Titta

Justitia

Justitia

Om Justitia

Säsong 2. Programledaren och juristen Dona Hariri lotsar oss genom brott och straff. Autentiska rättsfall rekonstrueras och dramatiseras. Vi träffar unga, poliser och advokater och resonerar om moraliska frågor kring olika typer av brott. I varje program ger historikern Christopher O'Regan en historisk tillbakablick.

Till första programmet

Justitia : FörskingringMaterialDela
  1. Vi måste planera skivan.
    Har nån ett bra förslag?

  2. Jag hade bara tänkt låna pengarna,
    och betala tillbaka när jag fått lön.

  3. Sätt in pengar på Filles konto.

  4. Hur går det med skivan? Har du bokat?

  5. Ja. Jag ska bara...

  6. Det är på G.
    Jag ska bara dra i lite trådar.

  7. Då var det slut på Napoleons upptåg
    i Europa, och den här veckan är slut.

  8. Då återstår bara
    att önska trevlig helg.

  9. Vänta! Vi måste planera skivan.
    Har nån ett bra förslag?

  10. Jag kan fixa den fetaste festen:

  11. Ingen sunkig hipsterskiva,
    utan en riktig skiva.

  12. Det låter bra, men hur fixar du det?

  13. Jag känner
    nattklubbscheferna på Stureplan...

  14. -...så tänk Starlounge, rökmaskiner.
    -Lätt!

  15. -Kändisbartender.
    -Fy fan vad nice!

  16. -Lova att fixa det bra.
    -Det blir episkt.

  17. -Hur många tycker det är en bra idé?
    -Ja!

  18. Då säger vi så.
    Sätt över pengarna på Filles konto.

  19. Bra beslut, klassen.
    Jag skriver upp numret här.

  20. Hallå!

  21. Jag såg på Anders semesterbilder.
    Minns du när ni var i Kina?

  22. Nej.

  23. -Måste du dricka öl till maten?
    -Ja. Vad är det för mat?

  24. Pasta carbonara.

  25. Varsågod.

  26. -Anders älskade det här.
    -Vad fan!

  27. -Hallå! Vad ska du?
    -Jag ska ut!

  28. Det enda hon snackar om är Anders.

  29. Skit i det i kväll. Vi har lite kul.
    Vi, vi, vi...

  30. Ser du de tre tjejerna?

  31. -De är våra.
    -Jag ska ha hon till vänster.

  32. -Fuck you! Då tar du första rundan.
    -Ja. Absolut.

  33. -Fyra jägershots.
    -Okej.

  34. Skål för dig, mig
    och alla brudar vi ska släta över.

  35. -Det står "medges ej".
    -Jag trodde att jag hade fått lön.

  36. -Du har väl cash?
    -Ja.

  37. -Jag ska inte ta det?
    -Nej!

  38. I så fall får jag den vänstra.

  39. Prova igen.

  40. Nu funkade det.

  41. -Nu kör vi.
    -In i dimman.

  42. Det vi såg hände för några år sen
    i en vanlig gymnasieklass i Sverige-

  43. -och kan ses som en oskyldig händelse
    där en klasskassa försvann-

  44. -men det killen gjorde är ett brott,
    ett så kallat förskingringsbrott.

  45. -Vad är förskingring?
    -Förskingring...

  46. -Att nån lurar nån på pengar.
    -Man gömmer pengar.

  47. -Man flyttar pengar åt fel håll.
    -Är det att man blir lurad?

  48. Man gör av med pengar
    som man inte själv äger.

  49. Har du blivit utsatt för det?

  50. -Nej.
    -Inte vad jag vet.

  51. Jag har blivit utsatt via Blocket.

  52. En kille som bodde i vårt hus
    var spelmissbrukare-

  53. -och en gång ville han låna pengar
    av min dotter som då var femton.

  54. Hon tog av sina sparpengar,
    men han betalade inte tillbaka dem.

  55. -Är det ett allvarligt brott?
    -Ja. Det är som att du stjäl.

  56. Definitivt.

  57. Det är allvarligt om man inte kan
    betala tillbaka pengarna.

  58. Annars är det inte värsta grejen.

  59. Förskingring är att man tar nåt
    som man skulle gett till nån annan.

  60. Det kan vara pengar eller en egendom.

  61. Du ger mig 500 kr som jag
    ska handla nåt speciellt för...

  62. -...men jag stoppar dem i egen ficka.
    -Hur skiljer det sig från stöld?

  63. Förskingring är om du ger mig nåt
    som jag ska ge till nån annan-

  64. -men jag behåller det själv.
    Det är nåt man redan har.

  65. -Stöld är nåt man tar.
    -Jag har lånat ut pengar till nån...

  66. ...och var säker på
    att få tillbaka dem.

  67. Men till slut fick jag ursäkter,
    och vi kom överens om en tid-

  68. -men jag fick inte pengarna
    och får inte tag på personen.

  69. Jag var arg på mig själv, för jag
    litar för mycket på människor.

  70. Är förskingring
    allvarligare än stöld?

  71. Stöld...

  72. Om vi snackar om samma belopp
    är stöld allvarligare.

  73. Det är en annan sak om jag får pengar
    av nån jag känner. Ger jag pengarna-

  74. -tar jag risken
    och får acceptera konsekvenserna.

  75. Jag håller inte med.
    Förskingring är värre än stöld-

  76. -för man förlorar förtroendet
    för en person-

  77. -men stöld kommer så plötsligt
    och man kan få stöd av sin kompis.

  78. Om ens kompis har gjort stölden-

  79. -blir man både mer ledsen
    och mer rädd och arg.

  80. Hur skulle ni reagera
    om nån gjorde det här mot er?

  81. Jag skulle se rött av ilska
    och gå på personen med våld-

  82. -men i slutändan skulle hela klassen
    ha ett akut möte för att lösa det.

  83. Gör sveket eller beloppet dig så arg?

  84. Sveket, för jag litade på personen-

  85. -och helt i onödan
    svek du 30 personer.

  86. Tjena! Tre timmar sen, som vanligt.

  87. Fint folk kommer sent. I går
    träffade jag en norsk oljemiljardär.

  88. Han köpte drinkar,
    och jag kom hem halv sju.

  89. -Är det bra att vara ute hela tiden?
    -Man är väl bara ung en gång.

  90. -Har du ens råd med det?
    -Det är klart. Jag extraknäcker.

  91. Hur går det med skivan? Har du bokat?

  92. Ja. Jag ska bara... Det är på G.
    Jag ska bara dra i lite trådar.

  93. -Det har du sagt i flera veckor.
    -Jag har haft fullt upp.

  94. Fullt upp med vad?
    Du bara festar och skiter i oss.

  95. -Det är viktigt för oss!
    -De har inte svarat i telefon.

  96. -Du har sagt det hundra gånger!
    -Ta det lugnt.

  97. -Fixa det nu!
    -Det blir ingen skiva!

  98. Va?

  99. Jag har gjort av med era pengar.

  100. Har ni nån förståelse för att man,
    om man har 60 000 kr på sitt konto-

  101. -behåller en liten del av dem?

  102. Ja. Om jag hade fått 60 000
    skulle jag tänka: "Wow!"

  103. Då kommer en ond Bamshad och säger-

  104. -"Tänk vad du kan göra med pengarna.
    Du kan åka på semester"-

  105. -men samtidigt kommer en snäll
    Bamshad och säger "Gör inte så".

  106. Man kan nog lätt ljuga för sig själv
    och tänka "Det betalar jag tillbaka".

  107. Förövaren i det här fallet säger
    att han hade ett alkoholmissbruk.

  108. Har man lite mer förståelse då
    för det han gjorde?

  109. Ja. Det kan man ta hänsyn till-

  110. -men det borde man
    ha tagit tag i innan.

  111. Sen kanske han har ett visst ansvar-

  112. -att förstå att han inte ska
    ha hand om en så stor summa pengar.

  113. I domstolen tar man stor hänsyn till
    om personen missbrukar-

  114. -ålder och andra omständigheter.

  115. Man kan dömas till behandling om man
    har ett tydligt bevisat missbruk.

  116. Från 15 till 21 års ålder-

  117. -har man straffrabatt
    eller ungdomsrabatt-

  118. -så man får ett lägre straff.

  119. Om man är 15-18 år
    kan man inte dömas till fängelse.

  120. Det är ett sätt att ge en andra chans
    till personen i fråga.

  121. Förskingring är ett enkelt brott
    att begå, men hur blir det ett brott?

  122. Räcker det att förskingra 100 kr,
    eller när klassas det som brottsligt?

  123. Hur allvarliga
    kan konsekvenserna bli?

  124. Jag ska träffa Per E. Samuelsson,
    advokat och expert på ekobrott.

  125. -Hej!
    -Hej! Välkommen.

  126. -Är ekonomisk brottslighet allvarlig?
    -Samhället ser allvarligt på det...

  127. ...men inte lika allvarligt
    som på mord och dråp.

  128. För det kan man få livstids fängelse,
    men för ekobrott brukar man få-

  129. -som högst sex år,
    och det är sällsynt.

  130. Är det ett förskingringsbrott
    om man tar en enda krona?

  131. I princip, i teorin, är det
    förskingring att ta en enda krona.

  132. Man kan inte låna utan tillstånd.

  133. -När blir det grov förskingring?
    -Det beror på beloppets storlek.

  134. Ju mer pengar,
    desto grövre är brottet-

  135. -men även andra fakta spelar in-

  136. -t.ex. om brottslingen
    är väldigt listig-

  137. -och har lurats på ett avancerat
    sätt. Då anses det också grövre.

  138. Vad får förskingring
    för konsekvenser?

  139. För det första får man ett straff,
    som fängelse eller fotboja-

  140. -men det värsta kan vara
    pricken i belastningsregistret-

  141. -för den innebär
    att man får svårt att få jobb.

  142. När man söker ett jobb
    är det vanligt-

  143. -att arbetsgivaren undersöker om man
    har en prick i belastningsregistret.

  144. Har man då dömts för förskingring
    kan det kanske vara allvarligare-

  145. -än om man har rökt hasch
    eller om man har slagits på krogen.

  146. Om man förskingrar och inte kan
    betala tillbaka, hur gör man då?

  147. De pengar som är borta är du dömd
    att betala tillbaka, i skadestånd.

  148. Kan du inte det
    får du en prick hos Kronofogden.

  149. -Då får du inte ta banklån och sånt.
    -Vilka anledningar finns det...

  150. -...att begå ekonomisk brottslighet?
    -Den stora anledningen...

  151. ...är att man får chansen.
    Du får chansen av din chef:

  152. "Här. Ta hand om pengarna
    för min räkning."

  153. När du ser alla pengarna
    finns det en frestelse-

  154. -och en annan speciell sak är-

  155. -att många kvinnor
    begår förskingring.

  156. Nästan bara män begår brott
    som mord, våldtäkter och vad du vill-

  157. -men just förskingring är
    ganska vanligt också bland kvinnor.

  158. Det är ett brott
    som båda könen begår.

  159. Att skilja mellan mitt och ditt
    har alltid varit svårt-

  160. -i synnerhet i äldre tid, när det
    inte krävdes inloggningsuppgifter

  161. -pinkoder eller lösenord.

  162. Därför betraktade man
    stöld, förfalskning och förskingring-

  163. -som särskilt allvarliga brott,
    och man försökte avskräcka från dem-

  164. -med dödsstraffet,
    eller ett annat hemskt straff:

  165. Att stöta ut brottslingarna
    ur den sociala gemenskapen-

  166. -genom att tvinga dem
    att stå vid en skampåle-

  167. -och skämmas inför allmänheten.

  168. En annan intressant sak är
    att i den gamla lagen-

  169. -som gällde från 1734 och framåt-

  170. -fanns faktiskt inga fasta principer
    för hur straffmätningen skulle göras.

  171. På 1820-talet kom en rekommendation
    till domarna om att ta hänsyn till-

  172. -de bakomliggande drivkrafter
    som verkat på förbrytaren.

  173. Jag vet inte, men kanske hade man
    betraktat ett dödsfall i familjen-

  174. -och ett behov av
    att bedöva sorgen med alkohol-

  175. -som en sån förmildrande drivkraft-

  176. -även för den som stulit klasskassan.

  177. Jag hade bara tänkt låna pengarna,
    och betala tillbaka när jag fått lön.

  178. Varför betalade du inte
    när du fick lönen, då?

  179. När lönen kom hade jag gjort av med
    allt, så den räckte inte.

  180. Vad behövde du låna pengar till?

  181. En familjemedlem gick nyligen bort-

  182. -så jag har mått väldigt dåligt.

  183. Jag har druckit mycket.

  184. Det här är det dummaste jag gjort-

  185. -och jag har gått på behandling.
    Jag dricker inte längre.

  186. Tingsrätten dömer härmed
    Filip Grönqvist till villkorlig dom-

  187. -samt skadestånd om 4 016 kr
    till målsägande Felicia Asplund-

  188. -3 242 kr till Lukas Andersson-

  189. -2 138 kr till Amanda Björk-

  190. -3 315 kr till Nawal Omran-

  191. -3 315 kr till Karl-Johan Hansson.

  192. Killen var 19 år när han begick
    brottet, och han fick betala böter-

  193. -och sen fick han en villkorlig dom,
    som är ett alternativ till fängelse.

  194. Han fick betala tillbaka beloppet
    på nästan 67 000 kr till klassen.

  195. Det är ett rimligt straff, men han
    skulle ha fått hjälp med missbruket.

  196. Det behöver inte vara tvångsvård, men
    det kan ha varit ett rop på hjälp.

  197. Klassen fick inte tillbaka
    sina pengar, och det är ofta så-

  198. -att gärningsmannen inte kan betala.
    Borde samhället och staten-

  199. -hjälpa till? Vad säger du, Nahrin?

  200. Om det är möjligt
    ska staten hjälpa till-

  201. -för offren ska inte behöva vänta.
    De kanske behöver pengarna-

  202. -och då får han som tagit pengarna
    betala till staten-

  203. -så att de får vänta i stället.

  204. Killens klasskamrater bröt upp med
    honom och har inte förlåtit honom.

  205. Skulle ni ha förlåtit er klasskamrat
    om han gjort nåt sånt här?

  206. Det finns nåt
    som kallas en andra chans-

  207. -och det ska man ge den här personen.

  208. Det skulle jag göra när personen
    hade blivit en bättre människa.

  209. Jag skulle efter en viss tid, flera
    månader, säga: "Jag förlåter dig"-

  210. -"om du inser att det var fel."

  211. "Jag förlåter dig, men jag vill inte
    ha kontakt med dig. Sköt om dig."

  212. Jag har ännu inte listat ut varför-

  213. -men jag ville vara
    som mina kompisar som hade pengar-

  214. -kunna köpa ett helrör på krogen
    och vara en spenderare med status.

  215. Jag trodde alla gillade den personen.

  216. Jag ville betala tillbaka
    det jag lånat.

  217. Vi hade en klasskassa som jag
    lånade pengar från. Så tänkte jag-

  218. -men i slutet blev det 40-50 000 kr-

  219. -och vem får in så mycket i månaden?

  220. Jag skämdes, och sista terminen
    gick jag inte till skolan-

  221. -bara när det var prov.

  222. Jag tänkte aldrig
    att det var ett brott-

  223. -men när jag väl skulle berätta allt-

  224. -så insåg jag
    att det jag hade gjort var ett brott.

  225. Hur ser den typiska förövaren ut,
    när det kommer till ekobrott?

  226. Det och mer ska jag prata om med
    förundersökningsledare Jan Olsson.

  227. Många har en bild av att de som begår
    ekonomisk brottslighet är smarta.

  228. -Är det så?
    -Nej. Definitivt inte.

  229. Det är de enklaste brotten
    att utreda.

  230. Skickar du pengar nånstans så sparas
    uppgifter om vem som är mottagaren.

  231. Då har vi en skäligen misstänkt.
    Det tar några sekunder.

  232. Sen finns det
    mycket mer avancerade bedrägerier-

  233. -där vi inte kan nå framgång, där
    förövarna är väldigt intelligenta.

  234. Det är stora nätverk
    som arbetar internationellt.

  235. Dem får vi
    i princip nästan aldrig tag på.

  236. Har tillvägagångssättet förändrats
    när det gäller att utföra ekobrott-

  237. -jämfört med hur det var tidigare,
    innan vi hade internet?

  238. Man kan göra en dålig jämförelse:
    En misshandel är en misshandel-

  239. -och den förändras inte av internet.
    Det är samma sak med förskingring.

  240. Det är kassan eller saken du har
    som du förverkar eller säljer-

  241. -så det har inte förändrats.

  242. Hur ser det ut med återfall?

  243. De få gånger man hittar nån
    utan tidigare bedrägerier-

  244. -eller förskingringar
    i brotts- eller misstankeregistret-

  245. -kan du räkna på ena handens fingrar.

  246. -Varför är det så?
    -Det är så enkelt att begå dem.

  247. Att planera ett rån tar månader,
    men det här tar några minuter.

  248. Om man utsätts för förskingring,
    får man tillbaka det man förlorat?

  249. Du kräver pengarna av gärningsmannen,
    men hen har sällan några pengar.

  250. Då blir du utan ersättning.

  251. Han borde ha fått ett hårdare straff-

  252. -inte för det han gjorde, men han
    kanske hade förstått mer av det.

  253. Vi får inte nån upprättelse
    eftersom han inte har ett jobb.

  254. Då kan Kronofogden inte
    ta in pengar från honom-

  255. -så vi får inga pengar.

  256. Jag tror inte att jag kommer få det.

  257. Det är ett svek
    att ta nån annans pengar.

  258. Jag kan förstå att alla
    är i behov av pengar i livet-

  259. -men att ta pengar från en annan
    är inte rätt väg att gå.

  260. Man svek sina vänner. Det var inte
    en butiksägare eller som att snatta-

  261. -utan det var dina egna vänner.
    Brottet påverkade dig sjukt mycket.

  262. Jag har sökt jobb, och de har sagt:
    "Du är kvalificerad"-

  263. -"men vi kan inte anställa dig."

  264. Nu håller jag på att betala tillbaka.

  265. Det tar tid och är jobbigare
    än jag trodde att det skulle vara-

  266. -men det går bra.
    Jag betalar varje månad-

  267. -så jag hoppas
    att de kanske kan förlåta mig.

  268. Förskingring är att man gör sig av
    med en egendom man fått ansvar för.

  269. Oavsett om det bara är en krona,
    är handlingen i sig brottslig.

  270. Förskingring kan ge allt från böter
    till fängelse i sex år-

  271. -och straffet sätts bl.a. utifrån
    värdet på det förskingrade-

  272. -och förövarens ålder.

  273. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Förskingring

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fredrik lovar att fixa studentskivan åt sin gymnasieklass. Istället festar han upp pengarna som han får av sina klasskompisar. I den påföljande rättegången döms han för förskingring. Dona och panelen pratar om förmildrande omständigheter och att förlåta brott. Kan detta i så fall påverka straffet? I det aktuella fallet visar det sig att Fredrik har alkoholproblem efter att hans pappa har gått bort. Dona träffar även en polis som jobbar med ekonomisk brottslighet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt > Rättsväsen
Ämnesord:
Ekonomisk brottslighet, Förskingring, Juridik, Kriminologi, Rättsvetenskap, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Justitia

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Hatbrott

Avsnitt 1 av 4

Vad krävs för att ett brott ska klassas som hatbrott? Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen. Vi följer ett autentiskt rättsfall där ett gäng ungdomar utsatts för hatbrott av nazister och träffar Alice som blivit utsatt för hatbrott på grund av sin sexuella läggning. Och så träffar vi en före detta nazistledare.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förtal

Avsnitt 2 av 4

Vad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall - Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O'Reagan reflekterar kring kränkningar och heder.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Arbetsrätt

Avsnitt 3 av 4

Vad har man för rättigheter på arbetsmarknaden? För långa arbetspass, för låg lön eller utsatt för sexuella trakasserier. Unga med tillfälliga jobb är speciellt utsatta. Dona Hariri träffar juristen Sofie Rehnström, som berättar om vilka rättigheter man har och hur man ska gå tillväga om man blir utnyttjad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förskingring

Avsnitt 4 av 4

Fredrik lovar att fixa studentskivan åt sin gymnasieklass. Istället festar han upp pengarna som han får av sina klasskompisar. I den påföljande rättegången döms han för förskingring. Dona och panelen pratar om förmildrande omständigheter och att förlåta brott.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Grym kemi - teckenspråkstolkat

Brott

Vad finns det för kemi i brott? Programledaren Brita Zackari och kemiprofessor Ulf Ellervik undersöker kemin i otäcka brott och dödliga gifter. Vi träffar Arlandas säkerhetschef Anders Lennerman och tar reda på hur svårt det är att frakta farliga substanser i resväskan. Läkaren Gunilla Bolinder berättar om vad som händer med döda kroppar i olika väderförhållanden och temperaturer.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 1

Andreas Wijk har aldrig druckit alkohol och vill inte heller prova, men väldigt ofta måste han försvara sitt beslut. Nu ställer han istället dem som dricker alkohol till svars. Varför är det så självklart för många i Sverige att dricka när man festar? Andreas, Tiffany och Emilia berättar om sina egna erfarenheter av alkohol.

Fråga oss