Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

På Grammatikbolaget arbetas det med att leverera grammatik. Mats på lagret packar lådor med ordklasser. Britt-Inger sitter på kontoret och har hand om kundkontakterna. Och Kim är nyanställd för säsongen och jobbar i verkstaden. De anställda jobbar nu med satsdelar, men de fortsätter också att distribuera ordklasser och repetera och fördjupa kunskaperna i den svenska grammatiken. Häng med in på Grammatikbolaget, där ordklasser och satsdelar får sin förklaring på ett enkelt och roligt sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Adverb är inte så krångligtMaterialDela
  1. Välkommen till Grammatikbolaget!

  2. -Grammatikbolaget.
    -Ingen panik, det är bara grammatik.

  3. Här då? Nej! Men var tusan är de?

  4. Det borde ju drälla av adverb.

  5. Då ska vi se. Ringer det här?
    - Ja, det är Mats.

  6. Adverb, sa du?
    Ta upp det med Britt-Inger i stället.

  7. -Jag har så mycket att göra nu...
    -Hallå?

  8. Hallå? Konstigt.

  9. Hej, Kim!
    Har du något adverb jag kan få?

  10. -Prata med Mats.
    -Han bad mig ringa dig.

  11. Jaså, det sa han. Adverb, sa du?

  12. Adverb, adverb. Rrr... Rabarberpaj...

  13. Nej,
    nu kan jag inte hålla masken längre.

  14. Jag ska vara ärlig. Så här är det:

  15. Mats och jag tycker att det här
    med adverb är lite knepigt.

  16. -Vi har glömt dem med flit.
    -Men Britt-Inger, jag förstår inte...

  17. ...men många har svårt med adverb.
    P.g.a. missförstånd och fördomar.

  18. De säger att man inte kan stoppa in
    adverb i lådor och fack.

  19. Men det är ju det som är fantastiskt!
    De har personlighet, färg och glans!

  20. De förgyller tillvaron.

  21. Vi tycker att adjektiven gör det.
    Fast mycket enklare.

  22. De ger ju också färg och glans.
    Och dem tycker vi jättemycket om!

  23. Adverb är kanske ännu bättre!
    För de beskriver ju verbet.

  24. Titta här!

  25. -Jag dansar robotdans.
    -Du kan ju vara med i Let's Dance!

  26. -Du dansar så härligt.
    -"Härligt" är ett adverb.

  27. -Det beskriver hur jag dansar. Och...
    -Jag hör inte, du talar så tyst.

  28. "Tyst" är ett adverb!
    Det beskriver hur jag talar.

  29. Nu börjar det ringa en klocka
    i bakhuvudet.

  30. Jag känner mig som pånyttfödd
    med adverb.

  31. Klart vi ska ha adverb här!

  32. Ja... Nu ringer det,
    måtte det inte vara Kim igen. - Mats.

  33. -Hej, Mats!
    -Det var för väl att det var du.

  34. Kim frågade om adverb innan.

  35. Hon kan allt.
    Jag berättade vad vi hade gjort.

  36. Nu är det slut på stoppa huvudet
    i sanden-metoderna.

  37. Vi ska ha en adverb-kickoff. Japp!

  38. Kim har fixat vimplar och ballonger.

  39. Och du ska göra en slogan
    som beskriver det fina med adverb.

  40. Och håll tummarna för att min
    föreläsare kan redan i eftermiddag.

  41. Ja, men... Jag fnular på med det, då.
    Så vi... Vi hörs sen. Hej då.

  42. En slogan... Ja, det är roligt, det.
    Borta bra men hemma bäst.

  43. Sassa brassa mandelmassa.
    Den är ju som tagen.

  44. Jag borde hitta på något med truck.
    Vad gör man med den?

  45. Man kan köra snabbt och slirigt
    och långsamt och ryckigt.

  46. Nu har jag det! "Adverb - För dig som
    vill köra truck på mer än ett sätt."

  47. Här satt den, gamle gosse.

  48. Nu känner jag att det kommer en till.

  49. Nej, det vara bara gaser. Oj, det var
    krut i den det. Vad har jag ätit?

  50. Jag satt och funderade. Vem stöter på
    flest adverb i jobbet sitt?

  51. Jag såg bara ett ansikte framför mig:
    André Pops.

  52. Men vad har den här sportkillen
    med adverb att göra?

  53. Tänk er efter den stora matchen
    när André ska intervjua hockeykungen-

  54. -och han säger: "Hur gick matchen?"
    Och han svarar: "Det gick dåligt."

  55. "Pucken gled för snett.
    Domaren dömde fel."

  56. "Motståndarna tacklades hårt.
    Publiken hejade dåligt."

  57. Allt det här är adverb. Ja.

  58. André blir perfekt.
    Han kan tillföra oss mycket.

  59. Och så har jag gjort laxsnittar
    med dillkvist och en citronskiva.

  60. Vi får se, då. - Är det tv-sporten?

  61. Om man ska välja
    vill man ju ha ett adverb

  62. Jag säger nej, nej, nej
    man vill ju ha ett adjektiv

  63. Adverbet beskriver ju det man gör

  64. Men adjektiv beskriver ju
    hur någonting är

  65. Adverb är svaret på våran bön

  66. Jag säger adjektiv, mera adjektiv
    åt folket, mera adjektiv åt folket

  67. Glassen smakar gott

  68. Glassen, den är god

  69. -Kom igen...
    -Få höra ditt argument!

  70. Adverb - hur gör jag?

  71. Adjektiv - hur är jag?

  72. -Jag springer snabbt
    -Jag är snabb

  73. -Jag hoppar långt
    -Jag är lång

  74. -Jag säger adverb!
    -Adjektiv!

  75. -Jag sjunger högt
    -Jag är högljudd

  76. -Vem snackar konstigt?
    -Och vad du är konstig!

  77. -Jag säger adverb!
    -Adjektiv!

  78. -Adverb!
    -Och adjektiv!

  79. Jag fick tag på André Pops.
    Han kan inte i eftermiddag.

  80. Gud, vad besviken jag blev!
    Jag är helt tom på idéer.

  81. Och hela kylen är full av laxsnittar.
    Nu får jag slänga dem.

  82. Men Britt-Inger, nu fick jag en idé.

  83. Och den innehåller laxsnittar,
    teambuilding och adverb. Och vimplar!

  84. Hörru, ta med dig småmackorna
    så ringer jag Kim.

  85. Jaha... Ja, vi ses där nere, då. Hej.

  86. Nej, men... Heja, Kim! Heja, heja!
    - Ta för dig, du.

  87. -Bra, Kim.
    -Hon kan hjälpa dig när det behövs.

  88. -Hon är fenomenal. Ser fint ut.
    -Adverb! Jag hörde det nog.

  89. Vilken kickoff!
    Jag kan nog ta en till.

  90. Hon har det i blodet.
    Är det min tur nu?

  91. -Tar du tallriken?
    -Gärna.

  92. -Kan man köra vilken truck som helst?
    -Gravad lax. Det är goa grejer, det.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Ordklasser, Språkvetenskap, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 1

I den första kvartsfinalen ställs Kungsklippeskolan i Huddinge mot Bråtenskolan i Karlskoga. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Vilken bok vinner?

Medlemmarna i barnjuryn, Dlshad Hoshiar, Frida Haraldsson, Kajsa Pasanen, Martin Persson och Ramyar Shahsavar, har läst de fem nominerade böckerna. Det är dags att jämföra och rösta fram en vinnare. Vilken bok blir årets bästa svenska barnbok för 9-12-åringar? Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss