Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Jag bara tvingar mig liteDela
  1. Jag vet i dag att det inte är sunt
    för mig att snurra in mig-

  2. -i olika dieter
    eller olika sätt att äta.

  3. Jag vill fortsätta att äta hälsosamt,
    och jag älskar att träna.

  4. Fast jag mår också bra av att ligga
    på soffan-

  5. -och äta saker som inte är
    så hälsosamma, men i lagom dos.

  6. -Välkommen hit, Maja-Stina Fransson.
    -Tack.

  7. Din bok "Jag bara tvingar mig lite"
    är en självbiografisk roman-

  8. -om Minna som lider av tvångstankar.
    Vad är tvångstankar?

  9. De kan yttra sig i olika former.

  10. Det som är gemensamt är
    att man blir besatt av någonting.

  11. Man hamnar i ett tvångsmässigt
    beteende som tar över ens vardag.

  12. Hur ter sig det för Minna i boken?

  13. Man får följa henne
    genom olika delar i livet.

  14. Som barn har hon stort fokus på
    att vara ren.

  15. I 20-årsåldern är det listor-

  16. -och att äta rätt
    som hon fokuserar på.

  17. Och i nutid sitter hon på kaféer
    och tjuvlyssnar på andra människor.

  18. Det är också ett tvång. Hon noterar
    vad de säger och lever efter det.

  19. Vad får renlighetsbehovet som barn
    för konsekvenser?

  20. Det tar över hennes liv till slut.

  21. Istället för att vara ute
    med sina vänner-

  22. -tvättar hon sig i badrummet.

  23. Hon duschar, och tvättar händerna,
    i timmar.

  24. Det blir ett problem för henne.

  25. Hur började problemen
    med tvångstankar för dig?

  26. Det var som för Minna
    när jag var 11, 12 år.

  27. Jag fick för mig att vissa saker
    var smutsiga-

  28. -och mitt största mål var att
    vara ren.

  29. Ett tydligt minne från den tiden är
    hur jag låser in mig i badrummet-

  30. -och pumpar ut tvål
    för att få det perfekta löddret-

  31. -så att varje millimeter
    av mina händer blir rena.

  32. Samtidigt dunkar mamma på dörren
    och säger åt mig att komma ut.

  33. Att jag inte får vara
    där inne längre. Hon är frustrerad.

  34. Jag är frustrerad för att hon stör
    mina ritualer.

  35. För man har vissa ritualer
    i sitt tvång.

  36. Men hon gjorde rätt som störde mig.

  37. Hur utvecklades det här sedan?

  38. -Menar du själva...
    -Tvångstankarna, för dig.

  39. Det var en viss tid i mitt liv-

  40. -då jag fokuserade på smuts
    och renlighet.

  41. Det kom jag ur också.

  42. Senare i livet fokuserade jag mycket
    på mat-

  43. -och att leva strukturerat
    enligt listor.

  44. Jag listade mitt liv
    och levde efter dem.

  45. Så det kom tillbaka i en ny fas.

  46. -Vad gick listorna ut på?
    -Vardagliga saker.

  47. Jag skulle måla naglarna två gånger
    i veckan, träna fem gånger-

  48. -läsa ett visst antal sidor i en bok,
    testa nya recept.

  49. Det var detaljerat. I början var det
    roliga saker som jag mådde bra av.

  50. Men när de hamnade på listan blev de
    måsten och krav som jagade mig.

  51. En ständig jakt att få kryssa av
    på listan.

  52. -Vad hände om du inte kryssade av?
    -Då mådde jag väldigt dåligt.

  53. Jag kände mig misslyckad som inte
    levde upp till mina egna krav.

  54. -När insåg du att du hade problem?
    -När jag...

  55. I kombination med listorna fokuserade
    jag på maten och gick ner i vikt.

  56. Till slut hade jag gått ner
    för mycket.

  57. Jag kände själv att jag
    inte orkade med livet jag levde.

  58. Dessutom var min familj, släkt
    och vänner på mig-

  59. -så jag tog tag i saken
    och fick professionell hjälp.

  60. -När var ätstörningarna som värst?
    -När jag var drygt tjugo år.

  61. Hur såg din vardag ut
    när det var som värst?

  62. Från tidig morgon fokuserade jag på
    vad jag åt.

  63. Att äta så lite kalorier som möjligt-

  64. -samtidigt som jag skulle klara av
    studier, extrajobb-

  65. -och listorna med veckans mål
    som jag skulle genomföra.

  66. Din mamma försökte få dig att sluta
    med det tvångsmässiga tvättandet.

  67. Minna har vänner och familj
    som försöker få henne att sluta-

  68. -men hon lyssnar inte.

  69. -Hur reagerade du?
    -Jag var också döv.

  70. Jag ville inte lyssna på dem.

  71. De var på mig väldigt mycket, men jag
    tog inte till mig det till en början.

  72. Men det var tack vare att de var
    sådana "jobbiga jävlar" mot mig-

  73. -som jag kom ur det.

  74. Ett råd till dem som lever med någon
    som har tvångstankar-

  75. -är att störa, och inte göra det till
    något normalt-

  76. -i familjens liv
    eller i vänskapskretsen.

  77. -Vad sa de?
    -Att jag skulle sluta.

  78. Att det jag gjorde inte var sunt
    och att jag inte mådde bra av det.

  79. Att det inte gick längre.

  80. -Vad visste du om tvångstankar?
    -Väldigt lite, som barn.

  81. Min mamma var noga med att läsa på-

  82. -och lade fram artiklar så att jag
    skulle se att jag inte var ensam.

  83. Folk var rädda för fåglar,
    och att gå på torg, och sådant.

  84. Jag kände igen mig-

  85. -men under de perioder
    när jag har lidit av tvången-

  86. -har jag sökt information, men inte
    tyckt att det funnits så mycket bra.

  87. Det har inte funnits så många
    karaktärer i litteraturen-

  88. -som lever tvångsmässigt,
    på det här sättet.

  89. Det behövdes en bok om detta,
    som inte är ren facklitteratur.

  90. Hur gick det till när du sökte hjälp?

  91. Som barn var vi på ett BUP-samtal,
    men det gav inte så mycket.

  92. Men det var ändå ett uppvaknande om
    att jag behövde ta mig ur det här-

  93. -så på så vis var det bra.

  94. Andra gången fick jag
    professionell hjälp-

  95. -i form av en psykoterapeut
    som jag pratade med regelbundet-

  96. -och en läkare.

  97. Hur fick du lära dig att tänka?

  98. Jag fick lära mig att gå emot
    mina tvång, sakta och i små steg.

  99. Jag fick lära mig en så enkel sak
    som att äta ostmackor.

  100. Jag fick lära mig att stryka saker
    på listan-

  101. -och ta ner listorna på en bra nivå.

  102. Det var väldigt konkret hjälp,
    samtidigt som jag fick prata av mig.

  103. Det var skönt att ha
    en professionell utomstående-

  104. -som kunde ge mig verktyg.

  105. Hur kändes det att göra
    de här, tidigare förbjudna, sakerna?

  106. Det var till en början en skräck.

  107. Jag gick emot allt jag hade satt upp
    om hur jag skulle leva.

  108. Folk som går emot sina tvång
    och sitt tvångsmässiga beteende-

  109. -vill inte det,
    men man vet att man måste.

  110. Hela Minnas tillvaro präglas av
    de här tvångstankarna.

  111. Det är i princip det enda som snurrar
    i hennes huvud.

  112. Vad har du gått miste om,
    på grund av tvångstankarna?

  113. Jag försöker att inte tänka så-

  114. -utan snarare att jag har fått
    en erfarenhet.

  115. Det var viktigt när jag skrev boken,
    och nu efteråt-

  116. -att jag har lagt det här bakom mig.

  117. Annars hade jag inte kunnat prata så
    fritt om det. Det var en erfarenhet.

  118. Jag har lärt mig om mig själv,
    och hur människor fungerar.

  119. Jag kan förstå hur folk fungerar,
    eftersom jag själv har levt så.

  120. -Vad har du lärt dig om dig själv?
    -Att...

  121. Att man gärna kan ha en del krav
    på sig själv.

  122. Jag är nog sådan som person.

  123. Men man ska göra det i lagom dos.

  124. "Lagom" är ett överanvänt ord,
    men det...

  125. Jag har lärt mig att hantera-

  126. -att jag är disciplinerad
    och van att ställa krav på mig själv.

  127. Själva ämnet tvångstankar
    är intressant i samhället-

  128. -eftersom vi ser hur elitidrottare
    och framgångsrika företagare-

  129. -sätter höga krav på sig själva.

  130. Gränsen mellan vad som är tvång och
    vad som är disciplin är väldigt fin.

  131. Det är snarare resultatet av vad man
    uppnår med sina tvång-

  132. -som värderas olika, och är antingen
    accepterat eller inte.

  133. I boken får Minna ett brev
    från en vän som skriver-

  134. -att hon kunde vara imponerad
    av Minna för hennes goda disciplin.

  135. Hon kunde beundra Minna för det.

  136. Finns det något gott med
    att ha tvångstankar?

  137. Inte jättegott.

  138. Man måste ha en normal relation
    till kraven man ställer på sig själv.

  139. Men disciplin uppskattas i samhället,
    och att man utför saker-

  140. -så i visst mått, men det måste vara
    på en normal nivå.

  141. Vilken blev den största förändringen
    i ditt liv när du slapp tvången?

  142. En enorm tidsvinst, för jag lade
    mycket tid på olika saker.

  143. Jag fick tid att vara den spontana
    människa som jag faktiskt är.

  144. Och sociala människa.
    Så det var ju otroligt härligt.

  145. Det är det man hoppas för folk som
    har ett tvångsmässigt beteende.

  146. Att de ska komma ur det och inse att
    det finns roligare saker att göra.

  147. Du har lagt detta bakom dig-

  148. -men behöver du handskas
    med de här tankarna ibland?

  149. Ja, nu när jag pratar så mycket
    om det.

  150. Men jag har inga problem med det.

  151. Du led av ätstörningar, och det
    gjorde jag också i tonåren.

  152. Men jag känner att jag varje dag
    måste handskas med det.

  153. Att inte falla tillbaka-

  154. -för det finns inom mig,
    fast jag agerar inte ut det.

  155. Det är så stor bantningskultur i dag.

  156. I alla tidningar tipsas det om
    hur man kan tappa vikt.

  157. Det handlar mycket om
    hur vi ska forma våra kroppar.

  158. Hur står du emot
    alla de här budskapen?

  159. Jag vet i dag att det inte är sunt
    för mig att snurra in mig-

  160. -i olika dieter
    eller olika sätt att äta.

  161. Jag vill fortsätta att äta hälsosamt,
    och jag älskar att träna.

  162. Fast jag mår också bra av att ligga
    på soffan-

  163. -och äta saker som inte är
    så hälsosamma, men i lagom dos.

  164. -Hur vet du vad som är en lagom dos?
    -Jag känner vad jag mår bra av i dag.

  165. Jag känner också om jag börjar sätta
    för höga mål om hur jag ska träna.

  166. Jag ska inte träna mer
    än tre gånger i veckan.

  167. Då kan jag nog falla in i mönster
    att vilja träna ännu mer.

  168. Så jag är noga med att inte
    ställa för höga krav.

  169. Hur ser du på tränings-
    och bantningshetsen i dag?

  170. Det är tragiskt
    att det är så stor hets-

  171. -men jag ser att den finns där för
    att folk tjänar stora pengar på det.

  172. Ju äldre man blir
    och med mer erfarenhet-

  173. -ser man bakomliggande
    faktorer också.

  174. Minna träffar kärleken, och får till
    slut berätta om sina tvångstankar.

  175. Hur var det för dig i mötet
    med vänner, kollegor, kärleken?

  176. Jag har varit väldigt öppen med-

  177. -hur jag har levt
    eller vad jag har gjort.

  178. Jag har inte skämts
    för att prata om det.

  179. Kanske inte på första dejten,
    men senare.

  180. Att prata om det är avgörande
    för att hantera hur man har levt.

  181. Var det så medan problemen pågick?

  182. Nej, som barn ville jag inte avslöja
    att jag tvättade mig så mycket.

  183. Det var en skräck
    att någon skulle få reda på det.

  184. Jag försökte dölja det.

  185. Mina händer var såriga av tvättandet,
    så jag drog ner ärmarna.

  186. Jag försökte att inte komma för sent
    till saker, så att folk skulle undra.

  187. Så under den tiden var det jobbigt,
    så klart.

  188. Vad kan vi lära oss av boken?

  189. Man kan få en förståelse för
    hur vi fungerar.

  190. Det var viktigt att det inte bara
    blev en nattsvart historia-

  191. -om tvångstankar, utan det skulle
    finnas kärlek och uppväxt.

  192. De delarna kan man också lära sig av.

  193. Vad har du för råd till den som lider
    av tvångstankar, eller en anhörig?

  194. Att söka hjälp, och prata med
    anhöriga om det man går igenom.

  195. Börja ta små, små steg.

  196. Vad har du lärt dig
    genom att skriva boken?

  197. I efterhand har jag lärt mig att
    många är drabbade av tvångstankar.

  198. Många har hört av sig,
    och kommit fram och berättat.

  199. Det är ett utbrett problem,
    vilket jag inte insåg innan.

  200. Vad skulle vi vinna på att prata mer
    om de här problemen?

  201. Om man döljer dem kommer man alltmer
    in i det tvångsmässiga mönstret.

  202. Men om man pratar om det gör man det
    till allas problem.

  203. Problem som man kan ta itu med,
    när man öppnar sig.

  204. Maja-Stina Fransson,
    tack för att du kom hit.

  205. När jag såg att jag hade fått ihop
    en hel historia.

  206. Det var ju en utmaning.

  207. Just nu läser jag en bok
    om föräldraskap.

  208. Om barnsjukdomar,
    vilket inte alltid är kul.

  209. Astrid Lindgrens böcker ligger ju
    nära. Dem har man läst så mycket.

  210. Jag är 31 år.

  211. Väldigt glad och social.

  212. Mamma, fru är jag också,
    och frilansjournalist och författare.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Jag bara tvingar mig lite

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Jag bara tvingar mig lite" är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna från 1990-talet till nutid. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Psykisk ohälsa, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Psykiatri, Psykiatriska syndrom, Psykiska sjukdomar, Tvångssyndrom, Ångest, Ångestsyndrom
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

I kroppen min

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Norden mot antibiotikan

Norden är en grön zon när det gäller antibiotikainjektioner i djuraveln, och Sverige var ett föregångsland då landet redan 1986 förbjöd detta. Här samtalar Norges folkhälsominister Bent Høie med John Arne Røttingen från norska folkhälsoinstitutet om de norska odlingslaxarna, där antibiotikan minskat med 98 procent i fiskfarmarna. Något som borde vara möjligt också i köttproduktionen. I resten av världen är antibiotikaresistensen ett komplext och globalt problem. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Kerstin och fäboden

Fyra månader om året bor tolvåriga Kerstin med sin pappa och lillebror på en fäbod i Dalarna. Där finns ingen el, internet eller spoltoalett. Vatten får de pumpa upp och värma. Korna måste mjölkas och äggen plockas. Allt görs på ett sätt som för 150-200 år sedan.

Fråga oss