Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2014

UR Samtiden - Bokmässan 2014

Om UR Samtiden - Bokmässan 2014

Seminarier och föreläsningar från bokmässan i Göteborg. Inspelat den 25-28 september 2014.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2014 : Grejen med verbDela
  1. Vi kan börja med att jag är åtta år,
    ungefär... Åtta, nio år.

  2. Och jag har hittat på
    mitt eget språk. Varför då?

  3. Jo, för att jag är ett barn, gillar
    att ha hemligheter och är en nörd.

  4. På mitt hemliga språk
    heter katt "missalå".

  5. Men när jag ska börja prata om min
    katt upptäcker jag att det inte går.

  6. Jag har ju två katter, och hur blir
    "missalå" om jag ska säga "katter"?

  7. Blir det då "missalåer"? Ja, kanske.

  8. Hur funkar det egentligen
    när det blir plural?

  9. Hur funkar det när det blir flera
    av nånting? Blir det alltid -er?

  10. Blir det verkligen så? Katter. Skor.

  11. Nej, det blir ju inte "skoer".
    Så ibland blir det -er, ibland -r.

  12. Matta blir mattor. Det var ju lite
    konstigt också, att det blir -or.

  13. Så det kan bli -r, -er, -or,
    eller ibland ingenting, som i bord.

  14. Jag går och grubblar över det här. I
    mitt huvud råder frenetisk aktivitet.

  15. Jag börjar söka efter mönster.

  16. Ett bord, två bord - samma om det
    är många. Ett får, två får - samma.

  17. Aha.

  18. Båda börjar med "ett".
    Det kan finnas ett system här.

  19. Vi provar. Ett fönster, två fönster.
    Ett papper, två papper. Fantastiskt.

  20. Jag ropar på min publik, min lilla-
    syster: "Elin, jag har hittat nåt!"

  21. "Okej, vad då?" Hon är
    en väldigt uppmuntrande person.

  22. "Det är så här, att om det är
    ett ett-ord och blir många"-

  23. -"blir det samma ord."

  24. "Ett bord, två bord. Ett får,
    två får. Ett fönster, två fönster."

  25. "Det är ett system!"
    "Jaha...!" säger min syster.

  26. Jag fortsätter och upptäcker att
    alla ord som slutar på "a" får -or.

  27. Matta, mattor. Katta, kattor.
    Flicka, flickor. Kvinna, kvinnor.

  28. Jag har upptäckt nånting som
    ingen annan i världen har upptäckt.

  29. Tror jag.

  30. Den här typen av system
    fascinerade mig när jag var liten.

  31. I högstadiet säger en lärare:
    "I dag ska vi prata om grammatik."

  32. "Åååh!" säger de vars föräldrar har
    lärt dem att grammatik är tråkigt.

  33. De som inte vet vad grammatik är
    ser ut så här.

  34. Jag vet inte vad grammatik är.

  35. Men så visar det sig
    att grammatik är det här fantastiska.

  36. Grammatik är detta system,
    som jag redan har upptäckt.

  37. Förutom en väldigt förlösande
    och skön detalj:

  38. En vuxen har tänkt på det här.

  39. De system som jag har ordnat, som är
    lite hipp som happ och ofullkomliga-

  40. -är nu fullkomliga, för en vuxen har
    identifierat vad som är ett adverb.

  41. Det var en av mina svårigheter, innan
    jag visste att det hette adverb.

  42. Här börjar det.
    Nu spolar vi framåt nästan 30 år.

  43. Jag är författare och SFI-lärare.

  44. Jag har fyra romaner som jag skriver
    på så fort jag får möjligheten.

  45. Jag har många fler än fyra elever.

  46. När jag skriver romaner handlar det
    väldigt mycket om att hitta rätt ord.

  47. Jag kan sitta väldigt länge
    med samma mening-

  48. -för det måste låta rätt,
    det måste kännas rätt.

  49. Ordet måste ha rätt klang,
    rätt konnotationer, rätt rytm.

  50. Så jag sitter där med min mening.

  51. "Hon var en gigantisk kvinna..."

  52. "En enorm", kanske.
    "Hon var en enorm kvinna."

  53. Gigantisk, enorm... Hon var en
    gigantisk kvinna...en enorm kvinna.

  54. "Liten var hon i alla fall inte...
    Hon var i alla fall inte liten."

  55. Eller: "Kvinnan tornade upp sig."
    Där har vi det! Kanske.

  56. Jag måste gå tillbaka till meningen
    innan och se hur det passar ihop.

  57. Så jag läser
    den meningen som är innan:

  58. "På darrande ben
    gick han fram mot receptionisten."

  59. "Liten var hon i alla fall inte."
    Nej, det funkar inte.

  60. "På darrande ben
    gick han fram mot receptionisten."

  61. "Det var en enorm kvinna."
    Ja, det var faktiskt bäst.

  62. Nu har jag provat olika möjligheter,
    och det här blev en fin rytm.

  63. På jobbet handlar det inte om att
    välja mellan "enorm" och "gigantisk"-

  64. -utan om att lära folk vad "stor"
    betyder och att motsatsen är "liten".

  65. Vi har elever från nybörjarnivå
    upp till D-nivå, som är sista nivån.

  66. Ganska mycket
    handlar det om ordföljd-

  67. -till exempel att veta
    att efter tid kommer verb.

  68. Vi säger inte "nu jag går",
    utan "nu går jag"-

  69. -för "nu" är en tid
    och efter tid kommer verb.

  70. Man kan också säga
    att verb kommer på andra plats.

  71. Jag säger:
    "Kan du börja en mening med 'i går'."

  72. "I går jag cyklade."
    "Bra att du sa 'cyklade' i dåtid..."

  73. "...men minns du vad vi sa
    om efter tid?"

  74. "Ja, efter tid kommer verb."
    "Vad blir det då?"

  75. "I går cyklade jag."

  76. "Bra. Vi provar en till, 'i morgon'."

  77. "I morgon ska gå jag ut."

  78. "Bra. Efter tid kommer verb,
    'i morgon ska'."

  79. "Men första verbet och subjektet
    måste komma tillsammans, 'ska jag'."

  80. "Vi provar med en annan,
    'nästa vecka'."

  81. "Nästa vecka ska jag dansa."
    "Bra!"

  82. Vi provar några gånger.
    Till slut kommer de av sig själva:

  83. "Förra veckan ramlade jag i backen.
    Nästa år ska jag träffa kungen."

  84. "I går sov jag hela dagen."

  85. "Perfekt! Vad duktig du är."
    "Tack, Sara. Nu jag förstår."

  86. Det måste ju också in i systemet,
    och det är jättesvårt.

  87. Så jag är på jobbet. Det kräver en
    del investering och energi från mig-

  88. -att ta oss igenom det gytter
    som är svensk grammatik.

  89. Jag sitter hemma och väljer
    mellan "gigantisk" och "enorm".

  90. Går till skolan: "Nu jag förstår."

  91. Skriver romaner: "Gigantisk, enorm,
    gigantisk, enorm..."

  92. "På darrande ben gick han..."

  93. Förr eller senare måste man vila sig
    från båda sina jobb.

  94. När jag ville ta det lugnt
    och slappna av-

  95. -skrev jag om grammatik.

  96. På min blogg skrev jag ganska mycket
    om grammatik.

  97. Sen började jag skriva längre saker
    om det för mitt eget nöjes skull.

  98. Jag roade mig med
    att skriva om grammatik.

  99. Snart fanns det så mycket text att
    jag råkade nämna på en föreläsning-

  100. -att "jag skriver en del om
    grammatik, det kanske blir en bok".

  101. Efter föreläsningen var det två
    förlag som ville ge ut boken, osedd.

  102. Tydligen hade jag varit mycket
    entusiastisk på min föreläsning.

  103. Då frågade jag även Piratförlaget,
    som ger ut mina romaner-

  104. -och de ville ge ut den, fastän de
    inte håller på med facklitteratur.

  105. Men det här är inte så konstigt. Det
    bekräftar vad jag alltid har vetat-

  106. -att svenska folket älskar,
    i smyg, grammatik.

  107. Det finns en myt som vissa människor
    med dolda motiv försöker odla-

  108. -nämligen att grammatik är tråkigt,
    men det stämmer inte, och vi vet det.

  109. Det är därför den här salen
    är fylld i dag.

  110. Några saker
    som jag tycker att de kanske missar-

  111. -i andra grammatikböcker
    som jag har läst-

  112. -är den här typen av frågor:

  113. Om verb vore medborgare-

  114. -vilken konjugation
    skulle då bestämma över de andra-

  115. -vilka skulle ha dyra lägenheter,
    vilka skulle jobba på Ica?

  116. Så det här har jag tagit upp
    i min grammatikbok.

  117. Det behöver jag kanske inte ens nämna
    för er som är intresserade-

  118. -men självklart
    skulle de starka verben vara adel.

  119. De starka verben har en historia,
    de är få, de är exklusiva-

  120. -och inget nytt verb kan ta sig in
    i de starka verbens skara.

  121. Det är uppenbart att det är adeln.

  122. Konjugation 1, alltså verb
    som slutar på -ar, -ade och -at-

  123. -har jag kallat för pöbeln,
    därför att den...

  124. Nu höll jag på att säga
    att den är lite slampig.

  125. Den är öppen för det mesta,
    kan man säga-

  126. -för nya ord...
    Man kan bara ta ett ord, som...

  127. Det senaste jag har hört är
    att man tar "carpe diem"-

  128. -och gör ett svenskt ord av det,
    "carpa".

  129. Det kan man göra i konjugation 1, man
    kan lägga till nya ord hur man vill.

  130. Jag hittade på ordet "elementa"-

  131. -att lägga fryst mat på elementet
    för att den ska tina snabbare.

  132. Men man kan inte stoppa in dem
    i konjugation 4, starka verb.

  133. Man kan inte säga
    "jag carpar i dag, jag cörp i går"-

  134. -"och jag har curpit ofta
    under mitt liv".

  135. Jag kan inte säga "jag elementar nu,
    elemant i går, har elemuntit..."

  136. Det går inte,
    för de starka verben är verbens adel.

  137. Den typen av frågeställningar
    har jag lyft upp i min bok.

  138. Jag har kallat den här boken för
    "grammatikporr"-

  139. -och jag har ofta tagit upp att det
    är svårt att skriva en grammatikbok-

  140. -utan att ta upp sex,
    religion och politik.

  141. Det var inte så svårt, för jag
    skrev boken för att roa mig själv.

  142. Det är många som har frågat mig
    om jag såg ett behov-

  143. -eller en lucka eller en...

  144. Man tänker sig att författare skulle
    vara marknadsanpassade människor-

  145. -vilket vi inte är, de flesta av oss.

  146. Så jag får alltid svara
    "Nej, jag skrev den av lust".

  147. "Jaha, lust... Hur menar du då?"

  148. "Vad var målgruppen
    för den här boken?"

  149. "Som sagt, jag skrev den av lust,
    så målgruppen var jag själv."

  150. "Jag satt och fnissade mycket
    när jag skrev den."

  151. Jag har jättedåliga svar, för
    journalisterna kommer med frågor som-

  152. -"Varför är det viktigt att göra
    ett så här tråkigt ämne roligt?"

  153. Frågan är ju felställd.

  154. Frågan är ju:

  155. "Varför har ingen tidigare gjort
    en humorbok om grammatik?" Eller hur?

  156. Eller hur?

  157. Jag har kommit med min lust
    och med mitt barn-

  158. -och med den vuxna delen av mig som
    undrar vem verben skulle ligga med.

  159. Och vem skulle de ligga med
    ifall det var påven som bestämde?

  160. Den här typen av frågeställningar
    är mer vuxna frågeställningar.

  161. Barnet och den vuxna, lustfixerade
    människan i mig har gjort det här.

  162. Det går så snabbt. Jag har tid för
    typ en fråga, kanske, från publiken.

  163. Är det nån som känner sig jättemanad?

  164. "Har du nåt favoritverb?"
    Ja, i dag är mitt favoritverb he.

  165. Där kom applåden, vad roligt. Det
    finns alltså några norrlänningar här.

  166. He är ett norrländskt ord. Jag
    kommer från Jämtland ursprungligen.

  167. För er som inte kommer från Norrland:
    He betyder ställa, lägga eller sätta.

  168. Det är ett praktiskt ord,
    inte minst för invandrare-

  169. -om det hade varit ett rikssvenskt
    ord som jag hade mandat att lära ut.

  170. I stället för "lägg boken där"
    kan jag säga "he boken där".

  171. I stället för att fråga "Var har du
    lagt, hängt eller satt den?"-

  172. -säger man "Var har du hett den?"

  173. Det är också en anledning till att
    jag gillar he, det är konjugation 3-

  174. -och det är ju
    en ganska ovanlig konjugation.

  175. Ett dialektalt ord i konjugation 3
    som löser ett semantiskt problem.

  176. Jag känner att i dag, i denna applåd,
    ser jag startskottet för ordet he-

  177. -att sprida sig över landet
    och sen kontinenten.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Grejen med verb

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sara Lövestam är författare och berättar om sin nya bok om svensk grammatik. Hon säger att hon varit fascinerad av grammatik sedan hon var liten och att det är roligare än många tycks tro. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 26 september 2014. Arrangör: Piratförlaget.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Språkvetenskap, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Svikna barn och trasig ungdom

I barn- och ungdomsböcker lever många unga karaktärer under svåra förhållanden. Föräldrar eller andra vuxna sviker och sveken ser ut att bli fler och vanligare. Författarna Lina Stoltz, Marta Söderberg, Christina Wahldén och förläggaren Erik Titusson samtalar om ämnet. Moderator: Åsa Warnqvist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Riskkapitalism till vilket pris?

Samtal mellan journalisterna Carolina Neurath, Jan Almgren och Lotta Engzell om riskkapitalisternas manliga värld där en delägare kan tjäna 30 miljoner kronor årligen. Moderator: Anders Billing. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Norstedts och Weylers förlag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Identitet och nationalitet

Varför är det viktigt för vissa att kunna sätta nationalitetsstämpel på människor? Samtal med författarna Zulmir Bečević och Janne Teller. Moderator: Lena Sundström. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014 i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget och Alfabeta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Ryslig spänning

Samtal mellan författarna Åsa Larsson och Magnus Nordin som alla skriver spänningslitteratur för unga läsare. Moderator: Agneta Edwards. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Berghs förlag, Bonnier Carlsen och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Lägg undan mobilen och läs

Hur kan vi hjälpa barn och unga att läsa och skriva? Samtal om Berättarministeriets metoder och hur en skrivarkurs kan genomföras. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Sven Hagströmer, Martin Widmark, Johan Unenge och Melis Yorulmaz. Moderator: Bodil Unenge. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Bonnierförlagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Den konstnärliga bilderboken

Samtal mellan författare och illustratörer om vikten av att våga experimentera och utveckla det konstnärliga uttrycket i bilderböcker. Medverkande: Per Gustavsson, Anna Höglund och Ulf Stark. Moderator: Agneta Edwards. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014. Arrangör: Natur & Kultur, Bonnier Carlsen och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Global migration och nationalism

Tre författare i samtal om nationalstaten, nationalism, antirasism och migrations- och integrationspolitik. Medverkande: Erik de la Reguera, Kristina Ohlsson och Lawen Mohtadi. Moderator: Björn Wiman. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur, och Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

E-bokens fram- och baksida

Många framhåller e-bokens positiva sidor, men det talas inte lika mycket om nackdelarna. Med Ann Steiner, forskare, Kristina Ahlinder, Svenska Förläggarföreningen, Gunnel Stjernvall, Kungliga biblioteket, och Katarina Dorbell, Barnens bibliotek. Moderator: Signe Westin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Kulturrådet och Kungliga biblioteket.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Botar tillväxt fattigdom?

I boken ”De fattigas manifest” ifrågasätter prästen Francisco van der Hoff Boersma tillväxt som en självreglerande väg till ett bättre liv för alla. Han samtalar med Anna Borgeryd, författare och företagare, samt generaldirektören Per Molander. Moderator: Kenneth Hermele. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Se människan/Svenska kyrkan, Sackeus och Weyler förlag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Förlåtelse och försoning

Kan allting förlåtas? Desmond Tutu och hans dotter Mpho har skrivit boken "Förlåtelse - den fyrfaldiga vägen till helande för oss och vår värld". Tillsammans med tidigare ärkebiskopen KG Hammar diskuterar de hur man uppnår förlåtelse och försoning. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangörer: Libris och Se människan/Svenska kyrkan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Det ser PG Gyllenhammar och Ingvar Carlsson

Ingvar Carlsson och Pehr G Gyllenhammar har som få andra haft inflytande över det svenska samhället. I var sin bok har de nu gett sin syn på samhället och sakernas tillstånd. De möts i ett samtal med journalisten Björn af Kleen. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangörer: Albert Bonniers förlag och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Kärlek, pengar och svek

Författaren Klas Östergrens nya roman "Twist" handlar om bland annat kärlek, pengar och svek. Tre teman som påstås ingå i de romaner som räknas till stor romankonst. Här samtalar han med Yukiko Duke. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Tove Jansson 100 år

Vem var egentligen Tove Jansson? Bakom rollen som Muminförfattare finns så mycket mer. Tove Janssons släkting Sophia Jansson, författaren Sara Bergmark Elfgren och litteraturprofessor Boel Westin samtalar med förläggaren Helen Svensson. Moderator: Janina Orlov. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Schildts & Söderströms, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Människan bakom gasmasken

Hur påverkades den enskilda människan av första världskriget? Historikern och författaren Peter Englund pratar om sin bok ”Stridens skönhet och sorg” med fotografen Nils Fabiansson och författaren Maja Hagerman. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangör: Natur & Kultur och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Flickbilden i fantasy

Kvinnliga huvudpersoner är vanliga i den nya ungdomsfantasyn. Men hur har kvinnobilden förändrats i fantasylitteraturen? Samtal med författarna Sara Bergmark Elfgren, Maria Turtschaninoff och Mats Strandberg. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat 27 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Berghs förlag, Rabén & Sjögren och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Hästboken som samtidsdokument

Den traditionella hästboken som genre har öppnat upp för en ny typ av problematisering. Genusproblematik, kritik av kärnfamiljen, stallhierarki, mobbning och klasskillnader lyfts fram. I detta panelsamtal möts fem författare som alla har tagit hästboken till en ny nivå utan att förlora kärnan i den populära genren. Medverkande: Catharina Hansson, Lena Furberg, Pia Hagmar, Lin Hallberg och Malin Eriksson. Moderator: Ada Wester. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Semic, B Wahlströms, Bonnier Carlsen och Bokförlaget Opal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Få brev! Fatta noll?

Myndigheter kommunicerar oftast med oss på ett krångligt och byråkratiskt språk som kan vara svårt att förstå. Vi ska försöka knäcka koden med myndighetsspråket. Vi träffar Jonas Klintberg som suttit bakom lås och bom. När han insåg att det enda han var bra på var att sälja knark så bestämde han sig för att välja en annan väg. Han gjorde om sin cell till ett kontor där han hjälpte andra intagna att förstå myndighetsspråket. Och det är något han fortsätter med nu när han är fri. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.