Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

På Grammatikbolaget arbetas det med att leverera grammatik. Mats på lagret packar lådor med ordklasser. Britt-Inger sitter på kontoret och har hand om kundkontakterna. Och Kim är nyanställd för säsongen och jobbar i verkstaden. De anställda jobbar nu med satsdelar, men de fortsätter också att distribuera ordklasser och repetera och fördjupa kunskaperna i den svenska grammatiken. Häng med in på Grammatikbolaget, där ordklasser och satsdelar får sin förklaring på ett enkelt och roligt sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Vad är tempus?MaterialDela
  1. Välkommen till Grammatikbolaget!

  2. Ingen panik, det är bara grammatik!

  3. Nu är det så att Kim har en lillkusin
    som går i skolan precis i närheten.

  4. I femman går hon, och nu ska hennes
    klass komma hit på studiebesök.

  5. Det är inte annat än att man blir
    lite nervös när det kommer småfolk.

  6. Det ska bli så spännande!
    Vi börjar hos Mats på lagret.

  7. Man vill få dem att känna hur kul
    det är att jobba med grammatik-

  8. -och köra trucken,
    och hur det är här.

  9. Sen går vi upp till mitt kontor,
    och sen blir det fikapaus.

  10. Sen går vi ner
    till Kims labb i källaren.

  11. Det blir spännande för barnen-

  12. -för det är ju som ett tivoli.

  13. Innan de går ska alla få var sin sån
    att sätta på tröjan eller väskan.

  14. Där står det "Ingen panik, det är
    bara grammatik". Det gillar de nog.

  15. Men gud, nu kom jag på
    att vi ska ha T-shirtarna på oss!

  16. Nu måste jag skynda mig.

  17. Jag har gjort en lapp
    som jag tänkte ha till hjälp.

  18. Jag tänkte börja med att säga:
    "Hej! Jag heter Mats."

  19. "Välkomna! Vad roligt att ni är här."

  20. Då tittar jag upp och ser dem
    i ögonen, så att de känner sig sedda.

  21. "Jag jobbar här på lagret
    på Grammatikbolaget."

  22. Sen visar jag med handen mot hyllorna
    upp och ner-

  23. -och säger att vi har
    både ordklasser och satsdelar.

  24. Då tittar de på mig och tänker:

  25. "Hur gör han? Kan han hålla allt
    i huvudet eller har han nåt knep?"

  26. Då säger jag: "Det har jag."

  27. Visst har jag ett knep.
    Jag har tempuslådorna.

  28. Då tittar jag på dem, och de
    ser kanske ut som små fågelholkar.

  29. Då säger jag: "Stopp! Bli inte rädda.
    Jag ska förklara."

  30. Jag visar tempuslådorna.

  31. Jag har t.ex. en vanlig order
    med nåt som jag ska plocka ihop sen.

  32. Då lägger jag det i framtidslådan,
    futurumlådan - "in the future".

  33. Det ska jag göra sen.

  34. När det är dags att göra det
    lägger jag den i presenslådan-

  35. -och läser "adjektiv och objekt",
    så jag plockar ner det.

  36. När det är färdigt
    hamnar den i preteritumlådan.

  37. Då är den färdig, gjord och klar.

  38. Då kanske jag frågar: "Är det
    några frågor?" Det är det inte-

  39. -så jag säger: "Nu går vi
    på toaletten och till Britt-Inger."

  40. Va?

  41. Nämen, vad är det med dig nu?
    Ska du krångla?

  42. I dag är en viktig dag för mig.

  43. Barnen kommer, och jag ska visa dem
    hur kul det är att jobba på kontor.

  44. Jag har ju tagit fram pennvässaren,
    stämpeln och kvittoblocket-

  45. -men så krånglar du. Jag blir tokig!
    Jag måste prata med Kim.

  46. -Hej, Britt-Inger!
    -Hej!

  47. Du som är teknisk, kan du hjälpa mig?
    Jag håller på att bli tokig.

  48. Jag har inte ens
    fått på mig T-shirten.

  49. -Det är klart. Vad är problemet?
    -Den här! Apparaten är trasig.

  50. Britt-Inger, nu måste du andas.
    Annars kan du inte lösa problemet.

  51. In genom näsan, och ut genom munnen.

  52. Det finns inte tid för sånt här,
    för nu sitter barnen på bussen.

  53. Vi försöker igen. När jag får problem
    tänker jag i preteritum: Vad hände?

  54. Jag försökte klicka ihop två papper,
    och den fungerade inte.

  55. Just det, där hade du preteritum:
    Du ville och det fungerade inte.

  56. Sen måste du tänka i futurum:
    Hur ska du lösa problemet?

  57. -Jag ska väl laga krångelpelle.
    -Just det! Du ska laga krångelpelle.

  58. Om du ska lösa problemet
    behöver du ännu mer futurum.

  59. Du kommer att plocka isär den,
    leta efter felet och hitta felet.

  60. Du kommer att åtgärda felet.
    Sen är det bara att tänka i presens.

  61. Då ska du öppna, dra, vrida, vända.

  62. Jaha. Presens, säger du?
    Då ska vi se.

  63. Jag vrider och snurrar.

  64. Jag vänder och drar.

  65. Nämen!

  66. Men gud! Var har jag huvudet i dag?

  67. Alltså...
    Titta! Häftklamrarna är ju slut.

  68. Det är superenkelt att åtgärda.

  69. Då tar man bara nya
    och stoppar i dem så.

  70. Nu ska vi se om det går att häfta.

  71. Titta!

  72. Kim, du är en riktig hjältinna.
    Stort tack för hjälpen.

  73. Du, den här metoden kan vi visa
    för barnen när jag visar kontoret.

  74. Då får de grammatiken med på köpet.
    Det är genialiskt.

  75. Dåtid, nutid och framtid

  76. preteritum

  77. och presens

  78. och futurum

  79. det som har skett, det som sker

  80. och det som ska ske

  81. det är tempus

  82. Ja, tempus

  83. Jag tog med mig

  84. en minnessak
    från min guidade tur på slottet

  85. och jag snyter mig i syrrans gardiner

  86. Jag ska bli kär

  87. Dåtid, nutid och framtid

  88. preteritum

  89. och presens

  90. och futurum

  91. det som har skett, det som sker

  92. och det som ska ske

  93. det är tempus

  94. Nu kommer de!

  95. Hej!

  96. Det ska bli jätteroligt. Cissi!

  97. Hej!

  98. Nu kommer de.

  99. Hej, hej! Välkomna.

  100. Så många de är.
    Det är tur att vi har mycket fika.

  101. Det är rätt:
    "Ingen panik, det är bara grammatik."

  102. Gå in genom den stora dörren.
    Jag kommer och möter!

  103. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Språkvetenskap, Svenska språket, Tempus
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Dödsknäpp

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Dödsknäpp” av Håkan Jaensson. Boken handlar om Totte som efter att ha sett ett läkarprogram på tv blir övertygad om att han har just den lömska sjukdom som doktorn pratat om. Än märks ingenting, men snart kommer han att vara död. Vad ska han göra av det lilla liv han har kvar att leva? Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss