Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

På Grammatikbolaget arbetas det med att leverera grammatik. Mats på lagret packar lådor med ordklasser. Britt-Inger sitter på kontoret och har hand om kundkontakterna. Och Kim är nyanställd för säsongen och jobbar i verkstaden. De anställda jobbar nu med satsdelar, men de fortsätter också att distribuera ordklasser och repetera och fördjupa kunskaperna i den svenska grammatiken. Häng med in på Grammatikbolaget, där ordklasser och satsdelar får sin förklaring på ett enkelt och roligt sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget : Något nytt igen - objektMaterialDela
  1. Välkommen till Grammatikbolaget.

  2. Ingen panik, det är bara grammatik.

  3. Välkommen till Grammatikbolaget,
    du pratar med Britt-Inger.

  4. Subjekt och predikat. Jajamänsan,
    då ska jag skicka till dig...

  5. ...24, 26, 28, 30, 32...

  6. Välkommen till Grammatikbolaget,
    du pratar med Britt-Inger.

  7. Objekt? Nä, då tror jag
    att du har blandat ihop det.

  8. Men jag har ett nummer till
    en jättebra sportaffär.

  9. De kanske har objekt till dig.
    Nähä? Nä.

  10. Nej. Okej, men du... Subjekt
    och predikat kommer till dig i dag.

  11. Otroligt. Sen vi började med satslära
    har beställningarna gått varma.

  12. Jag hinner knappt få väg allt i tid,
    och då har jag ändå jobbat över...

  13. ...ja, varje kväll den här veckan.

  14. Man blir svettig,
    så man måste dricka.

  15. Välkommen till Grammatikbolaget.
    Vad kan jag hjälpa till med?

  16. Objekt? Jaha. Pkrrr!

  17. Nu hörs det så dåligt. Krrr!
    Kanske ringer du från mobil. Krr!

  18. Vet du vad vi gör? Krrr!
    Vi tar och lägger på.

  19. Och så ringer vi upp varandra igen.
    Krrr! Ja, tack, hej.

  20. Nä, här ligger det en katt begraven.
    Jag måste prata med Kim.

  21. -Hej, Britt-Inger!
    -Hej du, Kim! Hörru du, vet du?

  22. Nu har det ringt sex kunder och
    frågat efter nåt som heter objekt.

  23. Är det inte konstigt
    att de tror att vi har det?

  24. Har det med grammatik att göra?

  25. Jag visste att det skulle komma
    förr eller senare, bara inte när.

  26. Så här är det: Vi måste börja med
    en ny grej, och det är objekt.

  27. Nånting nytt? Ännu mera nytt? Räcker
    det inte med subjekt och predikat?

  28. Du säger ju:
    "Ingen panik, det är bara grammatik."

  29. Och du kommer nog att älska det här.

  30. Nej, det har varit fullt upp ändå!

  31. Med allt det nya med satslära.
    Och nu kommer du med objekt.

  32. Nu rusar det i bröstet, och nej,
    jag måste lägga mig ner lite.

  33. Så här kan vi inte ha det. Objekt är
    jätteviktigt. Därför vill de ha det.

  34. Och det tillhör satsläran.
    Det är subjekt, predikat och objekt.

  35. Jag blir matt bara jag hör
    ordet "objekt". Suck!

  36. Det känns precis som
    när jag fick panik för älgar.

  37. Plötsligt blev jag så rädd att jag
    inte vågade gå ut och plocka lingon.

  38. Så en dag när jag satt där hemma
    och åt köttbullar utan lingonsylt-

  39. -sa jag till mig själv: "Nä, Britt-
    Inger, så här kan du inte ha det."

  40. Och då gick jag till en psykolog.

  41. Åh, hörru du, det var ett stort horn,
    det där. Jaså?

  42. Och det blev så bra,
    för då fick jag träna mig på-

  43. -att tänka på och känna på älgar.

  44. Oj, oj, oj! Nu tog jag på den.

  45. Jag fick intala mig att jag tycker om
    älgar och älgar tycker om mig.

  46. -Och då löste det sig.
    -Precis så ska du tänka nu.

  47. Ta meningen "jag tycker om älgar".
    Vilket är predikatet?

  48. Men det är ju lätt.
    Predikatet är det som händer.

  49. Alltså är "tycker om" predikatet.

  50. -Just det! Och subjektet?
    -Det är den som gör nåt.

  51. -Och det är ju "jag".
    -Då är "älgarna" kvar. Vad blir de?

  52. Menar du att älgarna är objektet?

  53. -Just det!
    -Nämen, var det inte svårare än så?

  54. "Jag" är subjektet, "tycker om" är
    predikatet och "älgar" är objektet.

  55. -Det var ju inget att oroa sig för.
    -Objekt är suveränt.

  56. Vad fräscht det känns. Vårvindar
    friska här på Grammatikbolaget.

  57. En nytändning, och varför då?
    Jo, vi har börjat med objekt här.

  58. Här har jag då en beställning på
    objekt. De är otroligt populära.

  59. Då tänker jag meningen:
    "Jag hämtar en låda."

  60. Vad är det då som händer? Jo, det är
    nån som "hämtar". Då ska vi se.

  61. Då är ju det predikatet. "Hämtar."

  62. Då kommer ni ihåg: Predikat
    är alltid ett verb - nåt som händer.

  63. Vem är det då som hämtar? Jo, det
    är ju "jag". Då ska vi ha "jag" här.

  64. Här hade vi "jag". Då är det subjekt.
    "Jag hämtar."

  65. Men vad är det då jag hämtar?
    Jo, "en låda".

  66. Då är det objektet. Titta, "en låda".

  67. Titta. "Jag hämtar en låda." Va?

  68. Tänk om man inte hade objekt,
    då skulle jag bara "jag hämtar".

  69. Då skulle jag aldrig få nåt gjort.
    Alltså, objekt. "I love it."

  70. Objekt är vad det handlar om

  71. Objekt är vem det handlar om

  72. -Exempel: Jag förlåter dig
    -Objekt

  73. Det handlar om dig

  74. -Dig, lika med objekt
    -Objekt

  75. -Jag dansar robotdans
    -Objekt

  76. Vad dansar jag? Jo, robotdans!

  77. -Hej, Peter. Stör jag?
    -Tjena, Britt-Inger. Nej, ingen fara.

  78. Vänta bara.
    - Gunnar, spotta ut pinnen.

  79. Ja, du ska få macka sen.
    Pappa ska prata klart här bara.

  80. Så, Britt-Inger.
    Hur har ni det på Grammatikbolaget?

  81. Joo du, i dag har varit
    en omtumlande dag, ska jag säga dig.

  82. -Va? Vad då, då?
    -Vi har börjat leverera objekt.

  83. Först tänkte jag: "Nej, nu klarar jag
    inte en sak till. Jag blir utbränd."

  84. Men sen förstod jag,
    och nu är objekt min favorit.

  85. Ja, jag gissade att ni skulle ta in
    det när ni började med satslära.

  86. -Men jag hoppades att få vara med.
    -Ja, men Kim har fixat massor.

  87. Mats har pallar med objekt på lagret.

  88. Gunnar Dostojevskij, nu stannar du! -
    Ursäkta, Britt-Inger, jag måste dra.

  89. -Hej då. Och pussa ungarna från mig.
    -Vi hörs! - Gunnar, stopp!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Språkvetenskap, Svenska språket, Syntax
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Grammatikbolaget
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Grammatikbolaget
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Vilka av de de tio lagen kommer att gå vidare till slutspelet? På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Fråga oss