Titta

UR Samtiden - The conference 2014

UR Samtiden - The conference 2014

Om UR Samtiden - The conference 2014

Konferens med fokus på innovativa idéer, design och kultur i framkant. Tankespåren växlar mellan de globala flyktingströmmarna, gammal hederlig kreativitet och hur robotar och algoritmer underlättar vårt dagliga liv. Inspelat på Slagthuset i Malmö 19-20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2014 : Så berättar du bästDela
  1. Hejsan. I dag ska jag prata om-

  2. -tre byggstenar som vi använder
    när vi skapar våra berättelser.

  3. Och dessa byggstenar är händelse,
    reflexion och insats.

  4. Jag börjar med händelse.

  5. Jag ska nu berätta den tristaste
    historien jag kan komma att tänka på.

  6. I söndags åkte jag till flygplatsen.
    Jag lämnade över min biljett-

  7. -och klev ombord på planet. Jag
    lade upp mitt bagage och satte mig.

  8. Sen hörde jag hur motorerna startades.
    Hur trist som helst.

  9. Ingenting över huvud taget händer.

  10. Men lade ni märke till rörelsen i den?
    En sak händer, sen en annan.

  11. När vi hör sådana rörelser
    så spetsar vi öronen-

  12. -för vi utgår ifrån att den rörelsen
    kommer att leda nån vart.

  13. Här är en berättelse
    om en kille som heter Joel.

  14. Joel jobbade på ett kontor, och ibland
    följde chefens 9-åriga dotter med.

  15. Hon var något av en pojkflicka.

  16. Hon hjälpte till med att dela ut post.

  17. Efter hand började hon och jag
    retas med varandra lite lekfullt.

  18. Hon kom med min post och räckte ut
    tungan, och jag jagade iväg henne.

  19. -Rart.
    -Ja, hon var väldigt rar.

  20. Och så en dag... Det var tidigt,
    och jag hade just kommit till jobbet.

  21. Jag gick in på toaletten-

  22. -och när jag kom ut hade jag
    mina glasögon i skjortfickan.

  23. Jag såg en liten person
    komma gåendes mot mig i korridoren-

  24. -så jag gick ner på huk och började
    gå mot henne som en krabba.

  25. Jag låtsades att mina händer var klor
    och vaggade fram mot henne.

  26. Nu är det ingen som stänger av radion.

  27. Och så sa jag med läskig röst:

  28. "Åh nej, jag kan inte fatta
    att du är här i dag!"

  29. Och precis när jag sa "i dag"-

  30. -så såg jag henne tydligt.

  31. Och jag insåg
    att det inte var den där unga flickan-

  32. -utan en av våra praktikanter,
    som råkar vara dvärg.

  33. Jag såg henne, och blev alldeles
    förfärad och ställde mig upp och sa:

  34. "Herregud, jag är hemskt ledsen.
    Jag trodde att du var nån annan."

  35. Och jag tänkte för mig själv: "Vem
    ska hon tro att den personen är?"

  36. Det kändes som en sån där situation
    där en förklaring bara gör saken värre.

  37. Det enda jag kunde göra var att be om
    ursäkt och bryta kontakten för alltid.

  38. Det är samma upplägg som i min
    flygplanshistoria, fast intressant.

  39. Saker händer. Han lämnar toaletten
    utan glasögon och ser en liten person-

  40. -och börjar kräla mot henne.

  41. Sen inser han
    att personen inte var den han trodde.

  42. Det är en rörelse framåt. Men
    det sista som händer i berättelsen-

  43. -är att han inser att han har misstagit
    sig. Det är det sista som händer.

  44. Men berättelsen fortsätter.
    Jag spelar upp slutet igen.

  45. Och jag tänkte för mig själv: "Vem
    ska hon tro att den personen är?"

  46. Det kändes som en sån där situation
    där en förklaring bara gör saken värre.

  47. Byggsten nummer två är reflexion.

  48. Det är då
    vi får komma in i berättarens huvud.

  49. Vi får veta hur de känner och tänker.
    De blir riktiga människor-

  50. -och de säger
    nåt som vi kan relatera till.

  51. När han säger att det bara blir värre om
    man försöker förklara sig-

  52. -så förvandlas berättelsen från en
    som Joel skulle berätta för vännerna-

  53. -som gillar den för att de känner Joel,
    till en berättelse som alla kan gilla.

  54. För alla har upplevt det där att
    det bara blir värre, ju mer man säger.

  55. Det är det som gör berättelsen
    lämpad för en större publik.

  56. Så reflexion är väldigt viktigt.

  57. Och så insats. Det här
    har många svårt att förstå-

  58. -så jag ska spela upp början av ett
    timslångt program vi gjorde nyligen.

  59. I oktober förra året tillbringade vi
    hela månaden hos en bilhandlare-

  60. -i utkanten av New York City, och
    det här är början av det programmet.

  61. Freddy är VD på en bilfirma nu,
    men han började som bilförsäljare.

  62. Och han var duktig,
    för han har talets gåva.

  63. Han brukar avsluta
    allt han säger med ett skratt-

  64. -även vid dåliga nyheter. Här bedömer
    han chansen att nå månadens mål.

  65. Jag säger väl 50 %.
    Det är gott om tid kvar.

  66. Här pratar han om en månad
    då bilfirman inte nådde sitt mål.

  67. Jag jobbar på provision,
    så jag tjänade ingenting.

  68. Om Freddy inte skrattar är det illa.

  69. I oktober skrattade Freddy inte mycket
    under sina möten med säljarna.

  70. Nu tror ni att det kanske att det här
    bara var avsett att vara lite roligt.

  71. Men hela den här berättelsen
    hänger på de här två meningarna.

  72. De innehåller insatsen. Lyssna igen.

  73. Här uppskattar han sina chanser:

  74. Jag säger väl 50 %.
    Det är gott om tid kvar.

  75. Här pratar han om en månad
    då målet inte uppnåddes.

  76. Jag jobbar på provision,
    så jag tjänade ingenting.

  77. De där två meningarna innehåller två
    fakta som är viktiga för berättelsen.

  78. De har 50 % chans
    att uppnå månadens försäljningsmål-

  79. -och om målet inte uppnås
    får Freddy inga pengar.

  80. Så insatserna är höga. Och det här
    tar man upp i början av programmet.

  81. Under oktober var försäljarna
    tvungna att sälja 129 nya bilar.

  82. Om de gjorde det
    tjänade de 90 000 dollar.

  83. Om de sålde en bil för lite
    så tjänade de ingenting.

  84. Här sitter Freddy i ett möte
    med sina försäljare-

  85. -och berättar att de måste skärpa sig.

  86. -Jag är riktigt stressad.
    -Förlåt.

  87. Lägg i en högre växel!
    Vi måste klara försäljningsmålet.

  88. Annars blir jag inte så trevlig.

  89. Så ligg i ordentligt i dag!

  90. Det gäller alla! Fyll rummen med
    ballonger och slå på radioapparaterna.

  91. Cabba ner bilarna och fyll
    utställningsrummet med ballonger.

  92. Det ska inte vara en ballong per bil.
    Det ska se ut som en cirkus.

  93. Det ska se ut som
    en riktig kanonrea, en dunderfest.

  94. Före midnatt den 31:a
    måste vi ha nått målet.

  95. Så är det bara! Det finns inga ursäkter.

  96. Alla hugger tag i ett gäng ballonger,
    blåser upp dem och pyntar med dem.

  97. För ballonger säljer ju bilar.

  98. Och sen...

  99. ...kommer det ingen. En timme går.
    Två timmar, tre timmar.

  100. Fyra timmar. Lördagen borde vara
    deras bästa dag, och det är tomt.

  101. -Freddy, hur går det?
    -Åt helvete. Det är helt dött.

  102. På eftermiddagen sa Freddy att det
    var mycket mindre kunder än vanligt.

  103. Lägg märke till låten som spelas
    på radion i bakgrunden när de pratar.

  104. -Vad tror du att det beror på?
    -Ingen aning.

  105. Jag är riktigt stressad nu.
    Riktigt stressad.

  106. Märker ni hur insatsen är drivande
    bakom den här berättelsen?

  107. Kommer de att nå försäljningsmålet?
    Kommer de att tjäna några pengar?

  108. Den håller intresset uppe.
    Den är avgörande för berättelsen-

  109. -för utan den blir det bara ett program
    om några killar med en rolig dialekt.

  110. Om ni läser en bok
    eller tittar på en tv-serie-

  111. -så lovar jag att det finns insatser
    i dem som driver handlingen framåt.

  112. Kommer paret att bli ihop? Lyckas
    bovarna med stöten, eller åker de dit?

  113. Nåt som håller oss kvar. Och när folk
    kommer till oss med idéer-

  114. -så är det ofta det här som saknas.

  115. De säger att de har träffat en
    krigsveteran eller en globetrotter-

  116. -som har levt ett sånt intressant liv,
    och det skulle bli en bra berättelse.

  117. I själva verket skulle det nog inte det-

  118. -för det skulle bara bli
    en beskrivning av en intressant person.

  119. Men om man inte får veta insatserna,
    vad som står på spel-

  120. -så saknas den där rörelsen framåt.

  121. Så det är oerhört viktigt.

  122. Händelse, reflexion och insats.
    Jag ska spela upp ett utdrag till.

  123. Ett exempel på hur bra det kan bli
    när alla byggstenar finns med.

  124. Det är från ett program jag gjorde
    om en kille som heter Oscar Ramirez.

  125. Oscar växte upp i Guatemala
    och har bott i USA i cirka tolv år.

  126. Plötsligt ringde
    en krigsbrottsåklagare i Guatemala.

  127. Hon sa att när han var tre år gammal
    så dödade soldater alla människor-

  128. -i den lilla staden Dos Erres
    på 1980-talet.

  129. De mördade alla utom två små pojkar-

  130. -och hon trodde
    att han var en av dessa pojkar.

  131. Oscar trodde att hon hade misstagit
    sig. Han hade haft en lycklig barndom.

  132. Jag blev förvirrad. Jag visste inte
    vad hon pratade om.

  133. Hon sa att hon visste att jag antagligen
    inte visste nånting om det.

  134. Jag var helt tyst
    och lyssnade bara på henne.

  135. Ett dna-test visade att mannen som
    Oscar trodde var hans far inte var det.

  136. Han var befälhavare för soldaterna
    som dödade Oscars familj-

  137. -och 200 människor. Hela hans by.

  138. Befälhavaren
    uppfostrade Oscar som sin egen son.

  139. Och som om inte det var tillräckligt...

  140. Oscars biologiska far levde.

  141. Han var bortrest när massakern
    skedde, och hade bott ute i djungeln.

  142. Jag heter
    Tranquilino Castañeda Valenzuela.

  143. Där hörde vi Oscars biologiska far.
    Här får vi höra lite mer om honom.

  144. Tranquilinos gravida fru
    mördades vid Dos Erres-

  145. -tillsammans med parets nio barn.
    Det trodde han i alla fall.

  146. I trettio år han levt ensam i djungeln.

  147. Han gifte aldrig om sig
    och skaffade inga fler barn.

  148. Mitt under intervjun
    frågade han mig en sak.

  149. -Får jag säga vad mina barn hette?
    -Självklart.

  150. Min förstfödda
    hette Esther Castañeda.

  151. Mitt andra barn hette Etelvina.

  152. Det tredje hette Enma.

  153. Sen kom Maribel. Hon var
    ungefär tretton när hon dog.

  154. Sen kom Luz Antonio,
    en av mina söner.

  155. Sen kom César.

  156. César var sju år gammal.

  157. Sen kom två flickor till.
    Odilia och Rosalba.

  158. -Nån mer?
    -Ja.

  159. Alfredo.

  160. Alfredo var Oscars riktiga namn.

  161. Tranquilino besökte släktingar
    när massakern inträffade.

  162. När han fick höra att hans fru och alla
    hans barn hade blivit mördade...

  163. Jag blev alldeles utom mig.

  164. Jag började dricka.

  165. Jag trodde
    att jag kunde dränka mina sorger-

  166. -men mina sorger kunde visst simma.

  167. Det var ett exempel på den sista
    byggstenen i en bra berättelse.

  168. Alla berättelser bör föra tankarna
    till nåt mer övergripande.

  169. Den där sista repliken: "Jag trodde
    att jag kunde dränka mina sorger"-

  170. -"men mina sorger
    kunde visst simma."

  171. Den är ett resultat av en unik
    och alldeles fruktansvärd upplevelse.

  172. Det är bara han
    som kan ha just den insikten-

  173. -men det är ändå en universell insikt.

  174. När jag läser i tidningen
    om Irak eller Syrien-

  175. -där folk lider och lider förluster-

  176. -berättelser som man lätt ignorerar,
    just för att de är så hemska

  177. -och så olösbara och konstanta
    - så tänker jag på Tranquilino.

  178. Han hjälper mig förstå dessa händelser
    med större djup och empati.

  179. En bra berättelse bör även säga nåt om
    människan och dess omvärld.

  180. Tack.

  181. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Så berättar du bäst

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Brian Reed är en av producenterna till hyllade radioserien This American Life, som berättar urspännande historier om helt vanliga människor. Här berättar han om de viktiga fundament som är helt avgörande för att en vardagsbetraktelse ska förvandlas till en spännande historia. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik, Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Berättande, Berättarteknik, Dramaturgi, Litteraturestetik, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Tiden är i upplösning

Författaren Eva Hoffman bjuder på filosofiska betraktelser över hur vi människor hanterar tid i vår samtid. På nätet handlar nästan allt om med vilken hastighet vi kommunicerar. Tiden blir allt mer virtuell. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

En ny syn på tid

Erin Moore är UX-designer på Twitter. Hon menar att vi måste utforma produkter som får människor att må bra och inte enbart känna sig effektiva. Tidens tempo förändras hela tiden beroende på hur vi mår. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Att lära genom bilder

Ed Cooke har skapat Memrise, en träningsapp för hjärnan. Här går han igenom några grundprinciper som kan komma till användning om man vill träna upp sin minneskapacitet. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Hur vi ska förstå data

Sarah M Watson forskar kring hur vi förstår data och algoritmer. Hon menar att vi måste ha ett nyfiket men betydligt mer kritiskt förhållningssätt till teknologi och de sajter och appar vi använder varje dag. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Internets fysiska struktur

Konstnären Ingrid Burrington berättar om internets fysiska struktur. Hon menar att det är viktigt för alla att förstå vilka fysiska kablar och satelliter som får sajter som Facebook och Google att fungera. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Att koda är konst

Mattan Griffel var tvungen att på egen hand lära sig programmering för att kunna förverkliga sina idéer. Han menar att kodaren är vår tids konstnär och att det är viktigt att alla lär sig programmera. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Unika röster på nätet

Kevin Allocca är trendanalytiker på Youtube. Han ger exempel på extremt framgångsrika virala videos, snuttar som ofta är ämnen för vårt dagliga samtal med andra människor. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Fånga publiken

Scott Cohen är grundare av distributionsföretaget The Orchard. Han pratar om hur vi ser på berättelser och information idag. Det råder stor konkurrens om publikens uppmärksamhet. Hans tips: portionera ut dina tankar bit för bit och låt din publik bli beroende av dig. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Ett levande arkiv

Evan Sandhaus är arkivchef på New York Times, en tidning som funnits sedan 1851. Han berättar om de viktigaste sätten att hitta läsvärde och sammanhang när tidningen öppnat sina anrika arkiv. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Så berättar du bäst

Brian Reed är en av producenterna till radioserien This American Life. Här berättar han om hur en vardagsbetraktelse kan förvandlas till en spännande historia. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Den riktigt nära framtiden

Jill Nussbaum arbetar med interaktionsdesign på den digitala byrån Barbarian i New York. Hon menar att de bästa historierna finns i den nära framtiden, en era där människor möter design som gränsar till science fiction. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Nya berättelser, nya världar

Nonny de la Peña arbetar med multimediajournalistik inom spelvärlden. Med hjälp av exempel från händelser i fånglägret i Guantánamo och kriget i Syrien rekonstruerar hon verkliga händelser i en virtuell värld. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

En smartare verklighet

Teknologentusiasten Nell Watson menar att maskiner snart kommer att ersätta människan på alla nivåer i samhället. Amir Rubin visar hur spel och appar kommer att integreras med verkligheten. Dessa två spaningar följs av en frågestund. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Smarta telefoner för äldre

Clara Gaggero Westaway berättar om ett projekt som hon arbetat med för att designa mobiltelefoner för äldre. En serie intervjuer gav henne insikt i hur de äldre tänkte om drömmar och funktionalitet. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

I fokus: en inkodad humanism

Nell Watson är teknologentusiast och vd för holländska innovationsföretaget Poikos. Hon menar att robotar i vår vardag inte behöver vara någon skräckvision. De kan hjälpa oss att förstå oss själva. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

I fokus: så blir apparna smartare

Amir Rubin är en av grundarna till teknologiföretaget Paracosm. Han föreläser om en ny generation appar, som kommer att kunna interagera med omgivningen och användaren med hjälp av 3D-skanning. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Stockholm Literature 2015

Ljudmila Ulitskaja + Gabriella Håkansson

Ljudmila Ulitskaja är en av Rysslands mest lästa författare idag. Hon pratar med svenska författaren Gabriella Håkansson om att skriva om de små människorna och inte de stora hjältarna, om att litteraturen faktiskt är fri från Rysslands censur och om att göra allt i sin makt för att dra fram Rysslands mörka historia i ljuset. Inspelat den 25 oktober 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Stockholms litteraturfestival.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Rapport från kinesisk by - 50 år senare

1963 gav Jan Myrdal ut sin bok "Rapport från kinesisk by". Den kom att påverka en hel världs syn på den kinesiska revolutionen. Hur ser det ut i den lilla byn Liu Lin idag? Och hur sann var egentligen den bild Myrdal gav i sin bok?