Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

På Grammatikbolaget arbetas det med att leverera grammatik. Mats på lagret packar lådor med ordklasser. Britt-Inger sitter på kontoret och har hand om kundkontakterna. Och Kim är nyanställd för säsongen och jobbar i verkstaden. De anställda jobbar nu med satsdelar, men de fortsätter också att distribuera ordklasser och repetera och fördjupa kunskaperna i den svenska grammatiken. Häng med in på Grammatikbolaget, där ordklasser och satsdelar får sin förklaring på ett enkelt och roligt sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Vad är verb i konditionalis?MaterialDela
  1. Välkommen till Grammatikbolaget!

  2. Ingen panik, det är bara grammatik!

  3. 37, 38...

  4. Dra mig baklänges!
    Jag har väl aldrig sett nåt liknande.

  5. Mats! Fixar du med det där?

  6. Gud, vilken stressig dag.

  7. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

  8. Han har blivit träningsfixerad.
    Det är bra att han tänker på hälsan-

  9. -men här sitter jag med en order på
    verb i konditionalis som måste i väg.

  10. Var det verb i konditionalis?

  11. Jag vet nog vad Mats håller på med.

  12. 37, 38, 39, 40...

  13. Jaha.

  14. Jaha. Det var Mats här.

  15. Hej! Det är Kim. Oj, vad du flåsar.

  16. Har du ätit för mycket fikabröd?

  17. Du kunde inte ha mer fel.
    Jag har inte fikat på flera timmar.

  18. Jag fick en beställning
    på verb i kondition-

  19. -och då blev jag så inspirerad.

  20. Det var verb
    som "springa, hoppa, cykla"-

  21. -och då vaknade
    sportgrabben inom mig.

  22. Det låter bra, men det är en låda
    verb i konditionalis som ska i väg.

  23. Vad sa du? "Verb i konditionalis"?

  24. Verb i konditionalis...

  25. Är det nåt annat än vanliga verb?

  26. Jag trodde bara att det var en lustig
    böjning på verb och kondition.

  27. Nja. Verb är alltid verb-

  28. -ord som man kan sätta "att" framför:
    "att träna, att cykla, att springa."

  29. Sen har du rört ihop det, för tricket
    med verb i konditionalis-

  30. -är att man använder ordet "skulle".

  31. Skulle du kunna förklara
    så att jag förstår bättre?

  32. Där sa du det!

  33. Du använde ordet "skulle".
    Lyssna här...

  34. Om jag åkte till Nordpolen
    skulle jag frysa.

  35. Jaha. Då tror jag att jag hajar.

  36. Kim, om du hade pengar på fickan...

  37. Skulle jag spara dem
    till min Japanresa.

  38. -Om du hade en ananas...
    -Då skulle jag äta den till mellis.

  39. Nu ser jag lådan.
    Det var värst vad den var högt upp.

  40. Men Kim, lyssna här:

  41. Om jag vore fyra meter lång-

  42. -skulle det inte vara nåt problem
    att få ner den. Är det konditionalis?

  43. Helt rätt! Du har hajat grejen.

  44. Yes! Vi säger så. Hej då!

  45. Då ska vi se.
    Jag måste hämta trucken.

  46. Men vänta nu, skulle du kunna
    förklara det där igen tack?

  47. Absolut.
    Om jag ville be artigt om nåt-

  48. -skulle jag använda konditionalis.

  49. Vad bra! Det skulle jag aldrig
    ha gissat om inte du hade förklarat.

  50. Jag vet att lådan inte har kommit,
    men vi jobbar så fort vi bara kan.

  51. Jaha, då ska vi ut och åka.

  52. Nämen, batteritorsk!

  53. Det måste vara nån som har lånat den
    men inte laddat batterierna.

  54. Vad är det för samhälle vi lever i?
    Det här får jag ta upp i veckobrevet.

  55. Ja... Jag skulle kunna ladda den-

  56. -om jag bara hade laddaren.

  57. Ja... Häng kvar, för nu tror jag
    att det är nåt på gång.

  58. Jag tycker mig se att det är
    en låda verb i konditionalis-

  59. -men jag kan inte ta gift på det
    för jag har läsglasögonen på mig.

  60. Men det är det nog.

  61. Såg du "Let's Dance" i fredags?

  62. Då ska vi se.

  63. Jag skulle kunna koppla i den
    om jag hade en lång skarvsladd.

  64. Äsch!

  65. Vi skulle kunna lösa det
    om vi fick lite mer tid.

  66. Det var ju verb i konditionalis!

  67. Nu ska vi se. Nej.

  68. Men vänta nu...
    Kim har ju en 25-metare.

  69. Hon lånar ogärna ut sina teknikprylar
    för hon behöver dem ofta själv-

  70. -men om jag bjöd henne på godfika-

  71. -skulle hon nog inte säga nej.
    Jag testar!

  72. -Hallå!
    -Mats! Hur går det?

  73. Du får ursäkta om jag jäktar på dig,
    men kunden ringer hela tiden.

  74. Det är jättebråttom med lådan.
    Hur går det? Vad gör du?

  75. Jag bakar och ska bjuda på godfika.

  76. Godfika?! Du skulle ju skicka i väg
    en låda med verb i konditionalis!

  77. Kära medarbetare och kollega,
    det är precis det jag håller på med.

  78. Lugn, bara lugn. En sak i taget!

  79. Jag säger "Oh, konditionalis"

  80. Jag säger "Oh, konditionalis"

  81. Jag skulle baka en kaka

  82. Skulle du kunna ge mig mjölet, tack?

  83. Om jag blir kladdig om händerna

  84. skulle du kunna klia mig på ryggen?

  85. Jag säger "Oh, konditionalis"

  86. Jag säger "Oh, konditionalis"
    för allt du skulle göra

  87. Om du inte stod så långt bort

  88. skulle du få smaka, du få smaka

  89. Om du inte stod så nära

  90. skulle du slippa smet i mustaschen

  91. Oh, konditionalis

  92. Jag säger "Oh, konditionalis"
    för allt jag skulle göra

  93. Jag säger "Oh, konditionalis"
    för allt vi skulle göra

  94. Oh, konditionalis

  95. Jag säger "Oh, konditionalis"

  96. Välkommen till Grammatikbolaget.
    Du pratar med Britt-Inger.

  97. Tjena! Det är Mats.

  98. Vad skönt att det var du.
    Jag var rädd att det var kunden igen.

  99. -Hur går det med ordern?
    -Nu är lådorna ivägskickade.

  100. Gud vad skönt! Jag har suttit
    som på nålar hela förmiddagen.

  101. Hur gjorde du?

  102. Jag tänkte logiskt
    och använde verb i konditionalis.

  103. Det var en trevlig kille
    som hämtade dem, Jakob.

  104. Var har inte arg längre? Förstod du
    vad han skulle ha det till?

  105. Han ville inte berätta det för mig,
    men det var nåt med ett bröllop.

  106. Du skulle ha varit med,
    för han skulle fria till sin tjej.

  107. Han stod här och repeterade.

  108. "Kära Kristin,
    skulle du vilja gifta dig med mig?"

  109. Herregud. Jag lipade som en fontän.

  110. Jag höll på att säga "Ja" själv.
    Man förstår att det var bråttom.

  111. -Du, det värmer i hjärtat.
    -Vi har levererat bra grammatik...

  112. ...så säg till Kim och kom ner hit,
    så bjuder jag på godfika.

  113. Det blir cupcakes.

  114. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Ordklasser, Språkvetenskap, Svenska språket, Verb
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Dödsknäpp

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Dödsknäpp” av Håkan Jaensson. Boken handlar om Totte som efter att ha sett ett läkarprogram på tv blir övertygad om att han har just den lömska sjukdom som doktorn pratat om. Än märks ingenting, men snart kommer han att vara död. Vad ska han göra av det lilla liv han har kvar att leva? Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss