Titta

Idrottens himmel och helvete

Idrottens himmel och helvete

Om Idrottens himmel och helvete

Säsong 2. För vem finns ungdomsidrotten? Idrottssverige är fullt av olika mer eller mindre påhittade teorier om hur träning ska bedrivas på bästa sätt och för bästa resultat. Men hur hårt ska eller bör man träna? Hur ska tränare bete sig? Och varför är det så viktigt att vinna? En serie om krossade drömmar, starka känslor och vilka konsekvenser som vuxenvärderingar får för barn- och ungdomsidrotten. Men också om de goda exemplen och de inspirerande tränarna.

Till första programmet

Idrottens himmel och helvete : AkademispecialDela
  1. Pappa! Kolla vad jag fick på judon.

  2. Det handlar om barnkonventionen.
    Alla måste läsa det.

  3. Jättebra, tack.
    Det ska jag verkligen göra...

  4. ...tre poäng med.

  5. Sverige har en unik rörelse,
    byggd på stora delar frivillighet.

  6. Något som utmanas
    av en kraftig global akademitrend.

  7. Det här är
    "Idrottens himmel och helvete".

  8. -Nu kör vi!
    -Sätt igång!

  9. -Hitåt.
    -Fortsätt, fortsätt, fortsätt.

  10. Inom idrotten är många unga
    beredda att gå väldigt långt-

  11. -för att lyckas i sin sport.

  12. Hitåt. Kom igen, killar. Nu kör vi!

  13. Hitåt. Hitåt.

  14. Hitåt, hitåt. Nu kör vi!

  15. -Upp med er.
    -Fortare! Sacka inte efter nu.

  16. -Hur är den här skolan?
    -Otroligt hård.

  17. Mycket träning och fokus på idrotten.

  18. Akademiskt är den...
    Påfrestande med mycket jobb.

  19. Vi går upp halv sex på morgonen
    och går till gymmet.

  20. Vi har hamnat på IMG Academy
    i Bradenton, Florida.

  21. Kanske världens
    mest kända idrottsskola-

  22. -där huvudverksamheten är en form av
    high school med inriktning på sport.

  23. Det här är alltså skolområdet.
    Det är rätt så stort.

  24. Ja, vi har faktiskt ökat till omkring
    2 000 kvadratkilometer.

  25. Vi lägger till och behöver större yta
    i takt med att vi får fler elever.

  26. Vi har över 900 elever just nu.

  27. Från början var det en tennisskola där
    den legendariske Bollettieri-

  28. -specialtränade en rad
    av de spelare som sen blev storheter.

  29. Idag har verksamheten växt
    till att omfatta en rad sporter.

  30. Förutom studenterna kommer både unga och
    äldre etablerade idrottare hit-

  31. -för att specialträna,
    tester och mental utbildning.

  32. Men det är inte gratis. Att gå här
    kostar en mindre förmögenhet.

  33. Trots att idrotten
    är en så central del-

  34. -är det ändå
    studieresultaten som premieras.

  35. Vi förbereder dem för att
    bli personer, inte bara idrottare.

  36. De flesta, 98 %, går vidare
    till college. 2 % blir proffs.

  37. -2 % blir proffs?
    -Ja.

  38. Det är dubbelt så många
    som genomsnittet normalt sett.

  39. I en genomsnittlig high school spelar
    5 % i college. Här är det 98 %.

  40. Så vi lyckas definitivt få många
    att gå vidare till collegeidrotten.

  41. Många av coacherna i Sverige
    funderar inte på det akademiska.

  42. Det är träning varje dag i veckan.

  43. Här fokuserar man på det akademiska. Sen
    kommer fotbollen, i andra hand.

  44. Det tror jag är viktigt
    när man fokuserar framåt.

  45. Eftersom många tyvärr bränner ut sig i
    en tidig ålder i Sverige.

  46. Man blir trött på sin sport
    men har inget annat utanför.

  47. Det är det man gör bra här i USA.
    Man fokuserar på allt utanför planen.

  48. Och sen kommer fotbollen.

  49. Det är uppenbart en allt populärare
    global trend att gå på idrottsskola.

  50. Nåt man känt av på IMG-

  51. -där både antal och elever
    och sporter ökat de senaste åren.

  52. Idag finns här basket, lacrosse,
    baseball, amerikansk fotboll-

  53. -friidrott, vanlig fotboll,
    golf och inte minst tennis.

  54. Jag skulle älska att ha volleyboll
    också, men jag vet inte hur det blir.

  55. De har pratat om andra sporter,
    som softboll eller brottning.

  56. Men jag tror att de fokuserar
    på att få de sporter vi har att växa.

  57. -Vad får du offra, då?
    -Mycket fritid och socialt liv.

  58. Familjen hemma. Man får offra mycket.

  59. Men det är klart värt det när man ser
    till framtiden jämfört med innan.

  60. -Vad är dina planer efter skolan?
    -Att komma in på college...

  61. ...spela fotboll på college och
    förhoppningsvis gå alla fyra år där.

  62. Spela, få ett jobb här i USA
    och förmodligen stanna här i USA.

  63. Han där uppe verkar älska
    att springa upp och ner.

  64. Det märker man. Alla gör lite extra för
    sin sport och för att lyckas.

  65. Tillsammans med sitt lag.

  66. Varför lockas
    fler och fler till akademier?

  67. En anledning är bilden i media.

  68. Unga som har presterat nåt extra upphöjs
    till potentiella OS-stjärnor-

  69. -eller framtida fotbollsproffs.
    Som om det vore idrottens enda syfte.

  70. Att vara nio år och bli uppmärksammad är
    så klart oerhört kul och hedrande.

  71. Men vad blir priset? Ska barn behöva
    bära vuxenvärldens värderingar?

  72. Vad händer med barnen när identitet blir
    detsamma som prestation?

  73. Nu en person som kan bli kung, eller är
    kung, på fotbollsplanen i Sverige.

  74. På onsdag kommer
    den här nioåringen lämna Malmö-

  75. -och flytta hela vägen
    till Barcelona, alldeles själv.

  76. -Jag vill inte lämna mitt gamla lag.
    -Du vill inte?

  77. -Men det ska bli kul att åka?
    -Ja.

  78. Han har fått chansen som miljoner
    små fotbollskillar drömmer om.

  79. Zico Junior ska börja i en
    av Barcelonas ungdomsakademier.

  80. Men du ser ut som Neymar.
    Du vet det? Har du hört det förut?

  81. Forskning visar att vuxenperspektiv inte
    ska appliceras på barnidrott.

  82. Men om mediebilden är att jag
    som ung är värd att exponeras-

  83. -för att jag är en blivande stjärna, då
    sänder det en tydlig signal.

  84. Det enda idrottandet som är värt nåt är
    det som handlar om att vinna.

  85. Ska vi berätta de här historierna måste
    vi vara tydliga-

  86. -och veta vad det är vi
    egentligen säger med våra hyllningar.

  87. För bilden är så klart
    mer komplex och mångfasetterad-

  88. -än om man bara tänker på Messi, Neymar
    och Barcelonas framgångar.

  89. Vem är det?

  90. -Hej!
    -Hej. Välkomna.

  91. -Tack. Här bor ni, alltså?
    -Ja.

  92. Det är han som ska skjuta där.

  93. Allt började när Zicos pappa skickade in
    en video till FC Barcelona.

  94. Jag tror att den här var en av dem.

  95. Zico bjöds in för att göra tester, och
    han blev antagen.

  96. Nyheten om nioåringen slog ner
    som en bomb i Sverige och utomlands.

  97. Vi kollade ju alltid
    varje fredag på "Lilla Aktuellt".

  98. De såg mig där, och alla började komma
    fram. "Får jag din autograf?"

  99. Jag bara: "Nej, ingen får. Jag måste gå
    hem." För det kändes så jobbigt.

  100. Jag kan veta
    hur Chris Brown och de har det nu.

  101. Och Messi och Ronaldo och alla.

  102. Det är härligt,
    men emellanåt är det jättejobbigt.

  103. Väl på plats blev det först inte
    Barcelonas akademi p.g.a. Fifaregler.

  104. Han fick spela med fotbollsinternatet
    Fundación Marcet istället-

  105. -dit han flyttade alldeles själv,
    som nioåring.

  106. Där bodde han i åtta månader och han
    ogillade internatets strikta regler.

  107. De straffade mig varje dag för att jag
    lyssnade på musik i mobilen.

  108. Jag tyckte: "Nej, här ska jag sluta." Så
    sa jag det till pappa.

  109. Sen gjorde vi alla prov i Barca, och vi
    lyckades och kom hit till huset.

  110. Det är en tävling
    om vem som ska bli bästa spelaren-

  111. -så din närmaste vän
    kan vara din värsta rival.

  112. Det är klart att han blev tuffare
    och hade en tuffare attityd.

  113. Men det har trappats ner nu.

  114. Vad tycker du om det? Skolorna verkar ha
    tuff mentalitet och disciplin.

  115. Ja, det är det. Därför är det
    extra viktigt att familjen är med.

  116. Så att han
    kan hitta en fristad hemma-

  117. -och varva ner och få fulla stödet
    han behöver från oss.

  118. Efter åtta månader valde Zicos familj
    att flytta ner och stödja satsningen.

  119. Därmed fick han börja
    i Barcelonas fotbollsskola-

  120. -men en uttöjd häl har gjort att starten
    i laget varit komplicerad.

  121. Aj.

  122. Jag vill vara världsbäst, men det
    kan man inte bli om man inte tränar.

  123. Det finns så många sätt att se på när
    och hur man ska börja sin karriär.

  124. När solen går ner i Barcelona
    är det förmiddag i Florida.

  125. Där på IMG går sju andra svenskar
    med idrottsdrömmar.

  126. En av dem är Fabian från Uppsala.

  127. -Välkommen till din träningsarena.
    -Tackar.

  128. -Hur är det att vara här?
    -Fantastiskt bra. Varje dag.

  129. -Ni verkar ha det rätt skönt.
    -Ja, det är fantastiskt väder här.

  130. Det är underbart. Själva
    träningsupplägget är helt annorlunda.

  131. I Sverige, eller i alla fall Uppsala,
    var det mycket enskilda poängspel-

  132. -som var liksom centralt.
    Här är det mycket basic.

  133. Som att tränaren bara matar bollar. Det
    är en väldig omställning först.

  134. "Vad är det här?
    Det kan inte vara bra", tänkte jag.

  135. Men redan efter nån vecka
    kände man att det är fantastiskt.

  136. -Blir du lycklig när du ser det här?
    -Jag älskar det.

  137. I vårt uppdrag får vi vara med
    och påverka ungdomars liv.

  138. Vi får undervisa dem eller hjälpa dem
    att växa och bli bättre i sin sport-

  139. -eller i livet i allmänhet. Det ger
    oss känslan av att ha bidragit lite.

  140. Och vem skulle inte vilja ha palmer,
    sol och sport som pågår hela dagen?

  141. Om ni ska förlora andra setet ska ni
    försöka göra det med högre poäng.

  142. Nu gäller tävlingsandan.
    Många har turnering i helgen.

  143. På den här banan
    får Alex spela mot Fabian.

  144. Börja röra mer på fötterna
    nu när du börjar bli uppvärmd-

  145. -för vi ska röra oss mycket
    under de kommande tre timmarna.

  146. Vi försöker göra nåt annorlunda varje
    dag, med många drillar och live ball.

  147. Idag har vi tävlingsbetonad träning.

  148. Vanligtvis brukar en tävlingsmatch
    här ta två timmar att avsluta.

  149. Om en match slutar efter en timme
    var en person inte tävlingsinriktad.

  150. Då pratar vi med dem
    och frågar varför de gjorde så.

  151. Kom upp lite högre på den här serven.
    Utmärkt serve.

  152. Alex, vad tittar du på där borta?

  153. Jag vet!

  154. Men tänk på att ha bra slagställning
    och hålla blicken på bollen.

  155. När man spelar känner man
    att det är bra med variation.

  156. I Sverige blir det lätt
    väldigt uppdelat på en gång.

  157. Du är bra, då spelar du där.
    Du är lite sämre, då spelar du där.

  158. Så spelar de aldrig tillsammans.

  159. Här spelar folk från lite sämre grupper
    med de bättre och tvärtom.

  160. -Vad tror du att det beror på?
    -Främst kulturen, tror jag.

  161. Här har de det här med
    att man ska utvecklas tillsammans.

  162. I Sverige känns det mer individuellt,
    och mer som en lagsport här.

  163. Konstigt i det här landet, där man tror
    att allt är så individuellt.

  164. Ja. Jag tror att det har nåt att
    göra med deras skolidrott allmänt.

  165. Där är det verkligen så, speciellt
    på collegenivå. Då är man i ett lag.

  166. Precis som med idrotten är det
    prestationsbaserat i skolarbetet.

  167. Stor vikt
    läggs på att klara studierna.

  168. Gör man inte det,
    då får man inte idrotta heller.

  169. Jag gillar det svenska mer,
    för här har allt med prov att göra.

  170. Det spelar ingen roll
    hur bra man jobbar på lektionerna.

  171. Är du inte bra på provet
    får du ändå risiga betyg.

  172. Det är dock mycket lättare
    att få bra betyg här.

  173. Det är väl lite det
    som är skillnaden.

  174. Till vänster är vårt första elevhem.

  175. Ett av husen där eleverna bor. På
    andra sidan byggs ett andra elevhem.

  176. Och så fler tennisbanor, förstås.
    Alltid fler tennisbanor.

  177. -Vad har ni gjort fel?
    -Mycket!

  178. Vi lär oss ständigt och
    försöker alltid lära och växa mer.

  179. Våra presentationer
    är kanske lite för tråkiga-

  180. -så vi har försökt göra dem
    mer spännande och engagerande.

  181. Ibland förekommer det
    en del överträning.

  182. Hur ser du själv till att bli bättre?

  183. Jag håller mig motiverad. Jag älskar
    att jobba med barn och se dem växa.

  184. Och att spela turneringar
    och se goda resultat.

  185. Om det inte händer är det alltid bra
    att se vad jag själv gör fel.

  186. Hur kan jag
    förbättra elevens situation?

  187. Det handlar om att älska sporten. Jag
    älskar tennis och har spelat länge.

  188. Mitt mål med att vara här är
    att verkligen få utvecklas i tennis.

  189. Det kände jag sista året i Sverige-

  190. -att det är ganska svårt
    på en viss nivå att ta steget längre.

  191. För jag är inte bland
    de allra, allra bästa i min ålder.

  192. Jag är i gänget som verkligen vill, men
    som inte folk vill satsa på-

  193. -för att jag måste upp en nivå till.

  194. När man kom hit kände man på en gång att
    det spelar ingen roll.

  195. Så länge man vill ger de en allt
    för att man ska bli det man vill bli.

  196. Man vill ju inte lämna Sverige bara för
    att verkligen bli bra i tennis.

  197. Det låter ju lite småabsurt.

  198. Det är naturligtvis en helhet.

  199. Vi vill att de lyckas både akademiskt
    och i sin sport, som här är tennis.

  200. Att de når framgång inom båda fälten
    och blir mästare i livet i stort.

  201. Ja!

  202. Om du har tankar kring det här,
    mejla idrottenshh@ur.se.

  203. Stängsel, grindar och vakter.

  204. Det verkar vara temat för
    många av akademierna i Barcelona.

  205. På FC Barcelonas akademi ville de
    inte ta emot journalister som filmar-

  206. -men på den mindre klubben Espanyol var
    de mer hjälpsamma att öppna upp.

  207. De ska visa hur det fungerar här.

  208. Det är inte lätt att vara fotbollsklubb
    i samma stad-

  209. -och i skuggan av
    ett av världens populäraste lag.

  210. För att överleva ekonomiskt har klubben
    som många andra i Europa-

  211. -börjat satsa på att få fram egna
    spelare genom en akademiverksamhet.

  212. Både för att kunna fylla på A-laget-

  213. -och för att kunna tjäna pengar
    på att sälja vidare unga spelare.

  214. Många jobbar för oss och tittar på
    nästan alla matcher under helgen-

  215. -för att i slutet av säsongen kunna
    skapa ett bra urval av spelare.

  216. Det är den enda lösningen.

  217. Jag tillbringar många timmar
    på alla Kataloniens planer-

  218. -för att försöka hitta
    de bästa spelarna.

  219. Innan andra klubbar
    som Barcelona eller Madrid-

  220. -eller till och med utländska lag
    hittar dem och skriver kontrakt.

  221. Här bor många av spelarna på akademin
    från när de är fjorton år.

  222. De har det serverat för sig med hundra
    meter till skolan och planen.

  223. Allt är väldigt strukturerat. Här har de
    ett schema för när de lägger sig.

  224. Som man ser här måste de i det här
    rummet lägga sig halv elva.

  225. Då får de runt åtta timmars sömn.

  226. Det man kan konstatera är att det
    är rätt stor skillnad mot i Sverige-

  227. -och att det blir professionellt väldigt
    mycket tidigare.

  228. I Espanyol har man akademilag från
    sju år och upp till tjugoårsåldern.

  229. Men det är ingen självklarhet
    att få vara med-

  230. -och lever man inte upp till
    förväntningarna är man snabbt borta.

  231. Scouterna och tränaren bestämmer.
    Den spelaren är bra, den är det inte.

  232. -Är det inte tufft för barnen ibland?
    -Jo.

  233. Men det livet
    handlar om att konkurrera.

  234. De spanska fotbollsakademierna är
    en industri som växer för varje år-

  235. -och där till och med elvaåringar
    är värderade till mångmiljonbelopp.

  236. Efter Spaniens framgångar
    med både landslag och klubblag-

  237. -är det många som vill ta del
    av Spaniens fotbollsrecept.

  238. Även mindre företag har hakat på.

  239. Här på Wospac har de i dagsläget sextio
    spelare från hela världen.

  240. Många bor på akademin och man
    tränar minst 15-20 timmar i veckan.

  241. Vi är på hemmet
    där alla spelare från Wospac tränar.

  242. Det är här vi sover. Det här är
    det största rummet, rum tretton.

  243. I alla andra rum bor tre personer,
    men i det här rummet bor fler.

  244. -Hur länge har du bott här?
    -Det här är mitt tredje år.

  245. Jag kom hit 2012.

  246. -Hur trivs du?
    -Jag tycker fortfarande om det.

  247. Jag får all fotboll och
    all träning. Det är bara bra.

  248. För mig finns inte
    en sån sak som för mycket träning.

  249. Det gör en bara bättre. Ibland måste
    man vila för att undvika skador-

  250. -men det är alltid bra att träna.
    Med mycket träning blir man bättre.

  251. Känner du ibland
    en press att du måste lyckas?

  252. Det förekommer alltid press
    vad man än gör i livet.

  253. Jag kan lika gärna känna press och
    göra nåt jag älskar, som att spela.

  254. Det är viktigt att säga att jag
    inte lovar att du blir proffs.

  255. Jag lovar att du lär dig spanska
    och får en bra utbildning.

  256. Jag lovar att du
    kommer att få bra tränare.

  257. Du kommer att få goda chanser
    att bli fotbollsspelare.

  258. Men jag lovar inte att du blir det.

  259. Den svenska modellen,
    med föräldrar som tränare och ledare-

  260. -förstår man sig inte på här nere.

  261. I resten av världen
    är det här något normalt.

  262. Här i vår klubb
    är det till exempel inte tillåtet.

  263. -Tillsammans är vi starka.
    -Tillsammans är vi starka.

  264. -Vi vinner som ett lag.
    -Vi förlorar som ett lag.

  265. -Gör vi mål så firar vi.
    -Släpper vi in mål så tröstar vi.

  266. Det finns som tur är
    olika typer av akademier.

  267. Före detta proffset
    Erik "Samba" Johanssons modell-

  268. -är en än så länge mycket uppskattad
    kollovariant här i Sverige.

  269. Man dribblar här
    som man inte gör på en riktig match.

  270. Jag har lärt mig att man
    ska vara snäll, omtänksam, modig.

  271. Man ska våga ta risker.
    Man ska försöka.

  272. Första kontakten är: "Välkommen.
    Vill du vara med och spela fotboll?"

  273. Jag förmedlar vad jag vill lära ut.

  274. Kan ni säga "muito bom"?
    Vad betyder det? Ja, "mycket bra".

  275. För här i Samba vill jag att
    ni ska stötta och berömma varandra.

  276. I början kurrade det i magen och
    jag visste inte vad jag skulle göra.

  277. Sen kunde jag träna
    och då fick jag vänner.

  278. Nu har jag roligt.

  279. Första gången tänkte jag att
    jag skulle vara dålig och sånt-

  280. -men när jag kör så känner
    jag att jag börjar bli bra.

  281. Så det går bättre för varje gång.

  282. Vem kan visa Hasse Brasse?
    Upp med en hand.

  283. Stor applåd!

  284. Vi bryr oss inte om att de inte klarar
    det. Då går det nästa gång.

  285. Det är styrkan hos den tjejen
    när hon kommer till dig nästa gång:

  286. "Kolla, Samba.
    Nu kan jag göra Marta-finten!"

  287. Den är mycket större än att gå fram, som
    många gör. "Så här ska du göra!"

  288. "Så här ska du göra."
    Låt dem pröva själva.

  289. Inspirera dem att själva försöka.

  290. I händerna, eller i fötterna,
    på vår pristagare-

  291. -blir det tydligt att fotboll
    kan vara så mycket mer än en idrott.

  292. Årets pristagare lever efter mottot
    "Tillsammans är vi starka".

  293. Erik "Samba-Erik" Johansson!

  294. Tack så mycket. "Obrigado", som man
    säger på portugisiska i Brasilien.

  295. Vilken fin utmärkelse. Vilken ära.

  296. Det här är en verksamhet långt ifrån det
    vi nu förknippar med akademi-

  297. -och elitsatsningar på utvalda barn.

  298. Jämfört med IMG delar man bara
    det starka engagemanget för barnen.

  299. Om ni vet vad ni tycker om och varför
    kan ni ta med det i allt ni gör.

  300. Jag tror att framgången bygger
    på hängivenheten hos vår personal.

  301. Jag har aldrig sett tränare vara så
    öppna för sånt som mental träning.

  302. Ibland medför det stigmatisering och
    det anses vara för folk med problem.

  303. Men i själva verket är det inte så.
    Vi tränar människor att tänka bättre-

  304. -och vara mer positiva och självsäkra
    och prestera bättre.

  305. Våra tränare tar det till sig. - Idag
    filmas ni och vi ska slå rekord.

  306. Utöver en rad olika fysiska kliniker och
    träningsarenor-

  307. -får de mentala bitarna
    allt större roll

  308. Något som Taryn bland annat
    jobbar med i sitt mind gym.

  309. -Och vetenskap är viktigt?
    -Väldigt viktigt.

  310. Mycket av det vi gör
    bygger på forskning-

  311. -och på det som andra
    har upptäckt genom sin forskning.

  312. Vi strävar alltid efter att bli
    bättre och använda vetenskapen-

  313. -för att öka vår kunskap och hålla
    oss à jour med de nyaste trenderna.

  314. Hur var det? 54? Det var inte illa.

  315. -Men det är uppvärmningen, eller hur?
    -Ja.

  316. Vad hade du i första veckan?
    Jaså, då måste du bli bättre.

  317. Zico, som nu är tio år,
    bor numera med sina föräldrar.

  318. Han går i skolan i Wospac utanför
    Barcelona, som vi besökte tidigare.

  319. Flera dagar i veckan tränar
    han både innan och efter skolan-

  320. -och det kan bli tolv pass i veckan.

  321. Hinner du göra nåt annat än
    att spela fotboll och gå i skolan?

  322. Jo. Jag...

  323. Springer mycket, joggar.

  324. Försöker springa
    så länge jag bara kan.

  325. Så att jag får stora muskler.

  326. Så att jag kanske
    kommer kunna skjuta bättre.

  327. Och... Ja.

  328. Brukar du leka med kompisar ibland?
    Hinner man med det?

  329. Jag leker inte så mycket,
    eftersom jag blir så trött.

  330. -Av allt spelande?
    -Ja.

  331. Det mesta för Zico
    handlar om fotboll och skola.

  332. Trots att han blir trött ibland säger
    han sig gilla sitt nya liv i Spanien.

  333. Under tiden vi var här läkte hälen och
    han fick äntligen göra sin debut.

  334. Här får man lära sig
    grunderna ordentligt från början.

  335. Man får det som en rutin i sitt spel.

  336. Barnen är ju fortfarande barn, men
    varför ska man inte lära sig offside?

  337. Varför ska man inte lära sig
    att man inte får bakåtpassa?

  338. Det borde vara en del av spelet,
    som när man är vuxen.

  339. Har man en dröm eller önskemål om att
    bli professionell fotbollsspelare-

  340. -så är det väl
    den här vägen man ska gå.

  341. Han förtjänar det.
    Jag är glad för honom.

  342. Hoppas att de gör mål nu också. Ja...!

  343. Du är inte orolig att han tröttnar? Han
    tränar redan tolv pass i veckan.

  344. Jag är aldrig orolig. Så länge
    han tycker det är kul så kör vi på.

  345. Skulle han tröttna
    så får han tröttna.

  346. Det är en balansgång
    mellan allvaret och leken.

  347. Det är en svår ekvation att få ihop.

  348. Men lyckas man få ihop det
    blir det bra resultat, tror jag.

  349. -Är det stor skillnad mot i Sverige?
    -Ja. Mycket mer.

  350. Typ i Sverige
    gjorde jag elva mål varje match.

  351. Och här gör jag bara
    tre, två, ett, kanske.

  352. Eller kanske noll, till och med.
    För att erkänna.

  353. Textning: Charlotta Jonasson
    www.btistudios.com

  354. Översättning: Charlotta Jonasson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Akademispecial

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur mycket press kan och vill vi utsätta barnen för? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Akademin ses som en drömfabrik där flera av världens största fotbollsspelare tillbringat sina ungdomsår. IMG Academy i Florida kallar sig världens ledande idrottsakademi. En mental coach guidar oss runt organisationen vi träffar ett par svenska atleter som gjort valet att flytta till Florida och IMG. Före detta fotbollsproffset Erik "Samba" Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna. Han vill att barnen ska fokusera på det vackra spelet.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Barn och idrott, Idrott, Sport, Ungdomsidrott
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Idrottens himmel och helvete

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Ni spelar som kärringar!

Avsnitt 1 av 8

Idrott ska vara för alla. Ändå är diskriminering bland barn som håller på med idrott ett globalt problem. Möt Sebastian som blir retad för att han rider, och fotbollstjejerna som blev ifrågasatta efter att de klippte håret kort.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidiga elitsatsningar

Avsnitt 2 av 8

Avhoppen ökar inom fotbollsrörelsen. Vi besöker två klubbar som arbetar olika. Den ena klubbens mål är att få barnen att stanna kvar så länge som möjligt och ha roligt. Den andra klubbens mål är att utbilda framtida elitidrottare. Vi träffar även Yamina Enedahl som är Sveriges första världsrekordhållare i fridykning. Hon berättar om resultatfokus och påtvingade mål.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidig gallring och missade stjärnor

Avsnitt 3 av 8

Freestyleskidåkaren Henrik Harlaut har vunnit guld i Big Air på X-games och gör trick som ingen annan i världen kan. Men han har aldrig haft en tränare. Skidåkaren Marcus Hellner nobbades när han sökte till skidgymnasium. Hur stor är risken att ungdomstränare missar talanger vid tidig gallring?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Klubbidrott - på gott och ont

Avsnitt 4 av 8

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Möt syskonskaran Hoppe som för succé i wakeboardvärlden, utan förening eller tränare. Vi tittar också på fenomenet inkilning, nollning av unga nya medlemmar i föreningar. Fotbollsspelaren Mikael Danielsson berättar hur dåligt många mår av det.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Avsnitt 5 av 8

Det är lätt att som tränare stirra sig blind på snabba segrar, men svårare att höja blicken och se systemet som segrarna ingår i. Varför och hur tävlar vi? Vi följer med till Vision 54 som instruerar golftränare och fokuserar på det mentala och till ponny-SM där det blir tydligt att det finns olika förhållningssätt till stilbedömning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

De supermotiverade

Avsnitt 6 av 8

Vilka risker finns inom ungdomsidrotten? En knäskada hindrade framtidslöftet Emelie Färdigh från att ta hem storsegrar i höjdhopp. Ryttaren Jens Fredriksson berättar om personer inom ridsporten. Mats Börjesson, läkare, berättar om vår tids största problem: stillasittandet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Akademispecial

Avsnitt 7 av 8

Hur tidigt kan man hantera press? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Före detta fotbollsproffset Erik ”Samba” Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Idrottsrörelsens framtid

Avsnitt 8 av 8

Hur kommer ungdomsidrotten att överleva framtiden? Möt 70-årige eldsjälen Seppo Reijonen som bygger hoppbackar och instruerar sportintresserade barn och ungdomar. Doktor Ulrika Berg berättar om ungdomars fysiska och psykiska förutsättningar. Hon menar att man ibland glömmer bort betydelsen av sociala relationer till förmån för att uppnå goda resultat.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Idrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Det är lätt att som tränare stirra sig blind på snabba segrar, men svårare att höja blicken och se systemet som segrarna ingår i. Varför och hur tävlar vi? Vi följer med till Vision 54 som instruerar golftränare och fokuserar på det mentala och till ponny-SM där det blir tydligt att det finns olika förhållningssätt till stilbedömning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Idrottens himmel och helvete

Idrottsakademier

Hur fungerar idrottsakademierna och varför finns de? Zico, 11 år, har lämnat Sverige för spel i FC Barcelonas fotbollsakademi. Programledaren Elin Norberg leder samtalet från Mora och Lilla Vasaloppet pågår i bakgrunden.