Titta

Uppdrag kroppen

Uppdrag kroppen

Om Uppdrag kroppen

Kroppens anatomi för mellanstadiet. Hur fort slår hjärtat när du anstränger dig till max? Vad händer med pulsen när du blir uppskrämd? Hur lång tid tar det för mat att förvandlas till bajs? Vilka delar av kroppen har bäst känsel? Det är frågor som 11-åringarna Nora, Eli och Pella undersöker. I varje program löser de ett uppdrag som är kopplat till ett visst organ eller organsystem i kroppen. Det handlar om hjärta, lungor och blodomlopp, matsmältning, hjärna och nervsystem, skelett och muskler och hud. Organens utseende, placering och funktion presenteras. Dessutom förklarar Helena Thulin, barnläkare, några vanliga åkommor som hicka, förstoppning, växtvärk och blodtrycksfall.

Till första programmet

Uppdrag kroppen : HudMaterialDela
  1. Om kroppen.

  2. Tre vänner undersöker...

  3. ...utanpå...och inuti.

  4. -Här kommer dagens uppdrag.
    -Kolla!

  5. "Uppdrag kroppen: Inpå huden."

  6. "Testa var på kroppen
    huden är känsligast."

  7. I dag är det känselsinnet som
    sitter i huden som ska undersökas.

  8. Hela kroppen är täckt av hud, och
    vi känner mer eller mindre överallt.

  9. Vi ska testa hur känseln varierar
    på olika kroppsdelar.

  10. Ge mig en gissning.
    Vilka kroppsdelar har bäst känsel?

  11. Kanske nånstans i ansiktet.

  12. Jag tror att det
    kan vara örsnibbarna.

  13. Sidan på magen.

  14. Kom!

  15. Här ska ni göra känseltesterna.
    Det är mycket som känns här.

  16. Lite blött...

  17. -Is.
    -...och kallt.

  18. Det är jättehärligt.

  19. Det känns som en massa nålar
    som sticker i handen.

  20. Ja, det är skönt.

  21. -Pella, du vet var ni ska...
    -Det är här.

  22. -...och vad ni ska göra.
    -Massage.

  23. -Lägg dig ner. Ser du nånting?
    -Nej.

  24. Så.

  25. Nu när Eli och Nora inte ser
    ska Pella testa deras känsel.

  26. Hon ska använda ett utvikt gem
    i form av ett U.

  27. Två eller en?

  28. Pella trycker hela tiden mot huden
    med två spetsar.

  29. Eli och Nora säger
    om de känner ett eller två tryck.

  30. -Vad händer om vi trycker på benet?
    -En.

  31. -En, en.
    -Eli känner bara en spets.

  32. Det märks att känseln
    inte är lika bra på benen.

  33. En.

  34. Två.

  35. Huden är kroppens största organ.

  36. Om man kunde veckla ut den skulle den
    bli nästan lika stor som ett lakan.

  37. Hela kroppen är täckt av hud. Den är
    ett skydd för kroppens inre organ.

  38. Den ska hålla fukt och kyla ute.

  39. Och den ska stoppa värme
    och skydda mot sol.

  40. Huden ska se till
    att temperaturen är lagom inuti.

  41. Huden är full av känselceller
    som håller koll på omvärlden.

  42. Känselcellerna skickar meddelanden
    till hjärnan när nåt är kallt...

  43. ...varmt...

  44. ...vasst...eller mjukt och skönt.

  45. Uppdraget pågår för fullt.
    Känns det som ett eller två tryck?

  46. Två.

  47. En.

  48. En.

  49. En.

  50. -En.
    -En.

  51. Nu är vi klara
    och ni kan ta av ögonbindlarna.

  52. Det var alltid den här,
    alltid två piggar.

  53. -Aldrig en?
    -Nej.

  54. Det kändes som om det var en ibland.

  55. Och ibland kändes det
    som om det var tre.

  56. -Vad beror det på att det känns så?
    -Jag vet inte. Hjärnan?

  57. Eftersom man inte ser vad det är,
    så känns det...

  58. Och hjärnan tar det som om det är en,
    fast det är två.

  59. Ja, ni är nåt på spåren.

  60. I huden finns känselceller
    som skickar signaler till hjärnan.

  61. Men de sitter olika tätt. Där
    cellerna sitter längre ifrån varann-

  62. -är känseln sämre,
    som på benet...och armen.

  63. Huden på magen verkar inte heller
    så känslig som ni trodde.

  64. En.

  65. -Och inte örsnibbarna heller.
    -En.

  66. -Men däremot på läpparna.
    -Två...två.

  67. Och fötterna.
    Där sitter känselcellerna tätt.

  68. Två.

  69. -Och på händerna.
    -Två.

  70. -Huden på händerna är jättekänslig.
    -Två.

  71. Om en liten stund ska ni testa
    känseln i händerna i nästa uppdrag.

  72. -Alla vet hur det känns...
    -Det gjorde ont.

  73. Det känns som om det fräter på huden.

  74. Vi har alla varit med om det...

  75. -Det sved, stack och kliade.
    -...att bli bränd av solen.

  76. Får man för mycket solstrålar...
    Man pratar om ultraviolett ljus.

  77. När huden får solstrålar
    blir det en inflammation där.

  78. Då blir man solbränd,
    man blir röd och det gör ont.

  79. -När jag duschar kallt svider det.
    -Badar man i saltvatten svider det.

  80. För att skydda huden finns ett lager
    av hudceller som heter pigmentceller.

  81. När de får sol på sig
    bildar de pigment.

  82. Det skyddar resten av huden
    från solskador.

  83. Det gör att vi blir bruna
    när vi solar.

  84. Har man mörk hud bildar cellerna
    mycket mer skyddande pigment.

  85. Har man ljus hud
    blir man lättare solbränd.

  86. Man är då inte lika bra på att bilda
    skyddet mot solens UV-strålar.

  87. Solar man mycket
    eller ofta blir bränd-

  88. -finns en risk att man får hudcancer,
    eller malignt melanom som det kallas.

  89. Vill man skydda sig mot det
    finns det vissa knep.

  90. Det bästa är att inte vara ute
    när solen står som högst på himlen.

  91. Annars kan man sätta på sig
    ett lager kläder-

  92. -eller smeta in solkräm.

  93. Det blir också som ett lager
    som strålarna studsar mot.

  94. Nu gäller det. Här är en hemlig låda
    med fem olika saker i.

  95. Ni ska ta reda på vilka saker.

  96. Bara känna. Använd era känsliga
    händer. Ner med dem och känn!

  97. -Det kändes lite läskigt.
    -Det var slemmigt.

  98. Det var blött, slemmigt
    och rätt så äckligt.

  99. Känn på det här.

  100. Vänta, jag känner en hand.
    Det är en Barbiedocka.

  101. Jag är helt hundra på det.

  102. Det här är typ pasta.

  103. -Ja.
    -Vad coolt.

  104. Händerna är bra verktyg
    för att greppa och känna saker.

  105. Varmt, kallt.
    Det kan göra ont eller vara skönt.

  106. -Det är nära mig.
    -Det är pasta överallt.

  107. Vad är det där? Det är en tesak.

  108. -Får jag känna? Ja, det är det.
    -Ta upp den.

  109. -Ja, det var en tesak.
    -Det här måste vara pasta.

  110. Här är nåt. Vad är det här?

  111. Det är en laddare. Som en låda...

  112. -Det sticker ut två metallgrejer.
    -Och så en sladd.

  113. Nu har vi tre saker.

  114. Det här är en elefant.

  115. -Det är nästan som en sten.
    -Ja, och den har ben och en snabel.

  116. -Är det?
    -Ja, testa.

  117. -Ja, det var rätt.
    -Vad bra vi är.

  118. -En till grej.
    -Försök leta.

  119. Inte helt trevligt alla gånger.

  120. Det var kladdigt och som om det
    var maskar, men det var spaghetti.

  121. Allt var flottigt. - Vi testar.

  122. -Pasta.
    -Det är fem saker.

  123. -Det gick ju bra. Var nåt svårt?
    -Ja, vissa saker.

  124. Jag trodde inte
    att det var en sån här tesak.

  125. Den kändes som en leksak.

  126. Då är vi klara. Nästa uppdrag.

  127. Huden har tre olika lager.

  128. Överhuden, läderhuden och underhuden.

  129. Den yttersta, överhuden, är tålig
    och stoppar smuts och bakterier.

  130. Överhuden byts ut hela tiden.
    Det märks när man badar.

  131. Den smutsiga randen som blir kvar
    på badkarskanten är just gammal hud.

  132. Under överhuden sitter läderhuden.

  133. Förutom känselceller finns här
    hårsäckar där hårstrån växer ut.

  134. Till varje hårstrå finns en liten
    muskel som får håret att resa sig.

  135. När man får gåshud när man fryser
    är det den muskeln som jobbar.

  136. Hela kroppen är täckt av hår,
    men mest hår växer på huvudet.

  137. Svettkörtlar finns också
    i läderhuden.

  138. De hjälper till att svalka kroppen.

  139. Den innersta delen av huden,
    underhuden, innehåller fettceller.

  140. De funkar som stötdämpare
    och för att hålla värmen.

  141. Dags för sista testet.

  142. Ner med isen i påsarna. Mera!

  143. -Det känns som att ta godis.
    -Mer som glass väl?

  144. Hur kyla påverkar känseln
    ska vi testa nu.

  145. Vi ska göra det med is.

  146. -Den läcker.
    -Nej, den är bara kall.

  147. Isen ska ligga på armarna i en minut.

  148. -Hur känns det?
    -Det gör jätteont.

  149. Där! Så. Jag lägger den där.

  150. Nu ska vi se hur känselcellerna
    har påverkats av kylan.

  151. Eli går med fingrarna längs armen,
    och Nora säger till när det känns.

  152. Säg stopp.

  153. -Stopp.
    -Okej, där.

  154. -Pella, ta av den.
    -Vad skönt.

  155. Vad gör du?

  156. -Där.
    -Okej, där.

  157. -Var jag här?
    -Där.

  158. Det blir så kallt att det blir hårt
    och man kände inte fingrarna.

  159. Det är nåt med känseln.

  160. En del av känselcellerna
    har blivit bedövade av isen.

  161. Ni känner bara kylan
    och inte att Eli rör huden.

  162. Därför brukar man ha is
    när man gjort sig illa.

  163. Ja, precis.
    Men vi tar det från början.

  164. Huden är det största organet.

  165. Den skyddar kroppens inre
    och håller temperaturen jämn.

  166. I huden sitter känselsinnet
    som ger oss viktig information.

  167. Känselcellerna sitter olika tätt och
    känseln är olika bra i olika delar.

  168. Fötter och händer
    är de kroppsdelar som känner mest.

  169. Där sitter känselcellerna tätt.

  170. När huden kyls av is
    bedövas känselcellerna.

  171. Is är fiffigt
    om man har gjort illa sig.

  172. Vad kallt.

  173. -Det var jättesvårt.
    -Det kändes som tre ibland.

  174. -Det var konstigt.
    -Det var roligt.

  175. Så bra att det var roligt.
    Ett nytt uppdrag är redan på väg.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hud

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I detta avsnitt handlar uppdraget om känselsinnet i huden. Nora, Eli och Pella undersöker hur känseln varierar på olika kroppsdelar. De anatomiska animationerna visar hur huden är uppbyggd och hur den hänger ihop med den övriga kroppen. Barnläkare Helena Thulin förklarar vad som händer när man blir bränd av solen samt vad pigmentcellerna har för funktion i huden.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Allmän medicin, Anatomi, Dermatologi, Hud, Känsel, Medicin, Människokroppens anatomi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Uppdrag kroppen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Hjärta, lungor och blodomlopp

Avsnitt 1 av 5

Nora, Eli och Pella undersöker hur pulsen varierar i olika situationer: när de tar det lugnt, när de jobbar hårt och blir skrämda.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Matsmältningsorgan

Avsnitt 2 av 5

Nora, Eli och Pella äter majskolvar och undersöker hur lång tid det tar för majsen att brytas ner och förvandlas till bajs. Medan de väntar på resultatet testar de smak- och luktsinnet i ett smaktest.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Hjärna och nervsystem

Avsnitt 3 av 5

Nora, Eli och Pella testar hjärnorna genom att se om man kan lära sig jonglera på två dagar. Vi följer vägen genom hjärna och nervsystem. Hur funkar kroppens reflexer? Barnläkare Helena Thulin förklarar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Skelett och muskler

Avsnitt 4 av 5

Nora, Eli och Pella testar lårmusklerna och hur de fungerar vid olika rörelser. Barnläkare Helena Thulin förklarar växtvärk och stukning.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Hud

Avsnitt 5 av 5

Nora, Eli och Pella undersöker hur känseln varierar på olika kroppsdelar. Animationerna visar hur huden är byggd och hänger ihop med kroppen. Vad händer när man blir bränd av solen? Barnläkare Helena Thulin förklarar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Hjärtat och lungorna

Hjärtat och lungorna är två livsviktiga organ. Tillsammans med blodet ser hjärtat och lungorna till att kroppens alla delar får syre och näring, så att vi kan röra på oss, så att hjärnan kan lösa problem, så att vi kan skratta och gråta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Minnet

Del 1 av 5. David och Emma börjar spela dataspelet Brains League. Med sina avtarer, Ursus och Lynx ska de försöka ta sig från nivå 1 till nivå 5. Men de får genast problem och tvingas använda en livlina. De ringer jourhavande hjärnforskare och ber om råd. Hur ska avatarerna hitta till minnet och hippocampus? Lyckas de att lösa den kluriga uppgiften?

Fråga oss