ställer krav. Det är aktivism.

  12. Det finns ett annat sätt
    för fattiga människor-

  13. -att kunna älska
    och leva ett hållbart liv.

  14. -Var bor du?
    -I Manenberg.

  15. Där har jag vant mig vid precis allt.

  16. God morgon.
    Det här är Roegchanda Pascoe.

  17. Det är
    mänskliga rättigheternas dag i dag.

  18. Så här ser det ut på morgonen.

  19. Det är så här gängen markerar revir.

  20. Det här är Joe.

  21. Han har bott länge i Manenberg.

  22. Han vet mycket
    om Manenbergs historia och sin egen.

  23. Han är engagerad
    i mänskliga rättigheter.

  24. Han arbetar,
    så han hinner inte mycket annat.

  25. -Tack.
    -Tack, Joe.

  26. Det här är mitt hus.
    Jag försöker göra det bästa av det.

  27. Jag odlar egna tomater.
    Och egna butternutpumpor.

  28. Det är min hund.
    Han skyddar mig. Han är min vakt.

  29. -Är du rädd här?
    -Ibland.

  30. Jag har blivit hotad till livet.
    Mina barn är väldigt rädda.

  31. Värst var det förra året,
    då jag nästan blev skjuten.

  32. De flesta av gängen ser mig
    som ett hot mot deras verksamhet.

  33. De säger att jag är för påstridig.
    För mig finns det inget annat sätt.

  34. Så...

  35. Om ni kommer ut ser ni min gata.

  36. När det förekommer gängvåld
    är det här det blir skottlossning.

  37. De skjuter här. De tar ingen hänsyn
    till människorna som bor här.

  38. De beter sig som om vi inte finns.

  39. På grund av fattigdomen
    och arbetslösheten-

  40. -kan de inte tänka rationellt längre.
    De tänker med sina magar.

  41. Det innebär
    att folk kan döda nån för 5 000 rand.

  42. Vi måste organisera tillgångarna
    så att de gagnar folket.

  43. Vi på One Million Climate Jobs
    är inte passiva.

  44. Minns du första gången
    du hörde talas om klimatförändringar?

  45. Jag tror att det var femton år sen.

  46. Jag såg vad som hände i andra länder
    och att folk visade solidaritet-

  47. -och påbörjade många projekt.

  48. Automatiskt
    började de fattigas liv förändras.

  49. Jag såg det som en möjlighet-

  50. -och började med återvinning och
    odling och lärde eleverna att plantera.

  51. De gör också eget papper
    och återvinner blyertspennor.

  52. Mycket positivt händer.

  53. Vi ville ha gräs med olika växter,
    och så vidare.

  54. Jag har ju berättat om matträdgårdar.
    Om man har en täppa till odling-

  55. -och en täppa till örter,
    samt gräs och blommor-

  56. -så är det otroligt vackert.

  57. Det är det vi vill utveckla.

  58. Fattigdomen skulle mildras utan stora
    kostnader. Folk skulle inte gå hungriga.

  59. -Hur kan ni skapa en miljon jobb?
    -Det går.

  60. Om vi skulle riva Manenbergs hus
    och ersätta dem-

  61. -med miljövänliga byggnader...
    Hur många jobb skulle vi skapa då?

  62. Det finns så många problem här.
    Arbetslöshet, våld, droger.

  63. Hur hinner du
    arbeta mot klimatförändringar?

  64. Klimatet är viktigt för mig, för om vi
    tittar på klimatförändringarna...

  65. Kommer mänskligheten
    ens att överleva-

  66. -efter all skada
    som har tillfogats ozonlagret?

  67. Vi ska gå till parlamentet och
    överlämna en skrivelse med våra krav.

  68. I dag ska vi kräva
    att regeringen gör det folket önskar.

  69. Massorna har talat. De måste lyssna.

  70. I december
    blev min dotter skjuten i benet.

  71. Vi försöker fortfarande smälta det.

  72. Vi har alltid levt med gängvåld,
    men vi har inte utsatts själva förut.

  73. Vi inledde en protestaktion
    som vi kallade "ta tillbaka våra gator".

  74. Varje kväll gick vi ut på gatorna.

  75. Ibland klandrar jag mig själv, på grund
    av min aktivism och frispråkighet.

  76. Det var kanske därför
    mitt barn skadades.

  77. Mamma var köksflicka
    Pappa var trädgårdspojke

  78. Därför är jag aktivist

  79. Jag är aktivist
    Jag är aktivist

  80. Därför är jag aktivist

  81. Därför är jag aktivist

  82. Därför är jag aktivist

  83. Jag är aktivist
    Jag är aktivist

  84. Mamma var köksflicka

  85. Pappa var trädgårdspojke

  86. Amandla!

  87. Å One Million Climate Jobs vägnar:
    Det finns arbete åt folket!

  88. Låt folket leva på våra tillgångar.
    Då kommer de att ha jobb.

  89. Amandla, kamrater!

  90. Det här är Roegchanda Pascoes rum.
    Aktivisten.

  91. Här sover hon efter en dags hårt arbete
    med möten och liknande, som alltid.

  92. Det är Ashara Pascoe, hennes dotter.

  93. Det var allt, gott folk.

  94. Känner du nånsin att du vill ge upp?
    Känner du att det är för mycket arbete?

  95. Jag funderar på att ge upp, men inte
    på grund av arbetet. Jag älskar det.

  96. Men skälet till
    att jag funderar på att ge upp-

  97. -är att det har krävt mycket av mig.

  98. Jag steg upp en dag och insåg att
    mitt barn var magert. Vad har hänt?

  99. Vad har jag vunnit på det?
    Jag har gjort det här gratis hela livet.

  100. På sätt och vis
    har jag svikit min familj.

  101. Andra kan tillgodose sina
    barns behov, men inte jag-

  102. -trots att jag sliter på marken.
    Jag ger allt på marken.

  103. Ibland undrar jag varför jag gör det.

  104. Det här ämnet gör mig sorgsen.
    Jag säger det inte ofta högt-

  105. -men jag vet att några av mina barn
    kommer att tycka att jag har svikit dem.

  106. Mitt i allt det negativa
    är det mest utmärkande-

  107. -att vi stöttar
    och bryr oss om varandra här.

  108. Somliga förstår kanske inte det fina
    med Manenberg, utan vår hjälp.

  109. Vi är ett folk som gärna vill arbeta,
    förändra, leda och hjälpa andra.

  110. När jag sitter hemma
    och nån knackar på dörren-

  111. -är det svårt att säga:
    "Nej, jag kan inte hjälpa dig."

  112. Jag är den första som kommer
    springande, för jag älskar det jag gör.

  113. Mina barn är min drivkraft-

  114. -och de har varit med otaliga gånger.

  115. De deltar i aktivismen.
    Det gläder mig mycket.

  116. Jag brukar säga
    att när jag går bort en dag-

  117. -är det fint att veta
    att jag har investerat i mina barn-

  118. -och lärt dem
    att bry sig om andra och leda andra.

  119. Då vet jag att åtminstone en av de tre
    för sin mammas röst vidare!

  120. Pappa var trädgårdspojke

  121. Därför är jag aktivist

  122. Jag är aktivist
    Jag är aktivist

  123. Tala, reagera, känn.

  124. Tala, reagera, känn dig fri.

  125. Priset för aktivism kan vara högt.

  126. Samhället kanske
    bestraffar en med fängelse-

  127. -men i aktivistens ögon
    är alternativet så mycket värre.

  128. Det står att jag måste inställa mig
    den 25/6 kl. 15. Det gjorde jag inte.

  129. Uriel Ferera. Jag skulle ha inställt mig
    i onsdags, men jag kom inte.

  130. Jag är vid norra ingången nu.
    Vill du ha mitt personnummer? Hallå?

  131. Det är mycket svordomar på Facebook.
    Folk säger: "Mönstra, din jävel!"

  132. Jag har suttit av tre straff. Jag hoppas
    att det här straffet också går bra.

  133. Att det inte blir några problem
    och att de inte ger sig på mig.

  134. Man vet vad man ger sig in på,
    även om jag var jätterädd första dagen.

  135. Frige Uriel! Frige Uriel!

  136. I går frigavs jag efter tredje fängelse-
    straffet för att jag vägrar bli soldat.

  137. På söndag
    ska jag mönstra och vägra på nytt.

  138. De kommer att döma mig igen
    och skicka mig till ett militärfängelse.

  139. I dag har jag varit ute
    för att koppla av och se lite grönska.

  140. Jag gjorde ett filmklipp och förklarade
    att jag vägrade göra militärtjänst.

  141. Det blev ett jäkla liv på Facebook.

  142. Jag heter Uriel Ferrera och är 19 år.
    Jag inkallades den 27 april 2014.

  143. Jag vägrar göra militärtjänst.

  144. Jag kan inte delta i odemokratisk
    ockupation av palestinska territorier-

  145. -och bidra till ojämlikhet
    för palestinier under israeliskt styre.

  146. Militärtjänstgöring gör
    att nuvarande läge bevaras-

  147. -och därför kan jag inte vara
    en del av detta system.

  148. Jag gjorde en film på spanska-

  149. -så att folk i Spanien
    och Argentina skulle förstå.

  150. Det spreds. De demonstrerade till stöd
    för mig dagen då jag skulle mönstra.

  151. Det gav mig styrka
    att stå ut med dagarna i fängelse.

  152. Inte med eld, inte med blod,
    nej till mord!

  153. Gå inte med i armén!

  154. Mitt redskap för att protestera mot
    ockupationen är att vägra militärtjänst.

  155. Det är starkare än att demonstrera
    och driva opinionsarbete.

  156. Jag kan få andra att vägra tjänstgöra-

  157. -och bidra till en våg
    där jag blir ett föredöme.

  158. Jag är religiös
    och följer judendomens lagar.

  159. Jag kan inte se mig själv
    skada nån annan.

  160. Jag tycker om att läsa.
    Jag har ingen tv-

  161. -bara skåp fyllda med böcker.
    Jag tycker om att lära och lära ut.

  162. Jag har varit privatlärare i matte. Så
    tjänade jag lite pengar före fängelset.

  163. Men det jag tycker om är helt enkelt
    att vara involverad i samhällsfrågor.

  164. Hemma har vi alltid varit pacifister.
    Vi började se "Breaking the silence".

  165. Det är soldater som har tjänstgjort
    på ockuperad mark. De berättar allt.

  166. Saker som är förbjudna
    enligt internationell lag.

  167. Det var det som motiverade mig
    till att inte bli en del av systemet.

  168. De begick onda handlingar
    och sen ändrade de uppfattning.

  169. Hos dem är samvetet inte rent.
    Hos mig är det det.

  170. Första gången vägrade jag
    ta på mig fängelsekläderna.

  171. De började skrika på mig. De var
    rasande och lyfte upp mig med våld.

  172. Eftersom jag är religiös började jag
    be till Gud. Jag bad och bad och bad...

  173. De skrattade och hånade mig.

  174. Omgiven av hånskrattande soldater-

  175. -föll jag ihop på marken
    och började gråta.

  176. Jag sa till mig själv att de är robotar.
    De känner inget.

  177. Jag har sett det med egna ögon.

  178. Så jag gjorde en jämförelse. Om de
    behandlar mig som jude och israel så-

  179. -kan man föreställa sig hur de skulle
    behandla en palestinsk ungdom.

  180. Det skulle vara tusen gånger värre. De
    är också oskyldiga ungdomar, som jag.

  181. Vad ger det dig
    som människa att vägra?

  182. Rent samvete. Jag bidrar inte till att
    oskyldiga barn och ungdomar dödas.

  183. De får inte använda min kropp
    till att begå orätta handlingar.

  184. Jag gick ur systemet
    och betalade priset.

  185. Jag föredrar fängelset framför att ha
    smutsigt samvete och blodiga händer.

  186. Jag visar att det finns folk som vägrar
    att tjänstgöra i ockupationsarmén.

  187. Den är rasistisk och bidrar till hat.

  188. Jag visar att det finns de som tycker
    annorlunda. Det retar dem mest.

  189. Människor
    som vill göra samhällstjänst i stället.

  190. De vill ha mig som soldat,
    inte att jag ska bidra till landet.

  191. De flesta som inte känner mig
    säger "han är vänsterextremist".

  192. "Han vägrar militärtjänst. Han är skit."

  193. Än så länge har ingen, tack och lov,
    skadat mig på grund av mina åsikter.

  194. Att vara aktivist
    är att vara medborgare.

  195. Man engagerar sig med hela sin kropp.

  196. Aktivism mot ockupationen innebär att
    jag solidariserar mig med palestinierna.

  197. Jag visar att det finns stöd utifrån,
    trots att jag inte tillhör de drabbade.

  198. Det är ännu viktigare att den som inte
    är drabbad stöder den som är utsatt.

  199. Det är väldigt viktigt.

  200. Vänta inte på att du själv ska drabbas
    innan du säger: "Nu räcker det!"

  201. Du har mönstrat, eller hur?
    Vad fick du?

  202. I fängelset är man instängd.

  203. Jag får bara fyra minuter om dagen
    till att prata med min mamma.

  204. Det är allt. Man har ingen annan
    kontakt med världen utanför fängelset.

  205. Det är meningen att man ska vara
    inlåst och inte få nåt stöd utifrån.

  206. Särskilt i mitt fall,
    för de vet varför jag sitter där.

  207. Varför ska jag vara rädd för dem?
    Jag vet vad som väntar i fängelset.

  208. Det stör mig inte längre,
    för jag vet att jag gör nåt bra.

  209. Genom att vägra militärtjänst gör jag
    nåt bra för landet. De gör nåt dåligt.

  210. I fängelset
    får man inte slösa bort tiden.

  211. Läsa, studera, prata med andra fångar.
    Inte slösa bort tiden.

  212. Ja, jag hör. Vill du ha personnummer?

  213. Va? Hittade du mig? Uriel Ferera.

  214. Okej, klockan ett.
    Får jag komma in då? Om tio minuter?

  215. När tar din kamp slut?

  216. När vi lämnar de ockuperade
    områdena och lever i fred.

  217. Ni kommer att bli ihågkomna som
    hjältar. Det är er vi kommer att tacka!

  218. Uriel, jag vet att du är rädd just nu-

  219. -men det är en sak du måste tänka på.

  220. Jag är väldigt stolt över dig.
    Fortsätt så.

  221. Med fler ungdomar som du
    kommer vi att uppnå fred.

  222. Det finns föräldrar som inte stöttar.

  223. De killarna känner sig ensamma
    och övergivna i fängelset.

  224. Att mamma stödjer mig
    ger mig kraft att fortsätta med kampen.

  225. Tror du att dina barn
    kommer att fortsätta kampen?

  226. Jag hoppas att militärtjänsten
    inte är obligatorisk då.

  227. Annars uppfostrar jag dem
    till att vägra.

  228. Vill du hjälpa andra
    när du är färdig med det här?

  229. Ja, precis. Jag kommer att stödja dem
    och demonstrera för dem.

  230. Jag ska berätta hur det fungerar
    i fängelset och även besöka dem där.

  231. En som har suttit fängslad vill besöka
    mig under den här fängelseperioden.

  232. Om en ny vapenvägrare åker in
    besöker jag honom-

  233. -och frågar honom hur han behandlas,
    eftersom jag vet vad som är tillåtet.

  234. En dag får jag inte såna mer.
    Jag behöver inte komma tillbaka hit.

  235. Men än så länge måste man kriga.

  236. Om fem minuter.

  237. Jag fängslas för en god sak. Fängelset
    bryter inte ner mig och jag tvekar inte.

  238. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Priset

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är aktivismens pris? Vi möter eldsjälen Roegshanda Pascoe som bor i en fattig förort till Kapstaden. Genom sitt arbete med klimatfrågan har hon fått farliga fiender. Vi möter även studenten och vapenvägraren Uriel Ferera som hittar kraft i den judiska tron, detta hjälper honom att uthärda de fängelsestraff som han har döms till.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Demokrati, Hotbilder, Miljöaktivister, Politik, Politiska aktivister, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Tro
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Aktivismens tid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Meningen

Avsnitt 1 av 8

Kan aktivism vara ett sätt att hitta mening i livet? 18-åriga Julieta upptäckte att kampen mot rasism fick henne att må bra, och 91-åriga Pnina ser ingen mening med livet om hon inte kan hjälpa andra.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Staten

Avsnitt 2 av 8

Vad gör man när staten inte fungerar? Lågstadieläraren Citlali Perez har varit med och byggt upp ett en lokal medborgarpolis och ett alternativt rättssystem. Libertarianen Jody Underwood vill förverkliga sin dröm om ett liv fritt från staten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Ledaren

Avsnitt 3 av 8

Vilken roll spelar ledaren för aktivismen? Fysikern och ekoaktivisten Vandana Shiva leder det globala motståndet mot genmodifierade och patenterade frön. Skådespelaren Bill Talen blev präst och predikar mot konsumtionssamhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Känslan

Avsnitt 4 av 8

Hur hanterar aktivisten de starka känslor som föds av framgång och bakslag? Vi möter Merima Grbic som är uppfylld av hoppet om en bosnisk vår och Nasreen Aljanabi Larsson som från exil tvingats se på när den syriska revolutionen förvandlats till en blodig konflikt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kunskapen

Avsnitt 5 av 8

Hur kan kunskap omsättas i aktivism? Vi möter hackern och internetaktivisten Ahmet Sabanci. Han använder sina datakunskaper för att uppmärksamma internetcensuren i Turkiet. Vi träffar också arkitekten Muhammed Rezwan som byggt upp ett system av flytande skolbåtar som ett svar på klimathotets utmaningar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Priset

Avsnitt 6 av 8

Vad är aktivismens pris? Vi möter eldsjälen Roegshanda Pascoe som bor i en fattig förort till Kapstaden. Genom sitt arbete med klimatfrågan har hon fått farliga fiender. Vi möter även studenten och vapenvägraren Uriel Ferera som hittar kraft i den judiska tron, detta hjälper honom att uthärda de fängelsestraff som han har döms till.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Verktygen

Avsnitt 7 av 8

Vd:n Ricken Patel startade aktivistsajten Avaaz som har blivit världens största nätverk för politiskt påverkansarbete. Aleya Akter blandar nya och gamla metoder i sin kamp för textilarbetarnas rättigheter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kärleken

Avsnitt 8 av 8

Är aktivism ett sätt att uttrycka kärlek? Vi möter hemmafrun Guadalupe Gonzalez som har lagat mat till förbipasserande migranter varje dag i 17 år. Vi får också träffa aktivistparet Paul och Brian som hittade kärleken i kampen för homosexuellas rättigheter i Afrika.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lite om mänskliga rättigheter

Om rätten till frihet

Om våra digitala liv och integriteten. Medverkande: Janne Elvelid, policyanalytiker, EU-kommissionen. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Författarröster om demokrati

Aleksander Motturi

Filosofen, författaren och dramatikern Aleksander Motturi läser sin specialskrivna text om konsekvenserna av att leva i en digitaliserad värld där alla övervakas och kartläggs. Vi träffar också forskaren Maria Johansen som analyserar orsaker och konsekvenser av maktens behov att avlyssna och kartlägga sina medborgare.